|
دیدار دستاندرکاران کروناروایت با دبیر و مدیران جشنواره
تابش: شعار جشنواره۳۳ از زندگی با سینما در شرایط کرونایی میگوید
دستاندرکاران رویداد «کروناروایت» با دبیر و مدیران سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان دیدار کردند.
به گزارش امتیاز، دکتر «کیانوش جهانپور» مدیر روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر«حسین کرمانپور» مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور و دکتر «محمد کیاسالار» دبیر رویداد کروناروایت با «علیرضا تابش» دبیر سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان و جمعی از مدیران جشنواره دیدار کردند.
در ابتدای این دیدار که در ستاد جشنواره و به میزبانی دبیر جشنواره سی و سوم برگزار شد، «علیرضا تابش» با اشاره به برپایی این دوره جشنواره در دوران کرونا، گفت: این دوره جشنواره از نوعی شاخص شتابدهی برخوردار است و ما طی جلساتی که با صاحبان آثار و فیلمسازان داشتیم، در نهایت به این مدل برگزاری – که به عنوان اولین تجربه جشنوارههای سینمایی در دوران کرونا یاد میشود- رسیدیم.
او با تشریح جزئیاتی از برپایی آنلاین بخشهای ملی و بینالملل و نیز المپیاد فیلمسازی نوجوانان، گفت: از آغاز شیوع کرونا همفکرهایی با دوستانمان در سازمان نظام پزشکی داشتیم تا بتوانیم بخش کروناروایت را در این دوره جشنواره برگزارکنیم. همچنین در فراخوان چهارمین المپیاد فیلمسازی از نوجوانان خواستیم تا ایدههای خودشان را تحتتأثیر کرونا برایمان بفرستند.
دبیر جشنواره تصریح کرد: فضای آنلاین، فرصت خوبی است تا بتوانیم پیامهایی را که دنبالشان هستیم، به خانوادهها منتقل کنیم. این جشنواره، رویدادی است که برای اولین بار در بستر پلتفرمها برگزار میشود.
تابش با اشاره به اینکه «هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور» شعار این دوره از جشنواره خواهد بود، گفت: امسال تحتتأثیر این جریان، مسیر جدیدی را پیش گرفتهایم و در واقع شعار جشنواره، شرایط موجود کرونایی را در خود مستتر دارد چرا که به کودکان و نوجوانان از زندگی با سینما در شرایط کرونایی میگوید و این که بدون رفتن به سالن سینما، هم میتوان فیلم دید و هم میشود فیلمها را داوری کرد.
دکتر «کیانوش جهانپور» در این جلسه با اشاره به این که مخاطب همیشگی جشنوارههای فیلم بوده، گفت: جشنواره فیلم کودک برایم همراه با یک نوستالژی است. وقتی در شهر اصفهان درس میخواندم، تقریباً از اولین ادوار جشنواره در آن حضور داشتم.
او اظهار داشت: کرونا دشواریها و سختیهایی را برای دستاندرکاران جشنواره ایجاد کرده که شاید نیمه پرلیوان، حضور و مشارکت بیشتر مردم در برپایی آنلاین این رویداد باشد.
جهانپور همچنین اظهار داشت: شاید به مددکرونا، از سال آینده بتوانیم به کمک پلتفرمهای موجود، یک جشنواره ترکیبی با شکل و شمایل سنتی و دیجیتال داشته باشیم.
او همچنین پیشبینی کرد که امسال کروناروایت، به یکی از رویدادهای مهم سینمایی تبدیل شود.
در بخش دیگری از این نشست دکتر «حسین کرمانپور» با تأکید بر اینکه در اوضاع نابسامان کرونا، جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان میتواند امید و نشاط را در بچهها زنده کند، در بخشی از سخنان خود، گفت: اگر میخواهید در این جشنواره از طریق هنرمندان پیامی را به مردم منتقل کنید، باید از افرادی استفاده شود که فرزند دارند چرا که این همذاتپنداری باعث انتقال بهتر مفاهیم خواهد شد.
در بخش دیگری از این نشست دکتر «محمدکیاسالار» دبیر رویداد کروناروایت با اشاره به شکلگیری این رویداد از اوایل فروردین و همزمان با موج اول کرونا، گفت: «کروناروایت» در ده بخش طراحی شده که یکی از آن ده بخش، کرونا به روایت سینما است و از ابتدای این ماجرا، میدانستیم که بخش سینمایی آن بسیار مهم و ارزشمند خواهد بود.
او با اشاره به اینکه جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اولین جشنوارهای است که آثار سینمایی درباره کرونا در آن نمایش داده میشود، توضیح داد: دراین مدت با تلاش دبیر جشنواره، همه چیز خوب پیش رفته و آثاری که به دست ما رسید، قابلتوجه بودند.
کیاسالار گفت: قرار است در افتتاحیه جشنواره، رونمایی از پوستر این بخش صورت گیرد و در اختتامیه از کتاب کروناروایت رونمایی شود و امیدوارم این روند به خوبی پیش برود.
علیرضا تابش در ادامه این نشست با اشاره به این که تنها بخش فیزیکی جشنواره که در خانه جشنواره برپا خواهد شد، نمایش فیلمهای بلند سینمایی بخش ملی برای هنرمندان و نمایندگان رسانههاست، گفت: این بخش با رعایت تمام پروتکلهای بهداشتی، فاصلهگذاری و حضور حداقلی مدعوین در سینما فرهنگ تهران و سیتیسنتر اصفهان برگزار خواهد شد.
سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان از ۲۷ مهر تا ۱ آبان ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد.
حسین قناعت:
سینمای کودک یک سر و گردن بالاتر از سینمای بزرگسال خواهد بود اگر…
«حسین قناعت» با اشاره به این که امروز بنیاد سینمایی فارابی تنها نهاد حامی سینمای کودک است، گفت: اگر همه تشکلها و نهادها همت کنند، به شما قول میدهم سینمای کودک یک سر و گردن بالاتر از سینمای بزرگسال خواهد بود.
به گزارش امتیاز، «حسین قناعت» کارگردان سینما درباره برپایی این جشنواره عنوان کرد: واقعیت این است جشنواره کودک، تنها چراغ روشن سینمای کودک است. جشنواره از نظر من این حسن را دارد که عوامل فیلمهای کودک در کنار هم جمع میشوند و کارهای هم را میبینند. اگر جشنواره کودک نبود سینمای کودک خیلی سال قبل از بین رفته بود.
این کارگردان در خصوص آنلاین برگزار شدن این دوره جشنواره گفت: این قضیه، چه بخواهیم و چه نه، یک اتفاق مثبت را از فیلمساز کودک میگیرد و تجربه زیبای تماشای فیلم در کنار کودکان را حذف میکند، اما همین که جشنواره برپا میشود و سینمای کودک به یاد مردم میآید، اتفاق فرخندهای است.
او در بخشی دیگر از صحبتهایش اظهار داشت: اگر دوستان همکار به سمتی بروند که برای مخاطبان کودک و نوجوان فیلم بسازند، سینمای کودک مسیر بهتری را طی خواهد کرد. الگوی من والت دیزنی است و همه تلاشم را میکنم که بزرگسالی که همراه بچهها به سالن سینما میآید، از دیدن یک فیلم لذت ببرد.
قناعت گفت: پیدا کردن سرمایهگذار کامل برای فیلم کودک به صورت عادی کمی سخت است. البته جدا از نهادی چون بنیاد سینمایی فارابی که همیشه و همه جا حامی سینمای کودک بوده است.
کارگردان «پیشی میشی» با اشاره به این که نهادها و تشکلهای دیگری مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم باید حمایت بیشتری از سینمای کودک و نوجوان داشته باشند، گفت: امروز بنیاد سینمایی فارابی تنها نهاد حامی سینمای کودک است. کانون پرورش فکری میتواند به این سینما کمک کند اما از کانون فیلمی که بتواند مخاطب را جذب کند، ندیدهام. نهادی مثل آموزش پرورش میتواند خیلی کمک کننده باشد که متأسفانه از سینمای کودک حمایت نمیکند. این نهادها اگر همت کنند، به شما قول میدهم سینمای کودک یک سر و گردن بالاتر از سینمای بزرگسال خواهد بود.
او با توجه به دشواری فعالیت در سینمای کودک و نوجوان گفت: در سینمای کودک باید فیلمنامهای را بنویسید که فارغ از اتفاقات بیرون، برای مخاطب کودک باشد. به او امید بدهد و او تلخی جامعه و شرایط را حس نکند.
این کارگردان با اشاره به ارائه دو فیلم سینمایی «سلفی با رستم» و «والدین امانتی» به جشنواره سی و سوم گفت: کرونا اولین تأثیر منفیاش را سر صحنه فیلمبرداری «والدین امانتی» بر کار ما گذاشت به طوری که دوبار کار را تعطیل کردیم. ما در شرایطی خاص به سر میبردیم و به شدت سر ساحت این فیلم فشار عصبی داشتم. جدا از این، سرمایهگذارها کنار رفتند و کرونا یکی از صمیمیترین دوستانم را از من گرفت. امیدوارم این کابوس برود و هیچ وقت باز نگردد…
وضعیت درمانی اکبر عالمی تغییری نداشته است؛ تکذیب یک شایعه
امیر سرایی مقدم دستیار اکبر عالمی کارگردان سینمای مستند که از چندی پیش به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان بستری است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت این کارگردان گفت: اکبر عالمی چند روزی است که به کمک دستگاه ونتیلاتور در حال تنفس است و شرایط عمومی او تغییری در روزهای اخیر نداشته است.
وی با تکذیب برخی شایعات منتشر شده تأکید کرد: برخلاف اخباری که درباره از کار افتاد کبد و کلیه او در برخی رسانهها منتشر شده، کلیه اعضای او کاملاً سالم است و تنها مشکل تنفسی دارد.
سراییمقدم افزود: در حال حاضر دومین مرحله تصفیه خون به منظور سم زدایی انجام میشود و حدود دو سه مرحله دیگر هم این اتفاق باید تکرار شود. با این وجود پزشکان گفتهاند باید چند روز دیگر هم تنفس به کمک دستگاه ونتیلاتور انجام شود تا ببینیم وضعیت او به چه صورت پیش میرود.
دستیار این مستندساز پیشکسوت در پایان بیان کرد: حال اکبر عالمی به نسبت روزهای قبل تفاوتی نداشته و متأسفانه بهبودیای حاصل نشده است. بنابراین باید ببینیم در روزهای آینده چه اتفاقی میافتد.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم ظهر امروز با صدور اطلاعیهای برای این مدرس قدیمی سینمای انیمیشن آرزوی بهبودی عاجل و سلامتی کامل کرد.
در این متن آمده است: دکتر عالمی سال ۱۳۸۷ و در آستانهی ۵۰ سالگی صنعت انیمیشن ایران، به عنوان دبیر نخستین همایش ملی انیمیشن ایران که توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد، فعالیت تحسینبرانگیزی داشت. این همایش با هدف شناسایی، گسترش و ارتقای مبانی علمی و پژوهشی و ایجاد بستر تعامل در جامعه انیمیشن ایران، اسفند ۱۳۸۷ در دانشگاه صداوسیما برگزار شد. وی در سالهای گذشته، مدیریت گروه انیمیشن دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده هنر و معماری و دانشگاه هنر را برعهده داشته و بسیاری از فعالان امروزی سینمای انیمیشن، از شاگردان این استاد عزیز بودهاند.
معاون جدید سیما:
تلویزیون نخ تسبیح سلایق مختلف باشد
آئین تکریم و معارفه معاون سابق و جدید سیما امروز ۱۹ مهرماه با حضور حجت الاسلام موسوی مقدم قائم مقام رئیس رسانه ملی، جمعی از مدیران کل، مدیران شبکهها و مدیران این معاونت سیما در ساختمان سیما برگزار شد. حجت الاسلام موسوی مقدم در ابتدای این مراسم از فرصت خدمتگزاری به عنوان یکی از نعمتهای الهی یاد و تأکید کرد: در جهانبینی دینی ما مسئولیتها و عناوین به خودی خود اعتبار ندارند، مگر اینکه با استفاده از این نعمت خدمتی ارائه شود و فرد بتواند در مسیر مسئولیتی که در اختیارش گذاشته شده گامی بردارد. وی به خدمات دوران مسئولیت میرباقری در معاونت سیما اشاره کرد و گفت: دورهای که ایشان این مسئولیت را پذیرفت، دورهای سخت و پیچیده بود که انصافاً به خوبی از پس این مسئولیت بر آمد و امروز آن را به شاه آبادی سپرد. وی سپس به نمایندگی از ریاست سازمان از زحمات مرتضی میرباقری در زمان تصدی این مسئولیت قدردانی کرد و به شاه آبادی، معاون جدید این معاونت خوشآمد گفت.حمید شاه آبادی نیز در این مراسم با بیان اینکه دوره مسئولیت میرباقری دوره پر فراز و نشیبی بود که بدون هدایت و مدیریت راهبردی وی، توفیقات رسانه ملی در آن امکانپذیر نبود، ابراز امیدواری کرد در دوره جدید، کارهای خوبی که در این مدت آغاز شده است، ادامه یابد. وی سپس با اشاره به تعدد سلایق و پیچیدگی اندیشهها در جامعه امروز گفت: این تعدد و پیچیدگی سلایق، کار را به ویژه برای کسانی که آنتن رسانه را در اختیار دارند، سختتر میکند، زیرا هر گروه نیازمند است تا از این آنتن سهمیبرای بیان اندیشهها و دیدگاههایشان داشته باشند.معاون سیما با تأکید بر اینکه رسانه ملی آئینه تمامنمای ارزشهای ملی و دینی ما است، بیان کرد: همه کسانی که دل در گروی اعتلای کشور دارند باید بتوانند خودشان را در قاب این رسانه ببینند.شاه آبادی با تأکید بر اینکه با توجه به نیاز مخاطب و اوضاع متفاوت کشور، رسانه ملی در عرصه تولید نیازمند تحولی جدی است، یادآور شد: این تحول باید عمیق و در حوزه محتوا باشد و اگر بخواهیم نگاه تحولی به تولیدات رسانهای داشته باشیم، باید از نقطه نیاز مخاطب بر اساس مصالح کشور آغاز کنیم.مرتضی میرباقری نیز در این مراسم با اشاره دوران فعالیتش در سمت معاون سیما بیان کرد: تلاش کردیم در این مدت به بهترین نحو به مسائل عمومیکشور و سایر موضوعات بپردازیم و برای حفظ این امانت مؤثر باشیم.معاون پیشین سیما با بیان اینکه در فضای فرهنگی کشور کار هیچ حوزهای مانند رسانه ملی نیست، گفت: در دوره شیوع بیماری کرونا با وجود اینکه بیشتر حوزههای فرهنگی کشور تعطیل شدند، رسانه ملی در میدان بود و بار اصلی این حوزهها را بر دوش داشت و به بهترین نحو در این زمینه عمل کرد.
اخبار
محمدرضا شجریان در «توس» آرام گرفت
بدرقه با زمزمه «مرغ سحر»
آئین تشییع و خاکسپاری مرحوم محمدرضا شجریان صبح امروز شنبه نوزدهم مهرماه در شهر توس و در جوار آرامگاه فردوسی برگزار شد.
یکی از نکات قابل توجه در برگزاری این مراسم فرآیند اطلاعرسانی درباره تاریخ و ساعت دقیق برگزاری مراسم بود که تا حوالی نیمه شب گذشته به تأخیر افتاد.
مراسمی که از جمعه به شنبه موکول شد
طبق زمان بندی از پیش تعیین شده قرار بود بعد از برگزاری مراسم غسل و نماز میت در بهشت زهرا پیکر مرحوم شجریان بلافاصله به مشهد انتقال پیدا کرده و در همان روز مراسم خاکسپاری در آرامگاه توس برگزار شود. اما چند دقیقه مانده به پرواز گروه اول هنرمندان از تهران به سمت مشهد اعلام شد مراسم از روز جمعه به شنبه موکول شده است. دلیل این تغییر زمان اعلام نشد اما مذاکره میان خانواده شجریان و مسئولان برگزاری مراسم برای امکان میزبانی حداکثری از علاقمندان و همزمان رعایت پروتکلهای بهداشتی تا شب گذشته ادامه داشت. این شرایط موجب شد تا عدهای از هنرمندان از تصمیم برای حضور در مشهد در تاریخ جمعه هجدهم مهرماه صرف نظر کردند تا برای امروز در مراسم حضور داشته باشند. در همین حال خانواده شجریان با اتومبیل شخصی به سمت مشهد عازم شدند و ویدئویی هم از سفر زمینی خود به مشهد در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند.
تغییر مکان خاکسپاری
بعد از تغییر روز تشییع و طرح ابهامات چندباره درباره زمان قطعی خاکسپاری، صبح امروز شنبه و تنها ساعتی مانده به آغاز مراسم، محل خاکسپاری نیز تغییر کرد. با وجود آنکه تا دیروز و بنابر هماهنگی با خانواده شجریان قرار بر تدفین این هنرمند در جوار مقبره اخوان ثالث بود، صبح امروز جانمایی متفاوتی برای محل برگزاری مراسم و تدفین در محوطه توس در نظر گرفته شده که نشان از تغییر مکان خاکسپاری دارد. هنوز خانواده شجریان و مسئولان برگزاری توضیحی درباره این جابهجایی ارائه نکردهاند اما این تصمیم خروجی جلسه شب گذشته میان مسئولان برگزاری مراسم و خانواده شجریان بوده است.
هنرمندان حاضر در توس
تعدادی از هنرمندان و پیشکسوتان عرصه موسیقی از جمله حمیدرضا نوربخش، سالار عقیلی، نیما جوان، پوریا اخواص، وحید تاج، زکریا یوسفی، نیلوفر محبی، علی ثابتنیا، علی عابدی، حسین علیشاپور، حسین پرنیا، فاضل جمشیدی، کیوان ساکت و… طی روز گذشته و امروز با حضور در مشهد در مراسم تشییع حضور دارند.سحر دولتشاهی، علی سرابی، تهمورس پورناظری، سهراب پورناظری، داریوش پیرنیاکان و آوا مشکاتیان از دیگر چهرههای هنری حاضر در این مراسم بودند. محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد و محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی نیز از روز گذشته در مشهد حضور داشتند.ساعت ۸:۳۰ و پس از حضور خانواده شجریان در میان جمعیت علاقمندان، پیکر محمدرضا شجریان به خانه ابدی بدرقه شد.
جمعیت بالای حاضران در مراسم رعایت پروتکلهای بهداشتی را غیرممکن کرده بود و جانمایی صندلیها برای استقرار مدعوین با رعایت فاصله اجتماعی نیز تأثیری در مدیریت این شرایط نداشت.
خاکسپاری با نوای «مرغ سحر» و «ربنا»
همخوانی گاه به گاه قطعات به یاد ماندنی از زندهیاد شجریان از ساعتی پیش از آغاز مراسم در میان جمعیت صورت میگرفت اما پس از خاکسپاری و زمانی با زمزمه «مرغ سحر» در حضور همایون شجریان، این همخوانی جمعی به اوج رسید. در لحظه خاکسپاری محمدرضا شجریان آوای «ربنا» از بلندگوهای مستقر در محوطه توس پخش شد. بعد از مراسم تدفین حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی به ایراد سخنرانی پرداخت و همایون شجریان نیز در سخنانی کوتاه ضمن تشکر از حاضران، بابت نبود امکان حضور همه علاقمندان به استاد شجریان در این مراسم عذرخواهی کرد.
پیشنهاد ثبت «روز ملی موسیقی» در تقویم
حمیدرضا نوربخش ضمن سخنرانی در این مراسم، از پیشنهاد ثبت روز اول مهرماه همزمان با سالروز تولد استاد محمدرضا شجریان به نام «روز ملی موسیقی» در تقویم رسمی خبر داد. داریوش پیرنیاکان نیز با قرائت پیام فرهاد فخرالدینی رئیس شورایعالی خانه موسیقی از تصویب این پیشنهاد و همچنین اهدای تندیس شجریان در جشنهای خانه موسیقی خبر داد.شرایط برگزاری این مراسم به گونهای بود که عملاً شاهد دو جمعیت در محوطه توس بودیم؛ یکی محل تدفین که حاضران در آن مهمانان ویژه، چهرهها و مسئولان فرهنگی و هنری بودند و دیگری جمعیت مردمی علاقمندی که پشت درهای محوطه توس به احترام محمدرضا شجریان گرد آمده بودند. پس از آئین خاکسپاری مردم خواستار حضور همایون شجریان در میان خود بودند که به دلیل ملاحظات بهداشتی این امکان میسر نشد. مراسم تشییع و تدفین محمدرضا شجریان در ساعت ۱۰:۱۵ دقیقه به پایان رسید.
حضور کریستوف والتس در رمانسی معاصر
فیلم سینمایی اقتباسی «همه نتهای نواخته شده» با اقتباس از رمان لیسا جنووا با بازی آنجلینا جولی و کریستوف والتس ساخته میشود.
در این رمانس که داستانش در فضای معاصر رخ میدهد جولی در نقش «کارینا» ظاهر میشود که همسر سابق یک پیانیست موفق به نام «ریچارد» با بازی والتس است. این مرد در زندگی آسیبهای روحی زیادی متحمل شده، از جمله اینکه دخترش به بیماری ایالاس مبتلا شده است. وقتی بیماری پیشرفت میکند ریچارد دیگر توان نواختن پیانو را ندارد و نمی تواند زندگیاش را پیش ببرد. در این شرایط کاترین برای حمایت از او وارد عمل میشود.
مایکل سوسی برای کارگردانی این فیلم انتخاب شده است. از سوابق کاری وی میتوان به ساخت «به ۱۳ دلیل» و «واو» با بازی ریچل مکآدامز و چنینگ تیتوم اشاره کرد.مونه کلیتون که از تهیه کنندگان فیلم است در کنار دیوید مندل، فیلمنامه فیلم را نوشته است.رمان پرفروش جنووا با عنوان «هنوز آلیس» سال ۲۰۱۴ با بازی جولین مور به فیلم برگردانده شد که موجب دریافت نخستین جایزه اسکار برای بازیگر نقش اصلیاش شد. والتس جایزه اسکار را برای بازی در فیلمهای «بیشرفهای بیآبرو» و «جانگوی از بند رها شده» دریافت کرده و در فیلم بعدی وس آندرسون یعنی «گزارش فرانسوی» جلوی دوربین رفته است. او بازیگر فیلم «زمانی برای مردن» از مجموعه جیمز باند هم هست.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4375/20384/81345
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4375/20384/81346
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4375/20384/81347
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4375/20384/81348
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4375/20384/81349
|
عناوین این صفحه
- تابش: شعار جشنواره۳۳ از زندگی با سینما در شرایط کرونایی میگوید
- سینمای کودک یک سر و گردن بالاتر از سینمای بزرگسال خواهد بود اگر…
- وضعیت درمانی اکبر عالمی تغییری نداشته است؛ تکذیب یک شایعه
- تلویزیون نخ تسبیح سلایق مختلف باشد
- اخبار