|
هشدار برای ساخت تندیس محمدرضا شجریان
با درگذشت محمدرضا شجریان و شروع حرکت هایی برای نام گذاری برخی معابر شهرهای مختلف به نام او، و با توجه به اتفاق هایی که در ماه ها و سال های گذشته در تندیس سازی برای برخی مشاهیر افتاده است، شاید بهتر باشد این بار مسوولان، ساخت سردیس برای چنین چهرهای را به افراد کارشناس و حرفهای بسپارند تا باری دیگر سیلی از انتقادها و حاشیه روانه ساخت مجسمهای بدساخت برای چهرهای محبوب نشود.
پیشتر هم وقتی سردیس نامتناسبی برای جمشید مشایخی (بازیگر) ساخته شد، عباس مجیدی (رییس هیات مدیره انجمن مجسمهسازان ایران) درباره ساخت آن به ایسنا گفته بود: «باید برای ساخت سردیس و یادبود مشاهیر، برنامهریزی دقیق و مطلوب در نظر گرفته شود؛ به گونهای که سردیس و یادبود شخصیتهای بزرگ و ملی ما در زمان حیات آنها ساخته شود که دیگر شاهد این مشکلات نباشیم.»
انتقاد معاون هنری از تندیسهای نازیبای ساخته شده از سردار سلیمانی و همچنین تاکید مدیرکل هنرهای تجسمی مبنی بر اینکه ساخت، اجرا و نصب هرگونه مجسمه، دیوارنگاره و نقش برجسته در فضای شهری باید با مجوز شورای نظارت بر نصب مجسمهها صورت بگیرد، هم نمونهای از واکنشهای اخیر به ساخت مجسمههای بدساخت بوده است.
هادی مظفری - مدیر دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد - که بر اساس نخستین «تصویب نامه هیات وزیران وقت مورخ ۲۹ /۳ /۱۳۳۸» طبق پیشنهاد وزارت فرهنگ (هنرهای زیبای کشور) تصویب شد که سازمانهای دولتی و ملی که درصدد تهیه مجسمه مشاهیر تاریخی، ادبی و هنری برای نصب در میادین و ... هستند، باید قبلا طرح و نام سازنده مجسمه را به هنرهای زیبای کشور ارسال کنند تا در کمیسیون مربوطه مورد مطالعه و پس از تصویب اقدام به تهیه آن شود.
حال با توجه به این صحبتها و تجربه چندینباره ساخت سردیسها و تندیسهای بدشکل از مشاهیر، ایسنا گفتوگویی با عباس مجیدی، رییس هیات مدیره انجمن مجسمهسازان درباره ساخت تندیس برای محمدرضا شجریان داشته است.
مجیدی که پیشتر درباره این موضوع اعلام کرده بود که انجمن مجسمهسازان میتواند هنرمندانی حرفهای برای ساخت سردیس از مشاهیر معرفی کند، اکنون درباره طی شدن مراحل قانونی ساخت مجسمه و یادمان شهری با توجه به گفتههای هادی مظفری، بیان میکند: صحبتهای آقای مظفری درباره این امر به آینده برمیگردد؛ چون هنوز چنین مصوبهای وجود ندارد؛ البته مصوبهای از قدیم بوده (بنابر گفتههای مظفری از حدود ۶۰ سال پیش تاکنون ۴ آیین نامه مبنی بر نحوه نظارت بر انتخاب، ساخت و نصب مجسمهها و یادمانها در میدانها و اماکن عمومی داشتهایم که همگی به عنوان قانون الزامآور است.) ولی اجرا نشده است.
او ادامه میدهد: در حال حاضر اکثر جاهایی که مجسمههای شهری میسازند، مربوط به شهرداری و سازمان زیباسازی شهری هستند. البته گاهی در تهران برای ساخت مجسمههای شهری، مشاورههایی از انجمن گرفته میشود ولی این اتفاق خیلی در استانها رخ نمیدهد و معلوم نیست پروژه ساخت مجسمههای شهری توسط چه افراد، سیستم و گروهی انجام میشود. خیلی وقتها افرادی که مسئولیت ساخت مجسمههای شهری را برعهده گرفتهاند، مجسمهساز نبودهاند و گویا هیچ سیستم نظارتی بر آنها حاکم نیست.
مجیدی بیان میکند که «در تهران بارها در جلسات و یا به صورت کتبی به مسئولین سازمان زیباسازی شهری درباره ساخت مجسمههای شهری گفتهایم. همچنین بارها نشستهایی تخصصی با حضور آنها درباره مجسمههای شهری برگزار کردهایم. اکنون هم باید در مراحل سیاستگذاری این امر تصمیمات درستی اتخاذ شود، شورایی آن را هدایت کند و از نهادهای مرجع کمک بخواهند. در غیر این صورت اجرا شدن این قوانین عملی نخواهد بود و باز شاهد ساخت مجسمههای بدساخت خواهیم بود، وگرنه پیش از این هم آیین نامههایی مبنی بر نظارت بر مجسمههای شهری وجود داشت.»
این هنرمند بیان کرد: اگر سفارش ساخت مجسمههای شهری در مسیر درستی پیش رود، مجسمهسازهای توانا و حرفهای داریم که میتوانند آثار شهری خوبی ارائه دهند، کما اینکه پیشتر هم شاهد آثار شهری خوبی بودهایم. اکنون هم اگر بخواهیم اثری درخور شأن استاد شجریان ساخته شود، در وهله اول باید هنرمندی انتخاب شود که در این عرصه توانمندیهای لازم را داشته باشد. همچنین باید به هنرمند، فرصت و زمان مطالعاتی لازم، داده شود. از طرف دیگر باید بودجه کافی برای این کار در نظر گرفته شود.
او توضیح میدهد: ساخت مجسمه از چهره شخصیتی مانند استاد شجریان، تنها این نیست که صورت او شبیهسازی شود، بلکه مجسمهساز باید شخصیت فرهنگی، هنری و علمی استاد شجریان را در اثر خود بپروراند. همچنین اثری که قرار است ساخته شود، باید از نظر ابعاد و اندازه، متناسب با فضا ساخته شود. اگر ساخت سردیس استاد شجریان توسط نهاد کارشناس ساخته شود و یا حداقل برای ساخت آن از آن نهاد مشورت گرفته شود، میتوانیم شاهد ساخت یک اثر مناسب باشیم.مجیدی تأکید میکند که بالغ بر ۵۰۰ مجسمهساز توانمند برای ساخت سردیس چهرهها وجود دارد که توانایی خیلی از این افراد اثبات شده است و انجمن میتواند آنها را برای این کار معرفی کند و بدون شک برای اعتبار خود نیز که شده سعی میکند این اتفاق به نحو احسنت صورت بگیرد.
در پایان از او سوال میکنیم که آیا از زمان عملی شدن قوانینی که مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی به آن اشاره کرده است، اطلاع دارد؟ پاسخ میدهد: در جلسهای در این باره به من توضیح دادهاند و تاحدودی در جریان هستم. همان موقع هم یادآور شدند که از انجمن کمک خواهند گرفت و حتما عضوی از انجمن مجسمهسازان را برای کنترل و نظارت خواهند داشت. ولی تا اکنون خبری قطعی در این زمینه اعلام نشده است. در نهایت امیدواریم این اتفاق رخ دهد و نهادهای شایسته و هنرمندان توانا و حرفهای نظارت بر این کار را برعهده بگیرند.
سفیر نیکاراگوئه در دیدار با مدیرعامل بنیاد فارابی:
مردم نیکاراگوئه علاقمند به فیلمهای ایرانی و شناخت بیشتر فرهنگ و هنر ایران هستند
«ایساک لنین براوو» سفیر نیکاراگوئه در تهران عصر دیروز ضمن بازدید از بنیاد سینمایی فارابی با «علیرضا تابش» مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ملاقات کرد.
به گزارش امتیاز، در این جلسه که با حضور«رائد فریدزاده» معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، «علیرضا تابش» با اشاره به تاریخ ۱۲۰ ساله سینما در ایران، به معرفی ساختار و نهادهای تخصصی سینمایی کشورمان پرداخت.
او با اشاره به بستر مطلوب جشنوارهها و رویدادهای بینالمللی، بر همکاری مشترک در خصوص تبادل تجربیات در قالب کارگاهها و نشستهای تخصصی، برپایی هفتههای فرهنگی و هنری و تولیدات مشترک تأکید کرد.
سفیر نیکاراگوئه در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در بنیاد سینمایی فارابی، به تشریح فعالیتها و عملکرد مرکز ملی سینما به عنوان یک تشکیلات تخصصی سینمایی در کشور نیکاراگوئه پرداخت و بر تقویت و گسترش فرهنگی و سینمایی میان دو کشور تأکید کرد.
او با ارج نهادن به سابقه دیرین سینمایی ایران در معرفی آثار سینمایی متفاوت با روال مرسوم در سینمای هالیوود، گفت : مردم نیکاراگوئه علاقمند به فیلمهای ایرانی و شناخت بیشتر فرهنگ و هنر ایران هستند و امیدواریم که با تعامل و همکاری بیشتر مراکز سینمایی و شبکههای تلویزیونی، فرهنگ و هنر ایران هر چه بیشتر به مردمان منطقه نیکاراگوئه، کاستاریکا و هندوراس معرفی شود.
اعلام اسامی فیلمهای کوتاه پویانمایی و زنده بخش بینالملل جشنواره۳۳ فیلم کودک
اسامی ۲۰ فیلم کوتاه (زنده و پویانمایی) راهیافته به بخش بینالملل سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اعلام شد.
به گزارش امتیاز، اسامی فیلمهای کوتاه زنده و پویانمایی راهیافته به بخش بینالملل این دوره جشنواره به شرح زیر اعلام شد:
* فیلمهای کوتاه (پویانمایی) بخش بینالملل:
۱- پروانهها ساخته الیزاوتا خلومووا (۲۰۱۹) از روسیه
۲- عزیزانم سلام ساخته الکساندر واسیلیف (۲۰۱۹) از روسیه
۳- گربه، دریاچه، شهر ساخته آنیه هن (۲۰۱۹) از آلمان
۴- پدر ساخته اتله سولبرگ بلکست، آینار دانسد (۲۰۱۸) از نروژ
۵- هوگو و هولگر ساخته تدی هالکیر کریستیانسن (۲۰۱۹) از دانمارک
۶- گرگ بد بزرگ برگشته ساخته پاسکال هکه (۲۰۱۹) از فرانسه و بلژیک
۷- السا و شب ساخته یونس ملگرن (۲۰۱۹) از سوئد
۸- شیطانی در جیب ساخته آنتوآن بونه، ماتیلد لوبس (۲۰۱۹) از فرانسه
۹- خورشید، آسمان، خورشید، کاشی ساخته زیبا ارژنگ (۲۰۲۰) از ایران
۱۰- قدم یازدهم ساخته مریم کشکولینیا (۲۰۲۰) از ایران
۱۱- زونامی ساخته تییام یابنده، شیرین اخلاصی (۲۰۲۰) از ایران
* فیلمهای کوتاه (زنده) بخش بینالملل:
۱- در راه ساخته ماریت ویرهایم (۲۰۱۹) از هلند
۲- دختر خوب ساخته مریا مایانن (۲۰۱۹) از استونی، فنلاند، ایتالیا و پرتغال
۳- بوژه ساخته آندرهآس کوردس، رابرت کولر (۲۰۱۹) از آلمان
۴- روزه تابستانی ساخته عبدنور زیان (۲۰۲۰) از فرانسه
۵- اخراج مفرح ساخته ساموئل دل آمور (۲۰۲۰) از اسپانیا
۶- این روز ساخته ویلفردو آکینو (۲۰۲۰) از فیلیپین
۷- سیاهی ساخته خورشید عالمی، نگار نجفزاده (۲۰۲۰) از ایران
۸- شهر عسل ساخته محمدمعین روحالامینی (۲۰۲۰) از ایران
۹- گاومیش ساخته ابراهیم اشرفپور (۲۰۲۰) از ایران
سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان از ۲۷ مهر تا ۲ آبان به دبیری «علیرضا تابش» برگزار خواهد شد.
سازماندهی مصرف رسانه ای توسط شبکه ملی اطلاعات
داود نعمتی انارکی عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما، در گفت و گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، با اشاره به ضرورت های وجود شبکه ملی اطلاعات اظهار داشت: شبکه ملی اطلاعات می تواند در توسعه زیرساخت های ارتباطی و اطلاعاتی نقش داشته باشد و موضوعی است که در اکثر کشورها مورد توجه است و تلاش می شود که راه اندازی کنند. وی ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر قرارداد اینترنت است. شاید یکی از دلایل اهمیت این شبکه هم این هست که اطلاعات مراکز داده داخلی نمی تواند در خارج از کشور مسیریابی شود و نوعی امنیت نسبت به اطلاعات در سطح داخلی وجود خواهد داشت. همچنین با راه اندازی آن البته اگر به شکل درست راه اندازی شود، کاهش هزینه ها را شاهد خواهیم بود. عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات که در کشورهای مختلف نیز مورد توجه است، ربطی به محدود کردن اینترنت ندارد، به هر حال اگر قرار به محدودیت باشد اکنون نیز این امکان هست و نیازی به راه اندازی شبکه ملی ندارد؛ بنابراین، تصوری که بعضا وجود دارد که این شبکه باهدف کاهش دسترسی به اطلاعات و صرفا فیلترینگ راه اندازی می شود، صحیح نیست و باید تلاش شود که نگاه به آن مثبت شود. وی بیان کرد: برای شبکه ملی اطلاعات فوایدی نیز از سوی کارشناسان مطرح شده است، ازجمله؛ ارائه خدمات الکترونیک در حوزه هایی مانند آموزش، بهداشت، خدمات عمومی سازمان ها، بالا رفتن سرعت اینترنت، برطرف کردن نیاز اطلاعاتی در زمانی که نسبت به شبکه جهانی اینترنت با مشکل موجه می شویم، ارزان شدت تعرفه های اینترنت مشروط بر اینکه با راه اندازی این شبکه واقعا به فکر جیب مردم باشیم تا ارائه خدمات با تعرفه هایی بالا که نقض غرض خواهد بود. امنیت اطلاعات کاربران نیز از دیگر فواید است.
ماجرای ویدئوی انتقادی رضا شفیعی جم چه بود؟
در پی انتقاد رضا شفیعی جم از پرداخت نشدن دستمزد عوامل یک سریال، این بازیگر با انتشار ویدئویی جدید اعلام کرد که پس از انتقادها موفق شده است نیمی از این پول را دریافت کند. در این میان تهیه کننده سریال هم در گفت وگویی با خبرنگار ایسنا که پیگیر اتفاق شده بود، ماجرا را از منظر خود توضیح داد.
رضا شفعی جم مدتی پیش با انتشار ویدیویی در فضای مجازی از پرداخت نشدن دستمزدش در آخرین سریالی که برای تلویزیون ایفا کرده بود، انتقاد و اعلام کرد که به رغم دشواری بازی و نویسندگی در این سریال آن هم در ایام شیوع کرونا، تهیهکننده این سریال پس از گذشت چند ماه از ساخت، پاسخ او و دیگر عوامل را نمیدهد و چک هایش هم برگشت خورده است.او با انتقاد صریح از تهیه کننده نسبت به پاسخگو نبودن به عوامل که برخی از آنها را پیشکسوتان حوزه نمایش تشکیل می دهند، از مسوولان تلویزیون درخواست کرده بود که تهیه سریال ها را به هر فردی نسپرند. هرچند شفیعیجم در این ویدئو نام دقیقی از سریال و تهیهکننده را نیاورده بود اما توضیحات او، اذهان مخاطبان و رسانه ها را به سمت سریال «میانبر» می برد که چند ماه قبل پخش فصل دوم آن در شبکه پنج سیما به پایان رسید. چند روز پس از انتشار این ویدیوی انتقادآمیز، شفیعی جم، ویدیوی دیگری را منتشر کرد که در آن با لحنی طنز و نمایشی اعلام کرده بود که نیمی از طلبش را دریافت کرده است.شفیعی جم همچنین به این نکته اشاره کرد که در آن زمان راه دیگری به جز انتشار ویدیویی انتقادی در فضای مجازی به ذهنش نرسیده و اصطلاحا مغزش قفل کرده بود. (این ویدیو در پایان گزارش قابل مشاهده است) او در عین حال با تاکید بر ضرورت توجه به ویژگیهای مثبت جامعه در شرایط فعلی، از مردم خواست تا بدون توهین به یکدیگر گرهگشای کارهای هم باشند.در پی انتشار این ویدئو، خبرنگار ایسنا پیگیر موضوع شد و با تهیهکننده سریال «میانبر» تماس گرفت. محمد صالحیان با نادرست خواندن فرار از پرداختن دستمزد بازیگران و عوامل سریال «میانبر»، به ایسنا توضیح داد که سازمان صداوسیما به صورت اقساط ماهانه مبالغی را در اختیار تهیهکنندهها میگذارد و بعد آنها این پول را میان بازیگران و عوامل تقسیم میکنند.
این تهیه کننده با اشاره به ویدئوی دوم رضا شفیعی جم افزود: این بازیگر بعد از ویدئوی اول، ویدیوی دیگری گذاشت و از من عذرخواهی کرد. او در ویدیوی جدید گفت چک خود را گرفته است. حتا خود ایشان دوباره پیشنهاد همکاری کردهاند و میخواهند به دفتر ما بیایند.
صالحیان در ادامه اظهار کرد: درست است که ما دستمزدها را تسویه نکردهایم، اما هر چه را که سازمان صداوسیما به ما داده است، میان بازیگران تقسیم کردهایم. هر قسطی را که داده میشود، باید میان همه تقسیم کنیم. دوستان صبر و تحملشان مقداری کم است. سالهاست در این کار هستم و از این چیزها زیاد دیدهام اما بهتر است با آبروی کسی بازی نکنیم. به علاوه، سه ـ چهار ماه بیشتر از این سریال نگذشته است. ما پروژههایی داریم که یکی ـ دو سال است دستمزد بازیگران و عواملش پرداخت نشده است.
او گفت: بعضی از دوستان طاقشان کمتر است. من به عنوان تهیهکننده و پدر خانواده باید از خطاهای فرزندانم بگذرم. بالاخره آنها هم آمدند کار کردند و زحمت کشیدند. مقصر اصلی کسی نیست؛ شرایط این طور است. سازمان صداوسیما قسطها را میدهد و ما قسطی را که می گیریم،ا پخش میکنیم. سازمان بر اساس اقساط و پیشرفت کار، پول را تحویل میدهد. در حال حاضر بخش کوچکی از دستمزدهای عوامل این سریال مانده است که آن هم پرداخت میشود.
تهیهکننده سریال «میانبر» که فصل اول آن در صداوسیمای مرکز البرز و فصل دوم آن مستقیما توسط معاونت امور استانها تولید شده، درباره روند ساخت این سریال توضیح داد: ما این سریال را به پیشنهاد آقای دارابی، معاون امور استانهای صدا و سیما ساختیم. پس از پخش چند قسمت از فصل اول، شبکه پنج پیشنهاد ساخت فصل دوم را هم به ما داد. اما متاسفانه به تعهداتشان عمل نکردند. شبکه پنج به ما گفت فصل دوم را با مشارکت سیما فیلم میسازیم. ما با شرایط کرونا رفتیم روی آنتن و فاصله تا تولید آنتن گاهی ۷۲ تا ۴۸ ساعت بود. قرار بود سریال ۹۰ قسمت باشد ولی وقتی به تعهدات عمل نشد، دیگر ادامه ندادیم. دوباره شبکه پنج پیشنهاد ساخت فصل سوم را داد و اعلام آمادگی کردند، چند روز بعد دوباره انصراف دادند و این باعث شد ما نتوانیم ۹۰ قسمت را روی آنتن ببریم و در شرایطی که مردم به سریال طنز احتیاج دارند، ساخت این سریال هر چند با هزینه اندک، انجام نشد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4377/20394/81428
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4377/20394/81429
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4377/20394/81430
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4377/20394/81431
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4377/20394/81432
|
عناوین این صفحه
- هشدار برای ساخت تندیس محمدرضا شجریان
- مردم نیکاراگوئه علاقمند به فیلمهای ایرانی و شناخت بیشتر فرهنگ و هنر ایران هستند
- اعلام اسامی فیلمهای کوتاه پویانمایی و زنده بخش بینالملل جشنواره۳۳ فیلم کودک
- سازماندهی مصرف رسانه ای توسط شبکه ملی اطلاعات
- ماجرای ویدئوی انتقادی رضا شفیعی جم چه بود؟