|
چشمانداز و جزئیات چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان به روایت «حبیب ایلبیگی»
در این دوره تعداد متقاضیان و صاحبان فیلم کوتاه بیشتر از سال گذشته است
«حبیب ایلبیگی» مدیر چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان، اهداف، چشمانداز و جزئیات اجرایی این رویداد را برشمرد.
به گزارش امتیاز، «حبیب ایلبیگی» مدیر چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان در ارزیابی این دوره المپیاد و تفاوتهایش با دورههای پیشین گفت: بعد از دوره سوم که به شکل با شکوهی در اصفهان برگزار شد، امسال چهارمین دوره در شرایط ویژه ای برگزار می شود، همانگونه مدارس در شرایط کرونا تعطیل نشده و دانش آموزان به شکل غیر حضوری به تحصیلات خود ادامه میدهند، المپیاد هم امسال تعطیل نشده و غیر حضوری و با شیوه ای متفاوت از قبل برگزار می شود تا نوجوانان این فرصت را داشته باشند تا با اساتید حوزه فیلمسازی در ارتباط باشند و کسب تجربه کنند.
در این دوره تعداد متقاضیان و صاحبان فیلم کوتاه بیشتر از سال گذشته است
او افزود: در این دوره تعداد متقاضیان و صاحبان ایده و فیلمسازان المپیاد بیشتر از سال گذشته است. امسال نوجوانان با ابزارها و وسایلی که در دست دارند با اساتید به صورت برخط در ارتباط خواهد بود. البته به این جهت که نوجوانان نسل امروز بیشتر با فضای مجازی و محیط برخط آشنا هستند، این تجربه برای آنها عجیب نخواهد بود و به راحتی با این موضوع کنار میآیند. طبیعتا برگزاری حضوری و ارتباطی که بین نوجوانان و اساتید شکل میگیرد، بهتر است اما شرایط ایجاب میکند که المپیاد چهارم، به شکل غیرحضوری برگزار شود.
به گفته او، در این دوره از المپیاد ۶۴ نوجوان ۱۲ تا ۱۷ ساله از میان بیش از هشتصد نوجوان متقاضی شرکت در المپیاد از شهرهای مختلف برای حضور در این دوره انتخاب شدهاند. تهران در این دوره کمترین شرکتکننده را دارد و بیشتر شرکتکنندگان از شهرهای دیگر متقاضی شرکت در المپیاد هستند.
افتتاحیه المپیاد با گروهبندی نوجوانان و رونمایی دو نوجوان فیلمساز
ایلبیگی در ادامه اظهار داشت: روز یکشنبه ۲۷ مهر ساعت ۱۶ افتتاحیه المپیاد فیلمسازی نوجوانان به شکل غیرحضوری و از طریق تلویزیون اینترنتی تیوا پخش خواهد شد.
او ادامه داد: در آیین افتتاحیه گروه بندیها انجام و نوجوانان در هشت گروه هشت نفره تقسیمبندی میشوند. در آیین افتتاحیه این دوره دو نوجوان که در دوره اول جزو برگزیدگان المپیاد بودند و امروز فیلمساز شدهاند، معرفی میشوند.
مرضیه برومند، رسول صدرعاملی و ایرج طهماسب داوران این دوره المپیاد
به گفته مدیر المپیاد فیلمسازی نوجوانان، امسال گروههای نوجوان در سه روز با اساتید در ارتباط خواهند بود. نوجوانان از روز ۲۸ مهرماه از ساعت ۹ صبح تا ۱۲با اساتید و مربیان در خصوص ایدههایی که به المپیاد راه پیدا کردهاند، گفتگو و ایده راپرورش میدهند ودر نهایت از هر گروه یک ایده به داوری نهایی راه پیدا میکند.
برنامه تعامل داوران با نوجوانان و «انتقال تجربه» در سه روز
ایلبیگی اظهار داشت: در سه روزی که المپیاد چهارم برگزار میشود، سه فیلمساز (مرضیه برومند، ایرج طهماسب و رسول صدرعاملی با نوجوانان گفتگو میکنند و انتقال تجربه خواهند داشت که برنامه «انتقال تجربه»، به ترتیب در روز دوشنبه ۲۸ مهر با حضور «مرضیه برومند»، سهشنبه ۲۹ مهر با حضور «ایرج طهماسب» و چهارشنبه سیام مهر با حضور «رسول صدرعاملی» هر روز بعد از ظهر از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ برگزار خواهد شد.
او افزود: نیمی از نوجوانانی که متقاضی حضور در المپیاد چهارم بودند با فیلمهای کوتاه در این دوره شرکت میکنند. داوری این فیلمها از ۲۵ مهر آغاز و سه فیلم برگزیده در این بخش در روز اول آبان اعلام خواهد شد.
اول آبان؛ اختتامیه المپیاد چهارم
او درباره پایان این دوره المپیاد نیز اظهار داشت: کار المپیاد چهارم یک روز زودتر از پایان جشنواره سی و سوم به پایان میرسد و مراسم اختتامیه «چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان»، ساعت ۱۶:۳۰پنجشنبه اول آبان برگزار میشود.
ایلبیگی اظهار داشت: در طول برگزاری المپیاد هم فیلمهای راه یافته به بخش مسابقه از طریق سایت آپارات به نمایش گذاشته میشوند. ضمن آن که جلسات نقد و بررسی فیلمها هم توسط اساتید این حوزه به صورت برخط برگزار خواهد شد.
او تصریح کرد: برگزاری آنلاین چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، تجربه متفاوتی است که امیدواریم برای نوجوانان خاطرهانگیز باشد.
هدف المپیاد فقط این نیست که نوجوانان فیلمساز شوند
قائممقام بنیاد سینمایی فارابی در بخش دیگری از این گفتوگو با اشاره به دستآوردهای دورههای پیشین این رویداد اظهار داشت: هدف المپیاد فیلمسازی نوجوانان فقط این نیست که نوجوانان فیلمساز شوند؛ شاید بسیاری از آنهایی که ایده ارائه دادهاند هم تمایلی به ساخت فیلمهای خود نداشته باشند.
او اظهار داشت: تجربه یک کار گروهی، پرورش ایده و ارائه درست آن در فضایی با نشاط، میتواند به رشد و تربیت نوجوانان کمک کند. المپیاد بستری فراهم میکند تا نوجوانانی که به راحتی امکان دسترسی و برقراری تعامل با فیلمسازان مطرح را ندارند، بتوانند با اساتید این حوزه تعامل داشته باشند.
ایلبیگی گفت: سال گذشته سوال برخی از اساتید این بود که چرا با وجود تفاوت سنی که با نوجوانان دارند، برای گفتوگو و تعامل با آنها انتخاب شدهاند. درست است که اساتید این حوزه، تفاوت سنی بسیاری با نوجوانان دارند اما هنوز برای حوزه کودک و نوجوان فیلم میسازند. از طرفی حضور این اساتید در المپیاد هم انتقال تجربه است و هم کمک میکند تا آنها با علایق و ویژگیهای نوجوانان این نسل آشنا شوند.
ما نیازمند گفتوگو دو طرفه هستیم
کمک المپیاد به تبیین عدالت فرهنگی
مدیر چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان گفت: سال گذشته اساتیدی که با نوجوانان در ارتباط بودند، اعتقاد داشتند که المپیاد بستری فراهم کرد تا آنها با سلایق نسل جدید آشنا شود. ما نیازمند گفتوگوی دو طرفه هستیم. تعاملی که در برگزاری المپیاد، میان اساتید و نوجوانان شکل میگیرد، فراتر از حضور نوجوانان در هر رویداد دیگری است.
او تصریح کرد: منظور این است که حتی اگر این نوجوانان فیلمساز هم نشوند، توانستهاند خیلی راحت با هنرمندان سینمای کودک و نوجوان در ارتباط باشند و از آنها کسب تجربه کنند. این موضوع میتواند به عدالت فرهنگی هم کمک کند و المپیاد فرصت کوچکی برای نوجوانان علاقهمند در شهرهای کوچک است که شاید فضای مناسبی برای فعالیتهای فرهنگی نداشته باشند و المپیاد کمک میکند تا علاقه خود را ادامه دهند.
«علیرضا تابش» : برپایی جشنواره با شکل جدید در شرایط کرونا، فکر توسعهیافتهتری نسبت به ایده برگزار نکردن جشنوارههاست
جشنواره کودک را به خانههای مردم منتقل میکنیم
دبیر سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اظهار داشت: این که ما رویدادهای هنری را در شرایط کرونا با شکل جدید برگزار کنیم، فکر توسعهیافتهتری در مقایسه با ایده برگزار نکردن جشنوارههاست.
به گزارش امتیاز، «علیرضا تابش» در برنامه تلویزیونی «هفت» شبکه سه سیما درباره لزوم برگزاری این دوره جشنواره گفت: در پاییز هر سال سه رویداد مهم فرهنگی و بینالمللی وجود دارد که با جشنواره فیلم کودک و نوجوان آغاز میشوند. بلافاصله بعد از آن جشنواره فیلم کوتاه تهران و بعد جشنواره سینماحقیقت برگزار میشود. دبیران این سه جشنواره از آغاز سال جاری جلسات فشردهای داشتند. بنای ما این بود که مسیر برگزاری آنلاین را پیش بگیریم. تجارب این جشنواره، برای برگزارکنندگان جشنوارههای بعدی هم مفید خواهد بود. امیدواریم سال آینده شرایط بهگونهای باشد که مردم در کنار صاحبان آثار فیلمها را تماشا کنند اما این ظرفیتی است که ما به آن ورود کردهایم.
تابش تأکید کرد: ما در جشنواره فیلم کودک و نوجوان، به شکل فیزیکی با بچهها نخواهیم بود اما برگزاری مجازی ظرفیتی فراگیر را پیشروی ما نهاده است. شعار جشنواره امسال «هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور» است و پیشبینی میکنیم که استقبال کودکان و نوجوانان بهخصوص متولدین ۸۴ تا ۹۴ بیش از گذشته باشد. سالهای گذشته این امکان فقط در شهر اصفهان فراهم بود اما در این دوره این شرایط در بستر پلتفرمها فراهم است که کودکان فیلمها را ببینند و داوری کنند.
او اظهار داشت: ۱۰۷ عنوان فیلم در پلتفرمها عرضه میشود. روز آخر آرا جمعبندی خواهد شد و فیلم برگزیده انتخاب میشود.
دبیر جشنواره اظهار داشت: در این دوره اطلاعرسانیها از طریق رادیو و تلویزیون، شبکههای اجتماعی و وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است. امیدوارم که والدین و مربیان بچهها را به شش روز فیلمدیدن تشویق کنند. ایام کرونا، برای مردم ما حزنانگیز و میزان تلفات بسیار بود. هر مرگ براثر کرونا بهطور متوسط چهار کودک را تحتتاثیر قرار میدهد. ما در این شرایط یک رویداد سینمایی را به خانههای مردم منتقل میکنیم. امیدوارم والدین یاری کنند تا با فیلم دیدن فضای حزنانگیز بچهها در آن شش روز به محیطی شادتر بدل شود.
تابش در پاسخ به منتقدان برپایی جشنواره در این شرایط گفت: سینماها به دلیل شرایط کرونا تعطیل هستند و همان منتقدینی که به ما ایراد میگیرند که چرا جشنواره را برگزار میکنید، با همان منطق میگویند چرا برنامه «هفت» پخش میشود. رویدادهای فرهنگی به تلطیف فضای جامعه، اطلاعرسانی، آگاهیبخشی و نشاط کمک میکنند. ازطرفی صاحبان آثاری که یکسال زحمت کشیدهاند، دوست دارند که آثارشان دیده شود، مورد داوری قرار گیرد و فضای رسانهای برای آنها فراهم شود. اینکه ما در شرایط کرونا با شکل جدیدی رویدادهای هنری را برگزار کنیم، فکر توسعهیافتهتری در مقایسه با ایده برگزار نکردن جشنوارههاست.
او درباره چالشهایی که پیشروی برگزاری جشنواره بوده است، گفت: ایجاد مفاهمه میان صاحبان آثار، پلتفرمها و مدیران برگزاری جشنواره کار دشواری بود. چند ماه اخیر پرچالش بود زیرا ما باید با یک تغییر پارادایم ذهنی مواجه میشدیم که این اتفاق هم افتاد.
تابش افزود: جلسات خوبی با تهیهکنندهها و پلتفرمها داشتیم و آنها این بستر را برای بخش فیلمها در فضایی جدید فراهم کردند. مهمانان خارجی هم فیلمهای خود را به صورت لینک برای ما میفرستند. کارگاههای آموزشی به صورت آنلاین یا ویدیوئی برگزار میشود. همه اینها تجربه جدیدی توام با چالشهای بسیاری است اما تا به اینجای کار ازپس چالشها بر آمدهایم.
او درخصوص امکان سرقت آثار در اکران آنلاین فیلمها گفت: مساله سرقت آثار در همه جای دنیا هست. بخشی از پویش این دوره از جشنواره فرهنگسازی برای کودکان و نوجوانان است که به نفع تولیدکنندگان فیلمها، آثاری را ببینند که دارای حق کپیرایت بوده یا به نوعی از فیلترهای حقوقی عبور کرده است. مسیر اکران آنلاین در کشور ما به تازگی آغاز شده و کرونا آن را شتاب داده است. جشنواره فیلم کودک و نوجوان مانوری برای سایر جشنوارهها به جهت برگزاری آنلاین و مجازی است.
تابش تأکید کرد: همانطور که اشاره کردم سرقت آثار در بسترهای اینترنتی معضلی جهانی است و ما هم با هماهنگی ستاد صیانت از آثار سینمایی، پلیس فتا و دیگر مراکز و نهادها، در صدد هستیم تا کمتر به حقوق صاحبان آثار لطمه وارد شود. البته صاحبان آثاری که در این دوره نمایش آنلاین دارند، آگاهانه و با میل و رضایت خود در این جشنواره شرکت کردند. آثار آنلاین در سه نوبت نمایش داده میشوند. عواید حاصل از فروش فیلمها به صورت آنلاین صد در صد در اختیار صاحبان آثار قرار میگیرد. تدبیری هم اندیشیدهایم که حق نمایش یا اسکرینفی به فیلمها تعلق بگیرد.
دبیر جشنواره سی و سوم بیان کرد: ما در این دوره ۱۱ اثر را به صورت فیزیکی و طبق پروتکلهای بهداشتی اکران میکنیم. از این میان فقط سه فیلم در مشارکت با بنیاد سینمایی فارابی تولید شدهاند. مابقی توسط جوانترها و پیشکسوتان عرصه سینما در بخش خصوصی و سایر تشکلها تولید شدهاند. این یک دستاورد محسوب میشود، ضمن آن که در دوره سی و سوم در حوزه انیمیشن کارهای متفاوتی داریم.
او عنوان کرد: باید توجه داشت که ذائقه مخاطب نسل جدید متفاوت از نسل ماست که در دوره آنالوگ به سر میبردیم. اگر بررسیها روی ذائقه نسل جدید بیشتر شود و بنیاد سینمایی فارابی، فیلمسازان، کانون پرورش فکری کودکان و سایر نهادهای مسئول هم به ذائقهشناسی و بررسی دغدغههای کودکان امروز کمک کنند، کمک شایانی به شکلدهی تولید آثار جدید شکل خواهد گرفت. بخشی از سینمایی کودک و نوجوان متوجه فناوریهای نوظهور است. بچهها باید در دنیای فانتزی، رنگی و شاد زندگی کنند. همچنین داستانها و تکنیکهای تولید هم باید آنها را جذب کند. از طرفی سینمای کودک و نوجوان باید به بازارهای جانبی و صنایع هدفی مانند بازیها، کتاب، نوشت افزار و غیره متصل شود. تمام موارد میتواند به توسعه سینمای کودک و نوجوان کمک کند.
دبیر جشنواره سی و سوم در بخشی دیگری از گفتگوی خود در برنامه هفت، گفت: در حین برگزاری جشنواره، چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان را خواهیم داشت. تفاوت دو دوره اخیر و دورههای گذشته این است که در دوره سی و دوم و سی و سوم منتورها و مربیانی از اساتید عرصه سینمای کودک در کنار نوجوانان هستند و به این واسطه انتقال تجربه صورت میگیرد. امسال ثبتنامها و استقبال در بخش المپیاد چهار برابر سال گذشته بوده است و امیدوارم تبادل تجربه خوبی صورت گیرد و در روز آخر هم گروههای برگزیده انتخاب شوند.
او در پایان تاکید کرد: با توجه به اطلاعرسانیهای صورت گرفته و پیامهایی که هنرمندان محبوب بچهها به آنها دادند، استقبال خوبی تاکنون از سوی گروه سنی ۵ تا ۱۵ سال صورت گرفته است. همچنین نمایش فیلم برای این گروه سنی رایگان خواهد بود اما خانوادهها و گروههای سنی دیگر باید مبلغی را برای تماشای فیلمها در پلتفرمها پرداخت کنند.
اخبار
چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ۲۷ مهر افتتاح میشود
پخش از طریق تلویزیون تعاملی تیوا
مراسم افتتاحیه چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان عصر روز یکشنبه ۲۷ مهر برگزار خواهد شد.
به گزارش امتیاز، چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ یکشنبه ۲۷ مهر طی مراسمی در مرکز نوآوری صبا افتتاح خواهد شد.
بر اساس این خبر، این مراسم به دلیل لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی، بدون حضور مخاطبان برگزار خواهد شد و نوجوانان شرکتکننده در این دوره المپیاد، اهالی رسانه و علاقهمندان میتوانند افتتاحیه را از طریق تلویزیون تعاملی تیوا http://tva.tv/channels/Tva_Live به شکل زنده و کامل دنبال کنند.
قرار است در آیین افتتاحیه این دوره، دو نوجوان برگزیده دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان که وارد عرصه فیلمسازی شدهاند، مورد قدردانی قرار بگیرند.
سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان از ۲۷ مهر تا ۲ آبان بهدبیری علیرضا تابش برگزار خواهد شد.
سوینا نسخه ویژه نابینایان دو فیلم داستانی جشنواره۳۳ را آماده کرد
نازنین مهیمنی فیلم بلند داستانی «خداحافظ سینما» و شوکت حجت فیلم بلند داستانی «شماره۲۹» را برای نابینایان توضیحدار کردند.
به گزارش امتیاز، این گروه در همکاری با سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، نسخه ویژه نابینایان دو فیلم این جشنواره را آماده سازی کرد.
فیلم سینمایی «خداحافظ سینما» ساخته یاسر احمدی با صدای نازنین مهیمنی بازیگر و گوینده رادیو توضیحدار شد.
همچنین فیلم سینمایی «شماره۲۹» ساخته هادی رحیمی خواص، با صدای شوکت حجت گوینده و دوبلور توضیحدار شد.
متن روایتها را محدثه واعظیپور نوشته و ضبط و میکس آن در استودیو فراز توسط بابک جاوید انجام شده است.
گروه سوینا پیش از این با حکم دبیر سی و سومین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان به عنوان «مشاور مخاطبان خاص» این رویداد انتخاب شده بود.
سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان به دبیری علیرضا تابش ۲۷ مهر تا ۲ آبان به صورت مجازی برگزار میشود.
معرفی آثار بخش «بچههای سینمای پاسشالا» در جشنواره۳۳ فیلم کودک
فیلمهای کوتاه «بچههای سینمای پاسشالا» در بخش غیررقابتی نمایشهای ویژه بینالملل سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان به نمایش درمیآید.
به گزارش امتیاز، فیلمهای کوتاه «بچههای سینمای پاسشالا» از هندوستان در بخش نمایشهای ویژه بینالملل جشنواره سی و سوم به صورت مجازی به نمایش درخواهد آمد.
بر اساس این خبر، اسامی ۶ فیلم کوتاه از محصولات پیکچر پاسشالای هندوستان که در این بخش غیررقابتی جشنواره اکران مجازی خواهد شد عبارتند از:
۱- نور (۲۰۲۰) ساخته آنانیا آیر
۲- رنگ (۲۰۲۰) ساخته نوا سینگلا
۳- زندگی (۲۰۲۰) ساخته کریشام گوپتا
۴- عکس (۲۰۲۰) ساخته آیان آگنیهوتری
۵- باتاتا (۲۰۲۰) ساخته دانشآموزان سال سوم و چهارم «مرکزِ انسان بودن»
۶- کمک (۲۰۲۰) ساخته انانت تیاگی
سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۹۹ برگزار خواهد شد.
اخبار
فیلم «محمد(ص)» مجید مجییدی چقدر موفق بود؟
حمید قدیریان مدیر هنری و یکی از طراحان صحنه فیلم سینمایی «محمد رسولالله (ص)» ساخته مجید مجیدی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره کمیت پایین تجربههای عظیم در حوزه سینمای دینی گفت: ما به قدری خودمان را درگیر مباحث سیاسی و امنیتی روز کردهایم که اصلاً برایمان «فرهنگ» موضوعیت ندارد. من دو هفته پیش نمایشگاه نقاشیای داشتم و آنجا یک بحث فرهنگی را مطرح کردم. متاسفانه مسئولان فرهنگی ما به قدری گرفتار هستند که وقت نمیکنند کنکاش کنند تا مشکلات ما، از زاویه فرهنگی حل شود. هرچند مبنای انقلاب ما بر اساس فرهنگ بود اما به این حوزه در این سالها ظلم شده است.
وی افزود: اگر در برخی جاها هم رشد فرهنگی داریم به واسطه این است که خداوند صحنههایی مانند دفاع مقدس و.. در گذشته ایجاد کرده و در این سالهای اخیر حضور مدافعین حرم در صحنه روحی جدید در جامعه ایجاد نموده است، و در آن فضا جوانان ما رشد کردهاند، درواقع این صحنهها یک نوع دانشگاه بود وگرنه نگاه هیچکدام از ارگانهای ما فرهنگی نبوده و نیست چون نگاه فرهنگی یک نگاه ریشهدار و درازمدت است.
در مباحث دینی «جهل معرفتی» داریم
این هنرمند بیان کرد: متاسفانه ما یک جهل معرفتی در بحث دینی داریم که دامان بسیاری را گرفته است و طبیعتاً دامان سینما و تولیدات فرهنگی را هم میگیرد. ما در این چهل سال روی بحثهای معرفتی کار نکردهایم و به همین دلیل همچنان با تفکر معرفتی چهل سال قبل میخواهیم راه خودمان را باز کنیم که این تفکر کنونی ظرفیتش را ندارد، از همین رو در این سالها هرکسی خواست حرف نو بزند و حرکت جدیدی انجام بدهد به او تهمت زدند، چون خیلی از آقایان با معرفتهای جدید آشنا نیستند به قول حضرت آیتالله جوادی آملی، آقایان با شنیدن معارف خارج از دانستههای آنها، برای افراد حکم ارتداد صادر میکنند.
مدیر هنری فیلم سینمایی «محمدرسولالله (ص)» معتقد است: به همین دلیل فیلمسازی در این حوزه سخت است. ما نسبت به آن چیزی که اسلام ناب محمدی است فیلمسازی مذهبی نداشتهایم. فیلم دینی این نیست که چند زندگینامه را به تصویر بکشید و چند ویژگی اخلاقی و رفتاری از بزرگان مذهبی را نشان بدهید، ما نیاز به فیلمهای معرفتی داریم و نه صرفاً فیلمهای اخلاقی. ما فیلمهای بزرگی ساختهایم و هزینههای سرسامآوری هم برایشان کردهایم ولی باید برآورد کرد که فرهنگ جامعه از نظر معرفتی و نه احساسی، بعد از پخش چنین فیلمهایی چقدر ارتقا پیدا کرد و چه تأثیرگذاری داشت؟ ما در فیلمسازی دینی احساس مردم را نشانه میرویم و نه معرفتی که باید راه آینده را باز کند و این خوب نیست.
من در فیلم «محمد رسولالله (ص)» حضور داشتم و میتوانم بگویم اتفاقاً یکی از مشکلات اساسی همین فیلم هم این بود که بحثهای معرفتی قوی از طرف مشاوران به کارگردان منتقل نشدقدیریان توضیح داد: من در فیلم «محمد رسولالله (ص)» حضور داشتم و میتوانم بگویم اتفاقاً یکی از مشکلات اساسی همین فیلم هم این بود که بحثهای معرفتی قوی از طرف مشاوران به کارگردان منتقل نشد. وقتی در سطح کلان جامعه میگوییم روی بحث معرفت دینی کار نشده، این موضوع به تک تک مشاوران هم برمیگردد.
وی افزود: مشاوران اینگونه فیلمها همچنان تفکرات چهل سال پیش را دارند و همچنان مباحث معرفتی را از آثار امثال شهید مطهری رحمتالله کپی و به آن بسنده میکنند، در حالی که باید معرفتهایی را به کار ببریم که ما را برای آینده آماده میکند. وقتی فیلمی به این عظمت ساخته میشود نه تنها باید معرف یک شخصیت بزرگ الهی باشد، بلکه باید راه جامعه را برای دهههای آینده باز کند ولی وقتی در حد یک سری تصاویر زیبا و بیان اخلاقیات روایت میشود و یک سری اشتباهات معرفتی در آن وجود دارد، دیگر نمیتوانیم بگوییم سازندهها مقصرند چون ما باید به طور جدی به بحث معرفتی فکر و تولید اثر کنیم.
با «ملک سلیمان» فرهنگ مهدویت ارتقا پیدا کرد
این طراح صحنه بیان کرد: من در فیلم «ملک سلیمان» هم حضور داشتم و میتوانم بگویم این فیلم در فرهنگ مهدویت تاثیرگذار بود و بعد از فیلم «ملک سلیمان نبی» فرهنگ مهدویت ارتقا پیدا کرد چون سازندگان پیش از ساختش سعی کردند تحقیقات معرفتی برای چگونه برپایی مُلک، توسط حضرت سلیمان داشته باشند، نه اینکه صرفاً یک زندگی نامه را بازگو کنند و بگویند مراتب اخلاقی و روابط خانوادگی حضرت سلیمان چگونه بوده است و… هرچند این گونه موضوعات هم اهمیت دارد ولی نسبت به مشکلات پیش رو، در دورانی که ما وارد فضای آخر زمان شدیم و حجمی از اتفاقات ما را احاطه کرده است، مطرح کردن راههایی برای در امان بودن و در کمال امنیت و شادی این دوران پر خطر را طی کردن، الزام بیشتری دارد. معرفتی که خداوند در قرآن در قصه حضرت سلیمان بیان نموده و در ۱۴۰۰ سال گذشته پنهان مانده بود؛ در ساخت فیلم ملک سلیمان تلاش شد تا قطرهای از آن دریای بیکران اسرار سلیمان نمایان شود.
وی افزود: به همین دلیل است که وقتی حضرت آقا فیلم را دیدند بحثهای معرفتی آن را تایید کردند. به همین دلیل است که بعد از پایان اکران این فیلم، چیزی حدود ۶۰ جلسه در دانشگاههای مختلف داشتیم، بحثهای علمی شکل میگرفت، بسیاری از اهالی فلسفه و استراتژیستهای جامعه… پای کار آمدند و بحثهایی مانند «از ملک سلیمان تا ملک مهدی» را پیش میکشیدند.در پروژه «محمد رسولالله (ص)» آن روزهای اولی که آقای کرکا آمده بودند طبق معمول همه غربیها، یک نگاه از بالا به پایین به ما داشت ولی بعد از چند روزی که در کنار بچههای ایرانی قرار گرفت رفتارش تغییر کرد چون بچههای ما خیلی از مشکلاتی را که او داشت حل میکردندقدیریان ادامه داد: هر اثر هنری را باید بر مبنای تاثیراتی که داشته است، سنجید. وضع ناراحتکننده اخلاقی، سیاسی، اقتصادی و… جامعه بر هیچکس پنهان نیست، در همه اینها ضعف داریم. در کشوری که جمهوری اسلامی است، یا باید نتیجه گرفت که اسلام مشکل دارد یا اینکه مدیومها! وقتی به جامعهای که این همه مشکل دارد، نگاه میکنید نباید اسلام را زیر سوال ببرید. باید ببینید کجای کار مشکل دارد. در بحث تولیدات آثار هنری هم وقتی میبینید در اثری که از بزرگترین شخصیت عالم هستی صحبت شده است اما تاثیری درخور روی افراد نمیگذارد به معنای این است که تحقیقات آن اثر به خوبی انجام نشده است، نمیتوانید بگویید این شخصیت بزرگ گیرا نبوده است، بلکه ما در ساختش نگاه گیرایی نداشتهایم و از منظر درست و دقیق منطبق با قرآن به این شخصیت نگاه نکردهایم. اگر از منظر درست و قرآنی به حضرت نگاه میکردیم به طور قطع تأثیرات شگرفی میگذاشت و راه ما را برای آینده باز میکرد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4379/20418/81495
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4379/20418/81496
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4379/20418/81497
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4379/20418/81498
|
عناوین این صفحه
- در این دوره تعداد متقاضیان و صاحبان فیلم کوتاه بیشتر از سال گذشته است
- جشنواره کودک را به خانههای مردم منتقل میکنیم
- اخبار
- اخبار