|
دستیار ویژه دبیر و مدیر امور ICT جشنواره سی و سوم فیلم کودک عنوان کرد:
تجربه متفاوت سینمای ایران برای ورود آثار به رسانههای جدید
دستیار ویژه دبیر جشنواره سی و سوم و مدیر امور ICT این رویداد سینمایی با تاکید بر این که جشنواره فیلم کودک نخستین رویداد سینمایی کشور و منطقه است که به صورت سراسر آنلاین برگزار میشود، گفت: سینمای ایران برای ورود آثارش به رسانههای جدید تجربه متفاوتی را رقم زده است و مفهوم جشنواره، مخاطب، داوری مردمی و … در این دوره دچار دگرگونی اساسی شده است.
به گزارش امتیاز، «میلاد شُکرخواه» دستیار ویژه دبیر جشنواره سی و سوم و مدیر امور ICT این رویداد سینمایی، با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده جهت برگزاری مجازی این دوره از جشنواره، گفت: «شکلگیری هستۀ برپایی آنلاین جشنوارههای سینمایی از بهار ۹۹ با دستور ریاست محترم سازمان سینمایی کشور مبنی بر حمایت از تولید و توسعه نرمافزاری بومی به منظور راهبری رویدادهای آنلاین سینمایی و دبیرخانهای الکترونیک با اتکاء به توامندیهای داخلی، آغاز شد. پیادهسازی بخشی از این پروژه، پیشتر توسط تیمی از برنامهنویسانی که با جشنواره همکاری داشتند شکل گرفته بود، لذا تکمیل این کار، متناسب با اقتضائات برگزاری یک جشنواره بینالمللی و با هدف تامین نیازمندیهای دبیرخانه جشنوارههای سازمان سینمایی کشور، ذیل فعالیتهای بخش فنآوری اطلاعات بنیاد سینمایی فارابی، در دستور کار قرار گرفت؛ که با گذشت چند ماه کار مستمر و فشرده، شهریور ماه ۹۹، فاز نخست آن در جشنواره فیلم کودک، مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
او ادامه داد: «با توجه به شیوع بیماری کرونا و محدودیتهای ناشی از آن، ناگزیر زمینههایی فراهم شد که به سمت برگزاری آنلاین جشنواره حرکت کنیم. بر همین اساس، طرح پیشنهادی برگزاری آنلاین با الهام از جشنوارههای موفق بینالمللی که به شیوه آنلاین برگزار شده بودند و همچنین توانمندیهای داخلی، در دبیرخانه جشنواره تنظیم شد. به همین منظور، جلسات مختلف کارشناسی و همفکری با صاحب نظران سینما، دبیران جشنوارهها و مدیران سینمایی برگزار شد و در نهایت، این طرح توسط دبیر جشنواره در شورای برنامهریزی جشنواره فیلم کودک مطرح و به اتفاق آرا تصویب شد که این دوره از جشنواره به شیوه آنلاین در چهار بخش اصلی برگزار شود.»
شُکرخواه اکران آنلاین آثار جشنواره را مهمترین بخش جشنواره عنوان کرد و افزود: «با توجه به تجربه موفقی که پلتفرمهای داخلی درمورد اکران آنلاین فیلمهای سینمایی داشتند و استقبال خوبی که در سطح مخاطبان و فیلمسازان از این شکل اکران با وجود محدودیتهای کرونا صورت گرفته بود، مذاکراتی با آنها صورت گرفت که در نهایت، منجر به این شد تا پلتفرمهای «نماوا، فیلیمو، تیوا و هاشور» متناسب با توانمندیها و تخصص خود در کنار جشنواره حضور داشته باشند. ملاک و معیار در انتخاب و گزینش این پلتفرمها، مبتنی بر توانمندی و تخصص هریک از این مجموعهها در به کارگیری از تکنولوژیها و زیرساختهای فناوری اطلاعات در اکران آنلاین و پوشش برنامههای جشنواره در سطحی وسیع براساس استانداردهای جهانی در حوزه سینما بود. زیرا امکان ارائه سرویس پایدار به یک جشنواره بینالمللی از مهمترین دغدغههایی بود که تیم برگزاری جشنواره از اول به آن تاکید ویژهای داشت.»
او با اشاره به جدول نمایشی که توسط دبیرخانه جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اطلاعرسانی شده است افزود: «از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۲، طی ۶ روز، اکران فیلمهای جشنواره انجام خواهد شد. قیمتگذاری فیلمها در سه سطح رایگان، ۱۰ هزار تومان برای فیلمهای بلند داستانی و ۵ هزار تومان برای سایر فیلمهای کوتاه پیشبینی شده است. روال خرید مخاطبان عام که در ادوار گذشته به صورت گیشهای، بلیت خریداری میکردند؛ در این دوره، این گونه خواهد بود که با مراجعه به پلتفرمهای «فیلیمو، نماوا و تیوا» بلیت مورد نظر خودشان را خریداری نمایند. همچنین طی هماهنگیهای به عمل آمده با تیم پشتیبانی و مرکز تماس هر سه پلتفرم، آمادگی لازم برای پاسخ گویی به هرگونه سوال و مشکلات مخاطبان در ایام برگزاری جشنواره فراهم شده است.»
شُکرخواه ادامه داد: «اساساً مخاطبان جشنواره به دو گروه کلی تقسیم شدهاند. گروه نخست، شامل مخاطبانی هستند که پیشتر در سامانه جشنواره به عنوان صاحبان آثار، منتقدان، اهالی رسانه و داوران کودک و نوجوان ثبت نام کردهاند، که به این گروه، در حساب کاربری سامانه کدتخفیف رایگان برای نمایش فیلمها تعلق گرفته است. گروه دوم مربوط به مخاطبان عام جشنواره خواهد بود که هرساله از طریق گیشه بلیت خریداری میکردند که در این دوره، میتوانند با مراجعه مستقیم به پلتفرمها، براساس جدول نمایش، فیلم مورد نظر خود را انتخاب و تماشا کنند.»
او در خصوص کارگاههای آموزشی جشنواره توضیح داد: «متقاضیان شرکت در کارگاهها، که طی زمابندی مقرر شده در سامانه جشنواره ثبت نام کردهاند؛ میتوانند با مراجعه به حساب کاربری خود در سامانه جشنواره، کدهای تخفیف رایگان را دریافت نمایند و با مراجعه به پلتفرم «تیوا» فیلم کارگاه مورد نظرشان را مشاهده کنند. همچنین برای بخش پرسش و پاسخ هنرجویان که از مهمترین بخش کارگاههای جشنواره به حساب میآید، پیشبینیهای لازم صورت گرفته تا در محیطی امن، امکان گفتگوی هنرجویان و اساتید فراهم شود. به همین منظور اتاقهایی برای هر کارگاه ،جهت این گفتگوها و تبادل نظر ایجاد شده است که لینک حضور در آنها، برای کلیه هنرجویان، پیامک و به آنها اطلاعرسانی خواهد شد.
دستیار ویژه دبیر جشنواره سی و سوم، در توضیح بخشهای جنبی جشنواره بیان کرد: «این برنامهها شامل «شبهای اصفهان»، «افتتاحیه و اختتامیه جشنواره»،«نشستهای پرسش و پاسخ» و سایر برنامههایی است که در خانه جشنواره «سینما فرهنگ تهران» برگزار میشود. مخاطبان جشنواره میتوانند به تمامی این برنامهها به صورت روزانه با امکان بازپخش در شبکه تعاملی تیوا به صورت رایگان دسترسی پیدا کنند.»
او افزود: «بخش چهارم مربوط به کتابخانه ویدیویی است که در دوره سی و دوم، این امکان برای مخاطبان در اصفهان به صورت فیزیکی فراهم شده بود اما در این دوره با توجه عدم حضور مخاطبان، به صورت آنلاین با همکاری پلتفرم هاشور برپا شده است. در این خصوص، براساس امکانات متنوعی که پلتفرم هاشور در اختیار جشنواره قرارداد، بویژه امکان دو زبانه بودن آن که جزو ویژگیهای مهم آن به حساب میآید، بخش کتابخانه ویدیویی با بیش از ۴۰۰ فیلم آماده شده است. مخاطبانی که قبلاً در بخش بازار فیلم سامانه جشنواره ثبتنام کردهاند، میتوانند با مراجعه به حساب کاربری خود با دسترسی تعریف شده از بخش کتابخانه ویدیویی در پلتفرم هاشور استفاده نمایند.»
شُکرخواه با تاکید بر این که جشنواره فیلم کودک نخستین رویداد سینمایی کشور و منطقه است که به صورت سراسر آنلاین برگزار میشود، گفت: سینمای ایران برای ورود آثارش به رسانههای جدید تجربه متفاوتی را رقم زده است و مفهوم جشنواره، مخاطب، داوری مردمی و … در این دوره دچار دگرگونی اساسی شده است. لذا از سوی صاحبان آثار، رسانهها و مخاطبان در سراسر کشور، کاستیهای احتمالی در نخستین گامها قابل نقد و بررسی هستند و امیدواریم در گامهای بعدی سایر جشنوارهها نقایص ما را جبران کنند.
سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان به صورت مجازی از ۲۷ مهر تا ۲ آبان بهدبیری علیرضا تابش برگزار میشود.
افتتاح جشنواره فیلم کودک بر بام اصفهان
افتتاحیه جشنواره به دلیل شرایط کرونایی محدود و بر بام یکی از فرهنگسراهای اصفهان ساعت 18/30 از شبکه امید، شبکه اصفهان و تلویزیون تعاملی تیوا با پیام علیرضا تابش دبیر جشنواره و قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان به صورت زنده پخش می شود.
نکته جالب این است که خانوارهای 500 واحد مسکونی مجاور فرهنگسراهای اصفهان از بالکن های خانه و پنجره هایشان می توانند اجرای بخش مختلف جشنواره را شاهد باشند. نخستین بخش افتتاحیه پس از پخش پیام دبیر، همخوانی خانواده با آهنگی از رضا صادقی برای زحمات کادر درمان و قهرمانان سلامت و پرواز بادکنک ها بر فراز اصفهان خواهد بود.
کلیپی از معرفی فیلم های جشنواره و سخنرانی شهردار اصفهان و دبیر جشنواره، کلیپ سی و سه پل به همراه پخش زنده برنامه از تلویزیون تعاملی تیوال، شبکه امید و اصفهان پخش می شود. همچنین امروز چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران از ساعت ۱۶ تا ۱۷/۳۰ در مراسمی در مرکز نوآوری صبا افتتاح می شود. این مراسم یبه دلیل لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی، بدون حضور مخاطبان برگزار می شود و نوجوانان شرکتکننده در این دوره المپیاد، اهالی رسانه و علاقهمندان افتتاحیه را از طریق تلویزیون تعاملی تیوا به شکل زنده و کامل دنبال می کنند.
*چه فیلم هایی روز اول جشنواره ببینیم
در این رویداد سینمایی آنلاین فیلمهای منتخب در سه پلتفرم از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۲ برای علاقهمندان نمایش داده میشود.
٭ برنامه فیلیمو
فیلیمو در روز نخست فیلمهای ایرانی «بازیگوشها» ساخته نادره ترکمانی را به مدت ۸۵ دقیقه، «هدیه» به کارگردانی مسعود فرخنده طینتفرد را به مدت ۹۵ دقیقه، «سلیم» ساخته وحید پاکزاد را به مدت ۷۸ دقیقه نمایش میدهد. در بسته فیلم کوتاه نیز ۶ فیلم «آنتی ویروس»، «جبران میکنم»، «دو دل»، «رنگین کمان»، «شوفر» و «شهر عسل» به مدت ۵۸ دقیقه و در بسته پویانمایی ۹ فیم «اتاق ۲۱»، «اشک باران»، «بعله!»، «پژواک»، «چهره»، «خورشید آسمان خورشید کاشی»، «زونامی»، «صدای من صدای او» و «من ایرانیام» به مدت ۶۲ دقیقه نمایش داده میشود. فیلمهای «شاهینها» به مدت ۹۸ دقیقه و «پرنسس امی» به مدت ۷۸ دقیقه دو فیلم خارجی هستند که نمایش داده میشوند. همچنین «مهر مادری» به مدت ۹۰ دقیقه آخرین فیلمی است که علاقهمندان درروز نخست در فیلیمو میتوانند تماشا کنند.
٭ برنامه نماوا
درپلتفرم نماوا سه فیلم ایرانی «به یادم باش» ساخته مجتبی سعیدزاده به مدت ۸۴ دقیقه، «حکم مادری» به کارگردانی سیامک صرافت به مدت ۹۰ دقیقه، «شماره ۲۹» ساخته هادی رحیمی خواص به مدت ۱۰۴ دقیقه نمایش داده میشود. همچنین برای بسته فیلم کوتاه داستانی ۸ فیلم «از خودگذشته»، «امروز هم نه»، «آب سرد»، «سیاهی»، «قرنطینه»، «کامیون»، «گاومیش» و«مات» به مدت ۵۹ دقیقه و برای بسته پویانمایی ۹ فیلم «زاک و زیک»، «قدم یازدهم»، «قطار قشنگ من»، «کاش»، «گرگومیش»، «گل چراغ»، «لذت پرواز»، «ناجی» و «ناهار در چمنزار» به مدت ۵۸ دقیقه در نظر گرفته شده است. فیلم خارجی «بیله» به مدت ۱۰۴ و «فیتیله وماهپیشونی» به مدت ۱۲۰ دقیقه دیگر فیلمهایی هستند که برای نمایش در پلتفرم نماوا در نظر گرفته شدهاند.
٭ برنامه تیوا
در پلتفرم تیوا نیز ۶ فیلم بارگذاری میشود که از این تعداد یک فیلم مختص به ناشنوایان است. فیلمهای «پیله و پروانه» به کارگردانی محمد صالحینژاد دهکی به مدت ۷۷ دقیقه، «پسر ابری» ساخته مایکمینه کلینکسپور به مدت ۷۷ دقیقه، «خداحافظ سینما» ساخته یاسر احمدی با زمان ۸۶ دقیقه نمایش داده میشود. همچنین فیلمی برای نمایش در بخش «کرونا روایت و وب سری» در نظر گرفته شده است. فیلم «شماره۲۹» ساخته هادی رحیمی خواص به مدت ۱۰۴ دقیقه نیز ویژه ناشنوایان نمایش داده میشود. فیلم «پرنسس یخی» به مدت ۸۸ دقیقه آخرین فیلمی این پلتفرم در روز نخست است.
*برنامه «خانه جشنواره»
در خانه اجرایی جشنواره در «سینمافرهنگ»، دو فیلم بلند سینمایی به نمایش درخواهد آمد. فیلم انیمیشن بلند «لوپتو» ساخته عباس عسکری از ساعت ۱۶:۳۰ و فیلم بلند سینمایی «مسیر معکوس» ساخته ابوالفضل جلیلی از ساعت ۱۹:۳۰ در سینمافرهنگ روی پرده خواهد رفت. نشست پرسش و پاسخ هر فیلم، پس از پایان نمایش فیلم (ساعت ۱٨:۳۰ و ساعت ۲۱) با حضور تعداد محدودی از اهالی رسانه و عوامل فیلم با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار خواهد شد و به صورت زنده در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت. تلویزیون تعاملی تیوا پوشش زنده کلیه برنامههای جشنواره در «خانه جشنواره» را برعهده خواهد داشت.
٭ برنامه امروز کارگاهها
برگزاری دو کارگاه «معرفی و شناخت عناصر فیلمنامه در سینمای کودک» در بخش بینالملل از ساعت ۱۱ تا ۱۲ و «الگوی سفر قهرمان در سینمای کودک» در بخش ملی از ساعت ۱۳ تا ۱۴ از دیگر برنامههای نخستین روز جشنواره سیوسوم است.این دو کارگاه توسط تلویزیون تعاملی تیوا پخش و نشستهای پرسش و پاسخ مخاطبان این دو کارگاه، پس از پایان هر کارگاه به صورت برخط برگزار خواهد شد.
سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان از ۲۷ مهر تا ۲ آبان به دبیری «علیرضا تابش» برگزار خواهد شد.
تعلیق مجدد برنامه های دوسالانه سرامیک به دلیل موج سوم کرونا
هیربد همت آزاد دبیر یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران درباره تغییر تاریخ انتخاب آثار به خبرنگار مهر گفت: داوری اولیه در دوسالانه ملی سرامیک در دو بخش صورت گرفت؛ مرحله اول، گزینش آثار از روی تصویر بود که انجام شد و مرحله دوم گزینش آثار از اصل اثر است که بر طبق آن، قرار بود هنرمندان اصل اثر خود را از ۲۱ تا ۲۵ مهرماه برای ما ارسال کنند. با توجه به بروز موج سوم کرونا و اعمال پروتکلهای مصوب از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا و محدودیتهای سفرهای بین شهری و اینکه بسیاری از هنرمندان باید از شهرستان به تهران میآمدند، مجبور شدیم دو روز پنجشنبه و جمعه ۲۴ و ۲۵ مهرماه را لغو کنیم و در این دو روز از پذیرش آثار معذور بودیم.
وی تاکید کرد: از آنجایی که این محدودیتها تا ظهر یکشنبه ۲۷ مهرماه پابرجا بود و تا دوم آبان ماه نیز تمدید شد، از فردا دوشنبه ۲۸ مهر تا پنجشنبه اول آبان ماه با رعایت کامل پروتکلهای مصوب و دستورالعملهایی که ستاد کرونا در اختیارمان قرار داده است، پذیرای هنرمندان جهت تحویل آثار هستیم.
همت آزاد درباره زمان مرحله دوم انتخاب آثار از روی اصل اثر و همچنین برگزاری نمایشگاه گفت: گزینش آثار از اصل اثر که قرار بود دوشنبه ۲۸ مهر برگزار شود، روز جمعه ۲ آبان ماه انجام خواهد شد که بر اساس آن، داوران از بین حدود ۱۸۰ اثر، آثاری که استاندارد حضور در نمایشگاه داشته باشند، انتخاب میکنند. برای چیدمان آثار و داوری نهایی نیز فرصت لازم داریم، بنابراین هفته آینده تصمیم نهایی برای تعیین زمان نهایی داوری و آغاز نمایشگاه را خواهیم گرفت و همه اینها در صورتی است که محدودیتها و پروتکلهای بهداشتی کمتر شده باشد.
وی همچنین درباره تعداد آثار رسیده به دبیرخانه بیان کرد: در مرحله اول گزینش، شورای انتخاب متشکل از بهزاد اژدری، مجید ضیایی، محمود محرومی، مجتبی قربانی، بیتا فیاضی و نفیسه خلج، از بین نزدیک به ۸۰۰ تصویر ارسالی از آثار هنرمندان، حدود ۱۸۰ اثر را انتخاب کردند. پس از گزینش دوم که احتمالاً اول آبان برگزار میشود، آثار برای داوری نهایی چیدمان میشوند.
دبیر یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران همچنین توضیح داد: داوری نهایی با حضور بهزاد اژدری، مجید ضیایی، حمید سِوِری و ژاک کافمن از فرانسه، داوری متفاوتی خواهد بود تا برگزیدگان معرفی شوند. امیدواریم محدودیتهای بهداشتی تا زمان داوری نهایی کمتر شود که برای حضور ژاک کافمن داور فرانسوی به مشکل برنخوریم.
وی تصریح کرد: لازم است تاکید کنم داوری آثار در دوسالانه، داوری، قضاوت نیست و ما تنها گزینش بر اساس استانداردهای موردنظر را انجام میدهیم و به همین دلیل، گروه داوری را زوج انتخاب کردیم و برای رفتن یک اثر به مرحله بعدی، حداقل چهار رأی مثبت لازم بود. بنابراین با رأی نسبی، اثری رد یا قبول نمیشود؛ در واقع با انتخاب داوری زوج و دیدگاهها و رویکردهای متفاوت آنها، امیدواریم توانسته باشیم فضای عادلانه و مناسبی را برای گزینش آثار فراهم کنیم.
همت آزاد درباره سطح آثار رسیده به دبیرخانه دوسالانه نیز گفت: هنرمندان روزگار سخت روحی و اقتصادی را پشت سر میگذارنند و آثار، حسب شرایط سخت اقتصادی که هنرمندان عمدتاً برای تأمین مواد اولیه مشکل دارند و اینکه اکثر هنرمندان در فروش آثارشان به مشکل برخوردند، دارای سطح کیفی مناسبی بود و امیدواریم بتوانیم نمایش خوبی از پتانسیلهای این رسانه داشته باشیم.
اخبار
پیام رئیس سازمان سینمایی به سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان
پیام «حسین انتظامی» معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی به سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان منتشر شد.
به گزارش امتیاز، متن پیام رئیس سازمان سینمایی به جشنواره سیوسوم به شرح زیر است:
به نام خدا
سازندگان فیلمهای کودکان و نوجوانان با عنایت به طیف گسترده مخاطبان، بسان مرشدی حکیم، نه تنها سالهاست؛ که توده فهیم و تیزهوش خویش را با خود همراه ساخته بلکه همچون گذشته، علاقمندان انبوهش را فارغ از جنسیت و قومگرایی به سر منزل حکمت و معرفت رساندهاند.
از آنجا که سخن و دغدغهی هنرمند ایرانی، همواره از اعماق دلهای صاف، زلال و دردمند برآمده، لاجرم، گریزی نداشته تا خاستگاه فرودش نیز، قلوب امیدوار تماشاگرانِ خاصش باشد. نهاد پاک کودکان و نوجوانان به عنوان مهمترین امکان الگوگیری بزرگسالان برای پاک نهاد زیستن است و سینمای کودک و نوجوان با همین ظرفیت، بیشترین توفیقات جهانی و بخش اعظمی از موفقیت داخلی سینمای ایران را در این ساحت فیلمسازی کسب کرده است. در شرایطی که جهان کنونی، تجربهی پاندمی کووید ۱۹ را از سر میگذراند، هنرآفرینان ایرانیِ سینمای کودکان و نوجوانان، با انگیزهای مضاعف، برای التیام آلام خانوادههای دردمند و ایجاد شور و نشاط در مخاطبان تخصصی خویش، دامن همت بر کشیده، به منظور اعتلای آرمانهای بشر دوستانه، جامهیِ عافیتطلبی از خود به در کردهاند. بر خود لازم میدانم، هنرِ والای فیلمسازان ایرانی را قدر شمرده، از درگاه خداوند متعال، سلامت و سرافرازیشان را مسئلت نمایم.
اکران فیلمهای مناسبسازی شده برای نابینایان و ناشنوایان در جشنواره۳۳
فیلمهای مناسبسازی شده برای نابینایان و ناشنوایان در جشنواره سی و سوم به صورت برخط به نمایش درمیآید.
به گزارش امتیاز، «عزتالله علیزاده» مدیر پشیبانی نمایش جشنواره سی و سوم، گفت: امسال به طور ویژه برای نابینایان و ناشنوایان، دو فیلم از بخش فیلمهای بلند داستانی آماده و مناسبسازی شده است. او افزود: امیدوارم امسال که دوره خاصی از جشنواره است، این گروه از مخاطبان و کودکان و نوجوانان نابینا یا ناشنوا بتوانند از طریق پلتفرمها، فیلمها را دنبال کنند.بر اساس این خبر، دو فیلم «شماره ۲۹» به کارگردانی «هادی رحیمی خواص» و تهیهکنندگی «مریم خلیلی» و «خداحافظ سینما» به کارگردانی و تهیهکنندگی «یاسر احمدی» در سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان به صورت مناسبسازی شده برای افراد دارای معلولیت شنوایی و بینایی به صورت آنلاین اکران خواهد شد.
افراد دارای معلولیت میتوانند بر اساس برنامه، از طریق سایتهای فیلیمو، تیوا و نماوا به صورت آنلاین به تماشای این فیلمها بنشینند:
فیلم «شماره ۲۹» ویژه نابینایان:
پنجشنبه ۱ آبان (تیوا) ، چهارشنبه ۳۰ مهر (فیلیمو)، جمعه ۲ آبان (نماوا)
فیلم «شماره ۲۹» ویژه ناشنوایان:
یکشنبه ۲۷ مهر (تیوا)، سه شنبه ۲۹ مهر (فیلیمو)، دوشنبه ۲ آبان (نماوا)
فیلم«خداحافظ سینما»ویژه نابینایان:
پنجشنبه ۲۷ مهر(تیوا)، چهارشنبه ۳۰ مهر(فیلیمو)، جمعه ۲ آبان(نماوا)
فیلم «خداحافظ سینما» ویژه ناشنوایان:
چهارشنبه ۳۰ مهر(تیوا)، جمعه ۲ آبان(فیلیمو)، پنج شنبه ۱ آبان(نماوا)
اخبار
پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان
پیام «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان منتشر شد.
به گزارش امتیاز، متن پیام وزیر ارشاد به جشنواره سیوسوم به شرح زیر است:
به نام خدا
فیلمهای کودکان و نوجوانان، بخش قابل افتخار از سینمای ایران است که در پرتو اندیشههای انسانی، قلههای رفیع عزت و افتخار را با تکیه بر درایت و تفکر هنرمندان فتح کرده و درفش فضایل ناب اخلاقی را جاودانه ساخته است. به عنوان یک مسلمان ایرانی، نمیتوان افتخارات بینالمللی این گونه آثار نمایشی را که نشأت گرفته از ارزشهای متعالی است، نادیده انگاشت.در آستانه برگزاری سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، هنر دوستان این مرز و بوم، نظارهگر درخت برومند سی و سه سالهای است که در سایهسار آن، مسیر سینمای کودک و نوجوان ایران تجربههای پرثمری را پیموده و در پیش خواهد داشت.با تغییر سبک زندگی نشأت گرفته از گسترش کووید۱۹، دستاندرکاران جشنواره، همدوش با هنرآفرینان این عرصه همچون دوران حماسهساز دفاع مقدس، درصدد هستند تا تهدیدها را به فرصتها تبدیل کنند.با آرزوی موفقیت برای تمامی سازندگان فیلمهای کودکان و نوجوانان که با مساعی و تلاشهای خالصانه خویش، چراغ پرفروغ این رویداد فرهنگی را روشن نگاه داشتهاند، امیدوارم در سایه عنایات خداوند متعال، شاهد شور و طراوت نوجویان این گونه از سینما باشیم.
روایت «لوپتو» از درمان با اسباب بازی
محمدحسین صادقی تهیهکننده انیمیشن سینمایی «لوپتو» که در بخش فیلمهای بلند سینمای ایران در سی و سومین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این انیمیشن گفت: این فیلم برای مخاطب کودک و نوجوان است اما کودکان بهطور خاصتر مخاطب ما هستند. به طور کلی فضای فیلم به گونهای است که کودکان و خانوادهها میتوانند با هم به تماشای فیلم بنشینند.« لوپتو» یک تم طنز و موزیکال دارد و ما سعی کردهایم فضای مفرح و جذابی برای مخاطبان و فرزندان کشور ایجاد کنیم. این را هم باید عنوان کنم که «لوپتو» با تکنیک سه بعدی در استودیوی «فراسوی ابعاد» در کرمان تولید شده است.
صادقی با اشاره به داستان «لوپتو» بیان کرد: این فیلم درباره آسایشگاهی است که صاحبش یک دکتر روانشناس است، او بیماران روانی را با متد «اسباببازیسازیدرمانی» درمان میکند یعنی بیماران را به جای استفاده از قرص و دارو با ساختن اسباببازی، درمان میکند. داستان فیلم با توجه به مسایلی که برای آن کارگاه اسباببازی و آن آسایشگاه پیش میآید، رقم میخورد. با توجه به کاراکترهای بامزهای که در فیلم داریم فکر میکنم «لوپتو»برای بچهها جذاب باشد.
«لوپتو» یعنی اسباببازی دستساز
وی ادامه داد: داستان «لوپتو»یک موضوع کلی دارد البته ما چند موضوع اصلی در این انیمیشن داریم که یکی از آنها ساخت اسباببازی است و اصلاً اسم لوپتو از همینجا میآید. در گویش کرمانی لوپتو به اسباببازیها و عروسکهای دستساز گفته میشود که قدیمها، مادرها برای فرزندان خود درست میکردند. این کلمه درواقع فراموش شده بود اما ما سعی کردیم با این نامگذاری دوباره آن را احیا کنیم. در فیلم هم، لوپتو برند اسباببازیهایی است که در این آسایشگاه ساخته میشود.صادقی اظهار کرد: بچهها در این فیلم با فضای شاد و مفرح مواجه میشوند. در واقع آنها یک سری آدمها را میبینند که اسباببازی میسازند. ما پیش از این برای بچهها نمایشهای محدود داشتیم تا بتوانیم بازخوردها را دریافت کنیم و دیدیم که آنها فیلم را دوست دارند. شخصیت اصلی «لوپتو»پسربچهای به نام علی است که پسر صاحب آن آسایشگاه است او با کمک فرشتهای که میبیند میخواهد مشکلات پدرش را حل کند.این تهیهکننده با بیان اینکه مرکز انیمیشن حوزه هنری در ساخت این انیمیشن مشارکت داشته است درباره موانع تولید انیمیشن در خارج از پایتخت گفت: تمام امکانات در تهران است و این واقعاً مشکلزاست. مشخصات و مختصات «لوپتو» باعث شد این فیلم به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره امسال باشد که این نشان میدهد فیلم قابل توجهی است. با این حال ساخت فیلم به ویژه انیمیشن در خارج از تهران بسیاربسیار کار سختی است.
برای کارهای فنی ناگزیر از سفر به تهران بودیم!
وی افزود: ما در شهرستانها امکانات و زیرساختهای تولید انیمیشن را نداریم، مثل تجهیزات رندرینگ، نیروی انسانی متخصص و حرفهای و…. از همه اینها سختتر مسایل مالی است بالاخره محدودیتهای مالی در شهرستانها سایه سنگینی روی استودیوهای تولید انیمیشن انداخته است اما ما تمام تلاشمان را کردیم و در حدود ۲ سال و نیم فرایند تولید این فیلم سعی کردیم با تلاش، عشق و علاقه مشکلات را مرتفع کنیم. با این وجود ما برای خیلی از کارهای تخصصی مجبور بودیم به تهران بیایم و رفت و آمدهای بسیار سخت و طاقتفرسا در این فاصله هزار کیلومتری داشتیم. صادقی ادامه داد: من در طول مدت دو سال و نیم ساخت این اثر به طور مداوم در مسیر بودم، یا به تهران میرفتم و یا در حال برگشت به کرمان بودم. این موضوعات شرایط تولید را سخت میکند متاسفانه مقداری هم کم توجهی میشود به استعدادهای خوبی که در کشور است. ما در این فیلم با دقت و وسواس زیاد سعی کردیم از معماری و فرهنگ بومی خودمان الهام بگیریم. در این فیلم معماری آسایشگاه که لوکیشن اصلی است، الهام گرفته از یکی از بناهای تاریخی در شهر کرمان است که متاسفانه ۲ ماه پیش تخریب شد.صادقی در پایان بیان کرد: به نظرم بهتر است در این جشنواره از ظرفیت ویدیو کنفرانس و نشستهای اینترنتی استفاده کنیم و حضور فیزیکی در این شرایط کرونایی چندان لازم نیستم.
ساعات پایانی زندگی «ابراهیم هادی» روی صحنه
لیلی عاج نویسنده و کارگردان نمایش «کجایی ابراهیم» که تا قبل از تعطیلی مجدد فعالیتهای تئاتری در تماشاخانه سرو روی صحنه بود درباره میزان استقبال از این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه تماشاخانه سرو هنوز در محدوده جغرافیایی تئاتر بینها جایی باز نکرده و بسیاری همچنان فکر میکنند مکان این تماشاخانه در ابتدای خیابان سپهبد قرنی است. رکود فعالیتهای تئاتری در دوران کرونا که همزمان با تغییر مدیریت سالن هم شده است به نداشتن شناخت جغرافیایی مخاطبان از این تماشاخانه کمک کرده و فرصت تبلیغات و اطلاعرسانی مناسب را از مدیریت جدید تماشاخانه که اتفاقا بسیار هم فعال و پرتلاش هستند، گرفته است.
وی ادامه داد: البته در هفته دوم اجرای نمایش استقبال از کار راضیکننده بود که متاسفانه با تعطیلی فعالیتهای تئاتری روبرو شدیم. در طول این چند اجرا ما ۲ دسته مخاطب داشتیم که اولین گروه شامل عاشقان و طرفداران شهید ابراهیم هادی که نمایش بر اساس زندگی ایشان نوشته شده، میشدند؛ افرادی که اصولاً اهل دیدن تئاتر نیستند و با این هنر بیگانهاند و تنها به دلیل علاقه شخصیشان به این شهید به دیدن نمایش آمده بودند. این قشر تازه داشتند ما را پیدا میکردند و علاقهمند به دیدن نمایش شده بودند که با تعطیلی سالنها روبرو شدیم. طیف دوم مخاطبان هم دوستان تئاتر بین همیشگی بودند که بازخوردهای خوبی نیز آنها گرفتیم.عاج با گلایه از بلاتکلیفی هنرمندان تئاتر در بحران کرونا بیان کرد: این روزها در بلاتکلیفی و بی خبری به سر میبریم و مشخص نیست کی فعالیتهای تئاتری از سر گرفته خواهد شد. به محض مشخص شدن وضعیت باید تمرینهایمان را مجدداً از سر بگیریم چون این نمایش ترکیبی از جوانها و حرفهایترها است و با فاصله گرفتن از اجرا، بازیگران نیازمند تمرین و آماده سازی مجدد هستند. حتی با توجه به اینکه زمان طولانی از آخرین اجرای نمایش گذشته و حتما اندازه محاسن و موهای بازیگران تغییر کرده، گریم کار نیز نیاز به اصلاح دارد. این اثر نمایشی به شدت مبتنی بر فضاسازی و حال و هوای صحنه است چون مقطعی به تصویر کشیده میشود که رزمندگان در کانال کمیل اسیر شدهاند و ۲ ساعت دیگر این کانال سقوط میکند.این نمایشنامهنویس درباره چگونگی نگارش نمایشنامه «کجایی ابراهیم» توضیح داد: دبیرخانه جشنواره نمایشنامه اقتباسی گام دوم برای اقتباس از ادبیات داستانی کتابهای مختلفی را معرفی کرده بود که اغلبشان بیوگرافی شهدای دفاع مقدس بودند. من اکثر این کتابها را مطالعه کردم اما به طرح نمایشی استخوان داری از هیچ کدامشان نرسیدم. ابتدا نیز قصد داشتم اقتباسی از یکی از کتابهای غسان کنفانی نویسنده فلسطینی مورد علاقهام داشته باشم تا اینکه با کتاب ۲ جلدی «سلام ابراهیم» روبرو شدم.عاج در پایان صحبتهایش متذکر شد: در نهایت مقطعی از زندگی او را در عملیات «والفجر مقدماتی» برای نگارش نمایشنامه انتخاب و شروع به تحقیق و پژوهش درباره این عملیات کردم؛ عملیاتی که بسیار هولناک و دراماتیک بوده و در نهایت نیز به شکست میانجامد و پیکر شهید هادی در کانال ناپدید میشود تا همانطور که خودش همیشه دوست داشت گمنام بماند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4381/20428/81550
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4381/20428/81551
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4381/20428/81552
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4381/20428/81553
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4381/20428/81554
|
عناوین این صفحه
- تجربه متفاوت سینمای ایران برای ورود آثار به رسانههای جدید
- افتتاح جشنواره فیلم کودک بر بام اصفهان
- تعلیق مجدد برنامه های دوسالانه سرامیک به دلیل موج سوم کرونا
- اخبار
- اخبار