|
تهران، باران؛ دو حراج بر سر چند راهی پیچیده؛
دو قطبی ترامپ - بایدن و بازار هنر ایران
تردیدی نیست حراج های آنلاین توفیق حراج های حضوری و مرسوم را ندارند اما چه کسی می داند روزهای بیماری زده امروز، چه زمانی به پایان می رسد...
به گزارش امتیاز؛ حسین هاشم پور، روزنامه نگار و سردبیر ایران آرت گفت: به تازگی اعلام شد حراج خاورمیانه ساتبیز مانند حراج خاورمیانه کریستیز، آنلاین بر پا می شود، ساتبیز همین روزها و کریستیز ۲۱ آبان تا چهارم آذر بازار هنر منطقه را داغ خواهند کرد، این در حالی ست که دو حراجی ایرانی یعنی باران و تهران که در سال های اخیر به صورت مستمر و بدون وقفه برگزار شده اند هنوز به صورت رسمی اعلام نکرده اند چه تمهیدی برای این روزگار بحرانی در نظر دارند.
هاشم پور با تشریح یکی از گمانه ها گفت: شاید تعطیلی یک ساله نخستین راهکاری باشد که به ذهن خطور می کند اما با توجه به نامعلوم بودن زمان پایان این همه گیری ویروسی و نیز هزینه های ثابتی که حراج ها یدک می کشند اعم از حقوق کارکنان ، اجاره دفتر و ... سبب می شود تا چنین گمانه ای به آخرین راه موکول شود.
غیر از این، هدفی استراتژیک نیز در میان است: عدم برپایی حراج تهران که به هنر معاصر و مدرن تمرکز دارد و نیز حراج باران که به خط، خوشنویسی و هنرهای ایرانی اسلامی اختصاص دارد، خریداران معدود این عرصه (نسبت به جمعیت ۸۰ و چند میلیونی) را پراکنده تر از همیشه می کند؛
مشتریانی که خانواده تجسمی با هزاران خون دل خوردن آنان را گرد هم آورده و در ۹ ماه گذشته در سایه فروپاشی اقتصاد کرونا زده ،اولویتی برای بازار هنر قائل نبود، در صورت عدم برپایی حراج ها می تواند از این حوزه دورتر هم شود و رخوت بازار هنر را دامنه دارتر کند و به طبع بازگشت شان به این وادی را سخت تر.
او تاکید کرد: از طرف دیگر، گفتگوهای میدانی می گوید جامعه تجسمی خواهان برپایی این حراج هاست، و تعویق در حراجی ها را تداوم رکود بازار هنر و صد البته کار گالری ها قلمداد می کند؛
اهالی تجسمی با اینکه به سبب بالا رفتن قیمت آثار تجسمی گلایه هایی از حراجی ها دارند اما در عین حال اذعان دارند که این حراج ها توانسته اند یک انرژی بزرگ به بازار هنر و ارزش افزوده ای ملموس به آثار هنری تزریق کنند، بسیاری از خریداران چند صد میلیونی جوان و نیز مجموعه داران نوظهور ،خرید آثار هنری را به شوق رقابت در این حراج ها آغاز کرده اند و پیش از آن هرگز از هیچ گالریی خرید نکرده بودند!
هاشم پور خاطر نشان کرد: برخی نیز تعلل حراجی ها در اعلام برگزاری یا عدم برگزاری را به انتخابات آمریکا ربط می دهند؛ همان سان که همه چیز در مملکت در حالت تعلیق است که ترامپ می شود یا بایدن، بازار هنر نیز چشمی به این معادله سرنوشت ساز سیاسی دارد؛ چه کسی ست که نداند تلاطم در قیمت ارزهای خارجی فراتر از زلزله هفت ریشتری بنیان اقتصاد ایران را به لرزه درمی آورد؛ البته دلار ۳۰ و چند هزار تومانی برای خرید و فروش آثار هنری در عین تهدید، فرصت هایی نیز برای مارکت هنر به همراه می آورد که فرصت شرح آن در این مجال نیست؛ اما بی ثباتی در ارزهای خارجی یک سم مهلک برای هر پدیده اقتصادی از جمله اقتصاد هنر است.
این روزنامه نگار تصریح کرد: در چنین وضعیت بغرنجی، به نظر می رسد حراج آنلاین در دسترس ترین گزینه برای ادامه فعالیت در این سال سخت است، کما اینکه حراج خانه های بین المللی و معتبر نیز چنین کرده اند، اما شاید چنین راهکاری منطق لازم در ایران را به همراه نداشته باشد؛
مهم ترین دلیل آن این است که پدیده حراجی در کشورمان نوظهور است و عمرش به زور به یک دهه اخیر می رسد، از این رو خریداران و مشتریان آثار هنری در ایران همچنان عادت دارند حتمن آثار را از نزدیک ببینند و در خصوص آثار با قیمت های بالا چه بسا لمسش کنند(!) و حتی چند کارشناس معتمدشان هم آنها را ارزیابی کنند... خلاصه اینکه هنوز فرهنگ خرید آنلاین آثار هنری دستکم آثار گران قیمت شکل نگرفته است و احتمالا حالا حالاها با آن فاصله داریم.
این روزنامه نگار برای اثبات فرضیه خود به دیدگاههای مدیران حراجی های تهران و باران اشاره کرد:
قرار بود سیزدهمین حراج تهران ۲۷ تیرماه برگزار شود اما به دلیل اوج گیری شیوع بیماری کرونا با دو ماه تاخیر به ۲۸ شهریور ماه موکول شد؛ لیکن تداوم وضعیت نامساعد برگزاری آن در شهریورماه را کنسل کرد و اکنون شنیده می شود آبان ماه موعد برپایی آن خواهد بود.
این در حالی ست که حراج تهران به کل به برپایی حراج آنلاین، بی اعتماد و بی اعتقاد است؛ چندی پیش، علیرضا سمیع آذر در گفت و گویی به یک رسانه گفته بود که قصد ندارد حراج تهران را به صورت آنلاین برگزار کند. او حتی برگزاری حراج آنلاین کریستیز را هم حراج مهمی ندانسته بود.
او معتقد است:» هیچ وقت حراج آنلاین به اندازه حضوری نمی تواند موفق باشد و بعضی مؤسسات هم که گهگاه حراجهایی برگزار کردند خیلی در سطح پایین با فروشهایی غیرقابل مقایسه با حراجهای حضوری بود. در مجموع از نظر اقتصادی فقط در حدی بوده است که بگویند روند ادامه دارد نه به صورت جدی تر. هیچکس به طور جدی دنبال حراج آنلاین نیست.»
محبوبه کاظمی دولابی، مدیر حراج باران هر چند ارزیابی بد بینانه ای از حراج آنلاین ارائه نمی دهد اما تردید برای برپایی آن را پنهان نمی کند: « برای پنجمین حراج باران برنامه هایی داریم، طبیعی ست که نمی خواهیم مقهور این ویروس منحوس شویم و نباید کارها را تعطیل کرد اما در عین حال باید مسیری را برگزید که سلامت آحاد جامعه تضمین شود و گزندی به کسی نرسد، از این رو هنوز در خصوص چگونگی برگزاری حراج تصمیم نگرفته ایم و منتظر شرایط خاص آن روزها هستیم که متاسفانه مقام های بهداشتی درباره پاییز پیش بینی های خوبی ندارند؛ صحبتهایی درباره برگزاری حراج پنجم باران به صورت مجازی داشته ایم، اما آثار خطی متفاوت هستند و اغلب باید توسط خریدار و کارشناسان آنها از نزدیک دیده و بررسی شوند. ضمن اینکه تجربه جهانی می گوید حراجهای مجازی چندان موفق نیستند. امیدواریم با اتخاذ یک راهکار درست و تحقق یک حراج موفق بتوانیم انرژی مثبت به جامعه انتقال دهیم.»
هاشم پور تاکید کرد: وضعیت نامشخص حراج های ایرانی در حالی ست که اکثریت گالری های تهران و به طبع سراسر ایران سال ۹۹ را بسیار کم رونق پشت سر گذاشته اند و بسیاری از آنها به جهت ممنوعیت های متعدد پیش روی رویدادهای هنری یا تعطیل بوده اند و یا کم ترین فعالیت را دارند؛ به طبع همین نا به سامانی تاریخی از وضع اسفبار هنرمندان تجسمی می گوید که نه می توانند نمایشگاه برگزار کنند و نه کلاس های آموزشی دارند.در کنار همین ها این واقعیت تلخ بیرونی نیز به وفور دیده می شود که با افزایش دیوانه وار قیمت رنگ، بوم و قرار گرفتن واردات متریال های خلق آثار هنری در فهرست لوازم لوکس(!) طیفی وسیع و گسترده ای از نقاشان جوان دیگر حتی توان خلق یک نقاشی را هم ندارند و در بن بست فروش آثار جوانانه به شغل شریف تاکسی های اینترنتی مشغول اند. به طبع مجسمه سازان و دیگر هنرمندان جوان نیز به همین درد دچارند.
هاشم پور در عین حال گفت: اما خبری کاملا متضاد که حتمن شما را شوکه می کند این است که بر خلاف وضع عمومی هنر که ۹۰ درصد جامعه هنری مان را زمین گیر کرده است، در دو ماه اخیر، بازار ثانویه داغ و پر رونقی برای آثار اساتید تثبیت شده (مستر پیس ها) وجود دارد که سرمایه گذاران را متوجه خود کرده است، در این بازار که محدود به چند نام تثبیت شده بازار هنر است، پول نقد و تسویه حساب فوری حرف اول را می زند از این رو این معاملات چندان علاقه ای به ورود به حراجی ها ندارند؛ آگاهان به این بازار می دانند آثاری از سهراب،محصص، اوس منیر، یکتایی... خط هایی از میرعماد، میرزا غلامرضا اصفهانی، کلهر، درویش، زرین قلم و... ارزش افزوده ای مانند سکه، دلار و خانه دارد.
هاشم پور در پایان یادآور شد: با توصیف این شرایط ، آبان ماه سرنوشت سازی برای بازار هنر پیش رو داریم باید دید حراجی ها چه تصمیمی خواهند گرفت؛ به هر حال آنها بنگاه های اقتصادی خصوصی هستند و بر اساس منافع خویش تصمیم می گیرند.
طی آئینی در اصفهان و با یاد شهیدسردار قاسم سلیمانی
سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان افتتاح شد
آیین افتتاحیه سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان طی مراسمی در فضای باز یکی از فرهنگسراهای منطقه ۱۳ اصفهان برگزار شد.
به گزارش امتیاز، پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و نماهنگی به یاد سردار «حاجقاسم سلیمانی» آیین افتتاحیه جشنواره سی و سوم آغاز شد، در حالی که گروهی از مردم اصفهان در ساختمانهای مشرف به فضای برپایی افتتاجیه از بالکن منازل خود، این مراسم را تماشا کردند.
دکتر قدرتالله نوروزی شهردار اصفهان در این آئین به روی صحنه دعوت شد و در ابتدای سخنان خود با سلام به کودکان سراسر ایران، نوجوانان و تلاشگران، فیلمسازان، دستاندرکاران برگزاری و شش شهردار خواهرخوانده اصفهان در این عرصه هنری بیان کرد: امیدوارم جشنواره سی و سوم در شهر سی و سه پل، شعار خود (هر خانه یک سینما و هر کودک یک داور) را تحقق بخشد. در این شرایط سخت کودکان و نوجوانان بیشترین زمان خود را در فضای مجازی میگذرانند و ما باید از این فرصت استفاده کنیم و به وسیله سینما، هر خانه، یک پایگاه فرهنگی شود و کودکان و نوجوانان با فیلمهایی که در جشنواره تولید شده و از طریق فضای مجازی نمایش داده میشود، فیلمها را ببینند و داوری کنند. او گفت: این امکان امروز فراهم است. پیام جشنواره این است که زندگی جاری است. خوشحالیم امسال ببش از صد فیلم به خانهها راه پیدا میکند و بیشتر خوشحالیم که فیلمها به مناطق کمبرخوردار هم میرود. شهردار اصفهان در پایان سخنانش گفت: به همه کودکان و نوجوانان ایران سلام عرض میکنم و از همه شما سپاسگزارم.در ادامه این مراسم، پیامهای مختلفی که از کشورهای خواهرخوانده اصفهان برای تبریک آغاز جشنواره سی و سوم به صورت ویدئویی ارسال شده بود پخش شد. مجری در ادامه به پخش این برنامه از طریق شبکه امید، تلویزیون تعاملی تیوا و صفحه رسمی جشنواره اشاره کرد و برخط بودن آن تاکید کرد.
در ادامه، مرادی مجری برنامه عمو مسعود وگروه آبنباتی از مجریان کودک اصفهان را به روی سن دعوت کرد. سپس عروسکهایی با تنپوشهای خاص به روی سن آمدند و به اجرای برنامه پرداختند. تاکید به داوری بچهها، رأی دادن آنها به فیلمها، تماشای فیلمها و تأکید بر شعار جشنواره «هر خانه یک سینماست، هر کودک یک داور» است، از مضامین آهنگی بود که عمومسعود اجرا کرد. او سپس به کودکانی که از طریق پنجرهها در حال تماشای مراسم افتتاحیه جشنواره بودند سلام کرد و از آنها خواست خودشان و فیلمسازان جشنواره را تشویق کنند و در ادامه آهنگ «شکر خدا» را با همراهی بچههایی که از طریق پنجره در حال تماشای او بودند اجرا کرد و بچهها با تکان دادن پرچمهایی که در دست داشتند او را همراهی کردند.
در ادامه پیام دبیر جشنواره، در آئین افتتاحیه این رویداد پخش شد. علیرضا تابش دبیر سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان در پیامی ویدئویی به مناسبت آغاز به کار جشنواره بیان کرد: «با نام و یاد خدا سیوسومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان را آغاز میکنیم، «هر خانه یک سینما و هر کودک یک داور» شعار جشنواره سیوسوم است. جشنوارهای که بخشی از خاطرات تصویری کودکان و نوجوانان را با خود حمل میکند. خرسندم آغاز عصر جدید جشنوارههای سینمایی را در سال ۱۳۹۹ و در شرایط کرونایی اعلام کنم. به قول فیلسوفی بزرگ دری که باز شد دیگر به این راحتی بسته نمیشود.»
او در پیام خود ادامه داد: «جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان امسال در شرایط کرونایی دری جدید به روی سینمای ایران و عصر رسانههای دیجیتال گشود. تلاش دوماهه همکارانم در بخش فنی، نویدبخش جشنوارهای متفاوت است تا کودکان و نوجوانان ایرانی بتوانند لحظات متفاوت و شادی را در خانههای خود با دیدن فیلمهای کودکان و نوجوان تجربه کنند.»
تابش گفت: «در مقام دبیر جشنواره امسال این احساس را دارم که در کنار کادر قهرمان درمان، مدیران و مسئولان کشور توانستهایم باری هرچند کوچک از دوش مردم قهرمان کشورمان برداریم و لحظاتی خوش و متفاوت برای کودکان و نوجوانان در مدت شش روز از ۲۷ مهرماه تا ۲ آبان برای آنها رقم بزنیم.»
او با بیان اینکه در جشنواره امسال ۱۰۷ عنوان فیلم در ۳۹ باکس در پلتفرمهای نماوا، فیلیمو و تیوا عرضه میشود، افزود: «کودکان و نوجوانان ایرانی میتوانند برای اولین بار ایده و نظر خود را به دستاندرکاران برگزاری جشنواره و تولیدکنندگان آثار اعلام کنند. برگزاری جشنواره امسال سبب شد تا به این شعار برسیم که (هر خانه یک سینما و هر کودک یک داور)، پس کودکان و نوجوانان متولد ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ یعنی بچههای پنج تا پانزده ساله هر روز در ایام جشنواره نظر خود را درباره فیلمهای جشنواره به ما اعلام کنند.»
دبیر سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان تصریح کرد: «معنی مخاطب و نحوه ارائه اثار در جشنواره امسال کاملا با جشنوارههای سابق متفاوت است. بستر پخش فیلمهای جشنواره به دلیل شرایط کرونایی سالنهای سینما نیست، بلکه پلتفرمهایی است که تمام هموطنان ما در خانههایشان میتوانند با مراجعه به آن در طول مدت شش روز فیلمهای جشنواره را تماشا کنند.»
او برگزاری کارگاههای آموزشی جشنواره در بخش ملی و بینالمللی را از جمله برنامههای جشنواره دانست و افزود: « این کارگاهها هرروز از اصفهان پخش خواهد شد. پنلهای تولید مشترک، جلسات گفتوشنود درباره فیلمها و کتابخانه ویدئویی جشنواره ویژه پخشکنندهها از طریق پلتفرمها و سامانههای پخش و نمایش فیلم نیز در دسترس است. امیدوارم جشنواره سیوسوم خاطرات متفاوتی برای کودکان و نوجوان ایرانی رقم بزند. کودکانی که متولدین عصر دیجیتال هستند از ما که متولدین عصر آنالوگ هستیم در بهرهبرداری از آثار و فیلمهای ارائه شده مهارت بیشتری دارند.»
تابش به برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران با همکاری بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوانان ایران و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد و ادامه داد: «امسال برای همه جوانان حاضر در این المپیاد که به صورت مجازی برگزار میشود، آرزوی موفقیت دارم، المپیادی که زمینهساز حضور استعدادهای نوجوان در آینده سینمای این کشور است. بار دیگر از همه همکارانم در ستاد برگزاری جشنواره و همه هنرمندانی که امسال آثارشان در جشنواره فیلم کودک و نوجوان به نمایش گذاشته میشود همچنین داوران و تمام همراهان این دوره از جشنواره در فضای مجازی تشکر میکنم، به خصوص کودکان و نوجوانان ایرانی که مخاطبان فراگیر این دوره از جشنواره هستند. منتظریم تا نظرات مخاطبانمان را در پلتفرمهای نمایش فیلم مشاهده کنیم.»
پس از پخش پیام ویدئویی دبیر، آهنگهای نوستالژیک یکی بود یکی نبود، خونه مادربزرگه، خواهران غریب، توسط تعدادی از نوجوانان اصفهانی روی سن اجرا شد و در ادامه تیزر معرفی فیلمهای بخشهای مختلف جشنواره پخش شد.
پس از اجرای گروه آوازی مولا، مجری برنامه از تمامی کسانی که از پنجرههاوبالکنهای منازل خود، در حال تماشای این آیین بودند، درخواست کرد یک دقیقه سکوت کنند و به احترام شهیدان راه سلامت و کسانی که از جان خود گذشتند و در خط اول مبارزه با ویروس منحوس کرونا ایستادند، فاتحهای قرائت کنند.
در ادامه مراسم افتتاجیه جشنواره سی و سوم، مجری برنامه، از شایان نصیری و آسنا کریمیان دعوت کرد برای قرائت بیانیه جسنواره روی سن بیایند و این دو کودک به زبان فارسی و انگلیسی، این متن را قرائت کردند.
در این بیانیه آمده بود: نزدیک به سه دهه است که از برگزاری این جشنواره میگذرد و نزدیک به دو دهه است که اصفهان میزبان این رویداد سینمایی است. جشنوارهای که به ایستگاه سی و سوم رسیده و امسال به ناچار به دلیل بیماری کروتا به صورت محازی برگزار میشود و اسم این حسنواره با نام اصفهان و سی و سه پل گره خورده است. کودکان و نوجوانان اصفهانی دوره سی و سوم حشنواره را بهصورت محازی و ویژه آغاز میکنند و برپایی کتابخانه و موزه جشنواره از ویژگیهای این دوره است. جشنواره با یادآوری این نکته که سینما زنده است و میتوان از هر خانه بک سینما ساخت و هر کودک میتواند یک داور باشد، و این رویکرد، زمینه شکوفایی کودکان در هنر هفتم را بیش از پیش فراهم کرده است.
رائد فریدزاده: دوره متفاوتی را در بخش بینالملل جشنواره۳۳ تجربه میکنیم
مدیر بخش بینالملل جشنواره سی و سوم با اشاره به این که دوره متفاوتی را در این بخش جشنواره پیشرو داریم، گفت: فیلمهای این دوره در بخش بینالملل، از کشورهای مختلف دنیا و بر اساس تعاملات بازارهای جهانی و بازارهای آنلاین سال جاری، انتخاب شدهاند.
به گزارش امتیاز، «رائد فریدزاده» مدیر بخش بینالملل جشنواره با اشاره به اینکه در این دوره سعی شده، تنوع فرهنگی و ملیتی لحاظ شود، عنوان کرد: در بخش رقابتی جشنواره سی و سوم، فیلمهایی از ۲۷ کشور بهصورت حرفهای مورد داوری قرار میگیرند.
فریدزاده ادامه داد: امسال داوری فیلمهای بینالملل در بخش داستانی و انیمیشن بلند و کوتاه انجام میشود که داوران بخش بلند از کشورهای سوئد، فرانسه، افغانستان و ایران هستند. همچنین داورانی از قزاقستان، لتونی و ایران در این جشنواره حضور دارند که در بخش کوتاه داوری میکنند.
مدیر بخش بینالملل جشنواره فیلم کودک و نوجوان تصریح کرد: در بخش بلند دوازده فیلم و در بخش کوتاه بیست فیلم از کشورهایی همچون روسیه، آلمان، نروژ، دانمارک، فرانسه، بلژیک، سوئد، استونی، فنلاند، پرتغال، ایتالیا، اسپانیا، فیلیپین، لوکزامبرگ، جمهوری چک، هند، قزاقستان و نروژ حضور دارند. امسال تنوع کشوری قابلتوجهی داشتیم و از سراسر دنیا برای ما فیلم ارسال شد.
او ادامه داد: مضامین اصلی فیلمهای بخش مسابقه بینالملل را دوستی، صلح، حفاظت از محیط زیست، استفاده بهینه از نیروی تخیل، مبارزه با نژاد پرستی، راستگویی و توجه به خانواده تشکیل داده است.
فریدزاده افزود: امسال بخش ویژه کووید ۱۹ را هم در جشنواره فیلم کودک و نوجوان داریم که فیلمهایی از آلمان، صربستان، ژاپن، کرواسی، اسلونی، بلغارستان، انگلستان و فرانسه حضور دارند، همچنین جشنواره سیوسوم بخشی با عنوان «مروری بر جشنواره لبخند هند» دارد که فیلمهای برگزیده آن جشنواره را هم در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اکران میشوند.
او خاطرنشان کرد: در بخش نشستهای تولید مشترک جلساتی با نمایندگانی از کشورهای صربستان، پاکستان، ارمنستان و هندوستان به شکل مجازی برگزار خواهد شد. همچنین داوران بخش سیفژ امسال از آرژانتین، هند و ایران هستند. هفت کارگاه بینالمللی و شش کارگاه ملی را هم جشنواره فیلم کودک داریم که از کشورهای انگلستان، هند، ایتالیا، قزاقستان و فرانسه سرفصلهای جذابی را مطرح خواهند کرد.
فریدزاده در ادامه با اشاره به این که امسال در بخش کتابخانه ویدئویی ۴۰۰ فیلم شامل انیمیشن، کوتاه، سینمایی و داستانی جمعآوری شده، خاطرنشان کرد: در بخش کتابخانه ویدئویی، روند فیلمهایی که دوره گذشته در این کتابخانه به نمایش گذاشته شده بود، تکمیل شده است. همچنین پخشکنندگان و خریداران بینالمللی میتوانند از روی سامانهای که با مشارکت هاشور طراحی شدهاست، به شکل اختصاصی از طریق سایت جشنواره فیلمها را مشاهده کنند و از این طریق برقراری ارتباط با توزیع کننده فیلمها فراهم شده است. بر این اساس حضور مجازی خریداران بینالمللی از ویژگی این دوره محسوب میشود.
مدیر امور بینالملل بنیاد سینمایی فارابی درباره حضور فیلمهای بینالمللی در این دوره افزود: همانطور که بسیاری از جشنوارههای معتبر جهانی، در شرایط خاص کرونایی بدون حضور مهمانان خارجی و به صورت آنلاین برگزار شدند، جشنواره سی و سوم هم بخش بینالمللی خود را به این شکل برگزار میکند و این تفاوت ماهوی این دوره با دورههای گذشته است. فیلمهای بخش مسابقه بینالملل در پلتفرمها به نمایش درنمیآید و داوری این بخش نیز با ارسال لینک برای داوران صورت خواهد گرفت.
اخبار
رئیس سازمان بهزیستی کشور:
جشنواره کودک، آغازگر «توجه به افراد دارای معلولیت» در جشنوارههای سینمایی ایران و منطقه است
دکتر«وحید قبادیدانا» با اشاره به فعالیت مثبت جشنواره فیلم کودک در مناسبسازی فیلمهای جشنواره در پخش پلتفرمها برای مخاطبان نابینا و ناشنوا، گفت: با توجه به اینکه این گونه فعالیتها در جشنوارههای سینمایی ایران و منطقه کمنظیر است، میتواند شروع خوبی باشد تا در تمامی رویدادهای فرهنگی و اجتماعی مسئولین و متولیان افراد دارای معلولیت را به رسمیت بشناسند.
به گزارش امتیاز، دکتر«وحید قبادیدانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور، گفت: این روزها شاهد برگزاری جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان در کشور هستیم.مناسبسازی برنامههای مختلف فرهنگی و اجتماعی جهت حضور افراد دارای معلولیت بسیار حائز اهمیت است و زمینه تلفیق اجتماعی و شاملسازی عزیزان دارای محدودیت را فراهم میکند. این مناسبسازی فقط به صورت فیزیکی نیست که در معابر خیابانها و مبلمان شهری باشد بلکه مناسبسازی و دسترسپذیری برای افراد دارای معلولیت در سایر حوزهها مثل حوزههای فرهنگی و اجتماعی هم حائز اهمیت است.
او با اشاره به اینکه امسال با شیوع ویروس کووید-۱۹ جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان به صورت مجازی برگزار میشود، گفت: برگزاری آنلاین جشنواره، فرصتی است که همه کودکان و نوجوانان ایرانی از این جشنواره استفاده کنند و با توجه به اینکه یکی از اهداف این جشنواره استفاده همه کودکان از آثار جشنواره است، امسال در جشنواره نسبت به مناسبسازی آثار برای افراد ناشنوا به صورت زیرنویس و در برخی از سکانسها و پلانهای فیلمها با زبان اشاره اقدام شده است.
قبادیدانا ادامه داد: امسال تلاش شده تا برای اولین بار به صورت توضیح و شرح صحنه فیلمها (به شیوه اودیو اسکریپشن) مناسبسازی برای افراد دارای معلولیت نابینایی هم صورت گرفته است ضمن آن که در روز جهانی عصای سفید، اخبار جشنواره در قالب گزارشهای تصویری همراه با زبان اشاره برای استفاده افراد دارای معلولیت ناشنوایی منتشر شد که این کار یکی از اقدامات خوبی بود که انجام شده است و با توجه به اینکه این گونه فعالیتها در جشنوارههای سینمایی ایران و منطقه کمنظیر است، میتواند شروع خوبی باشد تا در تمامی رویدادهای فرهنگی و اجتماعی، مسئولین امر و متولیان اجرایی برنامهها افراد دارای معلولیت را به رسمیت بشناسند و برنامهریزی مناسبی برای استفاده آنها از جشنوارهها و رویدادهای فرهنگی صورت گیرد.
او در پایان با اشاره به فعالیتهای صورت گرفته در دوره گذشته جشنواره در این زمینه اظهار داشت: سال گذشته حدود ۱۶۰۰ نفر از عزیزان دارای معلولیت در سینماهای جشنواره در اصفهان، با انواع معلولیتهای جسمی، حرکتی، نابینایی و ناشنوایی و اوتیسم حضور داشتند. گروه مترجمین ناشنوایان در سانسهای اختصاصی برای این افراد و گروه دوبله برای سانسهای اختصاصی نابینایان فعالیت کردند. همچنین با همکاری انجمنهای فعال در حوزه افراد دارای معلولیت، مناسبسازی فیزیکی برای سینماهای میزبان جشنواره انجام شد و در کارگاههای جشنواره هم، مناسبسازی با زبان اشاره برای افراد ناشنوا، از جمله اقداماتی بود که صورت گرفت.
مدیر دبیرخانه جشنواره سی و سوم:
برپایی اولین جشنواره آنلاین سینمایی، خط شکنی است
«سیمون سیمونیان» با تأکید بر افزایش متقاضیان حضور در جشنواره سی و سوم نسبت به دوره گذشته و مقایسه آماری در این زمینه اظهار داشت: ما اولین جشنواره آنلاین سینمایی را برگزار میکنیم و این خود خط شکنی است.
به گزارش امتیاز، «سیمون سیمونیان» مدیر دبیرخانه جشنواره سی و سوم، با ارائه آماری در مقایسه با دوره سی و دوم این رویداد سینمایی، اظهار داشت: در سیودومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودک و نوجوان که سال ۹۸ برگزار شد، فیلمهای متقاضی حضور در این رویداد ۲۷۷ اثر بودند. از این میان ۲۰۵ اثر با مقررات اعلام شده از سوی دبیرخانه مطابقت داشتند و به جشنواره راه پیدا کردند که در بخش پویانمایی ۶۶ عنوان، کوتاه داستانی ۱۰۵، پویانمایی بلند سینمایی ۶، فیلم سینمایی ۱۲ و فیلم بلند داستانی ۱۶ عنوان بودند. از این میان ۹۸ اثر به بخش مسابقه راه یافتند که در مجموع ۷۶ عنوان اثر پذیرفته شدند که شامل ۹ فیلم سینمایی (سه پویانمایی و شش داستانی)، هفت فیلم بلند داستانی، ۱۰ فیلم کوتاه داستانی، ۱۲ پویانمایی کوتاه و ۳۸ وبسری میشوند. در بخش المپیاد هم ۵۷۵ اثر به جشنواره سال گذشته راه یافتند.
او افزود: امسال علیرغم شیوع ویروس کووید۱۹ و قرار داشتن در شرایط کرونایی، تعداد متقاضیان بیشتر از سال گذشته بود. در این دوره ۴۰۳ اثر متقاضی حضور بودند که از این میان ۳۲۵ اثر با مقررات اعلامشده مطابقت داشت. این آثار شامل یک پویانمایی سینمایی، ۱۴ اثر سینمایی، ۱۲۰ کوتاه داستانی، ۶۵ کوتاه پویانمایی، ۱۵ اثر بلند داستانی، ۷۵ وبسری، ۳۵ عنوان آثار مربوط به کرونا تحت عنوان «کرونا روایت» است. از این تعداد ۱۰۱ اثر به بخش مسابقه راه پیدا کردهاند که شامل ۱۴ فیلم کوتاه داستانی، ۱۸ پویانمایی کوتاه، ۱۰عنوان داستانی بلند که یکی از آنها پویانمایی است، ۱۱ اثر سینمایی، ۱۵ اثر کرونا روایت، ۳۳ وبسری میشوند. مجموع آثار پذیرفته شده ۱۰۱ اثر است.
سیمونیان اظهار داشت: در این دوره به دلیل شرایط کرونایی، نمایش فیلمها به صورت آنلاین خواهد بود. ۸۹ نفر از صاحبان آثار موافق پخش آنلاین بودند. تعداد اندکی هم مخالف بودند که به دلیل مخالفت و نبود امکان دیده شدن آثار توسط کودکان و نوجوانان و اعلام نظر آنها به عنوان داور، فیلمشان از جشنواره کنار گذاشته شد. او ادامه داد: امسال در بخش المپیاد ۸۴۲ اثر و ایده به دست ما رسیده است که یکونیم برابر بیشتر از سال گذشته است.سیمونیان با اشاره به نمایش ۱۱ عنوان فیلم بلند سینمایی ایرانی در خانه جشنواره (سینما فرهنگ) به صورت تک سانس و با حضور صاحبان آثار و حضور خبرنگاران به صورت بسیار محدود، گفت: امسال در خانه جشنواره که یک محل ستادی است، نمایش آثار سینمایی ایران و نشست پرسش و پاسخ این آثار با رعایت پروتکلهای بهداشتی انجام میشود. اگر طبق تصمیم ستاد کرونا نمایش فیزیکی نداشته باشیم، اختلالی در روند برگزاری ایجاد نمیشود زیرا آثار داوری شدهاند و در نتیجه در صورت دستوری مبتنی بر تعطیلی هم، نتیجه داوریها اعلام و جوایز اهدا خواهد شد.مدیر دبیرخانه جشنواره توضیح داد: ما اولین جشنواره آنلاین سینمایی را برگزار میکنیم و این خود خطشکنی است. سه پلتفرم تیوا، نماوا و فیلیمو آثار جشنواره را از روز گذشته برای مردم به نمایش گذاشتهاند و داوران کودک و نوجوان ۵ تا ۱۵ ساله هم با کد تخفیف رایگان آثار را از همین طریق مشاهده میکنند و سپس نظر خود را در سه گزینه خوب، متوسط و ضعیف اعلام میکنند. نهایتا براساس مجموع آرا آنها، فیلم منتخب داوران کودک و نوجوان انتخاب میشود. علاوه بر این گروه سنی تمامی مردم ایران میتوانند با مراجعه به پلتفرمها و تهیه بستههای نمایشی سیوسومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان را دنبال کنند اما رای دادن مختص متولدین ۸۴ تا ۹۴ است. ساعت پخش آثار از ۱۰ تا ۲۲ هر روز است و هر اثر از هر پلتفرم، یکبار پخش میشود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4382/20438/81610
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4382/20438/81611
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4382/20438/81612
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4382/20438/81613
|
عناوین این صفحه
- دو قطبی ترامپ - بایدن و بازار هنر ایران
- سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان افتتاح شد
- رائد فریدزاده: دوره متفاوتی را در بخش بینالملل جشنواره۳۳ تجربه میکنیم
- اخبار