|
هنرمند زن ایرانی گزارش نیویورک تایمز را تکذیب کرد
سولماز نراقی، نویسنده و هنرمند میان رشته ای، در صفحه شخصی اش نقل قول از سوی او در روزنامه نیویورک تایمز شماره ۲۲ اکتبر ۲۰۲۰ ذیل گزارشی علیه آیدین آغداشلو را تکذیب کرد.
به گزارش امتیاز؛ نراقی نوشته است :»جناب آغداشلو هرگز در مورد بنده مرتکب تعرضی نشدند و من هر لغت یا تعبیری را که بر چنین رفتاری دلالت کند تکذیب میکنم.»
متن کامل این هنرمند که صفحه اش بیش از ۱۰۰ هزار نفر دنبال کننده دارد بدین شرح است:
چندی پیش، طی گفتگویی که نیویورکتایمز با بنده کرد، دربارهی اتفاقی که برای همکارم سارا امتعلی افتاده بود و او سالها پیش مرا در جریان قرار داده بود، گواهی صدق دادم و خاطرهای را از آیدین آغداشلو تعریف کردم که اشاره به حرفی داشت که ایشان دو بار در دو مقطع زمانی مختلف به بنده گفتند و در آن زمان برای من خوشایند نبود زیرا صحت نداشت و در جمع بیان میشد. ظاهرا روزنامه نیویورکتایمز، مطابق با تعاریف جهان امروز این رفتار را معادل sexual harassment طبقه بندی و در فارسی به آزار جنسی ترجمه کرده است. این عبارت در زبان فارسی سوء تفاهم برانگیز است و برای ما که هنوز فرق تعرض و تجاوز و آزار کلامی در ادبیاتمان جا نیفتاده هزاران تصور اشتباه ایجاد میکند. بدین وسیله اعلام میکنم بنده از طرف آیدین آغداشلو مورد آزار جنسی(در معنایی که برای فارسیزبانها دارد) قرار نگرفتم. بهتر بود در این ترجمه دقت و توجه بیشتری میشد تا آزار جنسی کلامی، آزار فیزیکی تعبیر نشود. جناب آغداشلو هرگز در مورد بنده مرتکب تعرضی نشدند و من هر لغت یا تعبیری را که بر چنین رفتاری دلالت کند تکذیب میکنم. چرا که قبل از هر چیز به راستی و صداقت وفادارم.»
به تازگی نشریه نیویورک تایمز، اتهاماتی را علیه آیدین آغداشلو که این روزنامه او را «سوپر استار» خوانده، مطرح کرده است که از سوی شاگردان این استاد هنر و نیز جمع زیادی از جامعه هنری ایران با انتقاد روبرو شده است؛ دوستداران آقای آغداشلو معتقدند آنچه در گزارش نیویورک تایمز آمده مشابه داستان سرایی های بدون سندی است که در چهار سال اخیر در یک صفحه مجازی منتشر شده است.
اعتراض سولماز نراقی نخستین واکنش رسمی به این گزارش است؛ برخی منابع از ادامه چنین واکنش هایی به گزارش نیویورک تایمز روایت می کنند و در شبکه های اجتماعی برخی شاگردان آیدین آغداشلو اعلام کرده اند این هنرمند قصد دارد از روزنامه نیویورک تایمز شکایت کند.
همچنین به تازگی وکلای آیدین آغداشلو، دفتر حقوقی «پارکر پهل» مستقر در نیویورک، از گرداننده صفحه مجازی یاد شده در این گزارش خواسته اند با اعلام نشانی پستی خود زمینه طرح ادعاها علیه این استاد هنر در دادگاه را فراهم کند.
به گفته این دفتر حقوقی نمایندگان آقای آغداشلو در چندین نوبت، بین ماههای دسامبر2019 و فوریه 2020، تلاش کرده اند از گرداننده این صفحه مجازی شکایت کنند اما به جهت مجهول المکان بودن وی، این امر تا امروز محقق نشده است.
گویا فرد مجهول المکان مزبور ، ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ در یک پست توییتری گفته است از هرگونه اقدام قانونی در ارتباط با ادعاهایش در مورد آقای آغداشلو در دادگاههای نیویورک استقبال میکند اما با وجود استقبال آقای آغداشلو هنوز فرد مدعی از ارائه نشانی پستی خودداری کرده است.
گلایه های مدیر تالار هنر:
تصمیمگیرندگان تعطیلات کرونایی با تئاتر بیگانهاند
مدیر تالار هنر با اشاره به مشکلات معیشتی هنرمندان در ۸ ماه اخیر، پیشنهاد داد کارشناسانی از ستاد مقابله با کرونا با حضور در سالنهای تئاتری وضعیت بهداشتی این مکانها را بررسی کنند.
حسین مؤذن مدیر تالار هنر درباره وضعیت تئاتر به ویژه اجرای نمایشهای کودک و نوجوان در این سالن در پی تعطیلی فعالیتهای فرهنگی و هنری در هفتههای اخیر به دلیل گستردگی بحران کرونا گفت: تعطیلیهای پی در پی این روزها صرف نظر از اینکه یک تصمیم ملی است، ۲ آسیب جدی را در پی خواهد داشت که از همین حالا هم این آسیبها کاملاً مشهود است.
وی ادامه داد: اولین آسیبی که این تعطیلیها به تئاتر وارد میکند آسیب به مخاطب و مخصوصاً مخاطبان کودک و نوجوان است، چون ما در حوزه کودک و نوجوان به سختی اعتماد تماشاگران را به دست آوردهایم و طبیعتاً این تعطیلات باعث از دست دادن تماشاگرانی میشود که به سختی اعتمادشان جلب شده بود و از طرف دیگر وقتی برای مدت زیادی تئاتر تعطیل شود این اتفاق با تغییر ذائقه مخاطبان نیز همراه خواهد بود و برگرداندن این ذائقه کار بسیار سختی است و انگار بعد از این همه تلاش دوباره به نقطه اول بازگشتهایم.
مدیر تالار هنر یادآور شد: مساله مهم دیگر آسیبی است که این تعطیلیها به گروههای هنری وارد میکند. یکی از تعاریفی که درباره هنرمندان حرفهای زده میشود این است که کسانی که از راه هنر امرار معاش میکنند، هنرمندان حرفهای محسوب میشوند در حالی که این روزها هنرمندانی که شغلشان تئاتر است و رزق و روزی شأن از این راه میگذرد راه دیگری برای کسب درآمد ندارند و آسیبهای بسیار جدی دیدهاند. گروههای نمایشی در طول سالها کنار هم قرار گرفتند و به دیدگاههای مشترک در فعالیتشان رسیدهاند اما معضلات پیش آمده، باعث فاصله گرفتن هنرمندان از یکدیگر و شغل اصلی شأن شده است. من هنرمندانی از شاخههای مختلف حوزه تئاتر را میشناسم که ۸ ماه است درآمدی ندارند و با مشکلات فراوان اقتصادی و روحی دست و پنجه نرم میکنند.
مؤذن درباره اعلام تعطیلی فعالیتهای فرهنگی به صورت هفتگی عنوان کرد: با این سیستمِ اعلام قطره چکانی موافق نیستم. البته ممکن است مسئولان مربوطه چارهای جز این کار نداشته باشند اما این وضعیت همه برنامههای ما را به هم میریزد. به عنوان نمونه اعلام تعطیلیها تازه شب قبل یا همان روز اعلام میشود در حالی که این سیستم اطلاع رسانی همه برنامهریزی گروهها برای شروع کار جدید یا ادامه اجراها را مختل میکند و هیچ تضمینی هم وجود ندارد که هفته بعد فعالیتها از سر گرفته خواهد شد.
وی متذکر شد: به نظر میرسد مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا با چگونگی ارائه تئاتر در دوران کرونا آشنا نیستند و اصولاً ماهیت تئاتر را نمیشناسند. با وجودی که وزیر ارشاد نیز عضو این ستاد است اما پیشنهاد من این است که حداقل ارتباطی از جانب وزارت ارشاد با مسئولان ستاد مقابله با کرونا برقرار و چگونگی اجرای تئاتر در این دوران برایشان تشریح شود چون همانطور که میبینید مردم جامعه در تاکسی، مترو، رستوران، کافی شاپ و مراکز خرید مشغول رفت و آمد و ادامه فعالیتهایشان هستند در حالی که دستورالعملهای بهداشتی در تئاتر بسیار بیشتر از جاهای دیگر رعایت میشود اما بیشترین فشارها به بدنه نحیف تئاتر وارد میشود.
این مدیر در پایان صحبتهایش بیان کرد: اگر کارشناسان ستاد ملی مقابله با کرونا از نزدیک کم و کیف وضعیت اجراهای تئاتری را بررسی کنند و بعد از آن نتیجه نهایی را اعلام کنند همه ما به نظر آنها احترام میگذاریم چون هیچکدام از ما راضی به ایجاد مشکل برای خود و دیگر افراد و مخصوصاً کودکان نیستیم اما در طول این ۸ ماه حتی یک نفر از کارشناسان ستاد مقابله با کرونا پایش را به تئاتر نگذاشته و احوالی از ما نپرسیده است!
انصراف محمدحسین لطیفی از اجرای «هفت»
محمدحسین لطیفی خبر داد که از اجرا در برنامه «هفت» انصراف داده است اما هنوز توسط مدیر شبکه ۳ پذیرفته نشده است.
محمدحسین لطیفی در گفتگو با برنامه «پشت صحنه» رادیو تهران درباره محدود کردن پروژههای سینمایی و تلویزیونی در بحران کرونا گفت: در ماههای اول شیوع کرونا من هم عقیده داشتم باید پروژههای فیلمسازی محدود شوند اما معلوم نیست این بیماری تا چه زمانی ادامه خواهد داشت بنابراین باید با مراقبت لازم به کار ادامه داد.وی درباره رعایت پروتکلهای بهداشتی در ضبط سکانسهای سریال «آقازاده» گفت: تمامی پروتکلها رعایت میشد و حتی هفتهای یکبار تمامی عوامل این سریال تست میدهند و شکر خدا هیچکدام از عوامل این سریال به کرونا مبتلا نشدهاند.
با «آقازاده» فضای کاری و دنیایی که در آن زندگی میکنم تغییر کرد
لطیفی با اشاره به اینکه حامد عنقا و بهرنگ توفیقی از دوستان بسیار خوب من هستند گفت: من علیرغم میل باطنی ام تصمیم گرفتم در «آقازاده» بازی کنم. این اتفاق برای من یک تجربه بسیار عالی بود؛ زیرا فضای کاری و دنیایی که در آن زندگی میکنم تغییر کرد.
لطیفی درباره اظهار تمایل کارگردانان به بازیگری اظهار کرد: بازیگران تمایل زیادی به دیده شدن دارند؛ اما کارگردانان چنین علاقهای ندارند. زیرا اگر اینگونه بود از ابتدا به سمت بازیگری میرفتند اگرچه بسیاری از مردم قبل از بازی من در آقازاده با چهره من کاملاً آشنا بودند.کارگردان سریال «صاحبدلان» با اظهار رضایت از کار با حامد عنقا در کارهای پرحاشیه مثل «قلب یخی» و «آقازاده» گفت: کارهای من برعکس حامد عنقا اکثراً به دور از حاشیه هستند اما حامد علاقه زیادی به حاشیهها دارد و فکر میکنم این علاقه به جذابیت کارهایش میافزاید. همانطور که موجب شناخته شدن سریالهای «تنهایی لیلا»، «پدر» و «قلب یخی» شد، «آقازاده» نیز از چنین ویژگی بی بهره نیست.
فاصله عطاران با گلزار در «توفیق اجباری ۲» باید با پول پر میشد
لطیفی در پاسخ به مصطفی امامی مجری برنامه درباره ساخت «توفیق اجباری ۲» بیان کرد: ۵ ماه قبل از فوت مرحوم کمال طباطبایی قراردادی برای ساخت قسمت دوم «توفیق اجباری» بستیم؛ اما برای ساخت بازیگران این کار کنار هم قرار نگرفتند. محمدرضا گلزار نقش اول کار بود و رضا عطاران باید در کنارش قرار میگرفت که این اتفاق غیر ممکن بود و این فاصله باید با پول پر میشد چون هر کدام از این دونفر هزینه ساخت یک فیلم سینمایی را برای خود میخواهد و من مایل به کار بر روی پروژههای تجاری این چنینی نیستم و تمام اعتقادات من را زیر سوال میبرد. اگر قرار است پول ملاک ما باشد، دلیلی برای ساخت اثری نیست.
سریال «سنجرخان» نیمه آبان ماه کلید خواهد خورد
کارگردان سریالهای «دودکش» و «پادری» درباره پروژه جدیدش گفت: در حال حاضر روی پروژهای در سنندج کار میکنم تا یاد یک قهرمان کُرد زنده شود. من پیشنهادهای بسیار بالاتر از هزینه دستمزد کار فعلی ام داشتم اما ترجیح دادم تا بر روی این پروژه برای قهرمان ملی فعالیت کنم. باید با کمک یکدیگر منطقی را در سینما حاکم کنیم.
لطیفی افزود: سریال «سنجرخان» درباره زندگی یک قهرمان ملی کُرد است که ساخت آن از نیمه آبان ماه کلید خواهد خورد. روایتگران تاریخ درباره شخصیت سنجرخان کوتاهی کردهاند. سنجرخان قهرمان ملی کُرد با میرزا کوچک خان هم دوره است و روسها را در تپه روسی کردستان در آخرین روزهای حکومت احمدشاه شکست داده است. این سریال درام بر پایه فداکاریها و غیرت سنجرخان کُرد ساخته خواهد شد.
از اجرا در «هفت» انصراف دادهام
کارگردان محبوب کشورمان از بازیگری هنرمندان کُرد در سنجرخان خبر داد و گفت: تعدادی بازیگر چهره هم در این سریال ایفای نقش خواهند کرد.
لطیفی درباره برنامه جنجالی «هفت» گفت: شأن انسانها در هنر به معنای جنجال نیست چون من عقیده دارم نباید مثل گلادیاتورها با هم جنگید به همین دلیل از اجرا در این برنامه انصراف دادهام که هنوز توسط مدیر شبکه ۳ پذیرفته نشده است.
با تکنوازی سهتار مهدی امینی؛
«روزگار» در روزگار کرونایی منتشر شد
آلبوم «روزگار» از جمله آثار طراحی شده در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی با تکنوازی سه تار مهدی امینی شنیدنی شد.
در آلبوم «روزگار» مهدی امینی آهنگساز و نوازنده سه تار و میکس و مسترینگ حسن خدایی نیا گروه اجرایی را تشکیل میدهند.
در توضیح این آلبوم آمده است: «ملودی قطعات این آلبوم عمدتاً در دستگاه ماهور و در مایه راک است و با ایجاد گردش ملودی در گوشههایی چون درآمد، داد، نصیرخوانی، فیلی ساخته شده است. همچنین در برخی از قطعات از گوشه راک در دستگاه ماهور گریزی بر آواز اصفهان و دستگاه همایون دارد. سازنده این قطعات تلاش داشته تا با وجود حفظ اصالت موسیقی دستگاهی ایران جملات جدید و مستقلی را پدید آورد.
ایده اصلی ساخت این آلبوم تداعی گذر زمان و گذر زندگی است. بنابراین سازنده گردش نغمات را به گونهای طراحی و ساخته و پرداخته نموده است که در شنونده این حس را پدیدار کند و مخاطب با نگرش و دیدگاه هنرمند نسبت به زندگی ارتباط عمیقی برقرار کند. ضمن اینکه قطعات ساخته شده در این آلبوم ضمن اینکه در ارتباط و پیوند با یکدیگر جورچینی را کامل میکنند. دارای هویت مستقل و فراز و فرودهای مختص خود نیز هستند.»
مهدی امینی نیز در یادداشتی به بهانه انتشار آلبوم «روزگار» نوشته است: «این آلبوم حاصل آموختهها و درک من از ردیف موسیقی ایرانی و ایجاد خلاقیت در آن است که به صورت قطعاتی مرتبط به هم ساخته و پرداخته شده و در عین حال هر قطعه به طور مستقل نیز دارای موجودیت مستقل در ملودی نیز هست. سپاسگزارم از همه استادانم که به من آموختند و تمامی آثار خود را مقرون زحمات این عزیزان میدانم. به خصوص معلم گرامی و نازنینم استاد مسعود شعاری که در تمامی مراحل آثارم مرا راهنمایی کردند. همچنین از زحمات بی دریغ جناب آقای حسن خدایی نیا بسیار ممنون و سپاسگزارم. و در آخر قطعه دوم «سپهر» از این آلبوم را تقدیم به روان پاک استادم علی بیاتی میدارم. یادشان همیشه در دلهایمان جاویدان.»
«بامدادان»، «سپهر»، «چکامه»، «هزارآوا»، «طلوع ستارگان»، «دیدار»، «روزگار» اسامی قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شدهاند.
محمد مهدی امینی متولد بهمن ۱۳۷۱ در تهران از جمله هنرمندانی است که از دوران کودکی به واسطه خانواده هنردوستی که داشت با موسیقی ایرانی و ساز سه تار آشنا شد. او از ۱۵ سالگی موسیقی را به طور جدی آغاز کرد. آموزشهای اولیه، پایه سه تار نوازی و ردیف موسیقی ایرانی را نزد هنرمند فقید علی بیاتی فرا گرفت. این هنرمند جوان پس از این دوران برای تکمیل آموزش خود و بهره بردن از دانش محمدرضا لطفی استاد فقید موسیقی ایرانی به مکتب خانه میرزا عبدالله رفت و چند سالی را در آنجا به آموختن سپری کرد. اما پس از درگذشت این هنرمند شناخته شده مکتب خانه را ترک و برای تکمیل آموختههایش به نزد مسعود شعاری دیگر استاد مطرح موسیقی ایرانی بهره گرفت.
آلبوم «روزگار» با مجوز شماره ۱۳۹۹-۳۳۹ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
اخبار
چه خبر از فراخوان جشنواره فیلم فجر؟
در چند سال گدشته فراخوان جشنواره فیلم فجر معمولا اواخر مهرماه منتشر میشد، ولی امسال پنج روز از آبان سپری شده و هنوز خبری از فراخوان نیست.
به گزارش ایسنا، سیونهمین دوره جشنواره فیلم فجر قرار است به دبیری محمد مهدی طباطبایینژاد برگزار شود اما در این روزهای کرونایی که با شدت یافتن بیماری و گسترده شدن میزان شیوع آن روبرو هستیم، تصمیمی سخت مقابل برگزارکنندههای این رویداد سینمایی است که مهمترین رویداد هنری کشور هم محسوب میشود.آنچه پیگیریها درباره فراخوان جشنواره فیلم فجر گزارش میدهد، این است که فعلا خبری از فراخوان نیست ولی احتمالا در همین ماه آبان منتشر میشود و در حال حاضر جلسههای شورای سیاستگذاری برقرار است تا یک تصمیم قاطع درباره نحوه برپایی این رویداد گرفته شود. البته تصمیم قاطعانه گرفتن در این روزها، چندان کار راحتی نیست و همه چیز با اما و اگر و مشروط بودن به شرایط آینده خواهد بود.طبق گفتههای بعضی مدیران، جشنواره فیلم فجر اساسا سه راه بیشتر پیشرو ندارد؛ یا به تعویق بیفتد، یا سال آینده همزمان با جشنواره جهانی فجر برگزار شود و یا اینکه امسال تعطیل شود.
گپ و گفت با برخی دستاندکاران جشنواره و نیز صحبتهای پیشین مدیران سازمان سینمایی براین نکته تاکید دارند که برگزاری آنلاین جشنواره فیلم فجر منتفی است چون امکان صیانت از فیلمها وجود ندارد و اگر هم مسئولان تصمیم به برگزاری آنلاین بگیرند هیچ فیلمسازی فیلم تازه ساخته خود را به صورت آنلاین نمایش نمیدهد، همانطور که در جشنواره فیلم کودک هم کسی حاضر نشد در بخش مسابقه سینمای ایران، فیلمهای خود را در اختیار پخش آنلاین قرار دهد.
با این حال به نظر میرسد اگر تعداد مبتلایان به کوید و آمار فوتیهای این بیماری همانند مقطعی در بهار امسال کاهش پیدا کند، احتمال برگزاری جشنواره با رعایت پروتکلها و ظرفیت 50 درصدی وجود دارد در غیر اینصورت باید در انتظار یک تصمیم منطقی بود تا جشنواره فیلم فجر به محلی برای شیوع بیشتر بیماری تبدیل نشود. هرچند مشخص نیست برای همان ظرفیت 50 درصدی هم چه تعداد از علاقهمندان و افراد مجاز، حاضر به شرکت در جشنواره و به خطر انداختن سلامتی خود و خانوادههایشان هستند.
«کتابباز»
به پانصدمین قسمت رسید
ویژه برنامه پانصدمین قسمت «کتابباز» از شبکه نسیم روی آنتن میرود.پانصدمین قسمت از برنامه تلویزیونی «کتابباز» ۵ و ۶ آبان ساعت ۱۹ در ۲ بخش و در قالب یک ویژهبرنامه پخش میشود.در این ۲ قسمت کارشناسان ثابت برنامه «کتابباز» در کسوت مهمان حضور خواهند داشت و بازتاب فعالیت آنها در این برنامه و تاثیر «کتابباز» بر میزان مطالعه مخاطبان بررسی خواهد شد.
سروش صحت ضمن قدردانی از مخاطبانِ «کتابباز»، ویژهبرنامه پانصدمین قسمت این برنامه را به مخاطبان ارائه میکند. او امشب میزبان منصوره مصطفیزاده، مسعود فراستی، اردشیر رستمی و احسان رضایی و فرداشب میزبان رشید کاکاوند، مجتبی شکوری، حسین فروتن و افشین صادقی زاده سردبیر برنامه، خواهد بود.
همچنین از این قسمت، احسان عبدیپور نویسنده و کارگردانِ سینما هر هفته در این برنامه تلویزیونی در آیتمی ثابت حضورخواهد داشت و داستانکهایی به قلم خود را خوانش خواهد کرد.
اولین قسمت برنامه تلویزیونی «کتابباز» به کارگردانی و تهیهکنندگی محمدرضا رضاییان، ۱۱ اردیبهشتِ سال ۹۵ در شبکه نسیم روی آنتن رفته و تا امروز در پنج فصل تولید شده است.
اخبار
جزییات تازه از سریال «ابوذر زمان»
نویسنده سریال «ابوذر زمان» با اشاره به پیشینه سریالهایی با تم مبارزه با استعمار بیان کرد که این سریال هم چنین فضایی دارد و تلاش میکند تصویری متفاوت از آیتالله طالقانی ارائه کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، حامد قربانی نویسنده سریال «ابوذر زمان» با محوریت آیتالله طالقانی درباره وضعیت نگارش این سریال عنوان کرد: تاکنون ۲۶ قسمت از فیلمنامه سریال به معاونت امور استانهای صداوسیما تحویل داده شده است که به زندگی آیت الله طالقانی و بررسی دورههای ساواک، رؤسای ساواک و تشکیل نهضت آزادی و انشعاب از جبهه ملی میپردازد.
وی ادامه داد: در حال حاضر نگارش قصه به وقایعی چون قیام ۱۵ خرداد رسیده است. زمانی که شاه برای بگیر و ببندها دستور میدهد، در همان ایام از روی تزویر در مراسمهای مذهبی هم حضور دارد.
نویسنده «ابوذر زمان» گفت: جالب است که بیشتر فضاهای این سریال در وقایع محرم میگذرد و باعث شد فرم کار بیشتر فضایی عاشورایی داشته باشد. اتفاقاً در اکثر سخنرانیهای آیتالله طالقانی این فضا وجود دارد و حتی او شاه را به دلیل حرکات مزورانه و فسق و فجورش با یزید برابر میگرفت. الان ممکن است کمی این سخنان کلیشه شده باشد ولی واقعیتی است که البته باید در فضای روز گفته شود.
قربانی با اشاره به سخنرانیهای امام خمینی (ره) عنوان کرد: قرابت انقلاب با عاشورا نکتهای است که کمتر درباره آن گفته شده است اما واقعیت است و مهمترین حرفی است که ما سعی کردیم در این سریال پررنگ باشد. از طرف دیگر خیلیها ارتباط نزدیک آیت الله طالقانی و امام خمینی (ره) را نمیدانند و اینکه چقدر آیتالله طالقانی حتی قبل از واقعه ۱۵ خرداد به حضرت امام ارادت داشته است.
وی با بیان اینکه تم مبارزه با استعمار در سریالهای تلویزیونی با «دلیران تنگستان» شروع شده است، گفت: بعد از انقلاب به سریالهایی چون «هزار دستان» و «کوچک جنگلی» رسید و این اواخر با «سرزمین کهن» و حتی «بانوی سردار» و سریالهای این چنینی ادامه یافت و حالا «ابوذر زمان» هم از همین تم استفاده کرده است.
این نویسنده اضافه کرد: در زمان انقلاب هم اصل بر مبارزه صرف با شاه نبوده است بلکه اصل این مبارزه با صهیونیسم و استکبار بود که شاه هم مهرهای از آنها بود.
قربانی با اشاره به حضور شخصیت جلال آل احمد در این سریال و در طول قصه بیان کرد: گلگرد روستایی در طالقان است که بخش کودکی و حتی بخشهایی از زندگی طالقانی در آنجا تصویر میشود و زمانی که به این دورانها از زندگی وی میرسیم نزدیکان وی همچون جلال آلاحمد را هم میبینیم. همانطور که میدانید پدر جلال آلاحمد پسرعموی طالقانی است و نسبت خویشاوندی با هم دارند که در سریال باعث شد در بخشهایی به آن اشاره شود.
وی در پایان با اشاره به درام این سریال اظهار کرد: شخصیتها باید رو به روی شخصیت اصلی قرار بگیرند تا اهمیت شخصیت طالقانی نمایش داده شود؛ اینکه چگونه افراد تحت تأثیر نگاه و تفکر او قرار میگیرند. به هر حال او در جمع بسیاری از کراواتیها و آدمهای روشنفکر بوده است و بسیاری از او تأثیر میگرفتند.
بهزاد فراهانی: ریسک نمی کنم
بهزاد فراهانی گرچه معمولا تئاترهای پرجمیعت روی صحنه میبرد ولی در دوران کرونایی ترجیح میدهد ریسک نکند و به همین دلیل برای اولین بار نمایشنامهای تک نفره نوشته است.
او که پیش از این عموما نمایشهایی پر پرسوناژ مانند «گل و قداره»، «مریم و مرداویج» و ... را با گروه تئاتر «کوچ» اجرا کرده است، درباره فعالیتهای تازه خود در حوزه تئاتر میگوید: برای اولین بار نمایشنامهای تک نفره نوشتهام که به نوعی برآمده از شرایط فعلی است و باید کمی جلو برویم و ببینیم برای اجرایش چه میتوان کرد.
فراهانی البته بهتر میداند درباره ماجراهای این نمایش توضیحی ندهد و فقط به بیان این نکته بسنده میکند که شخصیت این نمایشنامه یک زن حدودا هفتاد هشتاد ساله است.
او درباره اجرای احتمالی این اثر میگوید: فعلا که نمیتوان برنامهای قطعی داشت ولی شاید این نمایش را در یکی از فستیوالهای خارج از کشور اجرا کنم. هرچند که شرایط آن فستیوال هم مشخص نیست و آنها هم منتظرند ببینند کرونا ما را به کجا میکشاند.
این کارگردان که از مدتها پیش قصد داشته فیلم «مهمانی از کاراییب» را با فیلمنامهای از نوشتههای خودش بسازد، درباره این پروژه هم میگوید: همه چیز برای ساخت فیلم آماده است ولی فعلا ترجیح میدهم در این دوران کرونایی دست به کار نشویم و منتظر بمانیم.
فراهانی درباره تامین بودجه برای ساخت این فیلم هم توضیح میدهد: سرمایهای که در نظر گرفته بودیم، در دوران پیش از کرونا، کافی بود ولی حالا با بالا رفتن هزینهها، مطممئن نیستم کفاف بدهد و شاید ناچار شویم این سرمایه را ارتقاء بدهیم.
او البته ترجیح میدهد اطلاعات بیشتر درباره گروه بازیگران این فیلم را به زمانی دیگر موکول کند .
این نویسنده در مقطع کرونایی آثار نوشتاریاش را هم سر و سامانی داده است. پیش از این داستانهای کوتاهش از سوی انتشارات «گویا» به چاپ رسید و در بازار هم عرضه شد. این کتاب شامل 55 داستان کوتاه بین 2 تا 5 صفحه است و همه این داستانها برآمده از تجربیات زندگی این هنرمند در فاصله 6 تا 75 سالگی اوست.
فراهانی ادامه میدهد: علاوه بر این، 30، 40 نمایشنامه داشتم، چند سناریو و چند داستان شب که همه اینها را برای چاپ آماده میکنم و تا یکی دو ماه دیگر منتشر خواهند شد.
او توضیح میدهد: مجموعه اینها در قالب چهار مجلد منتشر میشود؛ نمایشنامههای صحنهای و تلویزیونی هر یک جداگانه، داستانهای شب در مجلدی دیگر و فیلمنامهها هم در یک کتاب مستقل که در مجموع چهار کتاب را در بر میگیرد. علاوه بر این، نمایشنامهها به صورت مجزا هم به چاپ میرسند تا دانشجویان و بچههای جوانی که قدرت خرید مجموعه نمایشنامهها را ندارند، بتوانند نمایشنامههای مورد نظر خود را به صورت مجزا تهیه کنند.
قرار است همه این آثار از سوی نشر«گویا» به چاپ برسند.
حرف های خواندنی یک تهیه کننده سینما
تهیهکننده فیلم سینمایی «ملاقات با جادوگر» با اشاره به اینکه مردم تشنه دیدن فیلم خوب هستند تاکید کرد با ایجاد شرایط مناسب این فیلم را در سینماها اکران میکند.حمید اعتباریان تهیهکننده سینما درباره پروژههای سینمایی خود گفت: در حال حاضر در انتظار دریافت پروانه نمایش برای فیلم «ملاقات با جادوگر» به کارگردانی حمید بهرامیان هستم تا در صورت مناسب بودن شرایط این فیلم را اکران کنیم. البته همه چیز بستگی به شرایط روز اکران دارد که چه زمانی این فیلم را روی پرده ببریم.وی بیان کرد: «ملاقات با جادوگر» میتواند یک فیلم پرمخاطب باشد و همانند «سن پطرزبورگ» از فروش خوبی برخوردار باشد.این تهیهکننده سینما توضیح داد: در ماههای اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا مردم کمتر به سینما رفتند و به همین دلیل فیلمها فروش خوبی نداشت، در همین راستا، صبر میکنیم تا این فیلم سینمایی را در بهترین شرایط اکران کنیم.
وی تاکید کرد: البته این را باید بگویم اگر فیلم خوبی در سینما اکران شود، میتواند فروش مناسبی داشته باشد، اما نباید انتظار فروش خوب مانند قبل از شیوع ویروس کرونا را داشته باشیم. در واقع مردم تشنه دیدن یک فیلم خوب در سینما هستند اما باید شرایط را هم در نظر گرفت.
اعتباریان درباره عرضه اینترنتی فیلم هم توضیح داد: در صورت اکران «ملاقات با جادوگر» در سینماها، برنامهای برای اکران آنلاین آن را هم خواهیم داشت.
تهیهکننده فیلم سینمایی «سن پطرزبورگ» درباره سرانجام ساخت قسمت دوم این فیلم هم گفت: من آماده هستم تا فیلم «سن پطرزبورگ ۲» را به سرعت جلوی دوربین ببرم، در حال حاضر منتظر هستم که پیمان قاسمخانی فیلمنامه این پروژه را بنویسد و تاکید میکنم که دوست ندارم کسی دیگر این فیلمنامه را بنویسد.اعتباریان درباره زمانبندی تقریبی این همکاری هم توضیح داد: در گفتگویی که با وی داشتم، قرار شد تا نگارش فیلمنامه «سن پطرزبورگ» را آغاز کند، البته سال گذشته به من گفت که بعد از ساخت «خوب، بد، جلف» فیلمنامه را مینویسد. اما هنوز شرایط برای نگارش فیلمنامه فراهم نشده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4385/20467/81692
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4385/20467/81693
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4385/20467/81694
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4385/20467/81695
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4385/20467/81696
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4385/20467/81697
|
عناوین این صفحه
- هنرمند زن ایرانی گزارش نیویورک تایمز را تکذیب کرد
- تصمیمگیرندگان تعطیلات کرونایی با تئاتر بیگانهاند
- انصراف محمدحسین لطیفی از اجرای «هفت»
- «روزگار» در روزگار کرونایی منتشر شد
- اخبار
- اخبار