|
اخبار
آغاز پیشفروش نسخه فیزیکی،
رمان گرافیکی «تخت جاویدان» توسط انتشارات هورخش منتشر شد
پیشفروش نسخه فیزیکی رمان گرافیکی «تخت جاویدان» با قصهای خیالی درباره اسکندر مقدونی و کابوسهایش از امروز چهارشنبه 30 مهر آغاز میشود.
به گزارش امتیاز، رمان گرافیکی «تخت جاویدان»، هشتمین جلد از رمانهای گرافیکی استودیو انیمیشن هورخش با نویسندگی آیدا نوشالی و تصویرگری کیاوش پارسا و حمید برغانی است که روایتی از سرگذشت اسکندر مقدونی، پس از به آتش کشیدن تخت جمشید و آخرین تلاشهایش برای دستیابی به حیات جاودان است.
در این رمان گرافیکی مخاطب شاهد داستانی خیالی از رویارویی اسکندر با کابوسهایش است. در جریان این داستان سعی شده است تا تخت جمشید، تاریخچهی آن و برخی حقایق تاریخی بازگویی شوند.
در خلاصه داستان رمان گرافیکی «تخت جاویدان» آمده است که؛ «اسکندر در پی فتح ایران و تخت جمشید، به دنبال یافتن آب حیات است. او با اعتماد به دختر داریوش سوم، رکسانا که اکنون اسیر اوست برای دست یافتن به حوضچهی آب که در دالانهای کاخ هدیش پنهان شده است راهی خرابههای باقیمانده از آن میشود، اما ماجرا آنطور که انتظار داشته است پیش نمیرود...»
رمان گرافیکی «تخت جاویدان» در ادامه انتشار رمانهای گرافیکی انتشارات هورخش بعد از مجموعه چهارجلدی «جمشید»، مجموعه دوجلدی «ارشیا» و رمان گرافیکی «ضحاک» منتشر میشود.
کیاوش پارسا، طراحی جلد، ملیحه بیدکی فلیان، لرتینگ و کیا طاهری، ویراستاری این رمان گرافیکی را بر عهده داشتهاند.
پیشفروش نسخه فیزیکی رمان گرافیکی «تخت جاویدان» از سوی انتشارات هورخش در قطع کمیک و با 48 صفحه از امروز چهارشنبه 30 مهر 1399 در سایت فروشگاه هورخش آغاز میشود.گفتنی است پیشازاین نسخه آنلاین این رمان گرافیکی باقیمت 12 هزار تومان در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است.
واکنش حسن فتحی به حواشی «مست عشق»
چندی پیش بود که سهراب پورناظری سازنده موسیقی فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی در گفتگویی عنوان کرد که ساخت این فیلم نیمه کاره رها شده است. همین خبر زمینهای برای عیان شدن اختلافات سرمایهگذار ایرانی و ترکیهای این اثر شد.
بلافاصله روابط عمومی سرمایهگذار ترکیهای فیلم عنوان کرد که «مست عشق» آماده نمایش شده و از آذرماه پخش جهانی آن آغاز میشود؛ اظهارنظری که البته با گفتههای طرف ایرانی مغایرت داشت، سرمایهگذار ترکیهای عنوان میکرد که حسن فتحی برخلاف قراردادش عمل و بیش از هفتاد ساعت فیلمبرداری کرده است. حسن فتحی در ادامه این اختلافات بیان کرد که ۸ سکانس از «مست عشق» باقی مانده و هنوز به سرانجام نرسیده است و پس از آن نیز مهران برومند بهعنوان تهیهکننده فیلم موضعی تهدیدآمیز خطاب به سرمایهگذار ترک فیلم گرفت. کارگردان فیلم «مست عشق» با انتشار متنی درباره حواشی پیش آمده برای فیلم نوشت: «با سلام و عرض ادب. در طی روزهای جاری و پس از بیانیه سرمایه گذار ترک فیلم «مست عشق» و حواشی رسانهای مرتبط با آن، خبرنگاران و رسانههایی چند، از من خواستهاند تا در خصوص اتهامات بهدور از واقعیت مندرج در این بیانیه که دست مایه پارهای از تعابیر و تفسیرهای غلط و نابهجای برخی افراد حقیقی و حقوقی در شبکههای اجتماعی شده است، توضیحات روشنگرانه و دقیقی را ارایه کنم.
یک فنجان چای داغ
عذرخواهی سخنگوی «سینماداران» از تهیه کنندگان معترض
محمدرضا صابری دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران، در واکنش به اعتراض برخی از تهیهکنندگان درباره پرداخت نشدن طلبهایشان از سوی سینماداران هم گفت: بهتازگی هفت نفر از تهیهکنندگان سینما بیانیهای منتشر کردهاند که تا امروز طلبهای آنها پرداخت نشده است. به عنوان دبیر انجمن سینماداران ضمن عذرخواهی از این دوستان باید بگویم، بارها به رییس سازمان سینمایی و دوستان خوبمان در اتحادیه تهیهکنندگان سینما اعلام کردهایم که این حق طبیعی دوستان تهیه کننده است که پول اکران فیلمهای خود را دریافت کنند، سازمان سینمایی در همین راستا به سینماداران پیشنهاد پرداخت وام برای پرداخت طلب تهیهکنندگان را داد اما متاسفانه این وامها هنوز پرداخت نشده است و به هیچ عنوان قرار نیست که حق تهیهکنندگان را پرداخت نکنیم.
صابری ادامه داد: هفته گذشته روز چهارشنبه ۳۰ مهر ماه، با دوستانی که از سینماداران طلب دارند در حضور مدیرعامل خانه سینما جلسهای داشتیم تا بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم، امیدواریم طی ۲ هفته آینده این وام به سینماها پرداخت شود تا بتوانیم طلبهای تهیهکنندگان را پرداخت کنیم.
تدوین بسته حمایتی برای اکران در دوران کرونا
سخنگوی انجمن سینماداران در ادامه با اشاره به استمرار تعطیلی سینماها در کشور گفت: پیشنهادی از سوی شورای صنفی نمایش به سازمان سینمایی ارائه شده است که براساس آن جلسهای برگزار شد و در آن جلسه به کارگروهی رسیدیم. اعضای این کارگروه تا امروز ۲ جلسه برگزار کردهاند و همه هدف این کارگروه این است که بسته حمایتی را که به نفع سینماها و فیلمهای خوب باشد آماده و ارائه کنیم.
۹ ماه است که سالنهای سینما به صورت نیمه تعطیل هستند و اتفاق بدی که برای فیلم «شنای پروانه» و «خوب بد جلف ۲» رخ داد، سبب شد تا هیچکدام از صاحبان فیلمها حاضر نباشند فیلم خود را برای اکران ارائه کنند. مگر اینکه تدابیری در نظر گرفته شود که بتوان از اکران فیلمها حمایت کردوی بیان کرد: متاسفانه ۹ ماه است که سالنهای سینما به صورت نیمه تعطیل هستند و اتفاق بدی که برای فیلم «شنای پروانه» و «خوب بد جلف ۲» رخ داد، سبب شد تا هیچکدام از صاحبان فیلمها حاضر نباشند فیلم خود را برای اکران ارائه کنند. مگر اینکه تدابیری در نظر گرفته شود که بتوان از اکران فیلمها حمایت کرد.
سخنگوی انجمن سینماداران تاکید کرد: در بسته پیشنهادی که به سازمان سینمایی ارائه شده است، همه موارد موردنظر پیشبینی شده است. معتقدم تنها راهی که میتواند سینماها باز بماند این است که فیلم خوب اکران شود تا مخاطب به نوعی مجاب شود تا از منزل بیرون آمده و برای فیلم دیدن به سینما برود.
وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر در حق سینما ظلم میشود، چرا که یکی از بهترین مکانهایی که پروتکلهای بهداشتی را رعایت میکنند، سالنهای سینما هستند، که بازرسهای سازمان سینمایی و دوستانی که در ستاد ملی کرونا هستند، این امر را تایید میکنند، چرا که هیچ نکته مبهم و یا نکتهای که باعث تذکر برای سینماها در مورد رعایت پروتکلهای بهداشتی شود، وجود ندارد.
سینماداران بهدنبال سود نیستند
صابری با تأکید بر اینکه سازمان سینمایی میخواهد که این بسته پیشنهادی را مورد توجه قرار دهد، توضیح داد: این مساله را باید یادآور شوم که سینماداران در حال حاضر به دنبال سود نیستند، اما این را هم باید بدانیم که هرکسی یک توانی دارد، ۹ ماه است که تمام تلاش خود را کردهایم که مجبور به تعدیل کارمندان و یا بسته شدن سینماها نشویم. واقعاً ما سینماداران به دنبال سود نیستیم و به دنبال این هستیم که حداقل سالن سینماها بتوانند هزینههای پرسنلی و آب و برق خود را تامین کنند.
دبیر انجمن سینماداران بیان کرد: از سازمان سینمایی میخواهیم که در این زمینه ما را یاری کند، در حال حاضر ۶ هزار و ۲۰۰ کارمند مستقیم سینماها وجود دارند که باید تامین هزینه شوند.
وی در پایان در پاسخ به اینکه وقتی اولین مکانی که ستادکرونا تعطیل میکند، سالنهای سینما است و در چنین شرایطی تهیهکنندگان راضی به اکران فیلمهای خود نمیشوند، توضیح داد: در همین راستا با تعدادی از استانداران استانهای مختلف صحبت کردهایم و آنها پذیرفتهاند که سینماها هیچ مشکلی ندارد و آن ۱۵ بندی که ستاد ملی کرونا به عنوان پیش شرط برای ما در نظر گرفته بود اجرا میشود. طی بررسیهای انجام شده سینما کمترین خطر و آسیب را برای مردم دارد. اگر یک درصد میدانستیم که سینما یک درصد هم برای مردم خطر دارد، به دنبال باز شدن سینماها نبودیم. البته این را هم باید بگویم در صورت باز شدن سینماها با اکران چنین فیلمهایی نمیتوان چراغ سینماها را روشن نگه داشت. این فیلمها در شرایط عادی نیز مخاطب نداشتند. متاسفانه به این دلیل که فیلمهای پرمخاطب و گیشه برای اکران اعلام آمادگی نمیکنند، مجبور به اکران این فیلمها هستیم. باید انگیزهای باشد که مخاطب به سینما بیاید و این انگیزه تنها با همکاری و همراهی تهیه کنندگان و البته سازمان سینمایی امکانپذیر است.
محمدمعین صمدی خبرداد؛
برنامههای «روز انیمیشن» بهصورت آنلاین در چهار روز برگزار میشود
دبیر دوزادهمین جشن انیمیشن بیان کرد برنامههای روز جهانی انیمیشن به صورت آنلاین و در طول چهار روز از امروز ششم تا ۹ آبان ماه برگزار میشود. معین صمدی دبیر دوازدهمین جشن انیمیشن در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه این دوره از جشن انیمیشن به دلیل شیوع ویروس کرونا بهصورت فیزیکی برگزار نمیشود، گفت: قرار بود مستندی گزارشی برای روز انیمیشن آماده کنیم که متاسفانه جوابی از سوی خانه سینما برای تولید آن نداشتیم. لمل با توجه به روز جهانی انیمیشن، برنامههایی را با همکاری آسیفا در نظر گرفتهایم که از سه شنبه تا جمعه ۶ تا ۹ آبان ماه به صورت آنلاین برگزار میشود.وی بیان کرد: آسیفا یک فیلم برای ۶۰ سال فعالیت آسیفای بینالملل ساخته است که با همکاری ۴۰ انیماتور از ایران که داوطلب ساخت آن شدند، تولید شده است. مدت زمان این فیلم ۲ دقیقه است و با موضوع جان جهان ساخته شد که مضمونی بینالمللی دارد. این فیلم قرار است در روز انیمیشن نمایش داده میشود. صمدی تاکید کرد: البته فیلمهای دیگری نیز از کشورهای مختلف نیز نمایش داده میشود، در این میان یک مجموعه تبادل فیلم است که بین ایران و برخی از کشورها در این روز در نظر گرفته شده و مجموعهای از آثار انیمیشن به صورت آنلاین پخش میشود. همچنین جلساتی با همکاری ایران و یونان به صورت آنلاین برگزار میشود.
«نجلا» به فصل دوم می رسد؟
حسین امیرجهانی نویسنده سریال تلویزیونی «نجلا» که در دهه پایانی صفر روی آنتن شبکه سه رفت و پخش آن یکشنبه شب همین هفته به پایان رسید در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نگارش فصل دوم این سریال، گفت: تصمیم درباره ادامه نگارش سریال در اختیار سازمان صداوسیما و مدیران است. همان زمانی که سریال را مینوشتیم میدانستیم که در متن و اجرا اتفاقات خوبی رخ خواهد داد و با استانداردهایی که در ذهن مخاطب وجود دارد هماهنگ است.
همان ابتدا ایدههایی برای فصل دوم «نجلا» مطرح شد
وی ادامه داد: مخاطب به دنبال قصه سادهای است که آن را بفهمد و همان زمان حدس میزدم مخاطب بپسندد و با آن ارتباط بگیرد. صحبتهایی هم با مدیران انجام شد و ایدههایی برای فصل جدید هم مطرح شد؛ ایده و موقعیتهای داستانیای که خیلی به لحاظ زمانی فاصلهای هم با این فصل ندارد.
امیرجهانی درباره ظرفیت ساخت فصل دوم سریال اظهار کرد: برای جذب مخاطب، ساخت فصل دوم از یک سریال منطقیتر است تا اینکه بخواهید پروژهای دیگر را از صفر شروع کنید.
این نویسنده درباره اینکه چقدر برای نگارش متن زمان صرف کرده است، گفت: اواسط ماه رمضان و اردیبهشت ماه بود که ایده نگارش این سریال مطرح شد و از آن زمان تا خود تولید سریال وقت صرف شد.
وی درباره اینکه زمان بیشتر چقدر میتوانست به بازنویسی و کیفیت متن سریال کمک کند، بیان کرد: قطعاً من هر چقدر جلوتر میرفتم ایدههای جذابی به ذهنم میرسد که نیاز به برگشت به عقب و کاشت موقعیتهای داستانی بود ولی این امکان را نداشتیم. البته بازنویسیهایی هم داشتیم ما یک سیناپس اولیه نوشتیم بعد دیالوگها نوشته شد و درنهایت روتوش میشد.
این نویسنده با اشاره به متنهایی که پیش از این نوشته است، اظهار کرد: من در «بر سر دوراهی» گاهی سر صحنه سکانسهایی را مینوشتم اما اینجا اینگونه نبود. این قصه کشش زیادی هم داشت و ظرفیت ادامه دادنش وجود دارد اما ما آن را بی دلیل کش ندادیم. مردم هم در بازخوردهایی که میدادند، معتقد بودند سریال بی جهت و به اصطلاح آب بسته نشده و کار از ریتم قابل قبول و تندی برخوردار است.
به دلیل فشردگی زمان، قسمتهایی را کنار گذاشتیم
وی درباره فضای اربعین که پیش از این درباره سریال اطلاع رسانی شده بود و کمتر در قصه از آن بهره گرفته شد، عنوان کرد: به دلیل فشردگی زمان، قسمتهایی را کنار گذاشتیم، چهار قسمت از قصه ما در مسیر کربلا میگذشت که به دلیل همین نبود زمان و همچنین نبود مجوز فیلمبرداری در کربلا آن قسمتها را کنار گذاشتیم. نیمه دوم کار ما جادهای بود و موقعیتهایی تصویر میشد که کاراکترها در موکبهای مختلف با قصهها و موقعیتهای متفاوتی مواجه بودند یا زمانی که مردم پنهانی به کربلا میرفتند.
در زمان پخش تا دقیقه نود نمیدانستیم مجوز حضور در کربلا را پیدا میکنیم یا خیر. قسمت پایانی سریال قصه دیگری داشت و پایان بندی را با توجه به محدودیتی که داشتیم در دقیقه پایانی بازنویسی کردیمنویسنده «نجلا» درباره تصویربرداری در کربلا نیز گفت: ما برای این قصه کربلای سال ۵۸ را لازم داشتیم که حرم امام حسین (ع) نسبت به آن زمان خیلی تغییر کرده است. از طرف دیگر در زمان پخش تا دقیقه نود نمیدانستیم مجوز حضور در کربلا را پیدا میکنیم یا خیر. قسمت پایانی سریال قصه دیگری داشت و پایان بندی را با توجه به محدودیتی که داشتیم در دقیقه پایانی بازنویسی کردیم.
وی با اشاره به چالشهای تولید سریال اظهار کرد: در شرایط حاد کرونا بازیگران این سریال از خودگذشتگی کردند، حضورشان فداکارانه بود و در سکانسهای شلوغی مثل بازار حضور پیدا کردند و خدا را شکر امام حسین (ع) هم عنایت کرد و اتفاق حادی نیفتاد.
این نویسنده که پیش از این نویسندگی سریالهایی چون «تنهایی لیلا» و «پدر» را داشته است در واکنش به سکانسهای جنجالی این سریالها درباره اینکه چگونه در سریال «نجلا» سراغ آن صحنههای حاشیهای نرفته است، گفت: در سکانس سریال «تنهایی لیلا» که مرد دستانش را به خاطر گناه نکردن میسوزاند، میدانستیم این اتفاق حاشیه ایجاد میکند اما در این سریال نخواستیم از این حواشی برای دیده شدن استفاده کنیم چون «نجلا» تم مذهبی داشت و کار امام حسینی (ع) بود.
وی اضافه کرد: من نخواستم سریال «نجلا» به هر روشی دیده شود وگرنه خیلی موقعیت داشتیم که سکانسهایی بنویسم که در فضای مجازی وایرال شود. نمیخواستیم سریال دچار حاشیه شود. حتی نخواستیم از ماجرای نماینده آبادان استفاده کنیم و با حاشیه دیده شویم چون انتقادات نماینده آبادان این امکان را میداد که ما هم دامن بزنیم و مثل پاس گل بود. من هم بلدم این کار را انجام دهم و از حواشی به نفع خود استفاده کنم.
وی که در نویسندگی سریال «پدر» نیز با حامد عنقا همکاری داشته است درباره صحنه جنجالی پریدن شخصیت پسر از پنجره نیز گفت: همانطور که گفتم نمیخواستم در نجلا از این حواشی استفاده کنم هرچند برخی تک سکانسها به جذب مخاطب کمک میکند. در همان سریال «پدر» بعد از این سکانس که در قسمت سوم اتفاق افتاد مخاطبان سریال چندین برابر شدند.
حاشیه باید در حد قلاب باشد
این نویسنده درباره جذابیتهای خود قصه بدون استفاده از صحنههای حاشیه دار گفت: اگر این صحنهها همچون قلاب برای گیر انداختن مخاطب باشد خوب است. من میدانم کار خوب ساختن برای تلویزیون سخت است و برای آن باید تلاش کرد البته که خود تلویزیون هم برای سریالهایش تبلیغ و آنونس پخش میکند ولی ظرفیتهای فضای مجازی را هم نباید دست کم گرفت.
وقتی مخاطب امروزی در مورد یک اثری صحبت و بحث میکند ولو که نقد تندی داشته باشد نشان میدهد کار دیده شده استوی در پاسخ به این سوال که فضای مجازی قدرت بیشتری از تلویزیون دارد؟ گفت: نمیخواهم بگویم کدام قویتر است. تلویزیون تا دورافتادهترین روستاها مخاطب دارد و از طرفی ما رسانهای داریم که در جیب ماست و دسترسی ما به فضای مجازی بیشتر است. من نوعی که دانشجو، کارمند و شاغل هستم فقط چند ساعت از روزم را میتوانم برنامهریزی کنم که تلویزیون ببینم اما هرکسی یک گوشی موبایل دارد که کل اتفاقات جهان را در آن دنبال میکند. باید از این فضا به عنوان یک ابزار و قلاب استفاده کرد اما این را هم در نظر گرفت که مخاطبی که این شکلی به سراغ یک اثر تلویزیونی میآید اگر خوراک و محتوای درستی نداشته باشد مخاطب دایمی قرار نمیگیرد و به همان راحتی هم از دست میرود. بنابراین اگر قصه نداشته باشید مخاطب رها میشود و درنهایت قصه است که مخاطب را نگه میدارد.
وی درباره اینکه چقدر ممکن است کیفیت خود اثر منجر به پیگیریاش از طرف مخاطب شود، گفت: قطعاً معتقدم کار خوب صدایش درمیآید. امروز نگارش و ساخت کار بیشتر تعاملی است. رابطه نویسنده و گروه تولید با مخاطب نزدیکتر و دوسویه شده است. دیالوگ یا سکانس خوبی که وایرال شود خودش تبلیغ کار است و قطعاً اگر مخاطب من کارم را تبلیغ کند بیشتر ارزش دارد.
این نویسنده درباره اینکه بسیاری از صحنهها به عنوان تمسخر وایرال میشود، گفت: وقتی مخاطب امروزی در مورد یک اثری صحبت و بحث میکند ولو که نقد تندی داشته باشد نشان میدهد کار دیده شده و برایش اهمیت داشته است که دربارهاش بحث میکند. ما بسیاری اوقات با مخاطبی مواجه هستیم که در فضای مجازی واکنش جدی و تندی به اثر دارد ولی همان فرد فردا شب و قسمتهای بعد سریال را میبیند و دوباره اظهار نظر میکند. در صورتیکه گزینههای مختلفی برای انتخاب دارد و اصلاً مجبور نیست اگر کار برایش بی اهمیت باشد آنرا دنبال کند. مخاطب امروز ۱۰ دقیقه اول از یک اثر را ببیند و جذبش نشود آن را رها میکند.
عشق سال ۵۸ بیآلایش بود
وی درباره اینکه چرا واقعیتهای داستانی با زمان و مخاطب امروز تطابقی ندارد؟ درباره صحنهای که عبد به شکل تصنعی عاشق نجلا میشود، گفت: ما در همین سریال درباره عشق در سال ۵۸ حرف میزنیم آن زمان عشقها همین گونه بود ساده و بیآلایش. اتفاقاً عشق در لحظه اول پیچیده نیست ولی بعدتر پیچیدگی پیدا میکند اما بله اگر زمان بیشتری داشتیم میتوانستیم موقعیتهای چالشیتر طراحی کنیم.
امیرجهانی با اشاره به در نظر گرفتن اندیشه مخاطب امروز بیان کرد: مخاطب امروز مخاطب ۱۰ سال پیش نیست. اگر تا چند سال پیش جوانان فیلم و سریالهای روز دنیا را میدیدند الان به صورت خانوادگی سریالهای خارجی میبینند. نمیخواهم توجیه کنم اما بخشی از واقعیت است که گاهی نویسنده و کارگردانان به روز نیستند یا قدرت اینکه آن را ایرانیزه کنند، ندارند.
وی در پایان درباره قصه «نجلا» و تلاشی که برای دوری از کلیشههای سریالهای مذهبی و مناسبتی صورت گرفته است، گفت: کلیشه بد نیست اما کلیشهها را باید آشنازدایی کرد. مثل پایان بندی سریال که تقریباً بیشتر مخاطبین حس میکردند عبد کشته شده و وصل اتفاق نخواهد افتاد لیکن میبینیم که با وجود جذابیت در کلیشهها آشنازدایی شده و پایان دیگری رخ میدهد. به همین جهت است که اگر شفا هم در قصه مطرح میشود خیلی ملایم است و روی آن تاکید نمیکنیم. در موارد دیگر هم به همین شکل است و درنهایت سعی کردیم موقعیتهای مختلفی را داشته باشیم و نهایتاً امیدواریم مخاطب این اثر را پذیرفته باشد و با آن همراه بوده باشد.
سرعت پیشرفت «انیمیشن ایران» بیش از دیگران است
هادی محمدیان، مدیر هنری استودیو «هنر پویا» و کارگردان انیمیشن در آستانه «روز جهانی انیمیشن» گفت: امروز انیمیشن عرصه کشف استعدادهاست و در صورتی که توجه بیشتری به این حوزه شود، به نظرم میتوانیم افتخارات بیشتری کسب کنیم.
محمدیان افزود: از حدود یک دهه قبل که اولین انیمیشنهای سینمایی در ایران تولید شدند، کمتر کسی فکرش را میکرد در یک دهه، انیمیشن در کشور ما به چنین پیشرفتی برسد و همه اینها مرهون تلاشهای جوانان همین آب و خاک است.
وی ادامه داد: انیمیشن گونهای از سینماست که تکنولوژی در آن به شدت دخیل است. در انیمیشن علاوهبر درگیر بودن تیم با موضوع روایت و قصه باید با تکنیک هم به خوبی آشنا باشید و در این مسیر عموماً استودیوهای خارجی حاضر نیستند تا تجربیات خود را در اختیار مجموعههای دیگر بگذارند. لذا کسب تجربه در این حوزه حرف اول را میزند و باید رفته رفته تلاش کرد تا تجربه به دست آمده در درون استودیوها رسوب کند و پله پله آثار پیشرفت کنند.
«فیلشاه» تجربهای در امتداد «شاهزاده روم»
مدیر هنری گروه «هنر پویا» با اشاره به تجربه ساخت انیمیشنهای «شاهزاده روم» و «فیلشاه» در این مجموعه گفت: هنر پویا در «شاهزاده روم» زیربنای تکنولوژیک را برای خود فراهم و تولید انیمیشن بومی و ایرانی را تا حدی پایهریزی کرد تا ما نیز خط تولیدی منحصر به خودمان داشته باشیم، همین مسیر در ساخت «فیلشاه» نیز پیگیری شد و در ابتدای هر پروژه نیز مدیران بخشهای مختلف تولید گروه «هنر پویا» دور هم جمع میشوند تا پایپ لاین تولید اصلاح و بهروزرسانی شود.
این کارگردان انیمیشن عنوان کرد: به هر حال این واقعیت را هم باید در نظر بگیریم که دنیا حدود ۱۰۰ سال است که در حال تولید انیمیشن است و ما نهایتاً یک دهه است که به طور جدی انیمیشن سینمایی میسازیم اما قطعاً ما ۹۰ سال عقبتر از آنها نیستیم، چون بخشی از این مسیر در دنیا طی شده و ما باید تلاش کنیم به جای آنکه چرخ را از نو اختراع کنیم، از همان تجربیات به نحو درست استفاده کنیم اما به نظرم، سرعت پیشرفت ایران بیشتر از دیگران است.
ما تسلط لازم بر تکنیک را تا حدی پیدا کردهایم و به جایگاه فنی خوبی رسیدهایم، اما در حوزه محتوایی، روایت و فیلمنامه باید بتوانیم به شاخصهای بهتری دست یابیم که در ارتباط با مخاطب و حفظ آن نیز موفق باشیموی درباره ضعفهای انیمیشن ایران از نگاه خود بیان کرد: ما تسلط لازم بر تکنیک را تا حدی پیدا کردهایم و به جایگاه فنی خوبی رسیدهایم، اما در حوزه محتوایی، روایت و فیلمنامه باید بتوانیم به شاخصهای بهتری دست یابیم که در ارتباط با مخاطب و حفظ آن نیز موفق باشیم. یکی از مزایای انیمیشن، قطعاً برتری در قصه و روایت است. لذا همه انیمیشنهای ایران باید سعی کنند تا بیشتر روی قصه کار کنند. دستاندرکاران انیمیشن باید مطمئن باشند که چنانچه داستان خود را به خوبی روایت کنند، نسبت به سایر آثار برتری خواهند یافت، چون بسیاری از قصههای ما جذابتر از قصههای آنهاست.
محمدیان ادامه داد: گروه «هنر پویا» نیز بهعنوان یک مجموعه منسجم با تشکیل کمیته ایده و طرح و کارگاه فیلمنامه، تمرکز ویژهای بر روی قصه گویی و فیلمنامهنویسی داشته است.
این کارگردان با تاکید بر لزوم قهرمانسازی برای کودکان ایرانی گفت: مساله مهم دیگر قهرمانسازی برای کودکان ایرانی است. بچهها با قهرمانها در تخیلاتشان زندگی میکنند و از آنها لذت میبرند. البته باید توجه داشته باشیم که قهرمانسازی برای مخاطب نیز یک چرخه است و نباید انتظار داشت که با یکی، دو شخصیت به نتیجه مطلوب برسیم، اما بالاخره باید از یک جایی شروع کرد.
کارگردان انیمیشن سینمایی «فیلشاه» با تاکید بر لزوم تولید محتوای سالم برای کودکان اظهار کرد: موضوع محتوای سالم، بسیار مهم است. چون مخاطب شما بسیار ویژه است. اهمیت حفظ روح زلال و پاک بچهها به قدری است که نباید آلوده هر محتوای نامناسبی شود. بچههای ایرانی لایق باکیفیتترین و بهترین تولیدات هستند.
انیمیشن کار مهندسی نیست، یک کار فرهنگی و هنری است
محمدیان افزود: یک نکته دیگر این است که انیمیشن تنها یک فن نیست که توسط یک تیم مهندسی پیش برود، بلکه یک کار گروهی فرهنگی هنری است که برای رسیدن به محصول مؤثر، نیاز به یک نگاه و مدیریت جامع فرهنگی و هنری از شروع ایده تا تولید و عرضه دارد. لذا به نظرم در اولین قدم برای اصلاح این نگاه باید فضای دانشگاههای ما و نوع نگاه به انیمیشن اصلاح شود تا نگاه نیروی کار نیز تغییر یابد و بسیاری از معضلات استودیوها حل شود.
وی درباره کیفیت آموزش انیمیشن در ایران گفت: طبیعتاً باید در بخش آموزش بیشتر کار شود. اما نکته مهمتر این است که بین آموزش تا تولید باید دوره کارآموزی است که این به نیروها کمک میکند با شرایط کار آشنا شوند. اگر افراد مدتی را در کلاسهای آزاد یا دانشگاهی آموزش میبینند، باید ۲ برابر آن را به کارآموزی در استودیوها بگذرانند تا تجربیات لازم و مقدماتی را در این مدت کوتاه بهدست بیاورند.
محمدیان درباره انیمیشن «بچه زرنگ» بهعنوان تازهترین محصول تیم «هنرپویا» و سطح کیفی آن نیز گفت: به لحاظ کیفی میتوان گفت مجموعه هنر پویا تلاش کرده است تا این پروژه از پروژه «فیلشاه» بهتر باشد. «هنر پویا» در هر مرحله که حس کند خروجی به لحاظ کیفی مناسب نیست یا ضعفهای گذشته را دارد، تلاش میکند تا با ارتقای همه منابع اعم از نیروی انسانی، نرم افزار و سخت افزار، کیفیت را ارتقا دهد.
وی تأکید کرد: به لحاظ ظرافتهای داستانی و جذابیتهای روایی نیز با توجه به اینکه نگارش فیلمنامه به صورت کارگاهی انجام شده و پس از مرحله استوری ریل نیز با کسب نظر از مشاوران و متخصصان متعدد سینمایی، فیلمنامه چند بار در کارگاه فیلمنامه «هنر پویا» بازنویسی شده است، لذا به یقین میتوانیم بگوییم که اثر جدید هنر پویا به لحاظ محتوایی نیز از کارهای قبلی جلوتر خواهد بود.
این کارگردان در پایان بیان کرد: انیمیشن خلق یک دنیای واقعی است. به نظرم اگر کسی یک فریم انیمیشن بسازد دیگر نمیتواند آن را با سینمای رئال عوض کند. بهویژه اینکه مخاطب انیمیشن بسیار ویژه است. وقتی وارد دنیای زلال و پاک کودکان میشوید، باعث میشود که ذهن و روح شما نیز صیقل یابد و شفافیت روح آنها باعث میشود که شما هم زلال شوید. به طور کلی همه ما معتقدیم که کار کردن برای بچهها خیلی لذتبخش است. در عین حال اهمیت کار برای کودکان ایجاب میکند همه ارکان تصمیمساز در این عرصه توجه بیشتری کنند و از هرگونه حمایت دریغ نکنند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4386/20475/81766
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4386/20475/81767
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4386/20475/81768
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4386/20475/81769
|
عناوین این صفحه
- اخبار
- یک فنجان چای داغ
- «نجلا» به فصل دوم می رسد؟
- سرعت پیشرفت «انیمیشن ایران» بیش از دیگران است