|
اخبار
رویز پرستویی «امروز» به کانال اردوی شبکه سحر می آید
فیلم سینمایی «امروز» کاری از رضا میرکریمی میهمان خانه مخاطبان اردوزبان شبکه سحر خواهد بود.
به گزارش امتیاز، داستان فیلم سینمایی «امروز» با بازی درخشان پرویز پرستویی در نقش یک راننده تاکسی با نام «یونس» است که آخرین مسافر خود را که یک زن باردار است، به بیمارستان می رساند و با تعهد اخلاقی که دارد، کار او را در بیمارستان پیگیری می کند، غافل از اینکه در بیمارستان اتفاقاتی در انتظار اوست . اما وی همچنان در مقابل قضاوت ها و پیش داوری های گوناگون پزشک و پرسنل بیمارستان درباره خودش و بیمار سکوت می کند.
سهیلا گلستانی ، شبنم مقدمی ، حسام محمودی ، مدیا ذاکری و گیتی قاسمی از دیگر بازیگران «امروز» هستند. این فیلم در جشنواره های مختلف جوایز بین المللی کسب کرده است.
فیلم سینمایی «امروز» به تهیه کنندگی و کارگردانی رضا میرکریمی با ترجمه و زیرنویس اردو توسط زهرا فراهانی 11آّبان ساعت 21 به وقت تهران به مدت 90 دقیقه از کانال اردوی شبکه سحر پخش خواهد شد.
در مستندی از«آلوارو آلتامیراندا» از شبکه هیسپان تی وی:
«آنچه جنگ برای ما به یادگار گذاشت»
شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی، یکشنبه 11 آبان ماه مستند «آنچه جنگ برای ما به یادگار گذاشت»، ساخته آلوارو آلتامیراندا کلمبیایی، محصول همین شبکه را روی آنتن می برد.
به گزارش روابط عمومی شبکه هیسپان تی وی، در مستند «آنچه جنگ برای ما به یادگار گذاشت» پیامدهای درگیری و جنگ مسلحانه درمنطقهای حاصلخیز تحت عنوان «Montes de María» واقع در کشور کلمبیا مورد واکاوی قرار می گیرد. منطقهای که در گذشتههای نهچندان دور یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کلمبیا بود، اما اخیرا به دلیل بیتوجهی دولت و همچنین فقدان سیاست های درست، این تولیدات به صفر رسیده و به محلی برای درگیری چریک ها و شبه نظامیان تبدیل شده است.به عبارتی دیگر، در منطقه کوهستانی «Montes de María»، کشاورزی جای خود را به جنگ و درگیری داده و سرنوشت و آینده مردم این منطقه را تحت تاثیر قرار داده و چیزی جز ویرانی و نقل مکان را برای ساکنان آن به دنبال نداشته است..در این مستند با کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در این منطقه نیز گفتوگو و به دغدغه های آن ها از جمله عدم توجه و حمایت دولت از آن ها و تاثیر این درگیری ها بر تمامی وجوه زندگی آنان پرداخته خواهد شد.مستند «آنچه جنگ برای ما به یادگار گذاشت»، تولید سال 2017 هیسپان تی وی به تهیهکنندگی آلوارو آلتامیراندا یکشنبه ساعت 3:30 به وقت تهران روی آنتن هیسپان تی وی میرود وت کرار آن همان روز ساعات 8، 14 و 20:30 و روز پنجشنبه ساعت30 دقیقه بامداد روی آنتن خواهد رفت.
کانال اردوی شبکه سحر «روی خط» وحدت جهان اسلام
برنامه «روی خط» در هفته وحدت نقش وحدت مسلمین در مقابله با اهانت به مقدسات دین اسلام را در کانال اردوی شبکه سحر بررسی می کند.به گزارش امتیاز، با قرار گرفتن در هفته وحدت و میلاد پیامبر اکرم (ص) برنامه «روی خط» عاد مختلف وحدت اسلامی و نقش آن در مقابله با توهین به مقدسات را با مخاطبان شبه قاره و تحلیلگران سیاسی و مذهبی مطرح می کند.
اهمیت وحدت اسلامی از منظر امام راحل و تاثیرات آن در جهان اسلام از آغاز نام گذاری تاکنون، شناسایی مخالفان یکپارچگی مسلمانان و اهداف آنان،حواشی برگزای کنفرانس وحدت اسلامی به صورت مجازی و ارزیابی تحقق آرمان های آن همچون گذشته از جمله موضوعاتی است که در برنامه طرح و با مخاطبان به صورت تلفنی و واتس آپ به گفت و گو گذاشته خواهد شد.
پرداختن به مراسم میلاد رسول اکرم (ص) در کشورهای اسلامی و نیز ادامه اعتراضات به توهین به پیامبر اکرم (ص) و تظاهرات در کشورهای هند، پاکستان، بنگلادش و غیره از دیگر مباحثی است که در برنامه امشب مرور می شوند.
«روی خط» به تهیه کنندگی سعید دیانتی و اجرای راشد عباس نقوی 10 آبان ساعت 19:30 به وقت تهران به مدت 30 دقیقه به صورت زنده روی آنتن کانال اردوی شبکه سحر خواهد رفت.
رمان یکی از طراحان صحنه و لباس سینما چاپ شد
رمان «نرفتن» نوشته سهیل دانش اشراقی بهتازگی توسط انتشارات نودا منتشر و راهی بازار نشر شده است.
سهیل دانش اشراقی نویسنده اینکتاب، طراح صحنه و لباس سینما و تئاتر است که این روزها طراحی صحنه و لباس فیلم «روزی روزگاری آبادن»به کارگردانی حمید آذرنگ را برعهده دارد. وی طراحی صحنه و لباس را از سال ۱۳۹۵ با تئاترهای «لامبورگینی»، «الیور توئیست»، «مرد بالشی»، «نفرین قحطیزدگان» و… آغاز کرد. از آثار او در سینما در سمت طراح صحنه هم میتوان به فیلمهای سینمایی «مسخرهباز»، «روز صفر» و «روشن» اشاره کرد. این طراح صحنه برای فیلمهای «مسخرهباز» و «روز صفر» نامزد دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر شد. او همچنین عضو تیم طراحی کانسپت فیلمهای غیرایرانی Krampus, Godzilla, The Ningyo, بوده است.دانش اشراقی در کارنامه خود جوایز دیگری چون جایزه مسابقه دوم کاریکاتور رونان لویه در سازمان ملل در سال ۲۰۰۰، جایزه دوم مسابقه اولنس در بلژیک سال ۱۹۹۸، دیپلم افتخار مسابقه زاگرب سال ۲۰۰۰، دیپلم افتخار مسابقه TWFC-Worldwide BE TOBACCO FREE فلوریدا را دارد.
اخبار
پس از حمایت رییس جمهور فرانسه به توهین دوباره نشریه شارلی ابدو؛
پویش «جُرم بزرگ» بار دیگر در فضای مجازی به جریان افتاد
پس از حمایت رییس جمهور فرانسه به توهین دوباره نشریه شارلی ابدو؛ پویش «جُرم بزرگ» ویژه عموم مردم و با گستره بیشتری بار دیگر در فضای مجازی به جریان افتاد.
به گزارش امتیاز، مهدی محمدی رییس فرهنگسرای رسانه از راهاندازی دوباره پویش «جرم بزرگ» خبر داد و گفت: فرهنگسرای رسانه در نخستین روزهای توهین دوباره نشریه شارلی ابدو به ساحت پیامبر(ص)، پویش «جُرم بزرگ» را برای محکوم کردن این اهانت توسط اهالی فرهنگ و رسانه راه اندازی کرد. پویشی که با استقبال خوبی از سوی اهالی فرهنگ و رسانه روبهرو شد و صدها چهره رسانهای و فرهنگی به آن پیوستند.
وی افزود: این پویش پس از حمایت رییس جمهور فرانسه از این «جرم بزرگ» بار دیگر به جریان افتاد و این بار از عموم مردم دعوت میکند که با انتشار پستی مشترک در صفحات شخصی خود در فضای مجازی، انزجار خود از تکرار توهین نشریه فرانسوی زبان «شارلی ابدو» و حمایت رییس جمهور فرانسه از این جرم بزرگ را به نمایش بگذارند.
این پویش با هشتگهای
#منعاشقمحمدم
#جرمبزرگ
#تروریسمرسانهای
#شارلیابدورسانه_نیست
به زبان فارسی
#muhammadforall
#serious crime
#Mediaterrorism
#CharlieHebdoisnotmedia
به زبان انگلیسی
و هشتگهای مشابهی به زبانهای فرانسوی و عربی
این اقدام نشریه شارلی ابدو را محکوم میکند.
برای پیوستن به این پویش و دریافت پست اختصاصی، عکس و نام خود را به صفحه رسمی فرهنگسرای رسانه در اینستاگرام به نشانی
@farhangsararesaneh دایرکت کنید.
مراسم رونمایی از رادیو دراما با 15نمایش رادیویی
در پردیس تئاتر تهران برگزار می شود
پردیس تئاتر تهران در روز 12 آبانماه با رونمایی از 15 نمایش رادیویی آغاز برنامه رادیو دراما کاری از قرار گاه جهادی تئاتر کودک را اعلام می کند
به گزارش امتیاز، در این مراسم که با حضور کارگردانان و صدا پیشه گان و نویسندگان حوزه تئاتر نظیر آنوشا خرمدل،علیرضا دهقان،رضا فقیهی،احسان محمدی و با حضور گروههای نمایشی چون کانون رادیو جوان،گروه الف مثل احساس و گروه نماهنگ و... و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار می شود مقرر است تا از 15 نمایش رادیویی به نامهای قصه نخودی،نازی و عروسکها،مهمان سحری،دوستان مهربان،مار بدجنس،فیل در تاریکی ،فال کوزه،راه و بیراه و...رونمایی و آغاز برنامه های رادیو دراما به طور رسمی آغاز شود و این نمایشها در فضاهای مجازی پردیس تئاتر تهران (آپارات و اینستاگرام) مرکز به آدرس https://b2n.ir/50216و pardistheater tehran بارگذاری شود.
لازم بذکر است این برنامه در زمان یاد شده و از ساعت 9 بامداد در سالن مشایخ پردیس تئاتر تهران برگزار می شود ،حضور رضا فقیهی و عروسک مبارک در این مراسم با اجرای نمایشی در خصوص لزوم استفاده از ماسک بر غنای آن می افزاید.
بر اساس این گزارش رادیو دراما از فعالیتهای پردیس تئاتر تهران در حوزه فضای مجازی است که با توجه به وضعیت درگیری جامعه و مخاطبین تئاتر با بیماری کرونا این فعالیت صورت گرفته است.
علاقه مندان میتوانند برای کسب اطلاعات با تلفن 33034198تماس بگیرند
غلامِ «پس از باران» برترین از دیدگاه آیفیلمیها
در نظرسنجی هفته گذشته آیفیلم فارسی، از میان نقشهای غلام با بازی امیر آتشانی، خانم کوچک با بازی مرجان محتشم، ارباب با نقشآفرینی محمود پاکنیت، خانم بس با نقشآفرینی کتایون ریاحی، فرخ با بازی رحیم نوروزی و خانم بزرگ با بازی مهوش صبرکن، نقش غلام در صدر نتایج قرار گرفت.
بهگزارش امتیاز، نتایج نظرسنجی تازه آیفیلم پیرامون سریال «پس از باران» که بهتازگی از کانال فارسی این شبکه پخش شده است، منتشر شد.
در این نظرسنجی که برای اولین بار از تجمیع تعداد پیامکهای ارسالی و آرای ثبتشده در وبسایت آیفیلم فارسی، نتایج آن به دست آمده، در یک رقابت بسیار نزدیک، نقش غلام با بازی امیر آتشانی بالاتر از نقش خانم کوچیک با بازی مرجان محتشم در صدر این نظرسنجی ایستاد و شرکتکنندگان، او را بهعنوان بهترین نقش در این سریال انتخاب کردند.
در نتایج به دست آمده، پس از نقش غلام که با بیش از ۳۵ درصد آرا به عنوان بهترین نقش معرفی شد، خانمکوچیک با نزدیک به ۳۴.۵ درصد در رده دوم قرار گرفت. نقشهای ارباب، خانمبس، خانمبزرگ و در نهایت نقش فرخ نیز به ترتیب با آرای تقریبی ۱۲.۵، ۶.۵، ۶ و ۵.۵درصد در ردههای بعدی ایستادند.
گفتگو های فرهنگی تمدن ساز در جهان اسلام برای احیای گذشته
طاهره جهانپرور نویسنده و پژوهشگر یادداشتی با عنوان «گفتوگوهای فرهنگی تمدنساز در جهان اسلام » نوشته و در آن به وجوه و تاثیرات گفتگوی درونتمدنی در جهان اسلام پرداخته است. انقلاب اسلامی، تمدن اسلامی، گفتگو و همگرایی مسلمانان از جمله موضوعات و کلیدواژههایی است که در اینیادداشت به آنها پرداخته شده است.
انتشار و مطالعه اینیادداشت که در مهر منتشر میشود، در ایام هفته وحدت و نزدیک بودن به سالروز میلاد نبی اکرم (ص) بیلطف نیست.
در ادامه مشروح اینیادداشت را میخوانیم:
مفهومسازی تمدن نوین اسلامی و جایگاه بخشی به آن در نظام بینالمللی و کسب قدرت جهانی متاثر از ظرفیتهای تمدنی و فرهنگی کشورهای اسلامی در کانون نظریهپردازی حوزه دیپلماسی فرهنگی بینالمللی کشور در طی چند سال اخیر قرار دارد. تمدن اسلامی با پشتوانه دین اسلام و فرهنگ اسلامی، موجودی زنده، پویا و بالنده است که با وجود فاصله گرفتن از دوران اوج و تحمل رنج بسیار در دوران زوال و انحطاط، به طور دائم در جستجوی احیای ابعاد و جلوههای تمدنی خویش بوده است.
رقابتهای تمدنی بین تمدنهای بزرگ در عرصه جهانی، در شرایطی که جامعه بشری با بحرانهای سترگ و بنیادی روبهروست، جهان اسلام را در مرحله گذار قرار داده است. جهان امروز، جهانی جدید است که در آن جوامع، فرهنگها، حکومتها و اقتصادها به یکدیگر نزدیک شدهاند؛ این موضوع همچنان که به قدرت هژمون امکانات خاصی برای اعمال قدرت میبخشد، برای آن محدودیتهای خاصی نیز ایجاد میکند؛ اما در اینجهان چندقطبی مجموعه جهان اسلام از ظرفیتهای مهمی برخوردار است. جهان اسلام کلیتی است گسترده از ملیتهای متعدد و با تواناییهای مختلف که در چارچوب دین اسلام و قالب فرهنگ و تمدن اسلامی تعریف میشوند. این مجموعه با توجه به روند تحولات در نیمه دوم قرن بیستم و متأثر از ظرفیتهای خود از نقش و تأثیرگذاری مهمی برخوردار شده است. ساموئل هانتینگتون نیز معتقد است که «مسلمانان بهگونهای چشمگیر بهسوی هدایت اسلامی میروند و تأکید دارند اسلام تنها راهحل است. احیای تمدن اسلامی تلاشی برای یافتن راهحل، نه در ایدئولوژی غربی، بلکه در اسلام مدرن است که فرهنگ غربی را رد میکند و تعهد به اسلام را راهنمای زندگی در جهان مدرن میداند.»
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و فروپاشی نظام دوقطبی و تقویت منطقهگرایی در نظام بینالملل، فرصت مناسبی برای کشورهای اسلامی بهمنظور احیای مجدد تمدن اسلامی و مطرح کردن مسلمانان به عنوان یک قطب مهم قدرت در جهان آینده فراهم شده است و تحقق این مهم مستلزم وحدت و همگرایی کشورهای اسلامی بهعنوان نقشآفرینان اصلی احیای تمدن اسلامی است. ایران اسلامی در سیاست خارجی خود، همواره از همگرایی ملل مسلمان حمایت کرده است و در سیاست اعلامی خود برای تحقق آموزههای انقلاب جهت رهایی ملل محروم و تحت ستم از سلطه قدرتهای استکباری، تلاشهایی را انجام داده است. انقلاب اسلامی ایران همواره منادی وحدت اسلامی و اتحاد مسلمانان جهان بوده است. هدف آرمانی انقلاب اسلامی، ایجاد دولت بزرگ اسلامی است که بتواند همه سرزمینهای اسلامی را در خود جای دهد و یک قدرت مستقل ایجاد کند. ما در جهانی زندگی میکنیم که رقابتها و فراتر از آن تعارضات میان کشورها و دولتها وجه شاخص آن است. در این برداشت تعارضی اجتنابناپذیر میان استلزامات هویت ملی و نیاز به اجتماع جهان مبتنی بر همبستگی و همزیستی سیاسی فرض گرفته میشود که نتیجه آن هویت ملی در برابر هویت اجتماعی جهانی است.
اینمیان، برداشتهای سازهانگاران بسیار راهگشا است. هم نشان میدهد که وضع موجود، وضعی تاریخی و برساخته و قابل تغییر است و نیز چگونگی شکلگیری گروهها و جوامع اجتماعی جدید بینالمللی را به نمایش میگذارد. آنچه در این میان میتواند به رفع کلیشهسازیها، تعصبات و پیشداوریها و بیرونگذاری و ... کمک کند، گفتوگوست. گفتوگوی فرهنگی میتواند زمینه تغییر هویتها در نظام بینالملل و شکلگیری کنشگران اجتماعی را فراهم کند، زیرا با افزایش تماسها و تعاملات، نادرستی برداشتهای یکپارچهانگارانه روشن میشود، کلیشهها جای خود را به برداشتهای واقعبینانهای میدهند که نشان از تکثر، ناهمگونی و ناهمگنی در طرف مقابل دارند.
گفتوگو میتواند پیوندهای عاطفی مثبتی بین طرفین برقرار کند که این خود بمعنای مشروعیت و اعتبار دادن همگن خودی به طرف مقابل است و این امر زمانی به سرمنزل حصول میرسد که گفتوگو میان کسانی باشد که به فهم جوامع دیگر از مسائل علاقمند باشند. گفتوگو شباهتهای میان خود و دیگری و نیز تفاوتهای خود و دیگری را نشان میدهد که نوعی ارزیابی جامعه خود و دیگری را دربردارد. نتیجه این نوع از گفتوگو، تعریف وسیع جوامع طرف گفتوگوست. در واقع، گفتگو میان جوامعی است که به نوعی با ارزشها، شناخت و فرهنگ جوامع مقابل آشنا هستند. گفتوگوی فرهنگی زمینهساز شکلگیری هنجارها، رویکردها و انتظارات مشترک است. از منظر راهبردی، «گفتوگوی فرهنگی» شعار یا تعارف سیاسی پیش پا افتاده نیست، بلکه فراخوانیست تا مرزبندیهای کهن فرهنگی را طی کند و بتواند نه فقط معیارهای سنجش درست و نادرست و جهانبینیهای دیگر را بهتر درک نماید، بلکه با سهم خاص و منحصر به فرد خود در میراث فرهنگی مشترک اسلامی آشنا شود؛ زیرا فرهنگهای جوامع اسلامی از یکدیگر تاثیر پذیرفته و به یکدیگر غنا بخشیدهاند.
گفتوگو نشانهای از میزان عقلانیت و پختگی کنشگران اجتماعی و سیاسی است و هر اندازه عقلانیتر عمل کنند، گستره و قدرت گفتوگو و عقلانیت و پختگی نیز در جامعه اسلامی بیشتر خواهد شد. اما گفتوگوی فرهنگی به مفهوم مذاکره با نمایندگان دولتها نیست، بلکه باید در این عرصه به عنوان تمدن عمیق و بسیار گسترده اسلامی، با نمایندگان و متفکران دیگر تمدنهای جامعه بشری به گفتوگو نشست؛ از دید بسیاری از تحلیلگران، مهمترین مراکز فکرساز برای بخشهای راهبردی و کاربردی در عرصه جهانیسازی تمدن نوین اسلامی، مراکز علمی تصمیمساز هستند که حتی الویتها را به دولتها و سیستمهای سیاسی تحمیل میکنند؛ بنابراین یکی از محورهای اساسی همگرایی کشورهای اسلامی، مربوط به نخبگان فکری و صاحب نظران کشورهای اسلامی است؛ زیرا اگر همفکری نخبگان به نتایج ملموسی برسد، امکان و ظرفیتهای همگرایی ملتهای مسلمان نیز افزایش مییابد. لذا، ضرورت آینده پژوهی و داشتن چشماندازی ایدهال و آرمانی از سوی نخبگان امری اجتنابناپذیر است و پر کردن شکاف تمدنی و ایجاد تفاهم بیناذهنی در شناخت کیستی و چیستی اسلام و مسلمانان و در نهایت دستیابی به احیا و بازسازی آرمان تمدن نوین اسلامی نیازمند تعریف روشن و مشخص از دیپلماسی گفتوگوست.
گفتوگو منشأ تغییر جهت اساسی در توجه به توانمندیها و ظرفیتهای خاص جوامع اسلامی است و گفتوگوی درون تمدن اسلامی برای بررسی راههای احیای آن دوران با شکوه میتواند بهترین مسیر برای همگرایی جهان اسلام باشد و آثار مثبتی را در حل سایر اختلافات داشته باشد و از آنجا که تمدن اسلامی نیمه میانی جهان را اشغال کرده، هم از نظر جغرافیایی و هم از نظر تجارت تاریخی، میتواند گفتوگو با تمدنهای مختلف را به عهده بگیرد.
اخبار
جشنواره کتاب و رسانه مرکزگرا نباشد و گسترش پیدا کند
حمیدرضا مدقق روزنامهنگار و سردبیر علمی فرهنگی هنری شبکه تلویزیونی خبر، که در دورههای پیشین، دبیر جشنواره کتاب و رسانه بوده، با اشاره به برگزاری نوزدهمین دوره اینجشنواره گفت: جشنواره کتاب و رسانه باید گسترش پیدا کرده، شهرستانها را در بر گرفته و از مرکزگرا بودن دور شود. یعنی باید تمام خبرنگاران حوزه کتاب در سطح کشور و همه شهرستانها را در آن دید.
وی افزود: اینجشنواره نوزده دوره استمرار داشته و پایدار بود و این امر نقطه قوتش محسوب میشود. در گذشته، جشنوارههایی در سطح کشور با عنوان رسانه برگزار میشدند اما با وجود اینکه اهداف خوبی را دنبال میکردند، بیشتر از یک یا دو دوره دوام پیدا نکردند و تعدادشان هم کم نبود.
سردبیر علمی فرهنگی هنری شبکه خبر در ادامه گفت: در حوزه علم، فرهنگ و هنر فقط دو جشنواره کتاب و رسانه در حوزه فرهنگ و جشنواره نانو و رسانه در حوزه علم داریم که شاهد دوام آنها هستیم. جشنواره کتاب و رسانه به بررسی فعالیتهای خبرنگاران تخصصی حوزه کتاب میپردازد. بنابراین باید به اهالی کتاب و رسانه تبریک گفت که توجهشان به حوزه کتاب باعث تداوم این جشنواره شده است. بهنظرم هدف از برگزاری این جشنواره، صرفاً برگزار شدن یک جشنواره و اهدای جایزه به برگزیدگان نیست بلکه اهداف بلندمدتتری را دنبال میکند. در اینجشنواره انتخاب داوران و دبیران به گونهای است که فرایند انتخاب آثار و برگزیدگان به شکل تخصصی پیش میرود. در بعضی از دورهها چهرههای نام آشنایی همچون فریدن صدیقی، یونس شکرخواه و … در جشنواره حضور پر رنگ داشتند.
مدقق گفت: یک نکته مهم درباره «کتاب و رسانه» این است که آثار رادیو و تلویزیون در آن دیده شدند که این، اتفاق خوشایندی بود. در یکی دو دوره اخیر هم آثار فضای مجازی وارد چرخه داوری شدند که میتوان اینمساله را هم به فال نیک گرفت. بهاینترتیب اینجشنواره، بهنوعی خودش را به روز کرده است.
مفهوم شهروندخبرنگار از حالت تخصصیاش خارج شده است
وی در ادامه اینگفتگو، گفت: مفهوم شهروندخبرنگار یکی از مفاهیم به نسبت جدید در کشور ما و تا حدی قدیمی تر در سایر کشورها است. در ایندوره از جشنواره کتاب و رسانه به این مفهوم هم پرداخته شده که اتفاق خوبی است. در کشور ما این مفهوم تا حدی از حالت تخصصی خارج شده و میان مردم رواج پیدا کرده است. در دوران کنونی گوشیهای هوشمند در اختیار همه مردم قرار گرفته و هر کسی از امکانات آن استفاده میکند و این توانایی را دارد که خودش تبدیل به ناشر شود و تولید کند. این اتفاقات اقتضائات جامعه ما است در این صورت کار نشر اخبار صرفاً در اختیار رسانهها و خبرنگاران نیست و هر کسی خودش تبدیل به رسانه شده است و هر چیزی را که دوست دارد و به نظرش جالب آمده در مورد آن مینویسد یا صوت تولید و در فضای مجازی منتشر میکند. طبعاً بخشی از اطلاعاتی که توسط شهروند خبرنگاران در فضای مجازی منتشر میشود، میتواند درباره کتاب باشد که نمونههای بسیاری از آنها را در فضای مجازی میبینیم. روزانه در اینفضا به مطالبی بر میخوریم که روزنامهنگاران شهروندی درباره کتاب مورد علاقه خودشان نوشتهاند و به معرفی کتاب میپردازند و حتی کتابهایی قدیمی که در کتابخانه شخصی خودشان دارند و قبلاً آنها را خواندهاند، مجدد معرفی میکند. همه این موارد به نوعی توجه به کتاب است که از طرف شهروندخبرنگاران انجام میشود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اینکه شکل حرفهایتر و درستتر روزنامه نگاری شهروندی باید به چه صورتی باشد، جای بحث دارد. من به عنوان یک فرد رسانهای از شهروندخبرنگاری استقبال میکنم. اما وظیفه خود میدانم اطلاعاتی تحت عنوان سواد رسانهای به علاقهمندان به این حوزه داده شود تا بتوانند کارهای خود را ارتقا دهند نه اینکه لزوماً به خبرنگاران حرفهای تبدیل شوند. اما برخی از اصول حرفهای را در کارشان لحاظ کنند. لزوماً همه آن چیزی که توسط روزنامهنگاران شهروندی یا خبرنگاران شهروندی در فضای مجازی منتشر میشود صحت ندارد و همه آنها دقیق نیستند؛ بلکه ممکن است حتی ناخواسته حاوی قضاوتها و اشتباههایی باشند که به اصل حرفه روزنامهنگاری لطمه میزند. بنابراین روزنامهنگاری شهروندی در کنار سوادرسانهای میتواند به ارتقا این حوزه کمک کند.
جشنواره کتاب و رسانه شهرستانها را هم در بر بگیرد
مدقق گفت: جشنواره کتاب و رسانه در مقایسه با سایر جشنوارههای فرهنگی که در کشور برگزار میشوند، بسیار تخصصی است، مخاطبان تخصصی دارد و اهالی رسانهاند که آن را دنبال میکنند. اما جوایزی مانند جایزه ادبی جلال آلاحمد مخاطبانی از جنس مردم دارد که رمان و داستان یا شعر میخوانند یا خودشان در این زمینهها کار میکنند. بهنظرم جشنواره کتاب و رسانه باید گسترش پیدا کند و شهرستانها را هم در بر بگیرد. آفتی که کارهای ما دارد این است که مرکز گرا هستیم و آثار را فقط در سطح تهران میبینیم. اینجشنواره باید تمام خبرنگاران حوزه کتاب در سطح کشور از همه شهرستانها را در بر بگیرد. ایناتفاق به رشد جشنواره کمک میکند. فقط خبرنگارانی که در خبرگزاریها، روزنامهها، صدا و سیما و سایر رسانههای تهران فعالیت میکنند به کتاب نمیپردازند بلکه خبرنگاران شهرهای دیگر هم در این حوزه با جدیت و تلاش ستودنی فعالیت میکنند.
وی در پایان گفت: در بسیاری از شهرستانها در صدا و سیمای مراکز استان، مطبوعات، خبرگزاریهای محلی و فضای مجازی خبرنگارانی داریم که در حوزه کتاب فعال هستند که آثارشان باید برای جشنواره کتاب و رسانه ارسال شود. دبیرخانه این جشنواره باید از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها با خبرنگاران و روزنامه نگاران ارتباط برقرار کند تا سطح جشنواره ارتقا و آثار دریافتی بیش از پیش افزایش پیدا کند.
اعتقادات دینی مردم را نیز به مناسبات خارجی گره زده اند
اقدام نابخردانه و وقیحانه امانوئل مکرون در توهین به دین مبین اسلام و حمایتش از کاریکاتورهای موهن نشریه شارلی ابدو، اعتراض شدید مردم مسلمان ایران و جهان را موجب شد. معیارهای دوگانه غرب در مساله آزادی بیان، همیشه مساله اصلی آزادگان جهان بوده است. آنها حتی کوچکترین نقد به خط قرمزهای خود (از جمله ماهیت رژیم صهیونیستی) را برنمیتابند اما توهین به اعتقادات یک میلیارد نفر از مردم جهان را آزادی بیان میشمارند.
متاسفانه دولتمردان کشورهای مسلمان همیشه از موضع منفعلانه به این رویکرد دوگانه نگریسته و هیچگاه غرب را به چالش نکشیدهاند. در تاریخ معاصر ثبت نشده که حکومتها مقابل این توهینها، وحدت نظری پیدا کرده تا واکنشی از موضع قدرت نشان دهند. یعنی حتی توهینها به باورها و خط قرمزهای مشترک میان مسلمانان هم باعث اتحاد کشورهای اسلامی نشده است.
فراموش نکنیم که تفرقه در جهان اسلام خواست خود غربیها از چند سده پیش است. اما همانطور که اشاره شد درست برعکس رفتار اهالی سیاست، مردم عادی و اهالی رسانه در جهان اسلام واکنش قدرتمندی نشان دادند. یکی از پربینندهترین این واکنشها جلد روزنامه وطن امروز به روز سهشنبه ششم آبان ۱۳۹۹ بود. این جلد که در اصل «صورت» حقیقی مکرون را نشان میداد، مورد استقبال قرار گرفت و در شبکههای اجتماعی دست به دست شد و بسیاری از کاربران مسلمان آن را به اشتراک گذاشتند.
با سید عابدین نورالدینی سردبیر «وطن امروز» گفتوگوی کوتاهی داشتهایم که در ادامه آن را مطالعه میکنید؛
* فکر میکردید که طرح جلد وطن امروز در پاسخ به سخنان موهن مکرون، این میزان مورد توجه قرار گیرد؟
بله تا حدودی احتمال میدادیم. ولی همکاران ما در روزنامه بیشتر توجهشان به موضوع ادای تکلیف و نشان دادن یک واکنش در وسع وطن امروز نسبت به اهانت رئیس جمهور فرانسه به ساحت نورانی پیامبر (ص) بود.
* معمولا جلدهای شما خبرساز میشود، بودند کسانی که به طرح «ابلیس پاریس» ایراد بگیرند؟
ندیدم کسی ایراد بگیرد. بیشتر لطف و عنایت نسبت به همکاران ما صورت گرفت. درباره توجه نسبت به روزنامه وطن امروز هم خب یک تیم خلاق و متعهد در روزنامه زحمت میکشند و از انتخاب سوژه و تولید محتوا تا صفحه آرایی محصول کار این عزیزان است.
* جلد «ابلیس پاریس» بازتاب بینالمللی هم داشت؟ چنین طرحهایی در نشریات ممکن است در روابط سیاسی بین دو کشور اثرگذار باشد، اما قاعدتا ابتدا باید ایران و دیگر کشورهای مسلمان به دلیل کاریکاتورهای موهن شارلی ابدو و سخنان وقیحانه مکرون، اقداماتی تجدیدنظر طلبانه در روابط سیاسی و اقتصادی خود با فرانسه انجام دهند.
بله الحمدالله شماره روز سه شنبه وطن امروز به طور بی سابقهای بازتاب بین المللی داشت. همکاران ما در وطن امروز زحمت کشیدند ولی حقیقتا دلیل اصلی این بازتاب گسترده، حساسیت و غیرت امت اسلامی نسبت به ساحت و حریم مقدس رسول الله (ص) است. درباره تاثیر اقدام وطن امروز بر روابط ایران و فرانسه هم اجازه بدهید آقای رئیس جمهور و وزیر خارجه خودمان یک واکنش متناسب و درخور به رفتار وقیحانه رئیس جمهور فرانسه نشان بدهند. بعد آن وقت شاید به موضوع امکان تجدید نظر در روابط سیاسی دو کشور برسیم که البته جواب مشخص است.
* به نظر شما چرا مسئولان دولتی درباره این اقدام نابکارانه مکرون در حمایت از نشریه شارلی ابدو، واکنش قاطعی نشان ندادند؟
انتظاری نیست. وقتی نگاه طمع کارانه به مفاهیم شاخص و بنیادین وجود داشته باشد، چندان انتظار نداشته باشید رفتاری منطبق بر غیرت و تعصب دینی ببینید. قبلا دیدیم اقتصاد کشور و معیشت مردم را به تصمیم و انتخاب خارجی وابسته کردند، حالا هم میبینیم اعتقادات دینی مردم را به مناسبات خارجی گره زدهاند. طبیعتا وقتی کربلا را درس مذاکره میدانند، انتظار نداشته باشید در ماجرای اهانت به رسول الله (ص) رگ غیرت دینیشان بجنبد.
* بهترین واکنش رسانهای به اقدام مکرون از نظر شما چیست؟
ما در ماجرای اهانت به رسول الله (ص) در مرحله ماقابل رسانهایم. رسانه یک ابزار است. مقابل این اقدام شیطانی دولت فرانسه، باید ارادهای فراتر از رسانه به میدان بیاید. باید دولتها و کشورهای اسلامی نسبت به این موضوع واکنش قاطع و منسجم نشان بدهند. قطعا اگر این شکاف و تفرق میان کشورهای اسلامی نبود، دولت فرانسه و مکرون به خودش جرات نمیداد نسبت به ساحت پیامبر اعظم (ص) جسارت کند. اقدام دولت فرانسه یک اقدام غیر اخلاقی و اهانت به بیش از یک میلیارد انسان است. این خلاف تمام موازین انسانی و اخلاقی است. ولی متاسفانه ما در دوره رخوت و خاموشی دولتهای اسلامی به سر میبریم. البته این حرکتها و نهضتهای چند روز اخیر مردم مسلمان در کشورهای اسلامی علیه دولت فرانسه نشان میدهد رخوت و خاموشی دولتها به مردم مسلمان سرایت نکرده و همین استقبال از کاریکاتور وطن امروز نشان میدهد آنها تا چه اندازه تشنه یک اقدام متقابل برای نشان دادن اعتراض خود نسبت به اقدام موهن دولت فرانسه هستند. وقتی ارادهای در سطح دولتها برای مقابله یا تنبیه دولت فرانسه بوجود بیاید، آن وقت رسانهها بهتر میتوانند از ظرفیت خود استفاده کنند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4389/20494/81861
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4389/20494/81866
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4389/20494/81867
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4389/20494/81868
|
عناوین این صفحه
- اخبار
- اخبار
- گفتگو های فرهنگی تمدن ساز در جهان اسلام برای احیای گذشته
- اخبار