|
از سرگرمی و نقش بازی ها تا هنر تعاملی
شاید بهترین خاطرات ما مربوط به دورانی باشد که بازی میکردیم. و شاید بازی شبیهترین پدیده به زندگی است. تا جایی که میدانیم، این پدیده از زمان قدیمیترین تمدنها، تمدنهایی مثل مصر، ایران و یونان همراه انسان بوده است و با ورود به نیمه دوم سده بیستم میلادی شکل جدیدی از آن پا به عرصه گذاشت؛ بازی ویدئویی. بازیهای ویدئویی یا دیجیتال در دهه هفتاد میلادی و با تولید دستگاههای بازی خانگی به عنوان نوعی سرگرمی عامهپسند راه خود را به خانههای مردم باز کردند و با گذشت چند دهه و همگام با پیشرفتهای فناوری شکلهای واقعیتر و نمایشیتری به خود گرفتند و با شکوفایی ارتباطات آنلاین در دهه ۲۰۱۰ در قالب پروژههای مستقل و هنری مجال شکوفایی یافتند. در این گزارش قصد داریم بررسی کنیم که بازی چه تأثیری بر زندگی آدمی گذاشته یا میتواند بگذارد.
بازیها از نظر مفهومی به قدری شبیه رقابتهای ورزشی هستند
تمایز مفهومی بازی و ورزش گاهی بسیار سخت میشود. فوتبال همانقدر که ورزش است، بازی نیز هست. در واقع، بسیاری از ورزشهای مدرن امروزی زمانی بازی بودهاند که با تدوین قوانین بخصوص و قرار گرفتنشان در چارچوب این قوانین و رسمیتبخشی به آنها، شکل ورزش حرفهای پیدا کردهاند. این پیوستگی مفهومی بار دیگر در دههی ارتباطات خود را نشان داده است، این بار در بازیهای دیجیتال. اکنون شاهد ظهور بازیهای دیجیتال و آنلاینی هستیم که بستری برای رقابت با دیگران فراهم آوردهاند، طوری که هر بازیکن همچون یک رقابت ورزشی امکان این را دارد که با تمرین و بالا بردن مهارتهایش در یک زمینهی رقابتی بخصوص پیشرفت کند، دیگران را شکست دهد و به قهرمانی برسد. این شکل از بازیها از نظر مفهومی به قدری شبیه رقابتهای ورزشی هستند که نباید تعجب کنیم اگر در آیندهای نزدیک این بازیها به عنوان یک رشتهی ورزشی المپیکی شناخته شوند (این موضوع اخیراً مطرح شده است).
بازیهای ویدئویی همچون رقابتهای ورزشی میتوانند مخاطب یا تماشاگر انبوه داشته باشند، کسانی که از طریق ارتباطهای آنلاین یا تلویزیونی رقابت پرهیجان یک بازی ویدئویی را تماشا میکنند. همچون هر پدیدهی پرمخاطب دیگری، بازیهای ویدئویی نیز میتوانند از ظرفیت تجاری و سیاسی رسانهی خود بهره ببرند. برگزاری رویدادهای مربوط به رقابتهای بازیهای ویدئویی و جذب مخاطب پرشمار میتواند با گرفتن تبلیغات و سودآوری بالایی همراه باشد.
اما یک جنبه دیگر این رقابتهای هیجانانگیز و، در کل، وجود عنصر هیجان در بازیها، تخلیهی نیروهای درونی است. طبق نظریات روانکاوی، انسان در هر جامعهای با محدودیتهایی روبهرو است که میتواند باعث سرکوب ناخودآگاه برخی تمایلات ذاتی او شود، طوری که پس از مدتی شاید انباری از امیال سرکوبشده در ضمیر ناخودآگاه فرد شکل بگیرد و او برای تخلیهی آنها به اعمال خشونتآمیز یا شرورانه دست بزند. در اینجا بازی و به ویژه بازی دیجیتال به دلیل امکانات بیشتری که در بازسازی صحنهها و رویدادها دارد، میتواند بستری بسازد برای تخلیهی این نیروها و هیجانها و از این طریق از وقوع و شیوع اعمال خشونتآمیز در جامعه جلوگیری کند. اما اجازه دهید در ادامه سؤالی را بررسی کنیم: آیا بازیهای خشونتآمیز باعث ترویج خشونت هستند یا بیشتر بستری میسازند برای تخلیهی بیضرر خشونت درونی؟
شاید شما هم تا کنون با مقالات یا برنامههایی مواجه شده باشید که موضوع آنها مضرات بازیهای خشونتآمیز است. معمولاً این مقالهها یا برنامهها بر محور مصداقهایی میچرخند که از نظر آماری بسیار ناچیز و معمولاً مربوط هستند به افرادی که رفتارهای افراطی پیش گرفتهاند، که طبیعتاً افراط در هر عملی عواقب منفی در پی خواهد داشت. اما معمولاً تأثیر ناپیدا و گستردهتر این گونه بازیها نادیده گرفته میشود. اگر کسی نتواند نیروهای امیال و خشمهای فروخوردهاش را در دنیای مجازی بازیهای کامپیوتری هیجانانگیز و به شکلی بیضرر تخلیه کند این نیروها به شکل دیگری و در دنیای واقعی خود را نشان خواهند داد که به مراتب زیانبخشتر هستند و احتمالاً شاهد پرخاشگری و بزهکاریهای بیشتری به ویژه در میان نسل نوجوان و جوان جامعه خواهیم بود. بنابراین، با نگاه به بازی به عنوان یکی از روشهایی که میتوان با آن به طرز بالقوه از اشاعهی خشونت در جامعه جلوگیری کرد، میتوانیم به نقش مهمی که بازیهای هیجانانگیز در جامعه دارند پی ببریم.
بازیها و نوع یادگیری شیوه زندگی و ارتباط اجتماعی
بازیهای گروهی از قدیم یکی از بهترین شیوههای ارتباط اجتماعی و نزدیکی افراد به یکدیگر بودهاند. در بازیهای دیجیتال شکلگیری این شکل از روابط بیشتر در بازیهای چندنفرهی آفلاین نمود پیدا میکند و نیز در بازیهای آنلاین. اما صرفاً بازیهای رایانهای چندنفره افراد را کنار هم جمع نمیکنند بلکه تماشای بسیاری از بازی تکنفره نیز میتواند جذاب باشد و باعث ایجاد رابطه میان بازیکننده و تماشاگر شود. علاوه بر این، روابط ایجادشدهی پس از بازی نیز قابل توجه است و بهاشتراکگذاری تجربهها میتواند روابط بیشتری را شکل دهد. از طریق بازی میتوان دوستان جدید پیدا کرد یا روابط خانوادگی و دوستی را بهبود داد. افزون بر این، بازیهای گروهی به افراد فرصت میدهند تا در نقشهایی مثل رهبری و آموزش قرار بگیرند و همکاری و تقسیم وظایف را تجربه کنند.
گسترش ارتباطات آنلاین علاوه بر آنکه توانست ظهور بازیهای رقابتی آنلاین را تسهیل و نقش ورزشی بازی را در قالب جدیدی احیا کند، باعث شد که انتشار بازیهای دیجیتالی راحتتر از هر زمان دیگری شود و ناشر برای رساندن بازی خود به دست مخاطبانش مجبور نباشد نسخههای فیزیکی از بازی ویدئوییاش بسازد. در نتیجه هزینهی توزیع بازیها بسیار کاهش پیدا کرد. اکنون بازیسازان مستقل میتوانند ناشر خودشان باشند و با توزیع بازیهای خود از طریق شبکههای فروش دیجیتالی بازیها مثل Steam، Epic Store، GOG و غیره، آن را به مخاطبان پرشماری برسانند. علاوه بر این، هزینهی توسعهی بازیها با ظهور پدیدهی جمعآوری کمهزینهی جمعی از طریق اینترنت در پایگاههایی مثل Kickstarter کاهش قابل توجهای پیدا کرده است. اکنون بازیسازان مستقل میتوانند برای شروع پروژهی مستقل خود، ایده و هزینه ساخت بازی را در چنین پایگاههایی مطرح کنند و در صورت جمع شدن سرمایهی لازم از طرف حامیان مالی (هر حامی معمولاً مبلغی به اندازهی قیمت فروش احتمالی بازی تکمیلشده سرمایهگذاری میکند) پروژهی توسعهی بازی آغاز میشود. متأسفانه به علت برخی مشکلات، بازیسازان داخل به پایگاههای عمدهی جمعآوری کمهزینهی جمعی دسترسی ندارند امّا طی چند سال اخیر کارآمدی این روش در سطح جهانی ثابت شده است و شاهد انبوه پروژههای تکمیلشدهی مستقلی هستیم که بدون نیاز به سرمایهگذار واحد و از این طریق حیات یافتهاند. همچنین، با پیشرفت فناوری و ظهور موتورهای سادهتر برای بازیسازی کار ساخت بازی راحتتر از گذشته شده است. این عوامل به تفکرات مستقل مجال دادهاند تا به جای تکیه بر ذائقهی بازار عامهپسند ذهنیات خاص خودشان را به کار بگیرند. اینک شاهد ظهور عناوینی هستیم که بیش از آنکه شبیه محصول دیگری باشند تفکرات خاص و نوآوری سازندههاشان را نشان میدهند، طوری که میتوان از کارکرد گستردهی بازی به منزلهی هنر تعاملی سخن به میان آورد.
تقریباً همه جنبههای زندگی را میتوان در قالب بازیهای ویدئویی شبیهسازی کرد
ایده هنر تعاملی از اواسط سده بیستم با آثاری مثل «هپنینگها» Happening))مطرح شد. این هنرها به مخاطب نقش فعالی میدادند، به او اجازه میدادند و او را تشویق میکردند در اثر هنری دست ببرد و آن را مطابق ذهنیت خودش شکل دهد. در واقع، اثر هنری شبیه یک قاعده یا فرم اولیه بود که با نقش فعال مخاطباش تکمیل میشد. این ویژگی دقیقاً در ماهیت بازی وجود دارد. هر بازی شامل یک مجموعه قواعد است که دیگران را در بستر خود به کار میگیرد اما تجربهی هر فرد در آن بازی کمابیش منحصربهفرد است. هر فرد در نقش هنرمند میتواند بازی خود را طراحی کند، آن را با مخاطبانش به اشتراک بگذارد و آنها با تجربهی خود این اثر را تکمیل کنند. هنرمند از این طریق میتواند دغدغههای ذهنی خود را نشان دهد و با وارد کردن مخاطب درون آگاهی خود، زیباییها، مسائل و پیچیدگیهای زندگی را نشان دهد یا پرسشهایی برانگیزاند. شاید بازی پیچیدهترین شکل هنری باشد اما در عین حال میتواند تأثیرگذارترین آنها نیز باشد، چرا که مخاطب به جای تماشا کردن یا گوش دادن اثر هنری آن را زندگی میکند. بازی در واقع شبیهترین رسانه به زندگی است و با آن میتوان بسیاری از جنبههای زندگی را تجربه کرد.
بازی کامپیوتری یکی از کارکردهای بازیهای سنتی، یعنی شبیهسازی جنبههایی از زندگی، را چنان بسط داده است که اکنون میتوان ادّعا کرد تقریباً همه جنبههای زندگی را میتوان در قالب بازیهای ویدئویی شبیهسازی کرد؛ از فعالیتهای معمولی روزمره گرفته تا انواع مشاغل و پیشههای تخصصی و حتی خود زندگی. این ویژگی بازی را نزدیکترین رسانه به زندگی واقعی کرده است. تجربهی این شبیهسازیها شاید بهترین روش برای آموزش و آشنایی با امور دنیای واقعی باشد، چرا که با تجربهی این بازیها میتوان به شکلی تعاملی امور را تجربه کرد، از میزان ریسک و هزینهی مورد نیاز برای آزمایش در دنیای واقعی کاست و میزان بهرهوری را بالا برد. ابعاد شبیهسازیهای کامپیوتری بسیار گسترده است. در واقع، هر حوزهای که به ذهنتان برسد را میتوان در قالب یک بازی کامپیوتری شبیهسازی کرد، از کشاورزی (بازیهایی مثل مجموعهی Farming Simulator)تا ساختوساز (بازیهایی مثل Construction Simulator و House Flipper)، از مکانیکی ماشین (بازی Car Mechanic Simulator)تا ساختن کامپیوتر (بازی PC Building Simulator)، از شکار حیوانات وحشی (بازیهایی مثل Hunting Simulator)تا آشپزی (بازیهایی مثل Kitchen Simulator)، از زندگی در روستا (بازیهایی مثل Harvest Moon وStardew Valley )تا زندگی شهری (مجموعه بازیهای The Sims)، از اتومبیلرانی (بازیهایی مثل مجموعهی F1 و Truck Simulator )تا پرواز (بازیهایی مثل Mirosoft Flight Simulator و X-Plane)، از شبیهسازی کار پلیس (بازی Police Simulator )تا شبیهسازی دزدی (بازی Thief Simulator)، از شبیهسازی تکامل (بازی Spore )تا شبیهسازی بقا (بازیهایی مثل Don’t Starve)، از شبیهسازی ساخت و مدیریت زندان (بازی Prison Architect )تا ساخت و مدیریت شهر (بازیهایی مثل SimCity)، از شبیهسازی کار آتشنشانی (بازی Firefighting Simulator )تا شبیهسازی مقابله با فجایع (بازی آنلاین Stop Disasters !). برخی بازیهای شبیهسازی توانستهاند با اقبال بالایی مواجه شوند. به عنوان مثال، بازی شبیهساز زندگی The Sims با تخمین فروش بین ۳۶ تا ۵۰ میلیون نسخه توانسته است رکورد «بهترین فروش مجموعهبازی در پلتفرم رایانههای شخصی» گینس در سال ۲۰۱۷ را به نام خود ثبت کند.
بازی از طریق شبیهسازی میتواند کارکردهای گستردهای پیدا کند و حتی میتوان پیشبینی کرد که در آینده هر جنبهای از زندگی، بازی خود را داشته باشد. از طریق بازی، بهتر از هر رسانهی دیگری میتوان با جنبههای مختلف زندگی آشنا شد و آنها را تجربه کرد، زمینههایی که شاید هیچوقت در دنیای واقعی مجال نزدیکی به آنها را نداشته باشیم. و دور از ذهن نیست که دریافت انواع گواهینامهها، گواهینامههایی مثل رانندگی یا پرواز، از طریق بازیهای شبیهسازی مربوط به آنها امکانپذیر شود.
حقیقت آن است که در بسیاری از موارد نه برای تأمل روی مسائل و لذت هنری محض، نه برای هیجان رقابت، نه برای ایجاد رابطه و نه برای آشنایی، آموزش و کسب مهارت بازی میکنیم. در واقع، خیلی از اوقات صرفاً برای گذراندن اوقات خوش به سمت بازی میرویم. احتمالاً برخی از شیرینترین خاطراتتان مربوط است به بازیهایی که کردهاید و شاید در هیچ رسانهای به قدر بازی زمان برایتان سریع نگذرد. این یکی از مهمترین ویژگیهای بازی است و میتوان آن را برای دلپذیرتر کردن روند آموزش و نیز تحملپذیرتر کردن مصائب به کار گرفت.
بازیها میتوانند مهارتهای عاطفی و فکری افراد را بالا ببرند
پژوهشهای اخیر نشان دادهاند که بازیها میتوانند مهارتهای عاطفی و فکری افراد را بالا ببرند که این باعث شده است بسیاری از معلمهای خلاق در سرتاسر جهان یادگیری بازیمبنا را وارد فرآیند آموزشیشان کنند. بازیها میتوانند فرد را وادار به جستوجو، برنامهریزی و گفتوگو کنند، قابلیت حل مسأله را تقویت کرده و ظرفیت خلاقیت او را به کار بگیرند. بازیها همچنین میتوانند بر دانش و آگاهی فرد در زمینههای تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی، هنری، ادبی، اخلاقی و علمی بی افزایند و به یادگیری زبان کمک کنند. در واقع، بازی با ویژگی سرگرمکنندهاش میتواند فرآیند سخت یادگیری را تسهیل کند.
طی بازی افراد معمولاً اوقات خوشی دارند و زمان برایشان خیلی سریع میگذرد. این ویژگی را میتوان در جهت گذر از سختیها و بیماریها به کار گرفت. اکنون مفهوم درمان از طریق بازیGame Therapy) )در پژوهشهای علمی مطرح شده است و تلاشهایی برای درمان و ریکاوری بیماریهایی مثل اضطراب و افسردگی از این طریق در جریان است. علاوه بر این، در سالهای اخیر بازیهایی تهیه شدهاند که میتوانند شکل چنین بیماریهایی را نشان دهند، بازیهایی مثل Hellblade: Senua’s Sacrifice، Night in the Woods، یا بازی در شرف انتشار Sea of Solitude. از این رو، بازیها میتوانند به شکلی تعاملی جامعه را با انواع موقعیتها و بیماریها آشنا کنند.
بازیها نقش بسیار مهمی در زندگی آدمی دارند. آنها میتوانند همچون رقابتهای ورزشی مخاطبان پرشماری را دور خود جمع کنند و آنها را به هیجان بی آورند و همچون عاملی بازدارنده مانع از اشاعه خشونت در جامعه شوند. بازیهای کامپیوتری میتوانند روابط اجتماعی را توسعه دهند و در قالب هنر تعاملی مسائل، زیباییها و پیچیدگیهای زندگی را نشان دهند. بازیها با تجربههای شیرینی که میسازند میتوانند روند آموزش و یادگیری را تسهیل کنند و در جهت گذر از مصائب و سختیها به کار گرفته شوند. نقش بازی در زندگی ما آن قدر گسترده است که میتوان تصور کرد در آیندهای نزدیک بتوانیم نسخهای مشابه از هر جنبهای از زندگی، فعالیتهای معمولی و پیشپاافتاده یا تخصصی و پیچیده، را در قالب نوعی بازی کامپیوتری تجربه کنیم. به راستی که بازی شبیهترین رسانه به زندگی است!
بررسی سند ایرانیان خارج از کشور و سند فرهنگ ایثار و شهادت
به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، عاملی ضمن تبریک میلاد پیامبر گرامی اسلام و محکوم کردن توسعه اسلامهراسی و تشدید فضای هتک حرمت مسلمانان و پیامبر گرامی اسلام و تقویت فضای نفرت توسط رئیس جمهور فرانسه گفت: در پیش از دستور این جلسه گزارشی توسط حجتالاسلام و المسلمین قمی در خصوص رعایت پروتکلهای بهداشتی در ایام عزاداری امام حسین علیه السلام ارائه شد. بر اساس این گزارش ۸۱ درصد از عزاداران امام حسین (ع) در ایام ماه محرم و اربعین پروتکلهای بهداشتی را به طور کامل رعایت کردند.
وی ادامه داد: ۵۰۰ تیم در سطح ملی کشور مأموریت داشتند که دستورهای لازم برای رعایت پروتکلهای بهداشتی را در برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (علیه السلام) آموزش دهند که موجب تشکر مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری بابت برگزاری مناسب عزاداریها همراه با رعایت سلامت عمومی شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر لزوم برنامهریزی برای بالندگی فضای اجتماعی در دوران حین کرونا و پسا کرونا تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا به نوعی ارتباطات اجتماعی، روابط خویشاوندی، روابط دوستانه و احساس امنیت سلامت را تحتالشعاع قرار داده است.
عاملی با بیان اینکه جنبه فراگیری ویروس کرونا، ترس اجتماعی را در جامعه افزایش داده است، افزود: ترس، موجب افزایش احساس نا امنیتی و عدم امنیت سلامت اجتماعی میشود که به همین دلیل ضرورت دارد که آموزههای اجتماعی لازم در صداوسیما، آموزش و پرورش، وزارتین علوم و بهداشت برای غلبه بر ترس و مدیریت نگرانیهای ناشی از ابتلاء به ویروس کرونا آموزش داده شود چرا که در مواردی شاهد سکتههای ناشی از ترس ابتلاء به کرونا بودهایم.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تأکید کرد: در مسیر مسائل مرتبط با شرایط فرهنگی کرونا باید جایگزینهایی برای ارتباطات اجتماعی حضوری با رویکرد تأمین سلامت اجتماعی و اوقات فراغت مدیریت شود.
وی افزود: در دوران کرونا مردم از سفر منع میشوند بنابراین باید اوقات فراغت در این دوران برای بهرهمندی بیشتر مدیریت شود که این امر نیازمند ارائه کارکردها و دستورالعملهایی از سوی نهادهای فرهنگی ذیربط است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سه سند ملی که در سند مهندسی فرهنگی تدوین آن پیش بینی شده در جلسه با حضور وزیر امور خارجه، معاون رئیس جمهور در امور شهدا و ایثارگران و وزیر گردشگری مطرح شد، گفت: گزارشی از وضعیت ایرانیان خارج از کشور با این نگاه که چه ملاحظاتی را در سند ملی ایرانیان خارج از کشور باید مورد توجه قرار داد، توسط ظریف ارائه شد.
وی افزود: جامعه ایرانیان خارج از کشور به نوعی برای ما همانند ایرانیان داخل کشور و ادامه ایران و سرمایه ملی کشور به لحاظ انسانی و فرهنگی و هم به لحاظ توانمندیهای اجتماعی با توجه به تخصصهای مختلفشان هستند و این سند باید به نوعی تدبیر کند تا این پیوستگی و توجه به سرمایه انسانی ایرانیان خارج از کشور مورد توجه قرار گیرد و شرایط حمایتی را در ابعاد مختلف تأمین کند.
عاملی تصریح کرد: وزارت امور خارجه باید با تعامل دیگر دستگاهها مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بنیاد سعدی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری و… با رویکرد سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی این سند را تدوین کند.
وی افزود: سند دوم که در جلسه مطرح شد سند ایثار و شهادت و فرهنگ مقاومت بود که متولی آن بنیاد شهید است که به نظر میرسد پس از ۴۱ سال از پیروزی انقلاب اسلامی این فرهنگ که سرمایه آن جمع کثیری از شهدا و جامعه بزرگ ایثارگران و جانبازان هستند و یک سرمایه محوری برای کشور است باید برگردیم و مصوبات قبلی خود را در این زمینه نگاه کنیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نوع نگاه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب نیز در این بیانیه با نگاه به ۴۰ ساله اول به عنوان گام اول؛ نظام مسائل و سرمایههای آن را شناسایی و استخراج کردهاند و برای چهلساله دوم یک رویکرد یکپارچهتر و منسجم را طراحی کردهاند.
وی افزود: متولی «سند ایثار و شهادت و فرهنگ مقاومت» بنیاد شهید انقلاب اسلامی است که دستگاههای همکار آن نیز در جلسه مشخص شدند.
عاملی با اشاره به دستور سوم جلسه که به بررسی سند ملی گردشگری اختصاص داشت، گفت: به تازگی در دولت بر اساس تکلیفی که مجلس تعیین کرده سندی به تصویب رسیده که مقرر شد با رویکرد سند مهندسی فرهنگی این سند یک خوانش شود و اگر در جاهایی خلائی وجود دارد در سند ملی گردشگری جبران شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این اسناد ملی به ما کمک میکند که یک منبع و مرجع حرکت برای بسیاری از امور کشور را داشته باشیم، تأکید کرد: نهادهای مردمی، جامعه تخصصی و دانشگاهی در تدوین این اسناد مشارکت دارند و این اسناد ناظر بر ذینفعان هستند و امیدواریم تا پایان دولت بخش قابل توجهی از این اسناد ملی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسند.
اخبار
«مجله اقتصادی» از شبکه سحر می پردازد؛
وضعیت دورکاری در کسب و کارها و بنگاه های اقتصادی جهان
وضعیت دورکاری در کسب و کارها و بنگاه های اقتصادی جهان به علت شیوع ویروس کرونا امروز در مجله اقتصادی از کانال آذری شبکه سحر بررسی می شود.
به گزارش امتیاز، عاطفه خالدی تهیه کننده این برنامه 30 دقیقه ای گفت: در بخش اول این برنامه علی رضوان پور به عنوان کارشناس مسائل اقتصادی به موضوع وضعیت دورکاری در کسب و کارها و بنگاه های اقتصادی با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت شیوه نامه های بهداشتی اشاره می کند.
خالدی ادامه داد: کارشناس بخش اول برنامه به حضور پر رنگ شرکت های عرضه کالا و خدمات به صورت اینترنتی و انجام مبادلات بر پایه وب، و نیز ایجاد زیرساخت هایی برای گسترش این مدل از مبادلات در نقاط دیگری از جهان اشاره خواهد داشت.
عاطفه خالدی تهیه کننده «مجله اقتصادی» بیان کرد: علی عباسی فعال اقتصادی در استودیوی برنامه در بخش دوم و انتهایی برنامه به موضوع افزایش تولید «پنبه» به عنوان محصولی کشاورزی، زیربنایی و بنیادی برای تولید و صنعت را برای مخاطبان و بینندگان کانال آذری از نظر می گذراند.
برنامه «مجله اقتصادی» یکشنبه یازدهم آبان ساعت 18:30 به وقت تهران با اجرای سیما باباپور بر روی آنتن کانال آذری شبکه سحر است.
با اجرای هنیا مبارک و شیلا نلیما؛
نگاهی به توافقنامه صلح سودان و حواشی آن در پرس تی وی
برنامه این هفته «آفریقا امروز» (Africa Today) در شبکه پرس تی وی، امضای توافقنامه صلح میان دولت انتقالی سودان با گروه های شورشی برای پایان دادن به سال ها درگیری در منطقه دارفور غربی و دو ایالت جنوبی در اوایل اکتبر را مورد بررسی قرار می دهد.
به گزارش امتیاز، این برنامه با نگاهی به این توافقنامه که در جوبا پایتخت سودان جنوبی امضا شد، مفاد آن شامل پنج راه یا مسیر به منظور پایان دادن به دهه ها جنگ را بررسی خواهد کرد.
درخواست معترضین این توافقنامه برای مسدود کردن«مسیر شرقی» معامله و استقلال شرق سودان، اعتراضات گسترده سودان شرقی طی روزهای اخیر، اعتراضات در خارتوم، عمدورمان و ال عبید، مرکز کردوفان شمالی علیه ادامه کمبود نان و سوخت و دلایل این اعتراضات و تاثیر آن بر وضعیت اقتصادی و سیاسی سودان از جمله محورهایی است که در این برنامه مورد واکاوی قرار می گیرد.
«آفریقا امروز» به تهیه کنندگی عاطفه سادات دربندی و با اجرای هنیا مبارک و شیلا نلیما، دوشنبه ۱۲ آبان ساعت 12:00 به وقت تهران به مدت 25 دقیقه از شبکه پرس تی وی پخش می شود. تکرار این برنامه دوشنبه ساعت 22:00، سه شنبه ساعت 08:00 و 17:00، چهارشنبه ساعت 15:00، پنجشنبه ساعت 01:00 بامداد و 13:00 و جمعه ساعت 09:00 روی آنتن خواهد رفت.
پنجاهمین شب شاعر، ویژه قیصر امین پور برگزار شد
دکتر علی اصغر بشیری، منتقد و پژوهشگر ادبی، به عنوان اولین سخنران گفت: قیصر در دو بعد فعال بود یکی بعد شخصیت دانشگاهی و دیگر شاعری. در بخش مسائل دانشگاهی، قیصر، کارهای علمی و کتابهایی با عنوان «سنت و نوآوری در شعر معاصر»، و «شعر و کودکی» دارد.
نویسنده کتاب «غزل نو» گفت: از نظر جامعه آماری بررسی کردم که ۱۰۹ غزل در آثار امین پور به چشم میخورد.به این نتیجه رسید م که از مهمترین ویژگیهای شعری وی سادگی و روانی و سهل و ممتنع بودن است. البته در دفتر اولش این گونه نیست ولی در دفترهای بعدی اش مثل «دستور زبان عشق» سادگی را شاهد هستیم.تصاویر شعر ی قیصر پیچیده نیست.
حمید رضا شکارسری، شاعر و منتقد ادبی، فرد دیگری بود که راجع به شعر و اندیشه قیصر امین پور سخنران راند.او گفت: دو کتاب «شعر و کودکی» و «سنت و نوآوری در شعر معاصر» از آثار مرحوم امین پور اسد که به گمانم از آثار شاخص دو سه دهه گذشته محسوب میشود.شعر و کودکی، با نقب زدن به آموزههای پیاژه، که اساساً تحقیقات ش روان شناسی کودک و مکانیزم رشد کودک است. این کودک خودش را مرکز جهان میداند و همواره کاشف است.و قیصر از گفتمانی که خلاف نظر خودش است یعنی از روانشناسی کودک به جهان شاعرانه نقب میزند.سوالات جذابی که در انتهای کتاب «شعر و کودکی» مطرح میشود و پاسخش را قیصر میدهد جالب است. و میشود دیدگاههای قیصر را از پاسخهایش دریافت کرد.
سخنران دیگر پنجاهمین شب شاعر، محمد رضا سنگری، استاد دانشگاه، بود.او اذعان کرد، به همان اندازه که دو اثر شعر و کودکی و سنت و نوآوری در شعر معاصر مهجور مانده است. نثر قیصر نیز همین حالت را دارد؛ طوفان در پرانتز، بی بال پریدن، حتی نثر ویژه «شعر و کودکی» ساخت و بافت و مینیاتور کاریهایی که با طنزهای لطیف در انداخته قابل توجه است.
حسن احمدی، نویسنده کودک و نوجوان، از خاطر اتش با قیصر امین پور گفت و یاد سلمان هراتی را نیز گرامی داشت.او به خاطراتش از شبهای شعر حوزه هنری اشاره کرد. ناصر فیض، شاعر طنز پرداز، در مورد طنزهای شاعر «تنفس صبح» سخن گفت.وی به اصطلاحات و ترکیباتی که برساخته قیصر بود اشاره کرد.
اخبار
نگاهی به هزینه های اقتصادی مناقشه قره باغ در «شکاف اقتصادی» هیسپان تی وی
این قسمت از برنامه «شکاف اقتصادی» شبکه هیسپان تی وی به موضوع هزینه های اقتصادی مناقشه قره باغ میان ارمنستان و آذربایجان می پردازد.
به گزارش امتیاز، این برنامه با اشاره به جنگ بین ارمنستان و آذربایجان در منطقه مورد مناقشه قره باغ، به مرور آخرین وضعیت اقتصادی منطقه قره باغ و انگیزه های اقتصادی که به نظر می رسد در کنار سایر دلایل موجب بروز این جنگ شده، پرداخته می شود.
شکاف اقتصادی با اجرای مهدیه اسماعیلپور ضمن واکاوی تاثیر همهگیری ویروس کرونا بر وضعیت اقتصادی و زندگی ساکنان این منطقه، به وجوه ژئواستراتژیک این جنگ از دید بازیگرانی نظیر ترکیه، آذربایجان، روسیه و ارمنستان می پردازد.همچنین در این برنامه به خودکفایی منطقه قره باغ در تولید برق و حتی صادرات آن به ارمنستان و روسیه، خطرات این جنگ برای خط لوله باکو-تفلیس-جیحان، نقش نفت در اقتصاد قره باغ و موضعگیری کشورهای دیگر نسبت به جنگ میان ارمنستان و آذربایجان آذربایجان در منطقه مورد مناقشه قره باغ پرداخته خواهد شد. این برنامه روزهای دوشنبه ساعت 5:30 به وقت تهران پخش میشود و تکرار آن همان روز ساعات10:30،14،19:30 و روز سه شنبه ساعت3:30 ،13و 17:30روی آنتن شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی میرود.
«پایتخت۲» در راه آیفیلم
با پایان فصل نخست مجموعه پایتخت، پخش فصل دوم این مجموعه در کانال فارسی آیفیلم آغاز میشود.
به گزارش امتیاز، در ادامه فصل اول سریال «پایتخت»، فصل دوم این سریال از روز سهشنبه ۱۳ آبان روی آنتن آیفیلم فارسی میرود. در فصل دوم این سریال طنز پربیننده میبینید: ارسطو کامیون خودش را، که پس از یک تصادف شدید آسیب دیده، تعمیر میکند. نقی نیز طبق تعهدی، یک گنبد و گلدسته از مازندران به تهران منتقل میکند تا پس از آن به روستایی در جزیره قشم ببرد. این گنبد و گلدسته به سفارش یکی از اهالی قشم ساخته شده و باید تا آنجا حمل شود. در طول مسیر از شمال تا جنوب کشور، خانواده معمولی با اتفاقات مختلفی مواجه میشوند. محسن تنابنده، ریما رامینفر، علیرضا خمسه، احمد مهرانفر، مهران احمدی، نسرین نصرتی بازیگران اصلی این مجموعه هستند و در کنار آنها در فصل دوم لیندا کیانی، امیر جعفری، هومن حاجیعبداللهی،بهرام افشاری، سلمان خطی و... ایفای نقش کردهاند.بر اساس این گزارش، «پایتخت۲» از سهشنبه ۱۳ آبان، هر شب ساعت ۲۱ از آیفیلم فارسی پخش میشود و تکرار آن در دو نوبت ۵ صبح و ۱۳ ظهر روز بعد خواهد بود.
جشن هفته وحدت در هند و پاکستان از «نگاه هفته» شبکه سحر
برگزاری مراسم هفته وحدت در کشورهای هند و پاکستان از زاویه دید برنامه «نگاه هفته » کانال اردوی شبکه سحر بررسی می شود.
به گزارش امتیاز، با شروع هفته باشکوه وحدت و سالروز میلاد رسول مهربانی ها؛ حضرت محمد (ص)، کشورهای هند و پاکستان همچون گذشته با حضور در خیابان ها و اماکن عمومی به نعت خوانی(مداحی) رسول اکرم (ص) می پردازند. اهمیت برگزاری مراسم جشن هفته وحدت امسال با توجه به اهانت های اخیر در غرب به ویژه فرانسه نسبت به حضرت رسول (ص)، علی رغم محدودیت های کرونایی، در این برنامه از «نگاه هفته» با حضور کارشناسانی از این دو کشور بررسی خواهد شد.بررسی سیره نبوی به عنوان محور اتحاد و همدلی میان مسلمانان، لزوم ایجاد همبستگی میان مسلمانان و پرهیز از عوامل ایجاد تفرقه، نقش رسانه ها در این باره، اقدامات لازم برای ایجاد اتحاد و یکپارچگی میان دو کشور هند و پاکستان از جمله موضوعاتی است که در این برنامه طرح و به آنها پاسخ داده خواهد شد. نقش تخریبی بیگانگان در جلوگیری از اتحاد و شیوه های مختلف آنان در ایجاد نفاق و نیز دلایل ترس آنان از اتحاد مسلمانان از دیگر مباحث مطروحه و مورد بحث خواهد بود. «نگاه هفته» به تهیه کنندگی محسن محسنی و اجرای عظیم سبزواری امشب، یکشنبه 11 آبان، ساعت 19:30 دقیقه به وقت تهران به طور زنده به روی آنتن کانال اردوی شبکه سحر خواهد رفت.
صابر ابر و طناز طباطبایی با «رخ دیوانه» در شبکه سحر
فیلم سینمایی «رخ دیوانه» با کارگردانی ابوالحسن داوودی از کانال بالکان شبکه سحر پخش می شود.
به گزارش امتیاز، این فیلم در سی و سومین جشنواره فیلم فجر در چند عنوان از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین جلوه های بصری، بهترین صدا گذاری و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران برنده سیمرغ بلورین شد. داستان فیلم در باره چند جوان است که در یک قرار اینترنتی با یکدیگر آشنا شده و به دنبال یک شوخی و شرط بندی در مسیر پیچیده و دلهره آوری می افتند، مسیری که درک جدیدی از زندگی و اجتماع را برای هر کدامشان رقم می زند. طناز طباطبایی، صابر ابر، ساعد سهیلی، امیر جدیدی، نازنین بیاتی، سحر هاشمی، بیژن امکانیان و گوهر خیراندیش در «رخ دیوانه» با نویسندگی محمدرضا گوهری و تهیه کنندگی بیتا منصوری نقش آفرینی کرده اند.
فیلم سینمایی «رخ دیوانه» یکشنبه یازدهم آبان ساعت 23:30 به وقت تهران در مدت زمان 115 دقیقه بر روی آنتن کانال بالکان شبکه سحر است.
زبانگردانی و ترجمه به زبان بوسنیایی این فیلم را دوشکو کریوکوچا انجام داده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4390/20502/81912
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4390/20502/81913
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4390/20502/81914
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4390/20502/81915
|
عناوین این صفحه
- از سرگرمی و نقش بازی ها تا هنر تعاملی
- بررسی سند ایرانیان خارج از کشور و سند فرهنگ ایثار و شهادت
- اخبار
- اخبار