|
سرانجام «موزه هنرهای معاصر فلسطین» چه می شود؟
چندی پیش خبری مبنی بر واگذاری ساختمان موزه هنرهای معاصر فلسطین به شهرداری تهران در رسانهها منتشر شد و بعد از آن، انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح طی نامه به شهرداری تهران ضمن اشاره به برگزاری شش دوره جشنواره بینالمللی در حوزه هنر مقاومت و همچنین عدم اقدامات و تصمیمات همسو با مأموریت ذاتی این موزه مبنی بر فعالیتهای بینالمللی هنر مقاومت بهخصوص در شرایطی که طرح عادیسازی روابط اعراب با رژیم اشغالگر قدس بسیار مطرحشده است خواستار واگذاری این ظرفیت مهم به انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس شد.
در همین راستا علیرضا اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر درباره عملکرد «موزه هنرهای معاصر فلسطین» و چشمانداز آن در آینده از نظر فضای نمایشگاهی یا فضای موزهای، به خبرنگار مهر گفت: موزه هنرهای معاصر فلسطین به همت فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران و با حمایت دفتر مقام معظم رهبری، اساساً برای پاسداشت و تکریم و ترویج هنر مقاومت و پایداری تأسیس شد؛ نمادی فرهنگی هنری که در هیچ جای دیگر شبیه آن را سراغ نداریم. در طی بیش از نیم قرن گذشته، بیشترین موضوعی که درباره فلسطین و مساله اشغالگری صهیونیسم کار شده، موضوع مقاومت نظامی و سیاسی بوده است و در این میان، هنر و فرهنگ مردم فلسطین به عنوان نمادی از مقاومت کمتر مورد توجه قرار گرفته است. ایده موزه فلسطین از سوی فرهنگستان هنر در واقع نقطه عطفی در تجلی هویت و هنر مقاومت بود که در موزه هنرهای معاصر فلسطین تجلی پیدا کرده است.
* تأسیس موزه فلسطین در راستای گفتمان مقاومت و تقویت گفتمان وحدت در جهان اسلام
وی در ادامه تشریح کرد: دوسالانههای هنرهای تجسمی دورههای مختلف جهان اسلام در فرهنگستان هنر نیز با توجه به گفتمان مقاومت و تقویت گفتمان وحدت در جهان اسلام راهاندازی شد. در سالهای آغازین شکلگیری موزه، نمایندگان فرهنگستان هنر متشکل از چند تن از هنرمندان انقلاب اسلامی، با هماهنگی اشخاص تأثیرگذار در حوزه مقاومت جهان اسلام، با هنرمندان فلسطینی، سوری، لبنانی، اردنی، عراقی، کویتی، مراکشی و دیگر کشورها، گفتوگوهای متعددی کردند؛ به نحوی که تعداد قابلتوجهی از این هنرمندان، در دوسالانههای هنر معاصر جهان اسلام شرکت کردند و آثار خود را به نمایش درآوردند. همچنین این نمایندگان در همان بدو تأسیس موزه فلسطین در سفری به سوریه و لبنان و اردوگاههای فلسطینی مستقر در سوریه و لبنان، اقدام به جمعآوری آثار تجسمی هنرمندان فلسطینی و هنرمندان حوزه مقاومت کردند. در حال حاضر این آثار بهعنوان پشتوانه و گنجینه نمادین هنری موزه فلسطین در فرهنگستان هنر نگهداری میشوند.
اسماعیلی تاکید کرد: از سالهای گذشته تا امروز موزه هنرهای معاصر فلسطین محل گردهمایی و به اشتراکگذاری ایدهها و جریانسازیهای بسیار مؤثری بوده است؛ هم در موضوعات و مباحث مقاومت و استکبارستیزی در جهان و منطقه (متناسب با تحولات جهان اسلام) و هم رویدادهای فکری و فرهنگی داخلی؛ لذا کارنامه دستاوردهای این موزه قابل دفاع است.
وی بیان کرد: فرهنگستان هنر با تجهیز و توجه ویژه به این مرکز نمایشگاهی و حمایت همهجانبه از فعالیتهای آن، زمینه برگزاری صدها رویداد نمایشگاهی ملی و بینالمللی را با همکاری مراکز مختلف فراهم آورده است تا چراغ هنر آرمانگرا و مقاومت همواره پرفروغ باقی بماند. تجهیز این موزه در سالهای اخیر، بهرغم محدودیتهای بودجه، در اولویت کاری مسئولان فرهنگستان هنر بوده است.
اسماعیلی ادامه داد: از کارهای ماندگار موزه فلسطین که در سالهای اخیر برگزار شده میتوان به مراسم تجلیل از هنرمندان حوزه مقاومت در ایران و جهان اسلام و نمایشگاه نقاشی «فلسطین در آئینه خیال هنرمندان ایرانی و فلسطینی»، شامل حدود ۵۰ اثر کمنظیر نقاشی از هنرمندانی همچون سعید حسین، محمود خلیلی، محمد الشاعر، ابراهیم غنام، برهان کرکوتلی، توفیق عبدالعادل، مصطفی حلاج و… که توسط این هنرمندان در اردوگاهها و خارج از وطنشان خلق شده و به همراه آثار هنرمندان ایرانی که در آذر ۱۳۹۷ و در روز همبستگی با ملت فلسطین برگزار شد و نیز به برپایی کارگاه و نمایشگاه «سرو بلند انقلاب اسلامی (با موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی)» در سال ۱۳۹۸ که حاصل همکاری نهادهای مختلف و هنرمندان تجسمی معاصر کشورمان بود، اشاره کرد.
سرپرست فرهنگستان هنر در پاسخ به اینکه آیا انتظارات از عملکرد موزه هنرهای معاصر فلسطین با توجه به رویکرد فرهنگستان هنر برآورده شده است یا خیر، گفت: در حوزه انتظارات همیشه یک ایدهآل وجود دارد و ما به سوی آن گام برمیداریم؛ به عبارتی دیگر، در مورد موزه هنرهای معاصر فلسطین، هرگاه به امکانات و محدودیتها نگاه میکنیم عملکرد را مناسب میبینیم ولیکن وقتی به ایدهآلها نظر میافکنیم جای کار زیادی وجود دارد و امیدواریم با تلاش بیشتر به آن برسیم. در حوزه ابتکارات و نوآوری در ایجاد موضوعات مرتبط خوب عمل کردیم، همچنان که در حوزه اجرا یا معرفی برنامهها نیاز به کار بیشتری داریم. تشکیل گروه هنر انقلاب در فرهنگستان هنر در سال ۱۳۹۸ نیز به این منظور و برای رشد و ارتقای گفتمان هنر انقلاب و مقاومت پیریزی شده است.
موزه هنرهای معاصر فلسطین در نظر دارد در سالگرد شهادت مظلومانه سردار شهید اسلام حاج قاسم سلیمانی کارگاه نقاشی به عرض ۵/۲ و در طول ۴۰ متر به وسیله دکتر حبیبالله صادقی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر برگزار کند و دانشجویان و هنرمندان سه نسل پس از پیروزی انقلاب اسلامی را در این کارگاه مشارکت دهد وی توضیح داد: فرهنگستان هنر برنامههای کوتاه مدت و بلند مدتی برای ارتقای گفتمان هنر مقاومت در موزه فلسطین دارد؛ از جمله دوسالانههای جهان اسلام که به دلیل شرایط موجود برگزاری آن میسر نشده است. همچنین موزه هنرهای معاصر فلسطین در نظر دارد در سالگرد شهادت مظلومانه سردار شهید اسلام حاج قاسم سلیمانی کارگاه نقاشی به عرض ۵/۲ و در طول ۴۰ متر به وسیله آقای دکتر حبیبالله صادقی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر برگزار کند و دانشجویان و هنرمندان سه نسل پس از پیروزی انقلاب اسلامی را در این کارگاه مشارکت دهد.
از همکاری و مشارکت تمامی نهادها استقبال میکنیم
اسماعیلی درباره پیشنهاد انجمن هنرهای تجسمی بنیاد فرهنگی هنری روایت فتح برای واگذاری این موزه هم پاسخ داد: بسیاری از برنامهها و کارهایی که تاکنون در موزه فلسطین انجام گرفته، با مشارکت و همکاری نهادهای انقلابی علاقهمند و مرتبط بوده است. با عنایت به اینکه توجه به فرهنگ مقاومت با محوریت مساله فلسطین در حوزههای راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران تعریف شده است و با توجه به اهمیت و گستره موضوع که تمامی جهان اسلام را در برمیگیرد ما از همکاری و مشارکت تمامی نهادها استقبال میکنیم.
وی بیان کرد: اکنون، در اوضاع و شرایط خاص جهان اسلام و به ویژه فلسطین و جبهه مقاومت، انتظار میرود که نهادها، سازمانها و مراکز مرتبط با ارزشهای انقلاب اسلامی، با انگیزه و همت والا به حمایت و تقویت جریان هنر متعهد انقلاب اسلامی در سطح ملی و بینالمللی و در گستره جهان اسلام بپردازند. بیشک هر مرکز و سازمان تأثیرگذاری پیشینه اقتضائات، اهداف و راهبردهای خود را هم دارد و مدیران و متولیان آن با جان و دل برای به ثمر نشستن آن تلاش کردهاند.
بگذاریم پیشینه شناسنامه و هویت مراکز حفظ شود
سرپرست فرهنگستان هنر با بیان اینکه نگاه فرهنگستان هنر همواره نگاه همکاری، حمایت، همافزایی و گفتگو و مشارکت بوده است و در این سالها با آغوش باز از تمام پیشنهادها و رویدادهای مشارکتی استقبال کرده است، گفت: فرهنگستان و مراکز وابسته به آن جایگاه ملی دارند و هیچگاه در رقابت با سازمانهای فرهنگی به ویژه مراکز فرهنگی متولی ارزشهای انقلابی و تحکیم مبانی جبهه فرهنگی انقلاب و دفاع و مقاومت قرار نگرفته بلکه در فضایی همدلانه و همسو پذیرای اندیشمندان و هنرمندان بوده است و با ارائه مشاورههای کارشناسی، امکانات و مقدورات خود را در اختیار آنها قرار داده است. خوشبختانه در سالهای اخیر شکلگیری برخی فضاها نظیر موزه ملی دفاع مقدس و مؤسسات و انجمنهای هنری به نمایش و جلوه آرمانهای انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت کمک نموده است. به نظر میرسد در این عرصه باید به مشارکت و همکاری در پیشبرد اهداف بپردازیم تا رقابت در تملک یا تصرف و تولیت مراکز و مؤسسات.
اسماعیلی در پایان با تشکر از شهردار و شورای شهر تهران، درباره واگذاری ساختمان موزه هنرهای معاصر فلسطین نیز بیان کرد: پیشنهاد ما این است که بگذاریم پیشینه شناسنامه و هویت مراکز حفظ شود و با همفکری و مشارکت، آنها را تقویت کنیم.
دغدغه های این روزهای تماشاخانه های خصوصی و هنررمندان تئاتر
شاهین چگینی در گفتگو با ایسنا و در پاسخ به این پرسش که چرا به عنوان صنف مستقیما با ستاد مقابله با کرونا وارد گفتگو نمیشوید، ادامه میدهد: متاسفانه در این مدت تصور ما بر این بود که وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی فرهنگ و هنر در کشور، پیگیر حقوق ماست ولی از آنجاکه تا به حال هیچ اتفاقی در این زمینه رخ نداده است، خودمان باید وارد عمل بشویم.
او سپس از موردی جزیی از مجمع اخیرشان که روز جمعه گذشته در مجموعه تئاتر شهر برپا شد ، تعریف میکند و توضیح میدهد برای برگزاری این مجمع ناچار شده با دفتر معاون وزیر هم رایزنی کند تا اجازه برگزاری آن داده شود.
چگینی تصریح میکند: وقتی برای چنین مورد کوچکی، پیگیری ما تا دفتر معاون وزیر کشیده میشود، تصورش را بکنید برای موارد مهمتر و حیاتیتر تا کجاها باید پیش برویم. مدیر تماشاخانه مشایخی ابراز تاسف میکند: گاهی مدیران فرهنگی ما تصمیماتی میگیرند که برای اصلاح آن باید مدتها دوندگی کنیم!
او در ادامه، تعطیلی تئاتر مستقل تهران را اتفاقی ناگوار میداند و میگوید: این اتفاق از چند زوایه بسیار تلخ است؛ تعدادی از شاغلان تئاتر ما بیکار شدهاند، سالنی که مختصات هنری خاص خود را داشت و عملکردی متفاوت ارایه داده بود، از چرخه تولید کنار گذاشته شده است، جامعه تئاتری یک مکان آبرومند را برای اجرای آثار خود از دست داده است و ...
چگینی اضافه میکند: تعطیلی این تماشاخانه که عضو انجمن ماست، زنگ خطری است جدی که نباید به سادگی از آن گذشت و ما نیز مشغول بررسی مواردی هستیم تا واکنشی درست به این اتفاق غمانگیز داشته باشیم.
او با اشاره به جلساتی که با اداره کل هنرهای نمایشی درباره شرایط دشوار تماشاخانههای خصوصی برگزار شده است، ادامه میدهد: تا جایی که خبر دارم، آقای آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی با وزیر فرهنگ گفتگو داشته و به این وزارتخانه اولتیماتوم داده است که در وضعیت فعلی، مواردی مانند ثبتنام در سایت و ... به دلیل بوروکراسیهایی که دارد، کمکی به حال هنرمندان و سالنداران نیست و باید اقداماتی به صورت اضطراری انجام شود.
چگینی درباره پیگیریهایی که از جانب انجمن صنفی تماشاخانههای تهران با وزارت کار انجام شده است، نیز توضیح میدهد: دو ماه پیش جلسهای با حضور آقای منصوری نماینده وزارت کار و دوستان دیگری مانند آقایان اتابک نادری از اداره کل هنرهای نمایشی، بهزاد مرتضوی به نمایندگی از خانه تئاتر و خانم حیدری معاون مالی وزارت ارشاد داشتیم و توضیح دادیم مبلغی که برای وام در سایت کارا مشخص شده، پاسخگوی مشکلات تماشاخانهها نیست ضمن اینکه بازپرداخت آن هم دشوار است.
او ادامه میدهد: در آن جلسه به دوستان اعلام کردم یک وام 10 میلیونی برای حل مشکلات سالنها بسیار ناچیز است و دوستان قول مساعد دادند که از راه دیگر مشکلات را برطرف کنند. در همین زمینه جلسات دیگری با خانم حیدری داشتیم و هر سالن، درخواست خود را به صورت مجزا ارایه کرد و درخواستها در در قالب دو پرونده به آقای منصوری تحویل داده شد ولی با گذشت چند روز، هنوز اتفاقی نیفتاده است. چگینی با ارایه توضیحاتی درباره تفاوت مشکلات هنرمندان و سالنداران میگوید: این پیگیریها باید در دو سطح اشخاص حقیقی و حقوقی انجام شود.
به گفته او، اشخاص حقیقی کسانی هستند که هنرمند بودنشان قابل اثبات است یعنی عضو خانه تئاتر یا صندوق اعتباری هنرمندان هستند. بر اساس مذاکرات انجام شده، این هنرمندان از طریق ثبتنام در سایت «کارا» تا سقف 16 میلیون تومان وام دریافت کنند و هنرمندان دیگری که عضو صندوق نیستند، از وامی تا سقف 8 میلیون تومان بهرهمند شوند.
چگینی البته به این نکته نیز اشاره میکند که همه اینها در حد گردآوری اطلاعات بوده و هنوز شاهد نتیجه عملی نبودهایم.
او درباره پرداخت حقوق ایام بیکاری نیز توضیح میدهد: در این زمینه وزارت کار میگوید فرد باید بیمهای داشته باشد تا بتوانیم او را کارگر محسوب کنیم ولی متاسفانه بسیای از هنرمندان تئاتر همین حداقل را هم ندارند و این اثبات در وزارت کار صورت نمیگیرد.
چگینی یادآوری می کند: اینها خلاءهایی است که از سالها پیش وجود داشته و امروز خود را نشان میدهد. اگر از ابتدا صنف بدرستی تعریف شده بود، میتوانستیم در وضعیت مانند شرایط فعلی، پیگیر حقوق صنفی خود باشیم.
او در پاسخ به این سخن که تماشاخانههای خصوصی هم با وجود اینکه به عنوان صنف شناخته میشوند، هنوز نتوانستهاند حق و حقوق خود را دریافت کنند، میگوید: دست کم مسیری برای پیگیری داریم ولی متاسفانه برای بسیاری از دوستان هنرمند ما چنین مسیری وجود ندارد.
این سالندار تاکید میکند: نیازمند مجموعه اصناف هستیم مانند صنف کارگردانان، نویسندگان، طراحان، بازیگران و ... که همه زیر پوشش یک شورای عالی قرار بگیرند. مجموعه این اصناف قدرتی بسیار زیاد خواهد داشت. در حال حاضر ما به عنوان صنف تماشاخانهها، یک تکصنف هستیم و قدرت چندانی نداریم. از سوی دیگر خانه تئاتر هم صنف نیست بلکه به عنوان موسسه حقوقی ثبت شده است. او توضیح میدهد: در حال حاضر پراکندگی و بلاتکلیفی وجود دارد ولی اگر مجموعهای از اصناف داشته باشیم، بسیار کارآمدتر و قدرتمندتر خواهد بود.
شاهین چگینی در پایان یادآوری میکند: تشکیل صنف کار چندان دشواری نیست. کافی است 50 هنرمند به وزارت کار مراجعه و صنف خود را ثبت کنند. مگر خود من صنف تماشاخانهها را چگونه تشکیل دادم. ولی اینها مواردی است که به اطلاعرسانی نیاز دارد چون بسیاری از هنرمندان از چنین راهکارهای قانونی خبر ندارند.
نان بدون شعر و ادبیات معنایی ندارد
شب شعر هفدهمین «مهرواره شعر و داستان جوان سوره» عصر روز یکشنبه ۱۱ آبان در قالب اجرای سعید بیابانکی و پخش زنده از فضای مجازی برگزار شد.
بخش شعرخوانیهای شب شعر مهرواره که هر ساله با حضور شعرای برگزیده برگزار میشد، امسال به صورت ضبط شده و آنلاین میزبان علاقهمندان خود بود. یوسفعلی میرشکاک از شاعران و نویسندگان کشور در این برنامه گفت: شعر، فلسفه و هنر به هیچ وجه سود مستقیم ندارد، اما انسان بدون آنها در زندگی عاجز است.وی افزود: بسیاری میپرسند که شعر و شاعری به چه دردی میخورد و باید به جای آن در پی لقمه نانی باشیم. باید بگویم نان بدون شعر و ادبیات معنایی پیدا نمیکند. مردم برای تهیه یک قرص نان ناچار به بهرهمندی از زبان هستند. زبان هم برای ماندگاری، به شعر، شاعر و ادبیات نیاز دارد، شعر کمک میکند تا زبان ماندگار شود و ما را به سوی موفقیت در زندگی میبرد، انسان بدون زبان و ادبیات با حیوان فرقی نخواهد داشت.اینشاعر ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) میفرمایند «شاعران شاگردان خدا هستند»، همچنین ایشان نیایشهای خود را همچون اشعاری عاشقانه و دلنشین ارائه میکردند. ایشان میفرمایند «من در میان شما دو چیز بزرگ و وزین میگذارم؛ قرآن ناطق و قرآن صامت». خداوند نیز برای برقرار ارتباط با بندههای خود کتاب دارد و از نعمت زبان که خود به انسان ارزانی داشته است استفاده میکند. وی در پایان گفت: تنها سرمایهای که در هیچ جامعهای قابل اختلاس نیست، هنر، ادبیات و فرهنگ آن است. قدر زبان فارسی، هنر و هنرمندان خود را بدانیم و آن را ارج نهیم.
تنها بخشی از زندگی که تقلید در آن معنایی ندارد، هنر است
علی داودی شاعر و مدیر دفتر شعر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری در شب شعر مهرواره جوان سوره ضمن تبریک میلاد حضرت رسول اکرم (ص) در مورد شعر نو گفت: شعر نو و کهنه نداریم. شعریت شعر اهمیت دارد و ملاکِ شعر خوب است. مدیر دفتر شعر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری در ادامه افزود: شعر در دورهای متوقف شد و شاعران در آن دوره سعی داشتند به تقلید از بزرگان شعر فارسی شعر بگویند و اینگونه اشعار در آن دوره عمق کمتری داشت. شعریت شعر باید به روز باشد. تنها بخشی از زندگی که تقلید در آن هیچ معنایی ندارد، هنر است. هنر به معنای خلاقیت، آفرینش و تجربههای تازه است. وی با اشاره به اهمیت بیشتر شعر نو در توجه دقیقتر به زندگی افزود: نسبت شعر نو با زندگی عمیقتر است و این موضوع یکی از وجوه تمایز این نوع شعر در مقابل شعر کهن است.ناصر فیض از شاعران طنزپرداز کشور هم در شب شعر مهرواره جوان سوره با خطاب قرار دادن جوانان شاعر و علاقهمند به شعر گفت: فرصتهای بسیار خوبی برای شکوفایی جوانان علاقهمند به شعر و شاعری پیش آمده است که این فرصتها پیش روی ما وجود نداشت. وی افزود: نهایت جایی که ما میتوانستیم در آن حضور بیابیم و شعرهای خود را ارائه کنیم و شعرهای دیگران را بشنویم انجمنهای شعر در شهر خودمان بود. اما شاعران جوان امروز فرصتهای تجربه و شکوفایی بسیار زیادی از جمله همین مهرواره شعر و داستان جوان سوره را دارند. امیدوارم قدر فرصتهای پیش روی خود را بدانند و از آنها بهرههای لازم را ببرند.فیض با بیان اینکه فرصتهای پیشآمده برای شاعران جوان از طرفی هم رقابت را دشوارتر کرده است تأکید کرد: جوانان علاقهمند به شعر و شاعری باید کیفیت را مورد توجه قرار دهند تا در این رقابت موفق شوند.این شاعر طنزپرداز در ادامه با اشاره به تسهیلاتی که فضای مجازی در اختیار شاعران امروز قرار داده است گفت: انتشار آسان شعر در فضای مجازی از طرفی هم کار را برای آنها دشوار میکند. اعتبار هر شاعر جوان میتواند با انتشار شعری بدون ساختار مناسب، خدشه دار شود. لذا در انتشار اشعار خود صبوری کنید تا به ساختار و اصول درستی برسید.
دستاورد جلسه هنرمندان با معاون اول رئیس جمهور به کجا رسید؟
چندی پیش جلسهای با حضور اعضای شورای عالی خانه هنرمندان ایران ، شهردار تهران ، وزیر فرهنگ و ارشاد و تنی چند از مسئولان در دفتر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری برگزار شد. این جلسه به دعوت جهانگیری و به انگیزه رسیدگی به وضعیت خانه هنرمندان ایران که در آستانه تعطیلی بود، برپا شد اما طبیعتا کل زمان جلسه به تشریح تنگناهای مالی خانه هنرمندان ایران اختصاص پیدا نکرد بلکه بخشی از آن هم به توضیح وضعیت اقتصادی اسفناک هنرمندان در دوران کرونا گذشت.
از آنجاکه در این جلسه جهانگیری؛ مشکلات هنرمندان و کمتوجهی دولت را تایید کرد و قولهای مساعدی برای حل این مسایل داده بود، هنرمندان حاضر در جلسه هم دل خوش کردند که این بار این وعدهها مشمول گذر زمان نمیشود بلکه بسرعت اجرایی خواهد شد.
اما ظاهرا این امید هنوز هیچ ثمری نداشته چراکه هیچ یک از آن وعدهها تاکنون محقق نشده است.
در همین زمینه، ایرج راد رییس هیات مدیره خانه تئاتر و رییس شورای عالی خانه هنرمندان ایران به ایسنا گفت: در آن جلسه تمام مشکلات معیشتی هنرمندان تئاتر را تشریح و تاکید کردیم کمکهای مقطعی راه به جایی نمیبرد؛ چراکه هزینههای زندگی بسیار بالاتر از این است که با یک کارت هدیه یک میلیون تومانی از ابتدای سال تا به امروز تامین شود.
او ادامه داد: در آن جلسه آقای جهانگیری قول داد مبلغ سود وام کارا (وامی که دولت برای مشاغل آسیبدیده از کرونا تعریف کرده است) از 12 درصد به 4 درصد کاهش پیدا کند ولی هنوز هیچ خبری نشده است. قرار شد تا پایان سال سه نوبت بسته حمایتی بدهند که از همین هم خبری نشد. حتی کمکی که قرار بود، از طریق هنر کارت پرداخت شود هم به نتیجهای نرسیده است و متاسفانه فقط حرف بود و حرف.
این بازیگر با اشاره به شرایط دشوار اقتصادی افزود: زندگی را که نمیتوان متوقف کرد. هرچند برخی از هنرمندان کارمند یا بازنشسته هستند ولی بخش بزرگی از بدنه تئاتر دستشان به جایی بند نیست. با اینکه قبلا هم تئاتر زندگی آنان را تامین نمیکرد، ولی در کنار آن فعالیتهای دیگری مانند تدریس در آموزشگاههای هنری یا مدارس انجام میدادند ولی حالا همه آن فعالیتها تعطیل شده است.
راد ابراز تاسف کرد: دردناک است که برخی از هنرمندان تئاتر میخواهند مسافرکشی کنند ولی ماشین ندارند. اینها چه باید بکنند؟!
او یادآوری کرد: در همان مقطعی که تئاتر باز شد، هنرمندان از جان خود مایه گذاشتند. آنان زندگی خود را به خطر انداختند ولی متاسفانه هیچ چیزی هم عایدشان نشد. به هر حال آنان خانواده، خرج زندگی و اجاره خانه دارند ولی گویی همین طور به حال خود رها شدهاند.
او با تاکید بر اینکه هنرمندان برای حضور در پروژههای گوناگون باید بیمه شوند، اضافه کرد: چرا دست اندرکاران یک پروژه را بیمه نمی کنند؟! اگر خدای نکرده برای آنان اتفاقی افتاد، کدام دارو و بیمارستان برای آنان تامین میشود، اگر خدای نخواسته کسی در پروژهای جان خود را از دست بدهد، خانواده او دستشان به کجا بند است؟ چه کسی پاسخگوی این خسارتهاست ؟
این کارگردان تئاتر با اشاره به درگذشت کریم اکبری مبارکه در پروژهای تصویری ابراز تاسف کرد: اینان سرمایههای کشور ما هستند که به آسانی از دستشان میدهیم.
او با بیان اینکه رعایت پروتکلهای بهداشتی در پروژههای تصویری، شدنی نیست، توضیح داد: پروژهها که در فضای استودیو کار نمیشوند. گروه پرشماری اعم از بازیگر، کارگردان، صدابردار، نورپرداز، فیلمبردار و ... همراه با دستیاران در فضایی کوچک کار میکنند. در این فضا چگونه میتوان پروتکلها را رعایت کرد؟
راد افزود: حتی تئاتر هم خطرات خود را دارد. مگر میشود با ماسک تمرین کرد؟! یا روی صحنه الزاما فاصلهها را رعایت کرد.گروههایی که در مدت بازگشایی تئاتر، روی صحنه رفتند، با جانشان بازی کردند به امید اینکه شاید حمایتی از آنان صورت بگیرد که هیچ اتفاقی هم نیفتاد. بارها صحبت شد ضرری را که به دلیل خالی ماندن نیمی از ظرفیت به گروهها وارد میشود، دولت تقبل کند ولی این کار هم صورت نگرفت.
اخبار
شباهت «بوم و بانو» و «شهرزاد» چیست؟
نشست مطبوعاتی سریال «بوم و بانو» با حضور بهرنگ ملک محمدی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما، سعید سلطانی کارگردان سریال، بهراد خرازی، امیر غفارمنش و رحیم نوروزی بازیگران سریال امروز دوشنبه ۱۲ آبان در صدا و سیما و به صورت آنلاین برگزار شد.
سعید سلطانی کارگردان این مجموعه در ابتدا در توضیحاتی بیان کرد: «بوم و بانو» در سال ۱۳۱۴ می گذرد و در فضایی ملودرام به ممنوعیت هایی که در آن دوران برای منع عزاداری های ایام محرم و منع حجاب است، می پردازد. وی درباره تولید سریال های تاریخی اظهار کرد: کار تاریخی مشکلات زیادی دارد و جدای از اینکه لوکیشن ها برای این آثار محدود است ما درگیر کرونا هم بودیم و دوستان لطف زیادی کردند و این سریال را در شرایط سخت به پایان رساندیم. سلطانی با اشاره به شرایط کرونایی گفت: خدا را شکر در این شرایط به خصوص که مردم به فضای مفرح و آرامبخش نیاز داشتند سریال توانست این فضا را پر کند.
انتقاد از لوکیشن های تکراری شهرک غزالی
در ادامه رحیم نوروزی درباره نقش خود و فضای سریال بیان کرد: من از قسمت های ۲۰ به سریال اضافه شدم که تجربه بسیاری خوبی برایم بود. برخی از لوکیشن های تکراری در سریال انتقاد کردند اما نمی شود کاری کرد و من خودم چندین کار در شهرک غزالی کار کرده ام و قاعدتا شبیه می شود. وی درباره داستان این سریال نیز گفت: مردم از پرداختن به ملودرام های خانگی و فضاهای روزمره این کارهای تاریخی را دوست دارند فضا هم کمی خوش آب و رنگ شده است. این سریال خوب شد و رضایت مخاطب و حتی خود ما را جلب کرد.غفارمنش نیز در این نشست اظهار کرد: ما یک سال سر این سریال بودیم و فکر می کنم یک سال بدون تنش کار کردن شوخی بردار نیست. من به عنوان بازیگر طنز وقتی در این کار حضور داشتم فیدبک هایی دیدم که از سلطانی برای انتخابم تشکر می کنم. بهرنگ ملک محمدی در ادامه درباره این سریال و دیگر سریال های شبکه تصریح کرد: «بوم و بانو» عاشقانه ای تاریخی است که به گمانم ارزش هایش به مرور بیشتر می شود. باید قدردانی ویژه ای هم داشته باشیم که عوامل این سریال در شرایط ویژه در شهرک غزالی کار کردند با اینکه در این شرایط کرونایی تولید سریال چندین بار متوقف شد. وی اضافه کرد: در حال حاضر پخش «از سرنوشت» را روی آنتن شبکه دو داریم و بعد از این سریال هم «بیگانه ای با من است» پخش می شود که کارگردانی فصل اول این سریال بر عهده احمد امینی و فصل دوم نیز بر عهده آرش معیریان است. سپس سلطانی درباره قصه سریال «بوم و بانو» بیان کرد: نمایش تحولات منطقه در دوره پهلوی مورد نظر سریال بود و علاوه بر آن توجه مردم به ائمه اطهار محور دیگری بود که بر این اساس قصه ای طراحی شد که این وجوه مختلف پرداخت شود.
شباهت بین سریال ها به دلیل زمان نزدیک آنهاست
وی در پاسخ به پرسش درباره شباهت های سریال با «شهرزاد» که در طول پخش مطرح می شد، گفت: در حوزه طراحی لباس و طراحی صحنه سریال، کار بی نظیری انجام شد، اینکه شباهت نزدیکی بین سریال ها وجود دارد به دلیل زمان نزدیک بین آنهاست. نمی توان فیلمی در سال ۵۷ ساخت و به واقعیت های تاریخی آن بستر زمان بی توجه باشید. هر کسی می خواهد در این حوزه تاریخی کار کند باید خود را به مستندات نزدیک کند. ما هم با محدودیت هایی که داشتیم سعی کردیم تصویری واقعی از آن زمان نشان دهیم. این کارگردان درباره اینکه چگونه از لباس ها و آرشیوی که برای این سریال تدارک دیده شده است نگهداری خواهد شد گفت: آرشیوی در شهرک غزالی وجود دارد و دوستان کمک کردند تا ما از این آرشیو استفاده کنیم. البته محدودیت هایی هم داشتیم به طور مثال شاید ما بتوانیم از لباس های کادر امنیتی و یا پلیس و ارتش در آن زمان استفاده کنیم ولی هر کاراکتری هویت خود را دارد که لباس خود را می طلبد و نگهداری این حجم لباس بعد از یک دو سریال نیاز به فضایی دارد که از عهده هر تهیه کننده ای بر نمی آید. تلویزیون پیش از این ایده ای داشت که بخش مهمی از لباس ها و اکسسوار پروژه ها را جمع آوری کند اما این طرح ناموفق بود و تلویزیون احتایج به نوعی بایگانی و رسیدگی به آن فضا دارد. وی اضافه کرد: در عین حال بخشی از این لباس ها را تهیه کننده در فضای دیگری استفاده می کند و یا برای استفاده به دوستان دیگر می دهد ولی برای خود ما با کمبود فضایی که داریم بسیار دشوار است که اینها را نگهداری کنیم. این کارگردان با اشاره به لوکیشن های سریال «بوم و بانو» بیان کرد: شهرک غزالی تنها به سه خیابان منیریه، لاله زار و ... محدود می شود که ما هم در این لوکیشن ها سریال ساختیم. امیدواریم با برنامه ریزی در شهرک غزالی شاهد فضاهای متنوع تری باشیم.سلطانی در پایان درباره پروژه دیگر خود گفت: درگیر سریال «شیرعلی مردان خان» برای معاونت امور استان های صداوسیما هستیم که این روزها در حال نگارش است.
پیشنهاداتی برای نجات پروژه های سینمایی و تلوزیونی از شر «کرونا»
تعدادی از برنامهریزان و دستیاران کارگردان سینما، طی نامهای خواستار اجرایی شدن پروتکلهای بهداشتی در فرآیند فیلمبرداری آثار سینمایی و تلویزیونی شدند و با اشاره به اهمیت حفظ امنیت و رعایت پروتکلهای بهداشتی تأکید کردند با برنامهریزی دقیق میتوان از شیوع ویروس کرونا در پروژههای سینمایی و تلویزیونی جلوگیری کرد.
در متن این نامه با عنوان «هیات مدیره خانه سینما هفت نفر است، عصای موسی ندارد!» آمده است؛
این روزها کرونا کاملاً خودش را استندبای کرده و باید مراقب باشیم مبادا به اشتباه او را آفیش کنیم که گویا به این زودی هم قصد رفتن ندارد. پس با رسیدن به روشی درست و راهکاری مناسب میتوانیم تا جایی که از دستمان برمیآید مانع حضورش در صحنههای فیلمبرداری شویم.
هیات مدیره خانه سینما هفت نفر است و عصای موسی ندارد و در این شرایط فشار بیش از حد به این عزیزان موجب میشود بی نظمی ایجاد شود. لذا این امر به تنهایی میسر نمیشود، مگر با همدلی و همکاری قدرتمند تمام صنوف علیالخصوص صنوف تهیهکنندگان و حضور آنها در کنار هیات مدیره خانه سینما...در راستای اجرایی شدن این همراهی و نجات جان همکارانمان و قطع زنجیره اپیدمی کووید ۱۹ در پروژههای سینمایی و تلویزیونی رعایت نکات ذیل پیشنهاد میشود و انجام آنها الزامی است:
یک: با توصیه صنوف و مساعدت تمامی افرادی که درگیر کار در پروژههای سینمایی و تلویزیونی هستند و با همکاری و همراهی صنفی، درخواست تعطیلی ۱۵ روزه پروژههای سینمایی و تلویزیونی مطرح شود. (با توافق عوامل و تهیهکننده)
دو: هماهنگی با مراکز درمانی و آزمایشگاهها جهت تست رایگان کرونا یا حداقل با تخفیف پنجاه درصدی برای همه عوامل فیلمها و سریالها قبل از شروع کار (از زمان پیشتولید تا پایان مراحل فنی) و حضور دائم پزشک ناظر در طول فیلمبرداری.سه: تنظیم پروتکلهای بهداشتی جداگانه براساس وظایف شغلی هر گروه، شامل همه گروهها. (تولید و تدارکات، کارگردانی، فیلمبرداری، صدا، گریم، صحنه و لباس، هنروران، بازیگران و…)شایان ذکر است که این پروتکلها میبایست با حضور روسای صنوف، هیات مدیره خانه سینما، نماینده وزارت بهداشت، نماینده ستاد مبارزه با کرونا، نماینده سازمان سینمایی، وکیل خانه سینما و نماینده وزارت کار تهیه و تنظیم شود. ضمانت اجرایی این پروتکلها بهصورت قرارداد بین تهیهکننده و عوامل هر پروژه بوده و طرفین موظف و متعهد به اجرای آن خواهند بود.
چهار: پروتکلهای مذکور مانند دیگر آیین نامههای هر صنف میتواند بهصورت یک آیین نامه واحد از طرف مدیریت خانه سینما به پروژههای در حال ساخت ابلاغ شود.
پنج: عدم رعایت مفاد این آییننامه و پروتکلها به معنی تخلف و سرپیچی از قوانین خواهد بود و عواقب آن بر عهده فرد خاطی بوده و نیازمند برخورد قاطع و قانونی توسط خانه سینما است و اجرای آیین نامه مذکور شامل تمام مراحل تولید است.
ششم: هیات مدیره خانه سینما برای اعضایی که دچار بیماری کرونا شدهاند در صورت نیاز با هماهنگی یک یا چند بیمارستان شرایط بستری شدن اعضایی که نیاز به روند درمان در بیمارستان را دارند فراهم کند. همچنین مراکزی را برای دریافت مواد ضدعفونیکننده و ماسک با قیمت مناسب برای افراد شاغل در پروژهها هماهنگ کند تا گروههای تولید را، در رعایت بیشتر اصول بهداشتی یاری کنند.
به یقین میتوانیم با رعایت دقیق اصول بهداشتی توسط تکتک عوامل سازنده پروژهها، باعث قطع زنجیره اپیدمی کرونا و نجات جان همکارانمان و جلوگیری از متضرر شدن تهیهکنندگان باشیم.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4391/20507/81970
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4391/20507/81971
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4391/20507/81972
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4391/20507/81973
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4391/20507/81974
|
عناوین این صفحه
- سرانجام «موزه هنرهای معاصر فلسطین» چه می شود؟
- دغدغه های این روزهای تماشاخانه های خصوصی و هنررمندان تئاتر
- نان بدون شعر و ادبیات معنایی ندارد
- دستاورد جلسه هنرمندان با معاون اول رئیس جمهور به کجا رسید؟
- اخبار