|
«روزگار کرونا»؛ تأملاتی درباره ویروسی که دنیا را گرفت
بیشک یکی از رسالتهای صاحبان نظر و قلم در روزگاری چون عصر حاضر و زمانهای که تحتالشعاع یک بیماری همهگیر تمام جنبههای زندگی آدمها در کلیت پهنههای جهان دگرگونشده و ابهام و بیم از فردا در تمام لحظههای امروز موج میزند، تعریف موقعیت، تحلیل وضع موجود و تبیینهای برای گامهای بعدی است.
درواقع رسالت اندیشمندان در این روزها برافروختن چراغی برای بشر به منظور روشن ساختن مسیر است؛ رسالتی که البته برخی به آن جامعه عمل پوشانیدهاند و با برداشتن گامهایی در میانه این بلاتکلیفی و روزمرگیهای خاکستری شده از سایه یک بیماری، تلاش دارند تا آگاهیبخش و روشنگر اذهان باشند.
کتاب روزگار کرونا حاصل تلاشهای ناصر فکوهی انسانشناس و استاد دانشگاه تهران است که مجموعه مقالات، یادداشتها و مصاحبههای این انسانشناس را در ماههای ابتدایی شیوع کووید -۱۹ عمدتاً در فاصله اسفند ۱۳۹۸ تا خرداد ۱۳۹۹ در برمیگیرد؛ در حقیقت گردآوری نوشتهها و مکتوب کردن و تصحیح این گفتارهای شفاهی با هدف مستندسازی و قابل استنادشدن این گفتارها صورت گرفته تا منبعی برای تحلیل گران اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، تاریخی و دیگر متفکران علوم انسانی در ماهها و سالهای آینده باشد.
در پیشگفتار این کتاب میخوانیم:
و سرانجام کرونا از راه رسید؛ ویروسی که اگر آن را با هر اپیدمی بزرگ دیگری در تاریخ بشر مقایسه کنیم، ابعادی هولناک آنقدرها که ممکن است نداشته است؛ بهگونهای که اگر در تنشهای قومی و منطقهای و جنگهای استعماری و نواستعماری در پنجاه سال اخیر، میلیونها نفر کشته و چند ده میلیون آواره شده باشند، ابعاد فاجعهبار کرونا بسیار کمتر است اما کرونا استثنایی بود، دقیقاً به دلایل تغییر گستردهای که در ژئوپلیتیک جهان ایجاد کرد و به خاطر عقبگرد دموکراتیکی که امروز شاهدش هستیم... اینها دیگر خیالپردازیهایی نبودند که بسیاری از داستان نویسان و فیلمسازان قرن بیستم بر کاغذ یا پرده سینما برده باشند بلکه واقعیاتی بودند که همهچیز را از کار انداختند؛ قطارها، هواپیماها، اتومبیلها متوقف شدند و مردم همگی مجبور به حبس در خانههایشان شدند و حتی مجبورند تا روزی که درمانی واقعی پیدا نشود از یکدیگر فاصله بگیرند و مهمترین عامل هویتی میلیون ساله خویش یعنی چهرههایشان را نیز پشت پردهای (ماسک) بپوشانند (ص. ۹)
فکوهی در این جستارها به بیان نکات کلی و جزئی از خودخواهیها و زیادهرویهای بشر میپردازد و بر مخاطرات زندگی بشر که امروز جهان را به این نقطه رسانده است، دست میگذارد و در یککلام نهایی راهحل برونرفت از این وضع را بازنگری در شیوههای اداره محلی جهان و رسیدن به فهم ادارهای سیارهای فارغ از ملاحظات و منافع منطقهای و جغرافیایی میداند.
در خلال کلمات و توضیحات، فکوهی در کتاب روزگار کرونا میکوشد از راهکارهای کوچکی چون جور دیگر شستن دستها (که البته آن را هم مهم میداند) گذر کرده و مخاطب را به جور دیگر شستن چشمها و تغییر شیوه و سبک زندگی سوق دهد؛ موضوعی که مصادیق متعددی از شیوههای کلان و مصادیق سیاست بینالملل را هم برای آن ارائه میکند.
کرونا آخرین تلخکامی بشر نخواهد بود
فکوهی در جایجای این کتاب بر این نکته صحه میگذارد که کرونا نه اولین ویروس مرگبار یا خطرناک بشری است (که البته تأکید میکند این ویروس در مقایسه با وقایعی تاریخی چون آنفولانزای اسپانیایی یا جنگها و ... اساساً مرگبار نیست) و نه آخرین آن خواهد بود؛ و با نگاهی به زیادهخواهیهای بشر و مخاطراتی که او با دست خودش برای خود ساخته است (همانند بیشمار نیروگاههای اتمی که هرکدام خطری بهمراتب ترسناکتر و ویرانگرتر هستند) هشدار میدهد باید در آینده دور یا نزدیک انتظار روزهای تلختر از کرونا را داشت مگر اینکه گردانندگان گردونههای سیاسی و جغرافیایی شکل دیگری از رویکرد در برابر زندگی را در پیش بگیرند.
همچنان که درجایی میگوید: اما چهره زشت کرونا آیینهای بیش نبود و نیست که در برابر بدکرداریهای گسترده انسانها گرفتهشده است و معلوم نیست چه زمانی به پایان برسد.
وقتی فاجعه از راه رسید
این کتاب در سه فصل به رشته تحریر درآمده است: فصل اول با عنوان «وقتی فاجعه از راه رسید» شامل زیر فصلهایی بدین قرار است: کرونا ویروس: مصیبتی بیولوژیک یا اجتماعی؟، کرونا: طوفانی درراه است خطر را جدی بگیریم!، از «شرق» تا «غرب» کرونا، ما و بحران کرونا، تجربه جهان و ما از کرونا، در مسیر بحرانهای سخت، مرزهای ناپیدای جهانیشدن و کرونا، کرونا و لزوم انقلاب شهری.
فصل دوم با عنوان «جهان پس از کرونا» مباحثی با عنوان: کرونا و جهان پساکرونا، کرونا و جهان آینده، علم و جهان پساکرونایی، جهان پساکرونا: سناریوهای پیش رو، آرزوهای کوچکی برای جهان پس از کرونا، کرونا و آینده جنبشهای اعتراض مدنی، تهدیدهای اجتماعی کرونا ویروس، را مطرح ساخته است.
و درنهایت فصل سوم با عنوان «تأملات کرونایی» با تیترهای: دولت کوچک کرونای بزرگ، کرونا: روایت آخرالزمانی، نگاهی اجمالی به ژئوپلیتیک کرونا، فاصلهگذاری و اپیدمیها: از جامعه شکار و گردآوری تا کشاورزی، فاصلهگذاری و اپیدمیها: از روستانشینی تا شهرنشینی، فاصلهگذاری و اپیدمیها: از شهر صنعتی تا شهر اطلاعاتی، فاصلهگذاری و اپیدمیها: از شهر اطلاعاتی تا شهر هوش مصنوعی، فاصلهگذاری و اپیدمیها: شهر هوش مصنوعی، آخرین بومیان جهان و سخن آخر: صورتکهای بی چهره، دستهای بی پوست، نگاشته شده است.
دوباره به گذشته بازمیگردیم
یکی از پرسشهای کلیدی که فکوهی در این کتاب به آن پاسخ میدهد تغییر رفتارها پس از اتمام دوران کروناست؛ موضوعی که بهویژه در این روزها زیاد درباره آن صحبت میشود و دیدگاههای متفاوتی هم نسبت به آن وجود دارد. فکوهی در پاسخ به این پرسش که آیا ما دوباره به همان آدمهای قبلی که بودهایم تبدیل میشویم، پاسخ میدهد:
اگر مبنا بگذارید به تجربههای قبلی که در همین پنجاه سال اخیر داشتهایم، متأسفانه نظر من این است که بله دوباره به قبل برمیگردیم... خیلیها این اسطوره را مطرح میکنند که «کرونا جهان را تغییر میدهد» من اعتقادی به این موضوع ندارم بلکه معتقدم جهان بهسرعت بازسازی میشود و به همان شکلی که بوده برمیگردد، مگر مسئله بهقدری استمرار یابد که ابعاد فاجعه انگیزی داشته باشد. به نظر من چنین حالتی رخ نمیدهد ولی اگر هم رخ بدهد وضعیت را تغییر نخواهد داد. مثالی میزنم که همه ایرانیها با آن آشنا هستند، زلزلههایی که در ایران رخداده را در نظر بگیرید. زلزله بم شوک عظیمی بود. در آن موقع چهل یا پنجاههزار نفر مردند. این نهفقط یک شوک بلکه شوکی فرهنگی به شمار میرفت. قدیمیترین ساخت فرهنگی ما یعنی ارگ بم خرد شد و دیگر چیز زیادی از آن نمانده است. حالا بیست سال بعد برگردید به بم و ببینید چه اتفاقی افتاده، خرابهها هنوز سرجایشان هستند. آیا این زلزله باعث شد که در سایر نقاط ایران فکر اساسی برای آمادگی در مواقع زلزله کنیم؟ (ص. ۲۶)
اگرچه در کلیت کتاب نگاه تلخ (همانگونه که فکوهی اقرار میدارد) یک آسیب شناس بدبین نهفته است؛ میتوان اشارتی تکرار شونده از راههای سخت اما ممکن بازگشت به یک زندگی امن در جهانی صلحخواه را متصور شد. چنانچه فکوهی در سطور پایانی مینویسد:
جهانی که امروز کرونا در برابر ما قرار داده، با نمادشناسی آدمهایی که نمیتوانند به یکدیگر نزدیک شوند، همراه است. آنها نمیتوانند یکدیگر را در آغوش بگیرند، ببویند، ببوسند، دلداری دهند و غمخوار هم باشند. جهانی که کرونا در برابر ما قرار داده و در آن نمیتوان حتی چهرههای یکدیگر را از پشت صورتکهایی هرچه ضخیمتر ببینیم. چنین جهانی نهتنها ممکن و کاربردی نیست بلکه یک ویران شهر حقیقی بهحساب میآید که این بار شاید معنایی جز پایان انسان نداشته باشد اما باید بدانیم اگر از تمثیل جهانی آکنده از انسانهایی بدون دست پوست و چهره بهحق وحشت داریم باید تن به عشق، اخلاق و هنر بدهیم که در پدیدههایی انسانی نمودارند. جهانی که خود را بیش و پیش از هرکجا در کالبدهای کودکانه و زنانه تعریف و بیان میکند؛ جهانی که در رویکردهای کلاسیک در آنچه روزگاری انسانیت نامیده میشد قابلمشاهده بود. روشنایی دور نیست. تنها باید جسارت نزدیک شدن به آن را داشته باشیم (ص. ۲۱۲).
کتاب روزگار کرونا؛ تأملاتی فرهنگی درباره ویروس کرونا (مجموعه مقالات، گفتوگو و یادداشتها) را نشر موسسه آبی پارسی؛ انتشارات پل فیروزه (۱۳۹۹) در ۲۲۳ صفحه و شمارگان یک هزار و ۱۰۰ نسخه منتشر و روانه بازار کرده است.
تصنیف جدیدی از عارف قزوینی کشف شد
کتاب «اخبار عارف قزوینی در مطبوعات، از دورۀ قاجار تا عصر حاضر» به کوشش مهدی نورمحمدی در ۶۰۰ صفحه به قطع وزیری توسط نشر علم منتشر شد. کتاب حاضر که حاصل بررسی و تورقِ دهها هزار صفحه روزنامهها و مجلات گوناگون است، آگاهیها و اطلاعات کمنظیری از زندگی عارف را در اختیار علاقهمندان قرار میدهد و زوایای پنهانی از زندگی او را که تاکنون از دسترس و دید پژوهشگران پنهان مانده و یا کمتر به آن توجه شده، آشکار میکند. این کتاب در ۱۱ فصل تنظیم شده که به ترتیب به آنها اشاره میشود:
اشعار و تصنیفهای عارف
در این فصل، اشعار و تصنیفهای عارف که در زمان حیات او در مطبوعات به چاپ رسیده گردآوری شده است. کشف مصرعها، ابیات، اشعار و یک تصنیف نویافته در ابوعطا که تاکنون در هیچیک از چاپهای دیوان وی به چاپ نرسیده است و باید آنها را به دیوان عارف افزود، از دستاوردهای این فصل به شمار میرود. همچنین در این فصل برای اولین بار کتابچۀ چاپ سنگی ادبیات عارف شامل ۳ غزل و ۳ تصنیف که توسط حزب دموکرات در سالهای آغازین سلطنت احمد شاه منتشر شده، به چاپ رسیده است.
نوشتههای عارف
در این فصل، نوشتههای عارف که در زمان حیات و یا پس از مرگ او در روزنامهها به چاپ رسیده گردآوری شده است. یکی از مهمترین اخبار این فصل، نوشتهای است که عارف پس از اجرایِ نخستین کنسرت خود در گراند هتل، در ۱۷ آبان سال ۱۲۹۴ در روزنامۀ نوبهار به چاپ رسانده است. این نوشتۀ ارزشمند که برای اولین بار انتشار یافته است، نشانگر این است که درویش خان استاد بزرگ زمانه، با تشکیل و اداره کردن ارکستر و گردآوردن نوازندگان مهم آن عصر، در برگزاری این کنسرت باشکوه با عارف همکاری داشته است. این مطلب، نشانگر این است که دستکم تا این تاریخ، بین عارف و این موسیقیدان برجسته، اختلافاتی وجود نداشته است.
اعلان و اخبار کنسرتهای عارف
در این فصل، اعلانات و آگهیهای کنسرتهای عارف از قدیمیترین دوران تا کنسرت جمهوری جمعآوری شده است. اخبار گردآوری شده، اطلاعات ارزشمندی دربارۀ مکان، زمان، مناسبت اجرا، نوازندگان همکار، اشعار و تصنیفهایِ خوانده شده، قیمت و مکان فروش بلیط این کنسرتها در اختیار میگذارد که در منابع دیگر نمیتوان به چنین اطلاعات ارزشمندی دست یافت. دستیابی به این آگاهیها در فهرست کردنِ تعدادِ واقعیِ کنسرتهایِ عارف نقش مهمی خواهد داشت. از جمله دستاوردها و نکات تازهیاب این فصل، آگاهی از بعضی کنسرتهای عارف همچون کنسرت برای کارگران با بلیط ارزان قیمت است که تا کنون هیچ گونه اطلاعی دربارۀ آن وجود نداشته است.
اعلان و اخبار دیوان عارف
در این فصل، اعلان و آگهیهای فروش دیوان عارف در کتابفروشیهای تهران از سال ۱۳۰۵ تا ۱۳۱۲ گردآوری شده است. بررسی اعلانهای به چاپ رسیده در مطبوعات دربارۀ دیوان عارف نشانگر این نکته است که تبلیغ و فروش این کتاب در دورۀ پهلوی اول با مشکلی مواجه نبوده و منع سیاسی نداشته است. بر همین اساس، به این نظر چنین میافزاید که توقیف موقتی دیوان عارف در بدو ورود به ایران نیز دلایل سیاسی و حکومتی نداشته است.
نوشتهها و اشعار دربارۀ عارف
در این فصل، مطالب مختلفی که دربارۀ عارف در روزنامهها، مجلات و کتابها به چاپ رسیده، گردآوری شده است. بیشترِ این مطالب برای نخستین بار است که منتشر میشود و در شناخت عارف، تحقیق در احوال و آثار او و روشن کردن زوایای پنهان زندگی وی تأثیر بسیار مهمی دارد. یکی از مهمترین دستاوردهای این فصل این است که بر اساس آن مشخص میشود شعر تصنیف معروف «بهار دلکش» به طور قطع و یقین از ملکالشعرای بهار است که برخی به اشتباه آن را از ساختههای عارف دانستهاند.
از دیگر نکات تازهیاب این فصل میتوان به مقالۀ «خودکشی» به قلم بازیگوش (لطفعلی صورتگر) در روزنامۀ شفق سرخ و مقالۀ ملکالشعرای بهار در روزنامۀ «ایران آزاد» که به مقالۀ بازیگوش و رنجش عارف پرداخته است اشاره کرد که هر دو برای اولین بار منتشر شده و در پژوهشهای مربوط به عارف از اهمیت فراوانی برخوردارند.
نوشتهها دربارۀ مرگ عارف
در این فصل، اخباری که دربارۀ مرگ عارف در جراید به چاپ رسیده گردآوری شده که بعضی از آنها برای اولین بار منتشر شده است. مهمترین دستاورد تازه یاب این فصل این است که بر خلاف تصورات رایج مبنی بر فوت عارف در دوم بهمن ۱۳۱۲ مشخص میشود که تاریخِ صحیحِ فوتِ وی یک شنبه اول بهمن ۱۳۱۲ بوده است. بر اساس این سند، عارف نه در روز دوشنبه ۲ بهمن که در شبِ دوشنبه (یعنی یکشنبه شب و یکمِ بهمن ۱۳۱۲) بدرود حیات گفته است.
اشعار به یاد عارف
در این فصل، اشعاری که دربارۀ عارف، به یاد او و در رثا و سوگ او سروده شده جمعآوری شده که برخی از این اشعار، مانند اشعار وحید دستگردی، زنددخت، کامکار فارسی، امیرالشعرای نادری، اشرفالدین حسینی (نسیم شمال) و صابر همدانی برای اولین بار در کتاب منتشر شده است.
خاطراتی از عارف
در این فصل، خاطراتی که دربارۀ عارف در مطبوعات به چاپ رسیده گردآوری شده است که خاطرات محمدعلی نظاممافی، مشیرهمایون شهردار و علینقی وزیری که برای اولین بار در کتاب به چاپ رسیده، حائز اهمیت فراوانی است.
نامههای عارف
در این فصل، تعدادی از نامههای عارف که در مجلات گوناگون به چاپ رسیده گردآوری شده است. بررسی دقیق این نامهها در تحقیق در زندگی و آثار عارف تأثیر فراوانی خواهد داشت.
دوستان و معاشران عارف
در این فصل، اطلاعاتی دربارۀ برخی از دوستان نزدیک عارف همچون: شکرالله قهرمانی، سلیمان میکده، علی بیرنگ، علیمحمد معمارباشی، سید جلیل اردبیلی، محمدباقر شهیدزاده و سیف آزاد گرد آمده است که اطلاعات ارزشمندی دربارۀ تاریخ درگذشت و زندگی این شخصیتها به دست میدهد.
عکسها و تصاویر عارف در مطبوعات
در این فصل، تصاویر و عکسهای عارف در مطبوعات در یک جا گرد آمده که بعضی از آنها همچون چند نقاشی تازهیاب که در روزنامۀ ناهید به چاپ رسیده و یکی از آنها به امضای رسام ارژنگی است و همچنین کاریکاتورهای او که در روزنامۀ ملأ نصرالدین به چاپ رسیده است، برای علاقهمندان تازگی خواهد داشت. همچنین چاپ سنگ قبر افتخارالسلطنه در این فصل برای اولین بار، از جمله نکات تازهیاب این کتاب محسوب میشود.
کتاب حاضر که در حکم دانشنامهای ارزشمند دربارۀ عارف قزوینی محسوب میشود، به دلیل ارائۀ اشعار، تصنیف و مطالب نویافته و منتشرنشده، در تحقیق در احوال و آثار، تدوین کاملترین زندگینامه و تصحیح کاملترین دیوان وی تأثیر مهم و بسزایی خواهد داشت. نشر علم برای خرید این کتاب به صورت اینترنتی تخفیفهایی را اعمال میکند که مخاطبان میتوانند برای بهرهمندی از این تخفیفات به سایت این انتشارات مراجعه کنند.
«ملوان آمستردام» به کتابفروشیها آمد
ترجمه کتاب پلیسی «ملوان آمستردام» بهعنوان نود و دومین عنوان مجموعه «نقاب» توسط انتشارات جهان کتاب منتشر و راهی بازار نشر شد.
کتاب «ملوان آمستردام» با گردآوری و مقدمه میشل لوبرن و کلود مسپلد بهتازگی با ترجمه یاسمن مَنو توسط انتشارات جهان کتاب منتشر و راهی بازار نشر شده است. اینکتاب نود و دومین عنوان از مجموعه پلیسی «نقاب» است که اینناشر چاپ میکند.
داستانهای اینکتاب، مجموعه منتخبی از بخش اول کتاب گلچین داستانهای سیاه و پلیسی فرانسوی با گردآوری میشل لوبرن و کلود مسپلد است. بخش اول آنکتاب، «اجداد رمان سیاه» نام داشت و داستانهایی که از آنبخش در «ملوان آمستردام» چاپ شدهاند همگی از اسلاف داستان پلیسی در فرانسه هستند. کتاب گلچین داستانهای سیاه و پلیسی فرانسوی، سال ۱۹۹۵ توسط انتشارات لاتالانت منتشر شد.
داستانهای چاپ شده در «ملوان آمستردام» آثار کوتاه جنایی قرون نوزده و بیستم را شامل میشود. اینکتاب دربرگیرنده اینداستانهاست:
«لاگراند برِتْش» از هونره دوبالزاک، «جنایت روسی» از آلفونس اَله، «ملوان آمستردام» از گیوم آپولینر، «جوشانده» از لئون بلوی، «بشکه کوچک» از گی دو موپوسان و «ماتئو فالکون» از پروسپِر مریمه. پیش از هر داستان کتاب، معرفی کوتاهی از نویسنده آن درج شده است.
اینکتاب با ۹۲ صفحه، شمارگان ۴۴۰ نسخه و قیمت ۲۰ هزار تومان منتشر شده است.
اخبار
در کانال کردی شبکه سحر؛
مستند «تلاش»دستاوردهای انقلاب اسلامی را نمایان می کند
نمایش مجموعه دستاوردها و پیشرفت های ایران در زمینه های مختلف بعد از انقلاب اسلامی در مجموعه مستند «تلاش» از کانال کردی شبکه سحر پخش خواهد شد.
به گزارش امتیاز، ازآنجا که پرداختن به دستاوردهای انقلاب اسلامی و تبیین هر چه بیشتر آن، از موضوعات مهم و ضروری در عصر حاضر است، مستند «تلاش»
پیشرفت های ایران با وجود موانع و مشکلات و نیز محدودیت ها، دستاوردهای شگرف در عرصه های گوناگون فناوری، نظامی و امنیتی در زمینه هوا و فضا، تسلیحات دفاعی هسته ای،علمی، پزشکی، فرهنگی و اقتصادی را در 10 قسمت به تصویر می کشد.
مستند «تلاش» با زبان گردانی زهرا کیانی پور از امشب 19 آبان ساعت 21:50 به مدت 15 دقیقه از کانال کردی شبکه سحر پخش خواهد شد.
در کانال اردوی شبکه سحر؛
اثرات مخرب تسلیحات هسته ای در «تولد در سرزمین سوخته»
مجموعه مستند «تولد در زمین سوخته» با موضوع اثرات منفی و زیان بار استفاده از تسلیحات هسته ای از امشب از کانال اردوی شبکه سحر پخش می شود.
به گزارش امتیاز؛ مستند «تولد در زمین سوخته» اثرات مخرب و فاجعه انسانی استفاده از تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف شده از جمله به دنیا آمدن کودکان ناقص الخلقه و نیز انواع سرطان ها به ویژه سرطان خون را به تصویر می کشد.
محتوای اصلی این مستند بر روی جنایات کشورهای غربی از جمله آمریکا در کشور عراق در شهرهای فلوجه و بصره در سال 2003 و نیز جنگ 33 روزه رژیم غاصب رژیم صهیونیستی در لبنان و فلسطین در استفاده از تسلیحات غیر متعارف هسته ای و اثرات مخرب آن بروی نظامیان و غیر نظامیان متمرکز است.
« تولد در سرزمین سوخته» به تهیه کنندگی سید سلیم غفوری، محصول شبکه مستند توسط پروانه طالبی زبانگردانی شده و در 9 برنامه 25 دقیقه ای دوشنبه ها ساعت 18 به وقت تهران از کانال اردوی شبکه سحر پخش خواهد شد.
«صلاح کار و من خراب»؛ دغدغه های «مریم احمدی شیرازی»
از قدیمیهای شورای کتاب کودک است و همکاری با روانشاد توران میرهادی را از نیمه دهه پنجاه آغاز کرد. او که سال ۱۳۵۳، کارشناسیاش را در رشته روانشناسی و مشاوره دریافت کرده، دورههای تخصصی ادبیات کودک را در انگلیس و ایران گذرانده و در چهارسالِ منتهی به انقلاب، در تألیف کتابهای آسان برای پایش سواد و کتاب درسی سوادآموزی کودکانِ محروم از سواد مشارکت داشته و سالها مدرس رسمی آموزش خانواده در وزارت آموزش و پرورش بوده است.
مریم احمدی شیرازی سالها «در آموزش و پرورش معلم بوده و از آغاز شکلگیری طرح آموزش خانواده در انجمن مرکزی اولیا و مربیان بهعنوان مدرس رسمی آموزش خانواده در آموزش و پرورش شناخته شده است. عضویت در گروههای بررسی کتاب شورای کتاب کودک، ارائه طرح کارگاههای ورودی شورا، کتابخوانی برای کودکان بیمار و عضویت در هیئتمدیره شورای کتاب کودک در کارنامه ایشان ثبت است. در سال ۱۳۷۲ به مناسبت سال جهانی خانواده، طرح ایرانی «فعالیتهای فرهنگی با نوزادان» را با کمک شورای کتاب کودک ارائه داد و از آن به بعد، این طرح در مراکز فرهنگی و آموزشی مختلف ارائه شد و در مؤسسه مادران امروز پیگیری میشود. اما محور مشترک فعالیتهای او، تمرکز بر برنامههای آموزشی و فرهنگی مخصوص خانوادههاست. دغدغه کار فرهنگی برای خانوادهها، او را بر آن داشت تا در سال ۱۳۷۷ به همراه همسرش سیامک جولایی، مؤسسه مادران امروز را بنا نهد که هدف آن افزایش سطح آگاهی خانوادهها به منظور ایجاد ارتباطهای بهتر در خانواده و جامعه است. در اوان جوانی تجربه مشارکت در تالیف کتاب سوادآموزی برای کودکان محروم از سواد و نگارش کتابها و جزوههای آسان برای پایش سواد، دریچه علم به زبان ساده را بر او گشود و از این رهگذر به تألیف بیش از بیستعنوان کتاب در زمینه آموزش خانوادهها و مشورت در تألیف و انتشار بیش از پنجاهعنوان کتاب مخصوص خانوادهها و کودکان و نوجوانان پرداخت. ارائه نزدیک به چهلعنوان طرح درس برای خانوادهها و اجرای آنها، ارائه برنامههایی نو برای آموزش خانوادهها در سراسر ایران، از جمله برنامه «راه دور» در مؤسسه مادران امروز، از دیگر فعالیتهای فرهنگی اوست.» و البته، او در آستانه هفتادسالگی، «همچنان میآموزد و میآموزاند.»
و حال، در کتابِ صلاح کار و من خراب، فرحناز مددی، دغدغههای او را که در سخنرانیها، مصاحبهها و نوشتارهایش بیان شده، گرد آورده و نشر نشانه، در ۶۶۲ صفحه منتشر کرده است. او در یکی از مصاحبههایش، درباره مؤسسه مادران امروز در «عشق سوم؛ مجموعه مقالات تخصصی پیرامون مسائل کودکان و نوجوانان»، در سال ۱۳۷۹ گفته است: « یک مؤسسه غیردولتی، غیرتجاری و غیرسیاسی است که از سال گذشته به طور رسمی کار خود را شروع کرده است. دارای یک هیئتمدیره و گروهی مشاوران متخصص در حوزههای گوناگونِ موردنیاز مادران است. هدفش ارتقای آگاهی مادران و همه اعضای خانواده است، برای اینکه بتوانند ارتباط بهتری با یکدیگر و با فرزندان برقرار کنند و در جهت پرورش بهتر و همهجانبه خود و خانواده و فرزندان توانمندتر شوند.» (ص. ۲۰۶)
اخبار
«قتل آنلاین» آخر هفته در آیفیلم۲
آیفیلم۲ فیلم سینمایی پلیسی «قتل آنلاین» را پنجشنبه ۲۲ آبان برای مخاطبانش در افغانستان و تاجیکستان نمایش میدهد.
بهگزارش امتیاز، این شبکه پنجشنبه ۲۲ آبان، فیلم سینمایی «قتل آنلاین» را رأس ساعت ۱۵ بهوقت تهران روی آنتن میبرد.
«قتل آنلاین» بهکارگردانی مسعود آبپرور و با بازی جمشید هاشمپور، حمید گودرزی، شهاب حسینی، الناز شاکردوست، شهره سلطانی، یکتا ناصر، غلامحسین لطفی و امیرحسین آرمان، یک فیلم جنایی با درونمایه وحشت است. این فیلم سینمایی در افغانستان ساعت ۱۶ و در تاجیکستان ساعت ۱۶:۳۰ روی آنتن میرود.
با مهوش صبرکن به بهانه پخش «پس از باران» در آی فیلم؛
مخاطبان باور نمی کردند من همسر واقعی اربابم
مهوش صبرکن درباره بازخوردهای بازی اش در نقش مادر خانم بس سریال «پس از باران» گفت: در آن زمان که فضای مجازی هم نبود، خیلیها باورشان نمیشد که من همسر واقعی ارباب باشم.
بهگزارش امتیاز، مهوش صبرکن درباره بازی در سریال «پس از باران» با آیفیلم به گفتوگو پرداخت.
مهوش صبرکن که تاکنون در سریالهایی چون جراحت، یوسف پیامبر(ع)، روشنتر از خاموشی، پنجمین خورشید، پشت کوههای بلند، خاطرات مرد ناتمام و رسم شیدایی ایفای نقش کرده است، بهتازگی با سریال «پس از باران» مهمان آیفیلمیها شد.
وی گفت: در سریال پس از باران قرار بود نقشی را بازی کنم که از خودم خیلی بزرگتر بود و برای نزدیکشدن به آن نقش گریم سنگین روی صورتم انجام شد و لباسهایی پوشیدم که بزرگتر از سن خودم دیده میشدم.
صبرکن با اشاره به اینکه در آن زمان فضای مجازی نبود که اطلاعات زندگی بازیگران در دسترس مردم باشد و خیلیها باورشان نمیشد که او همسر واقعی ارباب باشد، اضافه کرد: با اینکه نقشهای منفی را بیشتر دوست دارم، ایفای این نقش برایم بسیار سخت بود و باید نقش مادر کسی را بازی میکردم که تقریباً همسن خودم است.
بازیگر «پس از باران» ابراز کرد: نقشم را در این سریال بسیار دوست داشتم و یادم است با چالشهای فراوان این نقش را بازی کردم؛ اما در نهایت موفق شدم که به بهترین شکل ایفاگر آن باشم. صبرکن درباره چالشهایش برای قبول این نقش گفت: تازه از شیراز به تهران منتقل شده بودیم و برایمان سخت بود که دو نفرمان سرکار باشیم و از بچهها دور باشیم. به همین خاطر خیلی بین من و محمود پاکنیت بحث و گفتوگو شکل گرفت تا بتوانیم در این سریال بازی کنیم. چالش دیگرم این بود که من باید برای نقشم مابهازایی پیدا میکردم . به همین دلیل برای پیداکردن شخصیت طاهره خیلی تلاش کردم.
وی که در دو سریال «پس از باران» و «یوسف پیامبر» با کتایون ریاحی همبازی بوده است، درباره این بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان گفت: وقتی کسی نقش مقابلت قرار میگیرد اگر آداب حرفهای کارش را بلد باشد، کارکردن با آن بازیگر دلنشین است و خانم کتایون ریاحی از آن دست از بازیگران حرفهای کشورمان است.
هیسپان تی وی بررسی می کند:
بدهی های کشورهای آفریقایی در دوران کرونا
برنامه این هفته «شکاف اقتصادی»(Brecha Económica) شبکه هیسپان تی وی به بحث و بررسی پیرامون بدهی های کشورهای آفریقایی دردوران همهگیری ویروس کرونا می پردازد.
به گزارش امتیاز، این برنامه با اجرای مهدیه اسماعیل پور که هر هفته به یکی از موضوعات مهم اقتصادی در جهان اختصاص دارد، این قسمت وضعیت شیوع کرونا در کشورهای آفریقایی، مشکلات اقتصادی ناشی از این همهگیری برای کشورهای آفریقایی، عدم توانایی آن ها در بازپرداخت این بدهی ها و نقش نهادهای بین المللی همچون صندوق بین المللی پول را در این موضوع مورد واکاوی قرار می دهد.
این برنامه روزهای دوشنبه ساعت 19:30 به وقت تهران پخش میشود و تکرار آن روز سه شنبه ساعت 3:30 ،13و 17:30روی آنتن هیسپان تی وی میرود.
«هشت و نیم دقیقه» تا شبکه سحر
با اتمام مجموعه تلویزیونی «زمانه» سریال «هشت و نیم دقیقه» در برنامه پخش کانال بالکان شبکه سحر قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، این سریال 29 قسمتی توسط شهرام شاه حسینی کارگردانی شده است.
شبنم قلی خانی، سام درخشانی، بهرنگ علوی، آشا محرابی، مزدک رستمی، الهه حصاری، فرناز رهنما، بهرام ابراهیمی، محمد فیلی، پژمان بازغی، سیامک اطلسی و نبی اله پیرهادی در سریال «هشت و نیم دقیقه» با تهیه کنندگی بهروز مفید نقش آفرینی کرده اند.
داستان سریال «هشت و نیم دقیقه» در باره پدر و پسری است که در راه مسافرت به شمال دچار حادثه شده از دنیا می روند. براساس اعلام پزشکی قانونی پسر هشت و نیم دقیقه زودتر از پدر جان باخته است و تمامی ارث به پسر کوچک تر «احسان» می رسد. با تحقیقات پلیس مشخص می شود که همسر احسان مدارک پزشکی قانونی را دستکاری کرده و احسان با پدرش رابطه خوبی نداردو فقط فرزند خوانده اوست و....زبانگردانی و ترجمه به زبان بوسنیایی «هشت و نیم دقیقه» برعهده حسین ظریف میرزائیان بوده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4395/20538/82060
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4395/20538/82061
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4395/20538/82062
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4395/20538/82063
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4395/20538/82064
|
عناوین این صفحه
- «روزگار کرونا»؛ تأملاتی درباره ویروسی که دنیا را گرفت
- تصنیف جدیدی از عارف قزوینی کشف شد
- «ملوان آمستردام» به کتابفروشیها آمد
- اخبار
- اخبار