|
طراحی یک پروژه فرهنگی و گردشگری در تئاتر شهر کلید خورد
به نقل از روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران باستان روز دوشنبه نوزدهم آبان ماه با حضور در تئاتر شهر ضمن بازدید از این مجموعه با ابراهیم گله دارزاده مدیر تئاتر شهر دیدار و از آمادگی کامل سازمان تحت مدیریت خود برای مشاوره و همکاری در امر بهسازی، ساماندهی اسناد تاریخی و توسعه پروژه های مبتنی بر «گردشگری هنری» مجموعه تئاتر شهر سخن گفت.
ابراهیم گله دارزاده در ابتدای این دیدار ضمن قدردانی از حضور مدیریت موزه ملی ایران باستان گفت: آنچه در برنامه جدید مجموعه تئاتر شهر روی آن تمرکز داریم، الگوبرداری از فعالیت سایر مجموعه های نظیر تئاتر شهر در دنیاست که بسته به شرایط تاریخی و جایگاهی که در عرصه فرهنگ و هنر هر کشور دارند، تلاش می کنند تا علاوه بر فعالیت های روتین، در حوزه های گردشگری نیز حضور موثر و جدی داشته باشند. شرایطی که بنده معتقدم در مجموعه تاریخی - فرهنگی تئاتر شهر وجود دارد و می تواند با بسترسازی، بازنگری و بهسازی فضای داخلی روزانه میزبان طیفی از دوستداران تاریخ و هنر این سرزمین و حتی گردشگران خارجی باشد.
وی ضمن ارائه توضیحاتی از روند فعالیت های تئاتر شهر بیان کرد: ما علاوه بر آرشیو ارزشمندی که در زمینه عکس، پوستر و اطلاعات گروه های نمایشی داریم در مرکز اسناد و کتابخانه مجموعه نیز اسناد تئاتری بسیار ارزشمندی را داریم که هر کدام به تنهایی می تواند دربرگیرنده جذابیت های فراوانی برای علاقه مندان فرهنگ و حتی گردشگران داخلی و خارجی باشد. این در حالی است که فعالیت در حوزه گردشگری در راستای فرهنگ سازی برای تماشای تئاتر است و می تواند ترغیب برای حضور شهروندانی باشد که تاکنون موفق به تماشای تئاتر نشده اند. چنین اقدامانی می تواند در راستای انگیزه سازی و به تبع آن افزایش تماشاگر واقعی تئاتر بازوی کمکی موثری باشد.
گله دار زاده تصریح کرد: معماری منحصر به فرد مجموعه تئاتر شهر با سازه های بیرونی و داخلی که برای آن طراحی شده به تنهایی قابلیت این را دارد که یک گردشگر ساعت ها برای تماشای این قابلیت ها وقت بگذارد. منتها همین جذابیت اکنون در چارچوبی قرار دارد که قطعا باید روی آن طراحی، ایده پردازی و بهسازی هایی صورت گیرد تا بتواند مورد توجه بازدیدکنندگان و گردشگران قرار گیرد. موضوعی که ما را بر آن داشت تا با دعوت از مدیران متخصص این حوزه و توانمندی هایی که در حوزه میراث فرهنگی و مجموعه تئاتر شهر وجود دارد بتوانیم هر چه زودتر شاهد اجرایی شدن پروژه ای در حوزه «گردشگری هنری» باشیم.
مدیر مجموعه تئاتر شهر افزود: قطعا در راستای موضوعاتی که به آن اشاره داشتم موضوع مهم نگهداری اسناد به جای مانده از دهه ها فعالیت هنرمندان در تئاتر شهر و حتی مجموعه های دیگر کار بسیار سختی است. شرایطی که تا به امروز هم با دلسوزی مدیران و کارکنان این مجموعه برای نگهداری آنها فعالیت هایی انجام گرفته است اما همه می دانیم موضوع آرشیو اسناد و رفتن به سمت موزه داری یک رشته کاملا تخصصی است که در این راه حضور مجموعه هایی چون موزه ملی ایران باستان و مراکز مشابه در ارتباط با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری اولویت پیدا می کند. بر همین اساس امیدوارم حضور امروز مدیر موزه ملی ایران باستان که به همت سامان خلیلیان عزیز صورت گرفته مقدمه ای برای ورود به بهره برداری موزه ای و البته ایجاد شرایط ویژه برای موضوع مهم گردشگری هنری در مجموعه تئاتر شهر باشد.گله دار زاده: آنچه در برنامه جدید مجموعه تئاتر شهر روی آن تمرکز داریم، الگوبرداری از فعالیت سایر مجموعه های نظیر تئاتر شهر در دنیاست که بسته به شرایط تاریخی و جایگاهی که در عرصه فرهنگ و هنر هر کشور دارند، تلاش می کنند تا علاوه بر فعالیت های روتین، در حوزه های گردشگری نیز حضور موثر و جدی داشته باشند
وی تاکید کرد: به طور حتم با چنین اقدامات فرهنگی که در راستای پیوست تئاتر شهر به فضای گردشگری فرهنگی هنری شهر تهران صورت می گیرد میزان توجه شهروندان به این مجموعه نیز افزایش یافته و در تعیین عرصه و حریم این مجموعه مهم هنری اثر گذار خواهد بود. ما با این پیشنهادات و ایده ها در نظر داریم فضای کالبدی تئاتر شهر در ساعاتی که نمایشی روی صحنه نیست تبدیل به عرصه ای برای بازدید عمومی و گردشگران شود زیرا بر این باوریم چنین اقداماتی علاوه بر امتیازاتی که به آن اشاره کردم قطعا می تواند در استحکام پیوند مردم با تئاتر نیز نقش ارزشمندی را ایفا کند.
گله دار زاده در انتهای صحبت های خود تاکید کرد: تمامی آنچه برای طراحی این پروژه صورت گرفته تنها در شرایطی اتفاق می افتد که ماجرای شیوع ویروس کرونا در مرحله ای قرار گرفته باشد که سلامتی هنرمندان و مخاطبان تئاتر به خطر نیفتد، زیرا توسعه گردشگری هنری و ماجراهایی از این دست تنها در فضایی می تواند تبدیل به یک جریان سازنده و موثر در عرصه تئاتر شود که فضای عمومی جامعه نیز در شرایط متعادل تری از فضایی که در آن هستیم، قرار گرفته باشد. من و همکارانم بر این باوریم ایده هایی از این دست باید در شرایط پایدار و مساعدی شکل اجرایی داشته باشد، چرا که همین نشاط نشات گرفته از سلامتی روحی و جسمی شهروندان است که می تواند موفقیت پروژه های هنری را تضمین کند.
جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران هم در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضورش در مجموعه تئاتر شهر گفت: تئاتر شهر یکی از مهم ترین مجموعه های تاریخی - فرهنگی شهر تهران است که علاوه بر جذابیت هایی که به لحاظ نوع معماری و سازه برخوردار است می تواند تبدیل به یکی از مهم ترین و پرطرفدارترین اماکن تاریخ معاصر تهران در حوزه گردشگری شود.
وی افزود: به طور حتم برای تحقق اهدافی چون جذب گردشگر به ویژه گردشگری هنری در مجموعه تئاتر شهر باید کارهای پیش زمینه ای اجرا شود که محور اصلی آن رفتار حفاظت محورانه و توجه به باید و نبایدهای موزه داری است. به هر حال فعالیت اصلی تئاتر شهر اجرای آثار نمایشی مختلف است که فضای جغرافیایی و زیبای آن می تواند خاطره تماشای هر نمایشی را تبدیل به یک خاطره ماندگار کند. در این شرایط یکسری الزامات برای ارتقای خدمات موزه ای مجموعه وجود دارد که باید برای آن فعالیت هایی را انجام داد. در این راه مدیریت و کارکنان موزه ملی ایران باستان آماده هرگونه همکاری با مجموعه تئاتر شهر هستند.
رئیس موزه ملی ایران باستان در پایان صحبت های خود تصریح کرد: بهره برداری موزه ای از تئاتر شهر نیازمند یک نگاه کارشناسی و مطالعاتی دقیق است. به عبارتی در این چارچوب علمی است که می توان برای گام های بعدی قدم هایی برداشت. مجموعه تئاتر شهر به اعتقاد من یک تماشاخانه عادی نیست. این ساختمان از جمله اماکنی است که بدون اجرای نمایش هم برای مخاطبان جذاب است و چه بهتر که در این شرایط بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم که گردشگران هم بتواند از جذابیت های خارق العاده آن استفاده کنند. من بر این باورم تحقق چنین شرایطی سخت نیست و اگر بتوانیم فضای موجود را از یک نگاه تماشاخانهای صرف به سمت یک نگاه تخصصی حفاظت محورانه موزه ای ببریم در آینده ای نزدیک شاهد مراجعه کنندگان زیادی خواهیم بود که هر روز مشتاق به بازدید از مجموعه تئاتر شهر هستند.
هنرمندانی که برای معاش مجبور به دستفروشی شده اند
مسعود طیبی کارگردان، نویسنده و مدرس تئاتر درباره شرایط نامناسبی که این روزها تئاتر با آن دست به گریبان است، گفت: در شرایط عادی و پیش از کرونا هنرمندان از وضعیت معیشتی متعادلی برخوردار نبودند اما به قول معروف «آب باریکهای» بود که متاسفانه با این اپیدمی، در حال حاضر علاوه بر وضعیت ناپایدار و نامشخص بیمه هنرمندان، وضعیت درآمد آنها از کسب و کار اصلیشان یعنی تئاتر تقریباً به صفر رسیده و ناگزیر به مشاغل دیگری نظیر دستفروشی، ترشی فروختن، مسافرکشی، باربری و… روی آوردهاند تا شاید با وجود حداقل درآمد و حداقل ایمنی، فقط مخارج روزمره خود را تامین کنند که البته در این شرایط اقتصادی همین مشاغل نیز تامینکننده مخارج نیست.
وی ادامه داد: امیدوارم مدیران ارشد فرهنگ و هنر کشور برای معیشت هنرمندان تئاتر چارهای بیندیشند. مثلاً میتوان هنرمندان را شامل حال بیمه بیکاری کرد یا حداقل دستمزد را به عنوان کارکنان غیررسمی وزارت ارشاد برایشان در نظر گرفت و برای تامین منابع آن با مراکزی که درآمد بیشتری دارند، برنامهریزی و هماندیشی کرد. مدیران میتوانند چارچوبی در نظر بگیرند تا هنرمندانی که به طور معقول به چرخه کسب و کار تئاتر وارد شدهاند و میزان یا سالهای معینی فعالیت در زمینه تخصص خود در تئاتر داشتهاند، شامل حال این حداقل دستمزد باشند. تعریف این چارچوبها نیازمند همفکری مدیران ارشد و تصمیم سازان با اهالی تئاتر است.
طیبی افزود: با امید به آینده، آرزو میکنم مدیران ارشد تئاتر برای ساختار درآمدی هنرمندان در دوران پساکرونا و با اتکا به تجربه تلخ این دوران برنامهریزی و تعریفی درست و جامعی ایجاد کنند چرا که اگر ما در این دوران همهگیری با معضل تعطیلی و درآمد صفر مواجهیم پس از پایان این تراژدی تلخ مشکل جدیدی در عرصه تئاتر بروز میکند؛ رقابتهای ناسالم و همچنین کیفیت بیش از پیش پایین آثار نمایشی، چرا که محدودیت سالنهای موجود در سطح کشور رقابت نابرابر و تنشی مضاعف به گروهها برای امکان حضور در صحنه نمایش وارد میکند.
طیبی با اشاره به آسیبهایی که تعطیلات مقطعی به تئاتر وارد میکند، بیان کرد: همه مکانهای پرتردد و فضاهایی که تجمع انسانی در آنها انجام میشود، دشمنان خطرناک ما برای انتقال ویروس ناشناخته کووید ۱۹ محسوب میشوند اما به جرات میتوانم بگویم با وجود دستورالعملها و پروتکلهای بهداشتی مرتبط با تماشاخانههای دولتی و خصوصی در صورت نظارت سختگیرانه برای رعایت حداکثری این پروتکلها، سالنهای تئاتر مکان امنتری از سفرها، مهمانیهای خانوادگی، رستورانها، کافی شاپ ها و سایر فعالیتهای اجتماعی گروهی هستند.
این کارگردان تئاتر افزود: چون طبق پروتکلهای مربوطه در سالن تئاتر، به دلیل بسته بودن صندلیهای ردیف جلو، فاصله اجتماعی مجاز میان مخاطبان و بازیگران از یک سو و نیز به دلیل امکان استفاده یک در میان از صندلیها، فاصله مجاز اجتماعی میان خود مخاطبان نیز از سوی دیگر رعایت میشود. علاوه بر این، مخاطبان تئاتر رو در روی هم نیز قرار ندارند. همچنین، الزام و نظارت قطعی مدیران سالنها بر استفاده مخاطبان از ماسک در طول زمان نمایش نیز از خطر ابتلا می کاهد. درباره پلاتوها نیز باید مدیران تئاتر نظارت بیشتری بر تمهیدات بهداشتی این مکانها اعمال کنند از جمله تقویت تهویه پلاتوها و نیز آموزش فرهنگ تمرین هنرمندان حتی با استفاده از ماسک که میتواند، امنیت بیشتری را برای هنرمندان و مخاطبان ایجاد کند.
وی یادآور شد: در حال حاضر فروش بلیت از طریق گیشه و به صورت کاغذی ممنوع است که البته امیدوارم مقدمهای باشد برای کمک به حفظ محیط زیست و حرکت به سوی حذف بلیت کاغذی برای همیشه و ترویج فرهنگ خرید اینترنتی که البته در این رابطه نیز باید سایتهای فروش بلیت از بسترهای مناسب و کاربری راحتتری برخوردار باشند لذا، هر طور محاسبه کنید، سالنهای تئاتر نمیتواند بیشتر از رستورانها، کافی شاپ ها، مسافرتها، مهمانیهای خانوادگی و سایر فعالیتهای اجتماعی گروهی خطرناک باشد.
کارگردان نمایش «فقط چهل روزه بودم» تصریح کرد: اگر در یک نسبت منطقی بررسی کنیم میزان افرادی که در تئاتر و سینما به این بیماری مبتلا شدهاند بسیار کمتر از سایر مشاغل دولتی و آزاد و سایر فعالیتهای خانوادگی و اجتماعی گروهی است ولی سوال این است آیا ادارات، کارخانهها و بانکها خطرناک نیستند که تعطیل نمیشوند؟ آیا اهالی تئاتر نیاز به گردش مالی و کسب درآمد برای زندگی ندارند؟
طیبی در پایان صحبتهایش متذکر شد: از نظر من تلاش برای کشف راههای ممکن، بهتر است از غر زدن و تزریق ناامیدی بیشتر به بدنه کسب و کار تئاتریمان و همچنین بدنه جامعه. در طول تاریخ حتی بیماری نظیر طاعون هم نتوانسته روند اندیشهورزی و تولید فکر را متوقف کند بنابراین در دنیای امروز که دانش و قدرت بشر پیشرفت قابل توجهی کرده است، به جای دست روی دست گذاشتن باید دست به دست هم دهیم و راههای تازه ای را برای زنده نگه داشتن تئاتر که شغل و کسب و کار ماست، بیندیشیم.
هاشمی: «هنر» در اولویت این دولت نبوده و نیست
سید ضیاء هاشمی تهیهکننده سینما با اشاره به پروژههای سینمایی خود گفت: در حال حاضر فیلم سینمایی «آینده» به کارگردانی امیر پورکیان را آماده نمایش دارم که هنوز برنامهای برای اکران آن ندارم. همچنین فیلم سینمایی «موافقت اصولی» به کارگردانی امیر پورکیان در دست دارم که در مرحله تدوین است، البته این را هم باید بگویم که تا پایان سال هیچکدام از این فیلمها را اکران عمومی نمیکنم.
وی درباره دلیل این تصمیم توضیح داد: متاسفانه شرایط فعلی شرایط مناسبی برای اکران فیلم نیست، برخی از دوستان معتقدند که نباید سینماها حتی یک روز هم تعطیل شود و باید به هر قیمتی سینماها را باز نگه داشت، من چندان به این طرز فکر اعتقادی ندارم. ما در شرایط ویژهای هستیم و باید به خاطر داشته باشیم که جان مردم عزیزتر از کل سینمای ایران است و نباید جان مردم را به خطر بیاندازیم.
این تهیهکننده سینما بیان کرد: درست است که میگویند رستورانها باز است و مردم از آن استقبال میکنند، اما باید این را به خاطر داشته باشیم که درصد مرگ بر اثر کرونا افزایش پیدا کرده و این مساله بسیار مهم است. به همین دلیل نباید بیشتر از این جان مردم را به خطر اندازیم.
هاشمی ادامه داد: اقتصاد سینمای ایران از راه گیشه تأمین میشود و به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از اهالی سینما بیکار شدهاند و حتی برخی از آنها برای امرار معاش سراغ مسافرکشی رفتهاند! دولت باید فکری برای این شرایط ویژه داشته باشد، البته این دولت برایش کلیت «هنر» به خصوص سینما و تئاتر در اولویت قرار ندارد و این نگاه در بین مدیران فعلی نیز دیده میشود.
وی ادامه داد: نگاهی به آمار و ارقام فروش سینماها نشان میدهد امسال هیچکدام از فیلمها فروش چندان مناسبی نداشتهاند چرا که تبلیغات مناسبی هم در این زمینه صورت نگرفت. البته این مساله هم بیشتر به دلیل دشمنی دیرینه تلویزیون با سینما است و سالها است تلویزیون و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر سر تبلیغات فیلمهای در حال اکران با هم مشکل دارند.
تهیهکننده فیلم سینمایی «شوکران» بیان کرد: در حال حاضر صلاح نمیدانم که فیلمها در سینماها اکران شوند، چرا که جز فیلمسوزی نتیجه دیگری ندارد، البته برخی از دوستان میگویند که باید فیلم مخاطبپسندی را در سینما اکران کنیم تا مخاطب به سینما کشیده شود، شخصاً معتقدم این نوع نگاه هم اشتباه است و نباید چنین کاری کرد. فیلم پرفروش یعنی حضور مردم در سینما و حضور مردم در سینما در چنین شرایطی تنها جان مردم را بیشتر به خطر میاندازد.
وی ادامه داد: اگر فیلمها در سینماها اکران نشوند، میتوانند اکران آنلاین در ویاودیها داشته باشند که این مساله نیز خود با مشکلاتی مواجه است. مثل اینکه با نمایش فیلم در این پلتفرمها به سرعت در شبکههای ماهوارهای نمایش داده میشود.
این تهیهکننده سینما تاکید کرد: متاسفانه ویاودیها در معرض انحصار یک عده آدم خاص که احتمالاً به دنبال رانت هستند، قرار دارند. اما در صورتی که شرایط مناسبی فراهم شود میتوان از این پلتفرمها استفاده کرد. اگر نتوانستیم از ویاودیهای داخلی استفاده کنیم، میتوانیم فیلم خود را سایتهای خارجی نیز نمایش دهیم.
هاشمی در پایان گفت: برای حمایت مردم، حاضر هستیم که فیلمها را در ویاودیها نمایش دهیم تا جان مردم به خطر نیفتد.
اخبار
آلبومی با مرور یادگاری های فرامرز پایور
آلبوم «نغمه چنگ» به آهنگسازی سعید ثابت با همراهی گروه «پایور» و خوانندگی شهرام آبرومند در ژانر موسیقی ردیف دستگاهی ایران منتشر شد.«راز و نیاز» به آهنگسازی فرامرز پایور و تنظیم سعید ثابت، «ساز و آواز به همراه کمانچه» با شعر حافظ، تصنیف «امان» با شعر و آهنگ عارف قزوینی و تنظیم فرامرز پایور، «چهار مضراب سنتور و ارکستر» ساخته فرامرز پایور با تنظیم سعید ثابت، تصنیف «بهانه» با شعر شیخبهایی و آهنگسازی سعید ثابت، تصنیف «نازار دلی» بر اساس یک ملودی قدیمی با تنظیم سعید ثابت و اشعاری از مولانا و ابوسعید ابوالخیر، «ضربی نغمه و فرود» به آهنگسازی فرامرز پایور و تنظیم سعید ثابت، «ساز و آواز به همراه نی و سنتور» با اشعاری از حافظ و باباطاهر، تصنیف «نغمه چنگ» با شعر حافظ و آهنگسازی سعید ثابت و «رنگ» بر اساس یک ملودی قدیمی و تنظیم سعید ثابت آثاری هستند که در این آلبوم گنجانده شدهاند.محمد اسماعیلی نوازنده تمبک، سعید ثابت نوازنده سنتور، علیرضا دریایی نوازنده کمانچه، حسین رضا نوازنده تار و بم تار، زمان خیری نوازنده نی، بهنوش بهنام نیا نوازنده عود، رضا آبایی نوازنده قیچک، سمانه باروتی نوازنده عود، بنفشه بختیاری نوازنده سنتوربم، بهنام نای نوازنده عود گروه نوازندگان این آلبوم را تشکیل میدهند. صادق نوری و آرش عادل پور صدابردار، صادق نوری میکس و مستر، جلیل دیده ور عکاس، علیرضا حاجی رحمانی طراح گرافیک دیگر عوامل اجرایی را تشکیل میدهند. گروه «پایور» یکی از گروههای شناخته شده موسیقی ردیف دستگاهی ایران با سرپرستی زندهیاد فرامرز پایور است که در ابتدا توسط این هنرمند بنیانگذاری شد. این گروه با خوانندگان سرشناسی چون عبدالوهاب شهیدی و محمدرضا شجریان همکاری کرده است. گروه «پایور» اکنون به سرپرستی سعید ثابت از شاگردان فرامرز پایور فعالیتهای خود را با خوانندگان جوان دیگری ادامه میدهد.
«آزادمرد» در مسیر تلوزیون
حسین کاظمزاده عضو شورای مرکزی «خانه طلاب جوان» ضمن اشاره به مستند «آزادمرد» که با محوریت زندگی و شخصیت مرحوم محمد ساجدی در این مرکز به تولید رسیده است، گفت: دوستان ما در مجموعه خانه طلاب مأموریت «گفتمانسازی مکتب امام (ره)» را برای خود انتخاب کردهاند. ما معتقدیم اندیشه و سیره امام خمینی (ره) برای جامعه و مردم میتواند یک الگو باشد. معتقدیم گره اصلی کار ما عدم توجه به منش و گفتمان مکتبی است که ایشان برای ما به ارمغان آوردند.
کاظم زاده اظهار کرد: کارهای مختلفی در این حوزه و در راستای این هدف انجام میدهیم و تولید و عرضه مستند «آزادمرد» هم یکی از همین اتفاقات است.وی درباره ساخت مستندی با محوریت زندگی زندهیاد محمد ساجدی نیز گفت: مؤسسه یک گروه جهادی دارد که محمد ساجدی عضو آن بود. گروه جهادی «محبین ائمه» سال ۸۴ شکل گرفت و هر سال در ایام نوروز به مناطق محروم میرویم و طی سال هم کارهای مختلف درمانی، خدماتی و زیارتی انجام میدهیم. به روستاهای جنوب کرمان رفتهایم و الان هم در منطقه بشاگرد در هرمزگان برنامههایی داریم.کاظم زاده اضافه کرد: محمد ساجدی عضو این گروه جهادی و در فعالیتهای عمرانی بهنوعی نفر اول بود. او شخصیتی توانمند و ماهر بود و به لحاظ معنوی هم فرد بااخلاقی بود که در این مستند به این ابعاد مختلف پرداخته شده است.وی افزود: او خود را مدافع انقلاب و امام (ره) میدانست و ویژگیهای شخصیتیاش تأثیر گرفته از این مکتب بود. درد مردم داشت و ما لازم دیدیم زندگی او را به عنوان نمونهای از افراد جهادی، در قالب یک مستند روایت کنیم.وی در پایان گفت: این مستند به صورت اینترنتی اکران شده و با چند شبکه تلویزیونی رایزنیهایی برای پخش آن داشتهایم. فعلاً شبکه افق قرار است این مستند را به پخش برساند.
اخبار
راهیابی فیلم «چهل وهفت» به جشنواره فیلم صوفیا
فیلم سینمایی «چهل و هفت» به کارگردانی احمد اطراقچی و علیرضا عطاء الله تبریزی و تهیه کنندگی ناهید دل آگاه به بخش مسابقه سیزدهمین جشنواره فیلم صوفیا منار بلغارستان راه یافت.
به گزارش امتیاز: جشنواره فیلم صوفیا منار بلغارستان (Sofia MENAR Film Festival) رویدادی سینمایی در بلغارستان است که از جشنوارههای مهم فیلم در اروپا بهشمار میرود. این جشنواره امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.
«چهل و هفت» داستانی اپیزودیک درباره سه زن میانسال از سه طبقه اجتماعی متفاوت است که در بلندترین شب سال به شکلی ناخواسته بر روی زندگی همدیگر تاثیر می گذارند. در فیلم سینمایی «چهل وهفت» بازیگرانی چون لادن مستوفی، مهدی احمدی، شیدا خلیق، رابعه مدنی، مهرنوش ستاری و محمدرضا غفاری با هنرمندی حمیدرضا آذرنگ، شقایق فراهانی و ریما رامین فر به ایفای نقش پرداخته اند.
پخش بین الملل این فیلم بر عهده سولماز اعتماد است.
عوامل این فیلم عبارتند از:
نویسنده و کارگردان: احمد اطراقچی، علیرضا عطا الله تبریزی، تهیه کننده: ناهید دل آگاه، مدیرتولید:جواد سلیمانی وارش خیری، جانشین تولید:ایمان قدسیان، دستیار تولید: سمیه مرادی، مجری طرح: خانه فیلم و تجربه، مدیر فیلمبرداری: هاشم مرادی، تدوین: فرامرز هوتهم، موسیقی: ستار اورکی، طراحی و ترکیب صدا: رامین ابوالصدق، مدیر صدابرداری: امیر شاهوردی، طراح چهره پردازی: سودابه خسروی، طراح صحنه و لباس: غزل آلوسی، طراح و گرافیست : مریم برادران- بهزاد خورشیدی، طراح لوگو: احمد غلامی، طراح و اجرای تیزر: سارا معلم - سپیده ناهید پور، موشن گرافی: سپیده معلم، پست پروداکشن: وحید قطبی زاده، عکاس: مهران بختیاری، اصلاح رنگ و نور: نیما دبیرزاده (استودیو خط فرضی)، پخش: فیلم آفرین
روایت بازیگر نقش «ریگی» از تجربه کارگردانی
آرمین رحیمیان بازیگر سینما و تئاتر که فیلم کوتاه «تف» به کارگردانی مشترک او و عماد امامینیا در بخش داستانی مسابقه سینمای ایران در سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، درباره پروسه تولید و انتخاب سوژه آن گفت: فیلم «تف» از آنجا شروع شد که ما به عنوان نسل جدید در برههای قرار گرفتهایم که انگار هر تلاشی برای هر کاری میخواهیم انجام دهیم به دلیل شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و… به نتیجه ختم نمیشود. در واقع این نسل هر اکت یا حرکتی که انجام میدهد به نتیجه نمیرسد.
وی با اشاره به ویژگیهای فیلمنامه این اثر توضیح داد: ابتدا چندان روی کاغذ مشخص نبود قرار است چه اتفاقی در فیلمنامه بیفتد و به همین دلیل پیشبرد قصه در زمینه تولید به منظور جذب سرمایهگذار و سایر مسائل پیچیده شده بود، در حالی که ما خود میدانستیم که در ساخت است که اتفاق اصلی رخ میدهد.
واقعاً فیلمکوتاه ساختیم نه بخشی از یک فیلم بلند
رحیمیان ادامه داد: ما به معنای واقعی تلاش کردیم «تف» فیلم کوتاه باشد نه بخشی از یک فیلم بلند، ضمن اینکه پیمان شادمانفر عزیز پشت فیلم ایستاد و بسیار سریع همه آنچه را که نیاز داشتیم فراهم کرد، به واقع با تمام وجود پای فیلم ایستاد تا همه پروسه به شکل حرفهای پیش رفت. نمیدانم الان فهمیدهام چقدر او در این ماجرا تأثیرگذار بوده است یا بعدها بیشتر متوجه حضور تأثیرگذار او خواهم شد.
بازیگر نقش عبدالمالک ریگی در فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» در پاسخ به اینکه پروسه نگارش فیلمنامه چطور سپری شده است؟ توضیح میدهد: نگارش فیلمنامه را هم به صورت مشترک من و عماد امامینیا برعهده داشتیم و یک جرقه و اتفاق بامزه که برای یکی از دوستان ما رخ داد، نقطه آغاز آن بود. نزدیک چهار، پنج ماه برای فیلمنامه زمان گذاشتیم تا به این میزان از مینیمال بودن که مدنظرمان بود، برسیم. برای ما بسیار مهم بود پیچش خیلی سادهای که فیلمنامه داشت در پایان غافلگیرکننده نباشد. چراکه اگر سورپرایز اتفاق میافتاد ذهن تماشاچی به سمت دیگری میرفت که اتفاق خوشایندی برایمان نبود.
در بازیگری سر منزل مقصودی ندارم
رحیمیان در بخش دیگر از صحبتهایش بیان کرد: من ۲ رویکرد را برای خودم در نظر گرفتهام، بازیگری برای من عشق و علاقهای است که در کنار خود دارم، برای آن مطلقاً عجله ندارم و دست و پا نمیزنم، در واقع سر منزل مقصودی برایم در این حرفه وجود ندارد و عشقی است که میتوانم آن را در تئاتر، سینما، فیلم کوتاه و هر کاری که حالم خوب باشد، پیدا کنم.
وی ادامه داد: سینما در مقام کارگردانی و فیلمنامهنویسی برای من یک اصل است و اگر مجبور شوم بین بازیگری و کارگردانی یکی را انتخاب کنم، کارگردانی اولویت اول من است.
تأثیر مثبت فیلمنامهنویسی بر بازیگری
این بازیگر اظهار کرد: به نظرم و براساس تجربه شخصی که داشتهام، کسی که میخواهد بازیگر باشد و علاقهمند به این حوزه است نباید بازیگری بخواند به نظرم باید جامعه شناسی، روانشناسی و … بخواند و یکی از دلایل اینکه من فیلمنامهنویسی را برای تحصیل انتخاب کردم همین بود، البته من فارغالتحصیل بازیگری از یک مؤسسه سینمایی هستم اما انتخاب رشته فیلمنامهنویسی برای تحصیل این امکان را به وجود میآورد که با جامعهشناسی، روانشناسی و… روبهرو شویم و توفیق اجباری است که باید دست به قلم شویم. وی ادامه داد: به همین دلیل فردی که چنین پروسهای را طی کرده است تبدیل به بازیگری میشود که چند قدم از بازیگری که تحصیلات آکادمیک بازیگری دارد جلوتر است و به عنوان مثال در زمینه متن بسیار جلوتر باشد و میداند که فیلمنامه تنها روی کاغذ خوب است یا در پروسه تولید هم میتواند به اتفاق خوبی ختم شود.
فیلم کوتاه؛ مدیومی مستقل با زیرساختی غیرتخصصی
رحیمیان گفت: من با مدیوم مستقل بودن فیلم کوتاه موافقم اما بستگی به بستری دارد که ما در آن مشغول کار هستیم. فضای تولید فیلم کوتاه در ایران به لحاظ زیرساخت چندان تخصصی نیست، به عنوان مثال تهیهکنندههای متخصص در این زمینه کم داریم، بنابراین ناگزیر رویکرد به سمتی میرود که فیلم کوتاه پلی برای رسیدن به فیلم بلند باشد. نکته دیگر نیاز به کسب تجربه است که میتواند از طرق مختلفی چون مستندسازی، دستیار کارگردانی و خود فیلم کوتاه به دست بیاید. من به عنوان فیلمساز دلم میخواهد به جشنواره امید داشته باشم و این رویداد بیشتر پای فیلمسازان بایستد تا فیلمهای خنثی و ضعیفی تولید نشوند. واقعاً نیاز داریم بیشتر از این حرفها پای فیلمهای کوتاه بنشینیماین بازیگر ادامه داد: متأسفانه در میان اهالی تئاتر نیز رویکردی ایجاد شده است که بسیاری بازیگری تئاتر را به عنوان پلی برای حضور در سینما میشناسند، در حالی که تئاتر خود یک حوزه تخصصی است. فیلم کوتاه هم یک حوزه تخصصی، مستقل و جریانساز است و امیدوارم نگاه دلسوزانه و دغدغهمند پشت فیلم کوتاه قرار بگیرد که خود جریان بسیار مهم و تأثیرگذاری است.وی با اشاره به رویکرد برخی از فیلمسازان هم گفت: جنس برخی از فیلمها به لحاظ زمان بندی، قصه و پروداکشن به نحوی است که انگار قرار بوده بخشی از یک فیلم بلند باشند نه یک فیلم کوتاه مستقل. با وجود اینکه رویکرد جشنوارهها این کد را به فیلمساز میدهد تا به فیلمهایی کوتاهی که نیازی نیست برشی از فیلم بلند باشند، توجه میکنند اما باز هم رویکرد چیز دیگری است و این کد را برخی از فیلمسازان دریافت نمیکنند.
تلاش برای حفظ صمیمیت جشنواره فیلم کوتاه تهران
این کارگردان با اشاره به اینکه جشنواره باید در زمینه انتخاب فیلمها وسواس بیشتری را به خرج دهد، توضیح داد: من به عنوان فیلمساز دلم میخواهد به جشنواره امید داشته باشم و این رویداد بیشتر پای فیلمسازان بایستد تا فیلمهای خنثی و ضعیفی تولید نشوند. واقعاً نیاز داریم بیشتر از این حرفها پای فیلمهای کوتاه بنشینیم. فیلمسازان اشتیاق دارند تا فیلمشان در جشنواره و توسط اهل فرهنگ، دوستان و … دیده شود و به همین دلیل جشنواره فیلم کوتاه تهران میتواند محفلی صمیمی و درجه یک باشد تا مخاطبان و علاقهمندان ساختههای یک سال اهالی و فیلمسازان فیلم کوتاه را ببینند.
وی در پایان گفت: ایکاش صمیمیت و ازدحامی دوستداشتنی که در جشنواره فیلم کوتاه وجود دارد، صفهایی طولانی که برای تماشای فیلمها تشکیل میشود در جشنواره کمتر نشود. در نهایت امیدوارم بحران کرونا برطرف شود تا بتوانیم فیلمها را در سینما نمایش دهیم چون اکران آنلاین ممکن است مشکلساز شود و تنها امید ما به فروکش کردن پاندمی برای نمایش فیلمهاست. ایده نمایش فیلمهای جشنواره در چند سینما برای کاهش تراکم در سال جاری خیلی جالب و خوب است اما امیدوارم کرونا این فرصت را به ما بدهد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4396/20547/82135
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4396/20547/82136
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4396/20547/82137
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4396/20547/82138
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4396/20547/82139
|
عناوین این صفحه
- طراحی یک پروژه فرهنگی و گردشگری در تئاتر شهر کلید خورد
- هنرمندانی که برای معاش مجبور به دستفروشی شده اند
- هاشمی: «هنر» در اولویت این دولت نبوده و نیست
- اخبار
- اخبار