|
کسی از این جماعت خبر دارد؟
سینما و تئاتر جزو اولین مشاغلی هستند که فعالیتشان در چند مقطع زمانی تعطیل شده و از سوی دیگر بیبرنامگی و اعلام هفتگی این تعطیلات در کنار تنگناهای اقتصادی، رمق دستاندرکاران این حوزهها را گرفته است. این در حالی است که به دلیل رعایت سفت و سخت پروتکلهای بهداشتی و ظرفیت مشخص سالنهای سینما و تئاتر، این دو مکان جزو امنترین مکانهای عمومی به شمار میآیند و ریسک حضور تماشاگران در این مکانها در مقایسه با بسیاری مکانهای دیگر بسیار پایینتر است.
اما تازهترین ابلاغیه وزارت ارشاد مبنی بر مجاز بودن انجام فعالیتهای هنری تا قبل از ساعت ۶ عصر همچون تیر خلاصی، پیکر نحیف تئاتر را نشانه گرفت و با انتقاد همگان، از هنرمند تا مدیر هنری روبهرو شد و این ذهنیت را در جامعه تئاتری قوت بخشید که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی امور هنری در کشور نتوانسته ساز و کار فعالیتهایی مانند تئاتر را برای ستاد ملی مقابله با کرونا توضیح دهد و این ستاد که طبیعتا در این زمینه تخصصی ندارد، بخشنامههایی صادر میکند که تناسبی با طبیعت کار تئاتر ندارند. ضمن اینکه دستهبندی تئاتر و سینما در رده مشاغل غیرضروری، زخم دیگری بود که بر جان جامعه تئاتری نشست.
با توجه به حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ستاد کرونا، جامعه هنری انتظار داشتند تصمیمهای کارشناسیشدهتری درباره حوزه فعالیت آنان گرفته شود.
تئاتر به معنای تفریح و تفنن نیست
در همین زمینه ابتدا با قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی و سپس با سه تن از هنرمندان تئاتر به گفتوگو نشستیم و از آنان این را پرسیدیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چقدر توانسته ستاد کرونا را درباره ساز و کار اجرای تئاتر توجیه کند.
قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی که پیشتر اعلام کرده همه تلاشش را به کار میگیرد تا با انجام رایزنیهای لازم، این ساعت کاری را افزایش بدهد، سلامت افراد را بر همه چیز مقدم میداند و از امرار معاش هنرمندان تئاتر به عنوان دومین اولویت مهم نام میبرد.
او توضیح میدهد: از یک طرف با مسالهای به نام کرونا رو به رو هستیم که در این مدت جهش آن چند برابر شده و هر روز شاهد افزایش آمار مبتلایان و قربانیان این ویروس هستیم که ما را بر آن میدارد به عنوان متولیان فرهنگ کشور، برای فرهنگسازی در این زمینه پیشقدم شویم.
اول سلامت، بعد معاش
آشنا اضافه میکند: از سوی دیگر با واقعیتی به نام تئاتر رو به رو هستیم و این تئاتر به معنای تفریح و تفنن نیست بلکه منبع درآمد جمعی از هنرمندان کشور ماست که هیچ راه دیگری برای امرار معاش ندارند و از این منظر باید برای گذران زندگی آنان فکری کنیم، چراکه با تعطیلی تئاتر نمیتوانیم این خلاء را به گونهای جبران و دغدغه معیشت هنرمندان این رشته را برطرف کنیم.
او با تاکید بر اینکه از ابتدا طرفدار تعطیلی تئاتر نبوده است، خاطرنشان میکند: از همان آغاز اصرار داشتیم که نمایشها با رعایت همه شیوهنامههای بهداشتی روی صحنه بروند با این دیدگاه که اولویت اول، حفظ سلامت افراد است و در مرحله بعدی، درآمد و معاش آنان قرار میگیرد اما جمع کردن این دو مقوله، دشوار است.
آقای وزیر هم همین باور را دارد
او با اعلام موافقت خود با ابلاغیه جدید میافزاید: مشغول تلاش و گفتوگو هستیم تا این بازه زمانی را به مدت یکی دو ساعت افزایش بدهیم و بدین ترتیب گروههای نمایشی با دغدغه کمتری بتوانند به اجرای نمایشهای خود بپردازند و مسلما همچنان بر اجرای شیوهنامهها نظارت جدی خواهیم داشت، همانطور که شیوهنامههای بهداشتی ما در مقایسه با شیوه نامه ابلاغی وزارت بهداشت، بسیار جزییتر بود و همه بخشها را در آن شیوهنامه دیده بودیم.
این مدیر هنری در پاسخ به این پرسش که جامعه تئاتری معتقد است وزارت ارشاد به اندازه کافی ویژگیهای کار تئاتر را برای مسئولان وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا توجیه نکرده و به همین دلیل آنان گاه تصمیماتی میگیرند که در حوزه تئاتر چندان حرفهای و کارشناسی شده نیست، توضیح میدهد: از ابتدا موضعگیری معاونت هنری کاملا شفاف بوده است و ما هم به تبع آن نه تنها با بازگشایی تئاتر با رعایت شیوهنامههای بهداشتی موافقیم بلکه بر این موضوع تاکید داریم.
او ادامه میدهد: یقینا وزیر فرهنگ و ارشاد هم این باور را دارد و تا به حال هم بر مبنای همین استدلال با دوستان ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت گفتوگو کرده و به آنان توضیح دادهایم ریسک اجرای تئاتر در مقایسه با بسیاری از فعالیتها خیلی پایینتر است، ولی فراموش نکنیم ستاد کرونا، برنامهریزی برای کل کشور را بر عهده دارد.
آشنا با اشاره به رایزنیهایی که برای بازگشایی تئاتر انجام شده است، میگوید: خود من در جلسات وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا، استاندار و ... حضور داشتهام . علاوه بر آن به صورت مکتوب و در گفتوگوهای انفرادی هم این موضوع را پیگیری و تاکید کردهایم که همه شیوهنامهها را رعایت میکنیم. ضمن اینکه عنوان کردهایم کل تماشاگران تئاتر به اندازه مسافران یک ساعت مترو نیستند.
مدیر کل هنرهای نمایشی اضافه میکند: همه این استدلالها مطرح شده ولی ستاد مقابله با کرونا هم میگوید ما کل کشور را با هم میبینیم. با این حال این گفتوگوها و جلسات ادامه دارد. البته جمع کردن معاش افراد و تامین سلامت آنان کار سختی است. در این میان هر یک از بخشها هم حق دارند امور مربوط به خودشان را پیگیری کنند. دغدغه ما تئاتر است و دوستان ستاد کرونا هم دلمشغولیهای خود را دارند.
مدیران کلاه خود را قاضی کنند
اما اصغر همت، بازیگر باسابقه تئاتر مشغول بازی در نمایش «تنها خرچنگ خانگی لای ملافهها لانه میکند اتللو» بود که با همه گیری کرونا، اطلاعیه تعطیلی تئاتر و سینما منتشر شد.
او با ابراز تاسف از وضعیت هنرمندان این دو رشته در دوران کرونایی میگوید: نزدیک به ۹ ماه از شیوع کرونا میگذرد و خوب است مدیران فرهنگی و هنری کلاه خود را قاضی کنند که در این مدت برای انجام مسئولیت خود چه کردهاند!
این بازیگر باسابقه ادامه میدهد: در این شرایط طبیعتا عمده تصمیمها از جانب ستاد ملی مقابله کرونا گرفته میشود ولی بدیهی است که اعضای حاضر در این ستاد برای تصمیمگیری در شاخههای مختلف، تخصص ندارند. به همین دلیل گاه تصمیماتی میگیرند که اجرانشدنی است مانند مصوباتی که در این مدت درباره تئاتر و سینما داشتهاند.
میخواهند شانه خالی کنند
همت موارد مندرج در ابلاغیه جدید وزارت ارشاد را که بر اساس آن فعالیت تئاتر و سینما از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر مجاز است مضحک توصیف میکند و میگوید: آیا این راهکاری برای بازگشایی تئاتر است؟ در این بازه زمانی و آن هم در رده کارهای غیرضروری؟!!!! به نظر میرسد این تصمیم غیرکارشناسانه، برای شانه خالی کردن از بار مسئولیتی است که در برابر جامعه هنری دارند و فقط میخواهند جامعه مطالبهگر تئاتر را از سر خود باز کنند.
ستاد کرونا که نمیتواند ضرر و زیان تئاتریها را جبران کند
او درباره این موضوع که مسئولان فرهنگ و هنر چقدر توانستهاند اعضای ستاد مقابله با کرونا را درباره ساز و کار فعالیتهای هنری توجیه کنند، خاطرنشان میکند: مسلما نمایندگان ما در دولت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری و مدیر کل هنرهای نمایشی هستند ولی متاسفانه این مسئولان که انتظار میرود قرابت بیشتری با فرهنگ و هنر داشته باشند و به عنوان نمایندگان جامعه هنری بتوانند اعضای ستاد کرونا را نسبت به مناسبات کاری ما آگاه سازند، ظاهرا تلاش خاصی برای تاثیرگذاری بر تصمیمات این ستاد انجام ندادهاند، اگر هم تلاش کردهاند، بینتیجه بوده و این چنین است که مدام با ابلاغیههای غیرکارشناسانه رو به رو میشویم.
این مدرس تئاتر در پاسخ به این نکته که ممکن است یکی دو ساعت به ظرفیت ابلاغیه جدید اضافه شود، توضیح میدهد: گیرم که تا ساعت ۱۰ شب هم بتوان آن را گسترش داد ولی شرایط همان است. همچنان نیمی از صندلیهای سالن خالی میماند.
او تصریح میکند: وظیفه ستاد کرونا، حفظ سلامت مردم است ولی این ستاد که نمیتواند درباره ضرری که به دلیل خالی ماندن نیمی از صندلیهای سالن، به گروهها و سالنهای نمایشی وارد میشود، کاری انجام بدهد. طبیعتا بخش دولتی است که باید تکلیف این مساله را مشخص کند؛ اتفاقی که در مدت بازگشایی تئاتر، به شکل درستی رخ نداد.
بگویند بودجه تئاتر کجا هزینه شده
همت با اشاره به انصراف تعدادی از گروههای نمایشی برای اجرای آثارشان یادآوری میکند: گروههای نمایشی به صِرف دریافت کمک هزینه نمیتوانند روی صحنه بروند. این شیوه کار کردن، فقط به جان خریدن ریسک بیماری است بدون اینکه از نظر اقتصادی، چشماندازی امیدبخش داشته باشد.
او با تاکید بر اینکه باید در ارتباط با بودجه جاری و هزینهکرد آن از جانب مسئولان بیشتر توضیح داده شود، ادامه میدهد: چهار ماه دیگر سال به پایان میرسد و هنوز مشخص نیست بودجه تئاتر چگونه هزینه میشود. در صورتی که این بودجه، برای جبران نیمی از صندلیهای خالی سالنها، هزینه شود، اجرای تئاتر در این وضعیت هولناک کرونایی، دستکم از نظر اقتصادی، کمی منطقیتر به نظر میرسد.
اصغر همت در پایان سخنان خود خاطرنشان میکند: اهالی تئاتر هم مانند اکثریت قریب به اتفاق مردم روزگار سختی را سپری میکنند و دولت باید فکری به حال معیشت اسفبار آنان کند.
کار از توهین گذشته
اما مرتضا جلیلی دوست به عنوان نمایندهای از نسل جوان هم، ابلاغیه جدید را مضحک میداند و میگوید: راستش احساس میکنیم کار دیگر از توهین گذشته و به تسمخر و ریشخند رسیده است. خندهدار است اگر فکر کنیم کرونا قبل از ساعت ۶ منتقل نمیشود!
اول باید مدیران را توجیه کرد
این کارگردان جوان که اجرای نمایشش «دریم لند» به خاطر تعطیلیهای کرونایی تئاتر، دو بار دچار وقفه شده است، اضافه میکند: این ابلاغیه نشان میدهد هم مسئولان عالی رتبه وزارت ارشاد و هم کسانی که در ستاد کرونا حضور دارند، با روال تئاتر آشنایی چندانی ندارند و آگاه نیستند که یک اثر نمایشی چه مراحلی را طی میکند تا به صحنه برسد.
جلیلیدوست ابراز تاسف میکند: ظاهرا خود آقای وزیر هم در این زمینه چندان اطلاعات دقیقی ندارند که بتوانند ستاد کرونا را توجیه کنند چون طبیعتا نمیتوان از ستاد کرونا انتظار داشت ساز و کار اجرای تئاتر را که یک موضوع کاملا تخصصی است، بداند ولی انتظار میرود نماینده جامعه هنری بتواند آنان را در جریان چند و چون این کار قرار بدهد.
او با اشاره به تصمیمات متعددی که در دوران کرونا درباره تئاتر گرفته شده است، ادامه میدهد: ما که دلقک دربار نیستیم که در هر زمان و مکانی بتوانیم کار اجرا کنیم. با نیت خیر هم به این بخشنامهها نگاه میکنیم و میدانیم کسانی که این دستورالعملها را ابلاغ میکنند، قصد آزار جامعه هنری را ندارند ولی متاسفانه با تصمیمهای غیرکارشناسانه، ناخواسته به ما صدمه میزنند.
پروتکلها باید بر اساس تخصص باشد
در ادامه حسین مسافر آستانه دیگر نماینده جامعه تئاتری نیز همچون دیگر همکارانش با اعتقاد بر اینکه این تصمیمها غیرکارشناسانه است، تصریح میکند: در ستاد کرونا نگاه کسب و کاری وجود دارد. هر چند تصمیم نهایی با وزارت بهداشت است، ولی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خودشان عضو ستاد کرونا هستند.
او که اجرای نمایشش با نام «برگشتن» به دلیل تعطیلات کرونایی در تماشاخانه «سرو» متوقف شد، با تاکید بر ضرورت نگاه تخصصی درباره مشاغلی مانند سینما و تئاتر توضیح میدهد: جامعه هنری از آقای وزیر توقع دارند جلساتی با نخبگان رشتههای مختلف هنری بگذارند و تصمیم نهایی را از طریق این جلسات و مشاورهها به ستاد کرونا منتقل کنند تا پروتکلهای وزارت بهداشت بر اساس تخصصها باشد نه اینکه جنبه عمومی داشته باشد.
تئاتر که کار اداری نیست
این کارگردان و مدیر هنری با ابراز تاسف از اینکه نبود نگاه تخصصی در تصمیمگیریها به تئاتر آسیب جدی وارد میکند، ادامه میدهد: تئاتر قبل از ساعت ۶ عصر اصلا امکان اجرا ندارد و استثنا کردن این شاخه، تاثیری در افزایش تردد مردم نخواهد داشت چراکه مخاطبان تئاتر بویژه در دوران کرونا محدود هستند ضمن اینکه ظرفیت سالنهای نمایش هم مشخص است.
رییس شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از انتشار ابلاغیه جدید، گروهی برای اجرا اعلام آمادگی کرده، توضیح میدهد: هنوز کسی اعلام آمادگی نکرده است چراکه تئاتر را باید از دیگر فعالیتهای اجتماعی که در ساعات اداری انجام میشوند، جدا دید زیرا زمانی کار تئاتر آغاز میشود که مشاغل دیگر دست از کار کشیده باشند و زمان استراحت مخاطبان رسیده باشد. در این معنا، کار تئاتر با دیگر مشاغل شروع نمیشود که با آنها تمام شود.
اخبار
«قطار آن شب» در جشنواره کودکان و نوجوانان المپیای یونان
فیلم سینمایی «قطارآن شب» به کارگردانی «حمیدرضا قطبی» و تهیهکنندگی «بهروز رشاد» در جشنواره کودکان و نوجوانان یونان به نمایش درمیآید.
به گزارش امتیاز، این فیلم در پنجمین حضور بینالمللی خود در بخش رقابتی بیست و سومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کودکان و نوجوانان المپیا در پیرگوس، آمالیادا و چند شهر دیگر درغرب یونان به روی پرده خواهد رفت. بر اساس این خبر، این جشنواره که یکی از مهمترین جشنوارههای کودکان و نوجوانان در اروپا محسوب میشود، از 28 نوامبر تا 5 دسامبر 2020 (8 تا 15 آذر 1399) برگزار خواهد شد.«قطار آن شب» با اقتباس از رمان احمد اکبرپور در ژانر کودک و نوجوان ساخته شده است و افشین هاشمی، سیامک صفری، مریم بوبانی، بهناز نادری، بهرام شاکری و بازیگر خردسال آیلین رشیدیان در این اثر سینمایی به ایفای نقش پرداختهاند.این فیلم در سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان برنده پروانه زرین بهترین فیلم کودک از نگاه داوران کودک، دیپلم افتخار بهترین بازیگر و پروانه زرین جایزه ویژه هیات داوران و جایزه نوآوری شد.
مستند سینمایی «ایساتیس» به مراحل پایانی رسید
مستند بلند سینمایی «ایساتیس» آخرین ساخته علیرضا دهقان فیلمساز جوان کشورمان به مراحل پایانی رسید.
به گزارش امتیاز، مستند سینمایی «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان در مراحل پایانی قرار دارد. پژوهش این فیلم مستند ۱۵ ماه و مراحل تولید وآماده سازی، ۲ سال به طول انجامید.
ابوالحسن تهامینژاد، نصرالله مدقالچی، زهره شکوفنده و مریم شیرزاد راویان این مستند هستند.
در خلاصه داستان فیلم مستند سینمایی «ایساتیس» آمده است: «این داستان سفر است. سفر یکی از فرزندان ما؛ آدم. سفری به درازای هزاران سال در دل کویر بی آب و علف، در مرکز این سرزمین کهن. روایتی که راویانش آب، باد، خاک و آتش هستند. این آشنایان ناآشنا، پس گوش دل بسپار که شرحی شنیدنی است.»
فهرست برخی عوامل مستند «ایساتیس» عبارت است از:
کارگردان: علیرضا دهقان، مدیر فیلمبرداری: مهدی آزادی، پژوهش: راحیل صحرایی و علیرضا دهقان، تدوین: بهمن کیارستمی و پویا پارسا مقام، موسیقی: ستار اورکی، صدابردار: اشکان طلوعیان، صداگذار: آرش قاسمی، نویسنده متن: رضا آتشی و علیرضا دهقان، ویرایش متن: همایون امامی، مدیر تولید: محمدحسین افضلی، مدیر هماهنگی: محمدرضا واحدی، دستیار یک و برنامه ریز: محسن شاهنده، دستیار دوم کارگردان: فرامرز جاوید.
نمایش صورت خیال در «مکان هندسی»
روزهایی که در حال تجربه و گذر از آنها هستیم، موسوم به روزهای کرونایی برای همه مردم است و اهالی فرهنگ و هنر نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ این در حالی است که فعالیتهای هنری از جمله سینما، تئاتر، موسیقی و نمایش آثار تجسمی به صورت نیمه تعطیل برگزار میشوند.
در این میان گالریهایی در پایتخت هستند که نمایشگاههای هنری را با رعایت پروتکلهای بهداشتی یا به صورت آنلاین برگزار میکنند. روزهای جمعه نیز که عمدتاً روزهای افتتاحیه نمایشگاههای هنری است، همچون قبل رونق ندارند اما با تعداد افراد کمتری در حال برگزاری هستند و همگان سعی میکنند این روزها را پشت سر بگذارند تا به روزهای پررونق گذشته بازگردیم.جمعه ۲۳ آبان ۹۹، تعدادی نمایشگاه هنری در گالریهای تهران افتتاح میشوند که در ادامه برخی از آنها را بر میشمریم که بازدید از آنها، با تعیین وقت قبلی و با رعایت پروتکلهای بهداشتی امکانپذیر است.
گالری جاوید
نمایشگاه نقاشی گروهی «دورنما؛ معماری در هنر نوگرای ایران» به کیوریتوری شایان شعبان از روز جمعه ۲۳ آبان ماه در گالری جاوید به نشانی خیابان ولیعصر، ابتدای زرتشت غربی، کوچه یزدان، پلاک ۱۷ واحد یک گشایش مییابد.در این نمایشگاه آثاری از هنرمندانی چون، بهمن بروجنی، فرامرز پیلارام، صادق تبریزی، مهدی حسینی، کیخسرو خروش، نورالدین زرین کلک، جمشید سماواتیان، قباد شیوا، علی اکبر صادقی، علی اکبر صنعتی، مسعود عربشاهی، سیاوش کسرایی، پرویز کلانتری، علی گلستانه، حسین محجوبی، مرتضی ممیز و منوچهر نیازی به نمایش در میآید.بازدید از نمایشگاه، با تعیین وقت قبلی و با رعایت پروتکلهای بهداشتی امکان پذیر است.
گالری محسن (منفی یک)
نمایشگاه انفرادی نقاشیهای زهرا قیاسی با عنوان «مکان هندسی» از روز جمعه در گالری محسن واقع در ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک ۴۲ آغاز به کار کرد. در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «خیال، صورتی است که در خواب یا بیداری به چشم میآید. زهرا قیاسی که نقاش صورتهای خیالی و اندیشههای تجسمیافته است، در پنجمین نمایشگاه انفرادیاش با عنوان «مکان هندسی» که در گالری محسن برگزار میشود به نمایش دو مجموعه نقاشی به نامهای «کتابخانهها» و «جانمایی» و چند مجموعه طراحی پیرامون آن میپردازد. در اینجا منظور از «مکان هندسی» -اصطلاحی که اساساً در ریاضیات کاربرد دارد- نشاندن مجموعهای از فضاهای مادی و غیرمادی در نقطههای جغرافیایی و تاریخی مختلف، در مکانی تازه است که مختصاتی مشترک با هم دارند.مجموعه «کتابخانهها» نقاشیهایی با تنپوش ادبیاتاند که به دل متنهای ادبی و عرفانی سفر کردهاند تا گوشهای استعاری از دشتهای خیالانگیز، درههای هراسناک و مکانهای فراموششده ذهن شاعران و متفکران و عارفان ایرانی را به تصویر بکشند. در این مجموعه تخیل با دست همراه میشود و به گذشتهی ادبیات نقبی میزند تا مکانهایی را برای برپایی کتابخانههایی ابدی پیشنهاد کند. نقاش با در نظر گرفتن محیط زندگی و منطقهای شاعران و عارفان و از آنِ هرکس کردن نور، فضا و مادهی خودش به خلق تصویرهایی انباشته از عواطف و خیال پرداخته است. قیاسی در این اسلوب اندیشیدن تصویری، از شیوهی تفکر و زندگی شخصیتهای دور و نزدیکی مثل خواجه نصیرالدین طوسی، ابوسعید ابوالخیر، ناصرخسرو قبادیانی، شهابالدین سهروردی، احمد شاملو و صادق هدایت الهام گرفته است.وجه اشتراک مجموعه «جانمایی» با «کتابخانهها» به جز آنکه هر دو با تکنیک رنگروغن کار شده است و فضاسازیهایی آشناپندار دارد، در سفر کردن و خیالپردازی محض است، اما فارغ از موضوع ادبیات، با چشمافزاری شکاکانه به نقاشیهای دورهی رمانتیک اروپا و آرمانهای آن دوران میپردازد. این منطقههای اسرارآمیز، جهانهایی مستقل و منفصل از نظرند که صورتپذیرفته و در جایی میان ایدهی نقاشهای رمانتیک و ذهن نقاشانهی قیاسی ایستادهاند. این آثار چشماندازهایی ویرانشده یا در حال ویرانیاند که هنوز خیال شکوهی ابدی را میبینند.»
اخبار
جشنواره ها چقدر می توانند آنلاین باشند؟
سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر سیوهفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران که بخش نخست آن بهصورت آنلاین برگزار شد درباره تجربه برگزاری آنلاین جشنوارههای سینمایی و تأثیراتی که کرونا روی آنها میگذارد، اظهار کرد: در شرایط فعلی برای برگزاری بخشهای جنبی جشنوارهها به شکل آنلاین مشکل نداریم، اما برای حفظ و صیانت از آثار در اکران آنلاین پلتفرمها هنوز مشکل داریم.
وی ادامه داد: میتوان از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد و آثاری را که نمایش پردهای آنها به پایان رسیده در این چرخه انداخت کمااینکه فیلم «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی کیا نخستین گام را در این عرصه برداشت و برای اولین بار روی پلتفرمها به شکل آنلاین اکران شد. اما امیدوارم سال آینده بعد از بازگشت به چرخه طبیعی بتوان از این ظرفیت استفاده کرد و آثار را روی پلتفرمها هم به نمایش درآورد.این مدیر سینمایی تأکید کرد: متأسفانه در بخش جشنوارهای به دلیل اینکه آثار برای نخستین بار به نمایش در میآیند، هنوز زیرساختها فراهم نشده است و در جشنواره فیلم کودک و نوجوان نیز شاهد بودیم که این امکان ایجاد نشد تا بتوان از ظرفیت فنی که در جهان وجود دارد برای نمایش آثار بهرهمند شویم و امنیت آثار را تأمین کنیم، چرا که امکان سرقت فرهنگی آثار بسیار بالاست. بنابراین از این ظرفیت تنها میتوان در بخشهای جنبی جشنواره که شامل مباحث علمی، فعالیتهای پژوهشی، ویدئولایبرری، مسابقات پوستر و عکس میشود، استفاده بهینه کرد.
ظرفیتهای استراتژیک جشنواره «مقاومت»
موسوی در ادامه و بهصورت مصداقی درباره برگزاری جشنواره فیلم «مقاومت» گفت: به نظر میرسد برگزاری جشنواره فیلم «مقاومت» مهمترین رخداد سینمایی در حوزه انقلاب و دفاع مقدس است. ضمن اینکه خود موضوع مقاومت نیز یک امر استراتژیک است، چرا که کشور ما از هر حیث در این چهل سال در حال مقاومت در حوزههای مختلف بوده که حفظ و توسعه آن کار مهم و تعیینکنندهای است. مدیرعامل انجمن سینمای جوانان افزود: امیدوارم که همکاران من بتوانند با قوت و جدیت این راه را ادامه دهند و به حیات فرهنگی آثار مقاومت کمک کنند. کشف و شناسایی استعدادها و معرفی آنها به مردم از جمله اهدافی است که جشنواره میتواند آن را دنبال کند. معتقدم جشنواره باید به حیات خود ادامه دهد. وی در ادامه درباره تولیدات سینمای دفاع مقدس و پرداختن به موضوع مقاومت نیز بیان کرد: به نظرم پرداختن به تاریخ دفاع مقدس یک اهمیت ویژه دارد و پیامدهای جنگ را نیز به نوعی دیگر میتوان مدنظر قرار داد. علاوه بر این در سالهای اخیر بحث مدافعان حرم را نیز داشتیم و هنوز هم در خارج از مرزهای کشور نیروهای رزمنده در حال دفاع هستند که هرکدام میتوانند قصههای گوناگونی در این ژانر داشته باشند.
هنوز میتوان درباره «مشروطه» فیلم ساخت
این مدیر سینمایی افزود: خود جنگ همچنان روایتهای مطرح نشده فراوانی دارد و میتوان سالها از این ظرفیت دراماتیک استفاده کرد. همانطور که هنوز میتوان درباره اتفاق مشروطه که صدسال پیش رقم خورده است، فیلم ساخت به طریق اولی به امری که بسیار به ما نزدیک است و اثراتش را در زندگیمان همچنان وجود دارد نیز میتوان پرداخت. ما هنوز رزمندگان، جانبازان و آزادگان را در مقابل دیدگان خود داریم و امیدوارم که دستگاهها حمایت کنند و با رویکردهای مختلف فیلمسازان به این امر بپردازند. موسوی همچنین درباره تأثیر جشنواره در روند پیشرفت و جریان سازی این ژانر نیز اظهار کرد: جشنواره در خدمت این ارتقاست و به تنهایی نمیتواند بار را به دوش بکشد. باید تولید باشد تا جشنواره کمک به معرفی بهتر آن کند. برای ارتباط گرفتن با مخاطب و قدردانی از عواملی که تولید اثر میکنند، جشنواره فیلم مقاومت یک بازوی کمککننده توانمند در حوزه فیلم دفاع مقدس است و برای حفظ و اشاعه و استعدادیابی در این حوزه فعالیت میکند.
گلایه از انتشار بدون هماهنگی فیلم نمایش
هادی مرزبان کارگردان باسابقه تئاتر ایران درباره انتشار فیلم تئاتر «شب روی سنگفرش خیس» بدون هماهنگی و توافق با وی گفت: سال ۹۱ نمایش «شب روی سنگفرش خیس» را در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه بردم. بعد از گذشت چند ماه از اجرای نمایش اتفاقی در ویترین فروش محصولات فرهنگی سینما آزادی با فیلم تئاتر این نمایش روبرو شدم که به قیمت ۲۰ هزار تومان برای فروش گذاشته شده بود. زمانی که از مسئولان آنجا پیگیری کردم به من گفتند که تماشاخانه ایرانشهر این فیلم تئاتر را برای فروش گذاشته است.وی ادامه داد: متأسفانه آن زمان من بیمار شدم و نتوانستم این مساله را پیگیری کنم اما همان موقع هم از مسئولان ایرانشهر برای اینکه بدون هماهنگی من اقدام به انتشار فیلم نمایش کرده بودند، گله مند بودم. متأسفانه همان سال نیز ما برای دریافت دستمزد بچههای گروه از ایرانشهر با مشکل مواجه بودیم و من به سختی و بعد از چند ماه توانستم حق بازیگران و عوامل نمایش را دریافت کنم اما مدیریت وقت آن زمانِ تماشاخانه ایرانشهر به جای دستمزد کارگردانی به من بُن خرید داد و گفت که به جای پولی که از آنها طلب داشتم بن شهروند را قبول کنم. از همان موقع بود که به این نتیجه رسیدم سیر نزولی و سرازیری تئاتر شروع شده و امثال ما بر سر گور خالی گریه میکنیم.این کارگردان تئاتر درباره فروش فیلم تئاتر نمایش در یکی از سامانههای فروش توضیح داد: چند روز قبل متوجه شدم که فیلم تئاتر نمایش «شب روی سنگفرش خیس» را در سامانه تیوال نیز به فروش میرسانند و بدون اینکه اطلاعی به من دهند از آن سودآوری میکنند. قراردادی که آن زمان ما با ایرانشهر امضا کردیم به این صورت بوده که بهره برداری تصویری پس از اجرای نمایش در اختیار طرف اول یعنی تماشاخانه ایرانشهر قرار دارد اما این اتفاق باید با هماهنگی کارگردان و پرداخت درصد فروش به او رخ دهد نه بدون هماهنگی و امضای هیچ قراردادی با وی. ممکن است دوستان برداشتشان از قرارداد این بوده که من اجازه انتشار فیلم نمایش را بدون دریافت هیچ حق و حقوقی دادهام اما این درست نیست چون در قرارداد هم آمده که قبل از انتشار فیلم باید من را در جریان قرار میدادند و هماهنگیهای لازم انجام میشد.مرزبان متذکر شد: از طرف دیگر روابط ما همیشه بر مبنای اعتماد متقابل بوده است اما واقعاً متاسف هستم که از این اعتماد سوءاستفاده شده است. من به همه دوستان کارگردان می گویم با وجود روابط دوستانهای که با مدیران سالنها دارند اما به هیچ سالنی اعتماد نکنند، مراقب بندهای قراردادهایشان باشند و آنها را دقیق مطالعه کنند. بر این مساله نیز تاکید داشته باشند که قبل از پخش فیلمِ تئاترهایشان باید حتماً با آنها توافق صورت گیرد بعد اقدام به انتشار شود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4397/20550/82140
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4397/20550/82141
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4397/20550/82142
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4397/20550/82143
|
عناوین این صفحه
- کسی از این جماعت خبر دارد؟
- اخبار
- نمایش صورت خیال در «مکان هندسی»
- اخبار