|
چگونه کودکان را کتابخوان کنیم؟
هفته کتاب پایان یافت و در سرمای پاییزی و وضعیت کرونایی بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد در وانفسای تعطیلی ها و بیماری ها خاطره ای خوش از این روزها برای اهالی کتاب و فرهنگ به یادگار بگذارد.
داستان مطالعه و کتابخوانی سال هاست دستمایه طرح مشکلات و مسائل مربوط به کتاب بوده و هر کارشناس از منظر خود راهکارهایی ارائه می دهد. در این میان نسل جدید یعنی کودکان و نوجوانان که گرفتار فضای مجازی و شبکه های اجتماعی شده اند، چهره ای مظلوم تر از گذشته را برای کتاب ترسیم کرده اند؛ به گونه ای که باعث پایین آمدن میزان سرانه مطالعه بیش از پیش شده است.
برخی کارشناسان معتقدند برای آشتی دادن کودکان با کتاب و مطالعه باید از اقدامات تکراری جلوگیری کرد و در واقع نوشتن کتاب برای کودک در عصر حاضر نیازمند یک غواصی و پژوهش های عمیق است.
حجت الاسلام غلامرضا حیدریابهری گفت: در حوزه کتاب های مذهبی کودکان مسیر خیلی خوبی را طی کرده ایم ولی به نوعی تکرار رسیده ایم که کار ما را ضعیف می کند و از طرف دیگر مخاطب را می رنجاند و در واقع طراوت کار را از بین می برد و تاثیرگذاری لازم را ندارد.
تصور ما از کار دینی فقط داستان های پیامبران و زندگی ۱۴ معصوم است ولی اسلام دین زندگی است و می توان بسیار وسیع تر به آن نگاه کرد. یک زمانی اطلاعات عمومی در فضای دینی وجود داشت و برای یک نویسنده کافی به نظر می رسید تا در حوزه دین کتاب بنویسید و نیازی به غواصی نداشت. مثلا هر نویسنده ای می توانست با مراجعه به یک کتاب عمومی از داستان پیامبران یا یک تفسیر معمولی در حوزه مسائل دینی کتاب بنوسید ولی امروز نیاز به یک غواصی داریم یعنی کار عمیق تری باید در این حوزه انجام شود.
این کارشناس مذهبی که کتاب محمد (ص) مثل گل بود را برای کودکان نوشته، افزود: اگر استاد شهید مرتضی مطهری آنگونه داستان راستان را برای کودکان دوره خود نوشته است، نویسنده امروز باید حرف های ناب تری پیدا کند یا قالب جدیدی را با تکنیک های بهتری ارائه دهد در حالی که بیشتر تکنیک ها شبیه هستند و حرف های یکسان زده می شود و بیشتر کتاب ها مانند هم.
البته وی غواصی و تحقیق در این حوزه را نیازمند زحمت دانست و گفت: اکثر کتاب های مذهبی که در حوزه کودک نوشته می شود، تکراری است و گویی ۲۰۰ کتاب کودک را یک نفر نوشته است.
به اعتقاد این نویسنده حوزه کودک مشکل دیگر این است که اکثر نویسندگان به بازنویسی قصه معصومین (ع) می پردازند و مخاطب می گوید این کتاب ها را دست پدر و سپس برادرم دیده بودم و حالا چرا باید همان کتاب ها را بخوانم. به همین دلیل چند ناشر به بازنویسی می پردازند ولی هیچیک از آنان داستان های آن زمان را با زندگی امروز پیوند نزده و از منظری دیگر و سبکی جدید ننوشته است.
وی تاکید کرد: اگر یک نویسنده تلاش کند تا یک سال با نهج البلاغه رفیق شود و با کلام امیرمومنان (ع) انس بگیرد، آنگاه می تواند برای کودکان به شکلی جدید و ساده قصه بنویسد درحالی که اکنون فقط جمله ای از نهج البلاغه را برای کودکان می نویسیم.
وی اضافه کرد: من در کتاب پول، خدا، بچه ها ابتدا مسائل مالی کودکان را از خانواده پرسیدم. سپس کارهای غربی را رصد کردم و در ادامه مسائل دینی را از کتاب نهج الحیات که به مسائل اقتصادی اسلام پرداخته، استخراج و فیش برداری کردم و آنگاه مجموعه ای از سوالات کودکان را با نگاه دینی مطرح کردم.
پریسا شادقزوینی عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) از منظری دیگر به این موضوع نگاه کرد و گفت: گاهی در کتاب های کودکان مباحث دینی با زبان های غیرمذهبی و خسته کننده و تکراری منتشر می شود، لذا ایجاد جذابیت در کتاب یکی از مسائل مهم در این حوزه به شمار می رود.
یک ناشر فرانسوی ۱۵ سال پیش کتابی منتشر کرد که هنگام باز کردن آن بوی عطر در فضا پراکنده می شد و علاقه مخاطب را به خود جذب می کرد در حالی که کتاب های ما حتی اکنون چنین جذابیت هایی را ندارد.
این مدرس دانشگاه افزود: شکل و قالب کتاب می تواند هر مخاطبی را با توجه به سن و علاقه به خود جذب کند. مثلا رنگ جلد کتاب باعث جذابیت آن می شود یا شکل کتاب و ابعاد و اندازه کتاب نیز در جذب مخاطب تاثیرگذار است. چند سال پیش در ایران برای جذب مخاطب کتاب هایی به عنوان کتاب جیبی منتشر می شد ولی امروز که اکثر کودکان با فضای دیجیتال ارتباط دارند، لازم است از طریق فضای مجازی کتاب را در اختیار کودکان قرار داد.
وی تاکید کرد: در ۴۰ سال گذشته تلاش بر این بوده که کتاب های دینی برای کودکان منتشر شود ولی موفق نبوده است. علت آن وجود نداشتن زنجیره نویسنده، تصویرگر، ناشر و چاپخانه نبوده است. چون وقتی به جامعه وارد می شویم، می بینیم کتاب های مذهبی کودکان تاثیر لازم را نداشته است و یکی از دلایل مهم آن ورود کتاب های غیربومی است که با چاپ های عالی و سرمایه گذاری های فراوان صورت می گیرد.
به زبان کودکان بنویسیم
نظر برخی کارشناسان برای رونق کتاب های کودک به ویژه در زمینه مذهبی آدمی را به یاد این شعر مولوی می اندازد که چون سرو کارت به کودک درفتاد/ هم زبان کودکی باید گشاد.
فرزانه زنبقی نویسنده و مترجم کتاب گفت: کودکانه نوشتن موضوع مهمی است و ناشران و نویسندگان باید دقت کنند کتاب مذهبی حتما نباید مستقیم نوشته شود. نویسندگان باید نوشتن به صورت غیر مستقیم را دنبال کنند. چون تاثیر آن را از بین می برد.
وی افزود: گاهی تصاویر کتاب های کودکان واقعا کودکانه نیست و این تصاویر نه لطیف است و نه برای کودک مناسب است. در مرحله اول ناشر باید احساس مسئولیت کند و ممیزی داشته باشد و هرکتابی را منتشر نکند و در مرحله بعد مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نظارت داشته باشند.
شادقزوینی نیز با اشاره به تصویرگری مرحوم پرویز کلانتری در کتاب های کودکان گفت: تصاویر داستان های دهه ۴۰ مانند حسنک کجایی، روباه حیله گر یا چوپان دروغگو همیشه در ذهن مردم ماندگار است.
وی افزود: و اگر چه این کتاب ها در ظاهر بار مذهبی نداشت در مفهوم کلی آنها بار مذهبی نهفته بود و اگر مفاهیم دینی ارائه شده در کتاب های کودکان غیرمستقیم و مانند دهه چهل انجام شود، کاملا موفق خواهد بود.
کتابهای کودک به روز نوشته شود
برخی نیز معتقدند برای این که کتاب های کودکان، کودکانه باشد؛ نویسندگان باید با توجه به شرایط روز قلم به دست بگیرند و برای کودکان بنویسند.
حجت الاسلام محمدحسن راستگو گفت: امروز مفهوم کتاب با گذشته تفاوت کرده است. در گذشته وقتی سخن از کتاب می شد، منظور کتاب کاغذی و نوشتاری بود ولی امروزه رسانه های دیجیتال و مجازی می تواند حوزه های فراوانی را در این زمینه به خدمت بگیرد.
وی افزود: بر همین اساس نویسندگان کودک باید با درک شرایط روز به ویژه با مواردی که در رسانه های مجازی، تلویزیون، ماهواره و سایت های کودکان در خارج وجود دارد، در ارتباط باشند تا بدانند اکنون برای کودکان ما چه خوراک هایی توسط دیگران تهیه می شود و چه مقدار از آن مطلوب و با فرهنگ ایرانی اسلامی ما سازگار است و لذا نویسندگان باید شرایط روز را بسنجند و متناسب با آن برای کودکان کتاب بنویسند.
در این زمینه منابع غنی فراوانی همچون قصه های تاریخ اسلام داریم و شاید هزاران قصه در تاریخ خود داشته باشیم که امروزه هنوز کشف نشده یا توسط نویسندگان ما به قلم نیامده است. مثلا قصه هایی که مربوط به شان نزول آیات قرآن می شود از این جمله است. جریانی در صدر اسلام اتفاق افتاده و متناسب با آن آیه ای از سوی خدا نازل شده است و اگر بتوانیم این آیه را با شرایط قصه گویی امروز برای کودکان بیان کنیم، تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.
وی پیشنهادی دیگر نیز ارائه داد و گفت: شرایط قصه گویی امروز تفاوت کرده و ما باید بتوانیم به صورت چند رسانه ای برای کتاب فعالیت کنیم. یعنی هم در آن صوت، تصویر و حرکت باشد و هم مواردی که خود کودکان قدرت تغییر و نظردهی داشته باشند. مثلا بخشی از قسمت ها را رنگ آمیزی کنند یا خودشان به اجرای نقش بپردازند یا صدا را تقلید کنند تا بتوانیم کتاب را از حالت صامت به حالت گویا و متحرک درآوریم که در آن صورت طرفداران بیشتری پیدا خواهد کرد.
راستگو لازمه این کار را آشنایی نویسندگان کودک با رسانه های دیجیتال دانست و گفت: البته معارف جنبی دیگری مانند روان شناسی کودک، ادبیات کودک یا خلاقیت و شرایط رشد فکری کودک را نیز باید در نظر داشته باشیم تا نویسندگان با توجه به شرایط زمان و مکان کار کنند و کتابی بنویسند که متناسب با شرایط امروز باشد و در آن صورت می توان امیدوار بود که کتابخوانی و کتاب نویسی در ادبیات کودک و نوجوان ما رشد پیدا کند.
وی افزود: نظریاتی وجود دارد که می توان قصه های تاریخ اسلام را به صورت دیگری برای کودکان عرضه کرد. یعنی قرار نیست تاریخ اسلام را فقط به صورت خشک و قصه خبری برای کودکان بنویسیم بلکه آن را با رفتارها و باید ها و نبایدهایی همراه کنیم که کودکان امروز با آن سر و کار دارند و لذا نویسندگان می توانند از قصه های تاریخ اسلام الهام بگیرند و آنها را وارد معارف امروز کنند و با زبان کودکانه بیان کنند که در آن صورت بیشتر تاثیرگذار خواهد بود.
برخی نیز از ضرورت آگاهی نویسندگان کتاب کودک با مسائل مذهبی سخن می گویند تا هر کسی با انگیزه های مادی یا تجاری دست به قلم نشود.
زنبقی گفت: دو مشکل در زمینه کتاب های مذهبی کودکان وجود دارد. یکی این که همه افرادی که کارهای مذهبی می کنند، اطلاعات لازم را ندارند و کارهای سرسری انجام می دهند یا شناختی از کودک ندارند و قلمی را که باید برای کودک نوشته شود را نمی شناسند.
مشکل دیگر این است که بازار کتاب راکد است و با توجه به وضعیت کرونا کمتر کتاب خرید و فروش نمی شود. البته قبل از آن هم شاهد چنین وضعیتی بودیم چون بیشتر خانواده ها به فضای مجازی رو آورده اند و از این طریق کتاب می خوانند.
ضرورت مخاطبشناسی کتاب کودک
در این میان برخی کارشناسان از ضرورت مخاطب شناسی به عنوان یکی از ضروریترین کارها در زمینه کتاب مذهبی برای کودکان یاد می کنند تا تیر نویسندگان به سنگ نخورد و کتاب هایشان به دست مخاطبان اصلی یعنی کودکان برسد.
شادقزوینی گفت: کودک و نوجوان را می توان در شش گونه مختلف تقسیم بندی کرد. اولین گونه کودکان زیر پنج سال است که دوران طلایی نامیده می شود و پایه های شخصیتی و هویتی کودک در این سن شکل می گیرد و لذا باید کتاب هایی برای آنان در نظر گرفت که بار کلامی آن بیشتر به صورت ضرب آهنگ باشد تا متن و بر همین اساس نوشن چنین کتاب هایی یک کار تخصصی است.
این مدرس دانشگاه اضافه کرد: برخی نویسندگان برای کودکان زیردبستان کتاب می نویسند ولی باید توجه کنیم اگر به نوشتن آنان در جامعه اهمیتی داده نشود، این افراد سعی خواهند کرد تا به نوشتن کتاب در حوزه های دیگر رو آورند یا کتاب هایی بنویسند که تخصصی در آن زمینه ندارند.
وی افزود: گروه دوم شامل کودکان بین پنج تا هفت سال است که حروف الفبا را یاد گرفته اند و برای پیدا کردن مفهوم، تصویر به کمک آنان می آید. کودکان هشت تا ۱۰ سال گروه سوم هستند که در این سن می توان شخصیت کودکان را جهت دهی کرد. البته شخصیت پذیری کودکان معمولا تا سن ۱۲ سالگی صورت می گیرد. یعنی از ۱۲ تا ۱۵ سال سن رشد کودک است و از کودکی به نوجوانی منتقل می شود و در سنین ۱۵ تا ۱۸ نوجوان احساس می کند همه چیز را می داند در حالی که نمی داند.
رییس انجمن علمی هنرهای تجسمی ادامه داد: این تقسیم بندی شناخت مخاطب را از نظر روانی، احساسی، اجتماعی و حتی اقتصادی برای نوشتن کتاب ضروری می سازد و اگر بدون شناخت، کتابی نوشته شود کاری ناتمام خواهد بود و به رشد کودک کمکی نخواهد کرد.
هفته کتاب در یک نگاه
۲۴ آبان ماه در تقویم رسمی کشور در سال ۱۳۷۲ شمسی به عنوان روز کتاب و کتابخوانی تعیین شد. در سالهای گذشته هفته پایانی آبان ماه، هفته کتاب نامگذاری شد. نخستین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در روزهای چهارم تا دهم دی ماه سال ۱۳۷۲ با پیام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برگزار شد. معمولا همزمان با هفته کتاب، در مدارس، مساجد، دانشگاهها، و استانهای کشور نمایشگاهها و جشنهای کتاب و سخنرانی همراه با نشست های مختلف با موضوعات چاپ و نشرِ و کتاب و ترویج کتابخوانی با هدف افزایش میزان سرانه مطالعه برگزار میشود.
براین اساس با مجموعه سیاستگذاری و برنامه ریزی های انجام گرفته سعی شده تا ترویج فرهنگ مطالعه به خصوص بین نوجوانان، هدف و محور اصلی این برنامهها باشد از این رو بزرگداشت روز کتاب، کتابدار و کتابخوانی همه ساله در این ایام با شکوه هرچه تمام تر از سوی اهالی قلم، فرهیختگان، مسئولان و فعالان فرهنگی، اساتید، دانشگاهیان، دانشجویان، دانش آموزان، اصحاب نشر و چاپ و کتاب برگزار میشود.
امسال نیز همزمان با بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار دانایی؛ مانایی این رویداد بزرگ فرهنگی از شنبه ۲۴ آبان تا جمعه ۳۰ آبانماه در سراسر کشور برگزار شد.
زندهیاد مریم اربابی برگزیده دومین سالانه «به مهربانی» شد
مراسم آنلاین دومین جایزه سالانه به مهربانی یکم آذرماه ۹۹ در ستاد دارالاکرام با حضور تنی چند از کارشناسان و پژوهشگران و حضور اسکایپی برخی از مدیران شعب دارالاکرام برگزار شد. مؤسسه خیریه دارالاکرام از سال ۱۳۹۸ با همکاری کمیسیون حقوق بشر اسلامی، جایزه سالیانهای را با هدف ترویج و تقدیر از تلاشهای ملی جهت ارتقای وضعیت و حقوق کودک طراحی کرده تا هر ساله در روز جهانی کودک به منتخبان اهدا کند. موضوع فراخوان جایزه سال ۱۳۹۹، «تلاشهای مربوط به تغییر موفق سبک زندگی، متناسب با شرایط بحران کرونا با تمرکز بر حق تحصیل کودکان، به ویژه کودکان نیازمند حمایتهای خاص» بوده است.شاخصهای انتخاب از سوی هیئت داوران نیز شامل مواردی چون فعالیتهای پژوهشی و آموزشی داوطلبانه شهروندان؛ فعالیتهای گروهی و سازمانی برای تدارک زیر ساختهای فنی و تخصصی مورد نیاز تحصیل کودکان؛ فعالیتهای حمایتی و امدادی افراد و نهادهای مختلف که مستقیماً به مقوله تحصیل و امکانات مادی دانش آموزان کم برخوردار مربوط میشود؛ فعالیتهای حمایتی افراد و نهادهای مختلف در مورد سایر نیازهای خانوادههای کم برخوردار؛ فعالیتهای متنوع در عرصه هنری، تفریحی و سرگرمی برای کودکان؛ فعالیتهای انجام شده برای کودکان دارای نیازهای خاص (کودکان دارای معلولیت)؛ فعالیتهای رسانهای آموزشی و ترویجی برای رفع نیازهای مربوط به تغییر سبک زندگی متناسب با حق تحصیل کودکان بوده است که همگی با توجه به شرایط خاص تحصیل کودکان در شرایط کرونا مورد نظر قرار گرفتهاند.
در این مراسم، منتخبان این جایزه سالانه در سه بخش معرفی شدند. خانم مریم اربابی، معلم مدرسه ابتدایی شاهد گرمه از استان خراسان شمالی که در زمان ابتلاء به کرونا و بستری بودن در بیمارستان، هم چنان خدمتگزاری و تدریس را رها نکرد؛ سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور به دلیل ابتکارات و طرحهای نوآورانه جهت خدمت رسانی به کودکان دارای معلولیت و نیازهای خاص؛ و مؤسسه نیکوکاری مهرآفرین به دلیل تلاشهای حمایتی قابل توجه از کودکان نیازمند در استانهای مختلف در بحران کرونا.
حسین ساکت، حقوقدان پیشکسوت و رئیس هیئت مدیره انجمن حقوق شناسی، به عنوان اولین سخنران، ضمن تحسین و قدردانی از این اقدام مؤسسه دارالاکرام آن را به عنوان الگویی برای دیگر کشورها در منطقه معرفی کرد. وی ضمن اشاره به شرایط نامطلوب زنان و کودکان در ایران و سایر کشورهای جهان و اعمال خشونت نسبت به آنها، هرگونه اقدام در پشتیبانی و حمایت از حقوق کودکان بی گناه و بیپناه را شایسته تقدیر و ستایش دانست. وی هم چنین ضمن قدردانی از دست اندرکاران دارالاکرام و خیرین کشور جهت حمایت از کودکان، خاطر نشان کرد برای داشتن آیندهای درخشان، باید کودکانی مستعد، آماده و سرشار از علم و دانش و هنر داشته باشیم.
در ادامه این مراسم، ابتدا خواهر مریم اربابی که از طریق اسکایپ در این مراسم شرکت کرده بودند ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم و برازنده بودن عنوان این همایش (جایزه سالانه به مهربانی)، بخشش، مظلومیت و مهربانی را از جمله ویژگیهای بارز آن معلم فداکار دانستند. سپس خانم طائفی، معاون مدرسه شاهد، از مریم اربابی به عنوان بهترین معلم مدرسه نام بردند.
سپس مریم تقوی، مدیر شعبه مشهد از طریق اسکایپ، به نمایندگی از سایر مدیران شعب به خانواده این معلم فداکار تسلیت گفت و ضرورت برگزاری جایزه سالانه را به ویژه در بحران کرونا و برای کودکان آسیب دیده اجتماعی و فرهنگی حائز اهمیت دانست.
در ادامه نیز مصطفایی، نماینده مؤسسه خیریه مهر آفرین، ضمن قدردانی از دست اندرکاران مؤسسه دارالاکرام، جایزه سالانه به مهربانی را از جمله مهمترین اقدامات این مؤسسه برشمرد. وی خاطر نشان کرد که در مؤسسه خیرآفرین هم چون دارالاکرام از صدقه دادن پرهیز میشود و تاکنون این مؤسسه رویکرد اجتماعی شرکتی را دنبال کرده است.
نماینده مؤسسه مهر آفرین هم چنین افزود که اقدامات این مؤسسه در حمایت تحصیلی از کودکان بد سرپرست و بی سرپرست به ویژه در بحران کرونا، در سه مرحله و با کمک بنگاههای اقتصادی صورت گرفته است. وی به تهیه تبلت، موبایل و سایر لوازم الکترونیک جهت آموزش مجازی، ایجاد واحد پشتیبانی جهت آموزش کاربرد این لوازم برای دانش آموزان، و هم چنین پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری با حمایت بنگاههای اقتصادی داوطلب اشاره کرد.
برقی، نماینده سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سخنران بعدی این مراسم بود. وی ضمن سپاس از تمامی فعالان حوزه حقوق کودک که در مسیر عدالت انسانی گام بر میدارند، گفت که هم اکنون ۱۵۲ هزار کودک استثنایی در ۱۶۰۰ مدرسه خاص و ۲۰۰۰ مدرسه پذیرا، مشغول به تحصیل و در حال رشد و تکامل هستند. وی از نیکوکارانی قدردانی کرد که توانستهاند با مهربانی لبخندی بر لب کودکان کم توان ذهنی که از داشتن آغوش گرم خانواده محروم هستند.
نماینده سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از راه اندازی نهضت توان افزایی با هدف تأمین کالاهای آموزشی، کمک آموزشی و توانبخشی با هزینهای معادل ۳۵۵ میلیارد خبر داد. وی هم چنین برای جلب مشارکت سایر نهادهای مردمی و دولتی اعلام آمادگی کرد. برقی حمایت مؤسسه دارالاکرام از دانش آموزان کم برخوردار در سراسر کشور را اقدامی ارزنده در جهت رشد و شکوفایی این دانش آموزان برشمرد.
در پایان پس از اهدای جوایز به منتخبان مراسم، مصطفی میراحمدی زاده، مدیر عامل مؤسسه دارلاکرام ضمن قدردانی از شرکت حاضران در این مراسم به ایراد سخن پرداخت. وی پس از مروری گذرا بر شعبههای ۲۱ گانه دارالاکرام در ۱۵ استان و ۸۶ شهرکشور، اشاره کرد که کار خیر را باید با دقت، سلامت، شفافیت و با پرهیز از صدقه پروری انجام داد تا کارهای خیر ما مانع توسعه منابع انسانی نشود.
وی همچنین افزود تجربه سالها فعالیت در این حوزه نشان داده است که نیت خیر الزاماً به کار خیر منجر نمیشود و چه بسا انسانهای بزرگی که علی رغم نیات خیر، ممکن است به دلیل ندانستن راه درست آن، به جای کمک ضربه هم بزنند.
اخبار
حجت الاسلام محمدحسن راستگو درگذشت
روای قصه های قرآنی کودکان آسمانی شد
حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن راستگو از استادان حوزه علمیه و فعال در زمینه تربیت مربی و کارشناس مسائل دینی به خصوص کودک و نوجوان، امروز در قم رحلت کرد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن راستگو درگذشتبه گزارش خبرگزاری صداو سیما؛ ، این استاد پیشکسوت حوزه، سال ها در رسانه ملی برای کودکان و نوجوانان برنامه های دینی اجرا کرد و کودکان وی را به نام ”عمو راستگو“ می شناختند.
وی از بهترین مبلغان دینی در حوزهی کودکان و نوجوانان بود و عمر خود را در این راه صرف کرد و هنرمندانه و با بیان بسیار شیرین در تفهیم مطالب مختلف دینی به نسل نو اهتمام ورزید.
آن مرحوم سال های دهه ۶۰ و ۷۰ در تلویزیون برای کودکان و نوجوانان برنامه های دینی را با حلاوت خاصی اجرا می کرد؛ آنگونه که جوانان و میانسالان امروز، خاطرات شیرینی از وی دارند.
مرحوم راستگو همچنین با تأسیس «مرکز تربیت مربی کودکان و نوجوانان» در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، طلاب خواهر و برادر زیادی را در این زمینه آموزش داد. گروه کشوری جبهه فرهنگی انصار الشهدا هم در پیامی رحلت استاد راستگو را تسلیت گفت.
انالله و انا الیه راجعون
مطلع شدیم حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای راستگو یکی از معلمین روحانی که با شیوههای جدید و بسیار جذاب سالیان سال در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به تعلیم و تربیت میپرداخت و شادی را به ارمغان می آورد به جوار رحمت حق پر کشید.
از خداوند متعال علو درجات و آمرزش و آرامش ابدی برای آن مرحوم مغفور از خداوند متعال مسألت می نماییم.
وقتی که کانت خشمگین شد
انتشارات دانشگاه مفید قم چاپ دوم کتاب «رساله کشف» اثر ایمانوئل کانت و شرح و توضیح هنری ای. آلیسون، ترجمه مهدی ذاکری را با شمارگان ۳۰۰ نسخه، ۳۰۸ صفحه و بهای ۵۰ هزار تومان منتشر کرد. نخستین چاپ این کتاب به سال ۱۳۸۳ با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و بهای ۲,۲۰۰ تومان منتشر شده بود.
کتاب دو فصل و سه ضمیمه مهم دارد. فصل نخست با عنوان «مقدمه تاریخی و انتقادی» شامل سه بخش به ترتیب با این عناوین است: «زمینه تاریخی»، «یورش ابرهارت» و «پاسخ کانت». فصل دوم کتاب نیز «رساله کشف» است که دو بخش با این عناوین دارد: «درباره واقعیت عینی مفاهیمی که هیچ شهود حسیای در ازای آنها نمیتواند عرضه شود بر طبق نظر آقای ابرهارت» و «راه حل آقای ابرهارت برای مشکل «احکام تألیفی چگونه به نحو پیشینی ممکناند؟».
ضمیمه نخست نیز شامل نامههای کانت است به راینهولت، ضمیمه دوم نظر شولتس است درباره ابرهارت و ضمیمه سوم نیز مقایسههای مختصر ابرهارت است بین فلسفههای لایبنیتس و کانت.
فصل نخست کتاب در اصل بحثی است درباره انتقاد ابرهارت از کانت که مدعی است لایبنیتس تقسیم احکام به تحلیلی و تألیفی را پیش از کانت مطرح کرده است که پس از آن پاسخ کانت به این مدعا مطرح شده و در فصل دوم نیز متن «رساله کشف» درج شده است.
کانت این رساله را در پاسخ به یورش تمام عیار یوهان آگوست ابرهارت نوشته است. دعوی اصلی ابرهارت به بیان ساده این بود که هر مطلب صادقی که در نقد عقل محض هست، لایبنیتس پیشتر آن را مطرح کرده و هر آنچه را که در نقد با فلسفه لایبنیتس متفاوت است، مثلاً محدودیت معرفت به پدیدارها، گرفتار خطاست.
بنابراین به اعتقاد او عقلگرایی لایبنیتس قبلاً بر شکاکیت هیوم چیره شده و دعاوی ما بعدالطبیعه عقلگرایانه در مقابل انتقاد کانت توجیه پذیرند. کانت به سهم خود چنان از این یورش به خشم آمده بود که از عهد دیرین خود، در وارد نشدن به مجادله مستقیم با منتقدانش دست کشید و حاصل آن، اثری بود شدیداً جدلی و اغلب با لحن و آهنگی بسیار کند و در بسیاری جهات «قطعهای استثنایی. با این حال این اثر دربردارنده تقریر جدید مهمی از تقسیم احکام به تحلیلی و تألیفی و تلاش کانت برای تعریف دقیق فلسفهاش در برابر عقلگرایی لایبنیتس به شمار میآید.
به عبارتی «رساله کشف» بیشتر به جنبهای از نظریه معرفت کانت توجه میکند که کمتر مورد توجه واقع شده است بدین معنی که نسبت فلسفه کانت را با عقل گرایی لایبنیتس که به اندازه نسبت و تقابل آن با شکاکیت دیوید هیوم مهم است، در نظر میگیرد. در نتیجه این رویکرد برخی از اشکالات مهمی که از ناحیه معاصران عقل گرایِ کانت به او وارد شده، پاسخ گفته میشود.
اما شارح این کتاب یعنی هنری ای. آلیسون از برجستهترین و شناخته شدهترین کانت شناسان در دنیای معاصر است که در زمینههای ایدئالیسم آلمانی، تجربه گرایی انگلیسی، عقل گرایی اروپایی و فلسفه دین دانش گستردهای دارد. آلیسون بجز ریاست بر انجمن فلسفی آمریکا (بخش اقیانوس آرام) در دانشگاههای سن دیهگو، یال، پرینستون و بوستون به تدریس اشتغال داشته است.
اخبار
روایت سال های قحطی
«یتیم خانه ایران» در شبکه سحر نمایش داده می شود
فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» با نویسندگی و کارگردانی ابوالقاسم طالبی از کانال بالکان شبکه سحر پخش می شود.
به گزارش امتیاز، از اواخر دوره قاجار و شروع جنگ جهانی اول و مصادف با حضور نیروهای نظامی روس و انگلیس در ایران، به دلیل حضور این نظامیان خارجی قحطی و خشکسالی در ایران رواج پیدا می کند. به دلیل عدم اجازه تجارت و واردات محصولات غذایی به ایران، جمعیت 20 میلیونی کشورمان بدون شلیک یک گلوله به 10 میلیون نفر کاهش می یابد. داستان «یتیم خانه ایران» روایت سال های 1296 تا 1299 شمسی است که مخاطبان و بینندگان کانال بالکان را با سال های جنگ و قحطی ایران آشنا می کند. علیرام نورایی، جعفر دهقان، فرخ نعمتی، قطب الدین صادقی، آهو خردمند، علی شادمان، ایمان صفا، بهار محمدپور، بهارک صالح نیا، حمید تاج دولتی، والا شهیدی، مصطفی بهشتی، مهری آل آقا، محسن حسینی، اصغر حیدری، ملیکا شعبان، مجید مافی، برایان تورفه، کامرون چاپمن، برت جان کرول، پاول دیونی، جان اتول، توبی هیوز و کلوم کوتس در «یتیم خانه ایران» با تهیه کنندگی محمدرضا تخت کشیان نقش آفرینی کرده اند. یکشنبه 2 آذر ساعت 23:30 به وقت تهران فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» با زبانگردانی و ترجمه به زبان بوسنیایی توسط آدین یاشاروویچ بر روی آنتن کانال بالکان شبکه سحر است. مدت زمان نمایش این فیلم 120 دقیقه است.
در کانال کردی شبکه سحر؛
معرفی نگین کویر در مستند «ایران -یزد»
اولین شهر خشتی دنیا در مستند «ایران-یزد» به مخاطبان علاقمند کرد زبان شبکه سحر معرفی می شود.
به گزارش امتیاز،تاریخچه شهر یزد به عنوان اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان و معرفی جاذبه های گردشگری آن از جمله کویرهای زیبا و منحصر به فرد آن، سبک معماری، صنایع دستی و بافت پارچه های سنتی در مستند «ایران-یزد» از کانال شبکه سحر پخش خواهد شد. یزد مرکز استان و شهرستان یزد در مرکز ایران است و بین رشته های شیرکوه و خرانق و در دشتی گسترده به نام دشت یزد- اردکان و منطقه جنوب شرقی ایران قرار گرفته است. مستند «ایران-یزد» به تهیه کنندگی حسین طاهری، تولید شبکه مستند و زبانگردانی امراه نجات، دوم آذر ساعت 18:20 به مدت 50 دقیقه از کانال کردی شبکه سحر پخش خواهد شد.
سفر «شیخ سیام» به کانال اردوی
شبکه سحر
شیخ احمد قمی، تاجر مسلمان و مبلغ دین اسلام در تایلند، در مستند داستانی «شیخ سیام » برای مخاطبان اردو زبان شبکه سحر معرفی می شود.
به گزارش امتیاز، مستند داستانی«شیخ سیام» روایت یک نقاش ایرانی است که در سفر خود به تایلند با شخصیت شیخ احمد قمی معروف به «شیخ سیام» آشنا شده و با علاقه بسیار به تحقیق و پژوهش در خصوص وی می پردازد و با محققان و اساتید دانشگاهی و نیز مقامات تایلند در این باره گفت و گو می کند و به حقایق و اطلاعات ارزشمندی دست می یابد. شیخ سیام تاجر مسلمان و شیعی است که 450 سال پیش به همراه برادر خود به تایلند سفر کرده و با منصب های بالای دولتی و پرنفوذ اقدام به گسترش و توسعه دین مبین اسلام کرده است. در این مستند نوع نگاه این نقاش به شخصیت «شیخ سیام» در قالب اثری قهوه خانه ای به ترسیم درآمده و تاریخچه و احوالات و فعالیت های وی و نیز اتفاقاتی که برای نسل وی رخ داده مورد بررسی قرار گرفته است.مستند «شیخ سیام» به تهیه کنندگی حمید کوهپایی، تولید شبکه شبکه سحر و با زبانگرانی عاطفه خالدی در شش قسمت هر دوشنبه ساعت 14 به مدت 25 دقیقه از آنتن کانال اردوی شبکه سحر پخش خواهد شد.
در کانال اردوی شبکه سحر؛
افشای رد پای مستشاران آمریکایی در «سایه های پنهان»
اسرار پشت پرده روابط شاه ایران با کشورهای خارجی از جمله آمریکا در مستند «سایه های پنهان» از کانال اردوی شبکه سحر روی آنتن می رود.
به گزارش امتیاز،حضور پررنگ مستشاران آمریکایی در زمان حکومت پهلوی دوم در برهه زمانی بعد از کودتای 1332 در مستند «سایه های پنهان» به تصویر کشیده می شود. در این مستند از روایت شخصیت های مطرح عصر پهلوی دوم و دست اندر کاران نظام سابق از جمله خاطرات ارتشبد حسین فردوست و نیز نیروهای چپ در شناسایی مسیر وابستگی شاه به آمریکا استفاده شده است. لایه های پنهان بخش هایی از تاریخ معاصر تاثیر آمریکا در اصلاحات ارضی، انقلاب سفید، انجمن های ولایتی و ایالتی، کاپیتالاسیون و اعتراض روحانیت و عشایر به آن و نیز نقش آنان در سرکوب قیام عشایر، تبعید رضا خان، اشغال آبادان، بازدید روزولت از نظامیان مستقر در تهران و سفر شاه به آمریکا در زمان ترومن موج اول خریدهای نظامی از آمریکا، آغاز نهضت ضدآمریکایی امام خمینی(ره)، شوک نفتی ۱۹۷۳، موج دوم خریدهای تسلیحات پیشرفتهتر آمریکایی توسط شاه و... در این مستند نشان داده میشوند. مستند «سایه های پنهان» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمد رضا محمدی نجات کار مشترکی از شبکه سحر و شبکه مستند با زبانگردانی توحید یعقوب زاده، دوم آذر ماه ساعت 18 به مدت 30 دقیقه از کانال اردوی شبکه سحر پخش خواهد شد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4405/20628/82257
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4405/20628/82258
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4405/20628/82259
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4405/20628/82260
|
عناوین این صفحه
- چگونه کودکان را کتابخوان کنیم؟
- زندهیاد مریم اربابی برگزیده دومین سالانه «به مهربانی» شد
- اخبار
- اخبار