|
«هنر کارت» به چه کار می آید؟
مصطفی خادم المله مدیرعامل پروژه «هنرکارت» در صندوق اعتباری هنر از مجموعههای حمایتی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به جزییات راهاندازی پروژه «هنرکارت» در ایام کرونا توضیح داد: بحث «هنرکارت» از جمله پروژههایی بود که طی سالهای گذشته مطرح شد اما متاسفانه به نتیجهای که باید نرسید چرا که در این زمینه مشکلات مالی وجود داشت که مانع از عملیاتی شدن پروژه میشد. از این جهت ما در این دوره تلاش کردیم تا با برنامهریزی بیشتر، شبکه مالی و اعتباری را در راستای حمایت هر چه بیشتر از هنرمندان راه اندازی و شرایط اجرایی شدن پروژه را فراهم کنیم.
صدور یک کارت شناسایی دارای اعتبار برای اصحاب فرهنگ و هنر
وی درباره ضرورت اجرایی شدن پروژه بیان کرد: آنچه برای راهاندازی «هنرکارت» مدنظرمان بود بر اساس دو هدف مهم شکل گرفت که اولین آن مبتنی بر درخواست هنرمندان برای داشتن یک کارت شناسایی معتبر در جهت شناسایی حقوقی و اداری آنها بود. زیرا همواره این دغدغه وجود داشت که اهالی فرهنگ و هنر میبایست برای اثبات هنرمند بودنشان، دائم در حال ارسال مدارک باشند. فرآیندی که طبیعتاً برای هنرمندان عزیز شکل خوبی نداشت. چراکه هرجایی باید نمونه مصاحبه یا یادداشت رسانهای و مطبوعاتی خود را برای اثبات موقعیت حرفهایشان ارائه میدادند. بنابراین طراحی و انتشار یک کارت شناسایی برای اعضای صندوق میتوانست راه حل مناسبی در جهت تکریم و موقعیت اداری اصحاب فرهنگ و هنر باشد.
«هنر کارت» یک کارت شناسایی اختصاصیِ اعتباری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اهالی فرهنگ و هنر در انجام امور بانکی و دریافت تسهیلات ویژه در چارچوب فعالیتهای صندوق اعتباری هنر استخادم المله گفت: هدف دوم راهاندازی پروژه «هنرکارت» تسهیل در امور ارائه خدمات صندوق اعتباری هنر به اعضا بود. به هر حال اگرچه براساس مصوبه هیات وزیران عضویت در صندوق اعتباری هنر از شرایط سختی برخوردار است اما در همین شرایط اکنون حدود ۸۰ هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه از خدمات صندوق بهره مند میشود.
وی افزود: در این شرایط ما به جهت اینکه بتوانیم شرایط بهتری را برای ارائه خدمات و تکریم هنرمندان عزیز فراهم کنیم یک کارت اعتباری با عنوان «هنر کارت» را طراحی کردیم تا در دو هدفی که به آن اشاره داشتم متمرکز شویم. در واقع «هنر کارت» یک کارت شناسایی اختصاصیِ اعتباری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اهالی فرهنگ و هنر در انجام امور بانکی و دریافت تسهیلات ویژه در چارچوب فعالیتهای صندوق اعتباری هنر است. خوشبختانه با اقداماتی که طی ماههای اخیر انجام گرفته بخش عمدهای از اعضای صندوق اعتباری هنر نسبت به عضویت در پروژه «هنرکارت» اقدامات لازم را انجام دادهاند که طبق تازهترین آماری که در این زمینه به دست آمده این تعداد به ۶۹ هزار نفر رسیدهاند و پیش بینی میشود ۱۱ هزار نفر باقی مانده نیز در هفته آتی نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.
تکذیب دریافت وجه برای صدور «هنر کارت» از سوی مراجع دولتی
مدیر پروژه «هنرکارت» با اشاره با واریز مبلغ ۱۵ میلیون ریال به حساب «هنر کارت» هنرمندان عضو در روزهای گذشته افزود: تازهترین خدمات ارائه شدهای که با پیگیری رییس جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت اختصاص مبلغ یک هزار و ۲۰۰ میلیاردریال به عنوان «کمک هزینه جبران بیکاری ایام کرونایی» به اعضای صندوق اعتباری هنر و پروژه «هنرکارت» بود که به طور حتم در این شرایط اختصاص مبلغ ۱۵ میلیون ریال به هر عضو خیلی چشمگیر نیست اما در نوع خود میتواند اتفاق مثبتی در جهت حمایتهای دولتی از اصحاب فرهنگ و هنر باشد. این مبلغ تا امروز به حساب «هنرکارت» ۹۶ درصد از ثبت نام کنندگان واریز شده و بسیاری از عزیزان نسبت به برداشت این مبلغ نیز اقدام کردند. البته با توجه به فرآیند زمانی صدور کارتها از ثبت نام تا صدور کارت با بانک عامل هماهنگیهای لازم صورت گرفته تا قبل از صدور «هنرکارت» نیز برداشت مالی صورت پذیرد.
وی تصریح کرد: تمامی موارد مربوط به اطلاع رسانی «هنرکارت» از سامانه اینترنتی صندوق اعتباری هنر و رسانههای دارای مجوز کشورمان صورت میگیرد. این موضوع را از آن جهت گفتم که متاسفانه بعضیها به بهانه ثبت نام در صندوق اعتباری هنر و پروژه هنرکارت مبالغی را درخواست کردند که بنده در همین جا دریافت هرگونه مبلغ به بهانه ثبت نام «هنرکارت» را تکذیب و اعلام میکنم که تمامی مراحل مربوط به فرآیند ثبت نام به دلیل حمایتی بودن این پروژه کاملاً رایگان بوده و ما بابت هرگونه خدماتی که در این زمینه صورت میگیرد مبلغی را از هنرمندان دریافت نمیکنیم.
خادمالمله ادامه داد: البته توضیح دیگر اینکه فرآیند پرداخت این مبلغ یک میلیون و پانصدهزار تومانی اگرچه از سوی اصناف هنری به هنرمندان اطلاع داده شده اما بعضی از هنرمندان که عضو مجموعههای صنفی چون خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی نیستند هم از امتیازات پروژه «هنرکارت» بهرهمند خواهند شد. چرا که تعدادی از آنها بر اساس معرفینامههایی که از معاونتهای مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای دریافت کمک هزینهها اقدام کردهاند. ما در حوزه خبرنگاران و اهالی رسانه نیز به شدت مشغول مذاکره و گفتگو با مجموعههای ذیربط هستیم تا در این حوزه خبرنگاران عزیز و اهالی رسانه نیز با فرآیند راحت تری نسبت به دریافت این تسهیلات از جمله هنرکارت مواجه باشند.
به حساب «هنر کارت» دارندگان مدرک درجه یک هنری چقدر پول واریز شد
خادم المله در ادامه صحبتهای خود گفت: براساس برنامهریزیهایی که انجام گرفته برای آن دسته از هنرمندانی که دارای مدرک درجه یک هنری بوده و یا بر اساس تعاریف حقوقی جزو پیشکسوتان عرصههای مختلف به حساب میآیند مبلغ ۵۰ میلیون ریال به حساب «هنر کارت» آنها واریز شده است. البته این نکته را بگویم که مرجع تشخیص برای پرداخت این مبالغ به هیچ عنوان در حوزه فعالیتهای صندوق اعتباری هنر نیست. چرا که فعالیتهای مجموعه صندوق اعتباری هنر در چارچوب حوزههای مالی و اعتباری است و تشخیص هنری افراد به نهادهای مرتبط واگذار شده است.
وی افزود: اصلاً شاید یکی از دلایل عدم ورود صندوق اعتباری هنر به نحوه تشخیص هنرمندان پیشکسوت و درجه بندی آنها مبتنی بر همین باشد که در این زمینه نارضایتیهایی برای تشخیص درجه کیفی هنرمندان پیشکسوت وجود دارد. شرایطی که موجب شده که ما با محدودیتهای قانونی برای پرداخت تسهیلات بیشتر به هنرمندان عزیزمان مواجه شویم. البته تمام تلاش ما رساندن مشکلات به شرایط حداقلی است. در این زمینه نیز پیشرفتهای خوبی داشتیم که با حمایتهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این حمایتها بیشتر شود. کما اینکه همین کمک یک میلیون و پانصد هزار تومان اولین حمایت ما در پروژه «هنرکارت» است.
شاید یکی از دلایل عدم ورود صندوق اعتباری هنر به نحوه تشخیص هنرمندان پیشکسوت و درجهبندی آنها مبتنی بر همین باشد که در این زمینه نارضایتیهایی برای تشخیص درجه کیفی هنرمندان پیشکسوت وجود داردمدیر پروژه «هنرکارت» در بخش دیگری از صحبتهای خود تصریح کرد: ما در ادامه برنامههای حمایتی پروژه هنرکارت بیمه نامه ویژه کرونا را طراحی کردیم که در صورت اجرایی شدن، تمامی فعالیتهای حمایتی این بیمه نامه که جزییات آن اعلام خواهد شد به صورت رایگان خواهد بود. این در حالی است که بر اساس برنامهریزیهای انجام گرفته سهم کارفرما و دولت بیمه شدگان تامین اجتماعی زیر مجموعه صندوق اعتباری هنر در این کارت شارژ میشود. ما در حوزه بیمه تکمیلی نیز که به اعتقاد من جزو بهترین نوع بیمههای تکمیلی است شرایطی را ایجاد کردیم که تمامی پرداختها در این بخش نیز در چارچوب «هنر کارت» صورت گیرد.
سرنوشت یک پروژه اعتباری - اقتصادی بعد از تغییر مدیران
خادم المله با اشاره جزییات دیگر این پروژه گفت: آنچه برای «هنرکارت» در نظر گرفته شده بهرهمندی از یک کارت اعتباری بانکی است که غیر از مواردی که به آن اشاره داشتم، دربرگیرنده امتیازات ویژهای است. یکی از ویژگیهای «هنرکارت» در حوزه خرید صورت میگیرد که در حساب دارنده کارت از مبلغ هر خریدی که با هنرکارت انجام میدهد به میزان محاسباتی که در این زمینه صورت گرفته، مبلغی دوباره بازگردانده خواهد شد. این میزان برگشتی پول حتی در برخی مواقع به ۵۰ درصد هم میرسد که به میزان خریدها و موارد خرید شده دربرگیرنده درصدهای متفاوتی است. ما در همین راستا یکسری مراکز درمانی را نیز معرفی میکنیم تا در مواقعی که حتی پولی هم در کارت وجود نداشته باشد مبلغی به عنوان وام قرضالحسنه در اعتبار کارت تعریف میشود تا مراجعه کننده به مرکز درمانی از جمله دندانپزشکی از شارژ مالی موجود در کارت برای پرداخت هزینهها استفاده کند.
مدیر پروژه «هنرکارت» در بخش پایانی صحبتهای خود تاکید کرد: آنچه برای پروژه «هنرکارت» طراحی شده فقط به منزله یک کارت اعتباری که بتوان از آن در تراکنشهای مربوط به دریافت و پرداخت پول استفاده کرد، نیست. آنچه برای هنر کارت تعریف شده تعریف هشت ویژگی در لایههای مختلف ریالی است. ضمن اینکه طراحی پروژهای که برای این فعالیت مهم صورت گرفته به گونهای است که حتی اگر روزی مدیران صندوق اعتباری هنر هم تغییر کنند به دلیل تامین هزینههای پروژه از خودِ پروژه «هنر کارت» خللی در فعالیتهای آن صورت نمیگیرد و من امیدوارم با اطلاعرسانی و کمکی که اهالی رسانه به ما در این زمینه میکنند شرایطی را ایجاد کنیم که اولاً هنرمندان، اهالی فرهنگ و اصحاب رسانه با تعداد خدمات هنرکارت آشنایی بیشتری پیدا کرده و در مرحله بعدی در حوزه آشنایی هرچه بیشتر با بانکداری الکترونیکی گامهای موثری را بردارند. زیرا در همین پروژه «هنرکارت» حدود ۳۰ مورد خدمت رسانی وجود دارد که میتوانند با فراگیری آن از خدمات آنها بهره مند شوند. شرایطی که به اعتقاد من در عرصه خدمت رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صندوق اعتباری هنر به جامعه فرهنگ و هنر میتواند دربرگیرنده تحولات بزرگی باشد.
کسی می داند بودجه فرهنگ کجا صرف می شود؟
عبدالله اسفندیاری تهیهکننده و از مدیران باسابقه سینما که از دهه ۶۰ در بدنه مدیریتی سینمای ایران حضور داشته است، درباره وضعیت «بودجه فرهنگ» در دورههای مختلف طی چهار دهه گذشته گفت: دورانی که من در بدنه مدیریت بودم به سالهای دهه ۶۰ و ۷۰ برمیگردد. در دهه ۶۰ برخلاف تنگناهایی که در مملکت وجود داشت، بودجههای فرهنگی تأمین میشد. در زمانی که بحث بر سر این بود که به کشور شیرخشک وارد کنند یا نگاتیو، به همت مسئولان دولتی آن زمان که واقعاً خدمتگزار بودند، برخلاف همه این تنگناها، بازهم نگاتیو وارد میشد و فیلمسازی تعطیل نمیشد.
وی افزود: یارانههایی که در آن سالها به سینما و کتاب تعلق میگرفت، باوجود همه مشکلات، محقق میشد. این موضوع حتی در شرایط جنگ هم اتفاق میافتاد. ما در آن سالها به جایی رسیدیم که شهید رجایی در مقام رئیسجمهور وقت، اعلام کرد حتی ته سیلوها را هم جارو کردهایم! ولی در همان شرایط هم باز رفتاری میشد که مردم مضطرب نشوند و به آنها فشار نیاید. در چنین شرایطی، بازهم بودجههای فرهنگی حذف نمیشد. یعنی ضرورت این موضوع تا این حد حس میشد.
بلبشوی مالی در کشور موجب وحشت شده است!
اسفندیاری در ادامه به شرایط امروز بودجه فرهنگ در کشور اشاره کرد و گفت: اما حالا بلبشوی موجود در مسائل مالی کشور باعث وحشت ما میشود چون رانتخواری، اشتباه کاری، مدیریت نادرست و… دیده میشود، موضوعاتی که باید در جای خود محاسبه شوند، محاسبه نمیشوند. برای مثال از کارگران و کارمندان به راحتی مالیات اخذ میشود اما از بزرگانی که از بودجههای میلیاردی به راحتی استفاده میکنند، مالیاتی دریافت نمیشود. در این میان برخی هم اقدامات نمایشی میکنند که مثلاً در حال پیگیری امور هستند ولی عملاً هیچ اتفاقی نمیافتد.
بسیاری از این وعدهها محقق نمیشود و آن وعدههایی هم که عملی میشود با اصرار و پیگیری زیاد اهالی فرهنگ صورت میگیرد در حالی که شأن اهالی فرهنگ اجل از این همه اصرار است. گویا اهالی فرهنگ مدام باید گردن کج کنند تا آن بودجهای که قرار است به عنوان کمک به مسائل فرهنگی داده شود، محقق شوداین تهیهکننده سینما بیان کرد: بهتر این است که شفافسازی شود تا متوجه شویم بودجههای فرهنگی در کجا استفاده میشود، اما عملکرد اقتصادی مراکزی که رانت خواریهای کلان در آنها اتفاق میافتد، هرگز شفاف عمل نمیکنند و کارنامهشان مکتوم باقی میماند. تمام بودجهای که برای فرهنگ در نظر گرفته میشود نسبت به بودجه کل کشور مانند پول توی جیبی و پول خورد است. بودجههایی هم برای جاهای دیگر به بهانه فرهنگ در نظر گرفته میشود و سازمان و نهادهای مختلف آن را دریافت میکنند اما برای فرهنگ صرف نمیشود.
وی افزود: واقعیت این است هر کجایی که پول و پولداری وجود داشته باشد برخی سعی میکنند دست به سرقت بزنند، کشور ما هم کشور ثروتمندی است اما این کشور توسط برخی در حال غارت است. این موضوع بیشتر از تحریم به کشور ضربه میزند. مساله به قدری بزرگ است که همه را شگفتزده میکند. بودجه فرهنگ در مجموعه بودجه کشور خیلی کم است اما در همین بودجه اندک هم باز رانتخواری صورت میگیرد.
این مدیر سینمایی سابق اظهار کرد: در دهه ۶۰ با وجود همه مشکلات و وضعیت جنگی کشور، گویا همه چیز سر جای خودش بود چون سرقتها تا این حد رشد نکرده بود. اما حالا هرچند وعده داده میشود که کمک فرهنگی صورت میگیرد اما حتی همین هم محقق نمیشود برای مثال قرار بود به خاطر صدمات کرونا، به سینما کمک شود اما هیچ اتفاقی رخ نداد. بسیاری از این وعدهها محقق نمیشود و آن وعدههایی هم که عملی میشود با اصرار و پیگیری زیاد اهالی فرهنگ صورت میگیرد در حالی که شأن اهالی فرهنگ اجل از این همه اصرار است. گویا اهالی فرهنگ مدام باید گردن کج کنند تا آن بودجهای که قرار است به عنوان کمک به مسائل فرهنگی داده شود، محقق شود.
بودجه ۱۴۰۰ را در جای واقعی خرج کنید!
وی ادامه داد: به طور کلی ناکارآمدی و سوءمدیریت در مسائل بودجهای حوزه فرهنگ وجود دارد. ما سال ویژهای را پشت سر گذاشتهایم از همین رو درخواست ما این است که در لایحه بودجه دولت برای سال ۱۴۰۰ مسائل اهالی فرهنگ در نظر گرفته و این بودجهها در جای واقعی خود خرج شود. واقعیت این است که نیاز است به داد اهالی فرهنگ رسیدگی شود، اهالی فرهنگ افراد آبروداری هستند و باید این کمکها و بودجهها با عزت به افراد و حوزههای فرهنگی ارائه شود.
اسفندیاری توضیح داد: این شرایط باعث شده وضعیت فرهنگی مردم هم نابسامان باشد. چون همین اجحافها و تبعیضها این شرایط را پیش آورده، این باعث شده است اخلاق از بین برود چون فرهنگ برای این است که وضعیت اخلاقی جامعه بهبود پیدا کند و انسان به سمت تکامل معنوی و فکری برود ولی حالا با کوچکترین بهانهای مردم درگیر و عصبانی میشوند. ما کشور فقیری نیستیم ولی این رفاه و پول در جاهای خاص خرج میشود بنابراین نه به امور فرهنگی و نه به اوضاع معیشتی رسیدگی میشود.
مهدی آزادی پس از دریافت جایزه «کمراایمج» چه گفت؟
روز گذشته مهدی آزادی برنده جایزه قورباغه طلایی برای فیلمبرداری مستند «یک اسب بیشتر از یک انسان خون دارد» شد.
داستان فیلم «یک اسب خون بیشتری از انسان دارد» درباره یک زوج آذری است که تهران را ترک می کنند و به زادگاه ایده آل خود در نزدیکی مرز کشور ترکیه بازمی گردند اما رویای دستیابی به آرامش در دوران بازنشستگی آنها در حالی در هم می شکند که آنها متوجه می شوند که روستای آنها به دروازه قاچاق به اروپا تبدیل شده و همه کسانی که آنها میشناسند، در این ماجرا درگیر هستند.
جشنواره فیلم کمراایمج از رویدادهای سینمایی مورد تایید آکادمی اسکار است و هر مستند کوتاه در صورت کسب جایزه اصلی شاخه بهترین مستند کوتاه این رویداد سینمایی، واجد شرایط رقابت در همین شاخه از جوایز اسکار خواهد شد.
ابن فیلمبردار با اشاره به اینکه تمرکز جشنواره کمراایمج بر فیلمبرداری است، بیان کرد: بسیاری تصور می کنند فیلمبرداری صرفاً یک کار تکنیکی و فنی است در صورتیکه فیلمبرداری به لحاظ زیبایی شناسی یک کار تخصصی و در واقع خودش یک هنر است.
آزادی ادامه داد: من خودم چند سالی است که روی سینمای مستند تمرکز کردم و الان فیلم های مستند در سطح جهانی شرایطی دارند که نمیتوان هر اثری را به عنوان مستند ارائه کرد؛ چرا که باید ترکیبی از تحقیق و پژوهش و فیلمبرداری و صدابرداری و ... به شکل درست باشد. امروز یکی از مهمترین خصوصیات فیلم مستند در تحقیق و پژوهش دقیق است و جنبههای دیگر مثل کارگردانی، فیلمبرداری یا صدابرداری در ردههای بعدی قرار میگیرند. پژوهش این مستند نیز همین شرایط را داشت و نقش فیلمبردار این بود که آن پژوهش را به درستی ثبت کند. البته این فقط مختص سینمای مستند نیست و در سینمای داستانی هم ثبت درست وقایع و مواجهه درست با داستان فیلم تاثیر گذار است و اهمیت زیادی دارد.
او گفت: در این فیلم تلاش کردم فضای ترکیب بندی و قاب بندی و ثبت تصاویر با قصه فیلم هماهنگ باشد و الان این جایزه به فیلمبرداران کشور ما میتواند انگیزه زیادی دهد چون رقیبانی که در این جشنواره حضور داشتند از ابزارها و تکنیکهای پیشرفته استفاده میکنند، اما اگرچه ابزار اهمیت دارد ولی معتقدم به اندازه دید و نگاه زیبایی شناسانده فیلمبردار و درک درست او از فیلم مهم نیست.
آزادی که فیلمبرداری مستند «سایه های بیخورشید» مهرداد اسکویی را برعهده داشته است، در پایان بیان کرد: در حال حاضر شناخته شدهترین مستندساز ایران در دنیا مهرداد اسکویی است که فیلم آخر او را برایش فیلمبرداری کردم و میخواهم اشاره کنم که از تجربیاتش استفاده کردم و از بودن در کنار او بسیار آموختم.
مهدی آزادی اخیرا چند فیلم مستند دیگر را هم فیلمبرداری کرده که احتمالا در جشنواره فیلم حقیقت نمایش داده میشوند.
چرا از کنسرت های آنلاین خبری نیست؟
ساکنان شهرهای قرمز از جمله پایتخت، نخستین روزها از دو هفته اعلام شده برای برگزاری طرح جدید محدودیت های کرونایی را می گذرانند و چند روزی است که برخی دستگاه های متولی امر فرهنگ و هنر از جمله صداوسیما، پلتفرم ها، شبکه های مجازی و ... در پی همسو کردن برنامه های خود با این تعطیلات و حرکت به سمت فراهم کردن شرایطی برای راحت تر گذراندن دوران قرنطینه و همراهی با مردم هستند؛ تجربه ای که پیشتر خصوصا در موج اول شیوع کرونا در کشور شاهد بودیم.
در موج اول کرونا و در امتداد آن، موسیقی همواره از جایگاه ویژه ای برای همراهی با مردم برخوردار بود.
ورود موسیقی به قرنطینه که از نواختن روی پشت بام ها و بالکن ها آغاز شده بود، حالا به کمک فضای مجازی، همزمان توسط میلیون ها بیننده قابل دسترسی بود و در ادامه هم این اجراهای ساده خانگی، به کمک برخی سازمان های متولی از جمله شهرداری و وزارت ارشاد، شکل برنامه ریزی شده تری به خود گرفت و جایش را به اجرای کنسرت های آنلاین رایگان داد.
هرچند با پایان موج اول، تا حد زیادی از وجه احساسی این فعالیتهای خودجوش کاسته شد و این بخش هم مانند بسیاری از حوزه های دیگر جامعه، رنگی از تجارت به خود گرفت و به مرور برخی از اجراهای آنلاین به سمت پولی شدن رفتند.
با این حال تا مدتی، برگزاری کنسرت های آنلاین رایگان که موسیقی پاپ آغازگر آن بود، مسیر خود را ادامه داد و در ادامه هنرمندان موسیقی نواحی و دستگاهی هم بر اساس برنامه ریزی های متولیان امر روی صحنه آمدند و اجراها به صورت آنلاین برای مردمی که در قرنطینه به سر می بردند پخش می شد.
با آغاز ایام عزاداریِ محرم و صفر، همانند هر سال که جریان موسیقی در کشور تعطیل می شود، برگزاری کنسرت های آنلاین موسیقی هم متوقف شد و البته در مقطعی جای خود را به اجرای موسیقی نمایش عاشورایی «علمدار» در تالار وحدت داد و اینگونه عنوان شد که عواید حاصل از آن صرف امور خیریه می شود.
اما برخلاف انتظار، پایان ایام عزاداری که با موج دوم کرونا در کشور هم همراه بود، شروعی برای ازسرگیری کنسرت های آنلاین نبود؛ بلکه همه جا حرفِ ازسرگیری حضوری کنسرتها بود و پرسش و پاسخ هایی در این خصوص.
هرچند تلاشهایی که از بعد عید فطر برای برگزاری کنسرتهای حضوری صورت گرفت، در نهایت با حاشیه های بلیط فروشی میسر نشد و تنها کنسرت های حضوری به اجراهای کیش در فضای باز محدود شد که آن هم با پادرمیانی متولیان امر بهداشت و درمان استان، نیمه کاره رها شد.
حتی پیشنهاد اخیر مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد برای برپایی کنسرت های حضوری تا پیش از ساعت ۱۸ هم با استقبالی از سوی برگزارکنندگان مواجه نشد تا با آغاز محدودیت های جدید تهران و دیگر شهرهای قرمز، پرونده کنسرت های حضوری فعلا بسته بماند.
اما در این میان، آنچه از سوی متولیان امر فرهنگ و هنر، هنرمندان و حتی رسانه ها به نظر می رسید به فراموشی سپرده شده، امکان برقرار ماندن جریان موسیقی در کشور از طریق برگزاری کنسرت های آنلاین است؛ رویکردی که هنوز هم می تواند روحی تازه را به فضای جامعه بدمد و روزنه ای باشد برای کاهش مشکلات هنرمندان و خصوصا اهالی موسیقی در کشور.
اخبار
چنگیز جلیلوند به دلیل ابتلا به کرونا از دنیا رفت
صدای ماندگاری که خاموش شد
چنگیز جلیلوند دوبلور و بازیگر پیشکسوت به دلیل ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفت.
چنگیز جلیلوند مدیر دوبلاژ و دوبلور باسابقه سینما و تلویزیون ایران ساعتی پیش به دلیل ابتلا به بیماری کرونا دار فانی را وداع گفت.
عباس یاری نویسنده و منتقد سینما و از دوستان نزدیک این هنرمند که در صفحه اینستاگرام خود این خبر را اعلام کرده بود، در گفتگو با خبرنگار مهر درگذشت این هنرمند را تأیید کرد.این هنرمند که به دلیل شدت یافتن بیماری در بیمارستان بستری بود امروز یکشنبه دوم آذرماه به دیار باقی شتافت. چنگیز جلیلوند از صداپیشگان آن مطرح کشور بود که به جای بازیگران مشهور داخلی و خارجی گویندگی کرده است. از جمله معروفترین بازیگرانی که جلیلوند دوبله نقشهایشان را بر عهده داشته است میتوان به بیشتر کاراکترهای مارلون براندو اشاره کرد.جلیلوند همچنین به جای رابرت دنیرو، کلینت ایستوود، کوین اسپیسی، سیلوستر استالونه، هیو جکمن و… گویندگی کرده است.این بازیگر همچنین در برخی از فیلمها و سریالها به ایفای نقش پرداخته است و قرار بود در سریال سلمان فارسی به کارگردانی داوود میرباقری نیز بازی کند.
روزنامه امتیاز درگذشت این دوبلور و بازیگر پیشکسوت را به خانواده و جامعه هنری تسلیت میگوید.
بیمه کرونای هنرمندان در گرو تامین منابع مالی
سید حسین سیدزاده در گفتگو با ایسنا توضیحاتی درباره بیمه کرونا، تاخیر در بازپرداخت هزینههای درمان و پرداخت کمک هزینه ایام بیکاری در دوران کرونایی ارایه کرد.
او در آغاز با ابراز خوشنودی از افزایش اعضای صندوق اعتباری هنر گفت: از چهار سال پیش به این سو عضویت در صندوق اعتباری هنر، روند افزایشی داشته و خوشبختانه تعامل خوبی با خانهها و انجمنهای صنفی و هنری داریم.سیدزاده درباره اینکه آیا لازمه عضویت در صندوق، عضو بودن در یکی از خانههای هنری است، توضیح داد: چنین شرطی لازم نیست و هر شخصی که فعال هنری یا هنرمند یا روزنامهنگار باشد، میتواند عضو صندوق شود.مدیر عامل صندوق اعتباری هنر اضافه کرد: ممکن است برخی از هنرمندان بویژه هنرمندان پیشکسوت عضو تشکلها و خانههای صنفی و هنری نشده باشند. ملاک ما برای عضوگیری در صندوق، عضویت در این خانهها نیست. هنرمندان پیشکسوت که شناخته شدهاند ولی کسانی هم شناخته شده نباشند، میتوانند با تاییدیه یکی از صنوف یا معاونتهایی که به حوزه کاریشان مربوط است، عضو صندوق شوند. به عنوان نمونه هنرمندانی که زیر شاخه معاونت هنری هستند، با تاییدیه این معاونت میتوانند عضو صندوق شوند. او با ابراز خرسندی از عضویت هنرمندان دیگر استانها در صندوق افزود: خوشبختانه چندین سفر حمایتی داشتیم و بسیاری از هنرمندان استانها را شناسایی و به صندوق اضافه کردیم و این چنین است که اعضای صندوق از 30 هزار نفر به 75 هزار نفر رسیده است که جای خوشحالی دارد.سیدزاده از هنرمندانی که هنوز عضو صندوق نیستند، دعوت کرد به صندوق بپیوندند تا این مجموعه قدرت و همبستگی بیشتری پیدا کند. او در ادامه درباره بیمه کرونا با توجه به اینکه تعدادی از هنرمندان در این مدت درگیر این ویروس شدهاند، توضیح داد: از ابتدای سال چند اقدام حمایتی انجام دادیم همچون بخشش سه ماه اول حق بیمه تامین اجتماعی و همینطور بیمه تکمیلی. در زمینه بیمه کرونا هم مشغول رایزنی هستیم و تلاش میکنیم این موضوع را تا نیمه آذر ماه کاربردی کنیم ولی طبیعتا نمیتوانیم قول قطعی بدهیم چراکه مباحث مالی دارد و باید ابتدا آن بخش را حل و فصل کنیم.
سیدزاده درباره پرداخت کمک هزینه دوران کرونایی که بخش اول آن از طریق بانک آینده در حال پرداخت است و در پاسخ به این پرسش که چرا مبلغ این کمک هزینه به حساب اعضاء پرداخت نشده تا نیازی به مراجعه حضوری به بانک نباشد، توضیح داد: این پرسش بسیاری از دوستان است. طرح اولیه ما هم همین بود که پول به حساب اعضا واریز شود که خوشبختانه این کار را انجام ندادیم زیرا تعداد زیادی از شمارههای شبا اشتباه بود. برخی حسابها تغییر کرده بود. یا اینکه یک نفر برای تعداد زیادی ثبتنام و شماره خود را وارد کرده بود. بنابراین برای پرداخت به حساب اشخاص، لازم بود یک بار دیگر همه شماره حساب بدهند و یک بار هم احراز هویت انجام شود و فکر کردیم با وجود حجم کاری بالایی که داریم، بهتر است اسامی را همراه با کد ملی به بانک ارایه دهیم. جالب است که در همین مسیر متوجه شدیم برخی از حسابها به دلیل بدهی، مسدود شده است و اگر پول را واریز میکردیم، به دست آن عضو نمیرسید. البته در حال رایزنی با بانکها هستیم که مبالغ کمکی، به عنوان تسویه حساب بدهی، برداشت نشود و به دست آن عضو برسد.
سیدزاده درباره انتخاب بانک آینده به عنوان بانکی که مبالغ کمک از طریق آن پرداخت میشود، نیز گفت: این بانک بهترین باشگاه مشتریان را دارد و سیستم آن از دیگر بانکها بهتر بود چراکه هنر کارت، تلفیقی از کارت شناسایی و عضویت، بانکی و رفاهی است و فقط بانک آینده میتوانست هر سه را داشته باشد. بدین ترتیب که ممکن است در آینده به کمک این کارت بتوانیم یکسری خدمات را با تخفیفهای خاص به اعضاء ارایه دهیم.
مدیر عامل صندوق اعتباری هنر درباره بیمه تکمیلی «سرمد» و تاخیری که در بازپرداخت هزینههای درمان دارد، نیز توضیح داد: کار بیمه تکمیلی خدماتی است و نمیتوانیم انتظار صد در صدی داشته باشیم. چون شخصا تجربه همکاری با چند بیمه را دارم، میدانم که پرداخت خسارتها در برخی از بیمهها به مراتب تاخیر بیشتری دارد و وضعیت بیمه «سرمد» بهتر از متوسط است ، چراکه خسارت معوقه بالاتر از 4 ماه نداریم.
او اضافه کرد: از آنجاکه سامانه آنلاین داریم، اعتراضات را به صِرف مطرح شدن نمیپذیریم زیرا برخی از اعضاء مدارکشان ناقص است و مدام از تاخیر شکایت دارند. البته در مواردی که اوج دوره کاری است، تاخیر را میپذیرم و بابت آن عذرخواهی میکنم ولی گاهی هم مشکل در نقص مدارک است که اعضاء باید به این موضوع توجه کنند.
مدیر عامل صنودق اعتباری هنر همچنین خاطرنشان کرد که تاکنون هیچ یک از اعضاء، هنر کارت را دریافت نکردهاند و توزیع آن از روز دوشنبه آغاز میشود و کسانی که نشانیشان تغییر کرده، همچنان فرصت دارند اطلاعرسانی کنند. سیدزاده، صدور هنر کارت را آرزویی چندین ساله توصیف کرد که به دلیل پیچیدگیهایی که دارد، بارها به تاخیر افتاده است.
او ابراز خوشنودی کرد که رویکرد هنرمندان به صندوق اعتباری هنر تغییر کرده و گفت: افتخار میکنم که اعضاء ما را پذیرفتهاند و تعامل خوبی دارند و میدانند نقش ما صرفا حمایتی و توسعه هنر است.
«غمنامه پارسی» اپرا می شود
علی رهبری آهنگساز و رهبر اسبق ارکستر سمفونیک تهران که طی سالهای اخیر در کشورهای مختلف اروپایی به رهبری مجموعههای مختلفی مشغول به فعالیت در عرصه موسیقی است، ضمن تشریح تازهترین فعالیتهای خود بیان کرد: طبق تازهترین برنامهریزیهایی که انجام گرفته پروژه «غمنامه پارسی» برگرفته از نمایشنامه «ایرانیان» اثر مشهور ۲۵۰۰ ساله اشیل نویسنده یونانی را به صورت اپرا آهنگسازی خواهم کرد.
این آهنگساز گفت: اپرای تراژدی ایرانیان برای ۴ خواننده به عنوان سولیست، گروه کر و ارکستر سمفونیک نوشته شده است. ضمن اینکه نقش خشایار شاه برای صدای رضا فکری نوشته شده و نقشهای دیگر نیز از طریق آزمون در مرحله اول از بین خوانندگان ایرانی انتخاب خواهند شد
وی افزود: ایرانیان اثری شاعرانه و تخیلی در سبک نمایشنامه تراژدی است که توسط آیسخولوس (آشیل) در سال ۴۷۲ قبل از میلاد نوشته شده. این نمایشنامه نخستین اثر مهم آیسخولوس و کهنترین نمایشنامه تاریخ بشر است که تا امروز باقیماندهاست. تراژدی ایرانیان داستان یورش خشایارشا به یونان را گزارش میکند. ایرانیان تا امروز به همه زبانهای مهم ترجمه شده و بارها در تماشاخانههای غرب اجرا شدهاست. ولی تا آنجا که می دانم تاکنون روی آن به صورت اپرا کار نشده است.
این رهبر ارکستر تاکید کرد: این اپرا با داشتن شماره ۱۲ آخرین و دوازدهمین اثرم در مجموعه «مادرم ایران» است. تمامی ۱۰ پویم سمفونیک مادرم ایران که با نوحه خوان داستان روز عاشورا شروع میشود با صدای محمد معتمدی و رضا فکری نیز توسط شرکت انتشار موسیقی آلمانی ناکسوس به بازار بینالمللی عرضه شده که شماره ۱۱ آن نیز با «چنین گفت زرتشت» در تاریخ ۶ ژوین با صدای رضا فکری و ارکستر فیلارمونیک زاگرب ضبط و اجرا خواهد شد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4405/20629/82252
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4405/20629/82253
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4405/20629/82254
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4405/20629/82255
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4405/20629/82256
|
عناوین این صفحه
- «هنر کارت» به چه کار می آید؟
- کسی می داند بودجه فرهنگ کجا صرف می شود؟
- مهدی آزادی پس از دریافت جایزه «کمراایمج» چه گفت؟
- چرا از کنسرت های آنلاین خبری نیست؟
- اخبار