|
چگونه صدای سلبریتی ها از صدای دانشجویان بلندتر شد؟
دانشجویان در سالهای قبل از انقلاب با اقدامات فرهنگی متنوع در جریان شکلگیری انقلاب اسلامی ایران، سهیم بودند و در برهههای مختلف از روحانیون و بزرگان دینی و مذهبی همچون استاد مطهری، بهشتی و باهنر دعوت میکردند تا سایر دانشجویان را از خفقان موجود مطلع کرده و با آگاهیبخشی از فضای موجود، آنها را با انقلاب اسلامی آشنا کنند؛ تا جایی که در پیروزی انقلاب، دانشجویان توانستند نقش قابل توجهی در این امر داشته باشند.
۱۶ آذر ۱۳۳۲ یادآور رشادتها و نقشآفرینی دانشجویان آزادیخواهی است که برای استقلال ایران اسلامی در برابر سیاستهای مداخلهجویانه دنیای استکبار و رفتار ظالمانه رژیم پهلوی اعتراض کرده و برگ زرینی در تاریخ ایران رقم زدند. اکنون که حدود ۷۰ سال از این اتفاق مهم میگذرد، دانشجویان در عرصههای مختلف فعال هستند، اما در مسائل فرهنگی، دانشگاهیان چه اندازه تأثیرگذار هستند و آیا این باور که اثرگذاری فرهیختگان در عرصه فرهنگی به حداقل رسیده و دانشگاهیان جایگاه تأثیرگذار خود را به سلبریتیها به عنوان الگویی برای جوانان دادهاند، درست است؟
اگر جامعه را انسان در نظر بگیریم، دانشگاه محوریت عقلانی و مغز انسان است و اخذ هر تصمیمی برای تغییر باید از مراکز علمی آغاز شود و به سایر بخشها تسری یابد. کمااینکه در پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاهیان و دانشجویان در کنار روحانیون و سایر فرهیختگان، با روشنگری اقشار مختلف جامعه توانستند نقش قابل توجهی در پیروزی حق علیه باطل داشته باشند.
با توجه به اینکه یکی از مهمترین مؤلفههای توسعه فرهنگی، مشارکت فرهنگی است، در سال ۷۶ وزارت علوم با تشکیل معاونت فرهنگی توجه خاصی به برنامه فرهنگی دانشگاهها کرد و معاونت و انجمنهای فرهنگی متنوعی با اهداف مختلف به ویژه توسعه مشارکت دانشجویان در امور فرهنگی تشکیل شد. اما این تشکلها چقدر در امور فرهنگی اثرگذار بود و توانست در نقشآفرینی قشر فرهیخته و تحصیلکرده جامعه و مشارکت آنها برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی مؤثر باشد.
سلبریتیها جایگزین فرهیختگان/ چرا صدای سلبریتیها از دانشجویان بلندتر شد؟
فردین کریمی، جامعه شناس کشورمان معتقد است که در سالهای اخیر برخی سلبریتیها جای افراد بانفوذ و تحصیلکرده به ویژه روشنفکران را گرفتند و برای به دست آوردن شهرت، بر اتفاقات مختلف موجسواری کرده و در هر موردی اظهارنظر میکنند. مردم و به ویژه جوانان نیز از این افراد الگوبرداری میکنند که این امر یکیاز بزرگترین آسیبهای جامعه امروز به شمار میرود.
وی با بیان اینکه ما دشمنانی داریم که در برخی موارد همچون مسائل سیاسی و اعتقادی گاهی از ما آگاهتر هستند و با ترفندهای توهین، دروغ و شبهافکنی و حتی تخریب اشخاص بانفوذ و تأثیرگذار به ذهن افراد نفوذ میکنند تا به جامعه ضربه وارد کنند، میافزاید: ما باید به جای اینکه برخی سلبریتیها را به عنوان الگو معرفی کنیم، به فکر این باشیم که الگوهایی از بین دانشگاهیان و فرهیختگان برای جوانان داشته باشیم تا از این طریق بتوانیم از نفوذ و تهاجم فرهنگی جلوگیری کنیم.
کمتر کسی است که در اوایل دوران پیروزی انقلاب اسلامی نامی از استاد مطهری یا علی شریعتی نشنیده و مدتی تحت تأثیر افکار این اساتید قرار نگرفته باشد. آثار اساتیدی همچون شهید بهشتی و مطهری همچنان نیز در دانشگاهها تدریس میشود و کتابهای مختلفی برگرفته از اندیشه آنها به نگارش درآمده است. در دورانی که انقلاب اسلامی شکل گرفت، اساتید و فرهیختگان کشور که با مطالعه و علم به مدارج عالی رسیده بودند، به عنوان سلبریتی شناخته میشدند و در افکار عمومی تأثیرگذار بودند. اما اکنون معنای سلبریتی متفاوت شده و جوانان در پوشش، سبک زندگی و حتی کلمات کاربردی روزانه از افرادی که شاید در عرصههای فرهنگی و هنری در قاب تلویزیون و سینما و امروز در فضای مجازی فعالند، الگوپذیر شدهاند.
وقتی صدای فرهیختگان به جایی نرسید، سلبریتیها بلندگو شدند
احسان شاهقاسمی، استادیار ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه ما از سلبریتیها پیروی میکنیم، چون به صورت نیابتی از زندگی آنها لذت میبریم، میگوید: دانشگاهها در سالهای اخیر نتوانستند نقش مؤثری در فرهنگسازی ایفا کنند و چون صدای فرهیختگان به جایی نرسید، سلبریتیها نقش بلندگو و برجستهسازی را بر عهده گرفتند و آنچه به نظرشان جذاب بود و خودشان میپسندیدند، به عنوان خوراک فکری جامعه عنوان و عدهای نیز به ویژه جوانان از آن الگوبرداری کردند.
وی معتقد است: دانشجویان امروز کمتر سراغ مباحث فرهنگی میروند و با تغییر الگوها و نگرشی که دارند، حتی تعریف آنها از مشارکت فرهنگی در جامعه با آنچه در گذشته مورد توجه بوده تفاوت دارد.
نوآوری نسل جوان در عرصههای فرهنگی به حداقل رسیده است
کامیل احمدی، انسانشناس، مردمشناس و پژوهشگر نیز با بیان اینکه از دیرباز شاکله دانشگاه محمل تولید اندیشه طبقه متوسط است که این تولیدات توسط قشری از دانشجویان علاقهمند و با استعداد به توده مردم تسری پیدا میکند، میگوید: دانشگاهیان، دانشجویان و قشر تحصیلکرده نگاه آگاهانهتر و عمیقتری نسبت به ابعاد مختلف اجتماع و فرهنگ دارند و شرایط حال در جوامع را دقیقتر درک و تحلیل میکنند. بنابراین رسالت مهمتری نیز نسبت به دیگر اقشار مردم در راستای تحول و دگرگونی وضع نابسامان اجتماعی دارند. آنها نباید نسبت به معضلات و مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه خود بیتفاوت و بدون انگیزه باشند.
وی با بیان اینکه متأسفانه دانشگاه و دانشجو به دلیل فشار مضاعف اقتصادی بر استاد و دانشجو، محدودیتها و نبود قدرت عمل در انجمنها و تشکلهای دانشجویی، اختصاص ندادن بودجه کافی و بیتوجهی دولتها به مقوله مهم آموزش عالی و استعدادیابی جوانان، ماهیت واقعی خود را از دست داده است، میافزاید: دیگر آنطور که بایسته است، شاهد اثرگذاری قشر دانشگاهی در جامعه نیستیم و جنب و جوش و نوآوری نسل جوان به ویژه در عرصههای فرهنگی به حداقل رسیده است. در حالی که قبل و در شُرُف انقلاب، دانشگاهیان نقش مؤثرتری داشتند و فضا به علت تکثر و فعالیتهای خاص آن دوره برای تأثیرگذاری مهیا بود.
احمدی با اشاره به اینکه پل ارتباطی میان دانشجویان با وجود کثرت فرهنگی و اقوام مختلف در دانشگاهها وجود ندارد تا بتوان مبادله فرهنگی که کمک بسیاری به افزایش آگاهی اجتماعی و تاب آوری مناسبی داشته باشیم، خاطرنشان میکند: با توجه به محدودیتها و حساسیتهای نظام آموزشی مثلا در برگزاری مناسبات فرهنگی، جشنواره و جشنهای فرهنگی، برقراری هر چه بیشتر ارتباط اقوام در داخل و اختلاط و ارتباط آکادمیک و دانشگاهی با دیگر ملل در دانشگاهها صورت نمیگیرد و دانشجوی ایرانی، دیگر پویایی و شادمانی گذشته را ندارد، تا بتواند به تولید اندیشه و گفتمان روی آورد.
دانشجو به جای اثرگذاری، اثرپذیر شده است
این پژوهشگر میافزاید: همین امر در کنار بسیاری از دلخوریهای دیگر نسل جوان و دانشجو که به ذات معترض و منتقد است، در کنار تغییرات عظیم اجتماعی که بر ساختار اجتماعی ایران تاثیر گذاشته، موجب تغییر نگرش در بین جوانان دانشگاهی شده است که برای ترمیم بخشی از آن باید دانشجو با نظام آموزشی آشتی داده شود تا نسل جوان شاد تربیت کرده و بتواند در مباحث مختلفی از فرهنگی تا اقتصاد کشور نقش خود را ایفا کند؛ اگر واقعا اعتقاد داریم که آینده از آنِ نسل جوان است.
احمدی درباره توجه بخشی از نسل جوان و الگوگیری از سلبریتیها نیز میگوید: گفتمان و واقعیت زیست جهان و آنچه در بیرون اتفاق میافتد، با آنچه در دانشگاه صورت داده میشود، متفاوت است. به این دلیل و مولفههای دیگر، دانشجو به جای اثرگذاری، اثرپذیر شده و از سلبریتیها که بیشترشان امروزه سازوکار تکنولوژی را به خدمت خود و هنرشان گرفتهاند و حرف دل برخی جوانان را با شیوههای مختلف، امروزی و فارغ از محدودیتهای موجود در نظام آموزشی و دانشگاهی منعکس میکنند، الگوگیری میکند. حضور دانشجویان سرزنده و شاد در دانشگاهها نشان از تپش نبض جامعه دارد. تضارب آرا و دگرگونی عقاید در محیط های دانشگاهی، خود میتواند زمینهساز رشد و اعتلای جوانب بسیاری از فرهنگ در جوامع باشد.
همچنین اصغر مهاجری، جامعهشناس، جنبههای اقدامات سیاسی در دانشگاهها را برگرفته از مسائل فرهنگی میداند و معتقد است امور سیاسی قبل از اینکه سیاسی باشند، اجتماعی و قبلتر از آن فرهنگی هستند و باید نقش دانشگاهها را در فرهنگسازی جدیتر بگیریم، اما متأسفانه فعالیت فرهنگی دانشگاهها قابل قبول نیست. برای همین هم تأثیرگذاری افراد فرهیخته در امور فرهنگی و باورسازی از افراد دانشگاهی به حداقل رسیده است.
خاطرات خوشنویسی حبیبالله فضائلی برای کتابها
سهکتاب «اطلس خط»، «تعلیم خط» و «بوستان هنر خط» با خط زندهیاد حبیبالله فضائلی بهزودی توسط انتشارات سروش تجدیدچاپ و با ارائهای جدید به بازار نشر عرضه میشوند. بین اینسهکتاب، «اطلس خط» و «تعلیم خط» دو دائرةالمعارف بزرگ خط و مرجع حوزه تاریخ خط، تعلیم و پژوهش هستند.
زندهیاد فضائلی ازجمله نادر خوشنویسانی بود که می توانستند انواع خطوط ثلث، نستعلیق، کوفی، نسخ، شکسته و ... را در حد استادی بنویسند. مجموعههای «مرد آفرین روزگار؛ زندگی نامه حضرت زینب (س)»، «اصحاب رس»، «تفسیر آیه نور و کتابت گنجینه اسرار»، از دیگر آثار مرحوم فضائلی هستند.
«اطلس خط»، کتابی پژوهشی است که به تاریخچه خطوط اسلامی پرداخته و به زبانهای دیگر هم ترجمه شده است. اینکتاب برایاولین بار پیش از انقلاب اسلامی به چاپ رسید و جایزه بهترین کتاب سال را نیز از آن خود کرد. «اطلس خط» به چاپ چهارم رسیده و بناست سروش چاپ پنجمش را بهزودی منتشر کند. «تعلیم خط» هم به تعلیم انواع خط، فنون، شیوه های نوشتن انواع خطوط، معرفی وسایل مربوط به خوشنویسی شامل مرکبات، دوات، قلم و ... اختصاص دارد که بناست چاپ پانزدهمش توسط سروش عرضه شود. کتاب «بوستان هنر خط» نیز شامل تعدادی از قطعات خط زندهیاد فضائلی در انواع خطوط شامل شکسته، نستعلیق، ثلث، کوفی و ... است که چاپ پنجم آن بهزودی منتشر میشود.
تجدیدچاپ سه کتاب یادشده از زندهیاد فضائلی، بهانهای شد تا با مهدی فضائلی فرزند وی گفتگویی داشته باشیم.
* آقای فضائلی هنر خوشنویسی یکی از ابزار انتقال مفاهیم دینی و فرهنگی است و پدر شما از این ابزار به خوبی استفده کردهاند. امروز تا چهحد میتوان با تکیه بر اینهنر به انتقال فرهنگ، دین و سایر مفاهیم امید بود؟
با پیشرفت تکنولوژی وعلم امروز شاهد صنعت چاپ، نرم افزارهای گوناگون و ... هستیم. خلاف سالهای دور که این امکانات با چنین دانشی برای بشر وجود نداشت، راه انتقال علم، دانش و هر هنر دیگری از نسلی به نسل دیگر و از جامعهای به جامعه دیگر تنها از راه کتابت بهصورت دستی بود. در همان کتابها خط خوش و خوشنویسی امتیاز ویژهای محسوب میشد، چون باعث سهولت انتقال مفاهیم و دانش می شد. در غیر این صورت افراد بهدلیل دشواری خط، از خواندن صرف نظر میکردند و یا با مشقت با محتوا ارتباط میگرفتند. بنابراین خوشنویسی از اینجهت، در انتقال دانش بشری نقش بهسزایی داشته است.
از زاویهای دیگر، اگر مفاهیم بلند و مضامین عمیقی که در حوزه دینی و ادبی ما وجود دارد بهصورت هنرمندانه با خط خوش، ترکیبی جذاب و چشم نواز ارائه شود، رغبتی دو چندان نسبت به محتوا و مضمون در مخاطب ایجاد میشود. پس هنر خوشنویسی در ارائه جذاب آموزههای دینی و ادبی ما بسیار نقش مهمی دارد. همین امروز شما یکحدیث یا روایتی از معصومین و یا شعری از جناب حافظ، سعدی یا دیگر شاعران بزرگ را با هنر خوشنویسی در یکقاب ببینید؛ قطعا مجذوب میشوید و زمینه ایجاد ارتباط با آنمضامین را پیدا می کنید.
به همین جهت هنر خوشنویسی هنر بسیار موثر و با اهمیتی بوده و هنوز هم هست. خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی اینهنر گسترش زیادی پیدا کرد و مورد توجه تعداد زیادی هنرآموز قرار گرفت. در ادامه هم این امتیاز را داشت که همیشه همنشین ومانوس با مفاهیم ارزشی، ادبی اسلامی و ایرانی ما قرار گیرد و این خود شرافت و فضیلتی برای هنر خوشنویسی محسوب میشود.
* یکی از انگیزههای پدرتان برای تدوین اطلس خط، زمزمه تغییر خط فارسی در دوران پیش از انقلاب بود. شما اطلاعاتی در اینزمینه دارید؟
بله. زمزمه داستان تغییر خط از زمان پهلوی اول به گوش رسید. اقدامی که ابتدا از سوی ترکیهایها شروع شد و آنها خط لاتین را جایگزین خط ترکی کردند. مرحوم ابوی با دغدغهای که نسبت به پاسداری از خط پارسی داشتند، با صرف زمان حدود ۲۰ سال، کتاب اطلس خط را تهیه کردند. با توجه به اینکه امکانات پژوهشی و تحقیقاتی آندوران به مانند امروز نبود، ایشان برای پیدا کردن مستندات لازم و تحقیقات، کار پر مشقتی را در پیش داشتند. نکته جالب درباره دو کتاب تعلیم خط و اطلس خط، کتابت آنها توسط ایشان هست که این دو کتاب حروفچینی نشدهاند و تماما به دست ایشان نوشته شدهاند؛ پس در واقع علاوه بر یک اثر پژوهشی، اثری هنری نیزمحسوب می شوند. ایشان به قصد کار هنری کتابت نمیکردند، اما به هر صورت آفریننده یک اثر هنری هم شدند.
* پس با توجه به دستنویسی کتاب ها کار پرمشقتی را در پیش گرفتند که بر غنای اثر اضافه میکند.
دقیقا. امروزه حروفچینی و طراحی و دیگر کارهای آمادهسازی کتاب، با استفاده از نرمافزارها به سهولت امکانپذیر است. اما ایشان تمام چند صد صفحه را طراحی کرده و قطعا پشت این کار عظیم، انگیزهای نهفته بوده است. همانطور که شما اشاره کردید، پاسداری از خط فارسی این انگیزه را ایجاد کرده است.
من سالها پیش در نشستی در ترکیه، با یکی از ناشرین بزرگ این کشور صحبت میکردم که او میگفت ترکها با افسوس از فراموشی خط ترکی استانبولی، از گسل فرهنگی ایجاد شده بهواسطه اینفراموشی گله دارند.
* کتیبههای نوشته شده مرحوم استاد فضائلی در بسیاری از بقاع متبرکه کشور ما وجود دارن. از سابقه ایشان در زمینه خطنویسی در اماکن مختلف هم بگویید.
یکی از ویژگی ها و اختصاصات مرحوم استاد فضائلی، احیای کتیبهنویسی بود. در واقع یک بخش از آثار هنری و تلاشهای ایشان کتیبههای حرمهای مقدسه و اماکن متبرکه شیعی در بلاد اسلامی به غیر از مکه و مدینه است که متاسفانه از داشتن حرم محروم هستند. ولی آثار ایشان در کربلا، نجف، سامرا ( پیش از انفجار تلخ حرم)، کاظمین، در سوریه و حرم حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س)، حرم امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع)، حضرت معصومه (س)، حرم حضرت عبدالعظیم (ع) و سایر امامزادهها و مساجد مهم کشور به چشم میخورد.
الحمدالله این امر را باقی الصالحاتی برای آن مرحوم میدانیم و بهطور طبیعی ما نیز با دیدن امضا پدر یعنی «کتبه فضائلی» در این اماکن متبرکه احساس خوشایندی پیدا میکنیم.
بنا به گفته مرحوم پدر، اولین کتیبهای که ایشان در دهه ۳۰ یا ۴۰ شمسی نوشتهاند، مربوط به امام هادی (ع) است و روز درگذشت ایشان هم مقارن با شهادت امام هادی (ع) بود. نکته عجیب تر اینکه حدود یکماه پیش از فوت، سراغ اینروز را میگرفتند و بعد از فوت ایشان بود که ما متوجه حال و احوال پدر و راز و رمز موضوع شدیم.
* بهنظرتان پیشرفت روزافزون رایانه در رشد و یا عدم رشد هنر خوشنویسی تاثیری داشته است؟
از دو جنبه میتوان به اینموضوع پرداخت. از نگاهی میتوان امکان استفاده عمومی از این نرمافزارها را مثبت انگاشت، اما از نگاهی دیگر، اینموضوع جنبه هنری نداشته و ممکن است انگیزه برخی از افراد برای سرمایه گذاری و شاگردی را در اینزمینه تضعیف کند.
ترجمه «تراژدی قیصر» شکسپیر به چاپ هفتم رسید
کتاب «تراژدی قیصر» نوشته ویلیام شکسپیر با ترجمه فرنگیس شادمان توسط انتشارات علمی و فرهنگی به چاپ هفتم رسیده است. اینکتاب یکی از عناوین مجموعه «ادبیات کلاسیک جهان» است که اینناشر چاپ میکند. همچنین شانزدهمین کتاب «نمایشنامه» انتشارات علمی و فرهنگی است. اولینچاپ اینترجمه سال ۱۳۳۴ به بازار نشر عرضه شد.
اینتراژدی بهجز چندقسمت، به زبان نظم بیقافیه نوشته شده و ترجمه آن بهفارسی از روی نسخه آردِن انجام شده است. اصول تراژدی قیصر بر وقایع تاریخی مبتنی است اما شکسپیر مانند دیگر آثارش، در آن، با بیان احوال قهرمانان، صفات نیک و بد و آرزوها و هوا و هوس بشری را توصیف کرده است. یکی از نکات جالب اینتراژدی، تفاوت شخصیتها و اختلافنظرهای آنهاست.
اتفاقات اینتراژدی، که براساس قتل ژولیوس قیصر یا سزار نوشته شده، بر پایه حوادث زندگی قیصر، بروتوس، آنتونی و کسییوس نوشته شده است. اتفاقات نمایشنامه از روز ۱۴ مارس سال ۴۴ پیش از میلاد شروع میشود. در اینمقطع قیصر با پیروزی از جنگ با دوست سابق و رقیبش پمپی به روم بازگشته است. او روز ۱۵ مارس در مجلس سنا توسط سناتورهای توطئهگر به قتل رسید. در اینتراژدی قیصر، خلاف دیگر تراژدیهای شکسپیر غیر از مکبث، مهمترین اتفاق یعنی قتل قیصر در میانههای نمایشنامه رخ میدهد. اما اتفاقات پس از کشتهشدن قیصر نیز بسیار مهم هستند.
تراژدی قیصر مانند دیگر تراژدیها و کمدیهای کلاسیک، ۵ پرده دارد. پرده اول، ۳ صحنه دارد که بهترتیب عبارتاند از: «کوچهای در روم»، «یک محل عمومی در روم» و «کوچهای در روم». دومین پرده ایننمایشنامه ۴ صحنه با اینعناوین دارد: «باغ بروتوس در روم»، «خانه قیصر در روم»، «کوچهای نزدیک کاپیتول در روم» و «قسمت دیگری از همان کوچه در روم».
«روم، مقابل کاپیتول»، «میدان عمومی» و «کوچهای در روم» هم ۳ صحنه پرده سوم نمایشنامه «تراژدی قیصر» هستند. در پرده چهارم هم مخاطب با ۳ صحنه «اتاقی در خانه آنتونی در روم»، «اردویی نزدیک ساردیس» و «درون خیمه بروتوس» روبرو میشود. پنجمینپرده اینتراژدی هم ۵ صحنه دارد که به اینترتیباند: «دشت فیلیپای»، «میدان جنگ در دشت فیلیپای»، «میدان جنگ در دشت فیلیپای»، «قسمتی دیگر از میدان جنگ» و «قسمتی از میدان جنگ».
چاپ هفتم اینکتاب با ۱۷۰ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۷ هزار تومان عرضه شده است.
استفاده از قهرمان های واقعی در بازی رایانه ای
بنیاد مؤسسه مهاد در زمینه تولید بازیهای رایانهای بیشتر بر روی موضوعاتی همچون خانواده، زندگی ایرانی اسلامی، دفاع مقدس و موضوعات قرآنی متمرکز هستند و تولیدات فرهنگی این مجموعه بیشتر برای رده سنی ۶ تا ۹ سال است و نهایتاً دوره نوجوان از سال ۱۰ تا ۱۴ سال، که این رده سنی حوزه تخصصی این مؤسسه در تولیدات بازیها است. قصههای قرآنی، شخصیتها و کاراکترهای اسطورهای و قهرمانان تاریخی، دفاع مقدس و فرماندهان شخصیت زنان بزرگ و… از موضوعات و مضامینی فرهنگی، ادبی و اجتماعی این سبک از بازیهای رایانهای است.
حمید افسری، مدیر پروژه ساخت بازیهای رایانههای و موبایلی در مؤسسه مهاد درباره تولید بازیها در حوزه قصههای قرآنی در سطح بینالملل میگوید: مهمترین محصولی که در دست تولید داریم و توانستیم در سطح بینالملل هم این محصول را صادر کنیم همچنین با ۱۵ زبان بینالمللی تولید و انتشار داده شده است، مجموعه قصههای قرآنی برای کودکان است که یک مجموعه قصه و بازی تعاملیست، کودک در این بازی با قصههای قرآنی آشنا میشود، خودش بهجای پیامبران بازی میکند، در بازی با آیات موضوعی آشنا میشود. به نوعی این بازی در قالب کتاب ۳ بعدی است که کاراکترها بر روی آن نمایان میشود هم قصه روایت خواهد شد و هم کودک در اپلیکیشن با موضوعات تعامل دارد.
او با اشاره به دیگر بازی این مجموعه ادامه میدهد: باید به بازی دیگر با عنوان بردیا اشاره کنم که برای رده سنی مثبت ۱۲ تولید شده است که برای مخاطب جنگ آریوبرزن و اسکندر مقدونیه را تداعی میکند و بازیکننده با آئینها و سنتهای هخامنشی آشنا میشود. البته این بازی در جهت مقابله با فیلم ۳۰۰ است.
افسری در ادامه میافزاید: این تولیدکننده بازیهای رایانهای درباره تولیدات مرتبط با دفاع مقدس و فرماندهان جنگ میگوید: بازی که در حوزه دفاع مقدس است در زمینه نبرد هور و فرماندهان جنگ و شهدای کربلای چهار است، همچنین بازی دیگری با عنوان دختران ایران مجموعه قصههای تعاملی برای دختران ۶ تا ۹ سال است که در این بازی کودکان با بانوان بزرگ انقلاب اسلامی و جهان اسلام آشنا خواهند شد. البته ما درنظر داشتیم ۴۰ تا از زنان را در این بازی قرار دهیم اما در نهایت توانستیم محتوای پژوهشی و تحقیقیمان را با ۷ تا از بانوان به پایان برسانیم و تولید قصه و بازی کنیم.
او میگوید: ما در حوزه محتوایی سعی کردیم سبد فرهنگی خانوادهها را حداقل در سبک ایرانی اسلامی پُر نگاه داریم و اگر خانوادهای بخواهد در این حوزهها از بازی بهرهمند باشد این بازیها در دسترسشان قرار می گیرد. در این ایام که آمار استفاده کنندگان از محصولات بازیهای رایانهای و موبایلی بالا رفته است مخاطب بیشتری را جذب کردیم. چند ایده و طرح برای آموزش مجازی و محتوایی برای حوزه درسی کودکان داشتیم که امکان دارد در این زمینه فعالیتهایی را به اجرا درآوریم.
شخصیتهایی همچون بردیا، آریوبرزن و… شخصیتهای واقعی ما هستند که در تاریخ هم نمود واقعی دارند، یعنی اینگونه نیست که ما همانند کشورهای غربی اسطورهسازی کنیم بلکه ما این اسطورههای واقعی را داریم چه در شاهنامه، گلستان و بوستان یا شخصیتهایی فرهنگی و ادبی، نظامی و… او درباره ساخت بازی در زمینه کویید ۱۹ بیان میکند: خیلی علاقهمند بودیم که در حوزه بازی به سمت ساخت بازی درباره کویید ۱۹ برویم اما چند تا موضوع باعث شد که از ساخت آن منصرف شویم هم اینکه با تخصص موضوعات ساخت بازی ما متفاوت بود و هم اینکه ساخت بازی درباره کرونا بیشتر دولتی بود و باید دولت در این زمینه ورود پیدا میکرد زیرا هزینههای سنگینی را باید در این حوزه خرج کرد که از عهده بازیسازی کمی خارج است زیرا حیات بازی به درآمد انتشار و استفاده آن است و این هزینه از عهده ما بیرون بود. او درباره کاراکترسازی، شخصیتپردازی و معرفی اسطورههای کشورمان به کودکان و نوجوانان میگوید: سعی کردیم از منابع بومی برای طراحی شخصیتها و کاراکترهای بازیها استفاده کنیم. هم شخصیتهای اسلامی، هم ملی و مذهبیها که در حوزههای مختلف ورود کردهاند را داشتهایم. در حوزه پسران شخصیتهایی همچون بردیا، آریوبرزن و… شخصیتهای واقعی ما هستند که در تاریخ هم نمود واقعی دارند. یعنی اینگونه نیست که ما همانند کشورهای غربی اسطورهسازی کنیم بلکه ما این اسطورههای واقعی را داریم چه در شاهنامه، گلستان و بوستان یا شخصیتهایی فرهنگی و ادبی، نظامی و… ما هم سعی کردیم در بازیهایمان از این اسطورهها که نمود واقعی دارند، استفاده کنیم و چقدر هم جذاب است ما در مجموعه دفاع مقدس از ۱۰ فرمانده جنگ تحمیلی استفاده کردیم که درباره زندگی معمول آنها آشنا شوند. که یک نوجوان با شهیدانی همچون شهیدان آبشناسان، عباس بابایی یا عباس دوران یا… آشنا شوند تا نوجوانان ما فکر نکنند که این شخصیتها خیالی و رویاپردازانه است تا نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. بلکه تمام این شخصیتها واقعی است و حتی این قهرمانسازی برای آنان جذاب خواهد بود.افسری ادامه میدهد: در حوزه دختران هم رده سنی ۶ تا ۹ سال که دورهای حساس است و دختران قصد دارند هویت و حضور در اجتماع را درنظر بگیرند، درنظر گرفتیم که تِم اطلاعرسانی را درباره شخصیتهای اجتماعی و علمی بزرگ در جامعهمان در دهه اخیر انتخاب کردیم، در رشتههای مختلف ادبیات و علوم انسانی، پزشکی، جامعهشناسی و حتی مکانیک نمونههایی را انتخاب کردیم تا با المانهای هویتی، فعالیتهایشان، پوشش، خانوادهداریشان آشنا شوند تا دختران سرزمینمان بدانند که میتوانند در جامعه حضور داشته باشند و موفق باشند و فعالیتهای حرفهایشان را کنار خانواده انجام دهند. الگوهای قابل لمس را برای دختران معرفی کردیم.
اخبار
شبکه سحر به سراغ «این خلوت تنهایی» می رود
فیلم سینمایی «این خلوت تنهایی» از کانال بالکان شبکه سحر پخش می شود.
به گزارش امتیاز، این فیلم 93 دقیقه ای با کارگردانی سعید ابراهیمی فر در سال 1387 ساخته شده است.
داستان این فیلم زندگی مرد شصت و چند ساله ای به نام «قوامی» است که به تنهایی در خانه قدیمی خود زندگی آرام و منظمی را سپری می کند. خلوت تنهایی او با بازگشت نوه اش «شیدا» از خارج کشور به هم می ریزد و...
فرهاد آئیش، آتیلا پسیانی، نازنین فراهانی، ستاره پسیانی، مهدی احمدی، بابک رفعت، نازنین خزایی و رویا جاویدنیا در «این خلوت تنهایی» با تهیه کنندگی مجید حاجی باشی نقش آفرینی کرده اند.
فیلم سینمایی «این خلوت تنهایی» یکشنبه 16 آذر ساعت 23:30 به وقت تهران بر روی آنتن کانال بالکان شبکه سحر است.
زبانگردانی و ترجمه این فیلم به زبان بوسنیایی توسط اصغر نیک سیرت انجام شده است.
در کانال کردی؛
«پرواز پلیکان های سفید» بر آسمان شبکه سحر
مستند فاخر «پرواز پلیکان های سفید» مخاطبان کرد زبان شبکه سحر را با پرندگان تالاب ها و مرداب های آذربایجان غربی آشنا می کند.
به گزارش امتیاز، گونه های مختلف پرندگان و اکوسیستم تالاب ها و مرداب های آذربایجان غربی در مستند «پرواز پلیکان های سفید» به تصویر کشیده خواهد شد.
در این مستند ضمن تشریح زندگی پلیکان ها و سایر پرندگان در این تالاب ها، ویژگی های آنان، عوامل در معرض خطر بودن گونه های مختلف و نیز کوچ آنان از تالاب های آذربایجان غربی، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
مستند «پرواز پلیکان های سفید» به تهیه کنندگی و کارگردانی رضا محمد پور منتخب بیستمین جشنواره تولیدات مراکز استان های صداوسیما بوده و بهزاد بدلی زبانگردانی آن را انجام داده است.
زمان پخش این مستند 16 آذر ساعت 18:15 به مدت 40 دقیقه از کانال کردی شبکه سحر است.
در شبکه سحر؛
معرفی«خیمه شب بازی ایرانی» به اردو زبانان شبه قاره
فرهنگ غنی ایرانیان در هنر نمایش عروسکی سنتی در مستند «خیمه شب بازی ایرانی» برای اردو زبانان شبه قاره در شبکه سحر معرفی می شود.
به گزارش روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، نخستین رد پای هنر نمایش عروسکی در اشعاری از نظامی گنجوی؛ شاعر داستان پرداز قرن ششم در هفت پیکر بدست آمده است که به دوران بهرام گور 421 میلادی بر می گردد. این هنر در قدیم الایام در قالب نمایش کمدی و انتقاد آمیز بوده که در خانه های اعیان و اشراف در برنامه های مخصوص از قبیل عروسی ها و جشن ها برگزار می شده است.
این نمایش عروسکی سنتی برگرفته از فرهنگ عامه ایرانی از منظر تاریخی، فرهنگی و مردم شناسی در مستند «خیمه شب بازی ایرانی» به تصویر کشیده شده و تشریح خواهد شد.
دراین مستند همچنین با کارشناسان نام آشنای نمایش های سنتی عروسکی و پیشکسوتان این هنر از جمله اصغر احمدی، رضاعلی جعفری، عیسی رزم جو و رضا خمسه ای گفت و گو خواهد شد.
مستند «خیمه شب بازی ایرانی» به تهیه کنندگی و کارگردانی وحید مهدی زاده، تولید شبکه مستند بوده و توسط زهرا کیانی پور زبانگردانی شده است.
این مستند 16 آذر ساعت 16:42 دقیقه به وقت تهران از آنتن کانال اردوی شبکه سحر پخش خواهد شد.
«سرانگشتان هنرمند» در العالم گلیم بافی می کنند
شبکه العالم در مستند جدید خود تحت عنوان «گلیم بافی» با نام عربی «حیاکة اللباد» از سری مجموعه «سرانگشتان هنرمند»، گوشه دیگری از هنر دیرینه ایرانیان را به تصویر می کشد.
به گزارش روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، صنعت گلیم بافی یکی از صنایع دستی دیرینه ایرانیان با قدمتی به حدود چهار هزار سال قبل از میلاد است که از پشم حیوانات و با رنگ های طبیعی موجود در طبیعت بافته می شود و امروزه به عنوان پوشش مدرن برای خانه های شهری استفاده می شود.
دوربین شبکه العالم این بار به تهیه کنندگی حمزه علیرضایی، به سراغ این صنعت دیرپای ایرانی یعنی گلیم رفته و تاریخچه آن را بررسی کرده و اطلاعات بسیار کاملی را در اختیار علاقه مندان قرار خواهد داد. علیرضایی در این خصوص گفت؛ در تولید این مستند سعی شده به صنعت گلیم بافی از منظر زیبایی شناسی و جایگاه آن در صنایع دستی ایران و جهان نگاه ویژه ای شود. وی همچنین اشاره کرد در این مستند به تاریخچه گلیم، انواع آن و همچنین وضعیت بازار گلیم در ایران و جهان و صادرات آن پرداخته خواهد شد و در این رابطه نیز با سیما جوزانی، هنرمند برجسته گلیم باف و دو تن از صادرکنندگان گلیم مصاحبه خواهد شد. مستند «گلیم بافی» به تهیه کنندگی حمزه علیرضایی، امشب 16 آذر ساعت 21 به وقت تهران به روی آنتن شبکه العالم خواهد رفت.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4415/20707/82670
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4415/20707/82671
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4415/20707/82672
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4415/20707/82673
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4415/20707/82674
|
عناوین این صفحه
- چگونه صدای سلبریتی ها از صدای دانشجویان بلندتر شد؟
- خاطرات خوشنویسی حبیبالله فضائلی برای کتابها
- ترجمه «تراژدی قیصر» شکسپیر به چاپ هفتم رسید
- استفاده از قهرمان های واقعی در بازی رایانه ای
- اخبار