|
زن در آثارمان یا ضعیفه است یا ظریفه
رمان «زنی که پشت خزر خواب بود» از بصیری توسط انتشارات کتاب جمکران به چاپ رسید. حالا بصیری یکمجموعهداستان کوتاه در دست چاپ دارد.
بصیری، کارشناس نمایش و کارشناسارشد ادبیات نمایشی است و در حوزه ادبیات داستانی و دراماتیک شامل مجموعه داستان، رمان، پژوهش ادبی و سینمایی، فیلمنامه، نمایشنامه، و کودک و نوجوان آثاری در کارنامه دارد. از جمله کتابهای او میتوان به «دخیل عشق»، «پشت صحنه یک رویا» و ... اشاره کرد.
«مسافر باغ سیب» جدیدترین کتاب بصیری است که تا چندی دیگر توسط انتشارات سروش چاپ میشود. اینکتاب داستانهای کوتاهی را شامل میشود که بصیری سالها پیش نوشته و شخصیت بیشترشان هم زنان هستند.
در ادامه مشروح گفتگو با مریم بصیری را به بهانه آمادهسازی کتاب جدیدش برای چاپ میخوانیم؛
* خانم بصیری موضوع «مسافر باغ سیب» چیست؟ در اینکتاب روی چه مفاهیمی کار کردهاید؟
«مسافر باغ سیب» مجموعه داستانی با ۱۷ داستان است و ۱۹۶ صفحه دارد. اینداستانها را سالها پیش و طی سالهای گذشته نوشتم. شخصیتهای اصلی قصهها، زن هستند که هرکدام بهگونهای در شهر و روستایشان، با مشکلاتی روبرو هستند. اینمشکلات در خانواده، محل اداره، زندگی خصوصی، حضورشان در اجتماع، مسائل کار و اشتغال، تحصیل، مهاجرت و ... مربوط میشوند.
* عناوین داستانها را هم میگویید؟
بله. زنی که سایه نداشت، تبسم آینه، چشم سوم، خیال خاتون، پنجرهای رو به خورشید، رؤیا در ابهام، گلهای وحشی، محبوبه شب، عقیق آبی، خانه پاییزی، آبیتر از دریا، و سپیداری نبود، لالههای غمگین، مسافر باغ سیب، اکسیر عشق، صدا! تصویر! حرکت! و تا خورشید اسامی داستانهای مجموعه «مسافر باغ سیب» هستند.
گاه نویسندگانی درباره زنان رمان نوشتهاند، اما نگاهشان تنها یک نگاه ابزاری یا ایجاد جذابیت جنسی بوده و اصلاً اشارهای به شخصیت زن و لایههای درونی وی با تمام قوتها و ضعفهایش نداشتهان* اینزیادکار کردن شما روی مسائل زنان چه علتی دارد؟ چه خلا و کمبودهایی در اینزمینه حس میکنید که دست به قلم شدهاید؟
همانطور که در جامعه ۵۰ درصد اشخاص زن هستند، در هنر و ادبیات هم باید این درصدها تا حدی رعایت شود. اگر رمانی یا فیلمی تمام شخصیتهایش زن یا مرد باشد، ممکن است مخاطب را جذب نکند. هرچند احتمال دارد در یککار، همه شخصیتها زن باشند، اما اصل ماجرا به یک مرد و موضوعات مربوط به او ارتباط داشته باشد و بهعکس.
من سعی میکنم به انسانها نگاه متفاوتی داشته باشم؛ چه مرد و چه زن. خلاءهایی هم که گفتید، بسیارند. گاه نویسندگانی درباره زنان رمان نوشتهاند، اما نگاهشان تنها یک نگاه ابزاری یا ایجاد جذابیت جنسی بوده و اصلاً اشارهای به شخصیت زن و لایههای درونی وی با تمام قوتها و ضعفهایش نداشتهاند.
شخصیت زن بهنظرم، از زیرساختهای مهم قالبهای ادبی و هنری است؛ طوریکه اگر اثری خالی از نقش زن باشد، معمولاً به مذاق مخاطب خوش نمیآید و آناثر خستهکننده به نظر میرسد. بهطور مثال فیلمهایی که داستان ضعیفی دارند؛ تنها با حضور فعال زن، نوع پوشش، آرایش و گفتار او و ایجاد رابطه عاطفی بین دو جنس مخالف، برای خود جذابیت ایجاد میکنند.
* شما تا به حال، کارگاههای آموزشی مختلفی در زمینه داستاننویسی برگزار کردهاید. بهنظرتان اینکارها در حوزه زنان چهظرفیتهایی دارند؟
در حال حاضر ۲۵ کتاب از سه کارگاه قبلی توسط ناشران مختلف تصویب شده که ۱۳ اثر از آنها در یکسال گذشته چاپ شده و بقیه زیر چاپ هستند. پیگیر برگزاری سهکارگاه جدید دیگر هم هستم. اتفاقا در صحبتی با یکی از ناشران، قرار شد یک کارگاه هم در ارتباط با موضوع حجاب و مسایل زنان نیز داشته باشیم.
پس در حال حاضر باید روی اعتقادات، باورها و بیتوجهی برخی از مردم به آموزههای دینی مانور داد. اگر اعتقاد قلبی با رسانهها و بهویژه کتاب ایجاد شود، وضعیت پوشش نامناسب تا حدی اصلاح خواهد شد خب، پوشش در دین اسلام از اهمیت خاصی برخوردار است؛ و هنگامی که توسط رسانههای تصویری باعث الگوسازی برای مخاطب شود؛ اهمیت آن بیشتر میشود. بهطور قطع تولید آثار تصویری و تجسمی با مضامین دینی در جامعه، تا حد زیادی به طور مستقیم و غیرمستقیم خواهد توانست از لحاظ بصری حال و هوای دینی به شهر و شهروندان بدهد. اما باید توجه داشت اگر ایمان شخصی مرد یا زن قوی باشد حتی در بدترین شرایط اجتماعی در کشورهای بی دین خواهد توانست عفاف و پوشش درستی داشته باشد. پس در حال حاضر باید روی اعتقادات، باورها و بیتوجهی برخی از مردم به آموزههای دینی مانور داد. اگر اعتقاد قلبی با رسانهها و بهویژه کتاب ایجاد شود، وضعیت پوشش نامناسب تا حدی اصلاح خواهد شد.
اگر قرار باشد چند میزگرد و نشست درباره حجاب برگزار شود و بهطور مستقیم از فواید و فلسفه حجاب گفته شود، شاید تعداد کمی از مخاطبان اهل دیدن چنان برنامههای تلویزیونی باشند؛ لذا بهترین گزینه برای انتقال غیرمستقیم مفاهیم اعتقادی، ساخت فیلم داستانی و مجموعههای تلویزیونی و رمان دینی است. مخاطب نیز غیرمستقیم درگیر داستان میشود و بی آنکه خودش بداند ناخودآگاه تحت تاثیر پیام قرار گرفته و حجاب را دوست خواهد داشت. البته اگر پوششهای متضاد بازیگران در صحنه و پشتصحنه فیلم، بدتر او را بیاعتقاد نکند.
* خب چهطور میشود جلوی این آسیبها را گرفت تا کار هنری و ادبی به جای ارزش، تبدیل به ضدارزش نشود؟
تصویرسازی از خانواده سالم و آرمانی، امری مهم است. نشان دادن هر گونه ناهنجارهایی چون بدحجابی، مدگرایی، بیهویتی، خودآرایی، دوستیهای خارج از محدوده، لذت و تفریحات ناسالم، اعتیاد به سیگار و مواد افیونی و ... برای نسل جوان، بسیار جذاب است. حال اینوظیفه نویسنده و هنرمند است که شخصیتهای منفی و رفتارهای پر خطر را در چه در آثار کمدی و تراژدی، چنان جذاب نشان ندهد که بهجای مشمئز کردن مخاطب، بهعکس او را به داشتن آن رفتار و یا تیپ شخصیت نامناسب تشویق کند؛ طوری که داشتن آن رفتار و قیافه، نوعی ارزش در بین همسالان تلقی شود.
اگر حریمی بین روابط مردان و زنان نباشد و تصاویر تبلیغ بیقید و بندی، و محاورههای نامناسب باشد؛ هیجانات و التهابات جنسی مخاطب، فزونی یافته و آنان را به بیراهه میکشاند. پس باید همچنان منتظر آسیبهای اجتماعی بیشتر و اعلان خطر در جامعه بود. رویاپردازی ایجاد شده از سوی سینما، تلویزیون، برنامههای ماهوارهای و فضای مجازی، و گاه کتاب برای مخاطبی که از تجهیزات رفاهی و آموزشی دور میباشد؛ در حکم یک مربی ناکار بلد است که ناخواسته راه و رسم بد زندگی کردن و شرور بودن را به وی میآموزد. مخاطب جوان برای رسیدن به چیزی که از آن محروم است، تلاش میکند و هنگامی که به آن دست پیدا نمیکند؛ متوسل به خشونت و جرم میشود. چیزی که خبرگزاریها و رسانههای تصویری و مکتوب بارها به آن اشاره کرده و عامل بسیاری از جرایم را، الگوگیری از برنامههای نامناسب رسانهها اعلام کردهاند.
رسانه، همانطور که میتواند باعث نزدیک شدن نسلها به یکدیگر شود، میتواند باعث شکاف نسلها هم بشود. تفاوت نسل دیروز، امروز و فردا همیشه وجود داشته و خواهد داشت. فقط باید منطقی باشیم و بتوانیم از رسانهها و کتاب در جهت تثبیت ارزشهای اخلاقی بهترین استفاده را ببریم.
* بیایید یکآسیبشناسی در اینزمینه داشته باشیم. از نظر شما، چه آسیبهایی درباره حضور شخصیت زنان در آثار فرهنگی هنری وجود دارد؟
متاسفانه در اغلب موارد، شخصیت زن یا ضعیفه است یا ظریفه. گاه بیچاره و مظلوم است و گاهی هم وسیله کسب لذت. گاهی اغواگر، افسونگر و ویرانگر است، و بازنمود زیبایی و احساسات درونی قهرمان مرد. در کل، حضور فیزیکی و عواطف زنان دلیلی قوی برای جذب مخاطب است؛ بهویژه اگر شخصیت، زنی افسونگر باشد.
*با توجه به چاپ دو کتاب اخیرتان «یک مشت نخودچی» و «پرواز پروانهها»؛ دلیل رفتوآمد کارهای شما بین حوزه بزرگسال و کودک و نوجوان چیست؟
به افزایش قیمت غذای گاه ناسالم جسم آنقدر اعتراض نمیشود که همه از گرانی کتاب و غذای روح و روان ناله میکنند. قیمت یک بسته شکلات یا همبرگر گاه بیشتر از قیمت یککتاب کودک است رفتوآمدی در کار نیست. مسافر باغ سیب پنجاهمین کتاب من است. اینمیان فقط هفده کتاب تالیفی و ترجمه مجموعه داستان و نمایشنامه کودک و نوجوان داشتم و هجدمین کار هنوز از چاپ درنیامده است؛ بقیه کارهایم بزرگسال هستند. ۱۷ کتاب حوزه بزرگسال هم مجموعه داستان و رمان است و ۱۶ عنوان دیگر، مجموعه مقالات، پژوهش ادبی و سینمایی، و مجموعه نمایشنامه و فیلمنامه هستند. ایندو کتاب هم کار هنرجویانم در کارگاه داستان و رمان هستند. آنجا هم چند رمان و مجموعه داستان بزرگسال داشتیم که فقط ایندو کار بینشان کودک و نوجوان بودند.
* خودتان به کدامیک بیشتر علاقه دارید؟ رمان کودک و نوجوان؛ یا بزرگسال؟
زمانی شعر و داستان کودک کار میکردم، اما به کار بزرگسال، بهویژه کار تاریخی علاقه دارم. اما نباید از کودکان و نوجوانان غافل شد زیرا آنها بهشدت به خوراک فرهنگی احتیاج دارند.
درست است قیمت کاغذ و هزینه تولید کتاب بالا رفته، اما اینامر دلیل منطقی برای حذف کتاب از سبد فرهنگی خانوار نیست. به افزایش قیمت غذای گاه ناسالم جسم آنقدر اعتراض نمیشود که همه از گرانی کتاب و غذای روح و روان ناله میکنند. قیمت یک بسته شکلات یا همبرگر گاه بیشتر از قیمت یککتاب کودک است. کودکان برای کشف دنیا، مهارتآموزی، یادگیری و … احتیاج به مطالعه و بازیهای فکری مکتوب دارند. شاید نخوردن و نپوشیدن آنقدرها تاثیر منفی در آینده کودک نداشته باشد، اما نخواندن حتماً تا ابد در زندگی اجتماعی و فرهنگی و همچنین دیگر ابعاد زندگی وی تاثیر مخربی خواهد داشت.
* بهنظرتان حال نشر کتاب کودک و نوجوان چهطور است؟
وقتی تمام یا اکثر کارهای ادبی در دسترس کودک، خارجی هستند؛ خواهینخواهی نسل آینده کشور با فرهنگ ایران بیگانه شده و دوست خواهد داشت شبیه کودکان خارج از کشور باشد و با تخیلات و آرزوهای آنان زندگی کند. پسزمینه ذهنی کودک و انتظارات او از والدینش تحت مطالعه این آثار، با زندگی واقعی در کشور در تضاد است علاوه بر مشکل گرانی کتاب، عدم تولید آثار پرمحتوا برای کودکان آسیبی جدی است. گاه برخی از نویسندگان و ناشران ناشی اقدام به انتشار داستان و اشعار ضعیفی برای کودکان میکنند که گاه تصویرسازی قوی هم نمیتواند منجر به دیده شدن کتاب شود. آثاری با نثر و محتوای ضعیف و ارائه غیرهنری، هم کودک و هم والدین را نسبت به خرید برخی از کارهای ایرانی دلسرد کرده و روز به روز تولید آثار خارجی برای کودکان رونق بیشتری میگیرد. برخی از ناشران هم بهدلیل عدم سرمایهگذاری کافی روی معرفی آثار داخلی و تبلیغات ناکافی برای تولیدات نویسندگان ایرانی در جامعه، به دلیل بازار خوب آثار خارجی، نبودن قانون کپیرایت، نداشتن حقالتالیف نویسنده، آماده بودن تصویرسازی و … تنها هزینه مترجم را متقبل میشوند و سودشان را میکنند.
هرچند آشناشدن کودک ایرانی با کودکان واقعی و تخیلی دیگر کشورهای دنیا جذاب و ضروری است؛ اما از ایننکته نباید غافل شد که وقتی تمام یا اکثر کارهای ادبی در دسترس کودک، خارجی هستند؛ خواهینخواهی نسل آینده کشور با فرهنگ ایران بیگانه شده و دوست خواهد داشت شبیه کودکان خارج از کشور باشد و با تخیلات و آرزوهای آنان زندگی کند. پسزمینه ذهنی کودک و انتظارات او از والدینش تحت مطالعه این آثار، با زندگی واقعی در کشور در تضاد است. بههمیندلیل بهمرور، کودکان و نوجوانان از فرهنگ و مذهب خودشان دور شده و شیفته فضای زندگی در غرب و مهاجرت میشوند.
هر نسل، مسئول تربیت و فرهنگسازی برای نسل بعدی است. هر نسل باید مکاتب الهی را که از نسلهای گذشته بهدست آنها رسیده است، حفظ کند و به نسلهای آینده برساند. کودکی که فقط در میان دنیای تخیلی و فانتزی اکثر داستانهای غربی بزرگ میشود، چطور با زندگی واقعیاش کنار خواهد آمد؟ اگر از انتشار آثار جذاب، پر محتوا و هماهنگ با سبک زندگی ایرانی اسلامی غافل شویم در آینده نهچندان دور کودکان، نوجوانان و جوانان ما با مطالعه بیش از حد آثار خارجی هیچتمایلی به مطالعه آثار ایرانی و حتی زندگی در ایران نخواهند داشت.
«همت5 به گوشم» منتشر میشود
کتاب «همت ۵ به گوشم» نوشته سمیرا خطیبزاده درباره زندگی شهید اصغر فلاحپیشه از شهدای مدافع حرم بهزودی توسط نشر ۲۷ بعثت منتشر و راهی بازار نشر میشود.
شهید اصغر فلاحپیشه متولد سال ۱۳۴۵ و بازنشسته سپاه پاسداران بود که سال دیماه ۹۴ به سوریه اعزام شد و ۲۲ بهمن همانسال به شهادت رسید. شهید فلاحپیشه حین درگیری با نیروهای داعش بهدلیل جراحت به اسارت دشمن درآمد و بهشهادت رسید. نیروهای داعش پس از شهادت عکس سر جداشده وی را برای همسرش فرستادند اما پیکر وی را تحویل ندادند و او جزو شهدای مفقودالاثر مدافع حرم است که مزار یادبودی در بهشتزهرای تهران دارد.سمیرا خطیبزاده نویسنده و پژوهشگر فرهنگ مقاومت که پیشتر کتابهایی چون «سرسپرده» و «قصه شهرزاد» را در کارنامه دارد، از اردیبهشت سال ۹۸ کارهای نوشتن «همت ۵ به گوشم» را آغاز و از مصاحبههایی که با فرزند، همسر و دوستان اینشهید شده بود، استفاده کرد. او نوشتن درباره شهید فلاحپیشه را بهعنوان یکجانباز دفاع مقدس و یک نیروی مدافع حرم، از علاقهمندیهای جدی خود عنوان کرده است.شهید فلاحپیشه که سالهای عمر خود را هزینه انقلاب اسلامی کرد، طی سالهای اخیر با مشکلات اقتصادی زیادی در زندگی روبرو بود اما بهقول اطرافیانش، بمب روحیه و شادی بوده است.
در قسمتی از کتاب «همت ۵ به گوشم» آمده است:
واحد مخابرات لشکر محمد رسولالله، به «پنج تن آل بهشتی» معروف شده بود! بهشتی، دینی، فلاحپیشه، کریملو و ترابی، پنج تن آل عبا بودند. واحد مخابرات و اطلاعات همه جا همراه فرمانده بودند، در جلسات مختلف، قرارگاههای لشکر و قرارگاههای کل.
اینکتاب، بهزودی توسط نشر ۲۷ بعثت منتشر میشود.
اخبار
مستند «سینما حقیقت» از شبکه سحر
مجموعه مستند «سینما حقیقت» در 5 قسمت از کانال بالکان شبکه سحر پخش می شود.
به گزارش امتیاز، پنج عنوان مستند به نام های «مزرعه مه آلود»، «انجمن آرزوها»، «دویدن در اتاق بسته»، «سلطان محمد نقاش» و «رو به فردا» که به سفارش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه شده است برای پخش از کانال بالکان شبکه سحر انتخاب و زبانگردانی شده است. «مزرعه مه آلود» که برای پخش دوشنبه 17 آذر در نظر گرفته شده است، ماجرای جنگ جهانی دوم و دخالت روس ها و آلمان ها در ایران و نحوه جدایی قسمت هایی از سرحدات شمالی کشورمان را به تصویر می کشد. تحقیق، پژوهش و کارگردانی این برنامه را آتبین حسینی برعهده داشته است. مستند «سینما حقیقت» دوشنبه ها ساعت 20:30 به وقت تهران در مدت زمان 25 دقیقه بر روی آنتن کانال بالکان شبکه سحر است. مستند «سینما حقیقت» محصول شبکه مستند است و آدین یاشاروویچ زبانگردانی و ترجمه به زبان بوسنیایی این مجموعه را برعهده دارد.
در شبکه سحر؛
نمایش جاذبه های گردشگری اصفهان برای کرد زبانان
مستند «اصفهان-ایران» شهر تاریخی و خلاق جهان در یونسکو را برای مخاطبان کرد زبان در شبکه سحر معرفی می کند.
به گزارش امتیاز، تاریخچه شهر اصفهان که عنوان سومین شهر بزرگ ایران و لقب نصف جهان را دارد در مستند «اصفهان-ایران» در کانال کردی شبکه سحر بازنمایی شود. در این مستند علاوه بر تشریح سبک معماری این شهر به معرفی جاذبه های گردشگری اصفهان به آثار تاریخی آن از جمله منارجنبان، سی و سه پل، پل خواجو، کاخ چهل ستون، عمارت عالی قاپو و بسیاری از اماکن تاریخی دیگر پرداخته خواهد شد. همچنین صنایع دستی و سنتی این شهر با قدمت تاریخی که به عنوان شهر خلاق جهان در یونسکو به ثبت رسیده از جمله میناکاری، خاتم کاری، قلمدان سازی، قلم زنی، مینیاتور، منبت کاری و .. در این مستند معرفی خواهد شد. مستند «ایران- اصفهان» به کارگردانی حمید مجتهدی و زبانگردانی حمید قلی زاده، 20 آذر ساعت 22:11 به مدت 50 دقیقه از کانال کردی شبکه سحر پخش خواهد شد.
رقابت چین و آمریکا دربازار خودروی هند در «The Subcontinent»
وضعیت خودرو سازی هند و رقابت آمریکا و چین برای ورود به بازار خودروی این کشور در برنامه «The Subcontinent» بررسی می شود.
به گزارش امتیاز، «The Subcontinent» تولید شبکه پرس تی وی در این قسمت از برنامه، مروری بر صنعت حمل و نقل و خودروسازی هند خواهد داشت و جایگاه خودروهای هیبریدی را در صنعت خودروی این کشور ارزیابی خواهد کرد. تاثیر استفاده از خودروهایی با فناوری های نوین الکتریکی بر صنعت خودروسازی هند و همچنین رقابت آمریکا و چین برای حضور در بازارهای خودروی هند از موضوعاتی است که با حضور پارانجوی گوها تاکوتا روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی واکاوی خواهد شد.رقابت چین و هند برای نفوذ در مالدیو، موضوع دیگری است که در بخش دوم این برنامه به آن پرداخته خواهد شد.
موقعیت جغرافیایی مالدیو و جایگاه استراتژیک آن، دلایل رقابت دو کشور چین و هند بر سر این کشور، استراتژی هند برای مقابله با نفوذ چین در مالدیو، از سویی دیگر واکنش مردم و دولت مالدیو نسبت به تلاش های این دو کشور در این زمینه و تاثیرات حضور آنان برزندگی مردم مالدیو و همچنین واکنش آمریکا نسبت به این مسئله از مباحث مهم دیگری است که با حضورمحمد زکی؛ فعال سیاسی، تشریح خواهد شد.
«The Subcontinent» به تهیه کنندگی حسین مهدیان 18 آذر ساعت 18 به مدت 30 دقیقه به زبان اصلی از کانال اردوی شبکه سحر پخش خواهد شد
در چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند اتفاق افتاد؛
حضور «آناهید» محصول شبکه جهانی الکوثر در بخش فیلم های نیمه بلند
در چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند، مستند «آناهید» محصول شبکه جهانی الکوثر به همراه دو اثر دیگر در بخش فیلم های نیمه بلند مردمی نامزد شد.
به گزارش امتیاز، هیئت داوران و بینندگان تلویزیونی چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند در بخش های مختلف دست به انتخاب زده است. تفکیک بخش های مختلف این جشنواره مستند عبارتند از: بخش مستند کوتاه، بخش مستند نیمه بلند، بخش مستند بلند، بخش فیلم کوتاه مردمی، بخش فیلم نیمه بلند مردمی و بخش فیلم بلند مردمی.
مستند «آناهید» با کارگردانی حمیدرضا علیپور به همراه دو مستند دیگر به نام های «همسایه ها» با کارگردانی خلیل رشوندی و «خودکار» با کارگردانی محمد ثقفی نامزد نهایی بخش فیلم نیمه بلند مردمی هستند.
مستند «آناهید» درونمایه ای داستانی دارد و داستان زندگی زنی سالخورده و مسیحی به نام «آناهید» در روستای «خویگان» در اطراف استان اصفهان است. این روستا دارای بافت جمعیتی شامل ارامنه، آذری زبان ها، گرجی ها، لرها و فارسی زبانان است که در صلح و آرامش در کنارهم زندگی می کنند.
اختتامیه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند سه شنبه 18 آذر از ساعت 17:30 تا 20:30 در مرکز همایش های بین المللی صدا وسیما برگزار می شود و به شکل زنده و مستقیم از شبکه مستند سیما پخش خواهد شد.
اخبار
هدایت هاشمی در گفتوگو با آیفیلم
اوسموسی بهترین جا آمد و بهموقع رفت
هدایت هاشمی، ایفاگر نقش «اوس موسی» در سریال «پایتخت»، درباره نقشش گفت: اوس موسی در بهترین جای سریال پایتخت وارد شد و در بهترین جای آن از سریال خارج شد. حیف بود با حضور اضافه اوس موسی در فصلهای بعدی پایتخت، این شخصیت خراب شود.
بهگزارش امتیاز، هدایت هاشمی بازیگر نقش «اوسموسی» در پایتخت ۳ که هماکنون در حال پخش از آیفیلم است، درباره نقشش گفت: اوس موسی برای من نمود بارز یک شخصیت کامل بود و به اندازه خودش و در جایگاه خودش دانایی کافی داشت. این بازیگر توانمند تلویزیون و سینمای کشورمان، با اشاره به اینکه قبل از سریال «پایتخت» تجربه کار با سیروس مقدم را داشتم و چک برگشتی برای من یکی از بهترین کارهایم شد، ابراز کرد: تجربه کار با سیروس مقدم آنقدر جذاب بود که حتی اگر نقش کوتاهتری از نقش اوس موسی را به من پیشنهاد میدادند، هم میپذیرفتم.وی افزود: بار اولی که آقای مقدم برای بازی در «پایتخت ۳» مرا دعوت به کار کرد، به ایشان گفتم که تماشای «پایتخت» در ایام عید آنقدر لذت دارد که من دیگر دوست ندارم خودم در «پایتخت» بازی کنم. من خودم بیننده پروپاقرص پایتخت بودم،ولی به دور از شوخی، تمام دغدغهام در خصوص اوس موسی این بود که چطور اوس موسی را بازی کنم تا مخاطبی که این همه سریال «پایتخت» را دوست دارد، من را پس نزند که خوشبختانه همین طور هم شد و مخاطب اوس موسی را دوست داشت. هاشمی با بیان اینکه قشنگی و زیبایی یک نقش به این است که به موقع آغاز شود و به موقع به پایان برسد، از ادامه نیافتن بازیاش در فصلهای بعدی پایتخت ابراز رضایت کرد و گفت: اوس موسی در بهترین جای سریال پایتخت وارد شد و در بهترین جای آن از سریال خارج شد. حیف بود با حضور اضافه اوس موسی در فصلهای بعدی پایتخت، این شخصیت خراب شود.اوسموسی «پایتخت» در پاسخ به اینکه کدام فصل سریال را بیشتر دوست دارد، اظهار کرد: واقعیت این است که برای من همه فصلهای پایتخت جذاب است و نمیشود یکی از آنها را انتخاب کرد. عوامل سریال پایتخت بسیار کاربلد و حرفهای هستند و موفقیتشان در سریال پایتخت هم نشات گرفته از همین است و من بسیار خوشحالم که عضوی از این گروه خوب بودم.
پرویز نوروزی دانشمند برجسته ایرانی در «من ایرانیام» شبکه هیسپان تی وی
شبکه هیسپان تی وی در این قسمت از مجموعه مستند «من ایرانیام» به معرفی دکتر پرویز نوروزی ، استاد شیمی دانشگاه تهران می پردازد.
به گزارش امتیاز، مجموعه مستند «من ایرانیام» از شبکه اسپانیاییزبان هیسپان تی وی با هدف پرداختن به زندگی و فعالیتهای شغلی و علمی 10 دانشمند برتر ایرانی، در این قسمت به زندگی و فعالیت های علمی دکتر پرویز نوروزی استاد شیمی دانشگاه تهران می پردازد. پرویز نوروزی متولد آبادان است.دکترای شیمی از کانادا دارد و استاد شیمی دانشگاه تهران است. او ازجمله محققانی است که در زمینه تئوری و ساخت دستگاه های الکتروشیمی فعالیت می کند. این استاد دانشگاه تهران یکی از پرکارترین پژوهشگران ایرانی است که مقالات علمی ـ پژوهشی متعددی از او منتشر شده است.حوزه تخصصی دکتر « پرویز نوروزی » الکتروشیمی است و در دنیا در زمینه ولتامتری با تبدیل سریع فوریه، دارای مقام اول و در زمینه حسگرهای انتخابی یونی نیز مقام سوم از لحاظ ارجاعات مقاله دارد. نوروزی استاد بین المللی دانشکده شیمی پردیس علوم دانشگاه تهران، در آخرین رتبه بندی ارائه شده از سوی ISI در لیست یک درصد دانشمندان برگزیده جهان و جایگاه سوم جهانی در زمینه حسگرها قرار گرفته و نیز موفق به کسب عنوان دانشمند بین المللی در مهندسی شیمی شده است.اوبا شاخص H-index به میزان 45 ،رتبه ششم را بین دانشمندان ایرانی از آن خود کرده است. عناوین دیگری چون دانشمند ممتاز ISI گروه شیمی کشور از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و استاد ممتازی دانشگاه تهران جزو افتخارات این دانشمند ارزنده کشورمان است.در جدول سایت تامسون رویترز 20 دانشمند ایرانی هستند که 10 نفر از آنها خارج از کشور زندگی میکنند و 10 نفر دیگر ساکن ایران هستند و «من ایرانیام» به زندگی حرفهای، علمی و شخصی دانشمندانی پرداخته که در کشور ماندهاند. مستند «من ایرانیام» چهارشنبه پنجم آذر ماه ساعت 03:00 روی آنتن شبکه هیسپان تی وی خواهد رفت و بازپخش آن در ساعات 10:00، 19:00 و 22:30 همان روز پخش خواهد شد.
نگاهی به قرارداد کاپیتولاسیون در آلمان در پرس تی وی
مستند «دعوت نشده» (Uninvited) در شبکه پرس تی وی، رویداد شکست آلمان در جریان جنگ جهانی دوم، اشغال خاک این کشور توسط نیروهای متفقین و امضای قرارداد کاپیتولاسیون بین متفقین و آلمان را مورد بحث و بررسی قرار می دهد.
به گزارش امتیاز، این مستند به کارگردانی حمید کوهپایی محصول سال 2014 است و اشغال آلمان توسط نیروهای چهار کشور آمریکا، انگلیس، شوروی و فرانسه و تقسیم آن به چهار منطقه را بررسی می کند. در این مستند با اشاره به امضای قرارداد کاپیتولاسیون بین این چهار کشور با آلمان و اختیارات فراوان در نظر گرفته شده برای اشغال گران در این قرارداد، نقد و بررسی درخصوص تداوم این حضور رسمی تا سال 1990 و اتحاد دو آلمان، عدم خروج آمریکایی ها و استمرار حضور آنها در آلمان به رغم پایان این قرارداد و بودجه سنگین هزینه سربازان آمریکایی برای آلمانی ها و نرمش و همسویی دولت آلمان با سیاست های آمریکا در همه موضوعات صورت می گیرد.مستند «دعوت نشده» 18 و 19 آذر ماه ساعت 04:00 به وقت تهران به مدت 25 دقیقه از شبکه پرس تی وی پخش می شود و تکرار آن در همان روز ساعت 09:00، 15:00 و 20 و روز بعد ساعت 01:00 روی آنتن می رود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4416/20716/82707
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4416/20716/82708
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4416/20716/82709
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4416/20716/82710
|
عناوین این صفحه
- زن در آثارمان یا ضعیفه است یا ظریفه
- «همت5 به گوشم» منتشر میشود
- اخبار
- اخبار