|
جزئیات برگزاری جشنواره موسیقی فجر
بی شک جشنواره موسیقی فجر امسال متاثر از شرایط ناشی از بحران شیوع ویروس کرونا خواهد بود. در این زمینه احتمالا ستاد جشنواره سناریوهای مختلفی برای برگزاری جشنواره در نظر گرفته است که نهایتا تا چند هفته مانده به برگزاری این مراسم یکی از این سناریوها تثبیت و اجرایی خواهد شد.
البته که این شرایط بغرنج نه تنها برای جشنواره موسیقی فجر که برای دیگر جشنواره ها و رویدادها و فراتر از آن، تمام جغرافیای جهان وجود دارد و در هیچ دوره ای تا به این حد تشکیک و تعلیق در چگونگی برگزاری رویدادها وجود نداشته است. از این رو مهم ترین فاکتور را چگونگی شرایط ویروس نانومتری کرونا تعیین خواهد کرد.
یکی از بخش هایی که امسال به جشنواره موسیقی فجر افزوده شد، بخش رقابتی بود که به نوعی می توان آن را بازگشت این بخش هم نامید چون در ادواری از این رویداد بخش رقابتی بوده و بعد بنا به تصمیم مسولین وقت این بخش از جشنواره موسیقی فجر حذف شد تا این رویداد تنها به فستیوالی با جنبه فستیویته محض به کار خود ادامه دهد.
در این خصوص به جهت اطلاع از کم و کیف برگزاری و برنامه ریزی های انجام شده و نزدیک شدن به پایان مهلت فراخوان حضور و شرکت در جشنواره موسیقی فجر و شاید مهم تر از همه افزودن بخش رقابتی یا به نوعی بازگشت این بخش به جشنواره دکتر «حسن ریاحی» دبیر سی و ششمین دوره جشنواره موسیقی فجر در گفتگویی شرکت کرده که در ادامه می خوانید:
**آقای ریاحی با توجه به شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا، برگزاری جشنواره موسیقی فجر به چه ترتیب خواهد بود؟
-جشنواره موسیقی فجر قطعا از تاریخ ۲۸ بهمن تا سوم اسفند ماه برگزار خواهد شد که به احتمال زیاد به صورت آن لاین(بر خط) خواهد بود و چنانچه تا آن زمان شرایط رو به بهبودی برود و ستاد ملی کرونا مجوزهای لازم را صادر کند آمادگی برگزاری جشنواره به صورت حضوری را نیز داریم. جشنواره موسیقی فجر تا دقیقه نود امیدوار به اجرای حضوری است.
با توجه به مهلت فراخوان بخش غیر رقابتی تا بیست آذر ماه، جشنواره روزهای پایانی و جمع بندی نهایی مدارک شرکت کنندهگان را سپری میکند تا برای ارائه و تحویل به هیات انتخاب آثار و گروه ها آماده شود.
گروه های شرکت کننده می توانند در تمامی ژانر های موسیقی به دبیرخانه فجر کار ارائه دهند. از سوی دیگر با پایان مهلت شرکت در بخش رقابتی(فراخوان جایزه) تمامی آثار رسیده بعد از بررسی مدارک، آماده سازی گردیده تا در اختیار هیات انتخاب آثار و گروه ها قرار گیرد و امیدواریم در شروع هفته پیشرو داوری ها آغاز شود.
**چنانچه شرایط کرونا تا زمان برگزاری جشنواره بهبود یابد شاهد اجرای حضوری و زنده گروه ها خواهیم بود و چه تدابیری برای این کار اندیشیده شده است؟
-ما 3 سناریوی متفاوت پیش بینی کرده ایم که اولین سناریو همان اجرای حضوری در سالن است و چنانچه در دوسه هفته منتهی به زمان برگزاری، ستاد ملی کرونا مجوز اجرا بدهد آمادگی کامل برای بردن اجراها به روی صحنه را خواهیم داشت که البته آن نیز باید در آن زمان مشخص شود که چه میزان از پروتکل ها و با چه معیارهایی رعایت و اجرا شوند و برای نمونه آیا می توان از تمام ظرفیت سالن ها استفاده کرد یا خیر. در هر صورت برای تمام این موارد پیش بینی های لازم صورت گرفته است.
**امسال چه تعداد گروه در جشنواره حضور خواهند یافت؟
-خوشبختانه علی رغم شرایط کنونی استقبال از جشنواره خیلی خوب بوده ولی به این دلیل که هنوز مهلت فراخوان به پایان نرسیده آمار نهایی هنوز مشخص نیست چون بعد از مهلت ارسال آثار، تازه مرحله داوری ها و انتخاب آثار و گروهها در دستور کار قرار خواهد گرفت ازینرو هنوز به مرحله اعلام تعداد دقیق و مشخص گروهها و آثار نرسیده ایم.
البته امسال هم گروهها و آثار در چهار دسته «موسیقی کلاسیک ایرانی» «موسیقی کلاسیک غربی» «موسیقی نواحی ایران» و «موسیقی تلفیقی» حضور خواهند یافت.
**بی شک مهم ترین حرکت امسال جشنواره موسیقی فجر، برگرداندن بخش رقابتی به جشنواره محسوب می شود. در این مورد توضیح بفرمایید که چطور شد جشنواره به این نتیجه رسید که باید بخش رقابتی در جشنواره باشد؟
-همه ما میدانیم که رقابت همیشه مهم است. ما در کشور پهناورمان این همه فارغ التحصیل داریم که اکثرا بسیار با استعداد و تعداد قابل توجهی از آنها حتی دارای نبوغ بوده و نخبه هستند. قطعا این بخش رقابتی باعث جنب و جوش جوانان و ایجاد انگیزه و مهم تر از همه ایجاد فرصت های شغلی پایدارتر خواهد شد.
متاسفانه اکثریت فارغ التحصیلان موسیقی بجز تدریس در آموزشگاههای موسیقی که آن هم به صورت کاری موقت و بدون تضمین و آینده ای مطمئن هست، بازار کاری ندارند، در مقایسه با سیل عظیم فارغ التحصیلان عده معدودی هستند که با گروهها و ارکسترهای شاخص کارکرده و مرتب در استودیوها کار ضبط انجام میدهند و از درآمد بالایی برخوردار هستند، و بیشتر دانشجویان و تحصیل کرده های موسیقی راهشان به تدریس با درآمدهای اندک در آموزشگاهها ختم می شود.
از این رو شرایط رقابتی کردن می تواند بستری برای ایجاد اشتغال های پایدارتر باشد. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که این بخش رقابتی و این هدف بدون مشارکت ارگان ها و همکاری دولت جهت اشتغال زایی برای این جوانان امکان پذیر نخواهد بود و نمود اصلی آن تنها در سایه همکاری چندین ارگان متجلی خواهد شد.
باز هم عرض می کنم که مهم ترین برآیند بخش رقابتی توجه به نسل جوان بسیار با استعداد و نخبه است که شدیدا در بلاتکلیفی به سر می برند.
من نظرم این است که ضمن برگزاری اینچنین رویدادها و بخش های رقابتی، باید حتما «انجمن موسیقیدانان جوان» تشکیل شود. این کار نتیجه بسیار خوبی خواهد داشت. ما در سالهای دورتر مشابه همین تجربه را داشتیم که بسیار مفید و موثر بود. انمجنی بود با عنوان «انجمن آهنگسازان جوان» که این انجمن بسیار به کمک جوانان موزیسین آمد و خیلی ها در این انجمن جذب ارکسترها و یا مراکز فرهنگی شدند.
تعداد قابل توجهی هم از آنها با حمایت این انجمن گروههایی تشکیل دادند که بعدا به گروههای شناخته شده و موفقی تبدیل شدند که الان در بهترین شرایط و جایگاه قرار دارند. «رستاک» یکی از همین گروهها است که از دل همین انجمن بیرون آمد و خوشبختانه امروزه یکی از گروههای بسیار موفق و پر کار است و اعضای این گروه به واسطه جایگاهی که بین مردم کسب کرده اند در شرایطی بسیار مطلوب هستند.
**استقبال از بخش رقابتی چطور بوده و چه تعداد اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است؟
-استقبال که بسیار خوب بوده ولی همان طور که گفتم هنوز مرحله فراخوان به پایان نرسیده که بعد تازه مبحث داوری و بازبینی ها در پیش خواهد بود و آن زمان آمار دقیق هر بخش را ارائه خواهیم داد.
**بخش بین الملل جشنواره فجر همواره بخشی بوده که سهم اعظمی از اعتبار این رویداد را به خود اختصاص می دهد. امسال چه گروههایی از چه کشورهایی برای اجرا هماهنگ شده است؟
-امسال نیز جشنواره میزبان گروههای شناخته شده ای از کشورهایی همچون آلمان، اتریش، فرانسه، هلند، هند، اسپانیا و آذربایجان است. البته با توجه به ادامه همه گیری بیماری کوید ۱۹ در سراسر دنیا، احتمال تغییراتی در صورت نهایی میهمانان جشنواه خواهد بود.در این دوره، اجراهای بخش بین الملل، به دو شکل اجرا خواهد شد.
بخش اول شامل اجراهای اختصاصی ضبط شده در کشور مبدا، برای این دوره از جشنواره و بخش دوم شامل اجرای هنرمندان مدعو در تالار وحدت است که بنابر شرایط زمان اجرا، احتمالا بدون تماشاگر برگزار خواهد شد.
این اجراها در سبکهای مختلفی از جمله موسیقی «کلاسیک»، «معاصر»، «تلفیقی» و «جاز» خواهد بود. کلیه اجراها بر بسترهای تعیین شده فضای مجازی عرضه می شوند که در زمان مناسب این مجاری عرضه معرفی خواهند شد.
شانزدهم آذرماه با پایان یافتن مهلت ثبتنام و ارسال آثار به بخش رقابتی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در ۱۵ آذر، ۱۴۷ آلبوم از طریق فراخوان در این دوره جشنواره ثبتنام کردند که هیات انتخاب آثار این دوره از جشنواره، از میان آلبوم های متقاضی، منتخبان هر بخش از فراخوان را برای جشنواره انتخاب می کند.
فراخوان بخش رقابتی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر پیش از این و از ۴ آبان ماه در بخش های موسیقی(دستگاهی، کلاسیک، پاپ، نواحی، تلفیقی، معاصر و ارکسترال ایران) و در دو حوزه باکلام و بی کلام و همچنین ناشر برگزیده منتشر شده بود.
فراخوان بخش رقابتی جشنواره بر اساس آیین نامه جشنواره با هدف معرفی و تقدیر از آثار برگزیده اهالی موسیقی ایران، اعتلای هنر موسیقی و ارتقاء سلیقه شنیداری مخاطبان، صیانت از هویت ملی مبتنی بر آموزه های دینی و ایرانی، تقویت و حمایت از هنر خلاق و همچنین شناسایی، تبیین چهارچوب ها و استانداردهای کیفی گونه های مختلف موسیقی تهیه و تنظیم شده است.
«مرتضی امیری اسفندقه»، «بهداد بابایی»، «محمدرضا چراغعلی»، «احسان ذبیحی فر»، «امیرعباس ستایشگر»، «کارن کیهانی»، «محمدعلی مرآتی»، «امین هنرمند» به همراه «حسن ریاحی» دبیر جشنواره به عنوان هیأت انتخاب گروهها و آثار سی و ششمین دوره جشنواره موسیقی فجر معرفی شدند.
این هیات طبق آئیننامه جشنواره موسیقی فجر، وظیفه انتخاب گروههای شرکت کننده و داوری آثار را برعهده دارند. فراخوان سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در ۲ بخش رقابتی و غیر رقابتی منتشر شده است و علاقمندان به حضور در این رویداد بر اساس قوانین و مقررات ذکر شده در سایت جشنواره موسیقی فجر (www.fajrmusicfestival.com)، درخواست خود را ارائه کرده اند.
از ابتکارهای جشنواره فجر طی دو سال گذشته افزودن دو بخش رقابتی «جایزه ترانه» و «جایزه رسانه» است. در بخش جایزه ترانه، اشعاری که طی یک سال گذشته به دبیرخانه صدور مجوز شعر دفتر موسیقی ارسال شده اند مورد ارزیابی قرار گرفته و بهترین ترانه معرفی شده و جایزه ای نیز به همراه لوح و تندیس تعلق خواهد گرفت. در بخش «جایزه رسانه» نیز که در چند بخش بهترین مصاحبه، بهترین گزارش و بهترین یادداشت برگزار می شود، روزنامه نگاران و خبرنگاران حوزه موسیقی می توانند آثار منتشره خود طی بازه زمانی یک سال گذشته را برای رقابت به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند و در نهایت برنده هر بخش در روز اختتامیه اعلام و تندیس و لوح و جایزه نقدی نیز اهدا می شود. امسال با حکم «محمد الهیاری» مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، «مسلم نادعلی زاده» به عنوان دبیر «جایزه ترانه» و «سعید میرمحمد صادق» به عنوان دبیر «جایزه رسانه و موسیقی» منصوب شدند.
چین فیلم آمریکایی را از پرده سینما پایین کشید
بی شک برای هر بیننده ای حتی خود آمریکایی ها هم مسجل شده که هالیوودِ آمریکا همیشه اَبَر قهرمانان، منجیان بشر و عادلان را آمریکایی نشان می دهد و شکست و حقارت و ترس و توهین های نژادپرستانه بر دیگر کشورها رواست. هالیوود همان زمان که در فیلمهایش حق را در جنگ ویتنام به آمریکایی ها می داد و مردان از جان گذشته این کشور کوچک را که با دست خالی آمریکا را شکست دادند، ترسو و بزدل به تصویر می کشید، ماهیت واقعی خود را نشان داد. بحث محتواها و مضامین نژادپرستی هم همیشه در تولیدات هالیوود بوده که در جدیدترین آن ها در فیلم جدید «شکارچی هیولا» وجود صحنه ای ۱۰ ثانیه ای به شدت چینی ها را عصبانی کرده است.
ناظران چینی پس از جنجال در روز اکران افتتاحیه فیلم «شکارچی هیولا» بر سر ده ثانیه از فیلم که بینندگان میهن پرست محلی می گویند به چین توهین می کند درگیر سانسور این فیلم هالیوودی هستند.
این فیلم اکشن فانتزی به تهیه کنندگی، نویسندگی و کارگردانی «پُل اندرسون» و با بازی همسرش «میلا جُوُویچ»، «تونی جا»، «تی آی» و دیگران ساخته شده است. در این فیلم از همچنین از «جین آو یئونگ»، معروف به «MC» نیز استفاده شده است.
او اولین رپر انفرادی آسیایی-آمریکایی است که قرارداد همکاری در یک پروژه بزرگ را امضا می کند و به دلیل حضور در نمایش محبوب مسابقه «رپ چین»(The Rap of China) در چین به شهرت رسیده است.
این فیلم مبتنی بر سری بازیهای ویدئویی معروفی به همین نام است که توسط شرکت «Capcom» ژاپن ساخته شده است، اما توسط غول فناوری چینی «Tencent» که بخش فیلمسازی اش نیز از تولید کنندگان فیلم بود، در چین فروخته و توزیع شد.
«شکارچی هیولا» در ساعات اندکی از نیمه شب جمعه به وقت محلی به تاریخ ۴ دسامبر اکران شد. این فیلم سه هفته قبل از اکران برنامه ریزی شده در ۲۵ دسامبر در ایالات متحده، در سینماهای چین به طور رسمی اکران شد. علی رغم اینکه چین امتیاز اکران اولیه و پیش از آمریکا را در اختیار داشت، در روز اول فقط ۵.۱۹ میلیون دلار درآمد کسب کرد، که جایگاهی بهتر از سوم پرفروش های گیشه چین را کسب نمی کرد که به یکباره مساله صحنه نژادپرستانه، کار را از همین هم بدتر کرد.
زمانی که آنچه به عنوان یک لحظه دلچسب در فیلم در نظر گرفته شده بود و توسط بینندگان محلی به عنوان یک توهین نژادی به چینی ها تلقی شد،سینماهای سراسر کشور شروع به پایین کشیدن این فیلم از پرده های خود کردند.
با وجودی که حدود یک چهارم کل اکران های فیلم در چین در روز جمعه به «شکارچی هیولا» اختصاص یافته بود، بعد از این جریان به ۰.۷٪ کاهش یافت.
بنابر تصاویر متعددی از این اخطار منتشر شده در اینترنت، تقریباً در نیمه شب همان روز، بسیاری از سینماها اخطار فوری برای لغو تمام نمایش های آینده فیلم «شکارچی هیولا» و صدور بازپرداخت برای نمایش های قبلا فروخته شده دریافت کردند.
در اخطاریه چین نوشته شده بود که سینماها اکران فیلم مذکور را فورا متوقف کنند تا نسخه سانسور شده آن در کمترین زمان به آن ها تحویل شود. اما روز بعد خبرها حاکی از آن بود که ظاهرا تصمیم بر این است که حتی نسخه سانسور شده فیلم «شکارچی هیولا» نیز اکران نشود.
به نظر بینندگان چینی چه چیزی در فیلم «شکارچی هیولا» توهین آمیز بود؟
مهم ترین مساله که اینچنین طوفانی ایجاد کرده فقط در مورد آن ده ثانیه از فیلم «شکارچی هیولا» است، که با یک نگاه اجمالی به چگونگی دشواری غیرقابل پیش بینی، خلق محتوای جهانی و اکران آن در چین به عنوان بزرگترین بازار فیلم جهان در این فضای سیاسی پی برده می شود.
اوایل روز جمعه، یک کلیپ کوتاه از قسمت مورد مناقشه که به نظر می رسد در یک سینما با تلفن همراه گرفته شده، در شبکه های اجتماعی چین پخش شد.
در این صحنه، یک شخصیت سفیدپوست مرد و یک شخصیت آسیایی که «جین» آن را بازی می کند با سرعت بالا در حال رانندگی هستند. اولی می گوید: چی؟
جین فریاد می زند: به زانوهای من نگاه کن!
همراهش در جواب می گوید: اینها چه نوع زانوهایی هستند؟
و جین با حالتی تمسخر گونه می گوید: چی ـ نی!!! و بر بخش دوم این کلمه (نی) که در انگلیسی «زانو» معنی میدهد، تاکید می کند. اگرچه برخی ممکن است این را رفاقت گونه همراه با استهزاء یا شوخی کنایه دار تلقی کنند، اما همینکه این واژه و این تاکید دقیقا به عنوان اشاره به قافیه قدیمی و مساله ای نژادپرستانه که به آسیایی ها توهین می کند، تداعی می کشود، باعث عصبانیت بینندگان چینی شد.
Chi-nese, Jap-a-nese, dir-ty knees, look at these با دیدن جناس و قافیه تعمدا استفاده شده در این دیالوگ ها با آواز خوانی همراه با سیلی زدن به زانو و حرکات مورب چشم به صورت شفاف این توهین نژادی را تداعی می کند.
ورایتی در تفسیر خود اینچنین می نویسد: زیرنویس چینی این تفسیر را با ظرافت به جلو می برد. برای بومی سازی این شوخی، مترجمان گفتگو را اشاره ای به محاوره چینی در مورد اینکه مردان باید دارای کرامت، وقار و بزرگ منشی بوده و به راحتی زانو نزنند. مترجمان زیرنویس این فیلم این تذکره لطیف چینی را که می گوید: «مردان در زیر زانوهایشان طلا دارند و تنها در برابر بهشت و مادر زانو می زنند.» به صورتی خشن برگردان کرده اند. جمله ای که در اصل بر این مفهوم دلالت دارد که هر وقت مردی زانو زد حتما باید چیزی به ارزشمندی طلا در کار بوده باشد.
به نظر می رسد استنتاج ربط قافیه نژادپرستانه از دو کلمه «زانو» و «چینی» (نیز و چاینیز/knees و Chinese) همراه با عبارت زیرنویس در مورد زانو زدن، بسیاری از بینندگان جوانِ وطن دوست را بر این باور داشته که لحظه لحظه در انگلیسی باید یک توهین آشکار باشد. بدتر از آن، بسیاری احساس می کنند که ترجمه در اشاره به «طلا» عوض می شود و هیچ اشاره ای به «چینی» نمی کند و این یک پوشش عمدی از همین توهین بوده است.
تا بعد از ظهر، هشتگ «شکارچی هیولا» به چین توهین می کند در «Weibo» شبه شدت اوج گرفت و اپلیکِیشن های رتبه بندی بینندگان به سرعت مملوّ از سخنان عصبانی مخاطبان شد.
حال این مساله می تواند آسیبی جبران ناپذیر بر فیلمی بزند که بزرگ ترین مارکت اکران خود در جهان را در شرایطی از دست می دهد که بحران شیوع ویروس کرونا بر اکران های سینماهای تمام کشورهای سینمارو تاثیر ناامید کننده ای داشته است.
اخبار
مستند ساخت انیمیشن «آخرین داستان» عرضه اینترنتی میشود
عرضه اینترنتی مستند پشتصحنه ساخت انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» از امروز، دوشنبه 17 آذر از طریق پلتفرمهای آنلاین آغاز میشود.
به گزارش امتیاز، مستند پشت صحنه ساخت «داستانِ آخرین داستان» به کارگردانی پردیس پرمون و تهیهکنندگی آرمان رهگذر از امروز از طریق پلتفرمهای آنلاین آپرا و نماوا در دسترس علاقهمندان قرار میگیرد.
مستند «داستانِ آخرین داستان» به مدت 60 دقیقه به روایت ساخت انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر از سال 1387 میپردازد و در مورد ساخت بخشهای مختلف آن با عوامل سازنده گفتوگو میکند.
گفتنی است «آخرین داستان» اولین انیمیشن بلند سینمایی تولیدشده در استودیو هورخش است که تاکنون موفق به دریافت 15 جایزه ملی و بینالمللی شده است. همچنین این انیمیشن بهعنوان نماینده سینمای ایران در فهرست اولیه اسکار 2020 قرار داشت و برای اولین بار در جشنواره بینالمللی فیلم انیمیشن انسی فرانسه به نمایش درآمد.
عوامل مستند «داستانِ آخرین داستان» عبارتند از: کارگردان: پردیس پرمون، تهیهکننده: آرمان رهگذر، مشاور پروژه: اشکان رهگذر، تصویربرداران: پردیس پرمون، مهدی عبدلی، آبان فاضل، احسان حمیدیان، ثمین قیطاسی و سامیار همتی نژاد، تدوین: پردیس پرمون، گرافیست: صادق غلامپور، موشن آرتیست: مهسا امیری، مشاور رسانهای: زهرا نجفی، تهیهشده در استودیو هورخش.
شنیدن «ایستگاه» در شب یلدا
نیما جوان تهیهکننده و ناشر موسیقی با اشاره به تازهترین فعالیتهای خود بیان کرد: طبق برنامه ریزی های انجام گرفته در آستانه شب یلدا بنا داریم آلبوم «ایستگاه» را پیش روی مخاطبان بگذاریم.
وی افزود: آلبوم «ایستگاه» مشتمل بر هشت قطعه موسیقایی به آهنگسازی مهیار علیزاده و خوانندگی امید نعمتی است که پیش از این اجراهایی زنده ای را با همراهی تعدادی از نوازندگان مطرح کشورمان تجربه کرده بودند. در این آلبوم اشعار شاعران شناخته شده و صاحب نامی چون وحشی بافقی، محمدرضا شفیعی کدکنی، احمد امیرخلیلی، علیرضا کلیایی، اهورا ایمان و امید نعمتی گنجانده شدهاند و به اعتقاد من یکی از متفاوتترین آثاری است که میتوانیم از مهیار علیزاده و امید نعمتی بشنویم.
این ناشر بیان کرد: هم اکنون در مرحله نهایی بستهبندی و چاپ آلبوم در نسخههای فیزیکی هستیم و اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد این اثر همزمان با فرارسیدن شب یلدا در اختیار مخاطبان قرار میگیرد. این آلبوم با تهیهکنندگی مهیار علیزاده و امید نعمتی است و ناشر آن نیز به عهده موسسه نشر و پخش «جوان» است.
امید نعمتی خواننده آلبوم «ایستگاه» نیز چندی پیش درباره این آلبوم گفته بود: ما در تولید این اثر موسیقایی سبکی جدید را در این به کار بردهایم که قبلاً کمتر تجربه کرده بودم. مهیار علیزاده نیز قبلاً در این سبک آهنگسازی نکرده بود و امیدوارم کسانی که این آلبوم را میشنوند دوستش داشته باشند.
کنسرت «ایستگاه» اولین برنامه از پروژه «ایستگاه» در اردیبهشت ماه سال گذشته بود که از همان ابتدا قرار بود در سه مرحله پیش روی مخاطبان قرار بگیرد. این پروژه در ابتدا روز هشتم اردیبهشت به آهنگسازی مهیار علیزاده و خوانندگی امید نعمتی در تالار وحدت اجرا شد که پس از آن در قالب یک آلبوم و در مرحله بعد در قالب یک پرفورمنس بسیار متفاوت میزبان مخاطبان خواهد بود.
اخبار
فرح بخش: سینما نیازمند سرمایه گذار ثابت است
محمدحسین فرحبخش تهیه کننده و کارگردان سینما درباره وضعیت فعالیت بخش خصوصی در سینمای ایران گفت: بارها این را گفتهام و هربار هم که بیان کردهام به بعضی از همکارانم در سینما بر میخورد، اما بازهم میگویم که در سینمای ایران چیزی به نام بخش خصوصی وجود ندارد.
وی افزود: یک بار این جمله را گفتم و بعد یکی از دوستان تهیه کننده به من گفت که من تهیه کننده بخش خصوصی نیستم؟ به او گفتم که در طول فعالیتت در سینما ۳ فیلم تهیه کردهای و این بخش خصوصی نیست، در واقع ما به دنبال بخش خصوصی مستمر هستیم که همیشه فعال باشد.
وی بیان کرد: بر اساس این تعریف تنها من و عبداله علیخانی بخش خصوصی سینمای ایران هستیم و دیگر کسی به معنای واقعی بخش خصوصی نیست، اگر کسان دیگری را میبینید که اسمشان در لیست بخش خصوصی است، حقالعمل کارند! یعنی این افراد سرمایه گذارانی را از بیرون سینما میآورند که ممکن است سال دیگر نخواهند در سینما سرمایه گذاری کنند، ما باید در سینما سرمایه گذار ثابت داشته باشیم که چنین چیزی در سینما وجود ندارد.
اگر کسان دیگری را میبینید که اسمشان در لیست بخش خصوصی است، حقالعمل کارند! یعنی این افراد سرمایه گذارانی را از بیرون سینما میآورند که ممکن است سال دیگر نخواهند در سینما سرمایه گذاری کنند، ما باید در سینما سرمایه گذار ثابت داشته باشیم که چنین چیزی در سینما وجود ندارد کارگردان فیلم سینمایی «زندگی خصوصی» ادامه داد: یک زمانی هم ممکن است که یک تهیهکننده درگذشته پرکارترین تهیهکننده در سینما باشد اما سالها است که حقالعمل کار کرده است و هیچ سرمایه گذاری در سینما نمیکند، چرا که میداند سرمایه گذاری در سینما صرفه اقتصادی ندارد و جز خسارت چیز دیگری نیست.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان سینمای ایران فروش داشته است، از این مبلغ حدود ۳۰ میلیارد تومان به دارایی داده میشود، از ۲۷۰ میلیارد تومان باقی مانده ۱۳۵ میلیارد تومان برای صاحبان سینما است، در طول سال گذشته ۸۵ فیلم سینمایی اکران شده است که نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه این فیلمها بوده است و بر همین اساس ۱۵۰ میلیارد تومان سینمای ایران از فروش سال گذشته کم دارد، در چنین شرایطی با این نوع بازگشت سرمایه چگونه بخش خصوصی میتواند کار کند؟ این امر نشان میدهد که در سینمای ایران بخش خصوصی وجود ندارد.
سینما هیچ بازگشت سرمایهای ندارد
وی در پاسخ به این پرسش که سینمای ایران از چه زمانی دیگر بازدهی اقتصادی درستی ندارد، تاکید کرد: بعد از انقلاب اسلامی و از اسفند ۱۳۵۸ که فیلمسازی شروع شده است تا سال ۱۳۶۲ سینما منافع داشته و هم به دولت مالیات و هم به شهرداری عوارض میداد، اما از سال ۱۳۶۲ با روی کار آمدن تیم آقای انوار و آقای بهشتی، سینمای ایران به سمت نابودی رفته است، طی این سالها بین ۵۰ تا ۹۰ درصد سینمای ایران هرسال ضرر کرده است.
کارگردان فیلم سینمایی «آب نبات چوبی» ادامه داد: این ضرر که به سینما وارد شده است، برای ریل گذاری است که آقایان انوار و بهشتی در سینمای ایران ایجاد کردهاند و سینما را از جنبه سرگرمی و صنعت خارج کرده و آن را تبدیل به یک دانشگاه و یا فرهنگ کردند، در حالی که سینما این نیست، سینما در اصل سرگرمی است و اگر یک کارگردان و فیلمسازی توانست در قالب سرگرمی یک حرف و مطلبی را بزند که بسیار خوب و قابل تقدیر است.
معتقدم طی یک سال گذشته آقای انتظامی برای سینمای ایران تلاش بسیاری کرده است تا بتواند امکانات خوبی را برای سینما از دولت دریافت کند، اما متأسفانه حمایتی از این مساله نشد وی در بخش دیگری از صحبت خود بیان کرد: تاکید میکنم اگر فرهنگ در قالب سرگرمی نباشد، جذابیتی نخواهد داشت و هیچ مخاطبی ندارد.
فرحبخش ادامه داد: مساله دیگر این است که در فیلمهای سینمای ایران هیچ جذابیتی وجود ندارد، شاید در بین فیلمهایی که تولید میشود، به تعداد کمتر از انگشتان دست فیلم جذاب که جنبه سرگرمی داشته باشد، وجود داشته باشد، اما اکثر فیلمهای تولید شده هیچ جذابیتی ندارد.
وی با اشاره به اینکه طی سالهای گذشته سینما تنها دچار خسارت شده و هیچ بازگشت سرمایهای ندارد، توضیح داد: متأسفانه بعضی از فیلمسازان سرمایه گذاران را گول میزنند و همین مساله باعث میشود تا اعتماد به سینما کم شود. با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن سالنهای سینما، که باعث اکران نشدن فیلمها میشود، سرمایه گذاران دیگر جسارت سرمایه گذاری در تولید را ندارند و من فکر میکنم تا تابستان ۱۴۰۰ شرایط به همین گونه باقی بماند. البته این را هم باید بگویم که بهدلیل شرایط موجود، تولید فیلم در صنعت سینما نیز کاهش پیدا کرده است.
فرحبخش در پایان گفت: معتقدم طی یک سال گذشته آقای انتظامی برای سینمای ایران تلاش بسیاری کرده است تا بتواند امکانات خوبی را برای سینما از دولت دریافت کند، اما متأسفانه حمایتی از این مساله نشد.
جنجال بلیت 55هزارتومانی کنسرت مجازی
بعد از انتشار خبر برگزاری کنسرت اینترنتی بابک جهانبخش در روزهای ۲۶ و ۲۷ آذر ماه سال جاری که با اعلام قیمت ۵۵ هزار تومانی برای بلیت، با واکنشهای بسیار تندی از سوی مخاطبان مواجه شد، این خواننده با انتشار پستی که به نوعی در توجیه این نحوه غیرمنطقی قیمت گذاری بود، توضیحاتی را در این زمینه ارائه کرد.
قیمت بلیت کنسرت اینترنتی بابک جهانبخش در حالی ۵۵ هزار تومان اعلام شده که طی ماههای قبل برای کنسرت آنلاین و پرحاشیه همایون شجریان با حمایت یک اپراتور تلفن همراه ۱۰ هزار تومان و برای کنسرت ضبط شده سیروان خسروی ۵۰ هزار تومان قیمت بلیت در نظر گرفته شده بود.این شرایط در حالی است که با توجه به وضعیت اقتصادی مردم و دغدغههای معیشتی این انتظار میرفت که بابک جهانبخش و تهیهکنندگان کنسرت اینترنتی پیش رو حداقل با شرایط آسانتر و حتی رایگان نسبت به برگزاری این کنسرت اینترنتی اقدام کنند. تجربهای که همزمان با شیوع بیماری کرونا و رواج کنسرتهای آنلاین و آفلاین توسط تعدادی دیگری از خوانندگان شناخته شده کشورمان نیز رقم خورد. البته محمد حاتمپور یکی از مدیران ارشد موسسه برگزارکننده کنسرتهای بابک جهانبخش در توجیه این رویکرد اقتصادی نوشت: «اخیرا شرکت آوای فروهر در راستای ایفای نقش فرهنگی خود اقدام به تولید و پخش کنسرت «احساس» خواننده گرامی بابک جهانبخش کرده است که متاسفانه اعتراض برخی به ظاهر هنردوست را به همراه داشته است. در شرایط اقتصادی که کوچکترین خدمات هم به گزاف ترین هزینهها را به همراه دارد چرا برخی دوستان تصور میکنن چنین پروژه بزرگی که بیش از شصت نفر هنرمند و عوامل بر روی استیج و پشت صحنه و بیش از یک هفته زمان و حدود نیم میلیارد تومان هزینه درب داشته نباید نتیجه و بازخورد مالی داشته باشد. در دورترین کشورها هم با فرهنگ حمایت از هنر و هنرمند جا افتاده، تا کی میخواهیم رایگان یا به صورت غیرقانونی به دانلود و کپی هنر ادامه دهیم؟»
بابک جهانبخش نیز با هشتگ «لطفا فقط بخونین» و تیتر «رو به این منظره بی سر و ته حیرانم» در واکنش به این حواشی و اعتراضات نوشته است: «سلام صبح زیباتون بخیر. خیلی از پیامهای پر مهرتون ممنون. فقط برای اینکه در جریان باشید از پارسال که اینجوری شد جهان به بنده حضور در چند برنامه مختلف پیشنهاد شد که در هیچکدام شرکت نکردم و دلایل حرفهای خودم رو داشتم! یعنی «نه» گفتم که به زمانش بهترینم رو برای شما که بهترین هستید ارائه کنم. برای هر کدام از این برنامهها از جمله کنسرتهای آنلاین و لایو شوها هم مبلغ قابل توجهی بهم پیشنهاد شد که فقط باشم! و حضور نیافتم به دلیل اینکه کیفیت برام اولویته و یه اصول خاصی داره کارهام و همکارانی که باهام کار کردن میدونن کیفیت رو فدای هیچ چیزی نمیکنم! ولی امروز گویا بیش از همه زیر سوالم!در ضمن بابت اجرای کنسرت آنلاینها تمامی هنرمندانی که شرکت کردن و اگه اشتباه نکنم ارگانی هم برگزار کرده بود دستمزد خوبی دریافت کردند که حقشون هم بود چون هنرمند شغلشه درسته که با عشق فعاله ولی حاصل تلاش شبانه روزه و باید دریافتی داشته باشه همانطور که بقیه انسانها هم شاغلند و از همین دریافتیها هم برای فرهنگ و تولید آثار جدید هزینه میکنه!اما خطاب به عزیزانی که پروژه ندیده ما رو میکوبن و کمپین راه انداختن! هیچکس زوری بلیط نمیخره و تماماً یک انتخابه شخصیه! مثل سینما رفتن و اکران یک فیلم رو دیدن. قیمت گذاری که شده بر اساس میزان تقاضای محدوده و شما به تعداد فالوور نگاه نکنید! اگه اینجوری بود که جای فصلی چند سانس اجرا باید کل سال ۲۴ ساعت اجرا میذاشتیم که ۳.۷ میلیون جا بشن عزیزان!
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4416/20717/82711
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4416/20717/82712
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4416/20717/82713
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4416/20717/82714
|
عناوین این صفحه
- جزئیات برگزاری جشنواره موسیقی فجر
- چین فیلم آمریکایی را از پرده سینما پایین کشید
- اخبار
- اخبار