|
آیین دادرسی کیفری به روایت سریال آقازاده
پرونده های حقوقی و فضای دادگاه همیشه برای فیلمسازان و بیننده ها جذابیت دارد. در این بخش برخی فیلمهای جذاب را معرفی و نقد میکنیم در این مقاله به نقد حقوقی سریال آقازاده میپردازیم
به گزارش امتیاز؛ یکی از ژانرهای محبوب سینما و سریال ژانر پلیسی است. تعقیب و گریز دزد و پلیس یکی از هیجان انگیزترین انواع تقابلهاست. مخصوصا اگر پای یک زن درمیان باشد. سریال آقازاده به کارگردانی بهرنگ توفیقی هم یکی از سریالهای جذابی است که تلفیقی از عشق و نفرت، سیاهی و درستکاری و دوستی و دشمنی است که در پیچ و خمهای یک پرونده بزرگ فساد سیاسی _ اقتصادی اتفاق می افتد. طبیعتا بررسی زوایای هنری و سینمایی آقازاده به عهده کارشناسان و متخصصین همان حوزه است به هرحال ما در حامی سپاسگزار عوامل ساخت سریال هستیم که در این روزهای کم رونق تلویزیون مخاطب را چشم انتظار تولیدات داخلی کرده اند.
از نگاه حقوقی…
موضوع محوری سریال آقازاده بررسی پرونده فساد اقتصادی نیما بحری(امیر آقایی) است که البته چون فرزندخوانده یکی از وزراست (مهدی سلطانی)و از روابط و ارتباطات پدرش سواستفاده میکند تبدیل به پرونده فساد سیاسی هم شده است. بررسی حقوقی پرونده های اقتصادی کلان تحت عنوان اخلال در نظام اقتصادی صورت میگیرد که در اینجا به آنها نمی پردازیم.
یکی از خرده داستان های مهم سریال روابط راضیه با بازی(پردیس پورعابدینی) و نیما بحری است. شوهر راضیه یعنی حامد (سینا مهراد ) هم پلیسی درستکار و باوجدان است، که ضلع سوم این داستان میشود. ماجرای به زندان افتادن راضیه موضوع نوشتار امروز ماست.
جلب بدهکار به روایت سریال آقازاده
در سریال میبینیم که راضیه در حالت مستی و سرخوشی برگه هایی را امضا میکند و به دست وکیل نیما، یعنی بهرامی( امین حیایی) میدهد و علاوه بر آن پنج برگه چک سفید امضا را هم به بهرامی تحویل میدهد. بهرامی، همه اینها را با دروغ و فریبکاری از راضیه میگیرد. (اینجا اصلا به این موضوع نمی پردازیم که چرا تنها وکیل سریال، شخصیت منفی دارد.) مدتی بعد که راضیه دلداده حامد میشود و از زندگی قبلی اش توبه میکند به یاری همسرش در حل پرونده فساد می شتابد و بخشی از اطلاعاتی که از نیما دارد را بازگو میکند. طبعا آدم بد قصه هم چکها و سفته هایی را که حدود 6میلیارد تومان بوده است به اجرا میگذارد. مامورپلیس با دستبند جلوی مسجد راضیه را بازداشت می کند و او به دلیل نداشتن وثیقه مدتی در زندان میماند. بعد از جور کردن وثیقه هم، راضیه تنها و بی خبر از زندان آزاد میشود و دوباره این اطرافیان نیما هستند که دنبالش میآیند و این داستان ادامه دارد.
جلب بدهکار به روایت یک حقوقدان
اجازه بدهید روند به اجرا گذاشتن چک و جلب بدهکار را از نگاه قانون ورویه قضایی بررسی کنیم و در پایان خودتان ایرادات حقوقی سریال را متوجه میشوید.
وقتی شما چکی دارید که پاس نشده و بدهکار از ادای دین امتناع میکند در اولین قدم باید آن را در بانک برگشت بزنید و از بانک گواهی عدم پرداخت دریافت کنید. بسته به نوع چک و شرایط پس از برگشت خوردن چک دو اقدام محتمل است:
ارجاع به شعبه و تعیین وقت رسیدگی
ارجاع به شعبه و صدور مستقیم اجراییه
برای هر دو روش با در دست داشتن برگه عدم پرداخت به دفاتر خدمات قضایی مراجعه میکنید و دادخواست مطالبه وجه یا درخواست صدور اجراییه تنظیم میکنید. با ثبت دادخواست شما، در سامانه ثنا به شما اطلاع میدهند که پرونده تان در چه شعبه ای و چه زمانی در حال بررسی است. طبق قانون باید به بدهکار هم وقت دادگاه و موضوع دادگاه ابلاغ شود و بدون اطلاع خوانده نمی توان به پرونده رسیدگی کرد.
در مرحله بعد فرض میکنیم رای قاضی به نفع شما باشد و حکم به پرداخت مبلغ مورد نظر داده است. در مقابل بدهکار هم می تواند درخواست تجدیدنظرخواهی کند که هیچکدام از اینها را برای راضیه مشاهده نمیکنیم. بر فرض قطعیت حکم و در فرض صدور اجراییه به بدهکار باز هم ابلاغ میشود تا ظرف ده روز نسبت به تسویه بدهی خود اقدام نماید. با ورود به مرحله اجرا و ارجاع پرونده به شعبه اجرای احکام شما میتوانید به میزان طلب از اموال محکوم علیه توقیف نمایید مثلا خودرویی که به نام اوست یا حسابهای بانکی او یا املاک او را که با استعلامات مختلف مشخص شده توقیف میکنید. پس از این مرحله و با فرض عدم وجود مال یا عدم امکان توقیف اموال محکوم علیه است که شما میتوانید جلب او را درخواست نمایید. با این توضیح که بعد از سپری شدن سی روز پس از ابلاغ اجراییه (دقت کنید سی روز) و در صورتی که بدهکار دادخواست اعسار نداده باشد، می توان درخواست جلب او را داد. (اعسار به زبان ساده یعنی اینکه محکوم علیه مدعی میشود امکان پرداخت بدهی را ندارد)
پس توجه کنید رای دادگاه به بدهکار ابلاغ شده و او همچنان از پرداخت بدهی خودداری میکند. مالی هم برای توقیف از او نیافتید. حالا شما می توانید درخواست جلب او را داشته باشید. صرفا با خواندن همین چند خط می توانید حدس بزنید اجراگذاشتن چک و جلب بدهکار پروسه ای زمانبر وقت گیر است و دفعتا و با شتاب انجام نمی شود وتک تک مراحل باید به اطلاع بدهکار برسد و به زبان حقوقی به ابلاغ شود.
در فرضی که فرد بدهکار مدعی شود اصلا ابلاغی صورت نگرفته و در پروسه رسیدگی حضور نداشته، بسته به مورد میتواند دادخواست واخواهی یا تجدیدنظرخواهی می کند. ظاهرا در فیلم ، نه راضیه و نه حامد و پدرش هیچ کدام از حقوق قانونی او خبر ندارند و تلاشی برای مشاوره حقوقی یا گرفتن وکیل هم انجام نمیدهند.
ای کاش وکیلی بود…
همانطور که گفتیم ، در مجموع، در روند رسیدگی به تمامی پرونده ها به هر دو طرف ابلاغ صورت میگیرد و پرونده قدم به قدم جلو میرود و بدهکار هم حتما فرصت دفاع از خود را دارد. اینگونه نیست که بشود به طور مخفیانه و با سرعت نور کسی را به زندان انداخت. ما حتی وارد این مبحث نمیشویم که تامین وثیقه برای 6میلیارد بدهی چه قدر میتواند سخت باشد که حتی فرد پرنفوذی مثل حاج رضا ( با بازی امین تارخ) که در سطح سران کشور و بازار دوستان متعدد دارد، ازپس آن برنیاید.
از طرف دیگر ، نگارنده متوجه پیام اخلاقی سریال درباره مذموم بودن پارتی بازی وسوء استفاده از مناسبات شغلی سیاسی وخانوادگی هست ولی با یقین میتوان گفت استفاده از یک وکیل متعهد و اخلاق مدار (که در جماعت چندصدهزار نفری وکلا کم هم نیستند) منافاتی با مردمداری و درستکاری آدم خوبهای قصه نداشت و به رساندن پیام مثبت گروه تولید فیلم آسیبی نمی رساند. تازه طفلکی راضیه و حامد هم اینجور عذاب نمی کشیدند.
ماجرای اختلال در دریافت شبکههای اچدی سیما چیست؟
بیش از یک هفته از کلید خوردن طرح «اچدی شدن شبکههای تلویزیون» میگذرد و حالا هر شبکهای را که انتخاب کنید احتمالاً باید با ارتقای کیفیت تصویر، نور، رنگ و وضوح آن مواجه شوید. تحول مهمی که اهمیتش نه تنها بر کسی پوشیده نیست که با توجه به همه مشکلات سازمان صداوسیما در زمینه بودجه و مسایل و بحرانهای جاری و روتین آن، جای تقدیر هم دارد.
پیش از این سه شبکه تلویزیونی سه، مستند و تماشا، اچدی شده بود و در تاریخ نهمین روز از نهمین ماه سال ۹۹ صداوسیما تلاش کرد یک باره ۱۰ شبکه دیگر را هم اچدی کند تا شمار شبکههای اچدی تلویزیون به ۱۳ عدد برسد.
شبکه یک، خبر، پویا، ورزش، افق، نمایش، نسیم، آیفیلم، ایران کالا، العالم از شبکههایی هستند که در این تاریخ پخش تصاویر به صورت اچدی از آنها کلید خورد. شبکههایی که از مدتی قبل به صورت تستی و آزمایشی در درون سازمان اچدی شده بودند.
هنوز برخی شبکههای اصلی مثل دو، چهار. پنج و… باقی ماندهاند که به دلیل بودجههایی که نیاز است، به پروسه اچدی سازی وارد نشدهاند. پروسهای که از بخش تولید تا استودیوهای پخش، رژی و در نهایت پهنای باند لازم برای اچدی شدن را در برمیگیرد. برای همین است که شبکه یک و سه که استودیوهای آنها پیش از این اچدی شدند زودتر توانستند به این پروسه ورود کنند.
چرا برخی نتوانستهاند شبکههای اچدی را دریافت کنند؟
بعد از گذشت چند روز از اجرایی شدن طرح اخیر صداوسیما برخی از مخاطبان هنوز نتوانستهاند شبکههای اچدی را به درستی دریافت کنند؛ اما چرا؟
در این چند روز چندین بار اطلاعرسانی شده است که گیرندهها باید مجهز به قابلیت «اچ ای ویسی» (Hevc) باشند و ستاپ باکسها یا گیرندههایی که صرفاً Mpeg4 را پشتیبانی میکنند، با اختلال برای دریافت شبکههای اچدی مواجه خواهند شد. اطلاعرسانی برای دریافت شبکههای اچدی البته به طور کامل انجام نشده و هنوز برخی از مخاطبان رسانه ملی سرگردانند و نمیدانند چطور میتوانند شبکههای اچدی را دریافت کنند. در بیشتر اطلاع رسانیها هم تنها به یک نکته تاکید شده است؛ اینکه «کانالهای خود را دوباره جستجو کنید» با این حال حتی بعد از این مسأله هم هنوز بسیاری مشکل دارند، برخی هنوز تعدادی از شبکههای اچدی را ندارند، یا تصویر برایشان ثابت میماند و به اصطلاح فریز میشود و یا تصویر برایشان پرش دارد. اینها عمدهترین مشکلاتی است که مخاطبان با آنها مواجه هستند.
چرا شبکههای سیما «اچدی» شد؟
علیرضا یادگاری مدیر ایستگاههای ماهواره صداوسیما است. یادگاری درباره دلیل اجرای طرح اچدی شدن شبکههای سیما گفت: صداوسیما پهنای باند محدودی دارد. در این پهنای باند محدود میخواهد شبکه بیشتری قرار دهد و باید شبکهها را فشردهتر کند. در فرایند اچدیسازی، تصاویر و یا پیامی که قرار است به مخاطب برسد فشرده میشود. مثل فایل کامپیوتری که زیپ میشود تا حجم کمتری بگیرد. این فرایند با همان پشتیبانی «اچ ای وی سی» ممکن است در حالی که در شبکههای اس دی که به صورت mpeg4 دریافت میشد تا حدود ۵۰ درصد بیشتر پهنای باند هدر میرفت و این فشردگی نبود. صداوسیما پهنای باند محدودی دارد. در این پهنای باند محدود میخواهد شبکه بیشتری قرار دهد و باید شبکهها را فشردهتر کند. در فرایند اچدیسازی، تصاویر و یا پیامی که قرار است به مخاطب برسد فشرده میشود. مثل فایل کامپیوتری که زیپ میشود تا حجم کمتری بگیردوی در توضیحاتی درباره مشکلات عمده مخاطبان در دریافت تصاویر نیز بیان کرد: مشکل عمده به ستاپ باکسها برمیگردد و اینکه مخاطبان باید حتماً بدانند که گیرنده آنها باید Hevc با فرمت ۱۰ بیت را پشتیبانی کند، در حالی که اکنون در بازار ستاپ باکسهای مختلفی وجود دارد که نهایت فرمت ۸ بیت را پشتیبانی میکند.
اگرچه یادگاری مشکل اصلی را به ستاپ باکسها مرتبط میداند، اما این سوال پیش میآید که چرا زودتر این اطلاعرسانی نسبت به لزوم تغییر ستاپ باکسها صورت نگرفته و یا مخاطبانی که با گیرندههای تلویزیونی شبکهها را دریافت میکنند چرا درگیر این معضل هستند؟
به آنتنهای داخل خانه اکتفا نکنید
محمودرضا تیموری مدیر فرستندههای کم و متوسط قدرت اداره کل فرستندههای تلویزیونی و رادیویی در صداوسیما نیز یکی دیگر از مسئولان پروژه اجرا شده در تلویزیون است. او در پاسخ به معضل دریافت شبکهها بیان کرد: پشتیبانی از Hevc توسط گیرندهها حتماً باید با فرمت ۱۰ بیت باشد. از طرف دیگر برخی به آنتنهای داخلی اکتفا میکنند در صورتی که بهتر است روی پشت بام هم آنتن داشته باشند. تیموری همچنین درباره کسانی که در شهرستانها قادر به دریافت تصاویر اچدی نیستند هم به این توضیح بسنده کرد: دریافت شبکههای اچدی در مراکز استان مشکلی ندارد و در خارج از مراکز استانها نیز «دسترسی به شبکهها» در برنامه توسعه سازمان وجود دارد که به مرور انجام میشود. با این حال بخشی از مشکلات دریافت تصاویر اچدی نه به شهرستانها مربوط میشود و نه به ستاپ باکسها، بلکه بخشی از مخاطبان با گیرندههای تلویزیونی که قابلیت دریافت تصاویر Hevc را آن هم با فرمت ۱۰ بیت دارند، باز هم با اختلالاتی مواجه هستند.
برخی اختلالها طبیعی است؛ یکی دو ماه صبر کنید
بیژن ابوالحسنی از دیگر متخصصان حوزه فنی صداوسیما در این باره با اشاره به تحولات عظیمی که در سازمان و در راستای اچدی سازی رخ داده است برخی از این اختلالات را طبیعی میداند و معتقد است طی یک پروسه یکی دو ماهه رفع خواهد شد.ابوالحسنی که مدیر توسعه ارتباطات نوری در اداره کل ارتباطات زمینی صداوسیما است با اشاره به اچدی شدن شبکهها و مشکلاتی که مردم در سراسر کشور برای دریافت شبکههای اچدی دارند، بیان کرد: برنامهریزی شبکهها در بستههایی که روی فرستندهها پخش میشود، تغییر کرده است و با اچدی شدن شبکهها رمزنگاری جدیدی اضافه شده که تحولات جدیدی را هم در پی داشته است. وی با اشاره به آنچه که در پی اچدیسازی شبکهها انجام شده است، یادآور شد: تصاویر خامی که از دوربینها دریافت میشوند حجم بالایی دارد و نمیتوان آنها را در پهنای باند کم گنجاند. باید این تصاویر را فشرده سازی کرد که نیاز به کدگذاریهای استاندارد دارد. این کدینگ پیش از این در بستر MPEG۴ انجام میشد و حالا با اچدی شدن شبکهها که (در آینده همه شبکهها را شامل میشود) نیاز به کدینگ دیگری داشتیم تا فشردهسازی بیشتر شود. ابوالحسنی توضیح داد: اطلاعات تصویر از جمله رنگ، داده و… اکنون با فشرده سازی، این وضوح تصویر بالاتر را حاصل کرده است. شبکههای اس دی در واقع Standard Definition هستند و در مقابل آنها اچدی High Definition است، یعنی وضوح تصویری بالاتری دارد. باید مدتی بگذرد تا بازنگریها تکمیل شود. ما یک طرح اولیه داشتیم و الان اختلالاتی در رمزگشایی و دریافت شبکهها بهوجود آمده است که درنهایت منجر به اصلاحات طرح اولیه خواهد شدابوالحسنی با اشاره به مشکلات دریافت شبکههای اچدی برای برخی مخاطبان هم عنوان کرد: برخی از افراد شبکههای اس دی را به راحتی دریافت میکنند اما تصویر شبکههای اچ دی برایشان فریز میشود و این با خود گیرندههای آنها در ارتباط است. درواقع اگر گیرندههای مناسب را داشته باشند نباید چنین اتفاقاتی رخ دهد.
وی در تشریح فرایند اچدیسازی گفت: دو مبحث وجود دارد، یکی تغییر برنامههای فشردهسازی و کدینگ و زیرساختهای مرتبط با آن است که طبیعتاً منجر به تغییراتی در دریافت شبکهها نیز میشود. در نهم آذرماه امسال تعدادی از شبکهها اچدی شد و این فرایندی پیچیده داشت و برحسب بازخوردهایی که از مردم یا رسانهها دریافت خواهیم کرد، یک فرایند زمانی دیگری باید طی شود تا باگ های سیستم گرفته شود.
ابوالحسنی از بازنگریها در فرآیند ارسال و دریافت سخن گفت و عنوان کرد: براساس این بازخوردها بستههایی که به صورت اس دی و اچدی روی شبکهها دریافت میشود نیز بازنگری میشود تا به نقطه بهینهای برسیم که دیگر مردم دچار فریز شدن یا پریدن شبکه و یا عدم دسترسی نشوند. مدیر توسعه ارتباطات نوری در اداره کل ارتباطات زمینی صداوسیما اضافه کرد: گذر زمانی لازم است تا این باگ ها یا اختلالات سیستمی گرفته شود که ممکن است حدود یک یا دو ماه طول بکشد.وی در پایان پاسخ به اینکه چقدر از این اختلالت پیش بینی شده بود بیان کرد: برخی از این مسائل پیش بینی شده است اما چون این کدینگ جدید است و به تازگی مورد استفاده قرار گرفته است این مسائل پیش آمده است و باید مدتی بگذرد تا بازنگریها تکمیل شود. ما یک طرح اولیه داشتیم و الان اختلالاتی در رمزگشایی و دریافت شبکهها بهوجود آمده است که درنهایت منجر به اصلاحات طرح اولیه خواهد شد.
اخبار
تولید با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی؛
«زد و بند» با قصهای متفاوت در راه فجر۳۹
فیلم بلند سینمایی «زد و بند» بهکارگردانی داود نوروزی در مراحل فنی قرار دارد و برای ارائه به جشنواره سی ونهم فیلم فجر آماده میشود.
به گزارش امتیاز؛ «زد و بند» نخستین فیلم بلند سینمایی داود نوروزی است که بهتهیهکنندگی مقصود جباری و با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده و قصهاش با روایتی متفاوت در ژانر معمایی به معضلات و ناهنجاریهای اجتماعی میپردازد.
داود نوروزی در خصوص آخرین وضعیت این فیلم عنوان کرد: در حال حاضر در مراحل فنی قرار داریم اما شرایط کرونایی روند کار را کند کرده است و امیدواریم شرایط مساعد شود تا بر اساس برنامهریزی، پستپروداکشن (مراحل فنی) فیلم به اتمام برسد.
سایر عوامل فیلم «زد و بند» عبارتند از:
مدیر فیلمبرداری: هاشم مرادی، طراح چهرهپردازی: محسن ملکی، طراح صحنه و لباس: مرجان گلزار، صدابردار: مسیح حدپور سراج، صداگذار: آرش قاسمی، مدیر برنامهریزی: امیر جاوید نیک، دستیار کارگردان: سالار آزادمنش، مجری طرح: محمد علی کیانی، مدیر تولید: محمود محمدطائمه، جانشین تولید: امیر حسین طاهریان، مدیر تدارکات: علیرضامحمدزاده، مشاور پروژه: دکترسارا احمدی.
بازیگران: امین زندگانی، هنگامه حمیدزاده، همایون ارشادی، فریبا کوثری، محمدعلی کیانی و سید مهرداد ضیایی
تجربه رضا فیاضی از بازی در نقش ترامپ
رضا فیاضی بازیگر و کارگردان تئاتر و تلویزیون که به تازگی در فیلمتئاتر «من ترامپ نیستم!» در نقش دونالد ترامپ به ایفای نقش پرداخته است، درباره این تجربه گفت: زمانی که رضا خرم کارگردان و بهزاد صدیقی مشاور و مدیر تولید این کار برای ایفای نقش دونالد ترامپ با من صحبت کردند، ابتدا متعجب شدم چون هیچ شباهتی بین خودم و دونالد ترامپ نمیدیدم. اما در نهایت با طراحی گریمی که خانم ماریا حاجیها زحمتش را کشیدند شباهت زیادی به نقش پیدا کردم.وی ادامه داد: البته من در دوران فعالیت بازیگریام نقش افراد خارجی بسیاری را ایفا کردهام و به نوعی «خارجیپوش» محسوب میشوم، چون از نقش افراد روس و آمریکایی گرفته تا فرانسوی و انگلیسی را بازی کردهام. حتی نقش چرچیل را در سریال معمای شاه ایفا کردهام از همین رو برایم بازی در نقش ترامپ نیز یک تجربه جذاب محسوب میشد.فیاضی درباره ضبط این نمایش به زبان انگلیسی توضیح داد: بعد از پذیرفتن نقش به ما اعلام کردند که کار قرار است به زبان انگلیسی تولید شود اما چون من در نمایش دیالوگهای زیادی دارم و فرصت برای آموزش و یادگیری زبان انگلیسی به شکل حرفهای وجود نداشت، در نهایت تصمیم بر این گرفته شد که صدای من و یکی دو بازیگر دیگر، دوبله شود که صدای صداپیشه نقش من شباهت بسیار زیادی به صدای خود من دارد. این بازیگر باسابقه درباره تجربه ایفای نقش ترامپ بیان کرد: اوایل، بازی در این نقش سخت به نظر میرسید اما زمانی که وارد دورخوانی و تمرینهای نمایش شدیم کار برایم جذاب و به تجربه خوبی تبدیل شد. به تازگی پخش این فیلمتئاتر به تهیهکنندگی و کارگردانی رضا خرم در ویدئو پرایم آمازون آغاز شده و فعلاً برای علاقه مندان در آمریکا و انگلیس قابل مشاهده است اما صحبتهایی نیز برای دوبله آن به زبان فارسی و پخش از یکی از پلت فرمهای داخلی نیز شده است.
فیلمتئاتر «من ترامپ نیستم!» در ژانر کمدی سیاه توسط علی محمدرحیمی نوشته شده و بهزاد صدیقی آن را دراماتورژی کرده است. علاوه بر رضا فیاضی در نقش ترامپ، سیروس کهوری نژاد، سروش طاهری، وحید آقاپور و شهروز دلافکار دیگر نقشها را ایفا کردهاند.
تفتی: دور کردن مردم از دغدغهها حتی برای یک ساعت ارزشمند است
کامران تفتی که اجرای مسابقه اتومبیلرانی «دست فرمون» را در شبکه نسیم عهده دار است، درباره این برنامه گفت: در این شرایط اقتصادی با وجود شیوع ویروس کرونا برنامههای آمیخته با هیجان و چالش مردم را از فضایی که در آن هستند برای ساعتی دور میکند. این ویژگی برای من ارزشمند است و فکر میکنم مسیری که با گروه حرفهای «دست فرمون» طی میکنم با این نیت است که مردم را ساعتی از دغدغهها فارغ کنیم.
تفتی درباره دلایل حضور خود در فصل دوم مسابقه «دست فرمون» به ایسنا گفت: «دست فرمون» یکی از سختترین، چالشیترین و بزرگترین برنامه های تلویزیون است. کار کردن در ۱۴ هزار متر دکور و چهار استودیوی متفاوت، خود به اندازه کافی چالشبرانگیز و جذاب بود که من قبول کنم در این فضا حضور داشته باشم. ضمن اینکه عشق به ماشین و موتورسواری از کودکی در من بوده است. قرار گرفتن در اتمسفر این برنامه، نوع کارگردانی مسعود صنم، دکور، تغییرات قابل توجهی که در فصل دوم مسابقه ایجاد شد، همگی دلیلی بود برای آنکه در «دست فرمون» حضور داشته باشم.
این بازیگر که پیش از این، سابقه اجرای برنامه «وقتشه» را در شبکه نسیم داشته است، درباره تفاوت های اجرای مسابقه با برنامه های گفت و گو محور، بیان کرد: از چالش های جدید استقبال می کنم و همواره دوست دارم فضاهای متفاوت را تجربه کنم. به نظرم تفاوت اجرای «وقتشه» و «دست فرمون» در هیجان حاکم بر فضای برنامه است. برای خودم چالش برانگیز بود که برنامهای را اجرا می کنم که متفاوت است. فضای مسابقه «دست فرمون»، غیر قابل پیش بینی بودن اتفاقات و همچنین اضافه شدن بخشی مثل موتور سواری در فصل دوم، به من گوشزد می کرد که در اجرا هیجان داشته باشم. او اضافه کرد: در برنامه گفتگومحوری مثل «وقتشه» من سطحی از انرژی را حفظ میکردم تا مهمان در فضای راحتی قرار گیرد اما در «دست فرمون» باید رفتارم آمیخته با هیجان باشد. وسعت دکور و تمام اتفاقاتی که در مسابقه می افتد به من این اجازه را می دهد که متفاوت باشم.
کامران تفتی با تاکید بر این نکته که مسابقه «دست فرمون» فارغ از ایجاد سرگرمی، تاثیرگذاری اجتماعی دارد، در این زمینه گفت: «دست فرمون» فقط یک مسابقه صرف نیست و با هدف تاثیرگذاری اجتماعی ساخته شده است؛ در واقع باید بگویم «دست فرمون» برنامه ای چندوجهی است. مخاطب را سرگرم میکند اما در عین حال رسالت آن فرهنگسازی درست است و به یکی از مهمترین کارهای روزمره ما در زندگی متصل میشود. بخشی از زندگی ما در خیابان و ماشینسواری میگذرد و چه چیزی بهتر از این که برنامه ای بتواند روی این بخش از زندگی ما تاثیر بگذارد. او ادامه داد: مسابقه «دست فرمون» در جهت جذب استعدادهای ورزشی نیز قدم برمی دارد. پیش از این، نگاه مردم به موتور و موتورسوارهای حرفه ای، نگاه درستی نبود. مردم نسبت به موتورسوارها دید خوبی ندارند. در صورتی که آنها ورزشکاران بینظیری هستند. این جنس مسابقات حتی میتواند به ماشینسواری شهری ما کمک کند و فرهنگسازی کنیم که مثلاً نیازی نیست با موتورهایی با صدای بالا باعث آزار مردم شویم و چیزی که در «دست فرمون» اتفاق میافتد، فرهنگسازی برای استفاده از این وسیلههاست.
مسابقه ها در سراسر دنیا پس از سریال ها مخاطب بسیاری دارند؛ این بازیگر سینما و تلویزیون درباره اهمیت تولید مسابقه و تداوم این کار گفت: باید به خاطر داشته باشیم که قرار نیست در تکرار و روزمرگی متوقف شویم و همین نکته مهم در برنامهسازی هم باید لحاظ شود. اگر یک شکل از مسابقه را بارها تکرار کنیم، جذابیت اصلی خود را از دست میدهد. اختلاف فصل اول و دوم «دست فرمون» هم در همین تغییرات ایجاد شده در دکور، فرم و محتوای ارائه شده در مسابقه و غیره بوده و این دلیل استقبال و محبت مردم است. مسیری که شبکه نسیم پیش گرفته، اتفاق خوبی است. چون دوست دارد خود را بهروز کند و به حال و هوای بخش اعظمی از مردم، یعنی جوانها نزدیک باشد تا آنها خواستهها، استعداد و تفریحاتشان را در این شبکه پیدا کنند. خلاقیت و جذابیت، عواملی هستند که میتواند به برنامه مسابقهمحور کمک کند تا در کلاکتهای متعدد روی آنتن باشد.
تفتی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه فصل دوم این مسابقه توانسته موفق عمل کند و تاثیرگذار باشد؟ گفت: ماحصل ۵۲ قسمت مسابقه «دست فرمون» و فهمیدن اینکه از میان ۴۰۰ شرکت کننده در بخش ماشین و ۴۰ شرکت کننده در بخش موتور و آرسی، چه کسانی به نیمه نهایی و فینال راه پیدا کردند، همین که آرام آرم مسیری را طی چند ماه پشت سر گذاشتیم و حالا به افراد متبحری رسیدیم که برای کسب قهرمانی با یکدیگر رقابت می کنند یعنی استعدادیابی. یعنی ما در مسیر استعدادیابی قدم برداشتیم. طبیعتا زندگی برای استعدادهایی که تا مرحله آخر «دست فرمون» پیش آمدند بعد از این مسابقه شکل دیگری خواهد بود. آن ها در رسته خودشان افراد موفقی هستند که بعد از این برای موفقیت های بیشتر تلاش می کنند.
با توجه به نزدیک شدن به فینال مسابقه «دست فرمون» مجری این مسابقه در این زمینه گفت: فصل دوم مسابقه «دست فرمون» فینال متفاوت و غیرقابل پیش بینی دارد، حالا دیگر پس از پخش حدود ۵۰ قسمت از برنامه، مخاطبان ما راننده ها را می شناسند و مطمئنا هر کدام در خصوص برگزیده های این فصل حدسی دارند اما باید بگویم آنقدر فینال غیرقابل پیش بینی است که حدس خود ما به عنوان عوامل سازنده مسابقه هم درست از آب درنیامد. به نظرم مخاطب «دست فرمون» اوج شگفتی را در قسمت های پایانی و در مرحله نیمه نهایی و فینال تجربه می کند. امیدوارم همان طور که در این ۵۰ قسمت مخاطب نفس به نفس با ما همراه بود تا فینال مسابقه نیز این همراهی را داشته باشد و خروجی این فصل به دل مردم بنشیند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4417/20725/82751
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4417/20725/82752
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4417/20725/82753
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4417/20725/82754
|
عناوین این صفحه
- آیین دادرسی کیفری به روایت سریال آقازاده
- ماجرای اختلال در دریافت شبکههای اچدی سیما چیست؟
- اخبار
- تفتی: دور کردن مردم از دغدغهها حتی برای یک ساعت ارزشمند است