|
علیرضا تابش: به ثمر رسیدن شش پروژه تولید مشترک در این دوره و انتظار برای سرانجام تفاهمنامه با چین
کارگروه تولید مشترک در بنیاد فارابی ایجاد کردیم
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اظهار داشت: ما در این سالها، کارگروه تخصصی تولید مشترک را در بنیاد فارابی ایجاد کردیم و خوبشختانه شش پروژه تولید مشترک هم در این سالها به ثمر رسیده است.
به گزارش امتیاز، «علیرضا تابش» در بخشی از برنامه جمعه 21 آذر 99 «نمای نقرهای» رادیو نمایش که با موضوع «آسیبشناسی تولید مشترک در سینمای ایران» به تهیهکنندگی اسماعیل باستانی و با کارشناسی و اجرای «محمدرضا مقدسیان» و «محمد صابری» روی آنتن رفت، اظهار داشت: صنعت سرگرمی و سینما در همه دنیا ریسک بسیار زیادی دارد و برای همین برخی از تهیهکنندگان در بخش خصوصی از طریق همکاری مشترک به سمت کاهش هزینهها و ایجاد یکسری جذابیت بیشتر برای افزایش میزان فروش و جذب مخاطب، درصددبرمیآیند تا از ریسک تولید بکاهند و در عوض، با تولید مشترک، حقوق یا سود بیشتری را کسب کنند. این نگرشی است که در بیشتر کشورهای دارای صنعت سرگرمی در دنیا وجود دارد.
او با اشاره به وجود تولید مشترک در صنعیت سینمای ایران طی سالهای پیش از انقلاب و نکات جذاب و جالبی که «جمال امید» در کتاب تاریخ سینمای ایران در این زمینه بیان کرده است، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز موج نوین سینمای ایران، بحث حضور سینمای ایران در سکوهای بینالمللی و جشنواره ها آرام آرام در دهه 60 شروع میشود و در دهه 70 و 80 به اوج خود میرسد اما پرسش اساسی این است که حضور بینالمللی سینمای ایران چقدر ما را به بازارهای جهانی وارد کرده که تا به امروز این پرسش، پاسخ چندان شفافی ندارد. علت مهماش هم این است که متأسفانه تعداد مذاکرهکنندگان بینالمللی در سنیمای ایران به انگشتان دو دست میرسد و ما مذاکرهکننده بینالمللی مسلط بر ابعاد تولید و موارد حقوقی نداریم و نوعی عدم شناخت از مفهوم تولید مشترک - به عنوان یک مقوله کاملا تخصصی- بین ارکان سینما در کشور ما وجود دارد.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به سالهای حضورش در این بنیاد و دغدغههایش در بخش تولید مشترک با کشورهای دنیا، اظهار داشت: در این دوره، تلاش من و همکارانم در معاونت بینالملل بنیاد فارابی این بوده که مفهوم تولید مشترک را بیشتر تبیین کنیم و به همین دلیل، کارگروه تخصصی تولید مشترک را که سالها بود در بنیاد سینمایی فارابی مغفول شده بود را ایجاد کردیم و خوبشختانه شش پروژه تولید مشترک هم در این سالها به ثمر رسیده است.
او در ادامه بر لزوم جدیگرفتن تربیت نیروی متخصص برای مذاکره در بازارهای جهانی، گفت: مذاکرهکننده باید شناخت دقیقی از مختصات واقعی سینمای ایران داشته باشد و در پنلهای تولید مشترک حضور فعال داشته باشد. ما با تحسین صِرف و تمجید فراوان از سینمای خودمان راه به جایی نمیبریم و بهتر است نقاط ضعف و قوت و واقعیتهای سینمای خودمان را درک کنیم و بدانیم در کجای سینمای جهان قرار داریم. تولید مشترک در سینمای ایران مناسبات خودش را دارد. ما نه هالیوود هستیم و نه بالیوود، نه چین و کره جنوبی.
او در ادامه اولویت تعاملات سینمای ایران در بحث تولید مشترک را کشورهای همسایه، کشورهای دارای اشتراکات فرهنگی، دینی و فارسیزبانها و کشورهای پیشرفته که دارای صنعت سینما هستند برشمرد و گفت: برآیند بررسیها صورت گرفته، ما را به سمتی برد که مذاکره با کشورهایی را که اشتراکات فرهنگی تاریخی با آنها داریم (مثل کشورهای فارسیزبان یا کشورهای همسایه) در اولویت قرار گیرد. به همین دلیل، ما از سه سال پیش قراردادی را با موسسه فرهنگی اکو منعقد کردیم که امیدوارم یکی از دستاوردهاش این باشد که پنلهای تولید مشترک یا کارگاههای آموزشی با دو کشور همسایه فارسی زبان یعنی افعانستان و تاجیکستان داشته باشیم.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اظهار داشت: ما در هدفگذاری خود به این واقعیت رسیدیم که در کوتاه مدت سینمای ایران راحتتر میتواند با کشورهای همسایه یا کشورهای همسو برای همکاری سینمایی به تفاهم دست یابد.
او در ادامه گفت: یک سال و نیم است که شورای بینالملل سازمان سینمایی از طریق وزارت امور خارجه و دستگاههای دیگر، پیگیر امضای یک تفاهمنامه ما با کشور چین است که مقدمات آن به ثمر رسیده است. همه کارها انجام شده اما چند ماه است که به خاطر شرایط کرونایی، برای امضای تفاهم نامه در انتظار به سر میبریم. اگر تفاهمنامه سینمای ایران با چین به ثمر برسد، فصل نوینی از همکاریهای سینمایی ایران در حوزه تولید مشترک رقم خواهد خورد.
تابش اظهار داشت: باید به این نکته دقت کرد که امضای تفاهمنامهها به معنای این نیست که صرفا دولت باید مفاد آنها را اجرا کند. با همین رویکرد است که ما هر تفاهمنامهای را که امضا میکنیم، نسخهای را برای اطلاع خانه سینما ارسال میکنیم تا اصناف سینمایی آن را مطالعه کنند و بدانند چنین امکانی وجود دارد و آنها میتوانند از طریق تعاملات بینالمللی به سوژههای مشترک برسند؛ اما شاید یکی از ضعفهای جدی ما نبود تهیهکنندگان حرفهای باشد که زبان بدانند و بر قوانین حقوقی مسلط باشند و یا نبود مذاکرهکنندگانی است که بتوانند کار را پیش ببرند.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه درباره تولیدات مشترک به ثمر رسیده در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: فیلم سینمایی «یلدا» که امسال در صدر حضور در جشنوارههای جهانی بوده، تولید مشترک بنیاد سینمایی فارابی بین کشورهای ایران، فرانسه، آلمان، لوکزامبورگ و لبنان، «یه وا» ساخته آناهید آباد، تولید مشترک ایران و ارمنستان بوده است. «قلعه عشق» الهام قاسم اف تولید مشترک ایران و جمهوری آذربایجان و «درخت خاموش» (درخت گردو) ساخته فیصل سویسال، محصول مشترک ایران و ترکیه بوده است. همینطور فیلمی که امسال انشالله آماده خواهد شد، «آساکورا و غول چراغ جادو» ساخته حبیب احمدزاده است که تولید مشترک ایران و ژاپن به شمار میرود و نیز فیلم سینمایی «لایههای دروغ» به عنوان تولید مشترک ایران، فنلاند و کشورهای اسکاندیناوی در دست تولید است ضمن آن که یکسری پروژه سینمایی دیگر هم هست که با چند کمپانی سینمایی خارجی در دست پیگیری هستند.
او در ادامه اظهار داشت: تولید مشترک وقتی موفق است و به یک جریان مستمر سینمایی تبدیل میشود، که ما همه شاخصههای مدنظر را از حیث نیروی انسانی، مهارتها در ایران داشته باشیم، اما متأسفانه در این زمینهها کمبودها و نقائصی وجود دارد.
تابش با اشره به سودمحور بودن تولیدات مشترک در سینمای تجاری گفت: بخشی از گرایشات در تولید مشترک بحث سود است و صنعت سینما نیمنگاهی جدی به مقوله آوردههای مالی و تجاری دارد اما در برخی آثار نازل یا سرگرمکننده، از این موضوع با گنجاندن یک بازیگر خارجی زن، صرفا یک استفاده ابزاری میشود که یکی از آسیبها همین شیوه برخوردها با موضوع تولید مشترک است
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی افزود: سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی برای بخش خصوصی تسهیلگری داشتهاند و تلاش کردهاند موانع را بردارند. باید توجه داشت که یک وجه مهم از تولید مشترک، وجه دیپلماسی سینمایی و رسانهای است. گاه میتوان از سینما به عنوان قدرت نرم یک کشور بهره برد، چنانکه همسایگان ما و برخی کشورهای جعلی، سریالها و فیلمهایی علیه جمهوری اسلامی میسازند... این استفاده از قدرت رسانهای سینماست که دارای اهمیت است. توجه به تولید مشترک سطح فرهنگی تعاملات بین کشورها را بالا میبرد و ذائقه مخاطبان را تحتتأثیر قرار میدهد. بارها شاهد بودهایم وقتی فیلمی تأثیرگذار از ایران در یک شبکه تلویزیونی یا ماهوارهای پخش میشود، مدتی بعد چگونه از طریق رسانهها، منتقدان و شبکههای اجتماعی مورد بحث و استقبال قرار میگیرد. در تولید مشترک، وجه اقتصادی و تعامل نیروی انسانی وجود دارد و سینماگران ما باید بیاموزند که چطور میشود این جنبهها را تقویت کنیم.
علیرضا تابش همچنین با اشاره به متوقف شدن پروژه تولید مشترک «مست عشق» در مقطعی گفت: یکی از وظایف نهادهای ملی سینما نظیر بنیاد سینمایی فارابی در کشورهای مختلف دنیا، امضای تفاهمنامههاست و متاسفانه یکی از نقصها و اشکالات تولید مشترک که پیش زمینه و الزام تولید مشترک است، بیتوجهی به این بخش است. با همه احترامی که به سازندگان «مست عشق» دارم، باید بگویم ما پیش از تولید این فیلم مذاکراتی با نویسنده و سازندگان این فیلم داشتیم و اتفاقا به آنها گفتیم که میتوانیم خدماتی را در مذاکره و ابعاد حقوقی مثل انعقاد قرارداد و... به شما بدهیم که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. اگر قرارداد این پروژه دقیقتر نوشته و امضا میشد، شاهد این اتفاقات و اختلافات طرفین نبودیم. بعد از ایجاد مشکلات هم خودم با وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی صحبت کردم و پیگیر بودم تا اگر کاری باید بکنیم، انجام بدهیم که آنها ارتباطشان برقرار شد و خوشبختانه دارند کار را دنبال میکنند. ما باید قبل از انعقاد قراردادها، به خصوص موضوعات اینچنینی که وجه فرهنگی و بینالمللی دارد، بیشتر جانب احتیاط را رعایت کنیم.
اخبار
حضورپررنگ سینمای ایران و مروری بر آثار «پوران درخشنده» در جشنواره فیلم داکا
حضورپررنگ سینمای ایران و مروری بر آثار «پوران درخشنده» در جشنواره فیلم داکا
سینمای ایران در نوزدهمین جشنواره فیلم داکا حضوری پررنگ دارد و و مرور آثار «پوران درخشنده» سینماگر ایرانی در این جشنواره برگزار خواهد شد.
به گزارش امتیاز، فیلمهای سینمایی سینما شهرقصه (کیوان علیمحمدی و علیاکبر حیدری) و قطار آن شب (حمیدرضا قطبی) در نوزدهمین دوره جشنواره داکای بنگلادش به نمایش در میآیند. بر اساس این خبر، فیلم «قطار آن شب» در بخش کودکان و فیلم «سینما شهرقصه» در بخش سینمای جهان این جشنواره به رقابت با فیلمهایی از سراسر جهان خواهند پرداخت. همچنین امسال بخشی با عنوان «مروری بر آثار پوران درخشنده» در این جشنواره برگزار خواهد شد و در این بخش فیلمهای هیس دخترها فریاد نمیزنند، بچههای ابدی، خوابهای دنبالهدار و پرنده کوچک خوشبختی به نمایش در میآید. نوزدهمین دوره جشنواره داکا در کشور بنگلادش و از تاریخ 16 تا 24 ژانویه 2021 (27 دی تا 8 بهمن 1399) برگزار خواهد شد.
تقدیر از دو عضو خانواده سینما و سلامت در اختتامیه «سلفی ۲۰»؛
برگزیدگان جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» معرفی شدند
برگزیدگان اولین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی 20» در آیین اختتامیه آنلاین این رویداد سینمایی معرفی شدند و مصطفی جلالی فخر و محمد نیکبخت به پاس همراهی شان با مردم و اهالی سینما در روزهای شیوع کرونا مورد تقدیر قرار گرفتند.
به گزارش امتیاز آیین اختتامیه اولین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی 20» شامگاه شنبه 22 آذر به صورت آنلاین و با حضور جمع محدودی از اعضای جشنواره در شهرداری منطقه ۲ تهران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم و پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و قرائت قرآن کریم، کلیپ سخنان ژاله علو که در جشنواره «سلفی 20» به پاس یک عمر فعالیت هنری از او تقدیر به عمل آمد، برای حضار پخش شد.
سپس مریم دوستی، دبیر این رویداد سینمایی به ارائه توضیحاتی درباره روندی که جشنواره فیلم کوتاه «سلفی 20» سپری کرد، پرداخت.
در ادامه این مراسم رکسانا قهقرایی، مدیر روابط عمومی جشنواره بیانیه هیات داوران را قرائت کرد که متن آن بدین شرح است: «در سالهای اخیر عبور از عرصه آنالوگ به دیجیتال ابزار و فناوریهای بسیاری را در اختیار ما قرار داده است و اینک به واسطه شرایطی که ویروس کرونا برای ما به وجود آورده تلاش کردیم تا افزون بر فناوری سخت افزاری در عرصه نرم افزاری هم به دنیای دیجیتال مجازی وارد شده و داوری با شیوههای جدید را همپای دنیا به کار گیریم تا شور و شوق فیلمسازی را در میان فیلمسازان تقویت کنیم و از این رهگذر رخوت و افسردگی را که دستاورد ویروس کروناست، از چهره جامعه بزداییم.
59 فیلم منتخب هیات محترم انتخاب جشنواره را به مدت 10 روز با دقت بررسی و طی جلسهای حضوری به تبادل و ارزیابیشان پرداختیم. در بین بخشهای مختلف تعداد فیلمهای مرتبط به کادر سلامت و درمان تامل برانگیزتر و قویتر از بخشهای دیگر بود و این نشان دهنده مهر، توجه و پاسداشت مردم از زحمات و تلاشهایی است که این قشر در طول این مدت پذیرای آن بودند. باید اقرار کرد که یک سوم آثار فیلمهای خوب و قابل قبولی بودند و کار داوری را برای ما سخت کردند. در پایان جلسه داوران در هر بخش یک فیلم برگزیده شد و بخش موشن گرافیک به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد آثار مورد داوری قرار نگرفت. امیدواریم در سالهای آینده با پیگیری و تلاشهای مستمر و خستگی ناپذیر دبیر محترم جشنواره، سرکار خانم دوستی که شایسته تقدیر است و همچنین با استقبال و تلاش کمی و کیفی هر چه بیشتر فیلمسازان بتوان برگزاری این جشنواره را تداوم بخشید.»
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4420/20742/82866
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4420/20742/82867
|
عناوین این صفحه
- کارگروه تولید مشترک در بنیاد فارابی ایجاد کردیم
- اخبار