|
داستان اشتباهی که در هدیهی تاریخی بهبهانیها به المپیک توکیو رخ داد
ارجان در زمان حکومت ایلامیان از مراکز قدرت بود؛ شهر قدیم فارس، در حاشیه رود مارون نزدیک شهر بهبهان که در زمان ساسانیان استان پارس به پنج کوره یا خره ( ناحیه ) تقسیم میشد. کوره استخر، اردشیر خوره، دارابگرد، بیشاپور و ارّجان ، کوره ارگان یا ارّجان سمت مغرب فارس یعنی بهبهان تا گناوه. جغرافیدانان اسلامی ارّجان را مرکز ایالتی به همین نام در غربیترین ایالات پنجگانه فارس دانستهاند؛ البته تا پایان قرن هفتم قمری. شهری وسیع و آباد که در قرن هفتم، اسماعیلیان به آن حمله کردند و سرانجام دست آنها افتاد و دیگر رونق نگرفت، حتی مردم آن به شهر مجاور یعنی بهبهان کوچ کردند.
و شهر پنهان بود تا سال ۱۳۶۱ شمسی که در زمان خاکبرداری از این محل و در ده کیلومتری شمال بهبهان دخمههایی پیدا شد مربوط به آرامگاهی از تمدن ایلام، یافتههای تازه و اشیایی نفیس و گرانبها از داخل آن به دست آمد. باستانشناسان در این آرامگاه به تابوت برنزی U شکلی برخوردند، که درون و بیرون آن علاوه بر اسکلت درون تابوت اشیای مختلفی قرار داشت؛ یک حلقه طلایی، نود و هشت دکمه طلایی، یک خنجر، تکههای پارچه و میلهای نقرهای. یافتههای بیرون تابوت هم یک پایه برنزی، یک چراغ برنزی، یک تنگ نقرهای، یک تنگ برنزی، ساغری برنزی و ده ظرف استوانهای شکل برنزی بود، یکی از کشفیات مهم این محوطه تاریخی، حلقه قدرت زرینی است که در دست چپ متوفی قرار داشت.
مردم بهبهان با انتخابی متفاوت برای نماد شهرشان از بین نشانههای دیگر مانند میوه، ساز، گندم، گل نرگس با چهار هزار سال قدمتش و خرما؛ شکوهِ تاریخِ شهرشان را به نمایش گذاشتند، آن هم با انتخابِ بازوبندی بیش از دو هزار ساله و نمادی معروف به «حلقه قدرت ارجان» که آن را شکوه تاریخشان میدانند، نمادی باقی مانده از قرن هشتم قبل از میلاد یعنی چیزی حدود دو هزار و هشتصد و بیست سال قبل.
اما ظرف ارجان که مردم شهر آن را «ظرف زندگی» هم مینامند، کمتر از ۱۰ روز قبل به عنوان نماد کاروان ایران برای حضور در بازیهای توکیو تایید نهایی گرفت. بشقابِ مفرغی که پنج ردیف نقش، مربوط به آداب و رسوم زندگی آن زمان دارد و اصلا به همین دلیل هم به نام جام زندگی معروف شد. جامی که بخشی از تاریخ فراموش شده ایلام در ان نقش بسته شده است و به همین دلیل هم ان را یکی از ارزندهترین ظروف باستانی ایران مینامند.
اما در این میان و در زمان معرفی جام ارجان به عنوان اثری تاریخی از شهرستان بهبهان، برخی رسانهها و حتی برنامهای تلویزیونی این اثر تاریخی را متعلق به همسایهی بهبهان یعنی استان کهکیلویه و بویر احمد دانستند، اشتباهی که با رخ دادن آن، فعالان و علاقه مندان تاریخ و میراث بهبهان نسبت به آن واکنش نشان دادند.
با وقوع این اشتباه محسن پرهیزگار - کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی - در نامهای که عنوانش را «نامه پادشاهی دوره عیلامی «کیدین هوتران» به فرماندار بهبهان» گذاشته است، نسبت به این اتفاق معترض شده است.
او در بخشی از نامه خود خطاب به زمانی اصل - فرماندار بهبهان - با اشاره به اشتباه پیش آمده و تکرار این اشتباه در برنامه صبح بخیر ایران 17 آذر، آورده است: «متاسفانه این سرزمین دشمنان قسم خورده زیادی دارد، پس جایی برای اینگونه اشتباهات فاحش، متصور نیستم. لذا مردم بابت عدم سواستفاده ان دشمنان در کنار فرمانداری شا تجمع نمیکنند، اما بر شماست که هر چه سریعترف هماهنگیهای لازم برای عذرخواهی مسوولان دولتی و صداوسیما را از مردم این دیار باستانی و اصلاح خبر اقدام نمایید.»
او همچنین به وضعیت محوطه باستانی چگاسفلی اشاره کرده و درخواست توجه به این محوطهی باستانی بهبهان را نیز کرده است.
از جام ارجان چه میدانید؟
کرم میرزایی – کارشناس موزه ملی ایران – در یادداشتی ظرف زندگی را یکی از آثار تاریخی میداند که برخی نگارههای ورزشی از گذشتههای دور روی آن حک شده است. او در بخشی از یادداشت خود آورده است: «جشنها و آیینهای ملی و مذهبی که در زمانهای آرامش، مواقع پیروزی بر دشمن، برگزاری مناسک مذهبی و برای رفع نیاز برپا میشدند ، همیشه با انجام حرکات نشاطآور و تفریحی افرادی همراه بود و کسانی که بیشتر از دیگران به تواناییهای جسمی و روحی خود پی برده بودند و با تقویت آن سعی در بهرهبرداری و اجراء آنها میکردند. شاید آنها بر این باور بودند که برگزاری رقابتهایی میان افراد و علاقمندان تقویت قوای بدنی، ایجاد انگیزه برتریجویی، والاطلبی، حس قدرت و اعتماد به نفس و انتقال شادی و توانایی به دیگران موثر است.
از یادگارهای ارزنده به جامانده از فرهنگ بشری، که گوشه تاریکی از زندگی گذشتگان را برای ما روشن میکند ، نگارههای جام ارّجان است، جامی که اندازه قطر دهانه این جام بزرگ که به جام زندگی نیز معروف است . ۵/۴۳ سانتی متر و عمق آن ۵/۸ سانتی متر است . درون ظرف با ظرافت و استادی از نگارههای گوناگون منقوش شده است به طوری که تمام ظرف را دربرگرفته است .
او در این مقاله در تحلیل نگارههای جام ارجان «نگارههای این ظرف را در پنج نوار و یک بخش میانی تقسیم بندی کرده که هر نوار توسط زنجیرهای از نوار دیگر جدا شده و پهنای نوارها از لبه ظرف به مرکز آن پیوسته کمتر میشود و در مرکز ظرف نقش کل ۱۶ برگی دیده میشود. نگارههایی زنجیرهای نیز به صورت گیس بافت و قیطانی سه گانه درهم تابیده درمیان نوارها نقش شدهاند.»
او در بخشهای مختلفی از این تحلیل به نگارههای ورزشی اشاره میکند؛ «انجام حرکات ورزشی مانند بالانس زدن، پل زدن و سه صحنه آکروباتیک، توسط ۱۲ نفر در نوار چهارم این ظرف به خوبی دیده میشود.
همچنین در نوار دوم جام نیز دو مرد در حالی که هر یک از آنها یکی از پاهای خود را گرفته و با حالت لی لی با رقیب مقابل در حال زورآزمایی است، دیده میشود. امروزه این گونه مسابقات زورآزمایی درمیان جوامع روستایی به اشکال گوناگون هنوز اجرا میشوند. با توجه به نوع پوشاک به کار رفته در این نگاره، با آنچه درمیان ورزشکاران ورزشهای باستانی موسوم است، شباهت دارد . این ورزش ترکیبی از قدرت بدنی ، تمرکز ذهنی و حفظ تعادل است . بدیهی است که ، ورزشکاران برای برنده شدن باید واجد این ویژگی ها باشند.
یا در نوار سوم مردی را نشان میدهد که افسار اسب را میکشد، این نگاره یادآور سنت پرورس اسب در هزاره اول پیش از میلاد، در ایران است.
در نخستین نوار جام ارجان نیز که تصویر یک ارابه با دو اسب به چشم میخورد. ارابهرانان دو نفر هستند که یکی از آنها سکان هدایت ارابه را به عهده دارد و دیگری حیوانات شکار شده را نگه داشته است که این نگاره شاید نشان دهندهی بخشی از یک مسابقه باشد که طی آن افراد ضمن شکار حیوانات باید به سرعت خود را به خط پایان برسانند، بدیهی است که این رقابت هیجان انگیز دو نفره علاوه بر چیره دستی در شکار ، تیراندازی و تمرکز ، نیاز به مهارت در ارابه رانی دارد.»
مسئولیت پذیری یکی از ضرورتهای کلیدی مدیریت دولتی است
مسئولیتپذیری بهعنوان یکی از شاخصهای رفتار شهروندی، در بین تمامی سازمانها و نظامهای اجتماعی به امری بدیهی و قابل قبول، تبدیل شده است. اگرچه این مفهوم از مفاهیم جدید عصر حاضر شناخته میشود، و سبب شده سازمانها و مدیران امروزی توجه خود را به نیازهای محیطی، مراجعان و مصرفکنندگان خدمات خود، مبذول داشته، و این هدف را در مأموریتها و راهبردهای سازمانی خود، به بهترین شکل ممکن مورد توجه قرار دهند و حتی دستیابی به این نوع رفتارها در بین مجموعه نیرویانسانی سازمانها از آرزوهای مدیران موفقیتمحور بهحساب میآید.
اما مسئولیتپذیری یک تعهد و الزام درونی از سوی فرد برای انجام مطلوب، تمامی فعالیتهایی است که بر عهدهی وی گذاشته میشود. در عصر حاضر، دغدغه و نگرانی بسیاری از مدیران و سازمانهای امروزی، بروز مسائل و مشکلاتی است که به واسطهی، رعایت نکردن اصول اخلاقی توسط کارکنان رخ میدهد. اخلاق حرفهای در سازمانها، صرفاً مجموعهای از اعتقادات ذهنی و باورها میباشد. رفتارهای اخلاقی در واقع، شیوهی معینی از زیستن است. به همین خاطر اخلاق در سازمانها، به باورها و ارزشهای موجود در منشور اخلاقی سازمانها محدود نمیشود، بلکه منظور از اخلاق حرفهای، مجموعه قواعدی است که باید افراد داوطلبانه و براساس ندای وجدان و فطرت خویش در انجام کار حرفهای، رعایت کنند.
امروزه با پیچیده شدن روزافزون شرایط سازمانها و افزایش میزان کارهای غیراخلاقی و غیرقانونی در محیطهای کاری، توجه مدیران و رهبران به ایجاد و حفظ اخلاق حرفهای، مسئولیت و پاسخگویی اجتماعی در همه سازمانها ضرورت پیدا کرده است. پس اخلاقحرفهای را میتوان بیان کننده باورهای یک گروه حرفهای، در مورد اینکه چه چیزی درست و مرتبط با معیارهای همان حرفه است دانست. پس ویژگیهای افراد دارای اخلاقحرفهای؛ پاسخگو، مسئولیتپذیر، سرمشق دیگران، حساس و اخلاقمند، درستکار و خوشنام باید دانست.
آنها در ادای تمام مسئولیتهای خویش کوشا بوده و مسئولیتی را که برعهده میگیرند، با تمام توان و خلوص نیت انجام میدهند. از سوی دیگر بین اخلاقکاری و مسئولیت اجتماعی در سازمان رابطه تنگاتنگ برقرار میکنند. اخلاقحرفهای تأثیر چشمگیری بر روی فعالیتها و نتایج سازمان دارد به گونهای که بهرهوری را افزایش میدهد، و ارتباط را بهبود میبخشد، و درجه خطر را کاهش میدهد. هنگامی که اخلاقحرفهای در سازمان حاکم باشد، جریان اطلاعات به راحتی تسهیل میگردد و مدیر قبل از ایجاد حادثه، از آن مطلع میشود.
یکی از چالشهای مدیران کارآمد، در سطوح مختلف چگونگی ایجاد بسترهای مناسب برای عوامل انسانی، شاغل در تمام حرفهها است، تا آنها با حس مسئولیت، و تعهد کامل به مسائل در جامعه و حرفه خود به کار بپردازند و اصول اخلاقی حاکم بر شغل و حرفه خود را رعایت کنند. اگر این اتفاق به خوبی در سازمانهای ما رعایت شود، قطعاً ما اتفاقهای همانندی مثل ترور شهیدان سلیمانی و فخریزاده را نخواهیم داشت، چون هیچکس به خود اجازه نمیدهد تا با بیاخلاقی باعث نشتی اطلاعات در سیستم شود. برخی از صاحب نظران معتقدند که اخلاق روی نحوه رفتار فرد در داخل سازمان تاکید دارد، ولی مسئولیت اجتماعی نحوه برخورد سازمان با کارکنان، سهامداران و ذینفعان را مدنظر دارد.
امروزه یکی از مباحث اساسی مطرح در مدیریت این است که در اصل، مدیریت بدون مسائل ارزشی و بدون رعایت مسائل اخلاقی در سازمان معنی ندارد. یعنی نمیتوان مدیریت را بدون این مفاهیم اساسی در نظر گرفت. پاسخگویی مسئله مهم و چالش آور در نظامهای اداری و سیاسی بیشتر کشورها بوده و هست و عدم پاسخگویی مناسب و به موقع کارکنان، منجر به ایجاد جبهه بیاعتمادی و سردی کارکنان، نسبت به سازمان میشود. اخلاق به معنی اعتماد، صداقت، درستی، عدالت، فضائل شهروندی و خدمت به جامعه است. که به صورت منشور اخلاقی و قوانین رفتار حرفهای پا به درون سازمان نهاد است. سازمانها با ایجاد یک برنامه مدیریت اخلاق، میتوانند اخلاقیات را در محیط کار مدیریت کنند.
یک سیستم پاسخگوی نوعی مبادله است، که طی آن بخشی از قدرت خود را به نحوی که هریک از طرفین به دیگری نیاز داشته باشد، مبادله میکند. دستگاههای دولتی با نوعی تعارض و دوگانگی مواجهاند از یک سو در مقابل مردمان و سازمانهای ملی خود احساس مسئولیت میکنند و باید در برابر نیازهای آنان پاسخگو باشند و از سوی دیگر الزامات بینالمللی و نیروهای جهانی آنان را وادار به اعمال روشها و شیوههایی میکند، که در عمل مغایر خواست و انتظارات شهروندان آنهاست. پاسخگوی در حال گذر از شکلهای قدیمی مسئولیت به طرف سایر شکلها، به ویژه سیستمهای مدیریت کارآمدتر و پاسخگوتر است. پاسخگویی شناخت حقوق عمومی است تا اینکه بدانیم چه اعمالی باید انجام گیرد. توجیهکردن، گزارشدادن و تشریحکردن، جنبههای مهم پاسخگوی هستند.
امروزه پیچیده شدن روزافزون سازمانها و افزایش میزان رفتارهای غیر اخلاقی و غیر قانونی در محیطهای کاری، توجه مدیران و رهبران را به ایجاد و حفظ اخلاقحرفهای، مسئولیت اجتماعی و پاسخگویی اجتماعی در همه سازمانها ضروری کرده است. پاسخگویی به عنوان ابزار پیشرفت و بهبود مستمر خدمات به جنبه مثبت خدمات دولتی اشاره دارد. این جنبه از پاسخگویی، نوعی فرایند یادگیری نیز تلقی میشود. نخستین و مهمترین مبنا و پیش-زمینه پاسخگویی نظارت است، به گونهای که بدون وجود نظارت، پاسخگویی معنا پیدا نمیکند. و عملاً تا نظارت نباشد نمیتوان افراد و نهادها را به پاسخگویی فراخواند. دومین مبنای پاسخگویی شفافیت است پاسخگویی در حوزههای متفاوت استانداردهای مجزایی دارد. که مربوط به پاسخگویی اجتماعی است.
مسئولیتپذیری یکی از ضرورتهای کلیدی مدیریت دولتی در شرایط کنونی سازمان محسوب میشود، چون با قبول مسئولیت، عملکردها و فرآیندها تداوم پیدا میکند و اعتماد در بین مردم افزایش مییابد. شرایط کنونی تغیرات و تحولات میدانی، تصمیمات وکلای ملت، برای جلوگیری از تحریمهای ظالمانه، نمونه آشکار و بارز پاسخگو نبودن و رعایت نکردن اخلاقحرفهای کشورهای عضو ۵+۱ و قوه مجریه به مردم است.
در واقع پاسخگویی یکی از ارکان اصلی مدیریت دولتی است، که تصویری از عدالت، برابری، اعتماد و انصاف را در ذهن متبادر میسازد و میتواند برای بهبود شرایط و اثربخشی مدیریت دولتی، در سازمانها مورد استفاده قرار گیرد. سخن آخر اینکه ریشه بسیاری از رفتارها و فعالیتهای مدیران و کارکنان را باید در اخلاق و ارزشهای اخلاقی جستجو کرد.
با توجه به نقش بسیار حیاتی و فزاینده سازمانها در جوامع امروزی انتظارات جوامع به خصوص، جوامع پایبند به ارزشهای اخلاقی و اسلامی نیز افزایش یافته است. در نتیجه عدم توجه به ارزشها، میتواند به چالشهای بزرگی برای سازمان ایجاد شود. در واقع بیتوجهی سازمانها به این مسائل و عدم رعایت اصول اخلاقی از سوی آنها میتواند مشروعیت سازمان، فعالیتهای آنها را زیرسؤال برده و در نتیجه سود و موفقیت سازمانی را تحت تأثیر قرار دهد.
از سفارش تا تحویل کتاب به پست در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب
رمضانعلی سبحانیفر، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پست ایران درباره همکاری این شرکت با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری نخستین نمایشگاه کتاب مجازی اظهار داشت: امسال به دلیل وضعیت کرونا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نتوانست نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران را برگزار کند. به همین دلیل، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران متولی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران نشستی با شرکت پست برگزار کرد تا در فضای مجازی و نمایشگاهی در این فضا همکاری داشته باشیم.
* بخش لجستیک نخستین نمایشگاه مجازی کتاب به پست محول شد
مدیرعامل شرکت ملی پست با بیان اینکه در نشستی با مسئولان وزارت ارشاد به تفاهمنامهای رسیدیم که امضا هم شد، گفت: در این تفاهمنامه بخش لجستیک کار به ما واگذار شد. از این رو تلاش داریم در نخستین نمایشگاه کتاب مجازی همکار وزارت ارشاد باشیم.
وی به تشریح روند خرید کتاب در این سامانه پرداخت و ابراز داشت: در پنل پست، بخشی با این عنوان تعریف شده که ذیل سامانه وزارت ارشاد فعال خواهد بود. سفارشها توسط سامانه وزارت ارشاد ثبت شده و در پنل ما قابل رویت خواهد بود.
* مسیر دریافت کتاب و رساندن آن به مخاطب
سبحانی فر با بیان اینکه در پنل پست میزان سفارش هر ناشر مشخص است، گفت: ما پس از این مسیر بر اساس پروتکلها کتابها را از ناشر دریافت کرده و به نشانی مخاطب ارسال میکنیم.
معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه ابتدا قرار بود نمایشگاه مجازی کتاب در آذر ماه برگزار شود، اما تعطیلات کرونایی آن را به تعویق انداخت و اوایل دی ماه شاهد اجرای آن خواهیم بود، ابراز داشت: در تفاهمنامه منعقد شده آمده، هنگامی که کتابهای ناشر به عدد ۱۰ رسید ما موظف به مراجعه به ناشر، تحویل کتاب و رهسپاری آن به سوی متقاضی هستیم.
* مجموع کتابهای ناشر پس از رسیدن به عدد ۱۰ کتاب از طریق پست تحویل گرفته میشود
سبحانیفر در پاسخ به این سوال که آیا مجموع کتابهای ناشر پس از رسیدن به عدد ۱۰ کتاب از طریق پست تحویل گرفته میشود، گفت: در تفاهمنامه به دلیل سرعت گرفتن ارسال مرسولات اینگونه در نظر گرفته شده است.
* ۳۰ درصد تخفیف پست برای نمایشگاه کتاب
مدیرعامل شرکت ملی پست با بیان اینکه ۳۰ درصد تخفیف روی مرسولات در نظر گرفته شده، بیان داشت: کارتنهای خاصی طراحی شده و در اختیار ناشران قرار میگیرد تا کتابها در آن قرار گیرد. بنابراین تخفیفها نسبت به حجم و وزن کتاب لحاظ میشود. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دغدغه کنونی ناشران و مخاطبان تحویل به موقع کتابهاست تا موجب دلگرمی مخاطب شود، گفت: تلاش میکنیم زیرساختهای لازم فراهم باشد تا تاخیری در این روند رخ ندهد. اگرچه شرایط کنونی متفاوت بوده و عادی نیست، اما تلاشمان این است که در کمترین زمان کتاب به دست مخاطبان و متقاضیان برسد.
اخبار
ماجرای «هندوانه شب یلدا» در آیفیلم۲
آیفیلم پنجشنبه ۲۷ آذر، فیلم سینمایی «هندوانه شب یلدا» با بازی محسن تنابنده را برای مخاطبانش در افغانستان و تاجیکستان نمایش میدهد.
به گزارش امتیاز، فیلم سینمایی «هندوانه شب یلدا» به کارگردانی و نویسندگی سعید آقاخانی مهمان این هفته آیفیلمیها در کشورهای فارسیزبان همسایه میشود.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: مرد هندوانهفروش تمام اجناس خود را به فروش میرساند اما یک هندوانه بسیار بزرگ باقی میماند. مردی برای خریدن هندوانه سراغش میآید اما چون پول کافی ندارد دست خالی باز میگردد. بعد از او پیرمردی آمده و آن را میخرد. وقتی به خانه میرود بر اثر نزاع با همسرش و از شدت عصبانیت هندوانه را از پنجره به بیرون پرتاب میکند که تصادفا به داخل یک موتور میافتد و…
سیامک انصاری، محسن تنابنده، امیر جعفری، مریم امیرجلالی، محسن قاضی مرادی، شهرام قائدی، حسین رفیعی، هایده حائری، روشنک عجمیان، رضا فیض نوروزی، عزت الله مهرآوران، احمد پورمخبر و… در این فیلم نقشآفرینی کردهاند.
فیلم سینمایی «هندوانه شب یلدا» محصول سال ۱۳۸۶، پنجشنبه ساعت 16:00 به وقت کابل، 15:00 به وقت تهران و 16:30 به وقت دوشنبه تاجیکستان پخش میشود.
با حضور مسعود شجره از لندن؛
سالگرد کشتار زاریا در نیجریه به روایت پرس تی وی
برنامه این هفته «آفریقا امروز» (Africa Today) در شبکه پرس تی وی ضمن مروری بر فاجعه کشتار زاریا در نیجریه به بررسی وضعیت کنونی مردم و جامعه نیجریه می پردازد.
به گزارش امتیاز، این برنامه به تهیه کنندگی عاطفه سادات دربندی با مروری بر قتل عام مردم بیگناه زاریا ایالت کادونا نیجریه که 12 دسامبر 2015 به وقوع پیوست، حمله وحشیانه نیروهای نظامی ارتش نیجریه به اعضای جنبش اسلامی نیجریه در تظاهرات مسالمت آمیز و کشته شدن 348 غیرنظامی و خاکسپاری مخفیانه آنها را مورد بررسی قرار می دهد.
در این برنامه ضمن اشاره به نقض آشکار حقوق بشر در این قتل عام، دستگیری شیخ ابراهیم زکزاکی روحانی برجسته شیعه و همسرش در پی این کشتار و حمایت مالی عربستان سعودی از این سرکوب خشونت آمیز مورد بحث و گفت و گو قرار می گیرد.
در این برنامه که میزبان مسعود شجره در استودیوی لندن و حسینی عبدالله عضو نهضت اسلامی نیجریه در استودیوی تهران است، دلایل تلاش دولت نیجریه برای سرپوش گذاشتن بر قتل عام زاریا و تاثیر اعتراضات مسالمت آمیز در آزادی شیخ زکزاکی مورد واکاوی قرار خواهد گرفت. همیچنین این برنامه طی گفت و گو با اریک والبرگ نویسنده و روزنامه نگار از تورنتو به بررسی اوضاع کنونی مردم نیجریه و شرایط اقتصادی و اجتماعی این کشور می پردازد. «آفریقا امروز» با اجرای اکرام ابراهیم عبدی کریم و ویلفرد مبارک هنیا دوشنبه 23 آذر ساعت 12:00 به وقت تهران به مدت 25 دقیقه از شبکه پرس تی وی پخش می شود. تکرار این برنامه دوشنبه ساعت 22:00، سه شنبه ساعت 08:00 و 17:00، چهارشنبه ساعت 15:00، پنجشنبه ساعت 01:00 بامداد و 13:00 و جمعه ساعت 09:00 روی آنتن خواهد رفت.
« مستندکامبوج در خون من» از قاب هیسپان تی وی
« مستند کامبوج در خون من» دوشنبه 24 آذر ماه از شبکه اسپانیاییزبان هیسپان تی وی پخش می شود.
به گزارش امتیاز، این مستند به سازمان های غیرانتفاعی مهاجر در کامبوج می پردازد. در این سازمان های غیرانتفاعی به زنان و کودکان بی سرپرست و محروم پناه داده می شود. کامبوج کشوری فقیر و جنگ زده است. این کشور هنوز از اثار فاجعه بار دولت خمرهای سرخ رنج می برد. فقر و محرومیت در کامبوج فراوان دیده می شود. این مستند به تلاش شخصی سوئیسی به نام پیر تامی -Pierre Tami- از موسسان این سازمان های غیرانتفاعی می پردازد و از وی در خصوص اهداف و فعالیت های سازمان های غیرانتغاعی در کامبوج سوال می شود. تامی می گوید که وی در کامبوج با مادری داغدار روبرو می شود که فرزند خردسالش را براثر بیماری مالاریا از دست داده است. این اتفاق غم انگیز تامی را بسیار ناراحت می کند. پس از ترک کامبوج تشخیص داده می شود که به نوعی بیماری مالاریا گرفتار شده است که هیچ راه علاجی ندارد. اما به طور معمول معجزه آسایی شفا پیدا می کند به این منظور احساس می کند که باید به کامبوج برگردد و به مردم کمک کند. اکنون NGO او بسیار گسترده و به یک سازمان های غیرانتفاعی بین المللی تبدیل شده است. پروژه جدید تامی تاسیس مدرسه آشپزی و رستوران در کامبوج است که به جوانان کامبوج حرفه آشپزی را در سطح بین المللی می آموزد. «مستند کامبوج در خون من» محصول سال 2017 برای مخاطبان اسپانیایی زبان، روز دوشنبه ساعت 3:30 به وقت تهران روی آنتن هیسپان تی وی میرود و بازپخش آن همان روز ساعات 8، 14 و 20:30 برای علاقهمندان برنامه در آمریکای لاتین قابل مشاهده خواهد بود.
اخبار
جشنواره تئاتر تهران برگزار می شود
پردیس تئاتر تهران میزبان 25 جشنواره تئاتر تهران
پردیس تئاتر تهران از روز 22 آذر ماه به مدت 4 روز میزبان 25 جشنواره تئاتر تهران است.
به گزارش امتیاز ،در جریان این جشنواره 12 نمایش پذیرفته شده از کلیه مناطق تهران بصورت بر خط اجرا و در معرض داوری قرار می گیرد.بر اساس این گزارش نمایشهای ماشین نشین هابه نویسندگی و کارگردانی علی خودسپانی،،آتش نشانهابه نویسندگی و کارگردانی رسول حق شناس،پرواز c130به نویسندگی و کارگردانی مهدی پازوکی،آتش دل به نویسندگس و کارگردانی باقر صمدی،قلاده برای سگ مرده به نویسندگس و کارگردانی محمد چرمشیر رضا همتی،عروسی بانو گشسب به نویسندگی و کارگردانی اردشیر صالحپور و سمیه آباده،عامدانه،عاشقانه،قاتلانه به نویسندگس و کارگردانی ساناز بیان و کیمیا امینی،سالهای بی من به نویسندگس و کارگردانی ابراهیم رهگذر و سحر فرامرزی راد،امیر ارسلان نامدار به نویسندگی و کارگردانی مهدی صفار نژاد و امیر علی بدلی سیاریحون به نویسندگس و کارگردانی حمید ابراهیمی و پژمان کاشفی ،ناگهان زود به نویسندگس و کارگردانی مهدی صالح یار و محمد احمدی ،بهرام چوبینه به نویسندگس و کارگردانی محمد یزدی نمایشهای ارائه شده در این جشنواره است.
بر اساس این گزارش داوری نهایی این جشنواره با حضور داورانی چون شبنم قلیخانی،مهران امام بخش و محمد امیر یار احمدی...در روز چهارشنبه 26 آذر ماه برگزار می شود.
کتاب سبک زندگی کارمندی به بازار نشرآمد
سیاستگذاری در یک تقسیم ابتدایی با «اهداف» و تعیین «فرآیند» شناخته میشود. قدرت سیاستگذاری بیش از آنکه در بیان آرمانها، چشم اندازها و اهداف خلاصه شود، وابسته به ظرفیتها و سازوکارهایی است که تحقق آن اهداف را ممکن میسازد. مسئله اصلی این است که فرآیندها چنان قدرتی پیدا میکنند که اهداف، برنامهها و بلکه انسان متناسب با خود را ایجاد خواهند کرد. درک این مسئله نقطه پیوند سیاستگذاری و سبک زندگی است. اینکه چگونه سیاستگذاری به جای اینکه با آرمانها و اهداف پیش رود با سازوکارهای خود، زندگی جامعه انسانی را شکل میدهد. سیاستگذار با ایجاد سازوکارها نحوهای از زندگی را تسهیل کرده و عملاً اهداف متناسب با خود را ایجاد میکند.
مهمترین دستاورد بشر مدرن در طراحی این سازوکارها، خلق «سازمان» بوده است. سازمان که در ابتدا به عنوان ابزاری برای اهداف پیشین شناخته میشد به تدریج چنان قدرتی یافت که سبک زندگی انسان متجدد را ایجاد کرد. سازمان دیگر نه به عنوان یک اختراع در کنار سایر تأسیسات مدرن که به عنوان اساس توسعه مدرن جایگاه محوری پیدا کرد، طوری که گری همل بزرگترین پیشرفت بشر در سده بیستم را نه شکافت انرژی هستهای و نه تسخیر فضا بلکه ابداع organization میداند و معتقد است سایر پیشرفتهای جهان غرب نیز با کمک این ابزار ممکن شده است.
فهم «سازمان» مانند سایر مفاهیم، ساختارها و پدیدههای اجتماعی مدرن، نیازمند درک تاریخی است. چرا که این امور در نوعی از شرایط تاریخی «امکان» ظهور پیدا کردهاند و تاریخِ خود را پیش بردهاند. در مقابل این فهم تأویلی، درک منطقی است که به شناخت صورت و ماده پدیدهها اکتفا کرده و پدیدها را از جایگاه تاریخی- تمدنی آنها جدا میکند. درک سازمان بدون درک تاریخ سازمان منجر به تعریف منطقی آن میشود که عبارت است از: تقسیم کار برای تحقق اهداف جمعی! چنین تعاریف کلی و فراگیری، کلمات را از معنا خالی کرده و منجر به نوعی اشتراک لفظی میگردد. کما اینکه با این نوع از تعاریف، تاریخ سازمانها، تاریخ حیات جمعی انسانها بوده و انواع کار جمعی مانند خانواده، دیوان و بوروکراسی مدرن را شامل میشود.
درک تاریخی سازمان نشان از پیوند این سازه تمدنی با نوعی از زندگی انسانی دارد. بر اساس این رویکرد، سازمان به عنوان راهکار رفع یک نیاز انسانی مورد توجه قرار میگیرد. سازمان ایجاد میشود تا نیازی را رفع کند که پاسخی توسط نهادهای موجود دریافت نکرده است، به تعبیر دیگر میتوان گفت پاسخ کافی و مناسبی برای آن نیاز داده نشده است.
مثلاً نیاز تربیتی کودکان در خانواده و مکتبخانه پاسخ داده شده است، جهان مدرن وقتی پاسخها را کافی نمیداند سازمان آموزشی برای تربیت بهتر کودکان «تأسیس» میکند. سوال ابتدایی این است که آیا نیازهای جامعه ما توسط نهادهای سنتی پاسخی مناسب دریافت نکرده است؟ آیا بر فرض کارآمدی پایین نهادهای سنتی، موجودی به نام «سازمان» جایگزینی مناسب بوده است؟ و مسئله مهمتر اینکه آیا اساساً سازمان پاسخگوی نیازهای جامعه است و یا اینکه سازمان نیازهای جدیدی را به رسمیت شناخته و پاسخ میدهد؟
به عبارتی نیاز، سازمان میآورد و یا سازمان، نیاز جدید با خود خلق میکند؟ اینکه جای خالی سازمان در جوامع سنتی احساس نمیشده است ناشی از عدم نیاز به سازمان بوده است ویا توان ابداع آن وجود نداشته است؟ باید به این پرسش اندیشید که رفع نیازهای جامعه دینی، تأسیس سازمان را ضروری کرده است؟ و یا ورود سازمان به جامعه دینی یک تصمیم سیاسی بوده است؟ البته تصمیم سیاسی نمیتواند بیارتباط با خواست اجتماعی باشد، ولی میان خواست اجتماعی با نیاز واقعی تفاوت وجود دارد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4420/20747/82861
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4420/20747/82862
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4420/20747/82863
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4420/20747/82864
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4420/20747/82865
|
عناوین این صفحه
- داستان اشتباهی که در هدیهی تاریخی بهبهانیها به المپیک توکیو رخ داد
- مسئولیت پذیری یکی از ضرورتهای کلیدی مدیریت دولتی است
- از سفارش تا تحویل کتاب به پست در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب
- اخبار
- اخبار