|
وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:
گرفتن جلوی فساد و تبانی با سیستمی شدن سازو کارها
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: باید تمام ارتباطات سیستمی از طریق سازوکارها باشد تا جلوی هرگونه فساد و تبانی گرفته شود.
محمد اسلامی در مراسم تحلیف بازرسان ماده ۹۱ و ۹۲ قانون مدیریت خدمات کشوری اداراتکل راه و شهرسازی استانها با اشاره به اهمیت نقش بازرسان بهعنوان ضرورتی برای دیدهبانی و اطمینان از سلامت اداری اظهار داشت: با امضاء این سوگندنامه به کسوت پرخطر و مهم بازرسی نائل آمدهاید. بازرسی، ایجاد یک ظرفیت و دیدهبانی برای کسب اطمینان از سلامت اداری و نقشآفرینی دستگاه، مسئولان و کارکنان بوده که امری ضروری و مهم بهشمار میآید.
وی افزود: قطعا مسئولیت اجرایی خودمان در وزارت راه و شهرسازی را نمیتوانیم بدون داشتن چشم و گوش سالم به درستی اجرا کنیم. آنهم در شرایطی که شاهد اتفاقات بسیار متنوع و گوناگونی هستیم که از لحاظ حیثیتی به تلاش شبانهروزی خانواده بزرگ این وزارتخانه لطمه میزند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه توجه نداشتن به مساله سلامت اداری و درستکاری در امور موجب میشود تمام زحمات انجام گرفته نقش برآب شده و انگیزه را از بین ببرد، تصریح کرد: برای درستی در انجام کار و گسترش آن در جامعه باید کارها به موقع و درست انجام شود.
وی با تاکید بر اینکه که کلیه اقدامات بازرسان باید با نیت خالصانه انجام شود و در مسیر بهبود وضعیت انجام بگیرد، اظهار داشت: نکته مهم دیگر در مسیر فعالیت بازرسان این است که باید دقیق و مستمر انجام شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید علتها به درستی بررسی شده و در بازرسیها داشتن قوه تشخیص اهمیت زیادی دارد و در تصمیمگیریها بهدرستی، ضوابط در نظر گرفته شود.
محمد اسلامی با تاکید بر این موضوع که بازرسان، نمایندگان وزارت راه و شهرسازی در همه شرکتها و زیرمجموعهها هستند، گفت: این مساله تنها به اداراتکل استانها محدود نشده و شما بازرسان وزارت راه و شهرسازی در همه سازمانها، شرکتها و موسسات زیرمجموعه هستید.
وی ادامه داد: همه قلمرو فعالیت وزیر باید توسط بازرسان بهعنوان سرپنجههای نظارتی وزارت راه و شهرسازی در راستای تحقق اهداف تحت نظارت باشد.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید دوباره بر لزوم تمرکز بر اصلاح فرآیندها، اظهار داشت: بدون شک نوسازی و سیستمی کردن امور به ارتقاء اسلامت اداری کمک خواهد کرد تا مردم گرفتار نشوند.
وی گفت: اکنون نزدیک به ۹۰ درصد فرآیندهای ما سیستمی شده و اگر به ۱۰۰ درصد برسیم یک گام بزرگ در تحول اداری انجام خواهد گرفت.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی خبر داد:
کاهش قیمت نهادههای دام و طیور در بازار آزاد
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: با توزیع گسترده نهادههای دام و طیور در سامانه بازارگاه در هفتههای اخیر، قیمت این کالاها در بازار آزاد نیز روند کاهشی به خود گرفته است.
محمدعلی کمالی افزود: طی هفته های اخیر با افزایش توزیع نهاده ها در سامانه بازارگاه قیمت نهاده ها در بازار آزاد نیز روند کاهشی به خود گرفته است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی اظهارداشت: در حالی که طی ماه های اخیر در بازار آزاد نرخ هر کیلوگرم کنجاله سویا بین ۱۵ هزار تا ۱۷ هزارتومان و ذرت بین چهار هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزارتومان به فروش می رسید، اکنون با توزیع گسترده نهاده در سامانه بازارگاه نرخ هر کیلوگرم کنجاله سویا در بازار آزاد بین ۱۰ هزار تا ۱۳ هزارتومان و ذرت بین سه هزارو ۵۰۰ تا سه هزارو ۹۰۰ تومان رسیده که روند کاهشی را نسبت به هفته های گذشته نشان میدهد.
به گفته وی، طبق مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار در آذرماه، نرخ هر کیلوگرم ذرت و جو در مبادی ورودی یک هزار و ۷۰۰ تومان، دانه سویا سه هزار ۱۰۰ تومان و کنجاله سویا سه هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده است.
بازار گوشت مرغ در حال متعادل شدن
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی علت روند کاهشی قیمت گوشت مرغ را توزیع مناسب نهاده های طیور در سامانه بازارگاه برشمرد و گفت: با توزیع گسترده نهاده های طیور در سامانه بازارگاه طی دو تا سه هفته اخیر، قیمت مرغ زنده و گوشت مرغ در بازار روند کاهشی به خود گرفته و بازار در حال به تعادل رسیدن است.
کمالی اظهارداشت: طبق آمار اواخر هفته گذشته متوسط کشوری قیمت جوجه یکروزه به دو هزار و ۷۴۷ تومان رسید که نسبت به اواسط هفته قبل ۵۰۰ تومان کاهش داشته، مرغ زنده با ۳۸۸ تومان کاهش به ۱۴ هزارو ۶۳۹ تومان و مرغ کشتار با ۳۴۰ تومان افت به ۲۰ هزارو ۵۲۲ تومان رسید.
به گفته وی، طبق بررسی های میدانی قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده ۱۴ هزارو ۴۰۰ تومان و گوشت مرغ در بازار بین ۲۰ هزارو ۴۰۰ تومان تا ۲۲ هزارتومان به فروش می رسد.
شرکت پشتیبانی در حال خرید مرغ مازاد از تولیدکنندگان
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی تصریح کرد: اکنون شرکت پشتیبانی امور دام برای متعادل نگه داشتن بازار گوشت مرغ همچنان در حال توزیع گوشت مرغ گرم و مرغ منجمد است.
وی افزود: طبق آمارها روزانه بین یک هزار و ۵۰۰ تا دو هزارتن گوشت مرغ منجمد و گرم تازه در بازار سراسر کشور با نرخ های مصوب گوشت مرغ گرم ۱۸ هزارو ۵۰۰ تومان و مرغ منجمد ۱۵ هزار تومان در میادین میوه و تره بار و فروشگاه های زنجیره ای عرضه می شود.
کمالی اضافه کرد: البته این شرکت در برخی از استان های کشور در حال خرید مرغ مازاد برای حفظ ذخایر استراتژیک کشور است به نحوی که هر کیلوگرم مرغ تازه را با نرخ ۱۸ هزارو ۶۰۰ تومان و مرغ منجمد شیرین پک (خط دو) با نرخ ۱۹ هزارو ۶۰۰ تومان از تولیدکنندگان خریداری می کند.
به گفته وی، آنچه که اکنون با نرخ های مصوب در حال توزیع در بازار است مربوط به خرید سه تا چهار ماه گذشته توسط این شرکت است.
پیشنهاد ۲۰ درصدی افزایش قیمت مرغ به ستاد تنظیم بازار
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: با افزایش نرخ رسمی قیمت جوجه یک روزه، نهاده های طیور از جمله کنجاله سویا و ذرت و کرایه حمل و نقل باید قیمت مرغ زنده حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.
وی افزایش قیمت مرغ زنده و گوشت مرغ را مربوط به قبل از افزایش نرخ رسمی جوجه، نهاده ها و حمل و نقل دانست و افزود: براساس گزارش های موجود قیمت جوجه یک روزه ۸۰ درصد، قیمت نهاده ها نزدیک ۳۰ درصد و قیمت کرایه حمل و نقل نیز ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده، بنابراین نرخ مجدد مرغ زنده و گوشت مرغ نیازمند بازبینی است.
کمالی اظهارداشت: براساس مصوبه جدید نرخ جوجه یک روزه ۴۲۰۰ تومان تعیین شده است که البته هنوز ابلاغ نشده اما همین افزایش قیمت در قیمت تمام شده مرغ زنده تاثیرگذار است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی تصریح کرد: بنابراین براساس افزایش نرخ موارد مذکور، نرخ مرغ زنده باید نزدیک ۲۰ درصد افزایش پیدا کند تا تولیدکنندگان متضرر نشوند، به همین منظور اتحادیه اخیرا مکاتباتی را با ستاد تنظیم بازار داشته است اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده ایم.
به گفته وی، طبق مصوبه تیرماه سال ۹۹ ستاد تنظیم بازار قیمت هر قطعه جوجه یکروزه دو هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شد، در حالی که در سال ۹۸ قیمت مصوب جوجه یک روزه گوشتی توسط ستاد تنظیم بازار هر قطعه دو هزار و ۶۵۰ تومان تعیین شده بود.
اخبار
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:
شش دهک توان خرید گوشت را ندارند
رحمت الله نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی میگوید شش دهک جامعه، یعنی بیش از۲۵ میلیون نفر، توان خرید گوشت را ندارند.این نماینده مجلس، کارگران، کارمندان و بازنشستگان را از جمله این گروهها دانست. به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، مصرف گوشت قرمز در سال ۹۸ در میان طبقه متوسط جامعه بهنسبت سال ۹۵ بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته است.
بر اساس پیشبینی مجلس یازدهم، در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ حدود ۶۰ میلیون نفر، یعنی بیش از دو سوم جمعیت کشور، باید تحت پوشش طرح معیشت خانوار قرار گیرند.علیاصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفتوگویی با پانا اعلام کرده بود: «استاندارد سرانه مصرف گوشت در سطح جهان 12 تا 12 و نیم کیلو در سال است که قبلا سرانه مصرف گوشت در ایران به همین میزان بود اما کم کم به خاطر افزایش قیمت، کمبود بودجه و کاهش توان خرید مردم اکنون سرانه مصرف گوشت مردم در ایران به 8 کیلو در سال رسیده است.» انستیتو تحقیقات تغذیهای و صنایع غذایی نیز اعلام کرده است که بسیاری از خانوادهها در ایران مصرف گوشت قرمز، سفید، تخممرغ و لبنیات را به شدت کاهش داده یا آنها را از سفره خود حذف کردهاند.علی ربیعی 4 آذر، از «کاهش تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی» به عنوان علت اصلی گرانیها نام برده است. در یک سال گذشته، همزمان با افزایش تحریمها، کاهش درآمدهای نفتی، نوسانات نرخ ارز و افزایش قابل توجه قیمت مواد اولیه و کالاها، قدرت خرید بسیاری از خانوارهای ایرانی را کاهش داده و باعث گسترش خط فقر در ایران شده است.درباره خط فقر مطلق در ایران اعداد متفاوتی اعلام شده است، اما اگر رقم ۱۰ میلیون تومان درست باشد، خط فقر مطلق از سال ۹۶ تاکنون بیش از دو برابر شده است. بهگفته حسین راغفر، استاد دانشگاه، خط فقر مطلق در سال ۹۶ حدود چهار میلیون تومان بوده است.
معاون بازآفرینی شهری:
حاشیه نشینی در سال های اخیر دو برابر شد
معاون ساماندهی شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: از سال ۷۸ تا سال ۹۳، حدود ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار حاشیه نشین در کشور وجود داشت اما مطابق سرشماری سال ۹۵ حدود ۱۲ میلیون نفر حاشیهنشین در کشور داریم.حبیب خراسانی معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران در جلسهای با موضوع ضرورت بازنگری سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی کشور با حضور نمایندگان سازمان شهرداریها، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، متخصصان و دانشگاهیان در شرکت ملی بازآفرینی شهری با اشاره به بحث حاشیهنشینی و سکونتگاههای غیر رسمی گفت: فعالیتهای شرکت بازآفرینی در دو مقطع صورت گرفت؛ مرحله اول بعد از تدوین سند ساماندهی و توانمند سازی سکونتگاههای غیر رسمی از سال ۸۴ تا سال ۹۶ بود که یک دوره ۱۲ ساله را شامل میشود و مقطع دیگر از زمان تدوین سند در سال ۹۳ و رویکرد جدیدی که از سال ۹۶ تا ۹۹ با شکلگیری ستادهای شهرستانی، استانی و ملی آغاز شد، یعنی دو دوره زمانی با دو رویکرد کاملاً متفاوت.خراسانی افزود: بر اساس مطالعات صورت گرفته از سال ۷۸ تا سال ۹۳، حدود ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار حاشیه نشین در کشور وجود داشت اما مطابق سرشماری سال ۹۵ بدون در نظر گرفتن چهار سال ۹۵ (تا ۹۹) حدود ۱۲ میلیون نفر حاشیهنشین در کل کشور وجود دارد یعنی نه تنها کاهش نداشتهایم بلکه شاهد افزایش چشمگیری در این خصوص بودهایم.وی با تاکید بر این که نیاز به تغییر راهبردها و سیاستها احساس میشود، عنوان کرد: باید پیشنگری و پیشگیری را در اولویت بگذاریم، باید دید فقر شهری در نظام برنامهریزی کشور چه جایگاهی دارد، در حوزه برنامهریزی چقدر به این موضوع توجه شده و فقر شهری چه ربطی به مسکن دارد که این موارد باید مورد بحث و گفت و گو قرار گیرد و با این رویکرد بتوانیم سند جامعی تدوین کرده و حداقل بتوانیم ۸۰ درصد از راهبردها و نیازهای جامعه هدف را پاسخ دهیم.
اخبار بانک
با دستور رییس جمهور؛
فاز دوم پتروشیمی ایلام با تسهیلات بانک صنعت و معدن به بهره برداری رسید
فاز دوم پتروشیمی ایلام از طریق ویدئو کنفرانس و ارتباط با رییس جمهور و حضور استاندار ایلام و مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس روز پنجشنبه چهارم دیماه سال99 به بهره برداری رسید.
این طرح شامل الفین و واحد شیرینسازی خوراک مایع (SRU) و واحد پلیپروپیلن با تلاش مدیران، متخصصان و کارکنان شرکت پتروشیمی ایلام و هلدینگ خلیج فارس بدون حضور لایسنسور و وندور خارجی با تسهیلات ارزی این بانک به مبلغ 220 میلیون یورو و تسهیلات ریالی به میزان 400 میلیارد ریال و با اشتغالزایی 867 نفر در شمال غرب شهر ایلام شهرستان چوار وارد مدار تولید شد.
واحد الفین مجتمع پتروشیمی ایلام موسوم به الفین سیزدهم به عنوان تنها واحد الفین در غرب کشور به دلیل کراکینگ خوراکهای گازی و مایع در کورههای خود و تولید سالانه ۷۵۰ هزار تن محصولات متنوع و با ارزشی نظیر اتیلن، پروپیلن، بنزبن پیرولیز، برشهای چهار کربنه و سوخت مایع به عنوان واحد مادر سایر واحدهای پایین دست واحدهای پلیمری همچون پلیاتیلن سنگین و پلیپروپیلن، پلیاستایرن و واحدهای شیمیایی دیگر نظیر گلایکلها و آروماتیکها تلقی میشود.
از مهمترین ویژگیهای بارز این طرح که آن را نسبت به سایر پروژههای مشابه متمایز میکند، میتوان به مجاورت با پالایشگاه گاز ایلام و نزدیکی به خوراک، برخورداری از تنوع خوراک مایع و گاز، تولید محصولات متنوع که باعث افزایش قدرت مانور عملیاتی و پایداری تولید شده است و داشتن ناحیه سرویسهای جانبی مستقل اشاره کرد.
با توجه به این که محصولات این پتروشیمی در ابتدای زنجیره ارزش قرار دارد، راهاندازی واحد الفین باعث اطمینان خاطر سرمایهگذاران در جهت ایجاد واحدهای پاییندستی پتروشیمی و صنایع تکمیلی مرتبط خواهد شد.
گفتنی است فاز اول مجتمع پتروشیمی ایلام با هدف اشتغالزایی و رونق اقتصادی در سال 92 افتتاح و در مدار تولید قرار گرفت، این مجتمع با حدود ۲ هزار نیروی انسانی متخصص و کارگر، بزرگترین شرکت خصوصی در استان ایلام است.
فاز اول این مجتمع بزرگ شامل واحدهای پلیاتیلن سنگین و سرویسهای جانبی همانند آب، برق، بخار، نیتروژن، هیدروژن و هواست، واحد پلیاتیلن سنگین با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال است و توانایی تولید ۳۶ گرید متنوع و مختلف و با قابلیت کاربرد بسیار بالا در حوزه صنایع پاییندست پتروشیمی را دارد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4429/20820/84160
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4429/20820/84161
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4429/20820/84162
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4429/20820/84163
|
عناوین این صفحه
- گرفتن جلوی فساد و تبانی با سیستمی شدن سازو کارها
- کاهش قیمت نهادههای دام و طیور در بازار آزاد
- اخبار
- اخبار بانک