|
رویکرد «مسجد رهبر» فردمحوری و تملق نیست
کتاب «مسجد رهبر (تاریخ شفاهی مسجد کرامت)» درباره یکی از مساجد و مراکز مبارزات انقلابی دوران پیش از انقلاب است. این کتاب آذرماه امسال توسط انتشارات راهیار چاپ شد و اواخر همانماه به چاپ دوم رسید.
در این کتاب با بیش از ۷۰ تن از اشخاص و چهرههای مرتبط با مسجد کرامت در مشهد گفتگو شده است. مصاحبههای کتاب هم توسط حسن سلطانی، سیدمحمد امیر احمدی طباطبایی و احمد عسگری انجام و توسط مرتضی انصاریزاده تدوین شدهاند.
«مسجد رهبر»، به گفته دستاندرکاران تولیدش، گزارشی است از شکلگیری و فعالیتهای مسجد کرامت، در نزدیکی حرم مطهر امام رضا (ع) است. این مسجد را که بعدها امام جماعتش، رهبر انقلاب اسلامی شد، میتوان از جهات گوناگون نمونهای ممتاز از الگوی فعالیت مسجدی در منظومه معرفتی آرمانی اسلام ناب معرفی کرد. «مسجد رهبر»، از یک سو این الگو را توضیح میدهد و از دیگر سو، مسیر رشد مشهد انقلابی را از چند دهه پیش از انقلاب اسلامی روشن میکند؛ مسیری که در آن، برخی دشواریها و پیچیدگیهای آمیختن سنت و روشن فکری، توده و نخبگان، دینداری و مبارزه آشکار شده است.
در ادامه روند بررسی این کتاب، میزگردی برای نقد و بررسی آن برگزار شد که با حضور مرتضی انصاری زاده تدوین کننده کتاب و محمدصادق کوشکی به عنوان منتقد همراه بود. بهاینترتیب تدوینکننده کتاب با یک منتقد و نظرگاهی متفاوت هم روبرو بود و سخنان متفاوتی درباره «مسجد رهبر» بیان شد.
بحث درباره این کتاب ابتدا با صحبت درباره تاریخ شفاهی، محاسن و معایبش آغاز شد و سپس به خود کتاب «مسجد رهبر» رسید.
گزارش مشروح این میزگرد در ادامه میآید:
* خب آقای کوشکی از شما شروع کنیم؛ از مواجهه اولتان با کتاب!
کوشکی: این کتاب عملاً تاریخ شفاهی است و تاریخ شفاهی هم ویژگیهایی دارد که یکی از آنها این است که خمیرمایه و بستری برای تولید آثار هنری و پژوهشی باشد.
* پس میتوانیم اول، کمی درباره تاریخ شفاهی صحبت کنیم.
بله. کتابهای تاریخ شفاهی، منابع دست اول محسوب میشوند که دانشجویان، پژوهشگران و یا هنرمندان و یا فیلمنامهنویسان به آنها مراجعه میکنند. اما چرا به این کتابها مراجعه میکنند و به یک تاریخ منقح و پژوهشی مراجعه نمیکنند؟ پاسخ این است که تاریخ شفاهی پیاده شده یک مصاحبه است و حس و حال و جنس آدمها را منتقل میکند در حالی که در یک اثر منقح تاریخی، چنین شرایطی وجود ندارد. از این منظر تاریخ شفاهی کاری خالصتر است اما تاریخهای منقح و پژوهشی بیشتر مطالعه میشود.
البته کارهای تاریخ شفاهی چندنقص هم دارند؛ یکی از آنها این است که مبتنی بر حافظه افراد است و طبیعی است که حافظه دچار جابهجایی یا ریختگی شود. نقص دیگر این است که کتابهای تاریخ شفاهی، فرد محور هستند. یعنی خود گوینده خاطره در محور قرار دارد و هر کسی دنیا را از زاویه دید خودش می بیند. در نتیجه در تاریخ شفاهی، گوینده خاطره در محور قرار دارد.
رسالت تاریخ شفاهی در حد پیاده کردن نوار نیست. متأسفانه خیلی از کسانی که امروز وارد تاریخ شفاهی میشوند، خلاء بزرگی دارند و آن بی سوادی است. یعنی همهچیز را از نوار پیاده میکنندحالا کسی که تاریخ شفاهی کار میکند اگر بخواهد به واقعیات و تاریخ وفادار باشد و خیلی در گفتههای راوی خاطره دست نبرد، گاهی با تناقضهای آشکاری روبرو میشود. البته تناقضات گاهی ظریف هستند و فقط کسی که در تاریخ شفاهی تخصص دارد متوجه آنها میشود. متخصص تاریخ شفاهی سعی میکند تناقضهای ضعیف را رفع رجوع کرده و در پاورقی توضیحشان دهد.
اگر بخواهیم از نواقص تاریخ شفاهی مصون بمانیم، وظیفه کسی که آن را تدوین میکند، خیلی برجسته میشود.
* چرا؟
چون نقش اصلی او غیر از بررسی و ویرایش، این است که تناقضها و ریختگیهای ذهن راوی را تصحیح کند. از این حیث کار متخصص تاریخ شفاهی مثل مرمت آثار باستانی میماند. یعنی اگر کسی که آن را تدوین میکند این مهارت و تسلط بر تاریخ را نداشته باشد ممکن است در مرمت آن از ترمیم اعوجاجها و معایب غافل شود و این ایرادات در کار منعکس شوند.
یکی از هنرهای تدوینکننده انتخاب موضوع و سوژه خوب است. رسالت تاریخ شفاهی در حد پیاده کردن نوار نیست. متأسفانه خیلی از کسانی که امروز وارد تاریخ شفاهی میشوند، خلاء بزرگی دارند و آن بی سوادی است. یعنی همهچیز را از نوار پیاده میکنند. این حرفها را میزنم چون اگر بخواهیم در مورد کتاب مسجد رهبر حرف بزنیم نمیشود تنهایی به آن پرداخت بلکه باید در کنار باقی کتابهای تاریخ شفاهی دربارهاش حرف بزنیم.
تاریخ شفاهی مظلوم واقع شده و قدر و قیمتش شناخته نمیشود چون خیلی از آدمهایی که سراغش میروند، سوادش را ندارند. در حالی که تاریخ شفاهی زحمتش به مراتب بیشتر از تاریخ سیستماتیک دانشگاهی است و به چشم هم نمیآید.
* این نواقص و ایراداتی که به تاریخ شفاهی وارد میدانید، در کتاب «مسجد رهبر» هم به چشم میآیند؟
من درباره رفع نواقص تاریخ شفاهی در کتاب «مسجد رهبر» نگرانیهایی داشتم که البته دیدم این نواقص تا حدود زیادی رفع شدهاند. البته ممکن است مواردی را پیدا کنیم که این ایرادات در آنها به چشم بخورند اما در مجموع آقای انصاری تلاشش را کرده است. یعنی غیر از مصاحبههای تیم دست اندرکار تهیه کتاب، مصاحبههای دیگر را هم مرکز اسناد مشهد استخراج کرده که اینها، اسناد مکمل هستند.
سن و سال آقای انصاری و همکارانشان مربوط به پس از انقلاب است و مسجد کرامت و فعالیتهایش را ندیدهاند. اما از اسناد موجود استفادههای خوبی کردهاند تا گرفتوگیرهای و آن اعوجاجهای مقوله تاریخ شفاهی را برطرف کنند. اما اگر سن و سالشان به آن ایام قد میداد و آن زمان را درک کرده بودند، نتیجه کاملاً متفاوت و پختهتر از وضعیت فعلی میشد.
* با این اوصاف، بهنظرتان حالت فعلی کتاب، چه کمبودی دارد؟
اگر مصاحبهها یا اسناد مربوط به ادارههای آن زمان مثلاً ساواک و شهربانی را مطالعه میکردند، طبیعتاً در فضای مصاحبهها و سوالاتشان تأثیر میگذاشت و بهتر میشدند. اما حس میکنم این کار را انجام ندادهاند.
* فکر میکنم هنوز ایرادتان را به کتاب مطرح نکردهاید. هنوز دارید درباره نکات و محاسن «مسجد رهبر» صحبت میکنید.
بله. به اشکالاتش هم میرسیم. البته اشکالاتم زیاد نیستند.
فردمحوری و تملقگفتن، خدمت به رهبری نیست و اتفاقاً بزرگترین خیانت است. من کتاب را با این سوءظن به دست گرفتم که احتمالاً اثری تملقگو باشد اما هرچه بیشتر جلو رفتم، دیدم اینطور نیست. در همین زمینه به نظرم اگر اسم کتاب «مسجد کرامت» بود، بهتر میشداما نکته بعدی درباره این اثر، این است که آقای انصاری، کتاب را فصلبندی کرده و این کار را براساس موضوع انجام داده است. این کار برای نویسنده سخت است و خیلی هم سخت است چون میشد تاریخی کار کرد اما ایشان موضوعی کار کرده و نتیجه اینکه کتاب برای استفاده فیلمنامه نویس، دانشجو و پژوهشگر، آسانتر شده است. اما به هر حال زحمت خودش بیشتر شده است چون عموماً در آثار تاریخ شفاهی میبینیم که کتابها را با چینش تاریخی تنظیم میکنند.
مزیت دیگر این کتاب، خود موضوع آن است که البته اگر گفتگوهایش ۲۰ سال پیش انجام و منتشر میشدند، راویان زنده بیشتری میداشت. موضوع کتاب مهم است؛ نه به خاطر اینکه مسجد آقای خامنهای است، چون خود مسجد، مسجد خاصی بوده است و اگر رهبر انقلاب بهعنوان محور موضوعی کتاب در نظر گرفته میشد، کتاب ضعیفی از آب در میآمد. اما آقای انصاری و تیم همراهشان، مسجد کرامت را محور قرار دادهاند و رهبری یکی از بازیگران اتفاقات این کتاب است. از این جهت بحث تملق و چاپلوسی درباره این کتاب منتفی است.
یکی از خطراتی که ممکن بود این کتاب به دامش بیفتد، فردمحوری است که خود رهبر انقلاب بهعنوان یکانسان فرهنگی، چنینرویکردی را نمیپذیرد و واقعاً هم قهرمان این کتاب یک مسجد است و محور بودنش هم در تدوین کتاب و مصاحبهها حفظ شده است. ذیل آن هم افرادی حضور دارند که یکی از آنها سیدعلی خامنهای است.
همه میدانیم فردمحوری و تملقگفتن، خدمت به رهبری نیست و اتفاقاً بزرگترین خیانت است. من کتاب را با این سوءظن به دست گرفتم که احتمالاً اثری تملقگو باشد اما هرچه بیشتر جلو رفتم، دیدم اینطور نیست. در همین زمینه به نظرم اگر اسم کتاب «مسجد کرامت» بود، بهتر میشد. نکته دیگر این است که در خاطرات حاشیهرویهایی دیده میشود که به ماجرا بر نمیگردد اما کمک میکند ماجرا درک شود. نمیدانم اینحاشیهرویها به عمد آورده شدهاند یا از دست نویسنده و تدوین کننده در رفتهاند. مثلاً در کتاب به زندگی شخصی بانی مسجد خیلی پرداخته شده است.
در مجموع کتاب به حقایق وفادار بوده است و مسیر پیشرویاش هم طبیعی است. درباره شخصیتها اغراق نکرده و اگر جایی درباره رهبری حرف زده، خیلی معمولی و در آئینه کلام دیگران بوده است.
* پس از محاسن، نوبت معایب کتاب است. گفتید اشکالاتتان کم هستند.
بله. درباره اشکالات کتاب باید بگویم که بهنظرم، روشی هستند و باعث میشوند استفاده از آن سخت شود. حیف است کتابی که موارد ذکر شده مثبت پیشین، در آن رعایت شدهاند، این ایرادات را داشته باشند. یکی از این ایرادات، درباره بخش و فصل است. مدلی که تدوینکننده کتاب در این زمینه استفاده کرده، اختراع خود ایشان است. یعنی فرازهایی از کتاب وجود دارد که من نمیدانم جزو کدام بخش و یا کدام فصل هستند؟ یا فصل دوم کتاب کجاست! این مسئله استفاده از کتاب را دشوار میکند.
نکته بعدی نحوه ارجاعات و پاورقیهاست که برای چنینکتابی خیلی مهم است اما این دو با هم مخلوط شدهاند. متأسفانه هم پاورقیها و هم توضیحات به شکل پاورقی آمدهاند. مشکل دیگر این است که فهرست منابع کتاب مخلوط است. یعنی طبق عرفی که میشناسیم، ابتدا کتابها و سپس مجلات و دیگر منابع طبق حروف الفبا مرتب میشوند اما در این کتاب اینگونه نیست و کتاب، مجله، مصاحبه، بولتن و … همگی در فهرست منابع درهماند.
ما برای گفتگو با اعضای این مسجد و فعالان پیش از انقلاب، مشکلات زیادی داشتیم ازجمله اینکه خیلیها برای مصاحبه اعتماد نمیکردند. در نتیجه دوستمان آقای عسگری به جلسات دعای ندبه هفتگی مسجد کرامت رفت و مدتها با پیرمردهای مسجد نشست و برخاست کرد تا اعتمادشان را به دست آوردتدوین کننده کتاب یکسری اسناد را در متن آورده که خوبند و در حکم همان اسناد مکملی هستند که به آنها اشاره کردیم اما معلوم نیست برخی دیگر از سندها چرا در کتاب آمدهاند. در برخی از فرازها هم سندها قاطی و مخلوط هستند. برخی از عکسهای پایان کتاب هم ربطی به موضوع ندارند. در کل، عکسها بعضی ربط مستقیم دارند، بعضی ربط خفیف یا به اصطلاح یواشکی دارند و بعضی هم اصلاً ربطی به ماجراها ندارند.
اینها همه ایرادات کتاب بودند که در گروه ایرادات ساختاری یا فرمال جا دارند.
* خب آقای انصاریزاده، پاسخهای شما را درباره این ایرادات و نکات آقای کوشکی بشنویم.
انصاریزاده: ابتدا به این مساله اشاره کنم که این کتاب یک کار تیمی است و کار تدویناش به عهده من بود. پیش از این کتاب، پروژههای تاریخ شفاهی زیادی دنبال میشد و مسجد کرامت محل اتصال خیلی از چهرههایی بود که خاطراتشان در قالب این پروژههای مستند در حال تهیه و تدوین بودند. در نتیجه از جایی به بعد گفته شد خود مسجد کرامت بهعنوان یکپروژه مستقل در نظر گرفته شود.
ما برای گفتگو با اعضای این مسجد و فعالان پیش از انقلاب، مشکلات زیادی داشتیم ازجمله اینکه خیلیها برای مصاحبه اعتماد نمیکردند. در نتیجه دوستمان آقای عسگری به جلسات دعای ندبه هفتگی مسجد کرامت رفت و مدتها با پیرمردهای مسجد نشست و برخاست کرد تا اعتمادشان را به دست آورد.
کوشکی: بله؛ تاریخ شفاهی همین است. خانم لیلی گلستان برای مصاحبه با یکی از نویسندگانی که میخواست آن را در یک مجله چاپ کند، ماهها رفت و آمد و اصطلاحاً کلنگ زد تا همین اعتمادسازی را انجام داد و در نهایت موفق شد با آن فرد مصاحبه بگیرد. گاهی یک مصاحبه برای پروژه تاریخ شفاهی ماهها از دست اندرکارانش وقت میگیرد.
انصاریزاده: بله همینطور است. سال ۹۴ یا ۹۵ بود که بحث تدوین کتاب با من مطرح شد. در آن زمان مصاحبهها هنوز انجام میشدند. اما یکنکته مهم درباره تاریخ شفاهی وجود دارد که باید به آن توجه کرد و آن، این است که میشود تحقیقات و مصاحبهها را تا ابد ادامه داد ولی بالاخره باید یکجا نقطه پایان را گذاشت و کتاب را منتشر کرد. در غیر این صورت تبدیل به آرشیو اسناد میشویم. نکته دیگر این است که در تهیه این کتاب تلاش کردیم اسناد را فدای جذابیت نکنیم.
کوشکی: بله، این هم نکته مهمی است وگرنه اصالت کار از بین میرود.
انصاریزاده: نمونه خوانی، ویراستاری و بازنویسی مجدد کتاب خیلی طول کشید. آن ابتدا که با من صحبت شد، فکر کردیم پروژه ۶ ماهه تمام میشود اما دوسه مرتبه تا ویراستاری نهایی رفتیم و برگشتیم.
* بله طبیعی است. وقتی مصاحبههای جدید به پروژه اضافه شوند...
کوشکی: درهای جدید باز میشود و باید مطالب قبلی را بههم ریخت و با آنها تطابق داد.
* آقای انصاریزاده من هم درباره اسم کتاب به این مساله فکر میکردم، «مسجد رهبر» در ادامه آن بحث تملق که آقای کوشکی مطرح کردند، شاید خیلی مستقیم باشد و مخاطب را پس بزند.
برایم مهم بود که در محتوای کتاب فقط دوران ۵ ماهه سخنرانیهای رهبر انقلاب در مسجد کرامت درشتنمایی نشود. چون ایشان و دیگر اعضای فعال مسجد، خیلی کارهای دیگر از جمله جلسات قرآن و فعالیتهای خیرخواهانه را در این محل انجام میدادند. و درست است رهبری پس از آن ۵ ماه، در مسجد کرامت سخنرانی نکردند اما فعالیتشان همچنان ادامه داشتانصاریزاده: درباره اسم باید بگویم یککار سخت در زمینه کتابهای تاریخ شفاهی، همین انتخاب اسم است. به هر حال عنوان «مسجد رهبر» دو ایهام معنایی داشت و از بین همه اسمهای پیشنهادی تصمیم بر این گرفته شد که بهدلیل همین ایهام، بهعنوان اسم کتاب انتخاب شود.
برایم مهم بود که در محتوای کتاب فقط دوران ۵ ماهه سخنرانیهای رهبر انقلاب در مسجد کرامت درشتنمایی نشود. چون ایشان و دیگر اعضای فعال مسجد، خیلی کارهای دیگر از جمله جلسات قرآن و فعالیتهای خیرخواهانه را در این محل انجام میدادند. و درست است رهبری پس از آن ۵ ماه، در مسجد کرامت سخنرانی نکردند اما فعالیتشان همچنان ادامه داشت.
* آن برهه ۵ ماهه، مربوط به چهتاریخی است؟
آن برهه ۵ ماهه سخنرانی مربوط به مهر تا اسفند ۵۲ است که در ادامه آن ماجرای ممنوعالسخنرانی و ممنوعالامام جماعت بودن رهبری پیش آمد. بعد هم که به ایرانشهر تبعید شدند.
آقای خامنهای در آن دوره روی مرز باریکی حرکت میکردند. ایشان حساسیتهای زمان را خوب درک میکرد و به دوستان و اهالی مسجد میگفت حساسیتزایی نکنند تا مسجد بیخود و بیجهت و برای دلایل ضعیف بسته نشود و اگر بناست بسته شود، هزینه سنگینی روی دست ساواک بگذارد.
* منظورتان این است که برخی در آن دوران تندروی میکردند؟
بله. و نیاز بود متعادل شوند.
خلاصه در آن زمان اشاره یا آوردن نام امام خمینی (ره) جرم محسوب میشد و این یکی از همان حساسیت هاست. یعنی اگر کسی با صراحت اسم امام خمینی (ره) را میآورد، اتفاقات خوبی در انتظارش نبود.
کوشکی: بله در آن زمان فقط آیت الله سعیدی بود که به طور مکتوب از امام خمینی نام میبرد و به طور کامل اسم ایشان را بهعنوان استادش میآورد.
* که زیر شکنجه شدید هم شهید شد!
کوشکی: بله.
* ماجرای مَته و سوراخکردن سر برای ایشان بود؟
کوشکی: نه. ساواک ایشان را خفه کرد. بهخاطر خفگی شهید شد.
* آقای انصاریزاده به باقی مسائل بحث بپردازیم. درباره عکسها و اسناد کتاب هم صحبتهایی باقی مانده است.
انصاریزاده: بله. ما از نظر عکس خیلی خیلی در مضیقه بودیم و تصاویر چاپشده در کتاب را بهسختی تهیه کردیم.
نکته دیگر هم درباره اسناد؛ که آقای کوشکی اشارهای به آن داشتند. هر سندی که در فهرست نام برده شده، حتماً در متن استفاده شده است.
کوشکی: نه. مواردی هست. آنها را نشان به شما نشان میدهم که به امید خدا در چاپهای بعدی این مساله و دیگر مسائل رفع شوند.
جریان صهیونیسم به دنبال تحریف مفهوم مقاومت است
ابوالفضل صالحینیا مشاور اجرایی معاون بینالملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در برنامه اسطوره مقاومت پیرامون مفهوم مقاومت اظهار کرد: استعمارگران در تلاش هستند به گونهای مقاومت را به تصویر بکشند که هر شنوندهای با شنیدن کلمه مقاومت تصویر جنگ و خونریزی و سلاح را داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: در حالی که مقاومت منظومه کامل زندگی است و تنها به مبارزه مسلحانه ختم نمیشود و مقاومت شامل مقاومت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و همه شئون زندگی است و اگر چنین تصویری از مقاومت متصور شویم و مانع از تحریف مقاومت در رسانههای زیر سلطه صهیونیستها و استکبارگران شویم مقاومت میتواند تمدنساز و قطعاً برای حفظ زندگی و حیات باشد.
رایزن اسبق فرهنگی کشورمان در لبنان و سوریه بیان کرد: انقلاب اسلامی همواره با توطئههای مختلف داخلی و خارجی، سیاسی و اقتصادی، تحریم علمی و دانش روبه رو بوده اما خوشبختانه جمهوری اسلامی توانسته است با موفقیت تمامی این توطئهها را پشت سر بگذارد و چله اول را علیرغم دشواریها به سلامت سپری کرد.
صالحی نیا تصریح کرد: انقلاب اسلامی در شرایطی پیروز شد که اندیشه حاکم بر دنیا این بود که دین نمیتواند امور جامعه را اداره کند و دنیا نیز به دو اردوگاه شرق و غرب تقسیم شده بود و کشور مستقلی وجود نداشت به عبارتی کشورهایی که به دنبال استقلال بودند به ناچار باید به یکی از اردوگاههای شرق و غرب میپیوستند وگرنه پشتیبانی نداشتند اما انقلاب اسلامی با شعار استقلال و آزادی پیروز شد.
مشاور اجرایی معاون بینالملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکید کرد: تمدن اسلامی که پیش از این بنا گذاشتیم و اساس تمدن کنونی است با مشارکت تمامی طوایف شکل گرفت اما امت اسلامی شرق، غرب و جنوب، شمال در شکلگیری این تمدن نقش مؤثری داشتند و در مرحله جدید احیای تمدن نیز باید تمامی مردم مشارکت کنند در حالی که مخالفین این تمدن اسلامی با به کار گیری تمام امکانات به دنبال شکست این تمدن هستند و شرایط جدیدی برای موافقین این تمدن رقم زدهاند.
رادیو مقاومت صدای گفتمان مقاومت و مکتب سلیمانی در آستانه سالگرد شهادت سردار سلیمانی از ابتدای دی ماه تا پایان آن از طریق موج FM ردیف ۹۵,۵ مگاهرتز قابل دریافت بوده و مخاطبان میتوانند از طریق شماره ۳۰۰۰۰۹۵۵ با برنامههای رادیو مقاومت در ارتباط باشند.
از برگزاری همایش سردار سلیمانی در 13 دی تا اجرای 30 برنامه در کشور
نشست خبری رویداد ملی- دانشجویی بزرگداشت سیدالشهدای مقاومت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی امروز ۶ دی ماه در سالن سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با حضور عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و مهدی عباسی رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی برگزار شد. عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در این نشست خبری اظهار کرد: معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در طول سالیان مختلف به بحث مفاخر ملی، دینی و مذهبی اهتمام داشته و تلاش کرده به فراخور ظرفیتهایی که داشته برنامههایی را در این حیطه تعریف و تدوین کند. سال گذشته و در پی شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، شورای سیاستگذاری در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی تشکیل و تاکید شد که میتوان از ظرفیت دانشجویی در جهت تبیین ابعاد مختلف شخصیتی ایشان بهرهمند شد.
وی با بیان اینکه این رویداد در دو بخش علمی پژوهشی و ادبی هنری تعریف شده است، افزود: هدف ما از برگزاری این رویداد معرفی صحیح ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی و استفاده از فضای هنری در این رابطه است که دانشجویان میتوانند در آن نقش مهمی داشته باشند. دکتر علیزاده با تاکید بر اینکه پس از برگزاری رویداد آسیب شناسی نیز انجام خواهد شد، ادامه داد: در برگزاری رویداد، فضای مجازی امکان استفاده از اساتیدی را که حضورشان در برنامه ممکن نیست را فراهم کرده است. معاون فرهنگی جهادانشگاهی تصریح کرد: با معرفی درست سردار سلیمانی که متعلق به ایرانیان است میتوانیم شاهد تأثیر آن در زندگی دانشجویان باشیم. وی بیان کرد: برای استفاده از ابعاد هنری در معرفی شخصیتهای ملی، دینی و مذهبی چه هنر مکتوب و چه نمایش باید طرفیتهای موجود را دخیل کرد.
ارائه ۳۰ مقاله در این رویداد
در ادامه مهدی عباسی رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی اظهار کرد: با توجه به اینکه مخاطب این برنامه دانشگاهیان هستند، این مجموعه برنامه را در دو بعد اصلی علمی پژوهشی و فرهنگی ترویجی برنامهریزی کرد. برنامه اول ما همایش علمی دانشجویی است که با حضور تعدادی از مسؤولان فرهنگی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و سخنرانی و ارائه مقاله ۱۰ دانشجوی محقق در ۱۳ دی ماه همزمان با سالگرد شهادت سردار سلیمانی و همرزمان شهیدش برگزار میشود.
وی با اشاره به اینکه برنامه از شهادت تا اربعین سردار سلیمانی با مجموعه متنوع و گستردهای از برنامههای فرهنگی، علمی، هنری و ادبی پوشش داده خواهد شد، افزود: در واقع همایش علمی دانشجویی ۱۳ دی ماه به نوعی شروع رسمی برنامههای متعددی است که ذیل عنوان رویداد ملی دانشجویی بزرگداشت سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی برگزار میشود و این برنامهها تا اربعین سردار سلیمانی که در واقع مصادف است با ایام دهه فجر و در واقع ۲۱ بهمن ماه ادامه خواهد یافت.عباسی ادامه داد: همایش علمی و پژوهشی هم که در نظر گرفته شده است ۲۱ بهمن ماه با حضور جمعی از اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاهها برگزار خواهد شد، برآورد ما این است که حدود ۳۰ مقاله در این همایش ارائه شود.رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی تصریح کرد: محورهایی که شورای علمی برای همایش در نظر گرفته است شامل اهمیت گفتمان مقاومت و مؤلفههای آن، دکترین مقاومت، دوره مدیریتی و اجرایی سردار سلیمانی، اسطوره شناسی مقاومت، گفتمان هویت و مقاومت سازی، محبوبیت و مقبولیت الگوی سبک زندگی سردار سلیمانی، نقش سردار سلیمانی در مواجهه با مدیریت و طرحهای منازعات منطقهای، وصیت نامه سردار سلیمانی، مبانی انسان شناختی، جامعه شناختی و هستی شناسی مکتب مقاومت میشود. سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با بیان اینکه در شورای علمی این رویداد افتخار میزبانی از حضور چهرههای بهنام دانشگاهی و اساتید مطرح را داشتهایم و محورهای استخراجشده، حاصل کار جمعی این افراد است، گفت: بخش دیگر برنامههای مرتبط این رویداد، فراخوان آثار ادبی و هنری است. این بخش در چهار حیطه مختلف شعر و داستان کوتاه که دبیرخانه آن در جهاددانشگاهی استان زنجان واقع شده، بخش طراحی، نقاشی و عکاسی که دبیرخانه آن در جهاددانشگاهی استان خراسان جنوبی واقع گردیده، بخش تولیدات چند رسانهای شامل نماهنگ، پوستر، اینفوگرافیک، پادکست و … است که دبیرخانه آن نیز در جهاددانشگاهی استان فارس است و بخش تولیدات فضای مجازی شامل طراحی اپلیکیشن و تهیه پویانمایی است که دبیرخانه آن در جهاددانشگاهی واحد دانشگاه شهید بهشتی واقع شده است. تلاش کردهایم اکثریت واحدهای جهاددانشگاهی در سراسر کشور با محوریت دبیرخانه بزرگداشت سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که در سازمان دانشجویان مستقر است، درگیر برگزاری این رویداد شوند و به همین دلیل تعداد برنامهها و رویدادها در قالب این برنامه، دارای گستردگی است و بیش از ۳۰ برنامه در سطح کشور و در سطح ملی برگزار خواهد شد.
عباسی با اشاره به بعضی برنامههای قطعی که در این رویداد مقرر است برگزار شود، خاطرنشان کرد: در استان آذربایجان شرقی، با محوریت جهاددانشگاهی استان، مسابقه کتابخوانی از کتاب «من قاسم سلیمانی هستم، سرباز ولایت»، در استان مرکزی مسابقهای با محوریت وصیتنامه الهی-سیاسی سردار سلیمانی و همچنین مسابقه دلنوشته با موضوع «قهرمان من» برگزار خواهد شد. همچنین نشستی با حضور یکی از فرماندهان سپاه و مدافعان حرم در این استان خواهیم داشت. در استان خراسان جنوبی علاوه بر اینکه دبیرخانه فراخوان آثر هنری طراحی، نقاشی و عکاسی مستقر است، شب شعر «سردار دلها» روز نهم دیماه با حضور جمعی از شاعران برگزار خواهد شد و نیز نشست تخصصی با موضوع «سردار سلیمانی و آینده خاورمیانه» در این استان برگزار خواهد شد.
اخبار
«حس تماس» و «بیگانه با خود» امروز و فردا در آیفیلم
شبکه آیفیلم بهمناسبت شهادت حضرت زهرا(س) امروز و فردا، دو فیلم سینمایی «حس تماس» و «بیگانه با خود» را جایگزین سریالهای «نون و ریحون» و «مسافران» میکند.
به گزارش امتیاز، به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) آیفیلم فارسی در روزهای یکشنبه و دوشنبه ۷ و ۸ دی، دو فیلم سینمایی در جدول پخش خود قرار داده است.
بنا بر این گزارش، در روز یکشنبه ۷ دی ماه در ساعت ۱۸:۰۰ به جای دو سریال «نون و ریحون» و «مسافران» فیلم سینمایی «حس تماس» با بازی زیبا بروفه، علیرضا جلالیتبار، الیکا عبدالرزاقی و ملیکا شعبانی پخش میشود.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: روزبه پس از تحصیل در خارج از کشور، برای شرکت در کنفرانسی به ایران بازگشته است. او که چندسال پیش از همسرش جدا شده، توسط یکی از دوستانش باخبر میشود دختر کوچکش به بیماری مهلکی مبتلاست و این آغاز بحران تازهای در زندگی اوست...
تکرار فیلم سینمایی «حس تماس» بهکارگردانی داریوش یاری، ساعتهای ۰۲:۰۰ و ۱۰:۰۰ روز بعد خواهد بود.
همچنین قرار است در روز دوشنبه ۸ دی ماه در ساعت ۱۸:۰۰ نیز فیلم سینمایی «بیگانه با خود» ساخته جمشید بیات ترک به روی آنتن شبکه آیفیلم برود.
فیلم پنج اپیزودی «بیگانه با خود» روایتی است متفاوت از زندگی چند نفر که اعتقادی به مرگ ندارند اما براثر یک اتفاق همگی با هم برخورد میکنند.
این فیلم در ساعت ۰۲:۰۰ و ۱۰:۰۰ روز سهشنبه بازپخش خواهد شد.
«توکل» در کانال اردوی شبکه سحر
تله فیلم «توکل» کاری از سیامک خواجه وند امشب میهمان خانه های مخاطبان شبکه سحر در شبه قاره هند است.
به گزارش امتیاز، تله فیلم «توکل» در دو اپیزود، باورهای دینی افراد در خصوص نذر برای ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و آثار مثبت آن در حل مشکلات افراد بدین واسطه را دستمایه قرار داده است. این تله فیلم درباره فردی است که نذری برای ایام تاسوعای حسینی دارد و با ادای آن گره از مشکلات هفت نفر را باز می کند. محمد عمرانی، مهدی امینی خواه، مریم سلطانی، بهروز خوش فطرت، سیدرضا حسینی، ساقی زینتی و ... در تله فیلم «توکل» به ایفای نقش پرداختهاند. «توکل» به تهیه کنندگی داریوش بابائیان با زبانگردانی محسن محسنی، هفتم دی ماه ساعت 21 به وقت تهران از کانال اردوی شبکه سحر پخش خواهد شد.
پاسداشت خدمات شهید سردار سلیمانی در کانال کردی شبکه سحر؛
سردار گمنام بازسازی حرمهای ائمه در «حکمت سلیمانی»
اقدامات شهید حاج قاسم سلیمانی برای توسعه حرم علوی و صحن مطهر حضرت زهرا (س) در مستندی تحت عنوان «حکمت سلیمانی» از کانال کردی شبکه سحر پخش می شود.
به گزارش امتیاز، مستند «حکمت سلیمانی» تلاش های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برای توسعه حرم حضرت علی علیه السلام در نجف اشرف و صحن مطهر حضرت زهرا (س) را به تصویر کشیده و در ایام سالروز شهادت آن سردار بزرگ از کانال کردی شبکه سحر پخش خواهد شد.در این مستند بر نقش کلیدی و محوری این سردار رشید اسلام در تشکیل و تاسیس ستاد بازسازی عتبات عالیات و پشتیبانی عراق با استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری و توسعه و اجرای پروژه های بزرگ در حرم های مقدس و مطهربا همت ایشان تاکید خواهد شد. در ادامه مستند نیز بخش کوتاهی از حاج قاسم سلیمانی درباره نحوه تشکیل ستاد بازسازی عتبات عالیات و پیشبینی وی درباره زنده نبودنش در زمان اتمام طرح بازسازی حرم امامین عسکریین علیهمالسلام در سامرا گنجانده شده است. مستند «حکمت سلیمانی» تولید واحد مستند سازی مرکز پژوهش و نشر آثار ستاد بازسازی عتبات عالیات با زبانگردانی توحید یعقوب زاده به زودی از کانال کردی شبکه سحر پخش خواهد شد.
ابراهیم حاتمی کیا با «بادیگارد» در شبکه سحر
فیلم سینمایی «بادیگارد» با نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا از کانال بالکان شبکه سحر پخش می شود.
به گزارش امتیاز، این فیلم در بخش مسابقه سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت. «بادیگارد» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد و سیمرغ بلورین بهترین جلوه های بصری را دریافت کرد و در بخش های بهترین چهره پردازی، بهترین صدا، بهترین موسیقی متن و بهترین فیلم برداری هم نامزد شد. این فیلم هجدهمین ساخته ابراهیم حاتمی کیا است که مضمونی اجتماعی دارد و در باره یک محافظ شخصی است. این محافظ شخصی در بخشی از داستان از جان یکی از شخصیت های مهم نظام محافظت می کند، اما در جایی دیگر و براساس حوادث متوجه می شود که او بیش از آن که به فکر نظام باشد به فکر منافع شخصی است. محافظ شخصی دچار تشکیک می شود و این موضوع باعث می شود که محافظت از آن فرد را کنار بگذارد و به سراغ محافظت از شخص دیگری برود که یکی از فعالان هسته ای کشور است. فیلم سینمایی «بادیگارد» یکشنبه 7 دی ساعت 23:30 به وقت تهران در مدت زمان 61 دقیقه بر روی آنتن کانال بالکان شبکه سحر است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4430/20831/84183
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4430/20831/84184
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4430/20831/84185
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4430/20831/84186
|
عناوین این صفحه
- رویکرد «مسجد رهبر» فردمحوری و تملق نیست
- جریان صهیونیسم به دنبال تحریف مفهوم مقاومت است
- از برگزاری همایش سردار سلیمانی در 13 دی تا اجرای 30 برنامه در کشور
- اخبار