|
مدیران مدارس باید اطلسی از وضعیت دانش آموزان تهیه کنند
2 بانک توسعه تعاون در حمایت از تعاونیهای دانشبنیان نقش مهمی بر عهده دارد
3 شورای رقابت گرانی خودرو را تصویب کرد؛
قیمتها با افزایش تولید، بالاتر میرود
1 وزیر بهداشت: نخستین واکسن کرونای آسیا را ساختیم
تزریق واکسنی که خودمان باورش داریم
2 روز گذشته انجام شد؛
دیدار وزیر نیرو با ۳ مقام عراقی
وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران دیروز (سهشنبه) با ۳ نفر از مقامهای ارشد عراق در بغداد دیدار و گفت و گو کرد.
به گزارش امتیاز به نقل از وزارت نیرو، رضا اردکانیان، روز گذشته در اولین دیدار خود با ماجد حنتوش، وزیر برق عراق درباره روابط دو جانبه و موضوع برق و انرژی بحث و تبادل نظر کرد.
در این دیدار، دو طرف همکاریهای ایران و عراق در سایر بخشهای اقتصادی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.در ادامه، وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران که ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی دوجانبه را برعهده دارد، در دیدار با علاء احمد الجبوری، وزیر تجارت عراق که در مقر این وزارتخانه برگزار شد، درباره روابط دو جانبه و همکاری در زمینههای اقتصادی و تجاری بحث و تبادل نظر کردند.هیئت ایرانی در این دیدار همچنین تقویت و گسترش تعاملات ایران و عراق و موضوع کمیسیون مشترک دو کشور در راستای منافع مشترک را مورد بحث و بررسی قرار دادند.همچنین رضا اردکانیان، وزیر نیرو در ادامه دیدارهای خود به ملاقات مصطفی غالب مخیف، رئیس بانک مرکزی عراق که در مقر بانک مرکزی عراق برگزار شد، رفت و درباره روابط دو جانبه و همکاری در زمینههای مالی و پرداخت بدهیهای عراق به ایران بابت فروش برق و گاز و مکانیزم پرداخت آن بحث و گفتگو کرد.دو طرف در این دیدار مسائل و موضوعات مالی دوجانبه و تقویت و تعاملات ایران و عراق در راستای منافع مشترک دو کشور همسایه و برادر را مورد بحث قرار دادند.
معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران
۴۶ درصد از متوفیان تصادفات، راکبان موتورسیکلت هستند
2 شورای رقابت گرانی خودرو را تصویب کرد
قیمتها با افزایش تولید، بالاتر میرود
رئیس شورای رقابت در حالی از مصوبه جدید این شورا برای گران شدن خودروها و افزایش قیمتها با رشد تیراژ تولید خبر داده که مردم انتظار داشتند با نزولی شدن نرخ تورم و برنامه ریزی برای رشد تولید شاهد کاهش قیمت خودروها باشیم.
در شرایطی که پس از رشد قابل توجه نرخ تورم حالا شاهد روند نزولی تورم در کشور هستیم، شورای رقابت در فرمول قیمتگذاری خودرو بازنگری کرده و با حذف نرخ تورم، قیمت بازار را در فرمول تعیین قیمت، جایگزین کرده است.
در عین حال، برخلاف اصول اقتصادی که رشد تیراژ تولید باعث کاهش قیمت تمام شده تولید و بهای کالا می شود، مقرر شده تا خودروسازان با افزایش تیراژ تولید خود، قیمت محصولاتشان را نیز گرانتر کنند. این موضوع به تصویب شورای رقابت رسیده و حالا قرار است با رشد تولید خودروها، پول بیشتری از مردم دریافت شود.
رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در این مورد با بیان اینکه فرمول جدیدی برای قیمت گذاری خودرو مشخص شده و بر این اساس هر سه ماه یکبار قیمت خودرو در بازار را از سازمان حمایت میگیریم، گفت: در فرمول جدید دیگر تورم بخشی نقشی ندارد بلکه روی قیمت متوسط بازار تمرکز دارد. در سه ماهه فصل زمستان، تغییرات قیمت کارخانه بر اساس قیمت بازار خواهد بود، از بهمن ماه قیمت جدید روی خودرو اعمال میشود.
وی افزود: نکته مهم فرمول قیمت گذاری بحث تولید است. اگر تولید افزایش پیدا نکند، افزایش قیمتی نخواهیم داشت. هر چقدر تولید افزایش پیدا کند قیمت افزایش مییابد.
آزادسازی قیمت گذاری ۴۵ درصد خودروها و عوام فریبی تولید رقابتی
آنچه طی یکی دو ماه اخیر مورد درخواست خودروسازان و وزارت صنعت بود، آزادسازی قیمت ۴۵ درصد خودروهای داخلی است که حالا شورای رقابت با این موضوع موافقت کرده است. به گفته شیوا، برای قیمت گذاری ۵۵ درصد خودروها از فرمول قدیمی شورای رقابت و برای ۴۵ درصد مابقی از فرمول جدید استفاده خواهد شد.
این آزادسازی در حالی اتفاق می افتد که واردات خودرو متوقف است و در واقع رقابتی در صنعت خودروسازی وجود ندارد. در نتیجه طبق مصوبه شورای اقتصاد، قیمت کالاهایی که در کشور بازاری انحصاری دارند نباید آزاد باشد. در این مورد شیوا در سال ۹۳ که خودروسازان همچنان پیگیر آزادسازی قیمت خودرو بودند، شیوا رئیس شورای رقابت با تاکید بر اینکه انحصاری بودن بازار خودرو بدیهی است و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد خودروها فقط از سوی دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا تولید میشود، گفته بود: اینکه تعداد سازندگان خودرو در کشور ۱۷ کارخانه عنوان میشود، ادعایی نامفهوم و در واقع عوام فریبی است.
وی گفته بود: از ۱۷ کارخانه اعلام شده از سوی انجمن خودروسازان به عنوان تولیدکنندگان خودرو، تعداد ۱۵ کارخانه فقط مونتاژکار بوده و میزان تولیدات این کارخانهها نیز به دلیل آنکه سهم پایینی از بازار خودرو را تشکیل میدهند، از تاثیرگذاری لازم به منظور ایجاد رقابت در بازار برخوردار نیست.
وی با ذکر مثالی، شرکت سازنده خودروی چینی ام.وی.ام را به عنوان یکی از ۱۷ کارخانه تولید و مونتاژ خودرو در کشور نام برده و گفته بود: این شرکت از ظرفیت تولید خودروی سواری بسیار پایینی در کشور برخوردار است و میزان تولید این شرکت با تولیدات انبوه دو شرکت ایران خودرو و سایپا به هیچ عنوان قابل قیاس نیست.
به گفته شیوا، بازار رقابتی بازاری است که بازیگران و کسانی که در تولید نقش دارند به تنهایی اثری در قیمت نداشته باشند و در صورتی که تولیدکننده میزان تولید خود را کاهش دهد، تاثیر قیمتی در بازار ایجاد نشود، زیرا رقبا کمبود تولید را جبران خواهند کرد.
حالا امروز شیوا در اظهار نظر جدید خود گفته که وزارت صنعت و سازمان گسترش به دنبال حمایت از دیگر خودروسازان به جزء ایران خودرو و سایپا هستند تا بازار رقابتی شود. به این ترتیب وی قبول دارد که بازار خودرو رقابتی نیست اما مشخص نیست دلیل مصوبه شورای رقابت برای آزادسازی قیمت بخشی از خودروها در بازار غیررقابتی چیست؟
به گفته وی، فرمول قیمت گذاری برای بخشی از خودروها تغییر کرده است و بر اساس متوسط قیمت بازار، قیمت گذاری انجام میشود.
البته وی امروز از عنوان «فرمول جدید قیمت گذاری» به جای «آزادسازی قیمت» استفاده کرده و معتقد است: برای قیمت گذاری تعدادی از خودروها فرمولی متفاوت با دستور العمل در نظر گرفته شده است. آزادسازی زمانی اتفاق میافتد که بازار رقابتی داشته باشیم و خودروها رقیب دیگری در شرکتهای تولید کننده وجود داشته باشد. اکنون ۳ خودروساز دیگر به ۲ خودروساز بزرگاضافه شده اند و به دنبال تقویت خودروهایشان هستند. مقرر شده خودروسازان ۵۰ درصد تولید را افزایش دهند و خودروسازان بخش خصوصی از این دستورالعمل تبعیت خواهند کرد.
آزادسازی قیمت ۱۸ مدل خودرو
طبق مصوبه جدید شورای رقابت، خودروهایی که قیمت و تیراژ پایین دارند، ۵۵ درصد تولید خودروسازان به خودروهایی که اقتصادیتر هستند و عامه مردم میتوانند خرید کنند، اختصاص دارد که آنها از دستور العمل قیمت گذاری شورای رقابت تبعیت میکنند، ۴۵ درصد خودروها نیز مشمول فرمول جدید می شوند.
به گفته رئیس شورای رقابت، ۱۸ خودرو مشمول فرمول جدید قیمت گذاری خواهند شد که شامل پژو پارس، پژو ۲۰۷ اتومات، پژو ۲۰۷ دستی، سمند سورن پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس TU۵، دنا پلاس توربو شارژ، دنا پلاس توبوشارژ اتومات، هایما توربو دستی، هایما توربو اتومات، تارا، ساینا S، کوییک، شاهین، آریا، برلیانس و چانگان می شود.
وی ادامه داد: تا امروز تمام کسانی که در قرعه کشی ثبت نام کرده اند مشمول فرمول قدیمی قیمت گذاری می شوند و از ۱۰ دی به بعد از فرمول جدید استفاده می شود.
وی معتقد است: بازار وضع خوبی دارد و قیمتها رو به کاهش است و اطمینان داریم با افزایش تولید، قیمت خودرو درب کارخانه به قیمت بازار نزدیک شود.
این گفته شیوا برخلاف وعده های قبلی مسئولان وزارت صنعت و خودروسازان است که همواره بر لزوم نزدیک شدن قیمت بازار به نرخ کارخانه تاکید داشتند، حالا ظاهراً قرار است قیمت کارخانه آنقدر بالا رود تا به نرخ بازار نزدیک شود. در این شرایط مشخص نیست که رشد تیراژ تولید خودروسازان چقدر زمان خواهد برد و تا چه اندازه بر تعدیل قیمت بازار اثرگذار خواهد بود؟
سید مصطفی صفاری مشاور شورای رقابت نیز اخیراً از مصوبه این شورا برای آزادسازی قیمت خودروهای لوکس با رشد تولید ۵۰ درصدی خبر داده و گفته بود: این خودروها از قیمتگذاری دستوری خارج شده اند.
وی در مورد خارج شدن قیمت برخی از خودروها از قیمتگذاری دستوری، گفته بود: خودروها برای قیمت گذاری به دو دسته تبدیل شده اند که شامل خودروهای اقتصادی یا همان پر تیراژ و خودروهای لوکس میشود.
رئیس شورای رقابت امروز در حالی از تصمیم جدید این شورا برای قیمت گذاری خودروها رونمایی کرد که خودروسازان و قطعه سازان مدتی است منتظر طرح این موضوع در جلسه سران قوا هستند تا با مصوبه آنها، آزادسازی قیمت خودرو اتفاق بیفتد.
یک مقام مسئول در صنعت خودروسازی نیز در این مورد در گفتوگو با فارس با بیان اینکه برای آزادسازی قیمتها، موضوع باید به تصویب سران قوا برسد که تاکنون این اتفاق نیفتاده است، گفته بود: ورود شورای رقابت به موضوع قیمت گذاری خودرو در سال ۹۰ نیز با مصوبه شورای سران و شورای اقتصاد اتفاق افتاده بود.
حال در صورت اجرایی شدن تصمیم جدید شورای رقابت، به نظر می رسد باز هم مردمی که به وعده مسئولان گوش دادند و برای خرید خودرو دست نگه داشتند، متضرر خواهند شد.
سردار رحیمی اعلام کرد:
دستگیری ۶۷۰ مجرم و ۲۸ قاچاقچی
رئیس پلیس پایتخت گفت: در چهلمین مرحله از طرح رعد پلیس پیشگیری پایتخت ۳۱۲ حکم قضائی به اجرا گذاشته شد و ۶۷۰ مجرم که در زورگیری، کیفقاپی، سرقت و دیگر جرایم مشارکت داشتند، دستگیر شدند.
سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت در حاشیه برگزاری «چهلمین طرح رعد پلیس پیشگیری پایتخت» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در روزهای ابتدایی برگزاری طرح «رعد» در تهران اعلام شد، این طرح با قدرت و جدیت اجرا میشود که الان پس از سه سال و نیم هنوز این طرح در حال اجراست.
وی ادامه داد: در چهلمین مرحله از طرح رعد پلیس پیشگیری پایتخت ۳۱۲ حکم قضائی به اجرا گذاشته شد و ۶۷۰ مجرم که در زورگیری، کیفقاپی، سرقت و دیگر جرایم مشارکت داشتند، دستگیر شدند.
رحیمی افزود: در این مرحله از طرح «رعد» ۳۴ باند زورگیری و سرقت متلاشی و حدود ۳۱۲۷ فقره از اموال سرقتی کشف شد. رئیس پلیس پایتخت بیان کرد: ۱۳۷ موتورسیکلت و خودرو هم در چهلمین طرح رعد پلیس پایتخت کشف شده است.وی با اشاره به اینکه در چهلمین مرحله از طرح رعد پلیس پیشگیری پایتخت به ۸۰۲ پرونده رسیدگی شده است، گفت: ارزش اموال مکشوفه در این مرحله از طرح «رعد» ۱۴ میلیارد تومان بوده است. رحیمی تأکید کرد: همچنین ۱۲۱ هزار قلم کالای قاچاق در این طرح کشف شد و ۲۸ قاچاقچی دستگیر شدند که ارزش اموال مکشوفه از این قاچاقچیان ۱۳ میلیارد تومان بوده است.
فرماندار تهران: ۹۵ درصد از مراجعان متقاضی سفر به استانهای گیلان، مازندران و گلستان هستند؛
مراجعه روزانه ۱۰۰۰ نفر به فرمانداری برای دریافت مجوز سفر بین شهری
فرماندار تهران از مراجعه روزانه ۱۰۰۰ نفر به فرمانداری تهران برای دریافت مجوز سفر به شهرهایی با وضعیت نارنجی خبر داد.
از ابتدای آذرماه با توجه به افزایش بیماری کرونا در کشور طرح جامع محدودیت هوشمند در سراسر کشور اجرا شد. یکی از موارد این طرح ممنوعیت ورود خودروهای پلاک شخصی غیربومی به شهرهای دارای وضعیت قرمز و نارنجی است و خودروهای پلاک غیربومی که قصد ورود به این شهرها را داشته باشند، جریمه شده و از ورود آنها جلوگیری میشود.
اما به گفته «حسین قاسمی» دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد مقابله با کرونا افرادی که به ضرورت مجبور به سفر به این شهرها هستند، براساس هماهنگی که با فرمانداریها انجام شده است، میتوانند با ارائه مستندات لازم به فرمانداریها مجوز ورود به شهرهای قرمز و نارنجی را دریافت کنند.
پس از گذشت بیش از یک ماه از اجرای این طرح در حالی که به گفته رییسجمهور امروز هیچ شهری با وضعیت قرمز در کشور وجود ندارد، اما همچنان طرح جامع محدودیت هوشمند در کشور ادامه داشته و به گفته «حسین ذوالفقاری» اجرای این طرح و محدودیت تا کنترل و مهار کامل بیماری ادامه خواهد داشت، اما این روزها شاهد هستیم که در سراسر کشور از جمله تهران افراد بسیاری که ادعا میکنند، کارهای ضروری در شهرهای مقصد دارند، متقاضی سفر با خودروی شخصی به شهرهای نارنجی هستند از همینرو برای دریافت مجوز به فرمانداریها مراجعه میکنند.
این امر نیز باعث شده است تا تجمعاتی در مقابل فرمانداریها برای دریافت مجوز شکل بگیرد و حتی برخی افراد بدون ماسک نیز در آنجا حاضر میشوند در شرایطی که بیماری همچنان وجود دارد و ممکن است باعث شیوع بیماری شود، از همین رو لازم است تا برای جلوگیری از تجمع و شلوغی در مقابل فرمانداریها برای دریافت مجوز سفر ساز و کاری اندیشیده شود تا این تجمع خود باعث شیوع مجدد بیماری کرونا نشود.
«عیسی فرهادی» فرماندار تهران در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره تجمع مردم در مقابل فرمانداری تهران برای دریافت مجوز سفر به شهرهایی با وضعیت قرمز گفت: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و طرح جامع مدیریت هوشمند سفر به شهرهای نارنجی ممنوع است و مردم هم نباید به سفر بروند و باید همکاری لازم را داشته باشند تا بیماری ریشهکن شود.
وی در پاسخ به این سوال که مردم برای انجام کارهای ضروری که در شهرهای دیگر است، مجبور به سفر هستند و برای دریافت مجوز به فرمانداری مراجعه میکنند، چه ساز و کاری میتواند برای جلوگیری از تجمع در مقابل فرمانداریها اندیشیده شود، تصریح کرد: همه مردم ممکن است کار داشته باشند، اما درخواست ما این است، تا جایی که ممکن است از سفر به شهرهای دیگر پرهیز کنند و به فرمانداری مراجعه نکنند.
فرماندار تهران خاطرنشان کرد: تمام افرادی که برای دریافت مجوز به فرمانداری مراجعه میکنند، پروتکلها از جمله استفاده از ماسک را رعایت کردهاند و در این زمینه مشکلی وجود ندارد و هیچ مراجعه کنندهای بدون ماسک وارد فرمانداری نمیشود، اگر هم کسی ماسک نداشته باشد براساس مصوبات به او خدمتی ارائه نمیشود.
فرهادی تصریح کرد: افراد به صورت یک نفر یک نفر وارد فرمانداری شده و در مدت زمان کمتر از یک دقیقه کارشان در فرمانداری انجام میشود. از ۴ میلیون خودرویی که در تهران تردد میکنند، ممکن است یک درصد قصد سفر و انجام کارهای ضروری در شهرستان را داشته باشند.
وی ادامه داد: در حال حاضر به صورت متوسط روزانه هزار نفر برای دریافت مجوز به فرمانداری مراجعه میکنند و ما تلاش میکنیم تا بدون کمترین مشکل کار مردم را راه بیاندازیم.
فرماندار تهران خاطرنشان کرد: ۹۵ درصد مراجعات متقاضی سفر به استانهای گیلان، مازندران و گلستان هستند و ۵ درصد مراجعات متقاضی سفر به دیگر استانهای کشور هستند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4432/20850/84256
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4432/20850/84257
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4432/20850/84258
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4432/20850/84259
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4432/20850/84260
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4432/20850/84261
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4432/20850/84262
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4432/20850/84263
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4432/20850/84264
|
عناوین این صفحه
- مدیران مدارس باید اطلسی از وضعیت دانش آموزان تهیه کنند
- بانک توسعه تعاون در حمایت از تعاونیهای دانشبنیان نقش مهمی بر عهده دارد
- قیمتها با افزایش تولید، بالاتر میرود
- تزریق واکسنی که خودمان باورش داریم
- دیدار وزیر نیرو با ۳ مقام عراقی
- ۴۶ درصد از متوفیان تصادفات، راکبان موتورسیکلت هستند
- قیمتها با افزایش تولید، بالاتر میرود
- دستگیری ۶۷۰ مجرم و ۲۸ قاچاقچی
- مراجعه روزانه ۱۰۰۰ نفر به فرمانداری برای دریافت مجوز سفر بین شهری