|
همایش بین المللی قهرمان در آینه هنر و ارتباطات:
شهید سلیمانی واگرایی میان ایران و اسلام را به همگرایی تبدیل کرد
همایش بین المللی قهرمان در آینه هنر و ارتباطات به منظور گرامی داشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و هم رزمان شهیدش با حضور سخنرانانی از کشور های لبنان، عراق و پاکستان به همت دانشگاه سوره، چهارشنبه ۱۷ دی ماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار شد.
در بخش افتتاحیه همایش، محمد حسین ساعی رئیس دانشگاه سوره و دبیر این همایش با بیان اینکه شهادت سردار سلیمانی اتفاق کم نظیری در تاریخ چندساله محسوب می شودگفت: شخصیت حاج قاسم از محبوب ترین شخصیت ها بودند نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها و به این محبوبیت بعد از شهادت ایشان نیز افزوده شد؛ و البته برای اینکه از ظرفیت شخصیت های محبوب برای ایجاد همبستگی استفاده کنیم هنوز جای کار دارد.
ساعی افزود: انسان ها با توجه به مدنی بودنشان، برای جمعی زندگی کردن نیاز به یک ملات و حلقه اجتماعی دارند که سردارسلیمانی نمونه این حلقه است؛ حتی در دوره مدرن هم که ادعاها گونه ای تقدس زدایی است، نتوانسته خود را از انسانهایی که این نقش را بر عهده دارد برین کند.
وی از همکاران صدا سیما و برخی دست اندرکارانی که برای برگزاری این همایش کمک کردند نیز تقدیر و تشکر کرد و گفت: سعی بر این بود که همایشی برگزارشود که امید می رود این همایش منشا خیروبرکت باشد.
در ادامه، ابن الدین حمیدی قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور در ابتدای سخنرانی قبل از پرداختن به شهید سلیمانی، در بخشی از صحبت هایش را به شهید ابومهدی المهندس که در ایران کمتردیده شد اختصاص داد و خلاصه ای از زندگی این شهید را بازگو کرد و افزود: مردم عراق از اینکه به این شهید کمتر از شهید سلیمانی می پردازیم ابرازنگرانی می کنند.
وی در رابطه با شهید سلیمانی گفت: ایشان یک پاسدار و افتخار پاسداران بودند و در هر سه جهاد اصغر، جهاد کبیر و جهاد اکبر موفق عمل می کردند. شهید حاج قاسم سلیمانی هیچگاه در جای ریاست نمی نشست و این سیطره را که بر جمعیتی سلطه وارد کند برای خود قائل نمی شد.
سلیمانی تصویر قهرمان ماندگار
مهدی فخر الدین بازیگر و مستند ساز لبنانی، با بیان اینکه فرماندهی شهید سلیمانی هنری بوده و ایشان هنرمندانه زندگی می کردند، گفت: شهید سلیمانی به یکباره ظاهر شدند و به شهادت رسیدند بعد از شهادت ایشان دنیا نیز به یکباره دچار دگرگونی و بلا شد.
وی افزود: شهید سلیمانی در زمینه هنر به ویژه سینما که ستون اصلی هر فرهنگی است نیز بسیار تاثیر گذار بوده است و شهادت سردار سلیمانی انقلابی در زمینه هنر ایجاد کرد.
فخرالدین در رابطه با ویژگی بازیگری که می خواهد نقش سردار سلیمانی را ایفا کند، گفت: بازیگری که می خواهد نقش شهید سلیمانی را ایفا کند باید مسلمان مسلمان باشد و شخصیت شهید سلیمانی را نیز درکند چرا که سردار سلیمانی انباری از احساسات بودند و بازیگر نیز باید اینگونه باشد.وی در رابطه با نویسندگی کارهای هنری با محوریت شهید سلمانی خاطر نشان کرد: نویسندگان باید از نور خدایی شهید سلیمانی بنویسند چرا که مردم به قهرمانان اثر وابسته می شود؛ شهید سلیمانی مکتب هنری که ایجاد کرد از مکتب کربلا و حضرت عباس(ع) سرچشمه می گیرد و نویسنده باید هدف را نشان دهد تا قهرمان ماندگار تر شود.
انطباق توانش دراماتیک شخصیت سردار سلیمانی با الگوهای کهن قهرمان در فرهنگ ایرانی
رضا آزاد کارشناس هنر های نمایشی، با اشاره به اینکه سردار سلیمانی قهرمانی جهانی است، گفت: جهان دراماتیک به ما کمک کرد تا به یک شناخت دراماتیک دست پیدا کنیم و دراماتیک به ما می گوید قهرمان جزء شخصیت های ماندگار است و برای اینکه سینمای خوبی داشته باشیم باید به قهرمانان ارزشمندی از جمله شهید سلیمانی بپردازیم.
وی با بیان اینکه قهرمان در ایران به معنای پهلوان است افزود: قهرمان کسی است که پهلوان باشد و بیشترین کنش هارا با تواضع انجام دهد؛ قهرمان باید ناجی، قربانی، بلاگردان، نامیرا، رویین تن، مرشد،راهنما و مربی باشد.
ناجی خاطرنشان کرد : مکتب باید دارای ایدئولوژی باشد و مکتب شهید سلیمانی نیز دارای این ویژگی است و ونظام ارزش ها را در ساخت قهرمان شامل می شود.
وی در ادامه ساختارهای اجتماعی قهرمان را توضیح داد وگفت: قهرمانان از میان مردم بر می خیزند و سردار سلیمانی قهرمانی مردمی، دارای جدیت و عاطفه، قدرت و تسلیم، ابهت و خضوع، ویژگی های نظامی و فرهنگی نیز بودند که کاریزماتیکی شخصیت شهید سلیمانی در بهبود وضعیت سینما نیز حائز اهمیت است.
اهمیت وجود قهرمان در ادبیات مقاومت
علاء حسن مدیر آموزش در مرکز آموزش رسانه اتحادیه رادیو و تلوزیون اسلامی لبنان، از کشور لبنان با بیان اینکه انسان موجودی دو بعدی است گفت: انسان موجودی دو بعدی است که هم مادی و هم معنوی دارد.
وی افزود: در جهان سکولار احساس شد انسان به یک الگو و قهرمان نیاز دارد به همین خاطر به ساخته شدن قهرمان های فیک مانند سوپر من و... که در تاریخ نوین در درجه نوین قرار دارد پرداخته شد و در جنبه معنوی، سلفیون و غیر سلفیون هستندکه بعد مادی به اشتباه توسط این گروه نادیده گرفته می شود در حالیکه انسان به این مسئله نیازمند است.
علاء حسن خاطرنشان کرد: تجسم ارزش ها را نمی شود همیشه به صورت فکر بیان کرد و نیازمند نشان دادن به مخاطب است که این از علل نیاز به قهرمان است.
وی افزود: برای ارائه دادن قهرمان ابتدا باید نظام ارزشی را ارائه داده شود و در ادبیات، این ارزش سازی ایجاد و پیاده سازی شود و هیچ گاه نمیتوان غیر از معصومین یک شخصیت را برای الگو معرفی کرد که تمام ابعاد را در خود داشته باشد.
شهیدسلیمانی: ابرمرد یا جهان پهلوان؟
میثم مهدیار پژوهشگر تاریخ اجتماعی جنگ، با بیان اینکه در یکسال گذشته از مفهوم ابر قهرمان در شخصیت شهید سلیمانی استفاده می شود گفت: ابرمرد قهرمان زمانه ای است که تمام گره ها و بن بست های به دست او باز می شود و در هرنبردی که هستی انسان را به مخاطره می اندازد حضور دارد و هستی خودش را به اراده خود می گیرد.
وی افزود: ابر مرد به دنبال زندگی طولانی نیست بلکه به دنبال زندگی متعالی نیز است.
دو مولفه مکتب شهید سلیمانی
شهریار زرشناس معاون پژوهشی کتابخانه مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه شهید سپبهد قاسم سلیمانی دو ویژگی برجسته داشتند گفت: نخستین ویژگی این است که شهیدسلیمانی شخصیتی انقلابی، نظامی، دیپلماتیک بود و این ویژگی برجسته برگرفته از مکتب سلیمانی است، چرا که تاکنون هیچ شخصیتی نتوانسته هر سه وجه را دارا باشد.
وی افزود: شهید سپهبد سلیمانی، ترکیبی شگفت انگیز و بدیع از یک انقلابی نظامی دیپلماتیک بود؛ نخستین بار در جهان بود که یک نظامی ضمن تبعیت از رفتارهای دیپلماتیک همچنان یک انقلابی بماند و ثمره این ترکیب بدیع از شهید را همواره در جنگ سوریه شاهد بودیم و ویژگی دوم شهید سلیمانی این است که به عنوان دوعنصر نماد اسلام و ایران معرفی شد و این اتفاق بسیار غرور آفرین به عنوان یکی از حوادث شگفت انگیز تاریخ معاصر همچنان ماندگار خواهد بود.
وی خاطر نشان کرد: در طول تاریخ شاهد تلاش های بسیار برای شکاف میان ایران و اسلام بودیم اما شخصیت و ویژگی های شهیدسلیمانی با هوشمندی این شکاف و واگرایی را به همگرایی بدل کرد؛ تا جایی که این همگرایی پس از شهادت نیز منجر به مشارکت ٧٠ میلیونی مردم در عزاداری و تشیع شهید سلیمانی شد،این مشارکت تنها متعلق به انقلابیون نبود بلکه حضور میلیونی ناشی از مشارکت تمامی طیف های سیاسی-عقیدتی حاضر بود.
ضرورت قهرمان در ادب و هنر
محسن مومنی شریف رئیس سابق حوزه هنری انقلاب اسلامی، با بیان اینکه هر مکتب ادبی و هنری برآمده از مسائل فرهنگی و اجتماعی آن زمان بوده است گفت: ادبیات و هنری که در کشور ما تدریس می شود برای ساخت قهرمان اساسی کافی نیست.
وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی باتوجه به رویکرد های انقلاب اسلامی شاهد رویکرد هایی هستیم که اولین رویکرد نگاه به عالم رئال است که در مکتب انقلاب اسلامی نگاهی دینی محسوب می شود و وسعتی به اندازه شهادت دارد.
امام علی(علیه السلام) میان عقل و شجاعت مطالعه تحلیلی
ماجد مرهج رباط رئیس گروه زبان فارس دانشگاه واسط عراق، با بیان اینکه حضرت علی علیه السلام در شجاعت و تعقل ابعاد بزرگی را به جهانیان ارائه دادند، گفت: تا اینکه در صورت به مثالی جهانی برای شجاعت ، تعقل و خرد تبدیل شدند. حضرت علی علیه السلام، میان شجاعت و بردباری یک رابطه ایجاد کردند و این دو ترکیب شدند که این ویژگی ها برای مردان ناآشنا است.
وی افزود: امام علی (ع) شجاعت خود را برتر از تعقل قرار نداد، بلکه در بسیاری از جنگ ها این تعقل بود که حاکمیت داشت و با عزت نفس و گذشت از دیگران در جبهه های جنگ برخورد میکردند و در شخصیت ایشان بردباری و شجاعت متجلی شد ، و همچون بزرگ مردی صبور بودکهو خود را از هوس و تکبر باز می داشت ، سخاوتمند و بخشش گر بود ، همانگونه که خود میفرمایند (شجاع ترین مردم سخاوتمندترین آنهاست.
وی با بیان اینکه شجاعت و جرأت هدیه ای است که خداوند به بزرگ مردان بخشیده و امام علی (علیه السلام) یکی از آنهاست گفت: اعراب از دوران قبل از اسلام شجاعت را به ارث برده اند به دلیل اینکه، شرایط زندگی آنان تا حد زیادی دشوار بوده و زندگی اقتصادی آنها مبتنی بر غارت، راه زنی و جدل بوده در آن زمان این نحوه زندگی را مخل اجتماع نمیدانستند بلکه آن را افتخاری برای مردان بیان می کردند، که نان را با تیغ شمشیر به دست می آوردند
بازتاب قهرمان در کتاب های مصور، انیمیشن و بازی های رایانه ای
حجت السلام محمدرضا زائری مدیر مجله نور، صدا، دوربین، حرکت نو جوانان، با بیان اینکه تصویرسازی و نگاره به انتقال مفاهیم برای تمام سنین کمک بسیاری میکند، گفت: در ایران انگاره قهرمانان به صورت پینما یا کمیک استریپ همچنان با آنچه در دیگر نقاط جهان همچون غرب فراوانی یافته تفاوت های بسیاری دارد اما می توان گفت با استفاده از خلاقیت و علم موجود در داخل کشور میشود از پتانسیلهای موجود نهایت بهرهوری را برد.
زائری همچنین افزود: قهرمان و اسطوره و روند ساخت آن ها ظرفیت زیادی برای انتقال مفاهیم و پیام به مخاطبین دارد مخاطبینی که میتوانند از کودک و نوجوان تا جوانان و میانسالان را در بر بگیرد و هیچگونه محدودیت سنی برای خود قائل نباشد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از معضلات این حوزه کمیک استریپ و موانع جدی آن عدم حمایتهای مالی سازمان های مربوطه و مناسب برای این امر است که منجر میشود ساخت پروژه های این چنینی با موانع و دردسرهای زیادی مواجه شوند و در نتیجه ساخت و پرداخت این ماجراها به زمان دیگری موکول شوند و یا این پروژه ها به صورت کامل لغو شوند البته هیچگاه پیدا کردن یک منبع مالی موفق همراه غیر ممکن نخواهد بود.
تاثیر ایمان در باور قهرمان
احمد عباس المنصوری سر دبیر مجله دانش ذهنی عراق، با بیان اینکه بحث ایمان در باور قهرمان با هدف کلی به کمال رسیدن انسان و سعادت دنیوی و اخروی او تهیه و تنظیم شده است گفت: برای رسیدن به کمال و سعادت دنیوی و اخروی و لازم است تا با استفاده از پیامبران و کتب آسمانی که از سوی خداوند به ما اعطا شده به ایمان کامل دست پیدا کنیم و این دقیقا همان معنایی است که در قرآن با عنوان جن و انس را نیافریدیم مرتبط است.
وی افزود: ما در مرحله ای از زندگی تصمیم میگیریم که در راه حق باشیم یا در راه باطل اما پیروان در این ورطه دو قسمت می شود پیروان رهنمود پیغمبران و گروه دوم آنان که از این رهنمودها سرپیچی کردند. یکی از بزرگترین حادثه های رسانهای و مشروع الهی شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهید ابو مهندس بود.
وی خاطر نشان کرد: نقش رسانه در زندگی مردم روز به روز عمیق تر و مهم تر می شود حکومت هایی به واسطه حضور رسانه از سال ۲۰۰۳ میلادی به واسطه همین امر دگرگون شدند؛ رسانه ها را میبایست زینبی کنیم و این دقیقا موضوع و تعبیری است که برای قرب ناآشنا و غریب است اما ما می توانیم به عنوان شیعه از زینبی شدن رسانه ها بهره ببریم چرا که حوادثی چون کربلا هنوز در دلها زنده هستند.
مضامین انسانی و تصویر قهرمان در عکس های جنگ تحمیلی
فرشاد عسگری کیا عضو هیئت علمی گروه سینمای دانشگاه سوره، با بیان اینکه تقابل متن مکتوب و متن مصور در ترسیم مفهوم قهرمان جنگ تحمیلی عراق بر ایران سردار سلیمانی در تاریخ ما در زمره ستارگان قرار میگیرد گفت: سردار سلیمانی به عنوان کسی شناخته می شود که نظرات متفاوت و گاه متناقضی از سوی هواداران و گاه مخالفین شد از او بیان می شود از تمامیت این خاک و مملکت به قیمت جان خود گذشته آن هم در روزهایی که این حوادث پایانی ندارند و شهادت سردار اولین نبوده و آخرین نیز نخواهد بود.
وی با اشاره به اینکه اسناد و عکس های منتشر شده و به جا مانده از نیروهای مردمی چون سپاه و بسیج بسیار بیشتر از ارتش جمهوری اسلامی ایران است خاطر نشان کرد: اسناد و عکس های آرشیوی کمک زیادی به نزدیکی مردم و آشنایی آنها با نیروهای مردمی میکند و بسیاری از عملیات و اسناد های آرشیوی از ارتش جمهوری اسلامی ایران و هویتی محرمانه دارند به همین خاطر اسناد زیادی از آن ها به صورت عمومی منتشر نشده و وجود اسناد و آرشیو های بسیار زیاد نیروهای مردمی چون بسیج و سپاه به شناخت بیشتر این نیروها توسط مردم کمک میکند و به محبوبیت آنها نزد مردم عامه منجر می شود.
در انتهای این همایش نیز یوسف خجیر معاون پژوهشی دانشگاه سوره از زحمات تمامی همکاران و دست اندرکاران برگزار کننده تقدیر و تشکر به عمل آورد و یاد و خاطره شهید فهیمی یکی استادان گرانقدر دانشگاه سوره را که سالیان سال مشق عشق آموخت و از هیچ تلاشی فروگذاری نکرد را گرامی داشت.
ترجمه کتاب تاریخ نویدبخش انسان چاپ شد
کتاب «آدمی؛ یکتاریخ نویدبخش» نوشته روتخر برخمان با ترجمه مزدا موحد توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد.
بسیاری از منتقدان اینکتاب را اثری دانستهاند که مخاطب را به آینده زندگی بشر امیدوار میکند. روتخر برخمان نویسنده هلندی اینکتاب از مقطع جنگ جهانی دوم تا امروز، برخی از وقایع مهم و پژوهشهای جهان را گلچین و تشریح کرده است. او در پی بیان اینمفهوم بوده که باور آدمها به مهر و محبت و نیکخواهی برای یکدیگر، میتواند شیوه تفکر جدیدی را خلق کند. اینشیوه تفکر میتواند مبنایی برای تغییرات واقعی در جامعه بشری باشد. ایننویسنده معتقد است در دوره و زمانه فعلی، زمان بهکارگیری چنینتفکری فرا رسیده است. او پیش از شروع متن کتابش جملهای از آنتوان چخوف را آورده که میگوید: «اگر به انسان نشان دهید چیست، بهتر میشود.»
روتخر برخمان در دانشگاه اوترخت هلند و یوسیالاِی امریکا در رشته تاریخ تحصیل کرده و مطالعاتش بیشتر بر شهرها و حکومتها و مباحث شهروندی متمرکز بوده است. او تا کنون چند کتاب پرفروش به چاپ رسانده است. مقالاتی هم در نشریات مختلف منتشر کرده است. او در معرفی کتاب خود میگوید: «این کتاب درباره ایدهای رادیکال است. مفهومی که میدانیم مدتهاست حکام را ناآرام میکند. مفهومی که ادیان و ایدئولوژیها نفی میکنند، رسانههای خبری به آن نمیپردازند و از روایات تاریخ جهان زدوده شده است. در عین حال، مفهومی است که تقریبا تمام شاخههای علوم تائیدش میکنند.»
«آدمی؛ یکتاریخ نویدبخش» ۵ بخش اصلی دارد که ۱۸ فصل را در خود جا دادهاند. پس از مقدمه که دو فصل «یکواقعبینی نوین» و «سالار مگسهای واقعی» را در خود جا داده، بخشهای اصلی کتاب به اینترتیباند: «بخش اول: وضعیت طبیعی»، «بخش دوم: بعد از آشویتس»، «بخش سوم: چرا آدمهای خوب بد میشوند»، «بخش چهارم: یک واقعگرایی نوین» و «بخش پنجم: رخساره دیگر».
«برآمدن توله- انسان»، «سرهنگ مارشال و سربازانی که حاضر نبودند شلیک کنند»، «نفرین تمدن» و «معمای جزیره ایستر» عناوین ۴ فصلی هستند که در بخش اول کتاب آمدهاند. در بخش دوم هم مخاطب با اینفصول روبرو میشود: «در زیرزمین دانشگاه استنفورد»، «استنلی میلگرم و دستگاه شوک» و «مگر کاترین سوزان جنوویز».
فصول ۱۰ تا ۱۲ کتاب در بخش سوم آن درجشدهاند و عبارتاند از: «همدلی چگونه کور میکند»، «قدرت چگونه فاسد میکند» و «اشتباه روشنگری». در بخش چهارم هم ۳ فصل با اینعناوین آمدهاند: «قدرت انگیزه درونی»، «هومو لودِنس» و «بهنظر میرسد این مردمسالاری است».
پنجمین بخش کتاب هم سهفصل ۱۶ تا ۱۸ را شامل میشود که بهترتیب عبارتاند از: «نوشیدن چای با تروریست»، «بهترین درمان برای نفرین، بیعدالتی و تعصب» و «وقتی سربازان از سنگرها خارج شدند». پس از بخش پنجم کتاب، یکموخره با عنوان «ده قانون برای زندگی» و سپس یادداشتهای نویسده درج شدهاند.
در قسمتی از اینکتاب میخوانیم:
در اواسط دهه ۱۹۹۰، شبکه چهار بریتانیا پخش برنامه تلویزیونی جدیدی را با نام پارلمان مردم آغاز کرد. این برنامه به شکل اتفاقی از صدها بریتانیایی با انواع مشاغل دعوت میکرد درباره مسائل چالشبرانگیزی از قبیل مواد مخدر، تجارت اسلحه و جرم در سنین نوجوانی بحث کنند. در پایان هر قسمت باید به توافق میرسیدند.
به نوشته اکونومیست «طبق داوری اغلب بینندگان پارلمان مردم، مباحثات آن کیفیت بسیار بالاتری از مباحثات مجلس عوام دارد. شرکتکنندگان برنامه، برخلاف نمایندگان مجلس، ظاهرا به حرف یکدیگر گوش میدهند.» پس شبکه چهار چهکار کرد؟ برنامه را لغو کرد. تهیهکنندگان فکر میکردند مباحثات بیش از حد آرام و متفکرانه و منطقیاند و تفریحات خصمانهای که «سیاست» مینامیم را ترجیح میدادند.
اما مردمسالاری مشارکتی یک آزمایش که برای تلویزیون تهیه شده است نیست. یک روش کارا برای مقابله بلایای مردمسالاری قدیمی است.
اینشکل از مردمسالاری نیز، مانند دیگر اشکال، کاستیهای خودش را دارد. تمرکز بر سرمایهگذاری سالانه ممکن است به قیمت اهداف درازمدت شهر از آب دربیاید. مهمتر اینکه اغلب روالهای مشارکتی بیش از حد محدود هستند. بودجه پورتو آلگره در سال ۲۰۰۴ و با قدرت گرفتن یک ائتلاف محافظهکار متوقف شد و اکنون مشخص نیست که این سنت در شهری که آغازگر آن بود ادامه خواهد یافت یا نه.
اینکتاب با ۴۹۵ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۱۰۰ هزار تومان منتشر شده است.
اخبار
«دختری تقریبا معمولی» به کتابفروشیها آمد
رمان «دختری تقریبا معمولی» نوشته اندرو کلمنتس با ترجمه امیر حیدری باطنی توسط انتشارات آفرینگان منتشر و راهی بازار نشر شد. اندرو کلمنتس نویسنده آمریکایی ادبیات کودک و نوجوان، متولد سال ۱۹۴۹ و درگذشته به سال ۲۰۱۹ است. نسخه اصلی کتاب «دختری تقریبا معمولی» با عنوان اصلی «درباره تعادل» سال ۲۰۱۲ توسط انتشارات کتابهای خوانندگان جوان آتینیوم در آمریکا منتشر شد.
داستان «دختری تقریبا معمولی»، درباره جوردن جانستون یکدخترمدرسهای معمولی است. او در خانه، مدرسه، شهر و حتی همه دنیا دختری معمولی به نظر میرسد چون نه قدش کوتاه است نه بلند. نه چاق است و نه لاغر و در کل، خیلی معمولی است. او دوستداشتنی است تا اینکه سر و کله یک دختر جدید در مدرسه پیدا میشود و همهچیز را به هم میریزد. به اینترتیب با ورود مارلی هارکینز که حتما یکی از بچههای بدجنس است، جوردن دیگر نمیتوان به چیزهای خوب و معمولی فکر کند.
مارلی با رفتارش به جوردن بدی میکند و جوردن در پی تلافی است اما نمیداند باید چه کند. آیا باید خوب و معمولی باشد یا با تندی رفتار کند؟ آیا وقتی فاجعهای رخ میدهد، میتواند با رفتار خوب از پس آن بربیاید؟ آیا میشود با اخلاق خوب دیگران را از فاجعه نجات داد؟
«دختری تقریبا معمولی»، ۱۹ فصل دارد که بهترتیب عبارتاند از: اطمینان، زیبایی، خشمناک، سهدقیقه، دو چیز خوب، گرما و اعداد، کسبوکار هواشناسی، عاقبت شکوفا میشود، کمی شرور، خوببودن، پناهگاه، جریانهای هوایی رو به بالا، عزم راسخ، برندهشدن، احساسکردن با تمام وجود، ملکه ذهنشدن، مخمل و فولاد، کمک، تشویش.
در قسمتی از اینکتاب میخوانیم:
در واقع نیکی قبلا درباره ایناتفاق گفته بود _ کاری که او یکبار در جواب قضیه قلدربازی در مدرسه کرده بود. اما جوردن حتی نمیتوانست فکرش را بکند که دارد به مارلی مشت میزند. بههمینخاطر آنها فقط به بازی منچ خود ادامه دادند و درباره برنامههای خود برای تعطیلات تابستان صحبت کردند. اما در عمق افکار جوردن این ایده جدید داشت میچرخید.
وقتی کلاس ورزش تمام شد، او تصمیم گرفته بود ایده «خوب بودن با مارلی» را در پیش بگیرد _ بهنوعی آن را در چند روز آینده مرحلهبندی و یکی دو بار امتحان کند تا ببیند آیا امیدی به موفقیت هست یا نه _ اما تصمیم داشت این کار را فقط زمانی انجام دهد که ارتباط با مارلی اجتنابناپذیر است.
او هنوز هم میخواست تا جایی که امکان دارد از او دور باشد. اما مشخص شد که جوردن نمیتواند در اینباره کاری کند.
بعد از کلاس ورزش جوردن و نیکی در کلاس ماندند تا به خانم نوینز در بردن وسایلش کمک کنند، به همین خاطر وقتی که آنها به سالن غذاخوری مدرسه رسیدند، سینیهای خود را برداشتند و به انتهای صف ناهار رفتند.
اینکتاب با ۱۴۲ صفحه، ۷۷۰ نسخه و قیمت ۲۱ هزار تومان منتشر شده است.
سومین کتاب مجموعه «منِ بیچاره» برای بچهها چاپ شد
کتاب «من بیچاره کُره اسبم و هیچکاره» نوشته فریدبرت اشتونر با ترجمه کتایون سلطانی توسط نشر افق منتشر و راهی بازار نشر شد. اینکتاب، یکی از عناوین مجموعه «من بیچاره» است که انتشارات کارل هانسر وارلاگ منتشر کرده و افق با خرید حق کپیرایت، ترجمه آنها را در ایران چاپ کرده است. اینمجموعه برای کودکان گروه سنی ج نوشته شده و تا به حال ترجمه کتابهای کتاب «من بیچاره بچهام و هیچکاره» نوشته یوتا ریشتر و «من بیچاره گربهام و هیچکاره» نوشته هانا یوهانزن در قالب عناوین اول و دوم اینمجموعه چاپ شده است.
در کتاب «من بیچاره کُره اسبم و هیچکاره»، بچهها با قصه یک کرهاسب روبرو هستند و به گفته نویسنده کتاب، ایناثر دربرگیرنده داستانی برای همه آنهایی است که اسبها را دوست دارند؛ هم بچهها و هم آدمبزرگها. کرهاسب اینقصه هم مثل دو کتاب پیشین مجموعه «من بیچاره» که یک دختر و یکگربه هیچکاره بودند، هیچکاره است.
برای کره اسب کتاب پیشرو، دیگر اعصابی به جا نمانده چون کرهاسبها سرکش، پر زور و زیبا و بعضیوقتها هم کمی لجبازند اما نمیداند چرا آدمها بهخصوص دخترها فکر میکنند کرهاسبها قند و عسل هستند. البته کرهاسب اینداستان مشکل چندانی با اخلاق آدمها و حتی کلاس اسبسواری ندارد اما گاهی حالش خیلی گرفته میشود وقتی فکر میکند که فقط یککرهاسب است و هیچکاره.
تصویرگری اینکتاب توسط هیلدگارد مولر انجام شده است. داستان اینکتاب شامل عناوین زیر است:
ما کرهاسبها قندوعسل نیستیم، پسرکوچولوها گاهی بدجوری روی اعصاب میروند، اینجا که غرب وحشی نیست!، و گاهی همهچیز کاملا بیخطر شروع میشود...، ... و بعدش دیگر توقفْ توقف، دنیا آدمهای نامهربان هم دارد، اخلاق گربهها با بقیه فرق دارد، و کابویها هم موجودات عجیبیاند، بعضیوقتها هم بدشانسی پشتِ بدشانسی، سرخپوستها هم رویاهایی دارند، بزرگترها هم همهچیز را نمیدانند، و راستیراستی مینسی آنجا بود، فیونا جواهر است، ولی آخرش همهچیز به خیر و خوشی تمام شد!، اوضاعِ رعد و برقی و رویای کرهاسبی.
اینکتاب ۱۶۰ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۸ هزار تومان منتشر شده است.
اخبار
نامزدهای تاریخ و جغرافیای جشنواره نقد کتاب معرفی شدند
دبیرخانه هفدهمین جشنواره نقد کتاب، نامزدهای گروه تاریخ و جغرافیای اینرویداد را معرفی کرد. آثار راه یافته به مرحله دوم داوری هفدهمین جشنواره نقد کتاب در گروه «تاریخ و جغرافیا» امروز پنجشنبه ۱۸ دی توسط دبیرخانه اینرویداد معرفی شدند.
مقاله های «انتحال از خود و به محاق رفتن شیرازه: بررسی و نقد کتاب زن ایرانی در گذار از سنت به مدرن»، ساره عسگری، نقد کتاب علوم انسانی، شماره ۵، بهار ۱۳۹۸، «بررسی و نقد ترجمه کتاب انسان خردمند، تاریخ مختصر بشر»، حامد وحدتینسب، پژوهشنامه انتقادی متون، ش ۴، تیر ۱۳۹۸، «بررسی و نقد کتاب فرهنگ مصور باستانشناسی دوران پیش از تاریخ (ج۱)»، کوروش روستایی، پژوهشنامه انتقادی متون، ش ۴، تیر ۱۳۹۸، «بررسی و نقد کتاب مطالعات موزه (اصول و مبانی)»، بهروز افخمی، پژوهشنامه انتقادی متون، ش ۴، تیر ۱۳۹۸، «تاریخنگاری دربارة زنان در ایران؛ مطالعة موردی: نقد و بررسی کتاب زن در ایران عصر مغول از شیرین بیانی»، سارا موسوی، تاریخ نو، ش ۲۷، تابستان ۱۳۹۸، «در گیرودار فرم: بررسی و نقد کتاب روش پژوهش در تاریخ شناسی»، سیاوش شوهانی، نقد کتاب علوم انسانی، ش ۵، بهار ۱۳۹۸، «فراز و فرود یک جزیره»، رجبعلی مختارپور، جهان کتاب، ش ۳۹۵ـ۳۶۰، فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۸ به عنوان نامزدهای جشنواره نقد کتاب در گروه «تاریخ و جغرافیا» معرفی شدند.
همچنین، مقاله های «کرمانشاه، شهر شگرف ماه»، محمود ظریفیان، جهان کتاب، ش ۳۶۳ـ۳۶۱، خرداد و مرداد ۱۳۹۸، «ملاحظاتی دربارة تاریخ تاریخنگاری در دوران قاجاریه و پهلوی اول»، امین آریانراد، ثانیه، ش ۱۱ـ۱۳، مهر و آذر ۱۳۹۸، «نقد محتوا و ترجمة کتاب باستانشناسی آسیای مرکزی، از پارینهسنگی تا عصر آهن»، محمد قمریفتیده، پژوهشنامه انتقادی متون، ش ۴، تیر ۱۳۹۸، «نقد و بررسی درآمدی بر آیین زرتشتی»، شاهین آریامنش و رضا مهرآفرین، پژوهشنامه انتقادی متون، ش ۴، تیر ۱۳۹۸، «نقد و تحلیل کتاب ری؛ از زمان پیدایش تا حمله مغولان»، جواد نیستانی و محسنم سعادتی، پژوهشنامه انتقادی متون، ش ۴، تیر ۱۳۹۸، «نقدی بر کتاب باستانشناسی خلیج فارس در دورة اشکانی و ساسانی»، سرور خراشادی، پژوهشنامه انتقادی متون، ش ۴، تیر ۱۳۹۸ و «نقدی بر کتاب مقدمهای بر ژنتیک باستانشناسی»، جواد حسینزاده ساداتی، پژوهشنامة انتقادی متون، ش ۴، تیر ۱۳۹۸ جواز ورود به مرحله دوم داوری هفدهمین دوره جشنواره نقد کتاب راه کسب کردند.
روایت زندگی فرمانده یگان زرهی سپاه در «نخلها تو را میخوانند»
کتاب «نخلها تو را میخوانند» داستان زندگی سردار اصغر لاوی از فرماندهان یگاه زرهی سپاه پاسداران به قلم خانم زهرا حیدری منتشر شد. این کتاب روایتی داستانی از زندگی شهید اصغر لاوی از فرماندهان یگاه زرهی سپاه پاسداران را بیان میکند.
اصغر لاوی سال ۱۳۳۸ در خرمشهر متولد و سال ۱۳۶۵ در خرمشهر به شهادت رسید. او یکی از فرماندهان شجاع در یگان زرهی سپاه بود. اصغر لاوی با تکیه بر تجربیاتی که در عملیاتهای مهم و سرنوشتساز طریقالقدس، فتحالمبین، بیتالمقدس، رمضان، مسلم بن عقیل، محرم، بدر، خیبر و والفجر ۸ کسب کرده بود، در عملیات کربلای ۵ بهعنوان فرمانده تیپ زرهی ۲۸ صفر وارد عمل شد. در عملیات کربلای ۵ و در منطقه عمومی شلمچه پس از ده روز نبرد شدید همراه با ۱۴ تن از همرزمانش بهافتخار شهادت نائل آمد.
نخلها تو را میخوانند در ۵۶۰ صفحه و توسط مؤسسه شهید حسن باقری منتشر و روانه بازار نشر شده است.
فرصت ناشران برای رفع نواقص
ثبت نام
حسین صفری، معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران درباره ویرایش اطلاعات و تغییر قیمت کتاب ناشران در اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اظهار کرد: از روز ۱۸ تا ۲۱ دی ماه این امکان و فرصت را برای ناشرانی که ثبت نامشان ناقص مانده است فراهم کردیم تا بتوانند نواقص ثبت نامی خود را تکمیل و برطرف کنند. این نواقص میتواند شامل شماره حساب، استعلام بانک و غیره باشد.
وی ضمن بیان این که همه ناشرانی که ثبت نامشان تایید شده است با ورود به پنل نمایشگاه میتوانند نسبت به ویرایش موجودی، اطلاعات و تغییر قیمت کتاب خود اقدام کنند بیان کرد: پیش از برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ناشران میتوانند از تاریخ ۲۳ دی ماه قیمت کتابها را اصلاح کرده و موجودی خود را به روز رسانی کنند.
صفری افزود: لازم به ذکر است که تغییر قیمت کتاب تنها یکبار صورت میگیرد اما در صورتی که ناشران کتابی را چاپ کرده باشند میتوانند موجودی خود را تغییر دهند. نکته مهم این است که کتابی که روی سایت برای عرضه و فروش قرار میگیرد حتما باید موجود باشد.
معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران در پایان گفت: همچنین ناشرانی که تا کنون موفق به عضویت در سامانه پست کتاب نشدند میتوانند این کار را در اولین فرصت انجام دهند و بنا به دستورالعمل پست جمهوری اسلامی ایران یک نوبت از طریق این سامانه مرسوله پستی را ارسال کنند.
نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول تا ششم بهمنماه برگزار میشود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4438/20895/84495
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4438/20895/84496
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4438/20895/84497
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4438/20895/84499
|
عناوین این صفحه
- شهید سلیمانی واگرایی میان ایران و اسلام را به همگرایی تبدیل کرد
- ترجمه کتاب تاریخ نویدبخش انسان چاپ شد
- اخبار
- اخبار