|
دست کاری گرایش فرهنگی و ملی کودکان با وارد کردن اسباببازی خارجی
چند سالی است که دغدغه صنایع فرهنگی و زیرمجموعههای آن در کشور داغ شده و پرداختن به آن جزئی از اتفاقات، رویدادها، فستیوالها شده است. مسئله اهم و قابل تأمل در این زمینه، حوزه اسباببازی است، حوزه مهمی که به خاطر مهم بودن از درجه اهمیت فرهنگی ساقط شده و به سمت روتین و رکود رفته است. به نوعی صنعت اسباببازی شده سرگرمی برای مسئولانی که حوزه بکر پیدا کردند و ترجیح دادند متفاوتتر گام بردارند.
فعالان و تولیدکنندگان این حوزه هم دستبه کار شدند و به سمت تقلید و اقتباس از غربیها و اروپایی حرکت کردند راهی که همچنان ادامه دارد و حتی بسیاری از کارشناسان، فعالان و منتقدان صنعت اسباببازی را صنعتی نوپا در مرحله آزمون و خطا میدانند و نقدشان در این موضوع به مسئله کپی کردن محصولات نیست بلکه کپیکردن در این مرحله را نیازمند پیشرفت در این حوزه میدانند و اذعان دارند که کپی کردن محصولات خود به نوعی خلاقیت به حساب میآید. نباید این توقع را داشت که بدون علم و دانش و حتی نبود رشتههای آکادمیک دست به خلق محصولات اسباببازی بزنیم و کپی کردن محصولات را ایراد بدانیم.
کپی کردن محصولات اسباببازی مهره جدانشدنی در این صنعت شده است زیرا گردش مالی خوبی در این زمینه ایجاد میشود و این مسیر موفقیت است اما مسئله و سوال اصلی که وجود دارد این است که آزمون و خطا توسط «کپیکردن» تا کی ادامهدار خواهد بود و درصد خطا در کپی کردن پیوست فرهنگی را چگونه میتوان جبران کرد. کپی کردن ایده اولیه محصولات تفکر غلطی نیست اما کپیبرداری از فرهنگ غربی خطراتی و عواقب ناگواری دارد پس باید برای احیای فرهنگ ایرانی خودمان بکوشیم.
کپی کردن محصولات اسباببازی مهره جدانشدنی در این صنعت شده است زیرا گردش مالی خوبی در این زمینه ایجاد میشود و این مسیر موفقیت است اما مسئله و سوال اصلی که وجود دارد این است که آزمون و خطا توسط «کپیکردن» تا کی ادامهدار خواهد بود و درصد خطا در کپی کردن پیوست فرهنگی را چگونه میتوان جبران کرد
بهنام زنگی، رئیس انجمن علمی پژوهشهای هنری ایران و پژوهشگر در حوزه صنایع فرهنگی با مثالی درباره نظرات کودکان درباره طراحی اسباببازیها میزند و میگوید: در همایشی از کودکان خواسته شد تا درباره اسباببازیها نظرات و دیدگاههایشان را بیان کنند، خیلی جالب بود تفکر بچهها دو گروه شده بود. برخیها میگفتند وضعیت موجود در حوزه اسباببازی خوب است. و اسباببازیهایی که وارد میشود جذاب هستند و ما از بازی کردن لذت میبریم. برخی دیگر که کمی عمیقتر نگاه میکردند مدعی بودند هر چند خوب است ولی باید از ارزشهای فرهنگی خودمان در اسباببازیها داشته باشیم تا با آنها سروکار داشته باشیم.
او درباره قهرمانسازی و معرفی اساطیر ملی به کودکان بیان میکند: کودکی حین بازی میگفت من بهعنوان کودک باید اساطیر و قهرمانهای ملی ایران را در اسباببازیهای خود ببینم که نمیبینم و ناخودآگاه بدون اینکه متوجه شوم به سمت اسطورههای غیرواقعی سایر فرهنگ و ملتها کشیده میشوم.
این پژوهشگر با اشاره به این موضوع که با شنیدن نظرات کودکان تحولی در نگرش ما ایجاد شد و همچنین کسانی که در این حوزه فعالیت دارند و اسباببازی وارداتی را مطلوب میدیدند با این طرز نگرش مواجه شدند، رویکردشان تغییر کرد، ادامه میدهد: وقتی ما اینها را به دقت گوش کردیم. کسانی که وضعیت موجود و اسباببازیهای وارداتی را مطلوب میدیدند صرفاً تفکرشان این بود که باید چیزی باشد ما بازی کنیم و سرگرم شویم. ولی آن طیف دیگری که فکر میکرد تنها لذت بردن از اسباببازی کافی نیست و باید یک رویکرد ملی در آن وجود داشته باشد که ما آموزش ببینیم به نظر میرسید که تفکرش خیلی عمیقتر است.
او میگوید: گروه اول میگفتند تولیدکننده داخلی نمیتواند تولید کند ما چه کار کنیم؟ گروه دوم میگفت درست است نمیتواند تولید کند ولی علتش این است که ما حمایت نمیکنیم اگر ما ۱ سال یا ۲، ۳ سال هر چند اسباببازیهای ضعیف داخل را خرید کنیم آن تولیدکننده به اشتیاق میآید ما محصولش را دوست داریم سراغ تولید بهتر میرود؛ یعنی حتی تا اینجای کار را هم دیده بود که چند سالی یک دوره زمانی اسباببازی شاید کمتر جذاب داخلی را بخرد بلکه این تولیدکننده داخلی قوی شود تا سراغ نمونههای بهتر تولید برود.
کودکی حین بازی میگفت من بهعنوان کودک باید اساطیر و قهرمانهای ملی ایران را در اسباببازیهای خود ببینم که نمیبینم و ناخودآگاه بدون اینکه متوجه شوم به سمت اسطورههای غیرواقعی سایر فرهنگ و ملتها کشیده میشوم
این پژوهشگر حوزه صنایع فرهنگی با اشاره به دلبستگی کودکان به فرهنگی بومی و اصیل ایرانی میگوید: تمام این توصیفات نشان میدهد در جوهره فکری بچهها این موضوع مسئلهمند است. این دلبستگی به ایران و فرهنگ بومی امکان ندارد وجود نداشته باشد. شما یک انسانی را به شکل غریزی بدون مداخله فرهنگی در یک محیطی بگذاریم تا تربیت شود حتماً علاقهمندیهای فرهنگی، ناسیونالیستی و ملی خودبهخود درونش وجود خواهد داشت و این غریزی است. بدون مداخله به سرزمین، کشور، شهر، خانه و کوچهاش دلبستگی پیدا میکند.
زنگی درباره اسباببازیهای وارداتی میگوید: اسباببازیهایی که الان وارد میکنیم نوعی مداخله است و مداخلهای در تشخیص کودک انجام میدهد حتی شاید داریم گرایشهای ملی و فرهنگی او را دستکاری میکنیم. مسئله اینجاست اگر شرایطی فراهم کنید یک شرایط بیطرفی باشد که کودک بتواند انتخاب کند حتماً نمونههای داخلی را انتخاب میکند. نمونههایی که اسمش ایرانی است وقتی میگوئیم این قهرمان، بارها اسمش را در خانواده در داستانها شنیده است در فرهنگش شنیده است یا همینکه احساس میکند در تاریخش بوده، شک نکنید این را ترجیح خواهد داد و در دایره ترجیحات آن کودک قرار خواهد گرفت. منوط بر اینکه این مداخلاتی که ما داریم کمتر شود، به نظرم بحث ترویج بیش از اینکه روی کودکان ما باید پیاده شود و به سمت ترویج بازیهای سازنده برای کودکان برویم باید به تولیدکنندگان، والدین، مدارس و مربیان آموزش دهیم که پی به اهمیت موضوع ببرند.
یک سال مهمان نداشتیم آب دستش بدهیم
اکبر رضوانیان که ریاست جامعه بومگردی استان اصفهان را نیز به عهده دارد گفت: همه تاسیسات گردشگری سال سختی را سپری کردند؛ در این یک سال مهمان نداشتند که یک لیوان آب دستش بدهند، چگونه می گویند در برخی از این خانهها برای مهمان شراب سرو میشود؟!
او اظهار کرد: بارها درخواست و تاکید شده مانع گسترش و فعالیت اقامتگاههای غیرقانونی شوند. روستاهای زیادی داریم که فقط دو اقامتگاه بومگردی دارند درحالی که تعداد زیادی خانه بدون مجوز در کنار آنها فعالیت میکنند، این خانهها هیچ ارتباطی به بومگردیها ندارند و ما هم به فعالیت آنها معترض هستیم.
رضوانیان با بیان اینکه برای کسب مجوز اقامتگاه بومگردی باید مراحل زیادی طی شود و نظارتها مستمر از سوی دستگاههای مختلف صورت میگیرد، افزود: مثلا اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در هر استان ناظر بر مسائل فنی، تاریخی و ثبت ملی ساختمان است. ادارههای بهداشت، نظارتهای مربوط به آشپزخانه، محل تهیه غذا و آشپزها را انجام میدهند. پلیس نظارت بر اماکن نیروی انتظامی نیز با نظارتهای سرزده مهمانها را کنترل میکند و اگر بومگردی و یا اقامتگاهی، مهمان بدون مدارک پذیرفته باشد، بلافاصله پلمب میشود. آتشنشانی هم بر امنیت اقامتگاه ناظر است و پیش از صدور مجوز، مدیریت و صاحب اقامتگاه و برخی نیروها نیز از اداره اطلاعات استعلام میشوند و سوابق آنها بررسی میشود. با وجود این تعداد دستگاه ناظر و سختگیری در صدور مجوز، چرا هنوز برخی سوال میکنند چه کسانی و کجا روی بومگردیها نظارت دارند؟! شاید آنهایی که در اینباره اظهارنظر کردهاند در اینباره اطلاعات ندارند.
او سپس این سوال را مطرح کرد که آیا این دلیل قانعکنندهای است که هر شخصی از هر جایگاهی برخی اتفاقات را که مورد تایید ما هم نیست، به همه بومگردیها و صاحبان تاسیسات گردشگری تعمیم دهد؟ این اقامتگاهها مطابق قانون جمهوری اسلامی مجوز دارند و تحت نظارت هستند.
رضوانیان با بیان اینکه خانوادهمحور بودن بومگردیها سبب شفافیت در ساختار آنها شده که اصلِ آن در تضاد با فساد است، گفت: بومگردیها اغلب در بافت روستایی و تاریخی شهرها ایجاد شدهاند؛ در کنار مسجد و حسینیه و مکانهایی که با اعتقادات و فضاهای بومی منطقه درهم تنیده شده است. نیروی حاضر در آنها معمولا از جامعه محلی است و با آنها تعاملاتی دارد. بنابراین بومگردی به پایداری خود، شهر، روستا و مردم محلی فکر میکند و منجر به اشاعه فساد نمیشود.
نایبرئیس جامعه بومگردی با اشاره به بیکاری بومگردیها اظهار کرد: نه تنها بومگردیها، بلکه همه تاسیسات گردشگری نزدیک به دو سال است وضعیت اقتصادی و معیشتی خوبی ندارند. این اقامتگاهها معمولا دو طیف مسافر دارند؛ گردشگران خارجی و طبیعتگردان که بعد از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، سفر توریستهای خارجی به ایران کم شد و بعد از گرانی بنزین هم سفرهای داخلی کاهش یافت. در تمام این مدت دغدغه همه ما حفظ نیروی انسانی و بقا بوده است. در این یک سال هم ارتباطمان را با ۱۶ استان که جامعه بومگردی دارند مستمر ادامه دادهایم تا مبادا اقامتگاهی از چرخه خارج شود و یا نیروها بیکار شوند. آخرین لطفی هم که به ما شده وام با سود ۱۲ درصد و بازپرداخت دوساله بود که نمیدانم چند درصد از بومگردیها یا تاسیاست گردشگری موفق به دریافت آن شدند. متاسفانه گردشگری همهطوره مورد بیمهری است.
او افزود: همه ما شرایط دولت و تحریمها را متوجه هستیم. عطای حمایت را هم بخشیدهایم. حداقل بیانصاقی نکنند. خوشباور بودیم که از ما به خاطر اشتغالزایی، ارزآوری، رونق اقتصاد در بافتهای تاریخی و روستایی و تبدیل تهدیدها به فرصت، حمایت میشود. کفه فرهنگی در این اقامتگاهها بر کفه تجارت سنگینی میکند؛ در بسیاری از این اقامتگاهها روی آیینها و سنتها تاکید بسیاری میشود، به طوری که بیشتر آنها پاتوقهای فرهنگی، مذهبی و ایرانی ـ اسلامی شدهاند. حال امکان دارد در بعضی جاها شاهد اتفاقات ناگوار باشیم اما آیا این اتفاقات در جای دیگر رخ نمیدهد؟ آیا با یک اتفاق باید آبروی کل صنف را ببرند؟ بومگردی یک واژه معمولی نیست، گویای هویت و رنج جماعتی است و نباید به سادگی آن را کنار واژه فساد بگذارند.
رضوانیان از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست کرد نسبت به اظهاراتی که مطرح شده مواضع منفعلانه نداشته باشد و با توجه به جایگاه ویژه علمای دینی و نمایندگان مجلس در بین مردم، دیداری با آنها داشته باشد تا نقش گردشگری در ارزآوری و اشتغالزایی و اثر تحریم و کرونا بر معیشت آن مطرح شود تا حداقل شاهد حمایتهای لفظی باشیم و کمی دلگرم شویم.
او اظهار کرد: گردشگری در این دوران خیلی سختی کشید. به این فکر کنیم یک روستایی که با هزار امید خانهاش را به بومگردی تبدیل کرده و یک سال هم بدون هیچ درآمدی با بدهی پشت سر گذاشته، وقتی میشنود در کنار فعالیتش از کلمه «فساد» استفاده شده، چقدر ادامه مسیر برایش دشوارتر میشود.
افزایش بومگردیها به عنوان اقامتگاه «ارزان» و «خانوادهپسند» یکی از ایدههای علیاصغر مونسان از زمان آغاز ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود. سقف عددی که او به آن فکر میکرد دوهزار واحد بومگردی بود که البته از ابتدا به این نگاهِ صرفا آماری نقدهایی وارد شد. در نهایت، علیاصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زمستان ۹۸ خبر داد که تعداد بومگردیها از مرز دوهزار واحد عبور کرده است؛ اقامتگاههایی که دقیقا از همان روزها که همزمان شد با شیوع ویروس کرونا، یک سال تعطیلی و بیکاری را تجربه کردهاند و برخی از آنها برای رهایی از بار هزینهها حتی به حراج گذاشته شدهاند.
برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، یکم تا ششم بهمن ماه ؛
نمایشگاه مجازی کتاب، حرکت جمعی ناشران است
علی موذنی رماننویس و نمایشنامهنویس در گفتوگو با روابطعمومی خانه کتاب و ادبیات ایران در خصوص برگزاری نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران با اشاره به این که گمان میکنم همچنان رونق کتاب خریدن بیشتر از خریدِ آنلاین باشد، بیان کرد: مطمئنم خرید مجازی کتاب رونق میگیرد و حتی فکر میکنم از خرید مستقیم کتاب هم جلو میزند و این روندی اجتناب ناپذیر است. شخصا از هر اقدامی که منجر به فروش کتاب شود، استقبال میکنم و آن را به فال نیک میگیرم، حالا میخواهد این اتفاق واقعی باشد یا مجازی.
او با اشاره به این که بسیاری از ناشران فروش مجازی دارند و در شبکه های اجتماعی و صفحات مخصوص به خود کتابهایشان را در معرض دید و فروش گذاشتهاند عنوان کرد: درواقع ناشران اکنون هم سفارش کتاب میگیرند و ارسال میکنند هم به صورت دیجیتالی فروش دارند. این نشان میدهد که سالهاست ناشران پی به قابلیت مجازی بردهاند و عدهای زودتر و عدهای هم دیرتر خود را با این شرایط وفق دادهاند و وارد بازار مجازی شدهاند، چون تغییر را احساس کردهاند و پذیرش آن را امری اجتناب ناپذیر میدانند. در نمایشگاه مجازی کتاب نیز فعالیتهای فردی ناشران در دنیای مجازی تبدیل به یک حرکت جمعی شده است.
این نویسنده ضمن بیان این که برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی قطعا موثر خواهد بود گفت: در فضای مجازی مدتهاست برنامههای خودجوش از طرف محققان و پژوهشگران در حوزههای مختلف به صورت زنده با حضور چند هزار نفر برگزار میشود که به نظرم جذاب و دیدنیاند و بخصوص که بار علمی هم دارند و برای مخاطب آموزندهاند.
وی در ادامه اظهار کرد: فکر میکنم نشستهای مجازی در حوزه کتاب جزو جذابترین بخشهای نمایشگاه مجازی باشد. این بخش حتی میتواند بعد از پایان نمایشگاه نیز استمرار داشته باشد، چون در فضای مجازی شاهدم که چطور عدهای بدون دانش و تخصص لازم به معرفی کتاب میپردازند و مخاطبانی را که به آنها اعتماد کردهاند، به اشتباه میاندازند. چند خطی پر از غلطهای املایی و غلطهای مفهومی درباره کتابی که خواندهاند، مینویسند و چه بسا کتاب خوبی را به عنوان اثری به درد نخور معرفی کنند و کتابهای سطحی و بی ارزش را خواندنی.
موذنی همچنین عنوان کرد: کسی که بیننده پر و پا قرص فیلم هندی است، قطعا نمیتواند درک درستی از یک شاهکار سینمایی داشته باشد. ورود به حوزه نقد کتاب یعنی ورود به حوزه مهندسی اثر. بدون نقشه مهندسی نمیشود خانه خوب ساخت چنان که حتی برای تخریب هم اگر اصول مهندسی رعایت نشود، یا آن خانه آوار میشود روی سر کارگرها یا خانه مجاور را خراب میکند. پس دانش نقد برای بررسی هر اثری در هر رشتهای مهم است. بیشتر کسانی که در صفحه خودشان درباره کتابها مطلب مینویسند، استعداد دارند، اما به دانش و ابزار نقد اشراف ندارند، برای همین نقشه راهی را که نویسنده برای اثرشترسیم کرده، در نمییابند و مثل یک گم شده در شهری غریب به دور خود میچرخند.
او در ادامه گفت: حتی دیدهام روابط عمومی بعضی ناشران کتابهای منتشر شده ناشر را طوری معرفی میکنند که از لابلای سطورشان بر میآید که کتاب را نخرید. در همین صفحات نظرهایی از طرف خوانندگان ارائه میشود که نشان میدهد خوانندهاش نیاز به راهنمایی دارد و باید به او خط داده شود تا سره را از ناسره تشخیص دهد، اما متاسفانه اقدامی موثر از سوی ناشر صورت نمیگیرد.
این نویسنده اظهار کرد: درنتیجه نمایشگاه مجازی کتاب تهران باید در این زمینهها قوی ظاهر شده و به مخاطبان بفهماند که برای شناخت درست کتاب باید به متخصصان مراجعه کنند نه کسانی که شناخت لازم را ندارند و طبق سلیقه رشد نایافتهشان کتاب معرفی میکنند.
وی ضمن بیان این که خوانندهای که در دنیای مجازی سیر میکند، مدام در حال خواندن مطلب است بیان کرد: او بسته به سطح دانش و سلیقهاش انتخاب میکند که سراغ چگونه مطالبی برود. به نظرم هدف و رویکرد نمایشگاه مجازی باید جذبِ هر چه بیشتر خوانندگانی باشد که وقتشان را که سرمایه بزرگ زندگی آنهاست، در پرداختن به کلیپها و مطالب بی ارزش از دست میدهند.
موذنی در پایان گفت: جذب و پرورش خوانندههای سطحی به خوانندههای جدی بالاترین هدف همه ما باید باشد و دنیای مجازی از این قابلیت برخوردار است که مخاطب را مستقیما به متخصصان وصل کند و از آنها سوال بپرسد. در عالم واقع این دسترسی چندان محتمل نیست. حتی در کتاب فروشیها هم شما این امکان را پیدا نمی کنید که به نویسندگان وصل شوید، اما در دنیای مجازی این امکان محتملتر است. بنابراین مخاطب در چنین نمایشگاهی درعین آن که میتواند مطالبی را که ناشر در مورد هر کتابی که منتشر کرده، بخواند و آشنایی کلی با آن پیدا کند، چه بسا با جستوجو در مثلا شبکه های اجتماعی بتواند به صاحب اثر هم وصل شود.
پس از لغو نمایشگاه کتاب تهران در فروردین، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به دنبال راهی برای حمایت از ناشران و بازار کتاب کشور بود و با استفاده از تجربیات حضور در نمایشگاههای مجازی برگزار شده توسط دیگر کشورها، نظیر نمایشگاه بزرگ کتاب فرانفکورت که مجازی برگزار شد، تصمیم بر برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی گرفت و محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به ریاست ایوب دهقانکار را مسئول برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب معرفی کرد.
نمایشگاه مجازی کتاب تهران، یکم تا ششم بهمن ماه برگزار خواهد شد.
اخبار
نمایشگاه کتاب جشنواره فیلم کوتاه تهران مجازی برگزار میشود
نمایشگاه «کتاب و سینما» همزمان با سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه با درنظر گرفتن تخفیفات ویژه برای علاقه مندان 1 تا 6 بهمن در فضای مجازی برگزار میشود.
به گزارش امتیاز، نمایشگاه مجازی «کتاب و سینما» به مناسبت سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با همکاری سایت بوفه کتاب در ایام برگزاری این رویداد برگزار میشود.
این نمایشگاه یکم تا ششم بهمن 99 در سایت www.boofeketab.com قابل دسترس است. این اقدام به دنبال شیوع ویروس کرونا و عدم امکان برگزاری نمایشگاه به صورت حضوری صورت گرفته و طی آن تمامی آثار منتشر شده توسط انجمن سینمای جوانان ایران به همراه سایر کتب سینمایی با در نظر گرفتن تسهیلاتی همچون تخفیف ویژه در سایت نامبرده انجام میشود.
علاقه مندان به بهرهمندی از کد تخفیف کتابهای سینمایی می توانند با وارد کردن کد تخفیف tisff.37 در سایت مذکور علاوه بر تخفیفهای موجود از 10 درصد تخفیف بیشتر استفاده کنند.
نمایش فیلمهای سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران ۱ تا ۵ بهمنماه ۹۹ صورت میگیرد. این رویداد ششم بهمن نیز با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان خواهد داد.
با اجرای نمایش «آسمانی دیگر»
اجراهای تئاتر صاحبدلان از محوطه تئاتر شهر آغاز میشود
با از سرگیری اجراهای تئاتر صاحبدلان نمایش «آسمانی دیگر» به نویسندگی و کارگردانی شهاب راحله در محوطه تئاتر شهر اجرا میشود.
به گزارش امتیاز، اجراهای تئاتر دهمین دوره تئاتر صاحبدلان که به دلیل محدودیت های کرونایی در تهران و اغلب استان ها متوقف شده بود اجراهای خود را با نمایش «آسمانی دیگر» در محوطه تئاتر شهر از سر می گیرد.
در خلاصه نمایش «آسمانی دیگر» که با بازی امیرحسین مهماندوست اجرا می شود آمده است: آسمان ایران تغییر کرده و گویا مردمانش از بزرگان و ستارگان دفاع مقدس فاصله گرفتند و مردی دستفروش سعی دارد تا خاطرات را روایت کند و شاید حالمان خوب شود.
«آسمانی دیگر» به کارگردانی شهاب راحله روزهای 29و 30 دی و 1 بهمن در محوطه تئاتر شهر ساعت 16:30 اجرا می شود.
کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی در ادامه برگزاری تئاترصاحبدلان در ادوار گذشته، ماه صفر امسال نیز دوره دهم این رویداد تئاتر دینی را در تهران و استان کشور در بخش صحنه ای،محیطی و خیابانی و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار کرد. اما با افزایش فراگیری کرونا در کشور اجرای نمایش های تئاتر صاحبدلان نیز متوقف شد و این روز ها با بهبود شرایط آثار باقی مانده از اجرا در تهران و دیگر استان ها اواخر دی و اوایل بهمن ماه اجرا خواهند شد.
ارتقای کیفیت چاپ بسته بندی از تاثیرات برگزاری جشنواره چاپ است
کیوان کاشفی رییس اتحادیه چاپخانهداران کرمانشاه درباره سه ویژگی برجسته برگزاری جشنواره چاپ گفت: نخستین و مهمترین آنها بحث ارتقای کیفیت چاپِ بستهبندی در کشور است. این جشنواره جنب و جوشی در حوزه چاپ ایجاد میکند که در نهایت موجب کیفیت کارهای چاپی میشود. با اینکه همیشه در سالهای گذشته به بستهبندی و کیفیتها انتقاد میکردیم اما امروز میتوانیم ادعا کنیم که این بخش ارتقا پیدا کرده کالاهای ایرانی به لحاظ بستهبندی، لیبلینگ و برندینگ کیفیت خوبی دارند.
وی یادآور شد: بهنظر من برگزاری جشنواره چاپ طی سالیان گذشته توانسته این رونق را در میان فعالان این حوزه ایجاد کند و موجب سرمایهگذاریهای جدید و ارتقای سطح کیفی کالاهای چاپی اعم از کارهای تبلیغاتی، کتاب و بستهبندی شود.
کاشفی در بخش دیگر صحبتهای خود با اشاره به نقش دیگری که جشنواره چاپ در طول این سالها ایفا کرده است، گفت: این جشنواره در حساسسازی و مطرح کردن حوزه چاپ در کشور نقش موثری داشته است. وقتی جشنواره برگزار میشود تا مدتها مسایل و موضوعات مربوط به چاپ مطرح میشود و دستگاهها و نهادهای مسئول به این حوزه بیشتر میپردازند، نظارتها بیشتر میشود و میتوانیم مسایل و مشکلات این حوزه را به این بهانه با آنها در میان بگذاریم.
وی همچنین در ادامه صحبتهای خود عنوان کرد: همین که یک کانون خبری در حوزه چاپ ایجاد کنیم که میان مسئولان و تصمیمگیران حساسیت ایجاد کند خیلی خوب است هرچند معتقدم که تاکنون نتوانستیم از این موضوع استفاده کنیم تا از فضای لازم برای سرمایهگذاری و رفع بعضی از مشکلات حوزه چاپ بهره ببریم.به گفته کاشفی، نقش سوم و آخر جشنواره چاپ این است که نوعی رقابت سازنده را در میان فعالان این حوزه ایجاد کرده است. زیرا افرادی که در این جشنواره شرکت میکنند از قبل برنامهریزی دارند و رقبای خود را میبینند و نمونه کارهای برگزیده به ارتقای کیفیت چاپخانهها کمک میکند.
بیستمین جشنواره ملی چاپ در زمستان ۱۳۹۹ برگزار میشود و متقاضیان حضور در بخش مسابقات چاپی میتوانند برای شرایط حضور در رقابت و ثبتنام در بخش مسابقات به پایگاه جشنواره ملی چاپ به آدرس https://nppf.farhang.gov.ir/ مراجعه کنند.
اخبار
مهلت ارسال آثار به جشنواره «هنر زنده است» تمدید شد
به دلیل تقاضای مکرر هنرمندان و طی بررسیهای انجام شده و مشورت با دبیران بخش های مختلف، مهلت ثبتنام و ارائه آثار به دبیرخانه جشنواره «هنر زنده است» تا 15 بهمن ماه سال ۱۳۹۹ تمدید شد.
به گزارش امتیاز، درپی تقاضاهای مکرر هنرمندان و ضمن تماس های شفاهی و مکتوب برای تمدید مهلت ارسال آثار، شورای سیاستگذاری جشنواره «هنرزنده است» با تمدید مهلت ثبتنام و ارائه آثار به دبیرخانه موافقت کرد.
بنابراین گزارش، شورای سیاستگذاری جشنواره با بررسی علل مطرح شدن این تقاضاها که تقارن مهلت تحویل آثار با امتحانات دانشگاهها و مدارس عالی و حضور در جشنواره های متعدد از سوی هنرمندان عزیز است ، با تمدید مهلت تحویل آثار تا 15 بهمن ماه موافقت کرد.
جشنواره ی هنر زنده است در چهاربخش : فیلم(به دبیری کمال تبریزی) ، تئاتر(به دبیری بهروز غریب پور)، موسیقی(به دبیری فردین خلعتبری) و دیجیتال آرت(به دبیری محمود کلاری) بدون محدویت شرکت آثار در سایر جشنواره پذیرای تولیدات متنوع هنرمندان جوان کشور- در بخش رقابتی- و هنرمندان مطرح کشور در بخشهای غیررقابتی است و برابر با فراخوان منتشر شده جوایز نقدی و نشان جشنواره به برگزیدگان پرداخت خواهد کرد .
نخستین دوره جشنواره آنلاین «هنر زنده است» را مؤسسه فرهنگی هنری «برداشت آخر» و مجموعه فرهنگی هنری «مربع11 « برگزار میکنند و متقاضیان جهت کسب اطلاع از جزئیات فراخوان جشنواره با شماره 09035943899 تماس بگیرند. همچنین برای دریافت اخبار جشنواره و مطالعه کامل فراخوان میتوانند به آدرس سایت و اینستاگرام https://portal.aafestival.ir مراجعه کنند.
کالبد شکافی ماجرای شبنم نعمت زاده در
«بوی خون»
«آقازاده» به روایت کامبیز دیرباز و داستان تیر خوردن امیر آقایی
هشتمین قسمت از مستند «بوی خون» با حضور کامبیز دیرباز، محمدعلی ابطحی و داریوش چیوایی در فیلیمو و نماوا منتشر شد.
به گزارش امتیاز، این قسمت با نام «ناصرخسرو» با موضوع احتکار و قاچاق دارو آماده شده و کامبیز دیرباز به عنوان ضدقهرمان قصه «آقازاده» در آن از حضور در این سریال و چالش های نقش شهنام سخن می گوید و با محمدعلی ابطحی فعال سیاسی اصلاحطلب درباره مفهوم آقازادگی گفتگو شده است.
همچنین داریوش چیوایی کارشناس حوزه سلامت به کالبد شکافی ماجرای احتکار و قاچاق دارو توسط شبنم نعمت زاده می پردازد.
پشت صحنه سکانس قتل نیما بحری و ماجرای اتفاقی که برای امیر آقایی کاراکتر این شخصیت در لحظه ثبت پلان تیر خوردن افتاده از دیگر بخش های جذاب این قسمت است.
«بوی خون» به کارگردانی وحید سعیدی، نویسندگی احمد رنجبر و تهیه کنندگی سید امیر موسوی نیا با هدف بررسی پرونده های سیاسی اجتماعی که در سریال «آقازاده» مطرح شده، هر یکشنبه در سامانه های فیلیمو و نماوا منتشر و همزمان روی سوپر اپلیکیشن روبیکا بارگذاری می شود.
میزبانان آنلاین جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
سامانههای برخط هاشور(خانه جشنواره)، ودیو و تیوال نمایش فیلمهای بخش مسابقه بینالملل و تعدادی از آثار مسابقه ملی سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران را برعهده گرفتند.
به گزارش امتیاز، تمامی فیلمهای بخش مسابقه بینالملل و تعداد 75 فیلم مسابقه ملی سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران که با رضایت فیلمسازانشان انتخاب شده اند، در سامانههای برخط هاشور، ودیو و تیوال در ایام برگزاری این رویداد نمایش داده میشوند.
سامانه هاشور به عنوان خانه جشنواره سی و هفتم انتخاب شده است و علاوه بر عموم، میزبان هنرمندان و اهالی رسانه و فیلم کوتاه خواهد بود. همچنین سامانه های ودیو و تیوال نیز امکان تماشای آثار را برای عموم مردم فراهم خواهند کرد.
علاقه مندان به تماشای آثار در سامانه هاشور باید ابتدا در پرتال portal.tisff.ir ثبت نام کرده و پس از احراز هویت توسط انجمن سینمای جوانان ایران از لینک مربوط به خانه جشنواره طبق جدول منتشر شده آثار حاضر را در این سامانه دنبال کنند. قیمت بلیت هر فیلم برای عموم مردم 5 هزار تومان در نظر گرفته شده است و همه عواید بلیت فروشی به صاحب اثر تعلق میگیرد.
گفتنی است فیلمهای هر روز جشنواره طبق جدول نمایش از ساعت 10 صبح هر روز در خانه جشنواره و سایر سامانهها بارگذاری شده و برای مهمانان جشنواره تا پایان رویداد و برای سایر مخاطبان تا ساعت 24 همان روز قابل دسترسی است.
نمایش فیلمهای سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران ۱ تا ۵ بهمنماه ۹۹ صورت میگیرد. این رویداد به دبیری سید صادق موسوی ششم بهمن نیز با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان خواهد داد. اخبار و اطلاعات جشنواره در سایت www.iycs.ir قابل دسترس است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4443/20933/84702
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4443/20933/84703
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4443/20933/84704
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4443/20933/84705
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4443/20933/84706
|
عناوین این صفحه
- دست کاری گرایش فرهنگی و ملی کودکان با وارد کردن اسباببازی خارجی
- یک سال مهمان نداشتیم آب دستش بدهیم
- نمایشگاه مجازی کتاب، حرکت جمعی ناشران است
- اخبار
- اخبار