|
ماجراهای جدید سعید آقاخانی و بازیگرانش در 1400
تلویزیون امسال هم «نون.خ» دیگری برای ایام نوروز روانه شبکه یک سیما میکند. کاری که نسبت به سریال شبکه دو، «بوتیمار» شبکه سه و «هشت آباد» علی مسعودی با قدمت بیشتری است و البته با اعلام سیروس مقدم قسمتهای باقیمانده فصل ششم «پایتخت» را هم روی آنتن خواهیم داشت. اما با استقبالی که مخاطب در فصل دوم نسبت به مجموعه سعید آقاخانی و اهالی «نون.خ» نشان داد، این سریال از هر جهت رقیب سرسختی برای کنداکتور نوروزی تلویزیون به حساب میآید.
یکی از اتفاقات قابل توجه، نمایشِ آداب و رسوم و توجه آقاخانی و گروه نویسنده سریال به داشتنِ قصه، موقعیتهای بکر و شوخیهای با چارچوب است. شاید تیکههای جذاب و به روزِ «نون.خ» خصوصاً در فصل دوم، توجه بسیاری را به این نکته جلب کرد که میتوان با ایده و خلاقیت هم مخاطب را خنداند. چرا که پیش از این بسیاری میگفتند که شاد کردن مردم سخت است و باید با هر قیمتی این کار را کرد.
سعید آقاخانی در لا به لای صحبتهایش به خانواده و صیانت از خانواده اشاره میکند که باید در دلِ سرگرمی و شاد کردن مخاطب، آموزهای هم برای سبک زندگی ایرانی داشت. در پشت صحنه روزهای پایانی تصویربرداری سریال «نون.خ» به سراغ هنرمندان این مجموعه تلویزیونی رفتیم و با آنها همکلام شدیم که باید برای سریالهای چند فصله تلویزیون چه کاری کرد تا کماکان دلچسب و جذاب باقی بمانند.
صدای کاتدادنهای سعید آقاخانی میآید
برای رفتن به سرِ صحنه فصل سوم نسبت به فصل دوم، فاصله کمتری داشتیم، چون این بار اهالی «نون.خ» به روستای سنجریانِ تهران آمده بودند. وقتی به بلندای این روستا میرسیدیم خانههای روستایی را میدیدیم که صدایِ کات دادنهای سعید آقاخانی تا نزدیکیهای آنجا به گوش میرسید.
او ماسکزده با همان شکل و شمایلِ نورالدین خانزاده جلوی دوربینهای رسانهها حاضر شد و گفت این بار روی برخی دیگر از ظرفیتهای قصه مثل گیاهان دارویی تمرکز کردیم. هدف ما خنداندن و شاد کردن مردم است و آن روزی که مردم نخندند، آن روز حتماً روز مرگ ما است.
توجه به مهاباد و آذربایجان غربی
اولین سریالی که ماسک میزنند!
کارگردان سریال «نون.خ» به لوکیشنهای سریال اشاره کرد و افزود: کردستان و کرمانشاه را داریم و در آن لوکیشنها هم تصویربرداری میکنیم. امسال تصاویری از مهاباد و آذربایجان غربی هم داریم.
وی با اشاره به اینکه نون.خ اولین سریالی است که بازیگرانش ماسک دارند، خاطرنشان کرد: ما اولین کاری هستیم که با ماسک بازی میکنیم و کاراکتر کرونایی هم در کار داریم. تمام تلاشمان هم این است که سریال جذابتر باشد.
شوخی با انتخابات آمریکا!
آقاخانی درباره شوخیهای این سریال از جمله پیشبینی انتخابات آمریکا و جشنواره فجر گفت: ما پیشبینی نکردیم برداشت از کار ما اینگونه بود و از این دست شوخیها هم داریم. البته شوخیهایی سال گذشته داشتیم که خیلیها دلخور شدند و خیلی باید با احتیاط پیش رویم چون درباره هر چیزی حرف بزنیم به یکی برمیخورد و الان هم همه آشنا دارند میتوانند جلوی کار را بگیرند و از هر جایی برای ما مشکل ایجاد کنند.
شوخی با وزیر جوان کسی را ناراحت نکرد اما...!
وی اضافه کرد: شوخیهای زیادی هم البته داشتیم در فصل پیش ما شوخیای با وزیر جوان داشتیم که برخوردها از طرف خودشان فوقالعاده بود با اینکه نگرانی داشتیم که به آنها بربخورد درحالیکه هیچ مشکلی پیش نیامد و دقیقاً از آنجایی که میترسیدیم، مشکلی پیش نیامد و برعکس از جایی که نمیترسیدیم واکنشهایی داشتیم که خیلی وقتها دست ما را میبندد.
آقاخانی درباره ورود به قومیت جدید، تأکید کرد: آنقدر که به قوم کُرد میپردازیم به قومیت جدیدی نمیپردازیم ولی چند کاراکتر داریم که از بندر ترکمن آمدهاند.
آیا «نون.خ» فصل جدیدی دارد؟
وی درباره تولید این سریال و همچنین ساخت فصل جدید بیان کرد: ما اواخر کاریم و حدود دو هفته دیگر تصویربرداری تمام میشود. برای فصل جدید قصه کشش دارد اما باید این فصل پخش شود و ببینیم بازخورد چیست اگر خوب باشد ادامه دهیم. خود ما کاراکترها و فضا را دوست داریم. من کاراکتر خودم را دوست دارم و بچهها هم علاقهمندند کار ادامه پیدا کند اما همهچیز به بازخوردها برمیگردد.
آرزوی آقاخانی
**آقاخانی آرزو کرد: «امیدوارم روزهای خوبی داشته باشیم. تمام تلاشمان را می کنیم کاری کنیم در روزهایی که مردم در خانهاند و از بیماری، فقر و مشکلات اقتصادی رنج میبرند، بتوانیم خنده روی لبهایشان بیاوریم.»
سرمای 10 درجه زیر صفر
سپس به سراغ مهدی فرجی تهیهکننده سریال رفتیم و او درباره شرایط سخت و سرمای 10 درجه زیر صفر گفت: این کار در شرایط سختی پیش میرود. بیماری کرونا جدّی و تهدیدآمیز است. رعایت پروتکلهای بهداشتی، محدودیتهای جدّی در تولید بوجود آورده است. افراد وقتی ماسک میزنند اکسیژن خونشان پایین میآید و خسته میشوند.
او تأکید کرد: فشار کار زیاد است و سرما گاهی به 10 درجه زیر صفر میرسد و ما در این شرایط سخت کار میکنیم؛ اما در عین حال دلخوشیم انشاءالله سریال پخش میشود و مورد رضایت مردم باشد. مردم از آنچه میبینند راضی باشند و خنده به روی لبشان بیاورد.
اجتناب از شوخیهای مجازی بیادبانه
تهیهکننده سریال «نون.خ» تصریح کرد: سریال نوروزی «نون.خ» همه تلاش خودش را کرده از شوخیهای فضایمجازی اجتناب کند، شوخی خاصّ خودش را داشته باشد و در عین حال، شوخی مؤدبانه را برگزیند. سعی کردیم مسیر فصلهای قبلی را دنبال کنیم؛ کماکان مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در نون.خ ادامه دارد و به حوادث مربوط به دوران خودش بیاعتنا نیست.
کرونا جزئی از داستانِ «نون.خ»
او به حضور کرونا در قصه اصلی «نون.خ» اشاره کرد و گفت: کرونا بخشی از قصه ما شده و به آن میپردازیم. در تلاشیم برای حفظ فصلهای قبلی و تداوم موفقیتآمیز، فرهنگ غنی کُردهای غیور را به تصویر بکشیم که افتخارات بزرگی برای ملت ایراناند. خوشبختانه در نون.خ به آن استانداردها و جذابیتها توجه داشتهایم و اگر سریالهایی که به فصلهای بعدی میرسند موفق باشند باید حرفهای نو بزنند و همچنین از رنگ، نور، موسیقی و دکور متنوع هم استفاده کنند.
پایان یا ادامه «نون.خ»
فرجی در پایان درباره ادامه «نون.خ» در فصلهای آینده، گفت: هنوز نمیتوانیم به صراحت درباره فصلهای بعدی صحبت کنیم اما تصورم بر این است که ادامه پیدا میکند.
خوشحالی شقایق دهقان برای ورود به شوخی با اقوام
شقایق دهقان بازیگری است که در فصل دوم به «نون.خ» پیوست و حالا قرار است در فصل جدید به مهرههای کلیدی این داستان تبدیل شود. او درباره تجربه «نون.خ» و شوخیهای خلاقانه گفت: به نظرمن شوخی سرحدی ندارد و اگر کسی یا کسانی را نرنجاند به مقصود خودش رسیده است. خوشبختانه سریالهای کمدی که حساسیت روی آنها بود و خیلی از کاراکترهای سریال با زبانها و گویشهای دیگر صحبت نمیکردند و همه تهرانیزبان بودند.
وی افزود: خوشحالم که امروز بابِ ورودشان باز شده و سریالهای کمدی مثل «پایتخت» و «نون.خ» ساخته میشوند. باعث افتخار است که ظرفیت تماشاچی در مورد این طور کمدیها بالا رفته و ما به عنوان سازنده میدانیم چطوری باید این کارها را بسازیم.
سیروس میمنت و اتفاق خارقالعاده «نون.خ3»
سیروس میمنت از فصل اول در «نون.خ» نقش کیوان را بازی میکند. او را بسیاری به تیکه کلامِ «درود به شرفت» میشناسند. خودش درباره اتفاق خارقالعاده این فصل نسبت به فصلهای گذشته گفت: هر فصل با قصه متفاوت و ایده خلاقانه پیش میرود و این همان اتفاق خارقالعاده ساخت یک کمدی در تلویزیون محسوب میشود.
دلیلِ محبوبیت «نون.خ»
او در پاسخ به این سؤال که چرا این سریال در میان مخاطبین به عنوان مجموعهای محبوب تبدیل شد، تأکید کرد: «نون.خ» روابط آدمها را نشان داد و مردم را از نماهای آپارتمانی به سمتِ فضاهای بکر و دیدنی برد؛ چرا که مردم از این فضاهای سریالهای تلویزیونی خسته شده بودند. این لوکیشنهای زیبای کردستان و لباسهای رنگی و روابط انسانی، مخاطب را وارد فضایی جذاب کرد. روابط آدمها از هرچیزی مهمتر است؛ وقتی بسیار صمیمیاند نسبت به مردم شهرنشین که بیگانگی خفهشان کرده و این همان تفاوت جذاب است. و خوب برای مردم شهرنشین که بیگانگی خفه شان کرده تفاوت خوبی داشت.
سکانسی با صدای سیروس میمنت
چرا «درود به شرفت» معروف شد؟
میمنت درباره سکانسی که خودش با لهجه و گویش کرمانشاهی میخواند گفت: این سکانس به خاطر دلبریهای کیوان برای همسرش طراحی شده و به همین خاطر میخواند که او قهر کرده و به خانه نورالدین خانزاده رفته است.
او همچنین درباره تیکه کلام «درود به شرفت» افزود: خوشحالم که آنقدر این تیکه کلام مورد توجه قرار گرفته که همه مجریهای ایرانی و خارجی از این «درود به شرفت» استفاده میکنند.
بازیگر نقش شیرین در انتظار تماشای مردم
ندا قاسمی از همان روز اول، در نقش شیرین دختر نورالدین خانزاده ظاهر شد. او درباره وجه تمایز «نون.خ3» نسبت به دو فصل قبلی گفت: «نون.خ2» بازخورد خوبی داشت و کاراکترها برای مردم شناخته شدند. من فکر میکنم نکتهای که این فصل را نسبت به دو فصل قبلی متمایز میکند این است که مخاطبان میتوانند منتظر باشند که هرکدام از این کاراکترها چه اتفاقاتی برایشان میافتد.
وی افزود: الان میبینید که ماسک میزنیم و قضیه کرونا را در سریال داریم. در فیلمنامه به اتفاقات مختلفی اشاره شده که علاوه بر آن قضیه سرگرمی اتفاق میافتد. چون رسالت هر کاری است به مسائل و مشکلات مختلفی همزمان بپردازد.
سلمان، خنده ریجستری و دامادی!!
به سراغ کاظم نوربخش بازیگر نقش سلمان رفتیم که خیلی این روزها محبوبیت خاصی پیدا کرده است. او درباره خندههایش که مورد توجه مخاطب قرار گرفته، گفت: یکی از بچهها گفت این خندهها ریجستری دارد! همهچیز از خاطرهای شروع شد که برای سعید آقاخانی تعریف کرد و او گفت چقدر خوب میخندی و در کار قرار دادیم.
وی در پاسخ به این سؤال که چطور شد سلمان آنقدر محبوب شد، گفت: چون نقشش را بازی نکرد و ادا درنیاورد؛ بلکه این نقش را زندگی کرد.
نوربخش درباره مسئله دامادی نقش سلمان در فصل سوم گفت: این کت و شلوار را برای سومین بار است در داستان میپوشم و امیدوارم قدمِ شما خوب باشد و به وصال برسیم!!
بازیگر نقش سلمان درباره جزئیات داستان فصل سوم «نون.خ» تأکید کرد: قطعاً زیباتر و خندهدارتر خواهد بود و مهمتر از آن این است که هرکدام از شخصیتهای سریال در این فصل قصه جداگانهای دارند.
چرا اکبر عبدی در سریال نیست؟
منصور غضنفری مدیرتولید سریال «نون.خ» درباره غیبت اکبر عبدی گفت: قرار بود در ابتدا اکبر عبدی جزو نقشهای اصلی سریال باشد اما به دلیل کسالت و عملِ قلبی که داشتند این اتفاق نیفتاد.
قصه وجه تمایز فصل جدید نون.خ
نسرین مرادی نقش همسر کیوان را در سریال «نون.خ» بازی میکند. او اعتقاد دارد که قصه وجه تمایز «نون.خ3» نسبت به دو فصل قبلی است. و درباره چرایی ضعف سریالهای کمدی برای خنداندن مردم و استفاده از اتفاقات خارج از عرف برای کمدیسازی به این نکته اشاره کرد که همیشه ضعف فیلمنامه داشتیم و واقعیت این است که همچنان این موضوع وجود دارد.
اتفاق خارقالعاده قصه جدید آقاخانی
مرادی درباره اتفاق خارقالعاده سریال «نون.خ3» گفت: مثل همیشه خنده شیرین به لب همه مینشیند؛ این اتفاق خارقالعادهای است که اتفاق خواهد افتاد.
بازیگر نقش نرگس؛ همسر آقامعلم
شقایق فتاحی حضور هرچند کمرنگی را در سریال داشته اما هنوز در «نون.خ» حضورش ادامه خواهد داشت همان نقش نرگس و یا به تعبیری همسر آقامعلم را بازی میکند. او گفت: کاراکتر نرگس کاراکتر پررنگی نیست و فکر میکنم خیلی در ذهن مخاطب بماند. اما این نقش را خیلی دوست دارم و از همه مهمتر کار کردن با سعید آقاخانی و مهدی فرجی برایم دوستداشتنی است.
او تأکید کرد: نرگس کماکان سعی میکند به روز باشد و همچنان در کنارِ سادگی، پس زمینه خرافه را نیز دارد.
فتاحی در پاسخ به این سؤال که آیا مخاطب با دیدنِ موقعیتها و اتفاقات فصل سوم «نون.خ» غافلگیر خواهد شد، گفت: یک جاهایی واقعاً غافلگیر میشود، چون فیلمنامه فصل سوم هوشمندانه نوشته شده و البته کاراکترها هم با خلاقیت خودشان، چیزهایی به نقش اضافه کردهاند که همهچیز را قابل توجه و جذاب کرده است.
تخفیف 50 درصدی جشنواره برای تماشای بسته کامل فیلمها
مخاطبانی که اقدام به خرید بلیت تماشای آنلاین همه فیلمهای سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران کنند، از تخفیف 50 درصدی این رویداد بهره مند خواهند شد.
به گزارش امتیاز، تخفیف 50 درصدی برای تماشای همه آثار سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران تسهیلات این رویداد برای مخاطبانی است که به خرید بسته کامل فیلم های جشنواره اقدام میکنند.
این مخاطبان همچنین علاوه بر بهره مندی از تخفیف 50 درصدی با خرید بلیت همه فیلم ها، فرصت تماشای فیلم های حاضر در جشنواره در همه روزهای جشنواره(نه صرفا روز نمایش فیلم طبق جدول) از یکم تا پنجم بهمن را پیدا خواهند کرد.
سامانههای هاشور(خانه جشنواره)، ودیو و تیوال میزبانان آنلاین جشنواره سی و هفتم برای تماشای آثار حاضر در بخشهای مسابقه ملی و بینالملل هستند.
نمایش فیلمهای سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران ۱ تا ۵ بهمنماه ۹۹ صورت میگیرد. این رویداد به دبیری سید صادق موسوی ششم بهمن نیز با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان خواهد داد. اخبار و اطلاعات جشنواره در سایت www.iycs.ir قابل دسترس است.
بهمناسبت جشنواره سی و هفتم؛
نمایشگاه مجازی کتاب آبان با تخفیف برگزار میشود
نمایشگاه مجازی کتاب آبان کتاب های سینمایی خود را با ارائه تخفیف 25 درصدی برای علاقه مندان سینما همزمان با سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران عرضه می کند.
به گزارش امتیاز، همزمان با این رویداد سینمایی نمایشگاه مجازی کتاب آبان با تخفیف 25 درصدی برای علاقه مندان به فیلم کوتاه و سینما برگزار می شود. به مناسبت برگزاری سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، مخاطبان و علاقهمندان سینما میتوانند با مراجعه به سایت www.abanbooks.com از تخفیف 25 درصدی با ارائه کد iycs.ir برای تهیه کتاب های سینمایی بهرهمند شوند. نمایش فیلمهای سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران ۱ تا ۵ بهمنماه ۹۹ صورت میگیرد.
این رویداد به دبیری سید صادق موسوی ششم بهمن نیز با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان خواهد داد. اخبار و اطلاعات جشنواره در سایت www.iycs.ir قابل دسترس است.
پیام معاون هنری ارشاد و مدیرکل نمایشی به جشنواره تئاتر «آیت»
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، جشنواره سراسری تئاتر «آیات» از اول تا سوم بهمن به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی و با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل هنرهای نمایشی کشور به میزبانی خراسان شمالی برگزار می شود. در این جشنواره قرار است ۸ اثر نمایشی با یکدیگر به رقابت بپردازند و آثار برگزیده از طریق فضای مجازی و با قرار گرفتن روی سایت های معتبر و مرجع در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت. به همین مناسبت سیدمحمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سومین جشنواره سراسری تئاتر «آیات» به میزبانی خراسان شمالی پیام داد.
در متن پیام سید محمدمجتبی حسینی آمده است:
«هوالبصیر
هنر تصویر جهان هستی است و پدیده ها و چگونگی زیستن، نگریستن و اندیشیدن به این جهان در بستر هنر ممکن است. تئاتر نیز به گذشته، امروز و آینده جهان با زبان، بیان و شیوه اجرای زمان خود می نگرد و می اندیشد. تجربه ها، آموزه ها و منابع سرشار در فرهنگ و تاریخ و ادیان تاکنون منشا آثار هنری شده اند و هنوز در گنجینه های دینی و فرهنگی ما نکاتی نهفته است که قابلیت بیان هنری دارد. آیات و روایات دینی گرچه به شیوه هایی گفته شده اما منابع سرشاری است که ذهن پرسشگر و جستجوگر هنرمندان می تواند با توجه به مسایل جهان معاصر به آیات و روایات دینی بپردازد و با بیان نوین و متناسب با شرایط جامعه امروز، آثار هنری عمیقی را بر اساس آنها تولید و ارائه کنند. تئاتر هنر اندیشه و دعوت به اندیشیدن است و می تواند فرصت هایی را برای تفکر و بازاندیشی درباره روایت های دینی و اعتقادی فراهم کند. جشنواره تئاتر آیات بر مسایل اعتقادی و دینی تمرکز دارد و می تواند با نگاه عمیق و دقیق به این مسایل در جهان و جامعه معاصر متمایز از رویدادهای دیگر قرار بگیرد و توجه و گفتگو در این زمینه را در هنرمندان منتقدان و مخاطبان طرح کند. جشنواره تئاتر آیات در دوره سوم قرار دارد و شایسته است با نگاه آسیب شناسانه و کارشناسی ابعاد هنری و اجرایی آن بررسی شود.همراهی و همکاری هنرمندان گرانقدر تئاتر، نهادهای استان خراسان شمالی و همکاران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را در برگزاری سومین جشنواره تئاتر آیات قدر می دانم و سلامت و موفقیت را برای هنرمندان و دست اندرکاران جشنواره از درگاه خداوند متعال خواستارم.»
پیام قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی به سومین جشنواره تئاتر «آیات»
قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی در پیامی با پاسداشت ارزش ها و شعائر دینی، برگزاری سومین دوره جشنواره تئاتر «آیات» را ارج نهاد و از برگزار کنندگان و شرکت کنندگان در این رویداد قدردانی کرد.
در پیام آشنا آمده است:
«در صحنهای مزین به نام تئاتر دینی باید با تسمک به آیات کلام الله و ائمه، جلوه هایی از نور و زیبایی را به نمایش گذاشت و چه زیبا و دیدنی است آمیزش مفاهیم و شعائر دینی با هنر متعالی تئاتر.
تئاتر هنری است که در سرشت و سرنوشت آن مخاطب نقشی کلیدی ایفا می کند و یکی از سرچشمه تئاتر، آیین و مناسک مذهبی است و اگر به تاریخ هنر جهان رجوع کنیم، در مییابیم که تئاتر نقش کلیدی در ماندگاری بسیاری از آیین ها و مناسک مذهبی در طول تاریخ داشته است.
تئاتر؛ در مقایسه با سایر هنرهای هفت گانه از امکانات بیشتری برای بیان مفاهیم عمیق و انسان ساز برخوردار است و می توان از این امکانات برای گسترش فرهنگ دینی و اسلامی بهره جست. اما باید به این نکته توجه کرد خواه این گونه نمایشی با مفاهیم و قصههای دینی همراه باشد و خواه این مفاهیم با قصه مردم روزگار هم عصرمان آمیخته و همراه شده باشد، باید برای ماندگاری و تاثیرگذاری بر دل و جان مخاطب از هر گونه بیان شعاری پرهیز کرد.
تئاتر دینی؛ تئاتری تفکر برانگیز و اندیشه محور است و در این گونه نمایشی با مفاهیم بنیادی ازلی و ابدی مواجه هستیم و به نظر من کار هنرمندی که تمرکزش را بر روی نگارش نمایشنامه، کارگردانی و بازی در نمایش مذهبی می گذارد، بسیار دشوارتر است از هنرمندی است که در سایر گونه های نمایشی فعالیت می کند.
یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی، رشد چشمگیر تئاتر دینی و به تبع آن شکل گیری جشنواره هایی چون رضوی و آیات است. امیدوارم این جشنواره ها تداوم پیدا کنند و بتوانیم شاهد آثار با کیفیت و تاثیر گذار دراین رویداد باشیم و بتوانیم از دستاوردهای این جشنواره در سطح کشوری بهره بگیریم.»
طنزهای خوب کجا رفتند؟
رامین ناصرنصیر ـ بازیگر ـ درباره دلایل ضعف کیفی و کمبود سریال های طنز در تلویزیون طی سالهای اخیر، عنوان کرد: تلویزیون در مقطعی باکس به خصوصی برای تولید و پخش سریالهای کمدی در نظر گرفته بود؛ به ویژه شبکه سه باکس شبانه پخش برنامه کمدی داشت و به طور مستمر از این شبکه کمدی تولید و پخش میشد. یکی از دلایل رشد و بالندگی، استمرار است. در آن استمرارِ پخش سریالهای کمدی، تولیدکنندگان به تجربههای جدیدی دست مییافتند و رشد میکردند. اما آن استمرار گذشته دیگر وجود ندارد و تولید سریالهای کمدی مقطعی شده است. برای مناسبتهایی مثل نوروز و ماه رمضان کار کمدی تولید میشد. طبیعتا وقتی استمرار نیست خیلی از دستاوردهایی که به دست میآید ادامه پیدا نمیکند و در جایی توقف میشود.
او افزود: دلیل دیگر میتواند این باشد که گاهی اوقات سلیقههایی که از طرف سفارش دهنده و مدیران تلویزیونی اعمال میشود، سلیقههایی خوب و پیشرو نیست و یا گاهی کار به کسانی سپرده میشود که تجربه و مهارت کافی را برای ساخت کار کمدی ندارند. در نتیجه مخاطب هم مثل گذشته پیگیر نیست و تماشای کار کمدی امری اتفاقی شده و ممکن است کاری دیده شود یا نشود.
این بازیگر طنز خط قرمزها را هم دلیل دیگری برای ساخته نشدن آثار قابل توجه کمدی در تلویزیون عنوان کرد و ادامه داد: نوک تیز پیکان کمدی همیشه متوجه مسایل اجتماعی است و خیلی اوقات به خاطر محافظه کاری برخی از مدیران خط قرمزهایی کاذب ایجاد و باعث میشود خیلی از مسایلی که مردم دوست دارند در کار کمدی ببینند را حذف کنیم و دستمایههایی که میتوان با آن شوخی کرد، محدود میشود. موضوعات آنقدر تکراری هستند که دیگر نمیتوانند توجه مخاطب را جلب کنند. مخاطب زمانی جذب یک کار نمایشی میشود که بتواند تصویری از خودش و مسایلی که با آن درگیر است را در آن آثار ببیند. وقتی با مسایل و شخصیتهایی روبرو میشویم که ربطی به دنیای واقعی زندگی ما ندارند طبیعتا کمتر جذب کار میشویم.
ناصرنصیر با بیان اینکه بازیگری جزو پرریسک ترین مشاغل در شرایط همه گیری کروناست، درباره شرایط کاری بازیگران در این دوران، عنوان کرد: بازیگران جلوی دوربین امکان استفاده از ماسک را ندارند و همه توسط یک تیم ثابت گریم میشویم و از وسایل مشترکی برای گریم همه بازیگران استفاده میشود. من به عنوان کسی که کم و بیش در این یک سال مشغول به کار بودم، دیدم که تا جایی که مقدور باشد سعی میکنند تا نکات بهداشتی را برای پیشگیری رعایت کنند اما قطعا همیشه مقداری ریسک وجود دارد. در این مدت متاسفانه شاهد این بودیم که تعدادی از همکارانمان دچار کرونا شدند و برخی جانشان را هم از دست دادند.
او در عین حال افزود: پاندمی مساله بلندمدتی است و برخلاف تصوری که در ابتدا داشتیم، کرونا ویروسی نیست که به سرعت پایان یابد؛ بنابراین نمیشود کار را متوقف کرد و ناچاریم هم به عنوان یک فعالیت اجتماعی و هم برای امرار معاش کار را ادامه دهیم. این همه گیری باعث شده تا میزان تولید هم در تلویزیون و هم در سینما به نسبت سالهای گذشته کاهش پیدا کند و مساله بیکاری برخی از همکارانمان امسال مساله جدی تری بوده است. بعضی از همکاران من که فقط در تئاتر فعال هستند، یک سال است که درآمدی نداشتهاند و هیچگونه کمک و بیمه بیکاری نیز نداشتهاند؛ درآمدی از سوی دولت برای کسانی که به خاطر پاندمی بیکار شدند وجود نداشته است. این هنرمندان در شرایط سخت معیشتی به سر میبرند و واقعا لازم است تا چارهای اندیشیده شود و حمایتهایی برای کسانی که به کلی از فعالیت در طول یک سال گذشته محروم بودند، اندیشیده شود.
این بازیگر که در سریالهای نمایش خانگی «موچین» و «شهرزاد» بازی داشته است، درباره شرایط کار در دو قاب رسانهای متفاوت ـ تلویزیون و شبکه نمایش خانگی ـ اظهار کرد: برای من فرقی ندارد که در تلویزیون و یا شبکه نمایش خانگی کار کنم، بیشتر نقشی که به من پیشنهاد میشود و قابلیتها و امکانی که برای تجربه کارهای جدید برایم ایجاد میکند در انتخاب من اهمیت دارد. اینکه کار از چه مدیومی پخش شود اهمیتش در رتبه های بعد قرار میگیرد.
ناصرنصیر که در رئالیتی شو «شبهای مافیا» نیز حضور داشته است، ادامه داد: نمایش خانگی در سالهای گذشته این امتیاز را داشته که میزان ممیزی و یا نوع ممیزیاش متفاوت با ممیزی تلویزیون بوده و امکان پرداختن به بعضی از موضوعاتی که امکان طرح آنها در قاب تلویزیون وجود نداشته در شبکه خانگی فراهم شده است. در آنجا میتوان عمیق تر و با خط قرمزهای کم رنگ تری به موضوعات پرداخت؛ بنابراین دست سازندگان آثار نمایش خانگی بازتر بوده و به همین میزان استقبال مخاطبان هم از این آثار بیشتر بوده است. در سریالهای شبکه خانگی مخاطب میتوانست مسایل واقعی تر و شبیه تر به زندگی اجتماعی خود را ببیند.
او افزود: البته اخیرا نظارت بر شبکه خانگی هم جزو وظایف صداوسیما شده و این تغییر قطعا تاثیر خودش را میگذارد. امیدوارم که تاثیر مخربی نداشته باشد و نخواهند که آثار شبکه نمایش خانگی را هم کاملا شبیه آثار تلویزیونی کنند، زیرا در این صورت رقابت و تفاوتشان هم از بین میرود؛ البته چون این اتفاق تازه افتاده، قضاوت دربارهاش زود است.
ناصرنصیر در پایان گفت: یکی دیگر از تفاوتهای کارهای نمایش خانگی این است که تماشاگر این امکان را دارد که انتخاب کند چه سریالی را در چه زمانی ببیند اما تولیدات تلویزیون از پیش تعیین شده و در ساعات مشخصی پخش میشود. این یک مزیت برای شبکه خانگی است که باعث میشود مخاطب تماشای کارهایی را که دوست دارد در هر زمانی که میخواهد از دست ندهد.
«پشت کنکوریها»، «معمای شاه»، «درحاشیه»، «زیر آسامان شهر» و «زن بابا» از جمله سریالهای تلویزیونی هستند که رامین ناصرنصیر در آنها به ایفای نقش پرداخته است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4445/20948/84753
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4445/20948/84754
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4445/20948/84755
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4445/20948/84756
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4445/20948/84757
|
عناوین این صفحه
- ماجراهای جدید سعید آقاخانی و بازیگرانش در 1400
- تخفیف 50 درصدی جشنواره برای تماشای بسته کامل فیلمها
- نمایشگاه مجازی کتاب آبان با تخفیف برگزار میشود
- پیام معاون هنری ارشاد و مدیرکل نمایشی به جشنواره تئاتر «آیت»
- طنزهای خوب کجا رفتند؟