|
وزیر ارشاد:
تئاتر فجر ما را در شرایط ناامیدکننده امیدوار نگه می دارد
به نقل از روابط عمومی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر پنجشنبه ۹ بهمن از ستاد برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بازدید و با معاون امور هنری، مدیرکل هنرهای نمایشی، دبیر و جمعی از مدیران جشنواره دیدار کرد.
در ابتدای این جلسه قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن خیر مقدم و تشکر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عنوان کرد: خدا را شاکریم که امسال با توجه به شرایط پیچیدهای که بود، توانستیم با درایت آقای مسافرآستانه و همکاران ستادی ایشان تا این لحظه رویداد فجر را درست مدیریت کنیم.
قادر آشنا ضمن ارائه کلیاتی از جشنواره و شرایط سنی هنرمندان حاضر در جشنواره عنوان کرد: اگر همت هنرمندان خصوصاً دوستان جوان نبود، تلاش همکاران بنده هم به نتیجه نمیرسید و این غیرت و پشتکار در شرایط خاص امسال قابل ستایش است.
در ادامه حسین مسافرآستانه دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دبیرخانه را موجب دلگرمی دانست و گفت: از چند ماه گذشته تاکنون جلسات متعددی تشکیل شد تا از تجربه صاحبنظران استفاده و فراخوان را با توجه با شرایط موجود تنظیم کنیم و به همین دلیل فراخوان را بخش به بخش ارائه دادیم.
مسافر آستانه در ارتباط با بخش «سرباز انقلاب»در جشنواره امسال گفت: ما می توانستیم همزمان با سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی این بخش را برگزار کنیم اما به دلیل اهمیت این موضوع و جدیت پرداختن به این موضوع این بخش ویژه را در جشنواره فجر قرار دادیم.
وی در همین زمینه ادامه داد: امسال برای اجرای دو نمایش ویژه شهدای هستهای برنامه ریزی شده است که محملی باشد تا برای نگاه به این موضوع هم در جشنواره فجر راهی باز شود.
دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در ارتباط با بخش تله تئاتر و گزارش صحنهای هم گفت: این بخش غیررقابتی بعد از ۱۰ سال به جشنواره اضافه شد و علت آن هم ضرورت ضبط آثار نمایشی و قابلیت ارائه آن در شرایط خاص امسال است.
وی ادامه داد: همه آثار جشنواره به صورت حرفه ای ضبط می شود که قابلیت ارایه حرفه ای در پلتفرم ها را داشته باشد.
مسافرآستانه در پایان صحبتهایش نیز به همکاری مناسب با صداوسیما با درایت معاون سیما و همچنین بخش وبینار جشنواره اشاره کرد و گزارشی نیز ارائه داد.
جشنواره سی و نهم از نظر کمی و کیفی کم از دورههای گذشته ندارد
سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه بیان کرد: مهم ترین دغدغه ما در ابتدای برنامه ریزی در شرایط کرونا، برگزار شدن یا نشدن جشنواره ها بود. جشنوارههای فجر از مهمترین رویدادهای ما هستند و حیف بود که سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر برگزار نشود. در ابتدا فکر میکردیم که این دوره از جشنواره به لحاظ کمی و کیفی محدودتر از قبل برگزار شود اما حضور مرد میدانی نظیر حسین مسافر آستانه با بهره بردن از همتی عالی نشان داد که جشنواره علاوه بر کیفیت از نظر کمیت نیز چیزی از دورههای گذشته کم ندارد.
وی افزود: برگزاری همزمان جشنواره تئاتر فجر با ایام دهه فجر نیز طبق روال سالهای گذشته اتفاق مبارک و خوشی است که در این دوره شاهدش هستیم.
جامعه ایرانی جامعهای پویا و غیرقابل پیش بینی است
در ادامه سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: شاید برای ما در ابتدای همه گیری کرونا تصمیم بر عدم برگزاری رویدادهایی که تاریخچه مختصری دارند، سادهتر بود و میشد با حذف موقتشان در این دوران، با ریسک کمتری عمل کرد اما برگزار نشدن جشنواره تئاتر فجر که تقریبا عمری به قدمت انقلاب اسلامی ایران دارد، وقفه ایجاد میکرد و ممکن بود اهالی هنر و تئاتر رفته رفته مناسبات خود را با این هنر از دست بدهند. از سویی نبودن چنین رویدادی خود پرهزینه بود و از سویی دیگر اگر هم قرار بر این بود که با برگزاری اش تنها کالبدی از آن باقی بماند و با کیفیت کمتری برگزار شده و سابقه و پیشینه خود را تخطئه کند، تصمیمگیری سخت میشد.
وی افزود: در این شرایط با نگاه به انرژی و سرمایه هنری و فرهنگی کشور در ارتباط با جشنوارههای فیلم و تئاتر فجر به عنایات الهی اتکا کردیم و از سرمایههای هنری که در ایام کرونا هم حتی میتواند قابل توجه و سرزنده باشد، بهره بردیم. فکر نمیکردیم برای مثال در سینما به خروجی تولید ۶۰ فیلم در دوران کرونا برسیم. این در حالی بود که در ابتدا برایمان سوال بود که آیا میتوانیم به حداقلی از تولیدات سینمایی برای برخورداری از یک استاندارد در برگزاری برسیم یا نه؟
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: وضعیت مشابهی هم در تئاتر وجود داشت اما انرژی و شور حرکت و پویایی در جامعه ایرانی تاکید میکند که کار هنر تعطیلی بردار نیست. دوران کرونا شباهتهایی به دفاع مقدس و جنگ داشت. چراکه ما در دوران دفاع مقدس هم تجربههای هنری را پشت سر گذاشتیم. جامعه ایرانی علیرغم نقدهایی که بر آن بعضا هم وارد است جامعه خاص و غیر قابل پیش بینی و پویا است و شرایط ثانوی آن را در حالت ایستا قرار نمیدهد.
اقتصاد تئاتر در گروی افزایش مخاطبان
صالحی تأکید کرد: ممکن بود تولیدات تئاتری و سینمایی را در جشنوارههای فجر امسال کمتر داشته باشیم اما همچنان امید داشتیم که رویدادهای مرتبط با سینما و تئاتر و موسیقی بتوانند فعالیت و حیات خود را ادامه دهند. خوشبختانه هرچه کار پیش رفت، علیرغم تعلیق یکساله در ارتباط با فعالیت این حوزهها شاهد تولیداتی بودیم. همچنین نسبت ۵۴ درصدی حضور استانها در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر نیز نشان میدهد که این گروههای نمایشی چه سختیهایی را برای حضور در جشنواره سپری کرده اند. به ویژه این که در موج سوم شیوع کرونا که تقریبا همه شهرها در وضعیت قرمزی داشتند، کنترل اوضاع سخت و چشمانداز تیره بود و نمایشها نیاز به تمرین و رسیدن به استانداردی برای داوری داشتند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: این که کمیت آثار با شرکت ۱۰۷ گروه نمایشی در جشنواره سی و نهم به حد قابل قبولی از رقابت رسیده است، جای خوشحالی دارد. باید به نیمه پر لیوان در این وضعیت نگاه کرد. برگزاری جشنواره تئاتر فجر در این دوران قدرت افزودگی دارد و میتواند در شرایط ناامید کننده ما را همچنان امیدوار نگه دارد. از سویی شرایط سخت خود فرصتهای جدیدی ایجاد میکند و اکنون تبدیل تهدید به فرصت را در جامعه ایرانی شاهد هستیم.
وی افزود: وضعیت فعلی قدرت گسترش مخاطب تئاتر را به دست میدهد. تئاتر از گذشته تاکنون همواره مخاطبانی خاص برخلاف موسیقی و سینما داشته است و با گسترش مخاطبانش باید اقتصاد خود را تقویت کند و خوشبختانه اتفاق سازمان یافتهای که در این دوره از جشنواره مبنی بر ضبط حرفهای آثار دنبال میشود اتفاق خوبی است که میتواند این بعد را تقویت کند. این که هنرمندان بدانند صرفا برای حاضران در سالن اجرا نمیکنند. این چشم انداز و بستری برای ارتقای ذائقههای تئاتری ایجاد میکند و آنها با تماشای تله تئاترها ذائقه مصرف تئاتر را ارتقا میدهند. جامعه ایرانی خیلی کم به سالن تئاتر میرود. در حالی که تئاتر ویژگیهای منحصر به فردی دارد و امتیازات آن را در سینما نمیتوان یافت کرد.
صالحی با بیان این که امکان ضبط حرفهای اجراهای سالنی بستر و فرصت جدیدی برای تئاتر ایجاد میکند، عنوان کرد: با گزارشهای ارائه شده از کمیت و کیفیت آثار به نظر میرسد توجه به مسائل روز نظیر موضوع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اقدامی درخور توجه در جشنواره است. او نمادی ملی است از این که چطور یک شخصیت میتواند پیشانی یک ملت در امر مقاومت از منافع ملی باشد.
وی در پایان گفت: به سهم خودم از همه عزیزانی که تلاش کردند در شرایط پر مخاطره در استانها و مرکز، با برپایی جشنواره تئاتر فجر مانع از توقف رودخانه جاری تئاتر شوند و تلاش کردند بر نقاط قوت آن بیافزایند تشکر میکنم. انشالله بتوانیم جشنواره قابل دفاعی به ملت ایران و هنر ارائه کنیم.
در این دیدار جمعی از مدیران سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر نیز حضور داشتند.
سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه ۱۱ تا ۲۰ بهمن ۹۹ برگزار میشود. آدرس سایت جشنواره www.fitf.ir است.
موزه هنرهای معاصر تهران رسما افتتاح شد
مراسم بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران عصر پنجشنبه ۹ بهمن با حضور مدیران هنری، سفیران خارجی و تعدادی از هنرمندان در محل سینماتک موزه برگزار شد.
در این مراسم سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، عدادی از سفرای کشورهای خارجی و جمعی محدودی از هنرمندان حضور داشتند.
موزه هنرهای معاصر در شبیهترین حالت به روز اول بازگشاییاش دارد
در ابتدای مراسم، احسان آقایی که به منظور ارائه گزارشی پشت تریبون قرار گرفت، در سخنانی گفت: به یمن بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران پس از ۳۰ ماه مرمت و بازسازی، به همه هنرمندان و مهمانان خیرمقدم میگویم. مرمت موزه هنرهای معاصر تهران به عنوان بزرگترین مرکز هنری ایران، هنرمندان و علاقمندان بسیاری را به حق نگران کرده بود اما موجب خرسندی است این مرکز هنری در حالی بازگشایی میشود که به شبیهترین حالتش نسبت به روز اول بازگشاییاش شباهت دارد، یعنی الحاقاتی که طی سالهای متمادی به آن اضافه شده بود، حذف شدند.
وی بیان کرد: در زمانی که موزه درگیر مرمت بود، مطالعات وسیعی روی گنجینه موزه هنرهای معاصر صورت گرفت که حاصل آن در قالب ۶ عنوان کتاب به چاپ رسید که به فراخور رونمایی خواهند شد. همچنین برنامههای متعددی را برای موزه پیش رو داریم که آنها نیز اعلام خواهند شد.
آقای در پایان صحبتهایش به رسم مهر و سپاس از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که نقش مؤثری در بازسازی و مرمت موزه داشتند و همچنین مدیران هنری و هنرمندان تشکر کرد.
جمشید ناصری همسر زنده یاد منیژه میرعمادی نیز در سخنانی به چگونگی جمعآوری آثار هنری توسط همسرش طی ۳۴ سال اشاره کرد.
انتقاد کلهرنیا به حضور کم هنرمندان در مراسم بازگشایی رسمی موزه هنرهای معاصر تهران
بهرام کلهرنیا هنرمند نقاش و نماینده هنرمندان در شورای نظارت بر روند بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران به عنوان سخنران بعدی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران، آرزوی بزرگی بود که سالها به دلایل مختلف که از جمله آنها بیتوجهی مدیران نسب به آن بود، پشت گوش میافتاد و ارادهای برای عمل به آن وجود نداشت.
وی با اشاره به روند بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران، توضیح داد: کلنگ به زمین گیر داده و گرفتاریها خودش را نمایان کرده بود؛ ما روزها کنار هم با بوی خاک و آهن جمع میشدیم و بزرگی کار به درستی خودش را نشان نداده بود و بزرگترین موزه ایران قرار بود بازساخته شود. ما استخوانهای یک معماری جذاب را باید باز میساختیم و ما نیز باید بر روند این کار نظارت میکردیم. روح موزه به آرزوهای ما شباهت نزدیکی داشت و با این موضوع درگیر شدیم. بیماری ساختمان و سازه درمان شد و حتی چیزهای به آن برای بهروز شدن افزوده و سیستمهای قدیمی معاصر شدند به منظور حفاظت و نگهداری آثار و حتی افزایش گنجایش فضا مورد نظر قرار گرفت. این اقدامات یکی از یکی دشوارتر بود اما با حساسیت کامل اجرایی شد.
کلهرنیا با ابراز تأسف از حضور کمرنگ جامعه هنری در این مراسم، گفت: متأسفم که امروز از جامعه هنری در جمع کم میبینم و فکر میکنم باید حضوری پررنگتری میداشتند اما به عنوان نماینده آنها، اعلام میکنم که موزه به سامان شده است و همچنان مستندسازی زندگانی ایرانی و جهانی را ادامه خواهد داد.
در ادامه سعید اسلامزاده مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای تجسمی اعلام کرد که به دلیل شرایط ناشی از کرونا و رعایت پروتکلهای بهداشتی، شاهد حضور محدود هنرمندان در این مراسم هستیم اما موزه هنرهای معاصر تهران طی روزهای آتی پذیرای هنرمندان خواهد بود.
موزه هنرهای معاصر تهران جایگاه ممتازی دارد
سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی فجر انقلاب اسلامی را تبریک و تهنیت گفت و بیان کرد: موزه هنرهای معاصر تهران در منظومه هنرهای معاصر ایران و جهان دارای جایگاه ممتازی است و یکی از وجوه امتیاز آن سرمایه اجتماعی آن از دوستداران و علاقمندان است که با نهایت مهر و مسئولیت به موزه توجه کردند. میتوان گفت موزه مانند تمامی موزهها، یادخانهای از ایران و هم خاطرهخانهای از مخاطبان و علاقمندان پیگیر است.
وی با اشاره به موانع بر سر راه بازسازی موزه هنرهای معاصر و اقتضائات آن، تاکید کرد: اصولاً مسئولان به تأسیس علاقه بیشتری دارند تا استقرار؛ اما فرض ما بر این بود که ضرورت بر استقرار است و راه پرتلاطمتر بازسازی را برگزیدیم و با همراهی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون توسعه و عمرانی و همکارانم در معاونت هنری و اداره کل هنرهای تجسمی کار آغاز شد و طی ۳۲ ماه فعالیت، کارها به سرانجام رسید.
حسینی همچنین از اهدای آثار منیژه میرعمادی به موزه هنرهای معاصر تهران تشکر ویژهای کرد و گفت: قطعاً گردش و نمایش مجموعه «ارمغان» که ارمغانی از سوی خانم میرعمادی و همسرشان است، در سالهای آینده تحسین و ستایش بیشتری را برخواهد انگیخت.
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که با انتقادهایی از حضور کمرنگ هنرمندان در مراسم بازگشایی موزه مواجه شده بود، نیز در این مورد بیان کرد: ۴۲ نفر از اساتید صاحب نام اعلام کردند در فواصل زمانی به بازدید از موزه هنرهای معاصر خواهند آمد.
موزه هنرهای معاصر تهران پس از بازسازی ۳۰ ماهه، با افتتاح نمایشگاههای «ارمغان» و «عکاسی مفهومی» گشایش یافت و بازدید عمومی این دو نمایشگاه نیز از روز ۱۴ بهمن ماه برای عموم با وقت قبلی و تهیه بلیت میسر خواهد بود.
در نمایشگاه «ارمغان» ۱۳۵ اثر از ۴۲ هنرمند از آثار اهدایی مجموعه منیژه میرعمادی به موزه هنرهای معاصر تهران و ۲۶ اثر از ۱۵ هنرمند از آثار گنجینه موزه نیز که متناسب با نمایشگاه آثار اهدایی مجموعه میرعمادی است، به نمایش گذاشته میشود.
آثاری از ابوالقاسم سعیدی، احمد اسفندیاری، بهجت صدر، پروانه اعتمادی، پرویز تناولی، پرویز کلانتری، جعفر روحبخش، حجت الله شکیبا، حسین زنده رودی، حسین کاظمی، حسین محجوبی، رضا بانگیز، رضا مافی، ژازه تباتبایی، سهراب سپهری، شکوه ریاضی، صادق تبریزی، عباس کیارستمی، علی اکبر صادقی، علیرضا گلستانه، علیرضا اسپهبد، غلامحسین نامی، فرامرز پیلارام، فرح اصولی، فریده لاشایی، فریدون آو، قاسم حاجی زاده، کامران کاتوزیان، کورش شیشه گران، گیزلا وارگا سینایی، مارکو گریگوریان، محمد احصایی، محمود جوادی پور، مسعود عربشاهی، منوچهر شیبانی، منوچهر یکتایی، منیژه میرعمادی، مهدی سحابی، مهدی ویشکایی، ناصر اویسی، نصرت الله مسلمیان و رعنا فرنود از مجموعه اهدایی زنده یاد میرعمادی روی دیوار موزه هنرهای معاصر تهران میرود.
مصطفی گندمکار:
«نجیبه» روایت مادرانگی است
مصطفی گندمکار نویسنده و کارگردان فیلم بلند «نجیبه» درباره این اثر گفت: «نجیبه» را برای حضور در سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر که سال آینده برگزار خواهد شد، آماده کردیم.
گندمکار با اشاره به اینکه «نجیبه» در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران خواهد شد، درباره حضور جهانی این فیلم نیز بیان کرد: روال ارسال «نجیبه» به جشنوارههای جهانی در حال انجام است اما بیشتر جشنوارهها به دلیل پاندمی کرونا، به تعویق میافتند یا اینکه اعلام میکنند داوری ندارند که در این مورد ما از حضور در آنها انصراف میدهیم.
وی در ادامه درباره موضوع فیلم «نجیبه» توضیح داد: موضوع «نجیبه» مادر بودن است؛ آن چیزی که در فرهنگ ایرانی و اغلب فرهنگها از مادر انتظار میرود که در مقابل خانواده یا فرزندان بروز پیدا میکند اما دیده نمیشود. به عبارتی تفاوت بین دیدن و نگاه کردن! فیلم «نجیبه» مادری را دستمایه موضوع اصلی خود قرار میدهد؛ که در تقابل با جامعه دارای ضعفهای اجتماعی، حمایتی و ساختاری مجبور است نقش و تبعات مادر بودنش را ایفا و بپذیرد.
تلاش برای کشف معنای مادرانگی
کارگردان فیلم «نجیبه» در مورد اینکه چرا به موضوع مادر در این فیلم پرداخته است، گفت: چیزی که در سینمای مستقل از آن انتظار میرود، جهان و دغدغه شخصی مولف یا فیلمساز است که ارجحتر به دغدغه عمومی است. من همیشه این نگاه و دغدغه شخصی را داشتم و همواره در تلاش ناموفقی بودم که معنای مادرانگی را کشف کنم.
وی با بیان اینکه «نجیبه» فیلمی مستقل است که با سرمایهگذاری شخصی به سرانجام رسیده است، درباره سختیهای کارش عنوان کرد: فیلم مستقل ساختن بسیار کار سختی است به این دلیل که در شرایط فعلی هزینههای ساخت فیلمها بسیار بالاست و برای اینکه استانداردهای سینمایی رعایت شوند نباید کوتاهی و کاستی تولید بر ساختار فیلم تحمیل شود.
این فیلمساز جوان افزود: عمدهترین مشکل سینمای مستقل عدم حمایت سرمایهگذار چه خصوصی چه دولتی، تهیهکننده شناخت شده و همچنین محتوای فیلم بیان کرد. محتوای فیلم مستقل، به اعتقاد من شخصیتر، سالمتر و بهروزتر از سینمای غالب است ولیکن شاید مقایسه و توقع مالی یا گیشهای آنچنانی داشتن از این جریان به ضرر نوآوری و کشف استعداد و نگاه جدید در سینما ایران باشد.
رسالت سینمای مستقل در شخصی و بدیع بودن است
وی همچنین بیان کرد: لذت و رسالت سینمای مستقل قطعاً در شخصی و بدیع بودن و نوآورانه بودن آن است که سینمای «هنر و تجربه» بسیار به این لذت کمک کرده، این گروه سینمایی همچنین حامی خوبی برای سینمای مستقل و حتی ترویج آن و تشویق سینماگران برای ساخت فیلمهای مستقل بوده است که به نظر من این دستاوردی خوب در دل ناامیدیها است. کارگردان فیلم کوتاه «آلان» در ادامه درباره تفاوت فضای فیلمسازی در سینمای کوتاه و بلند گفت: از آنجایی که سینمای کوتاه ایران کاملاً سینمای مستقلی است و ما به عنوان کارگردان تهیه کنندگی و خیلی از کارهای دیگر فیلم رو انجام میدهیم و نگران بازگشت بودجه و سرمایه و رقابت در گیشه نیستیم، در فیلمهای بلند دوباره همان کارها رو باید انجام بدهیم و فضای خیلی متفاوتی را احساس نمیکنیم. البته به لحاظ اجرایی قطعاً تفاوت در ساختار محتوایی و روایی و زمان تولید و طولانی بودن وجود دارد نه در مناسبت تولید حرفهای.
این فیلمساز جوان در پایان درباره انتخاب «هنر و تجربه» برای اکران این فیلم توضیح داد: اکران در گروه سینمایی «هنر و تجربه» شاید ضعفهایی داشته باشد اما بهترین ویترین معرفی سینمای فرهنگی و نوآورانه است. فیلم «نجیبه» هم حتماً برای معرفی به مخاطبان سینمایی از این ویترین فرهنگی و نوآورانه بهره خواهد گرفت.
اخبار
جدول اکران فیلمهای سیونهمین جشنواره فیلم فجر نهایی شد
طبق سنت دورههای گذشته جشنواره فیلم فجر، آیین قرعهکشی ترتیب اکران ۱۶ فیلم راهیافته به جدول اکران این دوره برای نمایش در سالن ویژه اصحاب رسانه، بعد از ظهر پنجشنبه ۹ بهمنماه در برج میلاد تهران برگزار شد. این مراسم که به دلیل رعایت پروتکلهای بهداشتی با حضور حداقلی اصحاب رسانه برگزار شد، بهصورت زنده از طریق بسترهای ارتباطی جشنواره در فضای مجازی نیز پخش شد.نمایندگان ۱۶ فیلم نامزدشده در سیونهمین جشنواره فیلم فجر که در جدول اکران این دوره قرار گرفتهاند، در این مراسم حضور داشتند. این مراسم رأس ساعت ۱۵:۲۰ با قرائت قرآن و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی آغاز شد. اجرای این مراسم را محمدرضا مقدسیان برعهده داشت.
امیدواریم «فجر ۳۹» آغاز رونق دوباره سینمای ایران باشد
محمدمهدی طباطبایینژاد دبیر سیونهمین جشنواره فیلم فجر در آغاز این مراسم ضمن خیرمقدم به حاضران در مراسم گفت: خداقوت میگویم به همه عزیزانی که در سال سخت کرونا درگیر تولید در سینمای ایران بودند. به عوامل همه ۵۷ اثری که برای داوری به داوران جشنواره سپرده شدند خداقوت میگویم. همه فیلمها شایسته داوری بودند و این ۱۶ اثر حاصل نگاه دوستانی است که این آثار را شایسته نامزدی سیمرغ تشخیص دادند. وی ادامه داد: تا به اینجا همه چیز به خوبی پیش رفت و از خدای متعال میخواهیم ادامه مسیر هم به بهترین شکل پیش برود. امید داریم سال پیش رو برای همه مردم ما سال آرام و ایمنی باشد و سینمای ایران هم به رونق گذشته بازگردد. امیدوارم جشنواره فجر امسال شروع این رونق مجدد باشد.
قرعهکشی اکران فیلمها در سالن رسانهها
فیلم سینمایی «روزی روزگاری آبادان» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ اولین فیلم جدول بود که در سئانس دوم روز پنجشنبه ۱۶ بهمن قرار گرفت.
فیلم سینمایی «گیجگاه» به کارگردانی عادل تبریزی هم در سئانس دوم روز شنبه ۱۸ بهمن قرار گرفت.
قرعه اکران فیلم سینمایی «مامان» به کارگردانی آرش انیسی هم به سئانس اول روز جمعه ۱۷ بهمن افتاد.
فیلم سینمایی «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان هم طبق قرعه در سئانس دوم روز دوشنبه ۱۳ بهمن اکران میشود.
فیلم سینمایی «تکتیرانداز» به کارگردانی علی غفاری هم در سئانس دوم روز سهشنبه ۱۴ بهمن در سال اصحاب رسانه روی پرده خواهد رفت.
فیلم سینمایی «خط فرضی» به کارگردانی فرنوش صمدی هم سئانس اول روز شنبه ۱۸ بهمن را به نام خود ثبت کرد.
فیلم سینمایی «ستاره بازی» به کارگردانی هاتف علیمردانی با سئانس اول روز دوشنبه ۱۳ بهمن در جدول اکران قرار گرفت.
فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبی» به کارگردانی کاوه صباغزاده هم سئانس اول روز نخست جشنواره ۱۲ بهمنماه را از آن خود کرد.
مهدی صباغزاده تهیهکننده باسابقه سینما حین قرعهکشی برای اکران فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی» برای علی انصاریان بازیگر این فیلم که در گیر عوارض کرونا است، آرزوی سلامتی کرد.
فیلم سینمایی «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار فیلم بعدی بود که قرعه زمان اکرانش برای سئانس اول روز سهشنبه ۱۴ بهمنماه درآمد.
فیلم سینمایی «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری در سئانس اول روز چهارشنبه ۱۵ بهمن در سالن رسانهها روی پرده میرود.
فیلم سینمایی «منصور» به کارگردانی سیاوش سرمدی هم طبق قرعه در سئانس دوم روز جمعه ۱۷ بهمن اکران میشود.
فیلم سینمایی «روشن» به کارگردانی روحالله حجازی هم در سئانس اول روز پنجشنبه ۱۶ بهمن اکران میشود.
فیلم سینمایی «تیتی» به کارگردانی آیدا پناهنده در سئانس دوم روز یکشنبه ۱۹ بهمن اکران میشود.
فیلم سینمایی «بیهمه چیز» به کارگردانی محسن قرایی هم براساس قرعه در سئانس دوم روز یکشنبه ۱۲ بهمن روی پرده میرود.
قرعه فیلم سینمایی «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی هم برای اکران در سئانس دوم روز چهارشنبه ۱۵ بهمن درآمد.
فیلم سینمایی «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری هم در سئانس اول روز یکشنبه ۱۹ بهمن روی پرده خواهد رفت.
براساس جدول رسمی منتشرشده در این آیین، چهار سئانس دو روز پایانی جشنواره ۲۰ و ۲۱ بهمنماه به بازپخش فیلمهای منتخب اختصاص خواهد داشت.
آیین قرعهکشی جدول نمایش فیلمهای جشنواره سیونهم در سینمای رسانهها در ساعت ۱۶ به پایان رسید.
تاریخ جدید جشنواره فیلم کن اعلام شد
مسئولان برگزاری جشنواره فیلم کن از برگزاری این رویداد سینمایی از تاریخ ۶ تا ۱۷ جولای خبر دادند. به گزارش تماشاگران امروز و به نقل از ایندی وایر، این رویداد مهم سینمایی جهان که سال گذشته به دلیل همه گیری ویروس کرونا لغو شد، امسال نیز با حدود دو ماه تاخیر و از ۶ تا ۱۷ جولای (۱۵ تا ۲۶ تیر) برگزار خواهد شد. پیش از قرار بود جشنواره کن ۲۰۲۱ از ۱۱ تا ۲۲ می (۲۱ اردیبهشت تا اول خرداد) برگزار شود. نکته جالب توجه تداخل زمانی تاریخ جدید اعلام شده کن با جشنواره کارلووی واری است که طبق برنامه قرار است از ۲ تا ۱۰ جولای (۱۱ تا ۱۹ تیر) برپا شود. «تیری فرمو» مدیر جشنواره کن پیش از این در مصاحبهای با یک روزنامه فرانسوی از احتمال تعویق جشنواره کن برای رسیدن فیلمهای با کیفیت به جشنواره خبر داده که به دلیل همهگیری کرونا مراحل ساخت آنها با تاخیر روبهرو شده است. جشنواره بینالمللی فیلم برلین که سالانه در ماه فوریه برپا میشود نیز چندی پیش اعلام کرد دوره آتی خود را در سال ۲۰۲۱ در دو مرحله برگزار خواهد کرد که با نمایش آنلاین فیلمها برای اهالی سینما و رسانه در مارس و نمایش عمومی آثار در ماه ژوئن همراه خواهد بود. جشنواره کن سالانه میزبان ۴۵ هزار نفر از اهالی سینما و مخاطبان سینمایی است که از این میان ۴۵۰۰ نفر را روزنامهنگاران از سراسر جهان تشکیل میدهند.
جشنواره کن هماکنون میزبان پذیرش آثار برای دوره هفتاد و چهارم خود است و آخرین مهلت ارسال آثار برای فیلمهای دانشجویی (۱۵ فوریه، ۲۷ بهمن)، فیلمهای کوتاه (اول مارس، ۱۱ اسفند) و فیلمهای بلند (۵ مارس، ۱۵ اسفند) خواهد بود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4451/20999/84966
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4451/20999/84967
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4451/20999/84968
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4451/20999/84969
|
عناوین این صفحه
- تئاتر فجر ما را در شرایط ناامیدکننده امیدوار نگه می دارد
- موزه هنرهای معاصر تهران رسما افتتاح شد
- «نجیبه» روایت مادرانگی است
- اخبار