|
وزیر صمت:تعهدات دو خودروساز به خوبی در حال عملی شدن است
رشد صنعتی ایران تا پایان سال به ۶ درصد خواهد رسید
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: رشد صنعتی ایران تا پایان سال به ۶ درصد خواهد رسید.
علیرضا رزم حسینی اظهار داشت: رشد صنعتی ایران تا پایان سال به ۶ درصد خواهد رسید. این رشد بسیار ارزشمند است، چراکه در شرایط تحریمها و با تلاش همه صنعتگران بدان دست یافتهایم.
وی افزود: در ۲۹ رشته صنعتی رشد قابل قبولی داشتهایم و در برخی رشتهها، به افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی در تولید رسیدهایم. وزیر صمت همچنین با اشاره به وجود برخی مشکلات صادرکنندگان گفت: برخی تولیدکنندگان کشور مشکلات بانکی یا گمرکی دارند که با همکاری وزرای دولت برطرف خواهد شد. رزمحسینی درباره بازدید خود از سه نمایشگاه گفت: با مسئولان اکثر غرفهها صحبت کردیم و همه این شرکتهای صنعتی در دو یا سه شیفت به کار و فعالیت مشغولند که این امر جای دلگرمی و امید دارد.
تعهدات دو خودروساز به خوبی در حال عملی شدن است
وزیر صمت گفت: در زمینه خودرو پیشرفتهای خوبی داشتیم و تعهدات دو خودروساز به خوبی در حال عملی شدن است.
علیرضا رزم حسینی در بازدید و افتتاح سه نمایشگاه مرتبط با صنعت خودرو اظهار داشت: در حوزه معدن ۶۳ ماده معدنی در کشور داریم که شامل ۳۷ میلیارد تن منابع شناسایی شده است. پیش بینیها حاکی از ان آست که با اکتشافات جدید انجام شده این مقدار به ۶۰ میلیارد تن خواهد رسید.
وی اضافه کرد: با در نظر گرفتن این شرایط، کشورمان علاوه بر اینکه کشوری نفتی است، یک کشور معدنی نیز محسوب میشود.
ارزآوری و اشتغالزایی معدن در کنار نفت
وزیر صمت با تاکید بر اهمیت انجام سرمایه گذاریهای جدید در حوزه معادن، گفت: معدن میتواند پا به پای نفت پیشرفت کرده و ارز آوری و اشتغال مناسبی ایجاد کند.
رزم حسینی در ادامه با اشاره به بازدیدهایی که از این سه نمایشگاه داشته، گفت: اغلب کارخانههایی که تا به امروز بازدید کردم به صورت ۳ شیفت در حال فعالیت هستند. وی همچنین با اشاره به افزایش تولید در ۲۹ رشته صنعتی، اضافه کرد: در حوزه صادرات نیز موفقیتهای بسیار خوبی به دست آوردیم و ابلاغیههای جدید صادراتی ستاد اقتصادی دولت به این فضا کمک کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به هماهنگی و هم افزایی میان تمام دستگاهها برای حمایت از تولید، ادامه داد: فضای امیدوارکنندهای به رغم همه تحریمها وجود دارد و رسانهها و صدا و سیما نیز به امید آفرینی در این فضا کمک کند.
رزم حسینی ادامه داد: در زمینه خودرو ما پیشرفتهای خوبی داشتیم و تعهدات دو خودروساز به خوبی در حال عملی شدن است.
وزیر صمت همچنین افزایش تولید در حوزه خودرو و رنگ و رزین را قابل افتخار توصیف کرد و افزود: این موفقیتها در شرایطی که تحت تحریمهای ظالمانه قرار داشته ایم، محقق شده است.
زیر و بم ۶۰۰ هزار اظهارنامه تجاری
طبق اعلام مسئولان گمرک ایران در ۹ ماه اول امسال در مجموع حدود ۶۰۰ هزار اظهارنامه وارداتی و صادراتی ترخیص شده است. در این بین به دلایل مختلف از جمله محدودیت های وزارت صمت، کدرهگیری بانک، اعمال کنترل و نظارت دقیق بر اظهارنامه های صادراتی برای برگشت ارز حاصل از صادرات از جمله دلایلی بوده که موجب طولانی شده رسیدگی و ترخیص اظهارنامه ها و در نهایت افزایش سهم مسیر قرمز شده است.با اظهار کالا به گمرک با توجه به شرایط آن در یکی از مسیرهای رنگی برای تعیین تکلیف و ترخیص قرار می گیرد که بسته به هر یک می تواند فرایند کوتاه تر یا طولانی تری را طی کند؛ به طوری که در مسیر سبز کالا با حداقل کنترل فیزیکی و اسنادی ترخیص می شود ولی در مسیر زرد کمی کنترل ها بیشتر شده و کنترل اسنادی نیز صورت می گیرد اما در مسیر قرمز فرایند طولانی تر است و به طور کامل ارزیابی و کنترل فیزیکی و بررسی اسنادی توسط کارشناس مربوطه انجام می شود. مهرداد جمال ارونقی - معاون فنی گمرک ایران - ، گزارش از وضعیت اظهارنامه های واردات و صادرات در ۹ ماهه اول امسال در مسیرهای سه گانه را تشریح کرد.
ترخیص ۱۸۱ هزار اظهارنامه و پررنگ شدن مسیر قرمز
طبق گزارش معاون فنی گمرک، تعداد اظهارنامه های وارداتی ترخیص شده در ۹ ماه اول سال جاری حدود ۱۸۱ هزار و ۶۳۹ فقره بوده است که از این تعداد ۴۶ درصد به مسیر قرمز حدود ۱۲ درصد مسیر زرد و ۴۲ درصد نیز به مسیر سبز هدایت شده است.
این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل تعداد اظهارنامه های وارداتی ۲۰۵ هزار و ۶۱۳ فقره بوده که ۴۲ درصد در مسیر قرمز، ۱۷ درصد در مسیر زرد و ۴۱ درصد در مسیر سبز ترخیص شده است.بر این اساس، تعداد اظهارنامه های ۹ ماه اول ۱۳۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش ۱۱ درصدی مواجه شده است و نسبت مسیر زرد در این مدت پنج درصد کاهش داشته که موجب افزایش مسیر قرمز شده است.
اوضاع زمانی اظهارنامه های وارداتی
در این مدت میانگین زمان ثبت (کوتاژ) تا پایان زمان کارشناسی نهایی اظهارنامه های وارداتی به طور میانگین برای هر سه مسیر حدود ۱۷۸ ساعت یعنی بیش از یک هفته بوده است. این زمان برای مسیر سبز حدود یک ساعت، مسیر زرد ۲۶۰ ساعت یا نزدیک به ۱۱ روز و برای مسیر قرمز ۳۱۷ ساعت (بیش از ۱۳ روز) بوده است که نسبت به ارقام ۹ ماهه اول سال گذشته که میانگین هر سه مسیر ۱۸۴ ساعت و برای مسیر قرمز ۳۴۴ ساعت بوده کاهش دارد. کمتر از پنج درصد از تعداد کل اظهارنامه ها - حدود ۹۰۶۵ فقره - با زمان بالاتر از ۷۱۸ ساعت (۳۰ روز) ثبت شده اند که با در نظر نگرفتن این تعداد میانگین زمان کارشناسی اظهارنامه های واردات به میانگین کلی ۸۶ ساعت کاهش پیدا می کند.
از خودروهای دپو شده تا معطلی برای مجوز سازمان ها و کد رهگیری بانک
آنطور که معاون فنی گمرک در این رابطه می گوید از دلایل عمده تاخیر در ترخیص این اظهارنامه ها، می توان به ترخیص اقلام و به ویژه خودروهایی اشاره کرد که از سال های پیش به دلایل مختلف و از جمله ممنوعیت ورود در انبارها دپو شده و مجوزهای واردات را دریافت نکرده بودند و اکنون با توافقات حاصل شده بین سازمان های دخیل در امر واردات به مرحله ترخیص رسیده اند. علاوه بر آن تاخیر در صدور مجوزهای سازمان های همجوار، کد رهگیری بانکی و عدم اخذ نوبت توسط صاحب کالا، از دیگر دلایل طولانی شدن زمان ترخیص کالاهای وارداتی محسوب می شود.
ترخیص ۷۵ درصد اظهارنامه ها از پنج گمرک
اما گمرکات منطقه ویژه شهیدرجایی، فرودگاه امام خمینی (ره)، تهران امور واردات، منطقه ویژه بوشهر (۱) و بازرگان پنج گمرک عمده واردات از نظر تعداد اظهارنامه هستند که در مجموع ۷۵ درصد از کل اظهارنامه های ترخیص شده در این مدت را به خود اختصاص داده اند. سهم مسیر قرمز در این گمرکات برای منطقه ویژه شهیدرجایی ۴۲ درصد، فرودگاه امام خمینی (ره) ۵۳، تهران امور واردات ۳۸، منطقه ویژه بوشهر (۱) ۶۸ و بازرگان ۶۳ درصد بوده که این سهم در گمرکات فرودگاه امام خمینی (ره) و منطقه ویژه بوشهر (۱) و بازرگان از میانگین کل کشور که به ۴۶ درصد می رسد بالاتر است.
عمده اظهارنامه های واردات مربوط به کدام کالاهاست؟
عمده ترین فصول اظهار کالاهای وارداتی به ماشین آلات مکانیکی و قطعات آنها، ماشین آلات الکتریکی و قطعات آن، مواد پلاستیکی و مصنوعات آن، محصولات شیمیایی آلی، آلات ودستگاه های سنجش و کنترل اختصاص دارد که بیش از نیمی از تعداد اظهارنامه ها (۵۵ درصد) است.
۴۱۵ هزار فقره اظهارنامه صادراتی ترخیص شد
اما گزارش معاون فنی گمرک ایران در مورد وضعیت اظهارنامه های صادراتی ترخیص شده در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹، نشان می دهد که تعداد آنها ۴۱۵ هزار و ۹۷ فقره بوده که از این تعداد تنها دو درصد از اظهارنامه ها در مسیر سبز ترخیص شده است، ۶۸ درصد به مسیر قرمز و ۳۰ درصد نیز به مسیر زرد هدایت شده اند. این نسبت در مدت مشابه سال ۱۳۹۸، چهار درصد مسیر سبز، ۵۲ درصد مسیر قرمز و ۴۴ درصد مسیر زرد بوده که کاهش سهم مسیرهای زرد و سبز با افزایش مسیر قرمز همراه بوده است.
اخبار
یک میلیون نفر در یک سال گذشته بیکار شدند
مدیر کل دفتر سیاست گذاری و اشتغال وزارت کار گفت: در یک سال گذشته یک میلیون نفر بیکار شدهاند، ۷۳۰ هزار نفر از این تعداد بیمه بیکاری گرفتهاند.
بررسیهای انجام شده نشان میدهد، بازار کار کشور در سال ۱۳۹۹ بیش از هرچیز متأثر از شیوع ویروس کرونا بوده است. با این حال این بازار به طور سنتی با چالشهای بسیاری ازجمله نرخ پایین مشارکت بالاخص در زنان، نرخ بالای بیکاری جوانان و قشر تحصیل کرده، اشتغال ناپایدار و کم کیفیت و عدم توازن منطقهای دست به گریبان بوده است.
با وجود افزایش ۳ میلیون نفری تعداد شاغلین طی سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ با این حال چالشهای مذکور همچنان باقی است و در برخی موارد حتی تشدید نیز شده است.
مطابق گزارش های مرکز آمار در پاییز ۹۹ سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۴۰.۲ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.
علاءالدین ازوجی؛ مدیرکل دفتر اشتغال وزارت کار با بیان اینکه ۴۰ درصد بیکاران کشور فارغ التحصیل دانشگاهی هستند گفت: ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بیکار در کشور وجود دارد که ۴۰ درصد آنها را فارغالتحصیلان دانشگاهها شامل میشود.
وی با بیان اینکه در یک سال گذشته یک میلیون نفر بیکار شدهاند، اظهار داشت: ۷۳۰ هزار نفر از این تعداد بیمه بیکاری گرفتهاند البته مبلغ کمی مانده است که آن نیز به زودی پرداخت میشود.
وی با بیان اینکه دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بیکار در کشور وجود دارد که ۴۰ درصد آنها را فارغالتحصیلان دانشگاهها شامل میشود، افزود: سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر ورودی جدید به بازار کار داریم.
ازوجی ادامه داد: سیاست گذاری اشتغال وزارت کار بر اساس تبصره ۱۸ بودجه حفظ اشتغال، توسعه کسب و کار و برنامههای بهبود وزارت کار است و بر اساس این تبصره از سال ۹۶ تا ۹۹ سالانه ۴۵۰ هزار شغل ایجاد شده است.
مدیرکل دفتر سیاست گذاری و اشتغال وزارت کار گفت: با تغییری که مجلس شورای اسلامی در تبصره ۱۸ لایحه بودجه ایجاد کرده است تولید ایجاد میشود، اما مشکل اشتغال رفع نخواهد شد و دفتر اشتغال وزارت کار با این تغییرات مخالف است. بر اساس تبصره ۱۸ لایحه دولت دستگاهها برنامه سه سالهای در دست اجرا دارند، اما سازوکاری که مجلس شورای اسلامی برای تبصره ۱۸ ایجاد کرده برای سالهای آینده است و چارچوب کار دستگاهها را به هم میزند.
وی افزود: سالانه ۵ درصد به جمعیت بیکاران فارغ التحصیل اضافه میشود و تبصره ۱۸ مجلس شورای اسلامی این مشکل را رفع نمیکند و رویکرد حرکت دادن منابع تبصره ۱۴ به تبصره ۱۸ کاملاً درست است.
با پول نقد وارد جایگاه های سوخت نشوید
سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا بانک مرکزی دستورالعملهای مختلفی مبنی بر دریافت نکردن پول نقد صادر کرده که به جایگاهها هم ابلاغ شده و تقاضای ما از مردم این است که از کارت های بانکی خود برای پرداخت هزینه سوخت استفاده کنند.فاطمه کاهی با بیان اینکه یکی از دریافت پول نقد از مشتریان در جایگاههای سوخت ممنوع نیست اما به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی بهتر است از پول نقد استفاده نشود، اظهار کرد: جایگاهها در یک سال گذشته با مردم همکاری کردند. وی با تاکید بر اینکه جایگاه های سوخت به دلیل تماس افراد مختلف با نازل و پول نقد یکی از مراکز پر خطر شناخته شده است، گفت: به تمام جایگاه ها ابلاغ کرده ایم که نسبت به تجهیز جایگاه ها به اقلام بهداشتی اقدام کنند اما تامین این اقلام برعهده شرکت ملی پخش نیست.
علت افزایش قیمت مرغ
دو هفته ای می شود که قیمت مرغ گرم در بازار با افزایشقیمت ۲۰۰۰تا ۳۰۰۰تومانی مواجه شده است.افزایش قیمتی که نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی علت آنرا افزایش هزینه های تولید عنوان کرد.
حبیب اسدالله نژاد در این باره اظهار کرد: بعد از اینکه ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب مرغ را ۲۰ هزارو۴۰۰تومان اعلام کرد قیمت مولفه های تولید را هم افزایش داد ؛به طوری که قیمت ذرت ۱۵۰۰تومانی به ۱۷۰۰تومان و سویا از ۲۷۰۰تومان به ۳۲۰۰تومان و جوجه یکروزه از ۲۸۰۰تومان به ۴۲۰۰تومان رسید.
وی ادامه داد: سایر مولفه های تولید مانند واکسن، دارو و ریزمغزی ها هم با افزایش قیمت همراه شده و همین افزایش قیمت هزینه های تولید را بالا برده است.
نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی اضافه کرد:اینکه ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب مرغ را افزایش نداده است دلیل نمی شود که تولیدکننده خسارت ببیند. قیمت واقعی مرغ حدود۲۴ هزارتومان است و درخواست ما نیز این است که قیمت مصوب مرغ از ۲۰هزارو۴۰۰تومان به حدود ۲۴ هزارتومان افزایش یابد.
وی در پاسخ به اینکه چند درصد نهاده های مورد نیاز واحدهای تولیدی با قیمت مصوب تامین می شود ،گفت: ۹۰ درصد نهاده های مورد نیاز واحدهای تولیدی با قیمت مصوب دولتی تامین می شود و حدود ۱۰درصد باقی مانده نیز توسط خود مرغداران از بازار آزاد تهیه می شود.
به گفته وی قیمت ذرت و سویا در بازار آزاد به ترتیب ۳۸۰۰تا۳۹۰۰تومان و ۹۰۰۰تومان است.
اعلام موضع صریح همتی درباره واردات خودرو
ارز برای واردات خودرو تخصیص داده نمیشود
رییس کل بانک مرکزی گفت: در کنار انتشار گواهی اوراق مولد (گام)، حدود پنج هزار میلیارد تومان هم اعتبار بانکها برای دو خودروسازی ایران خودرو و سایپا در نظر گرفته شده است.
عبدالناصر همتی با بیان این مطلب در حاشیه بازدید از شرکت خودروسازی ایران خودرو و با تبریک فرارسیدن دهه فجر اظهار کرد: فرصتی شد تا در ایام مبارک دهه فجر خدمت دوستان ایران خودرو باشیم و کارگران و مدیران زحمتکش این مجموعه بزرگ و عظیم را از نزدیک ببینیم.
وی بیان کرد: با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب، ضرورت دارد تا برنامهریزیهایی در زمینه رشد ۵۰ درصدی تولید در خودروسازی و داخلیسازی بسیاری از قطعات خودروها صورت گیرد.
همتی افزود: نکاتی را مشاهده کردیم و باعث افتخار و مباهات کشور است که دوستان ایران خودرو تلاش بسیار زیادی را در این زمینهها شروع کردهاند.
رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: منابع لازم از روشهای غیرتورمی مانند انتشار گواهی اوراق مولد (گام) در حال تامین است که میتوان منابع لازم برای زنجیره تولید را از ابتدا که تامین مواد اولیه است تا انتها که فروش خودرو است را از طریق اوراق گام به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تامین کنیم.
وی گفت: حدود پنج هزار میلیارد تومان هم اعتبار بانکها برای دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا در نظر گرفته شده است. همتی اظهار کرد: تامین مالی را میتوان از طریق اوراق مرابحه و سایر روشها تامین کرد تا از نظر منابع مالی مشکلی وجود نداشته باشند.
رییس کل بانک مرکزی افزود: اکنون موقعیت مناسبی حاکم است و خودروهایی در حال ورود به بازار هستند که ۹۲ درصد از آن ساخت داخلی است و وابستگی ارزی آنها به حداقل رسیده است.
همتی بیان کرد: ما امیدوار هستیم تا نهضتی که از طریق حمایت رهبر معظم انقلاب، دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت شروع شده است در آیندهای نزدیک شاهد به بار نشستن تلاش شرکتهای دانش بنیان و شرکتهایی باشیم که وابسته به صنایع دفاعی و همچنین قطعه سازانی که در حال تلاش برای داخلی کردن ساخت قطعات هستند خواهیم بود.
وی خاطرناشن کرد: در حال حاضر کشور نیازهای ارزی مهمتری دارد، بنابراین تخصیص ارز به واردات خودرو جزء اولویت اول ما قرار ندارد و بحث واردات اصلا مطرح نیست.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4452/21005/85016
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4452/21005/85017
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4452/21005/85018
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4452/21005/85019
|
عناوین این صفحه
- رشد صنعتی ایران تا پایان سال به ۶ درصد خواهد رسید
- زیر و بم ۶۰۰ هزار اظهارنامه تجاری
- اخبار
- ارز برای واردات خودرو تخصیص داده نمیشود