|
در دیدار مشاور عالی شهردار تهران از دبیرخانه جشنواره»هنر زنده است»مطرح شد:
پرداختن به رویدادهای هنری مورد توجه شهرداری است
مصطفی کاظمی مشاور عالی شهردار تهران از دبیرخانه جشنواره آنلاین «هنر زنده است» بازدید کرد.
به گزارش امتیاز؛ مشاور عالی شهردار تهران و مدیرکل حوزه ی مدیریت شهردار ی تهران از دبیرخانه ی جشنواره آنلاین «هنر زنده است» که با حمایت مدیریت پردیس تئاتر و موسیقی « The core»در باغ کتاب تهران دایر شده است، بازدید کرد.
مصطفی کاظمی پس از این بازدید، با اعضای شورای سیاستگذاری،دبیران چهار بخش جشنواره، مدیران اجرایی جشنواره و دوتن از داوران جشنواره در نشستی صمیمانه دیدار کرد.
بهروز غریب پور»رئیس شورای سیاستگذاری» و دبیربخش تئاتر»،مرضیه برومند، سیمین معتمد آریا،محمد مهدی عسگر پور»عضو هیئت موسس و شورای سیاست گذاری»، مازیار رضاخانی»مدیر جشنواره»، مهدی قاسمی، امیر بهاری، لیلی عاج در این نشست حضور داشتند.
مشاور عالی شهردار تهران در این جلسه، به تبیین نقش شهرداری تهران برای ایجاد رابطه ی صمیمانه و عاطفی میان شهروندان و تشکیلات شهرداری تهران اشاره کرد و به ارزیابی خود از امتیازات جشنواره ی « هنر زنده است» و نقش فزاینده ی آن در این ارتباط پرداخت.
وی علت حمایت پروژه ی تهران 1400 از این اتفاق بزرگ فرهنگی هنری به عنوان آخرین رویداد قرن را نسبت میان این دو عنوان کرد.کاظمی در همین زمینه افزود: پرداختن به مسائل هنری به ویژه در بخشی که به موضوعات شهری مربوط میشود، همیشه مورد توجه شهرداری بوده است و شهرداری تهران از هر گونه فعالیتی که در تلطیف فضای شهری و احساس همدلی میان شهر و شهروندان حمایت می کند،به خصوص هنگامی که که یک نهاد مدنی غیردولتی بانی آن باشد.
در پایان این نشست، هریک از حاضران با ذکر تجاربشان نسبت به تصمیم شهرداری تهران ، شهردار تهران دکتر حناچی و مدیرکل حوزه ی مدیریت شهرداری، در خصوص حمایتشان از جشنواره ی آنلاین هنر زنده است واکنش مثبت نشان داده و تشکر کردند.این بازدید و نشست با قول های مساعد نسبت به آینده ی این جشنواره به پایان رسید.
جشنواره «هنر زنده است» در چهار بخش فیلم (به دبیری کمال تبریزی)، تئاتر (به دبیری بهروز غریبپور)، موسیقی (به دبیری فردین خلعتبری) و دیجیتال آرت (به دبیری محمود کلاری) بدون محدویت شرکت آثار در سایر جشنوارهها پذیرای تولیدات متنوع هنرمندان جوان کشور - در بخش رقابتی- و هنرمندان مطرح کشور در بخشهای غیررقابتی است و برابر با فراخوان منتشرشده جوایز نقدی و نشان جشنواره به برگزیدگان اهدا خواهد شد.
نخستین دوره جشنواره آنلاین «هنر زنده است» را مؤسسه فرهنگی هنری «برداشت آخر» و مجموعه فرهنگی هنری «مربع ۱۱» برگزار میکنند و متقاضیان برای کسب اطلاع از جزئیات فراخوان جشنواره میتوانند با شماره ۰۹۰۳۵۹۴۳۸۹۹ تماس بگیرند.همچنین برای دریافت اخبار جشنواره و مطالعه فراخوان میتوانند به آدرس سایت و اینستاگرام https://portal.aafestival.ir مراجعه کنند.
برنامههای دهه فجر سازمان فرهنگی هنری با نام «آینده روشن» اعلام شد:
۳۲ عنوان برنامه به مناسبت دهه فجر
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برنامههای این سازمان به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با عنوان «آینده روشن» را تشریح کرد.
به گزارش امتیاز، سید علیرضا فاطمیانپور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برنامههای این سازمان به مناسبت دهه فجر را تشریح کرد و گفت: همزمان با فرا رسیدن چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بسته برنامههای «آینده روشن» را در سه محور محتوایی تقویت باورهای عمومی برای امید به آینده انقلاب اسلامی، ترویج و گسترش نمادهای هویت ملی و افزایش آگاهی مردم از تاریخ انقلاب اسلامی پیشبینی کردهایم.
وی افزود: پوئمسمفونی «آینده روشن» یکی از سهگانهای است که معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری در سال ۹۹ طراحی کرده است. نخستین پوئمسمفونی به نام «سرباز» در نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی رونمایی شد و دومین پوئمسمفونی به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی میپردازد و با عنوان «آینده روشن» در دهه فجر رونمایی خواهد شد.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری با اشاره به برنامه «سه رنگ سربلندی» گفت: این برنامه به ترویج نماد پرچم و سرود جمهوری اسلامی ایران میپردازد و در چهار بخش سرود کودک و نوجوان، مسابقه طراحی پوستر ویژه پرچم ایران، مسابقه عکس موبایلی از نصب پرچم در سطح شهر و مسابقه اجرای نمایش «تاج شاه و کلاهها» توسط کودکان برگزار میشود. همچنین پویش «متا» به منظور معرفی مدیر تراز انقلابی پیشبینی شده و مردم در این پویش به معرفی مدیران و مسئولان نمونهای که در ادارات و جاهای مختلف با آنها برخورد دارند، میپردازند.
وی اظهار کرد: «کتاب ماه» دیگر برنامه دهه فجر است که مسابقه کتابخوانی با موضوع انقلاب اسلامی در دو بخش کودک و نوجوان و بزرگسال خواهد بود که در سایت dtlib.ir برگزار میشود و اپلیکیشنهای حوزه کتابخوانی هم در برگزاری آن مشارکت دارند. همچنین کلیپهای «کتابدان» با معرفی ۱۰۰ کتاب در حوزه انقلاب اسلامی منتشر میشود. پویش میدانی «ایران ما انقلاب ما» نیز با نصب استیکر و نقش پرچم ایران بر شیشه خودروها برگزار میشود و فضای شهر را برای دهه فجر مهیا میکند.
فاطمیانپور با بیان اینکه فعالیتهای سازمان فرهنگی هنری در حوزه تولید محصولات مجازی با شیوع ویروس کرونا رشد قابل توجهی داشته است، گفت: این فعالیتها در دهه فجر هم ادامه خواهد داشت و محصولاتی در هشت محور تاریخ شفاهی پهلوی، مقایسه انقلاب ایران با سایر انقلابهای جهان، معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی، معرفی شهدای انقلاب، روایت تاریخ شفاهی مردم از پیروزی انقلاب، روایت انقلاب از بیان غیرایرانیان، انقلاب ایرانی در عصر ظهور و اندیشه و گفتمان انقلاب اسلامی تولید و در فضای مجازی منتشر میشود. علاوه بر این محصولات، سه کلیپ «خط ویژه»، «چهل سردار» و «فازمترمدیا» در این ایام تولید و منتشر خواهد شد.
وی اضافه کرد: اتوبوسهای کتابگرد «هدهد» چند سالی است که در نقاط مختلف تهران خدمات کتابخانهای ارائه میکنند و در دهه فجر چهار دستگاه اتوبوس و یک مینیبوس با حضور در روستاهای محروم اطراف تهران به اجرای برنامه و برگزاری مسابقه میپردازند. همچنین در محل جلوس حضرت امام خمینی(ره) در بهشت زهرا(س) غرفههای متعددی به مدت ۱۰ روز فعالیت خواهند کرد و برنامههای فرهنگی و هنری متنوعی هم تدارک دیدهایم. پویش «هر خانه یک پرچم» با تحویل پرچم ایران به شهروندان داوطلب با کمترین قیمت و با نصب رایگان برگزار میشود و برای هماهنگی آن با ۱۰۰ مسجد شهر تهران همکاری داریم.
فاطمیانپور تصریح کرد: برنامه تلویزیونی «مثبت ۴۰» در ۱۰ قسمت به موضوع رسانه در انقلاب اسلامی میپردازد و از شبکه چهار روی آنتن میرود. افتتاح محفل ترانه خانه شعر در فرهنگسرای ارسباران دیگر برنامهای است که در دهه فجر برگزار میشود و در این محفل جلسات تخصصی شعر و ترانه برپا خواهد شد. همچنین نمایش میدانی «فجر انقلاب» با ۴۲ اجرا در نقاط مختلف شهر تهران از جمله در ایستگاههای مترو میزبان شهروندان است. در حوزه هنرهای تجسمی نیز نمایشگاه مجازی «خاطره ۵۷» با نمایش عکسهای تاریخی از انقلاب اسلامی برپا میشود.
وی از برگزاری پویش بزرگ «آینده روشن» برای نوجوانان خبر داد و گفت: در این پویش دو سؤال برای نوجوانان مطرح کردهایم. سؤال اول این است که نوجوانان نقش خود را در گام دوم انقلاب اسلامی بیان کنند و سؤال دیگر مهمترین چالشی است که به نظرشان میتواند مانع قوی شدن ایران اسلامی شود. قالب اجرای این پویش گیمیفیکیشن است که سامانه اینترنتی آن در دهه فجر در دسترس نوجوانان خواهد بود.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری افزود: برنامه «فصل رویش» امسال با تجلیل از رویشهای انقلاب اسلامی در عرصه رسانه برگزار میشود و در آن چند چهره رسانهای که بعد از سال ۱۳۵۷ متولد شدهاند، تجلیل میشوند. نمایشگاه «ایران ما انقلاب ما» نیز در سالن انتظار فرودگاه مهرآباد برپا میشود و آثار هنری با موضوع انقلاب اسلامی در آن به نمایش در میآید. «مهرآیین» به عنوان یکی از برنامههای باسابقه سازمان فرهنگی هنری، در دهه فجر با دیدار با خانواده شهدای انقلاب اسلامی و رسیدگی به مشکلات آنها برگزار میشود.
وی اظهار کرد: «پیرنگ» دیگر برنامهای است که در آن باشگاههای نوجوانانه در حوزههای کارآفرینی، مهارتافزایی، رسانه و... ایجاد میشود و از کارهای ادامهدار و دائمی سازمان فرهنگی هنری خواهد بود. همچنین جشنواره «کارآزمای» با موضوع کارآفرینی و جهش تولید برگزار میشود و در آن نوجوانان، زنان سرپرست خانوار و زنان خانهدار میتوانند با حضور در دورههای آموزشی که با همکاری بخش خصوصی برگزار میشود، کسب و کار خانگی خود را آغاز کنند.
فاطمیانپور اضافه کرد: یکی از برنامههایی که برای دومین سال برگزار میشود، نمایش فیلم سینمایی برای اقشار زحمتکش شهرداری تهران در کنار خانوادههایشان در یکی از سینماهای سازمان فرهنگی هنری است که امسال با رعایت پروتکلهای بهداشتی میزبان تعدادی از رانندههای اتوبوس و تاکسی به همراه خانواده خواهیم بود. همچنین جشنواره «کانونهای مردمی» با هدف به نمایش گذاشتن دستاوردها و تولیدات کانونها و مراکز مشارکتی سازمان برگزار میشود.
وی در پایان گفت: نورافشانی در ۴۲ نقطه شهر تهران را در شب ۲۲ بهمن ماه خواهیم داشت و پویش «الله اکبر» نیز با مشارکت انجمن اسلامی دانشآموزی در سطح کشور برگزار میشود و در آن نوجوانان از سنت حسنه تکبیر در شب پیروزی انقلاب اسلامی فیلم و عکس تهیه میکنند و به این پویش میفرستند. همچنین با توجه به اینکه راهپیمایی روز ۲۲ بهمن مانند هر سال برگزار نمیشود، سازمان فرهنگی هنری دو کاروان ویژه برای حرکت در مسیر راهپیمایی و اجرای برنامه آماده خواهد کرد.
لاله اسکندری: جذابیت بازی در نقش «فخرالسادات» کهنسال
ترکیب عشق و وطن دوستی «در چشم باد» را همیشه دیدنی نگه می دارد
لاله اسکندری، بازیگر نقش «فخرالسادات» در سریال ماندگار «در چشم باد»، جذابیت این سریال را در ترکیب عشق و وطن دوستی در داستان دانست.
به گزارش امتیاز، اسکندری حضور در عرصه بازیگری را با سینما و «متولد ماه مهر» احمدرضا درویش آغاز کرد. سریال «خاک سرخ» ابراهیم حاتمیکیا نیز نخستین تجربه بازیگری سریال برای او بود. کارنامه کاری اسکندری تغییر و تحول زیادی دارد؛ اما «در چشم باد» در این میان جایگاه ویژه ای داراست. سریالی که او پنج سال درگیر آن بود و یکی از نقشهای اصلی اش را برعهده داشت.
او درباره علت پذیرفتن حضور در «در چشم باد» را اینگونه توصیف کرد: دلیل اصلی من برای این که پذیرفتم در این سریال بازی کنم حضور آقای جعفری جوزانی بود. به نظر من ایشان یکی از کاربلدترین کارگردانانی هستند که می شناسم، به خصوص در کارهای تاریخی. به همین خاطر وقتی این کار به من پیشنهاد داده شد، خیلی خوشحال شدم که کارگردان این کار، آقای جوزانی هستند. فیلمنامه سریال هم خیلی جذبم کرد. به خاطر دارم وقتی این سریال به من پیشنهاد شد بخش زیادی از فیلمنامه را دو سه روزه خواندم، چون بسیار پرکشش بود. یکی از دلایل دیگر حضورم در این سریال، وجود بازیگران خوب و تیم حرفهای بود. هر کدام از بازیگرانی که در این سریال حضور داشتند، به نوبه خود و در جایگاه خودشان بهترین بودند و خیلی خوشحالم که با این عزیزان همکاری کردم.
بازیگر نقش «فخرالسادات» با بیان این که تاریخ همیشه جذاب و عبرت آموز است، گفت: وقتی تاریخ به نمایش دربیاید و جلوه داده شود، جذابیتش چند برابر میشود.شما بیش از نیم قرن از تاریخ کشور را در یک سریال تماشا میکنید و این برای خود من بسیار جالب است. نقطه قوت دیگری که این فیلمنامه برای من داشت این است که در چشم باد ترکیبی از عشق و وطن دوستی است و بیننده را با خودش همراه می کند. این را هم بگویم که من در سریال «در چشم باد» در دو مقطع سنی بازی داشتم و از این جهت که تا به حال نقش پیری را تجربه نکرده بودم، برایم جذابیت داشت.
اسکندری از فقر فرهنگ مطالعه در جامعه ایرانی هم گله کرد: متاسفانه کتاب خواندن هنوز آن چنان که باید در جامعه ما رونق نگرفته است. بنابر این لازم است روایت تاریخ در قالب سریال های تاریخی به جامعه منتقل شود. از این حیث سریالهای تاریخی بسیار با ارزش و جذاب هستند. تاریخ کشورمان کمی مورد غفلت واقع شده است و بهتر است سریالها و فیلمهای بیشتری از تاریخ کشورمان بسازیم تا برای آیندگان بماند و همه در آینده متوجه شوند چه بر سر کشورمان گذشته است.
به گفته این بازیگر سینما و تلویزیون؛ ملاک ترجیح او برای بازی در سینما یا تلویزیون فقط فیلمنامه خوب است. او در این باره اظهار کرد: اگر فیلمنامه خوب باشد، در آن سریال یا فیلم بازی می کنم و سینما یا تلویزیون بودن مدیوم کار تفاوتی برایم ندارد.
لاله اسکندری این روزها مشغول بازی در سریال «جشن سربرون» است که مقطع زمانی وقوع داستان این سریال نیز درگذشته است. او ابراز کرد: به نظر خود من «جشن سربرون» هم سریال بسیار جذابی است.
کتاب «دیونامه» درباره موجودات خیالی در روایتهای ایرانی چاپ شد
به نقل از روابط عمومی نشر چشمه، کتاب «دیونامه؛ بازشناسی چهره موجودات خیالی در روایتهای ایرانی» نوشته پرویز براتی بهتازگی توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است.
پرویز براتی، نویسنده اینکتاب، پژوهشگر و روزنامهنگار است و پیش از این، کتابهای «کتاب عجایب ایرانی» (۱۳۸۸ - نشر افکار)، «سرگذشت نقاشی در ایران» (۱۳۹۱ - نشر افق) و «بادهای افسون: مقدمهای بر شناخت علوم غریبه در ایران» (نشر چشمه - ۱۳۹۶) به قلم او منتشر شدهاند. همچنین کتاب «اپیکاک» شامل شش داستان از کورت ونه گات نیز سال ۱۳۸۱ با ترجمه مشترک براتی و رضا نوحی منتشر شد.
نویسنده در پنج بخش (پرده) نگاهی تفصیلی به ادبیات شگفت ایرانی و نگاهی اجمالیتر به ادبیات شگرف در غرب دارد. در این بین بازیگران ادبیات شگفت ایرانی یعنی موجودات وهمی و هیولاها و تغییر و تبدلات این موجودات بررسی شده است. به گفته براتی، پرده نخست کتاب با عنوان «قصه گوی برزگر و قصه گوی دریانورد» یاد آور مقاله معروف والتر بنیامین با عنوان «قصه گو؛ تأملاتی در آثار نیکلای لسـکوف» اسـت. بنیامین در این مقاله، قصهها را به دو دسته بزرگ قصه گوی «برزگر» (شخصیت یک جانشین) و قصه گوی «دریانـورد تاجـر» (شـخصیت جهانگرد) تقسیم کرده است. نویسنده به تبعیت از بنیامین در این کتاب ادبیات شـگفت را گونهای از روایت دریانـورد دانسته ؛ چـرا که مالامـال از روایتهای پرحادثه و پرماجرا و پرکشـش اسـت؛ مثل دریایی که با تلاطم و خطر و حادثه سرشـته شـده اسـت. در عین حال به نقش بندر تاریخی سیراف در شکل گیری روایتهای دریانوردی در قرون اولیه اسلامی نیز پرداخته است.
اما پرده دوم کتاب «نقش و کارکرد سیاسی متون شگفت» نام دارد و به واکاوی این موضوع میپردازد که در ادب دوره اسلامی و فرهنگ عامه مردم ایران؛ پریان، دیوان، غولان و مردمان یک چشم، امکان تازهای را برای خیال پردازی در فرهنگ ایرانی به وجود آوردند و طی فرایندی زیبایی شناسانه وارد خیال پردازی ایرانی شدند. به اعتقاد نویسنده، این نقطه عطفی در تاریخ چهره دیو و دیگر موجودات فراطبیعی همچون پری در ادبیات ایران بود.
پرده سوم به بررسی «صورتهای شگفتی» اختصاص دارد. بر این اساس صورتهای امر شگفت آور در ادبیات فارسی متقدم به دو دسته کلی «روایتهای عجایب نامهای» و «روایتهای اعجاب انگیز» تقسیم میشود که روایتهای اعجاب انگیز خود به چهار دسته «روایتهای شفاهی- مردمیِ شِگِفت یا فانتزی پالیمسستی»(لایه لایه)، «قصههای شگفت»، «رمانسهای عامیانه شگفت» و «حماسههای دینی شگفت» تقسیم بندی میشود.
براتی همچنین یکی از مقاصد این کتاب را تدقیق نسبت شگفتی با متون ایرانی و معرفی نمونههایی از متون شگفتِ ایرانی تا پایان دوره قاجاریه در ایران دانست و گفت: «از جمله لغزشهای رایج، یکی شمردنِ حساب ادبیات فانتزی یا فانتاستیک مدرن با روایتهای اعجاب انگیز کلاسیک فارسی است. اما در کتاب حاضر، ادبیات کلاسیکِ متقدم فارسی با مایههای شگفت انگیز اجملاً «ادبیات شگفت فارسی» نام گذاری شده است. معمولاً متون به جای مانده از این نوع ادبی را به ژانر «قصههای پریان» مرتبط میدانند و در واقع قصههای پریان را یکی از اقسام شگفت میدانند که رویدادهای فراطبیعی در آن به هیچ وجه غافلگیرکننده نیست و آنچه آنها را متمایز میکند نوع نوشتار است. با این حال برخی بین این دو نوع ادبیات مرز بندی قائلاند؛ از آن جمله تزوتان تووروف که روایتی چون هزار و یک شب را «قصه شگفت» میداند و نه قصه پریان.»
بخش چهارم «اعجاب برانگیزی در متون عرفانی؛ از بیان تا کنش» نام دارد. جدا از اعجاب برانگیزی در متون ادبی و روایتهای شگفت فارسی، متون عرفانی هم درخود واجد نوعی زبان شگفت انگیز است. متون عرفانی عرصه گسترده شگفتی در بیان و کنش اسـت. بخش آخر کتاب نیز با عنوان «خیالهای غربی: ادبیات شگرف در مغرب زمین»، به بررسی ادبیات شگرف (فانتاستیک) در مغرب زمین اختصاص دارد.
اینکتاب با ۲۰۹ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۵۷ هزار تومان منتشر شده است.
اخبار
تولید برنامه تخصصی فیلم کوتاه در آی فیلم؛
پخش «سینما کوتاه» از امشب آغاز میشود
شبکه آی فیلم پخش مجموعه برنامه «سینما کوتاه» را از امشب آغاز می کند.
به گزارش امتیاز، «سینما کوتاه» در قالب برنامه ای تخصصی برای معرفی آثار برجسته در دسته بندی «فیلم کوتاه» تولید شده است و از این پس شامگاه یکشنبه ها از آنتن شبکه آی فیلم به نمایش درمی آید. تهیه کنندگی این برنامه را علی اکبر صدیقی و اجرای آن را حسام فروتن که پیش تر تجربه اجرای برنامه «سینما آی فیلم» را در همین شبکه داشته است، به عهده دارد.«سینما کوتاه» در مدت زمان 25 دقیقه، نمایش یک فیلم کوتاه با ارزشهای تکنیکی و محتوایی قابل توجه و نیز گفت و گو با کارگردان اثر با موضوعاتی همچون ساحت فیلم کوتاه از منظر کلی، چالشهای پیش روی فیلمسازان در تولید و پخش، جشنوارهها و عرضه و نمایش فیلمهای کوتاه از طریق پلتفرم های فضای مجازی، سرمایهگذاری و بازگشت آن و البته استقبال مخاطبان را دربر دارد. «سینمای کوتاه» محصول واحد تولید و هنری شبکه آیفیلم است که از این پس، یکشنبهها ساعت ۲۳:۳۰ از این شبکه پخش میشود و تکرار آن دوشنبهها ساعت ۷:۳۰ و ۱۹:۳۰ پیش روی بینندگان است..
مروری بر «انقلاب 79» در شبکه پرس تی وی
شبکه پرس تی وی به مناسبت فرارسیدن چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی چندین قسمت مستند تولیدی و تامینی و چند ویژه برنامه روتین هفتگی درنظر گرفته است.
به گزارش امتیاز، به همین مناسبت مستند « انقلاب 79» به کارگردانی نادر داودی در سه قسمت 25 دقیقه به بررسی حوادث سال های آخر حکومت رژیم پهلوی و بخشی از عواملی که منجر به وقوع انقلاب اسلامی در ایران شد، می پردازد. مجموعه مستند «نقطه شکست» به تهیه کنندگی مهدی عرب نیز در 5 پنج قسمت، تاریخ انقلاب اسلامی ایران را روایت می کند و از کودتای 25 مرداد و تلاش شاه برای تثبیت قدرت خود شروع می شود تا بازگشت امام خمینی (ره) از پاریس و پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری ایشان .همچنین مستندهای «خاطرات عمارت قصر» به کارگردانی روح الله رضایی در دو قسمت، تاریخچه زندان قصر را به تصویر کشیده و « آلن کلر» به کارگردانی عباس احمدی مقدم، حضور عکاس معروف فرانسوی در ایران و عکس های وی از انقلاب 57 ایران را روایت خواهد کرد.برنامه «ایران امروز» هم ویژه برنامه ای به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب خواهد داشت. تهیه و پخش کلیپ های مرتبط با ایام دهه فجر و برنامه زنده تحلیلی در روز 22 بهمن نیز از دیگر برنامه های شبکه پرس تی در این ایام خواهد بود.
با اجرای امین زندگانی و استندآپ کمدی میثم درویشان پور؛
آی فیلم با «14 اینچ» از سریال های خاطره انگیز می گوید
مجموعه برنامه جدید «14 اینچ» در شبکه آی فیلم تولید شد.
به گزارش امتیاز، این برنامه با تهیه کنندگی فرزام محبی روی آنتن خواهد رفت و امین زندگانی، بازیگر سینما و تلویزیون به اجرای آن می پردازد.
این برنامه ویژه نمایش بخش هایی از سریال های به یادماندنی تلویزیون و گپ و گفت صمیمانه امین زندگانی با بازیگران و کارگردانان این سریال هاست.
گفتوگو با بازیگران و کارگردانان، آیتم های موسیقی و خاطره بازی و بخش استندآپ کمدی با اجرای میثم درویشانپور از جمله بخش های این برنامه است که در مدت زمان تقریبی 50 دقیقه پخش می شود.
ضبط تعدادی از قسمت های این برنامه به پایان رسیده است و همزمان با شروع پخش، گروه سازنده، ضبط قسمت های بعدی را ادامه خواهند داد.
پخش «14 اینچ» به زودی از شبکه آی فیلم آغاز می شود.
کاس فرانسوی از انقلاب اسلامی می گوید:
«از ایفل تا آزادی» در هیسپان تی وی
شبکه هیسپان تی وی به مناسبت فرارسیدن ایام دفه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی، مستند «از ایفل تا آزادی» را برای مخاطبان اسپانیایی زبان پخش می کند.
به گزارش امتیاز، این مستند به کارگردانی اسلام فتحی با هدف مرور اتفاقات و حوادث انقلاب اسلامی ایران از نگاه «میشل ستبون» عکاس فرانسوی در روزهای 12 و 13 بهمن ماه روی آنتن شبکه هیسپان تی وی می رود.
در مستند «از ایفل تا آزادی» مخاطبان با این عکاس فرانسوی که حدود 30 هزار عکس را از ابتدای تحولات انقلاب اسلامی در شهرهای تهران و قم و حتی کردستان ثبت کرده است، آشنا خواهند شد و به پای خاطرات وی از همراه امام خمینی (ره) در نوفل لوشاتو فرانسه تا هنگام ورود به ایران در بهمن 57 می نشینند.
میشل ستبون تقریبا در تمامی لحظه های مرتبط با قبل و بعد از انقلاب حضور داشته و عکس های ماندگاری را از مبارزات مردمی، دیدار امام (ره) با مردم در نوفل لوشاتو، هواپیمای حامل امام (ره) در هنگام بازگشت به ایران، سخنرانی امام در بهشت زهرا و مدرسه علوی و همچنین مراسم استقبال مردم از رهبر کشورشان ثبت کرده است.
این مستند محصول شبکه پرس تی وی به تهیهکنندگی امیر فکری و کارگردانی اسلام فتحی است که در دو قسمت و روزهای دوشنبه و شنبه ساعت ساعت 03:00 بامداد از شبکه هیسپان تی وی پخش می شود. بازپخش این دو قسمت همان روز ساعات 8، 14 و 20:30 برای اسپانیایی زبان های سراسر جهان قابل مشاهده خواهد بود.
اخبار
گزارش برگزاری مراسم اختتامیه نمایش خلیل
مراسم اختتامیه نمایش خلیل در روز جمعه 10بهمن ماه در سالن اصلی پردیس تئاتر تهران برگزار شد.
به گزارش امتیاز، این مراسم با حضور حجت الاسلام والمسلیم جناب آقای امرودی ریاست محترم سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سردارسید رضا موسوی اعظمی فرمانده تیپ یکم امیر المومنین (ع)،جناب آقای دکتر صدراییان مدیر کل محترم روابط عمومی سازمان،جناب آقای حسین عالم بخش رییس محترم پردیس تئاتر تهران ،جناب آقای محسن عمادی معاون و پرسنل و خانواده محترم کادر تیپ یکم امیر المومنین یگان ویژه ناجا،خانواده معظم شهدای ناجا بخصوص خانواده محترم شهید خلیل شیرازی برگزار شد.
این مراسم با اجرای نمایش خلیل آغاز شد و در پایان نمایش باحضور حسین عالم بخش به عنوان نخستین سخنران مراسم ادامه یافت.
حسین عالم بخش ضمن خوش آمد گویی به مهمانان از اجرای نمایش خلیل به عنوان کاری مشترک و یک نمونه موفق از ارتباط دو جانبه پردیس تئاتر تهران و یگان ویژه ناجا یاد کرد و آنرا گامی در جهت زنده نگهداشتن یاد شهدا عنوان داشت.
این هنرمند عرصه نمایش در قسمت دیگری از سخنانش به ذکر شمایی از فعالیتهای پردیس تئاتر تهران پرداخت و بر ادامه این قبیل فعالیتها تاکید کرد.
محسن عمادی معاون محترم اجتماعی یگان ویژه ناجا به عنوان دومین سخنران در پشت تریبون قرار گرفت و ضمن ابراز خشنودی از اجرای با شکوه این نمایش شمه ای از فعالیتهای فرهنگی یگان ویژه را نام برد.
این مراسم با حضور خانواده معظم شهدای ناجا بخصوص خانواده شهید خلیل شیرازی بر روی سن و تجلیل از آنان توسط ریاست محترم سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،و حسین عالم بخش رییس محترم پردبیس تئاتر تهران پایان یافت.
احیای عروسکها با هدف افزایش هویت اجتماعی مردم محلی
نشست «اسباببازی و عروسک، رد پای هنرمند در بازآفرینی و تولید عروسکها و اسباببازیهای بومی» برگزار شد. در این نشست افسانه احسانی، مؤلف و کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی توریسم، با اشاره به اجرای طرح بقچه ایرانی، در مورد این طرح توضیح داد: یکی از برنامههایی که در جوامع محلی برگزار کردیم مأموریت بقچهی ایرانی بود. با هدف بازآفرینی هنرهای سنتی، برایشان فضایی برای معیشت ایجاد کنیم. یعنی به جای قطع درخت بلوط برای تهیهی ذغال، به جای آن عروسکهای زاگرس درست کنند و با فروش عروسکها بتوانند درآمد به دست بیاورند.
او افزود: یکی دیگر از اهداف ما از این طرح تسهیلگری و توان افزایی جوامع بومی جهت تولید محصولات باکیفیت ایرانی بود که به دنبال آن موجب کاهش وابستگی به سایر کشورها میشود. همچنین هدف دیگر ذائقهسازی و بازارسازی برای این محصولات بومی بوده است.
افسانه احسانی با اشاره به تفاوت هنرمندان بومی و هنرمندان شهری اظهار کرد: تفاوت هنرمندان بومی و هنرمندان شهری در این است که دستهی دوم به شکل آکادمیک سواد و مهارتی را به دست میآورند اما هنرمندان بومی معمولاً سواد ندارند اما دانا هستند، تجربهی زیستی دارند و حافظهی تاریخیشان میراث ملموس را از اجدادشان به ما رسانده است.
این کارآفرین اجتماعی با طرح سوال اینکه چرا بازآفرینی عروسکهای بومی میراث ناملموس اهمیت دارد، توضیح داد /: طبق کنوانسیون ۲۰۰۳ میراث فرهنگی ناملموس یا میراث زنده انگیزهی اصلی تنوع فرهنگی ما و حفظ آن، ضمانتی برای تداوم نوآوری است. این کنوانسیون میراث فرهنگی ناملموس را مجموعهی آداب و رسوم، اجراها، نمایشها و نیز دانشهایی میداند که جوامع، گروهها و افراد آنها را بخشی از میراث فرهنگی خود محسوب میکنند.
احسانی خاطرنشان کرد: در گروه بقچهی ایرانی با شروع فعالیت از سال ۱۳۹۲ تا اکنون تلاش کردیم تا عروسکهای روستای در خراسان جنوبی در مرز افغانستان را بازآفرینی کنیم. ۷۵۰۰ عروسک بومی این منطقه به همراه ۷۵۰۰ جلد کتاب از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده و قرار است به بازار عرضه شود.
این فعال حوزه گردشگری اضافه کرد: برای شروع این طرح ابتدا بررسی کردیم که کدام روستاها پتانسیل کارآفرینی را دارند به این معنا که محصولی از خود روستا بیرون میآید که با اصالت و هویت آن روستا همراه است. من به عنوان یک پژوهشگر با شناسایی این پتانسیلها و با کمک از از بزرگان و ریشسفیدان روستا کار را شروع کردیم. با ارزیابی طرحها اثرات مثبت و منفی فرهنگی و اجتماعی و محیط زیستی آن را سنجیدیم. احسانی در مورد گامهای این طرح فرهنگی بیان کرد: گامهای این طرح به طور خلاصه از این قرار است: رفتن به میان مردم، تجربهی زندگی بین آنها، آموختن از آنها، دوست داشتنشان، یافتن افراد توانمند گروه و کمک و پشتیبانی.وی گفت: یکی از دلایلی که در فرایند کارآفرینی توجه ما را به خود جلب کرد این بود که عروسکها به جامعه بومی احساس افتخار میداد و بین نسلها ارتباط برقرار میکرد.احسانی بیان کرد: یکی از نکاتی که برای ما اهمیت داشت دوری کردن از رقابتهای ناسالم بود، ما به دنبال این بودیم که فرصت کسب تجربه را برای مردم محلی فراهم کنیم و اعتمادشان را به یکدیگر افزایش دهیم و همچنین هویت اجتماعی آنها را افزایش بدهیم. علاوه بر این هدف ما این بود که سرمایهگذاران و سخنرانان بومی داشته باشیم.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4452/21007/85032
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4452/21007/85033
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4452/21007/85034
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4452/21007/85035
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4452/21007/85036
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4452/21007/85037
|
عناوین این صفحه
- پرداختن به رویدادهای هنری مورد توجه شهرداری است
- ۳۲ عنوان برنامه به مناسبت دهه فجر
- ترکیب عشق و وطن دوستی «در چشم باد» را همیشه دیدنی نگه می دارد
- کتاب «دیونامه» درباره موجودات خیالی در روایتهای ایرانی چاپ شد
- اخبار
- اخبار