|
گزارش کارگاه های چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی؛
از فرهنگ و سوتعبیرهای احتمالی اش تا نکاتی برای ساخت فیلم بهتر
مدرسان سری جدید کارگاه های چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی در 4 کارگاه فیلمسازی این رویداد درباره مواردی از توجه به فرهنگ و سوتعبیرهای احتمالی اش تا نکاتی برای ساخت فیلم بهتر صحبت کردند.
به گزارش امتیاز؛ کاوه مظاهری در کارگاه «صدای فیلمت را در فیلمنامه بشنو»، پویان شعله ور در کارگاه «نکتههایی که فیلمسازان جوانتر باید بدانند»، میرعباس خسروی نژاد و زهره زمانی در کارگاه «فیلمسازی بومی؛ نمایش جهانی» تجربههای خود را با هنرجویان سینما در گرگان درمیان گذاشتند.
جهان بینی کارگردان منشا
تصمیم گیری است
کاوه مظاهری در اولین کارگاه از بخش دوم کارگاههای جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی که بعد از بهبود شرایط کرونا از سر گرفته شده است، بیان کرد:کارگردان خوب وقتی فیلمی را میسازد فایل و پرونده آن را بعد از بسته شدن دوباره باز و مرور میکند. دست کم من این کار را در ارتباط با فیلمهای خودم انجام میدهم که فیلمنامه را ابتدا بر مبنای صدا و بار دیگر بر مبنای نور بازنویسی میکنم. در فیلمسازی انتخاب بسیار مهم است و کارگردانی اساسا بر این مبنا تعریف می شود؛ انتخاب بازیگر، لوکیشن، قصه، حال و هوا و...
وی افزود: لوکیشن به صدا در این میان ربط زیادی پیدا میکند. البته لوکیشن نه به معنای معماری و شکل و شمایل تصویر بلکه امکانی که برای فیلمساز و فیلم فراهم میکند. لوکیشن در صداگذاری نیز ظرفیتهای خود را بروز میدهد. برای مثال صحنه خلوت یا شلوغ هریک امکان متفاوتی را برای یک فیلم فراهم میکنند. زیرا به هر یک از این دو فضا، ریتم بازی، جای دوربین و المانهای دیگر هم اضافه می شوند. همچنین شب و روز بودن، خود فاکتورهای دیگری را به کار اضافه میکند. در فیلمسازی باید به همه این جزییات دقت کرد. برای مثال اگر در سکانسی باران می بارد چه نوعی از آن است و چه صدایی ایجاد میکند؟ همه تغییرات بر صدای صحنه تاثیرگذار هستند و صرفا جنبه زیباییشناسانه ندارند. سکانس بعد و قبل آنها مهم است و جایگاهی که در فیلمنامه و فیلم دارند و بر شخصیت پردازی هم تاثیر میگذارند.
کارگردان «روتوش» عنوان کرد: به شخصه اعتقادی به این ندارم که فیلمساز لزوما واقعیت را میسازد یا شبیه سازی میکند. زیرا به محض این که دوربین روشن میشود دیگر عملا واقعیتی وجود ندارد. همینطور به سوی دیگر این طیف که سینما را نمایشی میداند کاری ندارم. بلکه معتقدم هر فیلمسازی در میانهای از این دو طیف میایستد. سینمای مدعی بر شبیه به واقعیت بودن خود یک دروغ است. بنابراین بسیاری از تصمیمها در کارگردانی از جمله تصمیم بر طراحی صدا و دوربین از نوع جهان بینی فیلمساز نشات میگیرد.
اطلاعات مهم را در دو دقیقه اول فیلم جاگذاری نکنید
پویان شعله ور نیز در کارگاه خود به تکنیکها و نکاتی برای ساخت فیلم بهتر اشاره و عنوان کرد: اگر به اندازه نمایی شک دارید، اندازه نما را باز فیلمبردرای کنید. زیرا بعدا می توان آن را به نماهای بسته تری تبدیل کرد. همچنین بهتر است در برداشت پلان-سکانسها دستیاری داشته باشید که زمان برداشتها را برایتان ثبت کند. زیرا ریتم درونی پلانها بسیار مهم است و اساسا زمان عنصر بسیار مهمی در یک فیلم است. اینگونه بهتر متوجه خواهید شد که هر برداشت چقدر با آن ریتمی که در ذهن تان بوده است، جور درمیآید.
وی افزود: یکی از نکات مهم در فیلمسازی این است که هیچگاه اطلاعات مهم را در یک یا دو دقیقه اول فیلم جاگذاری نکنید فیلمهای کوتاه غالبا در جشنوارهها نمایش دارند و یک و دو دقیقه اول معمولا زمانی است که مخاطب شاید حواسش به اثر نباشد و اتفاقات مهم آن را از دست بدهد.
این تدوینگر درباره اهمیت نقش تدوین در پرداخت اثر بیان کرد: اصطلاح تدوینگر به معنای کارگردان دوم به این دلیل به کار میرود که تدوینگر میتواند برخی موارد و ضعفها در کارگردانی را اصلاح کند. حال اگر او نیز در دام نقاط ضعف کارگردان بیافتد، خروجی کارش ضعیف خواهد بود. شناخت کارگردانان نسبت به انواع لنز در فیلمسازی اهمیت زیادی دارد. بسیاری از کارگردانان لنزها را نمیشناسند و این مسئولیت را به فیلمبردار می سپارند و بعد به مشکل برمیخورند.
شعله ور ادامه داد: یکی از معضلات فیلمهای کوتاه به ویژه اولین تجربهها جهت نگاه بازیگران است. این اتفاق کار تدوین را سخت میکند و وقتی تدوینگر کات می زند، جهت نگاه کاراکترها در قاب درست نیست. این مشکل را میتوان با علامت گذاری سر صحنه برطرف کرد.
اشتراک تجربههای زیسته
میرعباس خسروی نژاد نیز در کارگاه «فیلمسازی بومی؛ نمایش جهانی» توضیح داد: برای حضور در جشنوارههای بینالمللی باید به مسائل انسانی توجه ویژه داشت؛ به این که هر عملکردی از سوی شخصیتهای فیلم چه معنایی را به ذهن متبادر میکند. در فرهنگ ما و آنها چه معنایی دارد. برای مثال «نذری» برای ما خوانش متفاوتی دارد اما در کشورهای دیگر شاید صرفا یک خوراکی است. همچنین برخی از شوخیها در فرهنگ ما، وقتی در یک فیلم و جشنوارهای بین المللی نمایش داده میشود، برای مخاطبان خارجی یا معنایی نداشته یا حتی سوتعبیرهایی را به دنبال دارد.
وی با اشاره به موفقیت آثار اصغر فرهادی و زنده یاد عباس کیارستمی به دلیل برخورداری از زبان مشترک بینالمللی افزود: اصغر فرهادی و عباس کیارستمی فیلمسازانی هستند که آثارشان به زبان بینالمللی ساخته و پرداخته شده اند. در میان کارگردانان خارجی هم میتوان کوروساوا را مثال زد.
خسروی نژاد با اشاره به اهمیت شناخت محیط و تجربههای زیسته در فیلمسازی عنوان کرد: من سه فیلم در کشورهای دیگر ساختم اما قطعا فیلمهایی که در ایران ساختهام، به دلیل شناختم از جغرافیا و فرهنگمان دقیق تر است.
این فیلمساز در بخش دیگری به قواعد حضور در جشنواره های خارجی اشاره و بیان کرد: آماده بودن مواد تبلیغی برای حضور در فستیوالهای بینالمللی کاری حرفه ای است. باید همه مواد تبلیغی برای فضای مجازی و شبکههای اجتماعی مختلف را با اندازه و حجم مناسب در اختیار جشنوارههای بین المللی قرار داد. همراه داشتن کارت ویزیت و احیانا بروشورهایی برای معرفی اثر نیز هنگام حضور در رویداد کارآمد خواهد بود.
احساسات زبان مشترک سراسر دنیا است
زهره زمانی نیز در کارگاه مشترک «فیلمسازی بومی؛ نمایش جهانی» درباره تجربه موفقیت فیلم «جدایی نادر از سیمین» بیان کرد: در این فیلم اصغر فرهادی به جزییات طلاق ندارد. زیرا جزییات آن به قوانین هر کشور بر میگردد و قانون ایران در این زمینه مختص ما است اما این کارگردان با هوشمندی با عبور از جزییات و قوانین مربوط به طلاق، زبان فیلم خود را بینالمللی کرده است.
برنامهریز جشنوارههای داکای بنگلادش و مذهب امروز ایتالیا افزود: احساسات آدمی در همه جای دنیا مشترک است و یک زبان بین المللی است. کیارستمی فیلمسازی است که قصههای مشترک بینالمللی میگوید. در «خانه دوست کجاست؟» او هر مخاطبی میتواند به خاطره مشترک خود از کمک به دوستش برسد. تعریف قصههای شخصی از احساسات مشترک انسانی میتواند همیشه فهم و درک شود. متاسفم از این که بگویم فیلمهای ما تکنیک زده شدهاند و فیلمنامههایشان را در مدت کوتاهی نوشته و زمان زیادی صرف تکنیک میکنند و اصل داستان گویی غافل میمانند؛ اصلی که منجر به ارتباط میان پرده سینما و مخاطب میشود.
زمانی در بخش دیگری عنوان کرد: باید درباره چیزهایی نوشت که خوب آن را میشناسیم و این شناخت کاملا در اثر نمود پیدا میکند. فیلمسازان جوان امروز نسل خوشبختی از نظر دسترسی به ابزارها و تجهیزات برای ایجاد ارتباط و تفحص هستند. در حالیکه نسل ما صرفا کتاب هایی را در اختیار داشت و همه دریافتهایمان از طریق تجربههای زیسته و این کتابها اتفاق میافتاد.
این جلسات به همت انجمن سینمای جوانان ایران(دفتر گلستان) به مدیریت مهدی صاحبدل برگزار میشود.
همچنین مدیریت کارگاه های آموزشی جشنواره را سعید پوراسماعیلی برعهده دارد.
چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی با محوریت سیره علمی و عملی امام رضا علیهالسلام به همت و مشارکت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بینالمللی امام رضا علیهالسلام و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان اسفند ۹۹ برگزار خواهد شد.
دبیر جشنواره نواحی عنوان کرد:
تصویب «عجولانه» طرحی که به ضرر موسیقی نواحی است
سورج یاسایی در ابتدا گفت: سه سال پیش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرحی را مبنی بر ادغام انجمنهای هنری مطرح کرد که البته به علت موضعگیریهایی که در راستای این طرح صورت گرفت، ظاهرا این طرح در آن زمان لغو شد. ولی اکنون دو ماهی است که طرحی عجولانه برای ثبت انجمنها با عنوان و به شکل موسسات فرهنگی هنری مطرح شده است. در این طرح آمده است که باید با برگزاری انتخابات، رئیس و هیات مدیره انجمنها از بین هنرمندان هر استان انتخاب شوند.
یاسایی ادامه داد: این ساختار جدید شاید در نگاه اول ساختاری دموکراتیک به نظر برسد که قرار است امور موسیقی هر منطقه به اهالی موسیقی همان جا سپرده شود اما ابتداییترین اصل در یک تشکلِ مبتنی بر رأی و انتخابات، مشخص بودن دقیق شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان است که متاسفانه در این مورد، اساساً چنین شرایطی تبیین نشده است.
او یادآور شد: سال ۱۳۹۸ انجمن موسیقی ایران با هدف شناخت دقیق و تعیین سطح اعضای جامعه بزرگ موسیقی کشور اقدام به طراحی و رونمایی از سامانهای به نام «بامک» (بانک اطلاعات موسیقی کشور) کرد. قرار بود تمام کسانی که در حوزه موسیقی کشور فعالیت میکنند، بتوانند داخل سامانه ثبت نام کرده و رزومه خود را به ثبت برسانند. این سامانه دارای یک بخش حرفهای بود که قسمتی از آن توسط انجمن موسیقی استانها راستی آزمایی میشد و قسمتی دیگر توسط انجمن مرکزی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
بدین صورت مشخص میشد در هر استان چه تعداد هنرمند و در چه سطحی فعالیت دارند. قرار بود پس از شکل گیری سامانه، انتخابات انجمنها به صورت الکترونیکی از بین اعضایی که در بامک تأیید شده بودند، برگزار شود؛ اما همراهی نکردن مدیران به دلایل نامعلوم، این طرح را که مراحل عضوگیری هم در آن در بسیاری از استان ها انجام گرفته بود، ناتمام گذاشت. طرحی که اکنون وزارت فرهنگ و ارشاد مطرح کرده، عملی نیست؛ زیرا اگر قرار است که رئیس و اعضای هیات مدیره هر موسسه فرهنگی از بین هنرمندان استانها انتخاب شود، چه کسی قرار است به چه صورتی صلاحیت این افراد را تأیید کند؟ یاسایی بیان کرد که بیشک نتیجه این سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تضعیف ساختار رسمی انجمنهای هنری و محدودسازی آنها است که در نهایت لطمه آن متوجه موسیقی نواحی و ردیفدستگاهی خواهد بود. او ادامه داد: در سالهای اخیر اگر در استانی کنسرت موسیقی نواحی اجرا میشود، با حمایت انجمنهای موسیقی بوده است؛ این درحالی است که انجمن ها بودجه خاصی از دولت دریافت نمیکنند؛ به عنوان مثال انجمن موسیقی استان کرمان که ۱۳ دوره جشنواره موسیقی نواحی را در این استان برگزار کرده است، در سه سال گذشته تنها ۱۰ میلیون تومان از مرکز دریافت کرده است، با این حال به عنوان یک انجمن رسمی توانسته است با خیلی از هنرمندان بزرگ برای حضور در کارگاههای تخصصی و آموزشی رایزنی کند.
با تمام این موارد نمیدانم که بر اساس چه سیاستهایی قصد جمع کردن انجمنهای موسیقی را دارند! مسئول انجمن موسیقی استان کرمان تصریح کرد: گفته میشود که قصد دارند با ادغام انجمنهای موسیقی به سمت خصوصی سازی بروند، درحالی که همه میدانیم که موسیقی ردیف دستگاهی و نواحی به حمایت دولت نیاز دارد. اگر قرار باشد انجمن موسیقی استان به یک موسسه فرهنگی هنری تبدیل شود، مجبور خواهد بود برای درآمدزایی به سمت برگزاری کنسرتهای پاپ برود و عملاً دیگر حمایت از موسیقی نواحی و ردیفدستگاهی که در ساختار فعلی، اولین و مهمترین وظیفه انجمنهاست، محلی از اعراب نخواهد داشت. در سه دهه گذشته مجموعهای از بهترین و ارزشمندترین آثار مکتوب و صوتی در حوزه موسیقی نواحی و موسیقی ردیف، دستگاهی توسط انجمن موسیقی ایران انتشار یافت. چنین تلاشی نام و برند انجمن موسیقی را به عنوان یکی از درخشانترین تشکلهای موسیقایی کشور مطرح کرد، بی شک برای تداوم حرکت درخشان انجمن در سالهای گذشته لازم است تا سیاستها و نقشه راه انجمن، توسط گروهی از متخصصین بازتعریف شود، اما متاسفانه ظاهراً در این مورد نیز مانند موارد دیگر، مدیران بدنبال تاسیس ساختاری جدید هستند. در سال گذشته و پیش از شیوع بیماری کووید ۱۹، جدای از جشنواره موسیقی نواحی، ۱۳ شب کنسرت موسیقی نواحی به کمک انجمنهای موسیقی در کرمان و شهرهای دیگر کشور برگزار کردیم؛ کنسرتهایی که هیچ موسسه خصوصی با نگاه هزینه و فایده به سراغشان نمیرود. در ادامه درباره کمک به هنرمندان نواحی که با شیوع کرونا با مشکلات معیشتی زیادی رو به رو شدهاند گفت: در یک سال گذشته به عنوان انجمن استان کرمان تلاش کردهایم در مواردی که نیاز جدی وجود دارد، به سرعت عمل کنیم. تهیه بستههای کمکمعیشتی و چند مرحله توزیع آنها در سال جاری از همین موارد بود. موارد خاص و بسیار فوری هم اتفاق میافتد؛ به عنوان مثال در استان خراسان یک مورد خاصی بود که انجمن موسیقی ایران با همه توان ورود کرد. اما در کل، انجمن موسیقی مهمترین وظیفه خود را تلاش برای کمک به جامعه موسیقی در عین حفظ کرامت اعضا می داند.
اخبار
«سالهای گمشده» در رادیو تهران بازخوانی می شود
شبکه رادیویی تهران از برنامه«سنگلج» با بازخوانی کتاب گویای«سالهای گمشده» از چهارشنبه ۱۵ بهمن تا سه شنبه 21 بهمن روی آنتن می رود.
به گزارش امتیاز؛ برنامه«سنگلج» از رادیو تهران که به بازخوانی کتاب های گویا اختصاص یافته است، از چهارشنبه ۱۵ بهمن در ۷ قسمت ساعت 1:30 روی آنتن میرود.
علاقه مندان این برنامه رادیویی این روزها به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کتاب گویای«سالهای گمشده» را میشنوند.
در دوران پیروزی انقلاب اسلامی، قشرهای مختلفی در به سرانجام رسیدن این انقلاب نقش داشته اند؛ نقشی هرچند کمرنگ، از بین گروه های مختلف مبارز، می توان به جامعه پزشکی اشاره کرد. پزشکان متعهدی که همواره به قسم شان پایبند بوده و همواره به وظیفه انسانی خود عمل کرده اند. شنیدن کتاب گویای «سال های گمشده» تاییدی بر این مهم خواهد بود.
تهیه و تنظیم برنامه سنگلج کاری از اسماعیل عابدیان است که هر شب از ساعت 1:30 بامداد تقدیم حضور فرهیختگان رادیو تهران می شود.
مخاطبان در سرتاسر دنیا می توانند از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید. در محدوده استان تهران از طریق موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز و ای.ام ردیف ۱۳۳۲ کیلوهرتز شنونده ما باشید.
همچنین شنوندگان از سرتاسر کشور هم می توانند شبکه رادیویی تهران را از طریق گیرنده های دیجیتال(ست تاپ باکس) دریافت کنند
پیشتولید «ناجی» آغاز شد
مهاجرت از رویایی به رویای دیگر
پیش تولید فیلم کوتاه «ناجی» ساخته حسین ترک جوش آغاز شد.
به گزارش امتیاز؛ فیلم کوتاه «ناجی» ساخته حسین ترک جوش است که به نویسندگی شیما اسماعیلی و تهیهکنندگی سپهر جهانگیری و سارا دیاریپور روزهای پیش تولید خود را سپری میکند.این اثر که محصول جدید بیتافیلم تهران است، به زودی در روستای خاوه پیشوای ورامین مقابل دوربین محمود عطشانی خواهد رفت. در خلاصه داستان «ناجی» آمده است: «همه ما مهاجریم از رویایی به رویایی دیگر...» ترکجوش ساخت 6 اثر را در کارنامه هنری خود دارد که از جمله آنها میتوان به فیلم کوتاه «جدایی»، «انبار» و... اشاره کرد.ندا مقصودی، مهسا قریشی، اودین روشن، بیتا عالمی، سعیده جمشیدی، مائده جعفری از جمله بازیگران این فیلم هستند. عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از کارگردان: حسین ترک جوش، مدیر فیلمبرداری: محمود عطشانی، مدیر تولید: سعید دلاوری، مدیر صدابرداری: اشکان پورتاجی، فیلمنامهنویس: شیما اسماعیلی، مشاور فیلمنامه: سامان صادقی مهر، دستیار کارگردان و برنامهریز: پریسا امینی، چهرهپرداز: مائده ضرابی، عکاس: محمد طالبی، روابط عمومی و امور رسانهای: نگار امیری و فروغ گشتیل.
اخبار
ویژه برنامه روز زن در شبکه رادیویی تهران
شبکه رادیویی تهران به مناسبت فرارسیدن میلاد ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و گرامیداشت روز زن در ویژه برنامه«مهربانو» این روز را گرامی می دارد.
به گزارش امتیاز؛ شبکه رادیویی تهران با فرارسیدن روز زن برنامه ای شاد و متنوع ویژه مادران و زنان سرزمینمان تدارک دیده است، برنامه«مهربانو» برنامه ای که ویژه زنان موفق و افتخار آفرینان این مرز و بوم تهیه شده است، زنانی که نقش موثری در فرآیند رشد و توسعه جامعه داشته اند.
در این برنامه ضمن مرور زندگینامه پرافتخارترین بانوان ایرانی، زنان تاثیرگذار و موفق جامعه معرفی و از پیشرفت ها و افتخار آفرینی های آنها گفته می شود.
موضوع برنامه درباره مادران پر مشغله ای که چه در خانه و چه در بیرون از خانه مرخصی دارند، مخاطبان می توانند از رادیو تهران به این پرسش پاسخ دهند که گفته می شود مادرها هیچ وقت مرخصی ندارند، چه کاری می توانیم انجام دهیم تا روز زن مادرها مرخصی باشند؟
ویژه برنامه مهربانو کاری از گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران که به تهیه کنندگی مینا نیکانیک، سردبیری و اجرای زرین کشاورز، هماهنگی سپیده آقاجانی، نویسندگی مریم شهرامپور امروز (سه شنبه 14 بهمن) به مناسبت روز زن از ساعت ۲۱ تا ۲۲ تقدیم شما خوبان خواهد شد.
مخاطبان در سرتاسر دنیا می توانند از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید. در محدوده استان تهران از طریق موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز و ای.ام ردیف ۱۳۳۲ کیلوهرتز شنونده ما باشید.
همچنین شنوندگان از سرتاسر کشور هم می توانند شبکه رادیویی تهران را از طریق گیرنده های دیجیتال(ست تاپ باکس) دریافت کنند.
برگزیدگان مسابقه کارتون تهران هوشمند معرفی شدند
به نقل از روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، مراسم مجازی معرفی برگزیدگان نخستین مسابقه کارتون تهران هوشمند، شنبه ۱۱ بهمن ماه با معرفی نفرات برتر برگزار شد. در این نشست حامد مظاهریان معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا، محمد فرجود مدیرعامل سازمان، غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری و حمیدرضا مسیبی دبیر هنری این رویداد و برندگان این دوره حضور داشتند.
مظاهریان در این وبینار با تاکید بر اهمیت جلب نظر هنرمندان در حوزه هوشمندی گفت: آموزش در پیاده سازی و بهره برداری از شهر هوشمند نقشی اساسی دارد و یکی از راههای تحقق این امر میتواند هنر باشد. منطق یک شهر هوشمند تفاوت بنیادی با منطق شهرهای کلاسیک دارد، شهر هوشمند شهری نظاممند است که امکان دسترسی آسان به خدمات فراگیر در شهر را فراهم میکند و به نوعی غیرمتمرکز کردن خدمات شهری برخوردار است. در این شهرها اداره امور شهروندان شامل خدمات و سرویسهای دولتی و سازمانهای بخش خصوصی به صورت برخط و شبانهروزی در هفت روز هفته با کیفیت و ضریب ایمنی بالا انجام میشود؛ به عبارتی در شهر هوشمند تمام خدمات مورد نیاز ساکنان از طریق شبکههای اطلاع رسانی و یکپارچه تأمین میشود.
معاون شهردار تهران بیان کرد: اگرچه شهرهای هوشمند ابتدا در کشورهای صنعتی شکل گرفت اما این شهرها امروز دیگر فقط منحصر به این کشورها نیست، اخیراً در کشورهای در حال توسعه نیز شاهد شکل گیری و گسترش شهرهای هوشمند هستیم. بررسی ویژگیها و فرهنگ مردم هر شهر توأم با در نظر گرفتن اینکه کدام بخش از شش زمینههای اصلی شهر هوشمند یعنی جامعه هوشمند، اقتصاد هوشمند، حاکمیت هوشمند، جابجایی هوشمند، محیط زیست هوشمند و زندگی هوشمند قرار است هوشمند شود؛ مدلهای یادگیری مناسب انتخاب و با برنامهریزی صحیح و درست آن مدل را پیادهسازی و اجرا کرده، لذا با بهرهگیری از یک مدل آموزشی صحیح میتوان در جهت هوشمندسازی شهر گام برداشت.
وی تاکید کرد: آموزش شهروندی از ارکان اساسی زندگی اجتماعی عصر حاضر است و در جوامع صنعتی از طریق برنامهریزیهای متنوع به آموزش مهارتهای زندگی پرداخته میشود؛ از این رو یادگیری پارامترهای آموزش رفتار شهروندی به افزایش کیفیت زندگی جمعی و تقویت سرمایه اجتماعی میانجامد. از آنجا که بخشی از خدمات شهر هوشمند در قالب خدمات الکترونیک ارائه میشود، به نظر میرسد که شهروندان بنا به دلایل متنوعی همچون ناآگاهی و آشنا نبودن با نحوه استفاده از این خدمات، پایین بودن سطح سواد رسانهای و شکاف دیجیتالی نسلهای مختلف در عمل آنچنان که باید از خدمات بهرهبرداری نمیکنند، بنابراین آموزش شهروندی شرط لازم برای بهره گیری از امکانات و ارتقا سطح دانش فناوریهای جدید است.
مظاهریان در پایان گفت: در شهر هوشمند ظاهراً بیشتر به جنبههای تکنولوژی مطرح میشود ولی ابتدا باید آسیب شناسی شهر و ارائه راه حل های خلاقانه مبتنی بر تکنولوژی مطرح باشد.
در ادامه، فرجود با تاکید بر اهمیت نقش شهروند در شهر هوشمند گفت: نگاه، اندیشه و خواستههای شهروندان تعیین کننده مسیر حرکت هوشمندی است. هنر، مسیر بیان اندیشههاست و ابزاری برای مدیران است که از نگاه مردم مطلع شوند. امتزاج هنر و هوشمندی در واقع در اندیشه است. چون تبلور اندیشه هنر است و هنرمندان به ما در ترویج هوشمندی کمک کنند و از سویی ما را به مردم نزدیک تر میکنند. امیدوارم بتوانیم این برنامه را در قالب کارتون و در سایر سبکهای هنری هم ادامه دهیم و بتوانیم میان هوشمندی و نخبگان هنری کشور پل ارتباطی برقرار کنیم.
سپس محمدی با تقدیر از سازمان برای توجه به چنین حرکتهای فرهنگی گفت: استفاده از فضای مجازی نه تنها برای سرگرمی که برای خدماتدهی هم نقش دارد. بحث شهر هوشمند با پیگیری مدیریت ارشد شهری تبدیل به یک مگا پروژه شده است و منابع و محصولات و خدمات بسیاری توسط سازمان فاوا ارائه میشود. هوشمندی موجب گسترش عدالت اجتماعی و از بین بردن فساد و رانت میشود و مهم این است بتوانیم برای آگاهی مردم ادبیات غنی را با مسائل فنی ادغام کرد تا فهم عمومی اتفاق بیفتد.
مسیبی نیز در پایان، این رویداد را قابل توسعه در بخشهای مختلف مثل کتاب و فیلم دانست و گفت: ۱۰ نفری که در پایان انتخاب شدند بسیار قوی کار کرده بودند و انتخاب کردن از میان آثار این هنرمندان کار سختی بود. در نهایت از میان ۱۵۶ اثر ۷۴ تا انتخاب شدند و سپس طی مراحل داوری سه اثر برگزیده انتخاب شدند.
در پایان نیز برگزیدگان نخستین مسابقه کارتون تهران هوشمند معرفی شدند که عبارتند از: پویا عبدلی رتبه سوم، احسان گنجی رتبه دوم و مهدی عزیزی رتبه برتر را کسب کردند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4454/21027/85116
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4454/21027/85117
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4454/21027/85118
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4454/21027/85119
|
عناوین این صفحه
- از فرهنگ و سوتعبیرهای احتمالی اش تا نکاتی برای ساخت فیلم بهتر
- تصویب «عجولانه» طرحی که به ضرر موسیقی نواحی است
- اخبار
- اخبار