|
افخمی در «خارج از کادر» آی فیلم:
«فرزند صبح» بهترین فیلمی است که ساختهام
بخش دوم گفت و گوی برنامه «خارج از کادر» شبکه آی فیلم با بهروز افخمی، شب گذشته روی آنتن رفت.
به گزارش امتیاز؛ او در بخش نخست گفت و گویش با این برنامه، ضمن اشاره به تحصیلات و نحوه ورودش به دنیای هنر، از آغاز فعالیتش در صداوسیما به عنوان تدوینگر در اولین ماه های پس از پیروزی انقلاب، پیوستن به گروه تلویزیونی جهاد سازندگی، ساخت اولین مستند دوران دفاع مقدس به کارگردانی او، همچنین آشنایی اش با شهید سیدمرتضی آوینی و نیز برعهده گرفتن مدیریت گروه فیلم و سریال تلویزیون و اولین تجربه کارگردانی سریال با ساخت سریال «کوچک جنگلی» سخن گفت.
در قسمت دوم، افخمی درباره فضای کاری اش پس از ساخت سریال تاریخی «کوچک جنگلی» عنوان کرد: بعد از سریال «کوچک جنگلی» متوجه شدم که در به اصطلاح موقعیت یک فیلمساز دولتی با بودجه های سنگین و موضوعات تاریخی قرار گرفته ام، حال آنکه ما در شرایط بعد از انقلاب و به دلیل ضرورت های فضای انقلاب وارد تلویزیون شده بودیم و شخصا همیشه فکر می کردم که باید در ایران یا حتی خارج از ایران کار فیلمسازی حرفه ای به اصطلاح متکی به مردم و متکی به تماشاچی واقعی بکنم. فضا بعد از «کوچک جنگلی» به شکلی شده بود که همه از من انتظار داشتند داستان های تاریخی را ، در قالب سریال های خیلی گران قیمت بسازم، آثاری که بخش خصوصی به هیچ وجه نمی تواند در آنها سرمایه گذاری کند. من نمی خواستم اینطور باشم. علاقه ام بر این بود که فیلم سینمایی کوچک شخصی تری هم بسازم، بنابر این به دنبال یک داستان خیلی ساده و جمع و جور و کم خرج بودم که به طور اتفاقی به فیلم نامه علیرضا داوود نژاد برخورد کردم.
وی درباره چگونگی شکل گیری تولید فیلم «عروس» توضیح داد: علیرضا داوودنژاد فیلمنامه «عروس» را که از طرف وزارت ارشاد رد شده بود، به دفتر ما آورد تا شاید سفارش و توصیه ای به آقای بهشتی و بچه های وزارت ارشاد و بنیاد فارابی کنیم. همان جا شروع کردم به خواندن فیلمنامه و به سرعت جذب فیلمنامه شدم. علیرضا هم نشست تا فیلمنامه را مطالعه کنم. از صفحه چهل به بعد بود که احساس کردم فیلمنامه احتیاج به بازنویسی دارد. به علیرضا گفتم اگر من بخواهم این فیلمنامه را بسازم، بازنویسی اش خواهم کرد که پذیرفت و ظرف دو روز فیلمنامه از داوودنژاد خریداری و ساختن فیلم «عروس» شروع شد.
کارگردان «روز فرشته» با اشاره به اینکه در ابتدا محمدرضا هنرمند دست اندرکار ساخت «روز فرشته» بود، اظهار کرد: با اینکه فیلمنامه هم کار هنرمند بو، ولی از یک جایی به بعد از ساخت «روز فرشته» منصرف شد. بعد بنا شد شهریار بحرانی این فیلم را بسازد. بنابر این همراه گروه عازم باکو شد ولی بعد از اینکه با بحران های اقتصادی و به اصطلاح فقر و وضعیت وخیم آذربایجان بعد از فروپاشی اتحاد شوروی رو به رو شد، روحیه اش را از دست داد. ما به عنوان تهیه کننده گفتیم بخش هایی که فیلمبرداری کرده، خوب از کار درنیامده اند که بحرانی گفت دیگر کار نمی کند و کار را رها کرد. بعد من وارد کار شدم. فیلم را از اول با پرده اسکوپ و با لنزهای اسکوپ شروع کردیم و دو ماه در باکو فیلم برداری کردیم. فیلم نامه را تغییر کلی دادم و در ادامه در ایران هم سه، چهار ماه فیلمبرداری شد و روی هم رفته چیزی بیش از یک سال طول کشید تا بالاخره فیلم تکمیل شد. البته در فواصل، تعطیلی فیلمبرداری هم زیاد بود.
او تاکید کرد: «روز فرشته» یک کمدی گروتسک بود و عزت الله انتظامی هم نقش زیادی در تغییرات فیلمنامه در زمان فیلمبرداری ایفا کرد. به این دلیل است که اسم او را در تیتراژ به عنوان پرداخت کننده نهایی فیلمنامه می بینید. فکر نمی کردم که مردم واقعا از دیدن بعضی صحنه های «روز فرشته» بترسند ولی در همان نمای اول فیلم وقتی که جنِ (با بازی اکبر عبدی) از زیر آب بیرون می آید، عده ای در سینما می ترسیدند و از جا می پردیدند.
این فیلمساز ایرانی افزود: «روز شیطان» هم یک اثر اقتباسی از یک رمان جاسوسی انگلیسی به اسم «پروتکل چهارم» است. داستان را که خواندم به نظرم رسید که وقوع آن در ایران بیشتر طبیعی به نظر می رسد. یعنی اینکه کسانی بخواهند قطعات یک بمب اتمی را وارد ایران کرده و وانمود کنند که دولت ایران بمب اتمی می ساخته است، اقتباس، ملموس و باور کردنی از آب دربیاید.نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون ادامه داد: کار بعدی ام با حسین فرح بخش به عنوان تهیه کننده و به اسم «عقرب» بود که نیمه کاره ماند. اواسط فیلمبرداری در بیابان های نائین، خبر رسید که علی حاتمی از دنیا رفته و از من خواستند برای اتمام «جهان پهلوان تختی» او به تهران بیایم. البته به من برخورد که چرا در وضعیتی که علی حاتمی هنوز به خاک سپرده نشده بود، به دنبال جانشین برای او هستند. بعد از نوروز دوباره به موضوع فکر کردم و در طراحی ای که کردم، لیلا حاتمی را به عنوان کارگردانی که مثلا ادامه کار پدرش را می گیرد، پیش بینی کردم ولی از یک جایی به بعد، با لیلا حاتمی به مشکل خوردیم و سناریو را تغییر داده و تبدیل کردم به چیزی که الان هست و ساخته شده است. «جهان پهلوان تختی» در سال 1373 تولید شد. این اثر فیلمنامه کاملی نداشت و از همان ابتدا گفتم آن نوع فیلمسازی مینیاتوری علی حاتمی را بلد نیستم که گفتند هر جور خودت می خواهی کار کن و فیلم خودت را بساز.
«شوکران» یکی از مهم ترین آثار افخمی است که خاطره نحوه شکل گیری ایده اولیه آن را اینگونه مرور کرد: هنوز هم فکر می کنم «شوکران» یک فیلم کوچک است که خوب ساخته شده است. در واقع اصل فیلمسازی برای من هم فیلم های کم بودجه شخصی است. ماجرای ساخت «شوکران» از این قرار بود که در کارگاه فیلمنامه نویسی حوزه هنری، آقای زم به ما اصرار کرد فیلمی در باره صیغه بسازیم. آقای هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه درباره صیغه صحبت کرده بود و مورد انتقاد زیادی قرار گرفته بود. جنجال کرده بودند که چرا این حرف ها رو زده است؛ طوری که از کرده خود پشیمان شده بود. آقای زم می گفت که نه این مسیر را باید ادامه داد و این موضوع یک حکم اسلامی است. من قبول داشتم که ازدواج موقت حکم اسلامِ است، اما به ایشان که مستقیما به من هم اصرار کرد در این مورد فیلم بسازم، گفتم که داستانی که در تشویق ازدواج موقت باشد، در ذهن ندارم. گفتم باید نگاه ما این باشد که درست است که صیغه حکم اسلام است، ولی مجبور نیستید اجرایش کنید و خلاصه آدم طناب مفت که گیر بیاورد، خودش را دار نمی زند. به این ترتیب «شوکران» ساخته شد.
افخمی با تشریح ساختار فیلم بعدی اش «گاوخونی» که در سال 1381 ساخته شد، این فیلم را یک تجربه متفاوت در کارنامه فیلمسازی اش خواند که به نوعی فیلم کالت تبدیل شده است.
بخش بعدی سخنان افخمی در «خارج از کادر» درباره فیلم «فرزند صبح» بود: در پاریس فیلم مارتین اسکورسیزی درباره کودکی دالایی لاما را دیدم و این فکر به ذهنم رسید که ما هم می توانیم راجع به دنیای بعد از تولد امام خمینی و زندگی ایشان در شهر خمین فیلم بسازیم. این کار از بیست و پنج سال پیش شروع شد و تا همین الان هم هنوز به نمایش عمومی در نیامده است. ما سه سال فیلمبرداری کردیم که البته کار در این میان، یک سال و نیم تعطیل کامل بود تا بازیگر نقش کودکی بزرگتر بشود. درواقع ما کا را با یک بچه چهار ساله شروع کردیم که در آخر فیلم هفت ساله بود. فکر کنم «فرزند صبح» بهترین فیلمی است که تا به حال ساخته ام. الان نسخه نهایی فیلم بر اساس تدوین سیف الله داد آماده است و پنجاه درصد مالکیت کار هم برای من است چون با هزینه شخصی این فیلم را تمام کردم.
کارگردان «سن پطرزبورگ» و «روباه» همچنین از سریال «رعد و برق» هم که این روزها مشغول تولید آن است، یاد کرد: سریال «رعد و برق» درباره سیلاب و طوفان های آخر سال 97و اوایل سال 98 تا اردیبهشت ماه این سال است. ما فیلمنامه را بر اساس شهادت شهود و خاطرات آدم های واقعی شکل دادیم و طرح اولیه نوشتیم. در ادامه 15 قسمت فیلمنامه نگارش شد منتها وقتی به گلستان و مخصوصا ترکمن صحرا رفتیم که آب گرفتگی خیلی طولانی در حدود دو ماه را تحمل کرده بود، من تازه با ترکمن ها و فرهنگ و سنت های ترکمن ها آشنا شدم و متوجه شدم که این خود دنیاییست. به این ترتیب صحنه های گلستان گسترش بیشتری پیدا کرد. خیلی از چیزهایی را که در فیلم نامه نوشته بودیم، کنار گذاشتیم و صحنه هایی را که آنجا دیدیم و داستان آدم هایی را که ملاقات کردیم، به فیلمنامه اضافه کردیم. در نتیجه الان من فکر می کنم «رعد و برق» داستانی است درباره سیل و آب گرفتگی گلستانِ با ارجاعاتی به خوزستان و لرستان و سیستان.
«خارج از کادر» هر هفته جمعه شب ها ساعت 23:30 روی آنتن شبکه آی فیلم می رود. عوامل دست اندرکار این برنامه عبارت اند از:
تهیه کننده و کارگردان: ایمان احمدی، مدیر هماهنگی و برنامه ریز: فائزه رمضانی، تصویربرداران: مهدی عزیزفرخانی، عرفان خدا بنده، علی اسماعیلی شریف، دستیار تصویر و نور: مهدی پورحسینی، صدابردار: علی مؤمنی، گرافیست: حامد پاشایی، تدوینگر: اسماعیل ترک زا
مشکل نمایشگاه مجازی کتاب چه بود؟
شاید این نمایشگاه، بزرگترین لطمه را از همان لحظه آغازین خورد که سایت اینترنتی آن بهعنوان محمل برگزاری نمایشگاه، توان لازم را برای پاسخگویی نداشت و تقریبا دو روز از دسترس مخاطبان خارج شد، یا امکان ثبت سفارشها را نداشت.
هرچند در پایان و با تمدید چند روزهی نمایشگاه، ارقام فروش بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نسخه کتاب به ارزش بیش از ۶۴ میلیارد تومان اعلام شد، اما به هر حال درباره این تجربه، که گروهی معتقدند دستاوردهای خوبی داشته که در این صورت، دستاوردها حتما باید حفظ شوند یا ارتقاء یابند، مسالهها و ابهامهایی بنیادینتر تا سادهتر وجود داشته است که در قالب پرسشهایی، قابل بحث و بررسی هستند:
-گروهی بر این اعتقادند که برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، درواقع دخالت دولتی و بهنوعی دست کردن در جیب بخشهایی از صنعت نشر، همچون مراکز پخش، کتابفروشیها و فروشگاههای اینترنتی و مجازی کتاب بوده است. حال این پرسش مطرح است که آیا این روند، با شعارها و هدفهای طرح شده از این دوره از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مغایرت پیدا نمیکند؟-ازسوی دیگر، برخی از شعارهای طرح شده توسط وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو دولت یازدهم (بهعنوان معاون فرهنگی) و دوازدهم (بهعنوان وزیر ارشاد) مبنی بر برونسپاری امور مربوط به حوزه نشر، مخصوصا واگذاری آنها به صنف بوده است. آیا برگزاری این رویداد توسط مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، اقدامی خلاف این شعارها و ریلگذاریها نبوده است؟
-رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران که به همین واسطه عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران بوده است، چندی پیش با تاکید گفته بود که هروقت بازیهای المپیک بهصورت اینترنتی برگزار شد، نمایشگاه کتاب تهران نیز بهصورت مجازی برگزار خواهد شد؛ چراکه چنین حرکتی بههیچوجه نمیتواند «عدالت» لازم را در پی داشته باشد. با این حال، او اخیرا از این نمایشگاه مجازی بهعنوان اقدامی بینظیر در جهان و برخی از همکاران او نیز در هیات مدیره اتحادیه، از آن بهعنوان رنسانسی در صنعت نشر یاد کردند. ضمن آنکه مدیر دولتی برگزاری نمایشگاه، آنرا تامینکننده همان «عدالت» توصیف کرد. این حد از تناقض در توصیفها نسبت به نمایشگاه، به چه دلیل میتواند باشد؟
-با این وصف، آیا مسؤولان اتحادیه و نیز معاونت فرهنگی، در این ماجرا، خود را متولی حمایت از کتابفروشان و موزعان کتاب نیز دانستهاند؟ همچنین آیا ممکن است اظهار نظرهای برخی از ایشان، با توجه به ذینفع بودنشان در فعالیت شخصی خود، دارای صلاحیت لازم نبوده باشد؟
-یکی از ایرادهایی که به نمایشگاه فیزیکی و حضوری کتاب تهران گرفته میشد، این بود که ساز و کار نمایشگاه بیشتر در خدمت ناشران پرفروش، همچون برندهای بزرگ، ناشران آموزشی، ناشران کتابهای کودک و نوجوان و ناشران کتابهای فانتزی است. علاوه بر این پرسش که دقیقا کدامیک از ایرادها و مسائل نمایشگاه فیزیکی که همواره همهی طرفهای درگیر به وجود آنها تاکید داشتند، در نمایشگاه مجازی برطرف شد و کدامشان برطرف نشد، این پرسش همچنان باقی است که آیا متولیان برگزاری نمایشگاه، حاضرند اعلام کنند که چه میزان از فروش نمایشگاه به گروههای یادشده تعلق داشته است و چه میزبان از آن، به صدها ناشر شرکتکنندهای که در این دسته از ناشران پرفروش قرار نمیگیرند؟
-آیا این سخن مطرحشده در برخی رسانهها که میزان فروش نمایشگاه برمبنای قیمت پشت جلد کتابها محاسبه و اعلام شده است، نه با توجه به تخفیفهای اعمال شده و یارانهها، صحت دارد؟
-به هر روی، صدها و شاید هزاران ناشر کوچک و بزرگ دیگر، در این نمایشگاه شرکت نداشتند. آیا وزارت ارشاد طرحی برای بررسی چرایی این امتناع و درنتیجه تصمیمهای ثانویه متناسب با ارزیابیها دارد؟
-عمده گفتوگوهای رسانهای ِ انبوه و تاییدی ستاد خبری نمایشگاه به همراه امکانهای اطلاعرسانی در اختیار مؤسسهی خانه کتاب و ادبیات ایران، با نوع ناشران یادشده (برندهای مطرح، ناشران آموزشی، ناشران کودک و نوجوان و ناشران کتابهای فانتزی) بوده است؛ چرا؟ آیا این اتهام صحت دارد که مصاحبهکنندهگان گفتوگوهای یادشده، تنها با کسانی گفتوگو میکردند که حاضر باشند از محسنات برگزاری نمایشگاه بگویند؟ همچنین آیا صحت دارد که در جریان این مصاحبهها، توصیه شده که مصاحبهشوندگان، از مسؤولان برگزاری نمایشگاه، قدردانی کنند؟
-برخی کارشناسان در رسانهها، برآورد هزینهی بیش از ۲۳ میلیارد تومانی را با احتساب یارانهی ۱۶ میلیارد تومانی تخصیص یافته از جانب وزارت ارشاد و نیز هزینههای لجستیک، برای این نمایشگاه داشتهاند. آیا این رقم درست است و در صورت درستی، آیا با میزان فروش اعلام شده و نوع برگزاری، نسبت قابل قبولی دارد؟
-برخی ناشران بر برخی روندها در زمینه ارسال پستی کتابها انتقادهایی داشتند. آیا وزارت ارشاد بررسی در این زمینه داشته است؟
-در تجربه فردی نگارنده و اطرافیان، ایرادهایی در زمینهی دریافت بستههای پستی، ازجمله دریافت چندباره سفارشها از یک ناشر بخصوص و درنتیجه طی شدن چندباره فرآیند پست کتابها مشاهده شده است. آیا ارزیابی دقیقی برای آسیبشناسی این موضوع انجام شده است؟ -با توجه به اینکه در فاکتورهای صادرشده توسط سایت نمایشگاه مجازی، تاکیدشده است که مسؤولیت کلیه مسائل مربوط به محتوای بستههای پستی، از جمله مطابقت با سفارش، برعهده فروشنده است و مسؤولیتی متوجه خانه کتاب و ادبیات ایران نیست، با توجه به آمار دهها هزار سفارشی که اعلام شده، در صورت بروز اختلاف، تکلیف و ملجاء خریدارانی که پول پرداخت کرده اما به خرید خود بهطور کامل نرسیدهاند، چیست؟
-آیا در آمار خرید نمایشگاه مجازی کتاب تهران که به آن بسیار افتخار شد، تفکیکی بین خریدهای ارگانی، خرید حمایتی وزارت ارشاد، بنهای تخصیصیافته و خریدهای شخصی، انجام شده است؟
-یکی از گلههای کتابفروشان این بود که مؤسسه خانه کتاب برای شمارهتلفنهای ثبت شده مشتریان کتابفروشیها که در جریان طرحهای فصلی خرید کتاب ثبت شده بود، پیامک تشویق به خرید از نمایشگاه مجازی کتاب فرستاده شده است. آنان این اقدام را همزمان با کاهش فروششان، نوعی خیانت در امانت میدانستند. بر فرض صحت این ادعا، آیا این اقدام از لحاظ قانونی و شرعی دارای مشکل نیست؟
-آیا ممکن است که هم اکنون اطلاعات ثبت شده این نمایشگاه مجازی که اصطلاحا یک «بیگدیتا» است، مورد خرید و فروش غیررسمی و درواقع سوء استفادههای فردی قرار گیرد؟ آیا برای این مورد، تمهیدی اندیشیده شده است؟
-آیا میزان ذینفعی پرسنل وزارت ارشاد یا نهادهای دیگر در برگزاری این نمایشگاه، بررسی شده است؟ آیا ممکن است که ذینفع بودن برخی پرسنل دولتی، در حسن انجام کار آنان تاثیر منفی گذاشته باشد؟
-در زمان برگزاری نمایشگاه حضوری کتاب تهران، مبلغ خرید مشتریان به صورت مستیقیم به حساب بانکی ناشران منتقل میشد. با توجه به تراکنش مورد ادعای بیش از ۶۴ میلیارد تومانی و بهره بانکی خواب آن که هنوز هم با ناشران تسویه نشده است، این امر و سود حاصل از آن، از نظر قانونی و شرعی، دارای اشکال نیست؟
-آیا نقاط مثبت و منفی نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بررسی علمی و مستندسازی شده تا مبنای عملکردهای آتی قرار گیرد؟ آیا در این راستا، به نظرات انتقادی کارشناسان حوزه نشر نیز توجهی خواهد شد؟
-آیا ممکن است که بیتوجهی به نگاههای علمی و تجربی در کنار برخی رابطهگراییها - که مخل فعالیتهای اینچنین بوده است - جزو مشکلات نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز بوده باشد؟
-مسؤولان معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، در اوایل امسال، مدعی بهکارگیری بستههای حمایتی مختلفی از صنعت نشر بودند. آیا پرونده این بستهها، با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران که طبق آمارهای رسمی موجود، هزاران ناشر و کلیه توزیعکنندگان و فروشندگان کتاب از آن بهرهمند نبودند، بسته خواهد شد؟ خصوصا که قولی این روزها رایج است که منفعت نمایشگاه مجازی، به ناشرانی رسید که قبل از این شرایط هم جزو ناشران ثروتمند محسوب میشدند و این روزها نیز تریبون بیشتر در اختیار اینگونه از ناشران قرار گرفت.
با موضوع جاسوسی و خرابکاری در تاسیسات اتمی ایران؛
مخاطبان کانال آذری شبکه سحر «آینه های نشکن» می بینند
با اتمام مجموعه تلویزیونی «پروانه»، دوبله آذری سریال «آینه های نشکن» از کانال آذری شبکه سحر پخش می شود.
به گزارش امتیاز، این مجموعه با نویسندگی و کارگردانی جواد اردکانی و با موضوع انرژی هسته ای در سال 1387 ساخته شده است.
ماجرای داستان سریال برداشتی آزاد از یک پرونده واقعی است که به زندگی یک خواهر و برادر دوقلو بازمی گردد. «افشین» در دانشگاه مهندسی شیمی خوانده و به دلیل عدم وجود بازار کار شغل مناسبی ندارد و خواهر دوقلوی او «سیمین» که به عنوان مدرس در آموزشگاه رانندگی فعالیت دارد، سعی می کند که مشکل برادرش را حل کند و به صورت اتفاقی با زنی که از شاگردان او در تعلیم رانندگی است آشنا می شود. این خانم و شوهرش در کانادا ساکن هستند وبه سیمین قول می دهد که همسرش در کانادا برای افشین شغل مناسبی پیدا کند و بعد از مدتی ....
سعید نیکپور، صبا کمالی، آزیتا حاجیان، قاسم زارع، جمشید شاه محمدی، علی قربان زاده، عسگر قدس، سعید داخ، مهدی صبائی، افشین کتابچی، اشکان خشایی، زهره صفوی، فرزاد حاتمیان، کریس تورن تون، ثریا قاسمی، مجید مشیری، عاطفه رضوی و شبنم فرشادجو در «آینه های نشکن» با تهیه کنندگی مشترک حمید آخوندی و علیرضا جلالی نقش آفرینی کرده اند.
مجموعه تلویزیونی «آینه های نشکن» در 28 قسمت 45 دقیقه ای هر روز از ساعت 14:30 به وقت تهران بر روی آنتن کانال آذری شبکه سحر است.
سلیمان فرض علی اف زبانگردانی و دوبله به زبان آذری این سریال را برعهده داشته است.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عنوان کرد؛
زبان فارسی بستری برای انتقال آموزههای انسانی به نسلهای بعد است
ابوذر ابراهیمی ترکمان، در ابتدای هفتمین گردهمایی مؤسسههای فعال در زمینه آموزش زبان فارسی در جهان که به صورت مجازی برگزار شد، درباره ویژگیهای زبان فارسی گفت: زبان فارسی مانند سایر زبانها دریچه بزرگی برای فرهنگ یک مملکت محسوب میشود؛ مملکتی که فرهنگی کهن و دیرینه دارد و شعرا، حکماً و فیلسوفان بزرگ آن مطالب و آموزههای ارزشمند انسانی خود را در قالب زبان و ادبیات فارسی، شعر کهن و جدید به بشریت عرضه کردند.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه زبان فارسی قابلیت جای دادن حکمتهای فراوان و ارزشمند را در خود داشته، گفت: ما ایرانیان با وجود گذر چندصدساله از درگذشت حافظ و سعدی، با خواندن اشعار این شاعران، همچنان ارتباط بسیار خوبی با آنها برقرار میکنیم و این نشان میدهد گرچه زبان فارسی در طول سالیان گذشته تغییراتی داشته، اما همچنان اساس و پایه آن ثابت و بستری برای انتقال آموزههای انسانی به نسلهای بعد بوده و اینها از راه آموزش زبان فارسی برای زبانآموزان قابل دسترسی است و آنها میتوانند به آنها مراجعه و از منابع اصلی استفاده کنند.
ابراهیمی ترکمان با بیان اینکه امروز خوشبختانه به دلیل قابلیت ترکیبپذیری، واژههای جدیدی به زبان فارسی اضافه شده و در قالب آنها مفاهیم بسیار ارزشمندی به ما منتقل میشود، گفت: واژگانی که در زبان فارسی خلق شده، قابلیت فراوانی برای انتقال مفاهیم انسانی دارند و به همه کسانی که با زبان فارسی آشنا هستند و به آن توجه میکنند و از راه زبان فارسی با فرهنگ کهن و غنی ایران و مفاهیم علمی و دانشی آشنا میشوند، تبریک میگویم. رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اضافه کرد: مطمئنم کسانی که زبان فارسی را میآموزند، تدریس میکنند یا در آن به تحقیق میپردازند، با من همعقیده هستند که زبان فارسی یکی از زبانهای علمی است که با آن امکان انتقال احساسات مثبت و انساندوستانه بشری وجود دارد. او با ابراز خرسندی از مجموعه کارهای بنیاد سعدی برای گسترش زبان فارسی، گفت: خوشبختانه بنیاد سعدی از زمان تأسیس، نسبت به آموزش زبان فارسی در خارج از کشور عنایت ویژهای داشته و بر همین مبنا این اجلاسها را برگزار میکند و من به همه شرکتکنندگان تبریک میگویم که در ترویج زبان فارسی با ما همکاری میکنند و در واقع همکار جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برای توسعه و ترویج زبان فارسی هستند. ابراهیمی ترکمان در پایان با آرزوی امیدواری نسبت به اینکه هفتمین گردهمایی مؤسسههای فعال در زمینه آموزش زبان فارسی در جهان به اهداف خود برسد، از رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور که برای گسترش زبان فارسی تحت نظارت بنیاد سعدی تلاش میکنند، تشکر کرد و افزود: از همکارانم در رایزنیهای فرهنگی درخواست میکنم همکاریهای خود را در زمینه توسعه، گسترش و آموزش زبان فارسی با قوت ادامه دهند تا بتوانیم از فرصت آموزش زبان فارسی استفاده کنیم.
«هفتمین گردهمایی سالانه مؤسسههای فعال آموزش زبان فارسی در جهان» با حضور غلامعلی حدادعادل، رئیس بنیاد سعدی، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سعید خطیبزاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، بهادر باقری، معاون اجرایی و گسترش زبان فارسی و ایرانشناسی در دانشگاهها و مراکز علمی خارج از کشور و با همکاری نهادهای مرتبط مانند بنیاد ایرانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت علوم و… به صورت مجازی برگزار شد.
ادامه سرمقاله
جیره بندی
علی کیانی موحد
..... ادامه از صفحه اول
خریدهایم را در یخچال خانه گذاشتم. حوصله نداشتم لباس هایم را در بیاورم و با لباس مخصوص بیرون که یک لباس سرهمی قرمز رنگ بود، روی مبل ولو شده و تلویزیون را روشن کردم. همان برنامه های همیشگی در حال پخش بود. کمی اخبار، گزارش از جنگ با مخالفان، دستگیری خائنین و سپس سخنرانی روزمره که گوشزد می کرد شکرگزار نعمتهای هر روزه باید باشیم و همینکه در این سرزمین آزادانه زندگی می کنیم برای همه ما کافی است.
سراغ یخچال رفتم. در کنسرو را باز کرده و نصف آن را گرم کردم، هر روز نصف کنسرو سهمیه غذایی تعیین شده بود و اگر بیشتر مصرف می کردم باید در روزهای آینده گرسنگی را تحمل می کردم. پس از خوردن غذا سراغ کار روزمره ام رفتم. کار من، بیکاری بود.
شرایط به گونه ای رقم خورده بود که هیچ فردی کاری انجام نمی داد جز سران کشور و نظامیان. بقیه ما فقط تلویزیون می دیدیم، غذا می خوردیم، می خوابیدیم تا شاید روزی برای خدمت به کشور آماده شویم.
برای خواب آماده می شدم که در خانه شکست و چند نفر وارد شدند. شوکه شده بودم چه خبر است که دست و پای من را بسته و سوار یک ماشین کردند. جرات نداشتم بپرسم کجا می رویم و چه شده؟! به یاد ظهر و دیدن جنازه افتادم اما... من که کاری نکرده بودم.
ماشین در پارکینگ یک کارخانه ایستاد. فهمیدم که داستان چیست. این همه سال فقط نفس کشیدم و بیهوده وقت گذراندم و طبق قوانین حرکت کردم و هیچ خطایی از من سر نزد و حتی فکر نکردم چرا زندگی می کنم تا سرانجام یک روز بدل به کنسرو شوم. و آن جوان، شاید می خواست کنسرو نشود...
اخبار
همزمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب
فراخوان پویش دانش آموزی «نامه ای به رهبرم» منتشر شد
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت گرامیداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، پویش دانش آموزی «نامه ای به رهبرم» را با شعار محوری «آینده روشن» با تمرکز بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با تاکید بر روحیه و باور «ما میتوانیم» برگزار میکند.
به گزارش امتیاز، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و با هدف تقویت هویت ملی و با تمرکز به ورود انقلاب اسلامی به دومین مرحله خودسازی، جامعه پردازی و ساخت تمدن نوین اسلامی پویش دانش آموزی «نامهای به رهبرم» را در سطح دانش آموزی با شعار محوری «آیندهی روشن» برگزار میکند. در این پویش نوجوانان ایران در نامهای خطاب به رهبر انقلاب، نقش خود را در گام دوم انقلاب اسلامی برای رسیدن به آینده روشن ایران بیان کرده و به این پرسش پاسخ میدهند که «مهمترین چالش و مانع قوی شدن ایران در آینده از نظر آنها چیست؟» این پویش به دبیری مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۱، در قالب نامهای خطاب به مقام معظم رهبری و با مشارکت نوجوانان با اهدای جوایز نقدی به آثار برگزیده ، همزمان با ایام الله دهه فجر تا ۱۲ اسفند اجرا میشود.دبیرخانه اجرایی پس از بررسی نامههای واصله به دبیرخانه و رصد موضوعات و تحلیل محتوای نامهها، تمامی نامهها را با رعایت شاخصهایی همچون ایدههای نو، واقع گرایانه مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی، خلاقیت در نوشتار، اصالت، رعایت اصول نگارش، دارا بودن زبان و نگاه نوجوانانه و شروع و پایان مناسب در در دوگروه متوسطه اول و دوم، برای چاپ در کتابی آماده و پس از رعایت تشریفات به دفتر رهبر انقلاب اسلامی ارائه میکند. نوجوانان علاقهمند برای شرکت در این پویش میتوانند به درگاه اینترنتی Ayandeyeroshan.farhangsara.ir مراجعه کنند و پس از طی فرآیند ثبتنام شامل (نام و نام خانوادگی، سن، شماره همراه، شهر محل سکونت، نشانی پست الکترونیکی) نامه خود را تنظیم کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 1837 تماس بگیرند.
بررسی جشنواره موسیقی فجر
در پرس تی وی
برنامه «راهنمای هنری ایران»(iran art guide) شبکه پرس تی وی به موضوع برگزاری جشنواره موسیقی فجر اختصاص دارد. به همین مناسبت، گلنار فرنودی، مجری برنامه به گفت و گو با شاهین فرهت دبیر جشنواره سال گذشته موسیقی فجر خواهد پرداخت تا ابعاد برگزاری این رویداد هنری مهم را از زبان این موسیقیدان برجسته ایرانی معرفی کند.
به گزارش امتیاز؛ برنامه «راهنمای هنری ایران» به تهیه کنندگی ضحی شهریاری که هر هفته روی آنتن می رود، این هفته قرار است با شاهین فرهت دبیر جشنواره موسیقی فجر در سال گذشته گفت و گو کند. این برنامه همچنین مصاحبه هایی را با هنرمندان و گروه های شرکت کننده در جشنواره موسیقی فجر و شخصیت هایی که از وجهه بین المللی برخوردار هستند، خواهد داشت. برنامه فرهنگی و هنری شبکه پرس تی وی در بخش پیشنهاد هفته نیز، مخاطبان خود را با یک اثر هنری در زمینه های مختلف از جمله موسیقی، فیلم، تئاتر، نقاشی و ... آشنا می کند و به معرفی یکی از شخصیت های پیشکسوت در عرصه موسیقی می پردازد. «برنامه راهنمای هنری ایران» یکشنبه ساعت ۱۶:۰۰ و ۲۳:۰۰، دوشنبه ساعت ۷:۰۰ و ۰۳:۰۰ و سه شنبه ساعت ۰۸:۰۰ خواهد بود.
اثر موسیقایی جدید در رادیو ترکمنی برون مرزی؛
اولین سرود ترکمنی در مدح بانوی دو عالم حضرت زهرا (س) تولید شد
«بانوی آفتاب» آخرین سروده آراز محمد خرمالی به زبان ترکمنی در مدح حضرت فاطمه زهرا (س)، در قالب ترانه ای جدید، به مناسبت ایام بزرگداشت سالروز میلاد حضرت زهرا(س)، از رادیو ترکمنی معاونت برون مرزی رسانه ملی پخش شد. این اثر، اولین سرود ترکمنی در مدح دخت گرامی رسول اکرم (ص) است.
به گزارش امتیاز، شعر «نور غیزی» به معنی «بانوی آفتاب» به زبان ترکمنی، آخرین سروده آراز خرمالی است که اولین آهنگ ساخته شده در مورد حضرت زهرا (س) به زبان ترکمنی است که در مضمون آن به توصیف شخصیت والای دختر پیامبر اکرم (ص) و کرامات آن حضرت پرداخته است. ترجمه فارسی بخشی از سروده «بانوی آفتاب» بدین شرح است:
صاحب تمام فضایل و کرامات
بانوی آفتاب و دختر نورانی حضرت مصطفی (ص) است
میراث دار رسول الله ص بدون شک بانوی آفتاب و دختر نورانی حضرت مصطفی (ص ) است
نام مطهرش فاطمه زهرا (س) است و ذکر و یادش قوت قلب دوستدارانش
ذریه پاک حبیب الله (ص) بانوی آفتاب و دختر نورانی آنحضرت است
آنکه در عبادت الگوی همگان و شبانه روز در حال ذکر حضرت حق بود
آنکه در همه حال الگویش حضرت پیغمبر (ص) بود؛ همان بانوی آفتاب و دختر نورانی آنحضرت
شاعر و تهیه کننده سرود «بانوی آفتاب»، آراز محمد خرمالی، خواننده: یارمحمد ماهرخ و تنظیم کننده آن: گل محمد گلشاهی است و در رادیو ترکمنی برون مرزی تولید شده است.
اشعار ترانه های دیگری چون «امام حسین از تو مدد»، «شاه مردان علی»، «صهیونیسم سرکرده جلادان»،«سردار وطن»، «آفتاب ولایت» و ... نیز از سروده های خرمالی بوده که در رادیو ترکمنی برون مرزی تولید و پخش شده اند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4458/21057/85239
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4458/21057/85240
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4458/21057/85241
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4458/21057/85242
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4458/21057/85243
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4458/21057/85244
|
عناوین این صفحه
- «فرزند صبح» بهترین فیلمی است که ساختهام
- مشکل نمایشگاه مجازی کتاب چه بود؟
- مخاطبان کانال آذری شبکه سحر «آینه های نشکن» می بینند
- زبان فارسی بستری برای انتقال آموزههای انسانی به نسلهای بعد است
- ادامه سرمقاله
- اخبار