|
فیلمهای بنیاد سینمایی فارابی در جشنواره فجر 39 درخشیدند
چشمانداز موفق در حمایت فیلماولیها
پنج فیلم بنیاد سینمایی فارابی، هشت سیمرغ بلورین را در سیونهمین جشنواره فیلم فجر به ارمغان آوردند.
به گزارش امتیاز، این نهاد سینمایی با پنج فیلم سینمایی در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد. «تی تی»، «زالاوا»، «رمانتیسم عماد و طوبا»،«یدو» و «گیجگاه» از جمله این فیلمها هستند.
این پنج فیلم در سی بخش نامزد شدند که فیلم «یدو» با پنج سیمرغ و یک دیپلم افتخار در صدر سیمرغ داران قرار گرفت. فیلم «زالاوا» هم با سه سیمرغ و یک دیپلم افتخار یکی دیگر از فیلمهای موفق بنیاد سینمایی فارابی در جشنواره فیلم فجر بود.
فیلم «یدو» سیمرغ بلورین بهترین صدابردار، بهترین صداگذار، بهترین فیلمبرداری، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کرد.
«زالاوا» هم دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین کارگردان فیلم اولی و بهترین فیلمنامه را به دست آورد.
این پنج فیلم بخشی از آینه تولیدات امسال بنیاد سینمایی فارابی محسوب میشوند و در راستای یک چشمانداز ترسیم شده مورد حمایت قرار گرفتهاند.
معاونت فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی با توجه به اولویتهای محتوایی همسو با سیاستهای محتوایی سازمان سینمایی (افزایش امید و اعتماد عمومی، تقویت عزتمندی و قدرت ملی و توجه به نهاد خانواده) فعالیتهای خود در سال 99 را به انجام رسانده است.
این پنجفیلم ضمن تلاش برای رسیدن به این اولویتها، از چند ویژگی دیگر هم برخوردار بودهاند. «حمایت از فیلمسازان نوجو و مستعد سینمای ایران» یکی از این ویژگیهاست و فیلمهای اول «ارسلان امیری» و «عادل تبریزی» و فیلم دوم «کاوه صباغزاده» را شامل میشود. از سویی امسال چند فیلمساز زن سینمای ایران مورد حمایت بنیاد سینمایی فارابی قرار گرفتهاند که یکی از آنها «آیدا پناهنده» است که فیلمش در سودای سیمرغ حضور داشت. توجه به تنوع جغرافیایی یکی دیگر از ویژگیهای آثار امسال بنیاد سینمایی فارابی است که در پنج فیلم حاضر در سودای سیمرغ فجر سی و نهم هم دیده میشود و از بین این پنج فیلم، «یدو» در استان خوزستان، «زالاوا» در استان کردستان و «تیتی» در استان گیلان فیلمبرداری شدهاند. در بعد محتوایی نیز این پنج فیلم، هر کدام جستجوگر مفاهیمی بودهاند که این آثار از حیث تنوع ژانر و مضمون برای مخاطبان سینمای ایران، جذاب و کنجکاویبرانگیز خواهد بود.
«رمانتیسیم عماد و طوبا» به دنبال بازشناسی عشق بر بستر روزمرگی یک خانواده است و «زالاوا» عقب ماندگی جامعه و خرافهگرایی را آسیبشناسی میکند. «گیجگاه» با روایتی متفاوت و نوستالژیک به سراغ مخاطبان سینمای ایران میآید، «تی تی» به بازخوانی انسان با دو بال عقل و احساس میپردازد و «یدو» روایتی از غیرت و مردانگی در نزد کوچک مردانِ بزرگ در هنگامه دفاع از وطن را به تصویر میکشد.
پنج فیلمی که امسال با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تولید شدهاند و در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمدند گلچینی از محصولات امسال این بنیاد است که بر اساس نقشه راه مشخص و حسابشده، و با هدف ارتقای فرهنگی مخاطب ساخته شدهاند.
سوالات مسابقات تلویزیونی چگونه طراحی میشود؟
مسابقه های تلویزیونی از ابتدای ساخت تا به حال که سالهاست از آن می گذرد همواره محبوب بوده اند. این محبوبیت هم در ایران قابل توجه است و هم در خارج از کشور. این توجه به مسابقه و سرگرمی تا جایی اهمیت دارد که اتاق فکرهای بزرگی برای آن طراحی می شود و پول های هنگفتی صرف ساخت دکور برای آن می شود.
**«منوچهر نوذری» و طرح سوال های خاص در مسابقه هفته
در ایران هم مسابقات تلویزیونی از دیرباز مورد توجه بوده اند. از جمله این مسابقات می توان به «مسابقه هفته» با اجرای زنده یاد منوچهر نوذری اشاره کرد. مسابقه ای که از بسیاری از برنامه های دوران خود پربیننده تر بود و با اجرای گرم نوذری، هواداران بسیاری داشت.سوالات این مسابقه بیشتر به اطلاعات عمومی اختصاص داشت و چون آن زمان اینترنت و فضای مجازی نبود، بیشتر کسانی در این مسابقه برنده می شدند که مطالعه بیشتری داشتند.
**از راز سیب تا مردان آهنین
اما در دهه هشتاد، شکل و شمایل مسابقات با تغییر قابل توجهی همراه شد. بیشتر مسابقات به سمت طراحی های رمزآلود رفته بودند که از جمله آنها می توان به راز سیب اشاره کرد. همچنین برخی مسابقات نظیر مردان آهنین نیز متکی بر قوای جسمانی بودند. در این مقطع بازار مسابقه های متکی بر اطلاعات عمومی و هوش کمرنگ تر شدند. تا میانه دهه نود، مسابقات تلویزیونی از رونق افتادند تا اینکه دوباره طی سالهای اخیر دوباره اتاق فکرها به راه افتادند و تلاش برای برگرداندن مسابقات از سر گرفته شد. از جمله آنها هم میتوان به «برنده باش»، «ایرانیش»، «ایران» و... اشاره کرد.
**سرگرمی با چاشنی آموزش
هدف اصلی از طراحی مسابقه های تلویزیونی در وهله اول سرگرم کردن مخاطبان است که این روزها شاید تعداد مخاطبانی که دوست دارند در استودیوی برنامه حاضر شوند و خودشان شرکت کننده برنامه باشند از تعداد مخاطبانی که پای تلویزیون نشسته و از منزل برنامه را تماشا می کنند، بیشتر است. در این بخش باید گفت تهیه کننده هایی که در زمینه تولید مسابقه تبحر خاصی دارند، این را می دانند که خلاقیت در طراحی مسابقه از اصولی ترین مواردی است که باید رعایت کنند.
**«ایران» مسابقه ای برای تمام کشور
مسابقه «ایران» یکی از اندک نمونههای سیما است که اگر چه در بخش سرگرمیها ساخته شده است، اما به خوبی توانسته خود را از یک تفریح تلویزیونی صرف دور کند و بار بخشی از آگاهیرسانی فرهنگی به توده مردم را بر دوش بگیرد. انتقال دانش ایرانشناسی در این مسابقه اگر چه به شکل دادههای فشرده است که در قالب پرسشهای کوتاه چند گزینهای و پاسخهایی در حد نام جغرافیایی، تاریخی و بزرگان ایرانی و یا بیتهای کوتاه و ضرب المثلها انجام میشود، اما همینها میتواند در ذهن مخاطب جرقهای از کنجکاوی و نیاز به دانستن بیشتر درباره ایران را روشن کند که سرآغاز مطالعه بیشتر و آگاهی ژرفتر شود.
فرایند دانشگستری این مسابقه از مرحله پیش از اجرای استودیویی آغاز میشود، چنانکه هر شرکتکننده باید از نرمافزار ویژه مسابقه؛ فهرست چند هزار تایی از پرسشها در زمینه تاریخ، جغرافی، ادبیات، فرهنگ و هنر ایران را دریافت کند، بخواند و پس از گذران گزینش نخستین، وارد مسابقه اصلی شود. در این فرایند آماده شدن تا گام نهادن در گود اصلی مسابقه، شمار زیادی دادههای کوتاه و خلاصه درباره ایران با پاسخهای یک یا چند واژهای به شرکتکننده منتقل میشود که به فراخور توان آنها را فرا میگیرد و در استودیوی مسابقه آنها را به بوته آزمایش میگذارد، مانند یک دوره فشرده خودآموز چند هفتهای.
اما به جز فرایند آموزشی که برای شرکتکننده پیش از گزینش نهایی در جریان است، برای بینندگان مسابقه هم شکل خاص اجرای استودیویی مسابقه که با مکث و ایستادن و زمان دادن روی هر پرسش همراه است، فرصتی برای دریافت دادههای ارزنده تاریخی، جغرافیایی، و فرهنگی و یادگیری است. شکل نمایش درشت گزینههای هر پرسش بر روی کفه دورانی استودیو که شرکت کنندگان باید روی آن بایستند و نمایش گزینهها با زاویه بالا به پایین دوربین هم به دریافت و انتقال اثرگذارتر دادهها برای بیننده کمک میکنند. حتی انتخاب گزینهها به جای دست با پا و گام برداشتن روی کفه دورانی، خودش یک شکستن عادت و رویه همیشگی مسابقات است که به دید نگارنده عاملی برای یادگیری بیشتر و به خاطر سپاری پاسخها است.
این شکل انتخاب گزینه، زمانبرتر از انتخاب گزینهها به شکل شفاهی و یا انتخاب با دست از روی مانیتور است. پس این زمان گذرانده شده برای جابجایی شرکتکننده و قدم زدن روی کفه پاسخها به درگیر شدن بیشتر ذهن بینندگان برنامه و یادگیری دیداری و به خاطرسپاری بهتر پاسخها کمک میکند که میتواند نشان دهنده زیرکی سازندگان برنامه باشد. گرچه در فصل پیش، برخی از مردم به همین بخش برنامه که انتخاب گزینهها با پا انجام میشود اعتراض کرده بودند و آن را بیاحترامی به شهرهای خود یا بزرگان ایرانی دانسته بودند، اما دستاندرکاران برنامه با کمی تغییر، ترتیبی دادند تا شرکتکنندگان روی گزینه پاسخها نایستند بلکه برای انتخاب گزینه، کنار هر پاسخ بروند تا بازخورد ناخوشایند هم برای کسی نداشته باشد.
**سوالات مسابقات تلویزیونی چگونه طراحی می شوند؟
«بهناز پروین» سرپرست طراحان سوال مسابقه «ایران» توضیحاتی را در مورد چگونگی انتخاب و طراحی سوالهای این مسابقه ارائه کرد.
سرپرست طراحان سوال مسابقه «ایران» درباره تعداد افراد حاضر در تیم طراحی سوالها و تخصص هر کدام از این افراد به خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: سوالات مسابقه «ایران» توسط شش نفر طراحی میشود که هر کدام از این افراد در زمینههایی از جمله تاریخ، هنر، ادبیات، فلسفه و روانشناسی، تخصص دارند و مشغول به فعالیتاند. خوشبختانه تعامل بسیار خوبی بین طراحان وجود دارد که باعث میشود حیطه سوالات آمیخته نشود، موازی کاری به وجود نیاید و نتیجه هماهنگ باشد.
وی درباره مزیت و سختیهای طراحی سوالهای این مسابقه که تنها با محوریت کشورمان ایران طرح میشود گفت: به نظرم این موضوع در مسابقه «ایران» یک عامل وحدت بخش است و باعث میشود کل برنامه جهتگیری و هدفی مشترک بین عوامل و مخاطبانش داشته باشد؛ موضوعی ارزشمند که همه بر آن اتفاق نظر دارند. تمدن اصیل و کهنی که همه ما موظفیم از آن دفاع کنیم. این تمدن، کیان، شرف و هویت ماست. ما در طراحی سوالها سعی میکنیم که به ابعاد مختلف کشورمان، به ویژه بخشهایی که در طول سالها مغفول مانده بپردازیم.
**معرفی ظرفیت های سراسر کشور
دکتر بهناز پروین در ادامه افزود: خوشبختانه این اتفاق باعث شده تا ظرفیتهایی که در کشور موجود است به بهترین شکل ممکن معرفی شود. اینکه مخاطب در پایان هر برنامه متوجه شود این کشور علاوه بر منابع طبیعی، گردشگری و تاریخی غنی، هر روز تولیدات و دستاوردهایی دارد و هر روز نیازمند به تلاش بیشتر ما است که به ظرفیتهای آن اضافه کنیم.
وی ادامه داد: در مورد دشواریها نیز باید بگویم قطعا هر کار تخصصی و دانش محور، با دشواریهایی روبرو است، اما به طور خاص در این برنامه میتوان به تعداد زیاد سوالات، تنوع بخشها و بازیها، تفاوت سطح دانش و مطالعه شرکتکنندگان و محدودیتهای رسانه به عنوان سرگرمی اشاره کرد. همچنین لازم است به طور مداوم دانشمان را بالاتر ببریم و از منابع مختلف و اختلافنظرهایی که وجود دارد، نتایج رضایتبخشی را استخراج کنیم. در عین حال باید مراقب باشیم که آن عامل وحدت بخش در طراحی سوالها منجر به تفرقه و قومیتگرایی و حواشی از این قبیل نشود و نادانسته باعث نشویم یک اشتباه، اعتراضهایی را برانگیزد.
**در نظر گرفتن سلایق و سطح سواد شرکت کننده
سرپرست طراحان سوال «ایران» با اشاره به در نظر گرفتن سلایق مختلف و سطح سواد شرکت کنندگان و بینندگان در طراحی سوالهای مسابقه نیز گفت: سوالها در عین حال که تخصصی و جزئی نیستند، ولی آسان و دمدستی هم نباید باشند. ما باید میزانی از اطلاعات را به مخاطب بدهیم که در عین اینکه جذاب و تازه است، کسالتبار و دور از ذهن نباشد.
وی همچنین درباره سنجش سطح معلومات شرکتکنندگان و در نظر گرفتن آن در طراحی سوالها نیز گفت: سطح معلومات تمام شرکتکنندگان به یک اندازه نیست. برای ارتقاء سطح دانش افراد حاضر در مسابقه، اپلیکیشن سوالهای همه جانبه و خوبی را ارائه میدهد. این رویه قبل از حضور در مسابقه به شرکتکننده آمادگی کاملی خواهد داد به این شکل که افراد یک دوره مطالعاتی کوتاه خواهند داشت که بعد از شرکت در آن به صورت حضوری و با اطلاعات بالاتر وارد مسابقه میشوند.
دکتر بهناز پروین همچنین درباره منبع قابل اعتماد طراحان سوال برای جلوگیری از اختلاف در میان قومیتها اظهار داشت: ما تلاش کردیم در چنین مواردی از منابع مکتوب معتبر معرفی شده توسط منابع ذیصلاح استفاده کنیم.
**این حجم از طراحی سوال سابقه نداشته است
سرپرست طراحان سوال مسابقه «ایران» در ادامه درباره پروسه طراحی پرسشهای این برنامه گفت: با قاطعیت میتوانیم بگوییم برنامهای در قالب مسابقه با این کثرت سوال و تنوع بخشها تاکنون در تاریخ تلویزیون کشور سابقه نداشته است. مخصوصا که آن مسابقه متمرکز باشد روی یک موضوع خاص که این اندازه حساسیتبرانگیز و ارزشمند است. برای طراحی سوالها در ابتدا هر کدام از طراحان بر اساس تحصیلات و تجربه کاریشان سوالهایی را در اپلیکیشن قرار میدهند، در مرحله بعد و برای منطبق کردن سوالها با هر بازی به صورت دستهجمعی در گروه تصمیم گرفته میشود. ضمن اینکه هر طراح نتیجه مکتوب کار خود را ارائه میدهد. سپس توسط اعضای طراح سوال و سایر عوامل پروژه از جمله تهیهکننده و کارگردان محترم، سوال تأیید شده و یا اصلاحاتی روی آن صورت میگیرد و بعضا حذف میشود.
وی افزود: در مرحله بعد سوالها توسط مسئول گروه به لحاظ نگارشی و انطباق با موازین برنامه ویرایش میشود و در نهایت به دست عوامل اجرایی میرسد. حتی در این مرحله نیز بعضا پیش آمده که از طرف عوامل، سوالها با اصلاحاتی مواجه و ویرایش شدهاند.
بهناز پروین در پایان گفت: خطا در برنامهای برای شبکه سراسری یک سیما با بیش از صد سوال در هر قسمت، با تنوع در بخشهای مختلف، درباره ایران عزیز، علیرغم همه تلاشهای ما اجتناب ناپذیر است. ولی سعی کردهایم در ارتباط مستقیم با مخاطبان نظرها را بشنویم و بررسی کنیم. حتی اگر جایی سهوا اشتباهی رخ داده بابتش عذرخواهی و بلافاصله آن را اصلاح کردهایم.
جشنواره تجسمی فجر رونق داشت اگر...
سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از ۱۸ تا ۳۰ بهمن ماه در فرهنگستان هنر در حال برگزاری است. جشنواره امسال میزبان ۱۰۰۰ اثر هنری است که در بخشهای گوناگون هنرهای تجسمی از عکس و پوستر گرفته تا نقاشی و خوشنویسی و کاریکاتور و ... به نمایش گذاشته شدهاند و دارای دو بخش جدید چاپ دستی و ستارگان است. بخشهایی که به باور دبیر جشنواره امسال، مهمترین تفاوت میان جشنواره تجسمی سیزدهم با دورههای پیشین قلمداد میشود.
علیاشرف صندوقآبادی ـ دبیر سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر ـ درباره تغییرات جشنواره امسال توضیح داد: جشنواره سیزدهم با جشنوارههای گذشته تفاوت های زیادی از نظر تعداد آثار ارسالی و هنرمندان داشت و در حوزه تعداد آثار با رشد ۹۶ درصدی و تعداد هنرمندان با رشد ۹۱ درصدی همراه بوده است. به نظرم این میزان رشد با توجه به شرایط یک سالی که گذشت، جالب توجه است.
صندوق آبادی بخش چاپ دستی و ستارگان را از دیگر تفاوتهای جشنواره سیزدهم برشمرد و یادآور شد: تصمیم گرفتیم به هنر چاپ دستی که از دوره قاجار مغفول مانده بود و مورد توجه قرار نمیگرفت را در جشنواره امسال مورد توجه قرار بدهیم. در همین راستا از استاد احمد وکیلی به عنوان یکی از بزرگان این رشته دعوت کردیم تا در این بخش ما را همراهی کنند تا آثاری از بهترینهای چاپ دستی به نمایش گذاشته شود؛ ضمن اینکه در طول زمان برگزاری کارگاههای چاپ دستی نیز برگزار میکنیم تا به صورت عملی نیز به این موضوع پرداخته شود.
او همچنین درباره بخش ستارگان جشنواره و اینکه چرا آثار به صورت چاپی به نمایش گذاشته شدهاند، گفت: بخش ستارگان به معرفی هنرمندانی اختصاص دارد که در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ توانستند جوایز بینالمللی به دست بیاورند. هدف اصلی ما این بود که اصل آثار به نمایش گذاشته شوند، اما در مسیر جمعآوری این توفیق را نداشتیم؛ چراکه امکان دسترسی به برخی از آثار وجود نداشت و به همین خاطر هم نمیتوانستیم تعدادی از آثار را اصل و برخی را به صورت چاپی به نمایش بگذاریم. به همین خاطر تصمیم گرفتیم کلیه آثار را به صورت چاپی به نمایش بگذاریم.
دبیر سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر در پاسخ به این پرسش که چرا در جشنواره امسال بخش مجزایی به موضوع کرونا اختصاص داده نشده است، اظهار کرد: به طور کلی رخدادهای اجتماعی روی تمام برنامههای جامعه تاثیر میگذارد و طبیعتا هنرمند نیز از حقایق عصر خود تاثیر میپذیرد؛ بنابراین طبیعتا برخی از آثاری که در جشنواره امسال حضور پیدا کردهاند، تحت تاثیر موضوع کرونا بودند. هرچند به شخصه باور دارم که کرونا بر روی تولید آثار کیفی تاثیرگذار بوده است؛ چراکه هنرمندان در این مدت فرصت داشتند در منزل بمانند و آثار باکیفیتتری را تولید کنند.
او ادامه داد: ما موضوع را آزاد گذاشتیم تا جامعه هنری آزاد باشد به هر موضوعی که میخواهند بپردازد. در این میان خیلی از هنرمندان به کرونا توجه کردند که در بخشهای مختلف آثارشان به نمایش گذاشته شده است.
صندوق آبادی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا جشنواره هنرهای تجسمی نسبت به سایر جشنوارههای فجر از رونق کمتری برخوردار است، خاطرنشان کرد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر جوان است و باید آن را متناسب با سن خود ارزیابی کرد و در عین حال باید این نکته را نیز در نظر داشت که گروه مخاطبان هنرهای تجسمی نسبت به سایر هنرها کمتر است. اما کمبود اعتبار نیز در این کم رونقی تاثیرگذار است؛ به عنوان مثال اگر اعتبار ما دو برابر الان بود، قطعاً استقبال نیز چند برابر میشد. در واقع محدودیتهای اعتباری نمیگذارد آنگونه که باید و شاید در این عرصه فعالیت چشمگیر و شایسته داشته باشیم.
معمای فقر سریالهای انقلابی
اکبر نبوی مستندساز و منتقد سینما و تلویزیون درباره اینکه چرا در این سالها کمتر اقتباسی درباره چهرهها و سوژههای انقلابی در سریالها صورت گرفته است بیان کرد: نمیدانم چه آفتی به جانِ نویسندگان ما افتاده است که برای کارهای تصویری درام و داستانی اعم از سینمایی یا تلویزیونی، کمتر خود را به زحمت تحقیق و پژوهش میاندازند. البته نمیگویم هیچکس چنین کاری را انجام نمیدهد، اما شمار کمی هستند که خود را ملزم به تحقیق و پژوهش و یا استفاده از منابع مکتوب داستانی و اقتباسی میدانند.
وی ادامه داد: اگر شخصاً بخواهم از کسانی که به تحقیق ملزم هستند یاد کنم، به انگشتان یک دست هم نمیرسند. به طور مثال محمدرضا گوهری و علیرضا طالبزاده از جمله این افرادند که وقتی متنی مینویسند قطعاً تحقیق میکنند. شاید بنده با محتوا و رویکردهای شان در آثاری که مینویسند کاملاً موافق هم نباشم اما اطمینان دارم که اهل تحقیق هستند.
نبوی با اشاره به مثالهای دیگری بیان کرد: من کارهای اخیر محمدحسین مهدویان را ندیدهام اما فکر میکنم غیر از مجموعه «آخرین روزهای زمستان» که خیلی هم کار غنی و حرفهای بود، باقی آثارش در سینما چندان مبتنی بر تحقیق نبود. مرحوم رسول ملاقلیپور وقتی «مجنون» یا «خسوف» را میسازد که در حوزه اجتماعی هستند، آنچنان از تحقیقات درست میدانی برخوردار است که حتی اگر شاهد این تحقیقات نباشید متوجه خروجی آنها میشوید و البته خاطرم هست که خودش هم از این تحقیقات پر زحمت سخن گفته بود.
وی اضافه کرد: همچنین رسول صدرعاملی یا پوران درخشنده از این افراد هستند که در مورد درخشنده ممکن است برخی آثارش قوت لازم را نداشته باشد اما مشخص است که تحقیق کرده، زحمت کشیده و به تخیل خود اکتفا نکرده است. با این حال در حوزه انقلاب کمتر کسی را شاهد هستیم که به تحقیق پایبند بوده و یا سراغ آثار اقتباسی رفته باشد.
متنهایی که بر پایه تخیل است تا تحقیق
این فعال سینمایی که در برخی از گروههای فیلم و سریال صدا و سیما نیز حضور داشته است، درباره فیلمنامههای راه یافته به این گروهها عنوان کرد: در طول دو سال گذشته سه متن در حوزه تاریخ معاصر که به اواخر قاجار و اوایل پهلوی اول مربوط میشد، به دست ما رسیده است. من زمانی که هر سه متن را خواندم مشخص بود که هیچ تحقیق و پژوهشی پشت آنها نبوده است و نویسندگان اطلاعات کلی از آن مقطع داشته یا شنیده و بر اساس آنها به تخیلات خود اکتفا کردهاند. نبوی ادامه داد: مسلماً تخیل از عناصر اصلی درام است اما وقتی میخواهیم به یک مقطع، رخداد یا شخصیت تاریخی نزدیک شویم، این نزدیکی نباید صوری و تشریفاتی باشد و اتفاقاً اقتباس در اینجا بسیار کمک کننده است. وی به تاثیر کتابها و منابع تاریخی در جاودان شدن درام اشاره و بیان کرد: اگر داوود میرباقری سریال «مختارنامه» را بر اساس تحقیقات سنگین، منابع و کتابهای تاریخی نمینوشت و نمیساخت، این سریال اینقدر ماندگار نمیشد. با این حال در حوزه انقلاب، نه یک فیلم سینمایی قوی و نه یک سریال قدرتمند بر اساس چنین منابع و اقتباسهایی نداریم. سریالهایی زیادی ساخته شده اما هیچیک در حافظه تاریخی مردم نماندهاند چون فاقد ارزشهای تاریخی و مستند بوده و از درام و داستان قدرتمندی هم برخوردار نبودهاند.
این مجری برنامههای سینمایی و نقد درباره اینکه چقدر این اهتمام از طرف مدیران گروههای فیلم و سریال برای دریافت آثار غنی و اقتباسی وجود داشته است، عنوان کرد: من نمیدانم چرا گروههای برنامه سازی و سریال سازی نخواستهاند برای چنین کارهایی همان قدر که هزینه مادی میشود، به صورت معنوی هم انرژی گذاشته شود. زمانی میشد توجیه کرد که پول نمیدهند اما اکنون دستمزدهای خوبی پرداخت میشود.
وی درباره کم کاری نویسندگان نیز بیان کرد: واقعاً بدون یک بررسی درست نمیتوان گفت ریشه و حلقه مفقوده این زنجیره چیست که سریالهای انقلابی ما از تحقیق، پژوهش و اقتباسهای درست برخوردار نیستند. این حجم از تنبلی و بی حوصلگی در نویسندگان از کجا میآید؟ یا حتی چرا کارگردانهایی که زمانی مبتنی بر رمان و قصه فیلمهای ماندگاری را در تاریخ رقم زدهاند، الان چند سالی است که ضعیفترین کارهایشان را میسازند؟ نبوی در پاسخ به اینکه چقدر منابع اقتباسی در حوزه روایتهای انقلابی موجود است، بیان کرد: منابع تحقیق و پژوهش از آثار داستانی قوی بیشتر است. با این حال حتی در شرایط فقدان منابع، نویسنده و کارگردان باید به خودش متعهد باشد و اگر منبع لازم موجود نباشد، دست به تولید نزند تا مبادا گرفتار آثار کلیشهای و ضعیف شود. وی با اشاره به مثالی بیان کرد: سال ۸۵ یکی از بخشهای سازمان صدا و سیما از من خواست مستندی درباره رئیسعلی دلواری بسازم. به آنها گفتم اول تحقیق میکنم تا ببینم چه منابع مستندی برای این کار وجود دارد. هر چه کتاب در این باره بود خواندم. خواندم، به بوشهر و دلوار رفتم. با افراد مطلع محلی صحبت کردم. اما هیچکدام از اینها، برای ساخت یک فیلم مستند کافی نبود. با هزینه شخصی به آلمان رفتم چرا که اسناد ویلهلم واسموس کنسول آلمان از مهمترین منابع برای این منظور بود. با همه این تحقیقات و پژوهشها احساس کردم به سند و دادههای جدیدی که پایه یک مستند باشد، دست پیدا نکردهام و در نهایت هم تولید این مستند را منتفی دانستم.
مدیران به دم دستیها اکتفا میکنند
نبوی در بخش دیگری از سخنانش درباره مدیرانی که درباره موضوعات انقلابی میدهند سفارش کار میدهند عنوان کرد: مدیران در کاری که متولی آن هستند سختگیر نیستند و به دم دستیها اکتفا میکنند. منظور از سختگیری، ممیزی یا سانسور آثار نیست بلکه این سختگیریها به کیفیت کار برمیگردد.
وی درباره سریالهای اخیر سیما مثل «روزهای ابدی» به کارگردانی جواد شمقدری بیان کرد: از جواد شمقدری نمیتوان سریال چندان موفق و باکیفیتی را انتظار داشت، همانطور که از محمدرضا ورزی هم نمیتوان انتظار داشت و اکثر سریالهای او کارهایی بی ربط به انقلاب و کشور بوده است و نمیدانم چرا مدیران سهل گیرانه باز هم آثار دیگری را به وی سفارش میدهند.
نبوی در پایان ساخت آثار شاخص یک هنرمند در برخی دورهها را هم به حضور این مدیران سخت گیر و دقیق مرتبط دانست و عنوان کرد: مدیرانی که از آثار با کیفیت حمایت میکنند و امکانات لازم را هم در اختیار هنرمند میگذارند خروجی کار هم اثری غنی و قوی میشود. مرحوم ضیاءالدین دری زمانی سریالی حرفهای و با کیفیت مثل «کیف انگلیسی» میسازد چون مدیران از او چنین کاری خواستهاند و زمانی هم خروجی یک دوره «کلاه پهلوی» میشود و هر دوی اینها غیر از کارگردان به شرایط دیگری از جمله مدیران زمانه هم برمیگردد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4461/21083/85367
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4461/21083/85368
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4461/21083/85369
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4461/21083/85370
|
عناوین این صفحه
- چشمانداز موفق در حمایت فیلماولیها
- سوالات مسابقات تلویزیونی چگونه طراحی میشود؟
- جشنواره تجسمی فجر رونق داشت اگر...
- معمای فقر سریالهای انقلابی