|
نشست خبری جشنواره شعر و داستان انقلاب برگزار شد
به نقل از روابط عمومی موسسه سپهر سوره هنر، نشست خبری دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب صبح روز شنبه ۲۵ بهمن علیمحمد مودب دبیر علمی بخش شعر، حسینعلی جعفری دبیر علمی بخش داستان و عباس محمدی مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری در سالن مهر حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.
عباس محمدی مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری در ابتدای ایننشست گفت: اینجشنواره، میراثی ماندگار از مرحوم امیر حسین فردی است. انقلاب اسلامی به ایندلیل که انقلابی فرهنگی بود، مرامنامه و نقشه راهش که در شعارها مطرح میشد، همگی به زبان هنر سروده میشدند و این مرامنامه در آنها بیان میشد. وظیفه اینجشنواره، عمل به ایننقشه راه است. نخستین وظیفه، پاسداری ازانقلاب اسلامی در مواجهه با تهاجم فرهنگی جهان سلطه و جهان غرب است که اینپاسداری از طریق آفرینش آثار ماندگار ادبی ممکن میشود.
وی افزود: دومین وظیفه، عمل به آرمان ها و ایستادن در مقابل کجروی ها و بیان کاستیها است که به صورت «هنراعتراضی» بیان می شود و سومین وظیفه هم، ارایه آرمان های انقلاب به جهانیان با زبان هنر است چرا که هنرمندان میتوانند ترجمان آرمان های انقلاب برای جهانیان باشند.
مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری در ادامه گفت: علاوه براین اهداف، کار ویژه مهم این جشنواره که خصوصا از دوره قبل مد نظر قرار گرفته، پاسداری از زبان فارسی است که هیات داوران نیز در این زمینه توجه بسیاری داشتند که آثاری انتخاب شوند که زبان فارسی را به درستی پاس داشتهاند.
حسینعلی جعفری دبیر بخش داستان دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب، سخنران بعدی ایننشست بود که گفت: ارزشها برای آنکه تبیین شده و ماندگار شوند، باید در قالب هنر ارایه شوند. این میان، داستان سهم بزرگی دارد، تا جایی که حتی یک سوم معجزه اشرف انبیاء به زبان داستان و قصص قرآنی است.
وی افزود: در جشنواره شعر و داستان انقلاب، در بخش داستانی، ۲۸۳ اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده بود که در اینمیان، داستان کوتاه بزرگسال، بیشترین سهم را با ۱۷۹ اثر داراست، داستان کوتاه کودک و نوجوان با۵۰ اثر، رمان بزرگسال با ۳۸ اثر و رمان کودک و نوجوان با ۱۶ اثر در رده های بعدی قرار میگیرند. در این دوره، در مجموع ۱۹۴ نفر برای شرکت در جشنواره، داستان کوتاه و رمان ارسال کرده بودند که از این میان ۱۵ اثر به بخش نهایی راه پیدا کردند که دواری در دو مرحله انجام شد که در مرحله اول، آثار بازخوانی شده و در مرحله بعد آثاری که به مرحله نهایی رسیده بودند توسط داوران نهایی که از میان اهل فن برگزیده شده بودند، بررسی شده و در نهایت آثار برتر انتخاب شدند.
جعفری درباره داوران بخش داستان نیز گفت: مصطفی جمشیدی، شهریار زمانی، محمدرضا شرفی خبوشان، عبدالرحمن اونق، هادی خورشاهیان، شهرام شفیعی داوری آثار و خسرو باباخانی و حسن جمشیدی بازخوانی آثار را برعهده داشتند.
در سومینبخش ایننشست، علیمحمد مودب دبیر بخش شعر گفت: داوران این جشنواره از میان اساتید و شاعران برجسته کشور انتخاب شدهاند. یکی از اتفاقات مبارک در حوزه ادبی، جشنواره شعر و داستان انقلاب است که به طور خاص به«انقلاب اسلامی ایران» میپردازد ، انقلابی که گاهی در نسبت با فرزندان خودش هم مظلوم مانده است. دفاع مقدس حوزه مفهومی است که فرزند انقلاب اسلامی است ولی توجه بیشتری را به خودش جلب کرد که البته به این توجه نیاز بود اما از این طرف شعر و داستان انقلاب اسلامی نیز باید مورد توجه قرار میگرفت تا یادمان بیاورد که حرفهای ناگفته بسیاری وجود دارد و لحظاتی در انقلاب وجود دارد که هرکدام میتواند دستمایه خلق آثار ادبی بزرگ باشد.
وی درباره تعداد آثار رسیده به بخش شعر جشنواره نیز گفت: در ایندوره از جشنواره در بخش شعر، ۳۵۶ اثر به دستمان رسید که شامل۳۰۰ تک اثردر دو حوزه «شعرنو» و«سنتی» است و البته مجموعه کتابهای شرکت داده شده هم به تعداد خوبی رسیده است که شامل۲۲ مجموعه شعر با گرایش های نو، ۳۴ مجموعه شعر سنتی ،۷مجموعه شعر کودک، در کنار۱۴ مجموعه شعر نوجوان است.
جعفری نیز در ادامه گفت: آثار رسیده به بخش داستان جشنواره امسال، نسبت به سال های گذشته، کیفیت خیلی خوبی داشتند و در میان آنها آثارخاص، نو و بدیع زیادی بودند که امیدواریم در دوره های بعدی رشد بیشتری داشته باشند. در مقایسه آثار امسال و سالهای گذشته، باید بگویم که علاوه بر کیفیت قابل قبول آثار در جشنواره امسال، آثار زیادی به شکلگیری انقلاب در شهرستانها اختصاص داشت و این در حالی است که در بیشتر فیلم ها وداستان ها، منحصرا به شکل گیری انقلاب در تهران پرداخته شده و کمتر به شکل گیری انقلاب در شهرستان ها پرداخته شده است، خوشبختانه در این دوره، نویسندگان شهرستانی زیادی چگونگی شکل گیری انقلاب در شهرستانشان را در قالب داستان ارایه داده بودند که اینآثار میتوانند زوایای مختلف تاریخ انقلاب را تبیین کنند.
دبیر بخش داستان اینجشنواره با گلایه نسبت به کمبودن مبلغ جوایز در جشنوارهها گفت: مدتی پیش یکی از اساتید سینما از بحران فیلمنامه می گفت، من به شخصه فکر می کنم که سینمای ما چون ادبیات را نمی شناسد دچار بحران است، سینمای ما رمان ها و رمان نویس ها را نمی شناسد و این یک معضل است و اگر دوستانی که در حوزه هنری هستند ارتباطی برقرار کنند که سینماگران ما به سمت اقتباس از این رمان ها بیایند، هم کمکی به نویسندگان است و هم سینما از این معضل رها میشود.
وی همچنین افزود: باید کار به صورتی بشود که ارتباط مستمری بین حوزه و شرکت کنندگان در جشنواره ایجاد بشود تا این نویسندگان بتوانند حرکت روبه رشدی داشته باشند، اینکه نویسندهای به جشنواره بیاید، جایزه بگیرد و کنار برود، اثرگذاری مطلوب را ایجاد نمیکند.
مودب نیز درباره کیفیت آثار این دوره از جشنواره گفت: آثاری که امسال به دستمان رسید، بسیار امید بخش است، همین که جوانها به این موضوعات میپردازند مایه مسرت است و اتفاق خیلی خوب اینکه، در جشنواره امسال، قالبهای نوهم سهم قابل توجهی دارند که نشان میدهند شاعران جوان انقلاب به شعرهای نیمایی و شعر سپید هم توجه میکنند و حتی در آثار برتر امسال، قالب های نو را داریم که نشان میدهد در کنار شاعران پیشکسوت با قالب سنتی، شاعران جوانی که در روایت انقلاب اسلامی نگاه نوگرا دارند، روند رو به رشدی داشتهاند که آثارشان نگاه داوران را جلب کرده است.
اینشاعر ادامه داد: راه نجات ما نوگرایی است و زیباشناسی نو و بیان نو که در خدمت مفاهیم انقلاب اسلامی به کار برود و در روایت انقلاب نقش داشته باشد ، با این ترتیب ما می توانیم حرف انقلاب را مدام تازه کنیم و من از این جهت خوشحالم که نگاه نوگرا دارد در آثار زیاد می شود، خوشحالی ام به این دلیل است که هر وقت، موضوع انقلاب و شعر پیش می آید طبعا ذهن به سراغ قالب های سنتی می رود ولی استفاده از قالب های نویعنی اینکه شاعران ما توانسته اند مضامین را درونی کنند و به فرم های تازه تری برسند که اتفاق مبارکی است که با توجه به نگاهی که دوستانمان در حوزه هنری دارند امیدوارم شاهد آن باشیم که به حوزه نوگرایی توجه بیشتری شود.
وی درباره داوران بخش شعر این جشنواره گفت: یوسفعلی میرشکاک، زکریا اخلاقی، رضا شیبانی اصل، میلاد عرفانپور، علی هوشمند، مریم زندی ، سید حبیب نظاری، تکتم حسینی داوری آثار و سیدوحید سمنانی و مبین اردستانی انتخاب اولیه آثار را برعهده داشتند.
تقدیر از پیشکسوتان در اختتامیه
در بخش بعدی ایننشست، محمدی درباره برنامه روزهای آینده جشنواره مذکور گفت: فردا یکشنبه ۲۶ بهمن، پس از نماز مغرب و عشاء، شب شعر انقلاب را با حضور پیشکسوتان و برگزیدگان جشنواره شعر برگزار می کنیم ، علاوه بر این، تالار زنده یاد طاهره صفار زاده حوزه هنری نیز افتتاح میشود که در روز دوشنبه کارگاههای شعر و داستان در این تالار برگزار میشود.
وی افزود: در آیین پایانی برنامه، از دوتن از شاعران و نویسندگان تراز انقلاب اسلامی آقایان محمدرضا بایرامی و محمدرضا سهرابینژاد که در عرصه داستان و شعر انقلاب قلم زدهاند، تجلیل خواهد شد. از آنجا که در جشنواره شعر و داستان انقلاب علاوه بر تک اثر، رمان یا مجموعه اثر هم شرکت داده میشود، امکان اینکه تمام آنها را بهصورت کتاب جشنواره منتشر کنیم ممکن نیست اما کتابی که جلوهگر آثار رسیده باشد، به زودی منتشر خواهد شد.
محمدی در ادامه افزود: شب شعر، کارگاههای شعر و داستان و همچنین مراسم اختتامیه که ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه بیست و هفتم بهمن ماه است، همگی با رعایت شیوه نامههای بهداشتی با کمترین تعداد نفرات برگزار میشود که اینمراسم به شکل مستقیم از آپاراتwww.aparat.com/soorehonar/live و اپلیکیشن حوزه هنری و اینستاگرام سپهر سوره پخش میشود.
استعفا، بازداشت و حبس خانگی مفتی قرقیزستان
پرویز قاسمی، رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان در تازهترین یادداشت خود که تاریخ بیست و سوم بهمن ۱۳۹۹ را به همراه دارد، به رخدادهای این روزهای قرقیزستان و از جمله بازداشت مدیرکل حسابداری مفتیات قرقیزستان به اتهام فساد مالی و در ادامه بازداشت مفتی این کشور پرداخته است. این یادداشت را در ادامه بخوانید:
ایام و روزهای پرحجم کاری سالگرد پیروزی انقلاب را با مجموعهای از کارهای ترکیبی- مراسم، نمایشگاه، رونمایی، تولید محتواهای گوناگون برای صفحات در شبکههای اجتماعی، فعالیت در فضای مجازی و برخی کارهای رسانهای - پشت سرگذاشتیم و برای فعالیتهای مناسبتی دیگر از این دست که بویژه در این ماههای کرونایی دیگر تقریباً همه مناسبتهای درج شده در ذیل صفحات تقویم جزو این برنامهها قرار گرفته و مطالب مرتبط با هرکدام از آنها بهصورت عکس، ویدئو، اینفوگراف، بنر و پوستر و… برای بهره برداریهای مناسب و مقتضی، به نمایندگیها ارسال میشوند؛ آماده میشویم.
نوروز البته بی کرونا یا با کرونا پس از دهه فجر نقدترین و بلکه مهمترین این مناسبتها در کنار سایر برنامهها و فعالیتهای معمول نمایندگیهاست؛ نوروزی که در اینجا یعنی در قرقیزستان نیز همچون ایرانمان باشکوه جشن میگیرند و یکی از نمادهای پررنگ اشتراکات فرهنگی ما با قرقیزهاست. هنوز بهمن ماه به نیمه نرسیده بود که مکاتبات و محتواهای مربوط به نوروز را از مرکز دریافت میکردیم.
دو روز پیش به ناگاه خبر بازداشت مدیرکل حسابداری مفتیات قرقیزستان به اتهام فساد مالی در رسانههای قرقیز بازتاب گستردهای یافت و به فاصله کمتر از ۲۴ ساعت مقصدبیگ توکتوموشوف مفتی قرقیزستان نیز باصدور بیانیهای از سمت خوداستعفا داد. خبر استعفای مفتی صبح ۲۲ بهمن منتشر شد و بعد از ظهر هم چشممان با تیتر بازداشت او منور و خیره شد. البته این خیرهها دیگر عادی شده است چرا که در پی تحولات و نا آرامیهای ماههای اخیر در این کشور کوچک آسیای مرکزی آمار پروندههای سیاسی و بازداشتها به طور قابل ملاحظهای افزایش یافته است.
کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان در گزارشی اتهام مفتی را مشارکت در فساد مالی مفتیات و وجود اسناد و مدارک غیرقابل انکار در استفاده غیرقانونی از پول حج عنوان کرده است. امروز قرار بود موضوع استعفای مفتی در شورای علمای دینی قرقیزستان مورد بررسی قرار گیرد.
خبر افشای کلاهبرداری مالی در اداره روحانیت قرقیزستان واکنشهای بسیاری را در پی داشته است. قادر مالکاف معاون مفتی که در این دو روز اتفاقات مفتیات در خارج از کشور بود، بلافاصله پس از بازگشت به بیشکک به خبر افشای کلاهبرداری مالی در اداره روحانیت این کشور واکنش نشان داد و در صفحه فیسبوک و توئیتر خود یادداشتی را نوشت که در رسانهها این بخش از نوشته ایشان برجسته شد: «چگونه روحانیون اکنون میتوانند به چشم مردم نگاه کنند؟»
او که جزو اسلامشناسان برجسته و میانهرو قرقیزستان به شمار میرود و شهریور امسال به این سمت انتخاب شده بود، در ادامه آورده است: «هیچ کلمهای برای بیان عمق این فاجعه وجود ندارد، چقدر ناخوشایند است! من فکر میکنم این یک شاخص در جامعه ماست که اثرات ناگواری برای جامعه دارد. زمانی که هیچ مرجعی وجود ندارد، هیچ قداستی وجود ندارد. همه این فسادها به جامعه میریزد. چگونه روحانیون اکنون میتوانند به چشم مردم نگاه کنند؟ مومنان و جوانان به چه کسی باور خواهند داشت؟ و از چه کسی پیروی خواهند کرد؟»
وی افزود: «این سوالات اصلی از دولت است. این فقط یک واقعه عادی و سرکوب فساد در ساختار دولت یا حتی نتیجه مبارزه با پست مفتی نیست، فکر میکنم این، یک ضربه جبران ناپذیری به کل اقتدار روحانیت سنتی است و ضربه به اعتماد به مسجد و ضربه به طور کلی به مفتیات است.»
مالکاف در نوشته خود متذکر میشود که در سپتامبر سال ۲۰۲۰ به سمت معاون مفتی انتخاب شده و این انتصاب خارج از هرگونه بازی و دسیسه بوده است. بنابراین، از آنچه در مفتیات اتفاق میافتاد مطلع نبوده و از طریق رسانهها از موضوع مطلع شده است.
قادر مالکاف از فرصت پیش آمده استفاده کرد و به تبیین اهداف خود در اداره دینی مسلمانان قرقیزستان پرداخت: «انجام اصلاحات عمیق، پرورش ظرفیت، اصلاحات ساختاری، مدرنیزاسیون و به روزرسانی چشم انداز برنامه توسعه و جذب جوانان و نوآوری برای رسیدن مفتیات به سطح جدید فکری و معنوی و تقویت و افزایش اقتدار روحانیت و اسلامی سنتی در کشور.»
او همچنین به مسائل و مشکلات مالی که در پی لغو سفر حج و شیوع کرونا دامنگیر مفتیات شده است نیز گریزی زد و گفت به دلیل لغو حج در پی همه گیری کرونا اوضاع مالی سختی در مفتیات وجود دارد که هنوز هم پا برجاست. امامان حقوقی دریافت نمیکنند و حتی اتومبیلهای رسمی و متعلق به اداره روحانیت را با هزینه شخصی خود تعمیر و سوخت گیری میکنند.
و نهایتاً در پایان هم مشخصاً به اتهام واردشده به مفتی پرداخت و با اظهار اینکه قضاوت یا ارزیابی هنوز زود است تا زمانی که گناه اثبات شود و دادرسی انجام نشود، نباید قضاوت کرد چرا که فرض بر برائت است؛ نوشت: «ما یک جای کار اشتباه کردهایم. در سالهای اخیر تصویری که از اسلام نشان داده میشود، مجموعهای از قوانین خشک، صفات بیرونی، جهل، تقوی ظاهری، پرخاشگری و خشونت است. به جای اینکه مجموعهای از صفاتی همچون اخلاص، لطافت و عشق، رشد فکری، پیشرفت نادیده میشود. متاسفانه این صفات برازنده اسلام ناپدید شده است و تصاویر دیگر نشان داده میشود.»
همزمان با این اتفاقات؛ جباراف رئیس جمهورجدید قرقیزستان نیز توکتالییف رئیس کمیته دولتی امور ادیان را برکنار و فرد دیگری (مدر کارابایف) را که سابقه فعالیت در سرویس مبارزه با افراط گرایی و مهاجرت غیرقانونی دارد به این سمت منصوب کرده است.
تغییرات پی در پی در مناصب دولتی قرقیزستان در ماههای اخیز خیلی قابل تامل وتعجب آور شده است. در ۵-۴ ماه گذشته شهردار بیشکک حداقل ۵ بار و وزیر فرهنگ نیز ۳ بار عوض شده است. با اتفاقات و تحولاتی که در قرقیزستان رخ میدهد، گویا این کشور از جزیره ثبات و دموکراسی آسیای مرکزی رفته رفته دور میشود و مسائل و مشکلات اقتصادی و شکافهای مختلف موجود بر این مسئله دامن زده است. البته دولت جدید تازه شکل گرفته و فعلاً نمیتوان در مورد چشم انداز وضعیت سیاسی و اقتصادی این کشور ارزیابی روشنتری ارائه کرد. شواهد و قرائن و وعدههای رئیس جمهور جدید حکایت از ایجاد تغییرات ملموس در دوره جدید قرقیزستان دارد و با اطمینان بیشتری میتوان تفاوت را در حکومتداری بین دولتمردان جدید و دو دوره دولت قبلی انتظار داشت.
به هرحال هرچه هست؛ امیدوار هستیم کشتی تحولات و جابجاییهای سیاسی - نخبگانی در قرقیزستانی که امروزه با مسائل و مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم میکند و شیوع و گسترش کرونا هم بر این مشکلات دامن زده است، با سلامت به مقصد برسد و قرقیزستان همچنان همانی باشد و بماند که در ادبیات سیاسی ایران در خصوص این کشور آسیای مرکزی همواره یادشده است: جزیره کوچک دموکراسی در آسیای مرکزی.
کتاب «طنز مقدس؛ ادبیات انتقادی هنری قرآن کریم» منتشر شد
از مجموعه مطالعات قرآنی کتاب «طنز مقدس؛ ادبیات انتقادی هنری قرآن کریم» نوشته علی نجفی به همت انتشارات کتاب طه منتشر شد.
«طنز» به معنی بیهودهگی یا سخنان پیش پا افتادهای نیست که خنده و قهقههای به دنبال خود دارد، بلکه چشماندازی زیبا به قرآن و یکی از فنون «نقد هنری» است که در کنار هنرهایی چون هزل، هجو، لطیفه و کاریکاتور با ظرافت و زیرکی افکار و رفتار ناشایست را «نقد» میکند و لبخند نازکی هم بر لب مخاطب هوشمند خود مینشاند.
طنز مقدس تلاش میکند جنبهای از زبان قرآن و زبان و فرهنگی را که قرآن در آن به اوج رسیده است بشناساند. روش قرآن در برخی آیات برای نقد مخاطبانش استفاده از واژههایی مزاحگونه و گاه بیانی رندانه و گزنده است. زمانی دیگر بیانی سخت کوبنده دارد و در پس و پیش کلماتش چنان پوشیده مخالفانش را شرمگین میکند یا دوستانش را هشدار میدهد که هر هنرمندی را به تحسین وا میدارد. این مطلب در مباحث زبانشناسی و روششناسانه قرآن کریم نکتهای کلیدی به شمار میآید.
فهرست این اثر عبارت است از:
راهنمای مطالعه
درآمدی به مباحث کتاب
بخش نخست: مبانی فرهنگی، زبانی و دینی ادبیات انتقادی _ هنری قرآن کریم
فصل اول: اصول شناخت قرآن
فصل دوم: روشهای بیانی قرآن
فصل سوم: نقد هنری در قرآن
فصل چهارم: استنباء و استخفاف
فصل پنجم: سفاهت، تشهیر، تعجیز
فصل ششم: تهکُّم، مکر، کید
بخش سوم: هجوها، تصاویر زاویه دار و لطیفههای قرآنی
فصل هفتم: هجوها / تقریع های قرآن
فصل هشتم: تصاویر زاویه دار (کاریکاتورهای) قرآن
فصل نهم: لطیفههای قرآن
کتابنامه
مؤلف در مورد روش تحقیق خودش مینویسد: این نوشته با تحلیلی متکی بر استقلال دلالی قرآن و همچنین گفتاری - کنشی بودن قرآن از زاویه نقد هنری، به تفسیر پارهای از آیات آن پرداخته است. استقلال و کمال قرآن در بیان مراد خود و همچنین گفتاری کنشی بودن آن، دو نکته اساسی برای تفسیر درست قرآن هستند که به جد باید بدانها توجه داشت.
زبان قرآن در بیان مراد خود نه گنگ است و نه ابهام آمیز و نه تناقض و کلیگو؛ بلکه هر آنچه برای هدایت بشر نیاز دیده، بیان کرده است. هویت ابتدایی قرآن نه یک نوشته، بلکه مجموعه از گفتارهای مختلفی بوده که در موقعیتهای گوناگون مردم آن را از زبان پیامبر می شنیده اند و پیامبر هم متناسب با رفتار و کنشی که مردم از خود نشان می داده اند، آیات دیگری را بیان میکرده است.
تحلیل ما از آیات مبتنی بر انسجام آنها بوده است، نه نگاه پاره پاره به آیات بر اساس شأن نزولهای خاص در نگاه انسجام محور آیات متناظر به هم ملاحظه میشوند. از این رو تفسیر قرآن در پرتو این نگاه، قانون مندتر صورت میپذیرد.
نگارنده آیات قرآن را با توجه به ظرف فرهنگی و اجتماعی آنها تفسیر نموده است؛ چه اینکه هیچ نوشته ای در خلأ و فارغ از زمان و مکان شکل نمیگیرد. بر این اساس باید قرآن را با توجه به حقایق پذیرفته شده در فرهنگ و زبان عربی عصر نزول قرآن تفسیر نمود. زبان کتابی و فرهنگ مفاهمه عصر نزول، دو عنصر اساسی در هر زبانی به شمار می آیند. زبان کنایی که ابزاری برای ارتباط است و فرهنگ مفاهمه، بستری که به زبان و تعابیر کنایی را میتوان در بستر فرهنگی خاص خود تفسیر کرد. واژگان، بدون فرهنگ مفاهمهای که در آن پا به وجود نهاده و بالنده شده اند، مشتی الفاظ بی معنا هستند.
کتاب حاضر با توجه به دو عنصر یادشده (زبان کنایی و فرهنگ مفاهمه) در شناخت درست قرآن کریم، کوشیده است تا تعابیر انتقادی این کتاب بزرگ را برجسته نماید. این نگاه نشان داده است که چه میزان میتواند در نمایاندن لایههای درونی و نگرش پالوده به این کتاب بزرگ مؤثر باشند و آن را برای اندیشیدن و زندگی در کانون توجهات قرار دهد. با رجوع متعدد به قرآن کریم و کتابهای تفسیری و ادبی، تنها آن بخش از آیات را بررسی کرده ایم که دارای ویژگی برجسته ای از انتقاد هنری باشند؛ بنابراین هدف ما تنها نشان دادن این هنر در قرآن و توجه ویژه آن به این هنر ارزشمند است. با توجه به درهم تنیدگی آیات قرآن، گاه میتوان به یک آیه از دو آیه از در منظر متفاوت نگریست. مثلاً آیه ۱۶ سوره قلم به همان اندازه که از دید تصویرنمایی زاویه دار مهم است، از منظر تقریع آمیز بون هم اهمیت دارد. سومین اثر از مجموعه مطالعات قرآنی کتاب «طنز مقدس؛ ادبیات انتقادی هنری قرآن کریم» نوشته علی نجفی به همت انتشارات کتاب طه به تازگی در ۳۹۲ صفحه به بهای ۹۵ هزار تومان منتشر شد.
رونمایی از ترجمه اسپانیایی «انقلاب اسلامی، مبانی و ویژگیها»
به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در اسپانیا، مراسم رونمایی از کتاب «انقلاب اسلامی، مبانی و ویژگیها» با حضور سفیر ایران و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا و نیز مهمانانی از جامعه دانشگاهی اسپانیا برگزار شد.
سفیر ایران در اسپانیا در این مراسم ضمن اشاره به ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی ایران از برخی خاطرات مسئولان در دوره پهلوی و نیز سفرای وقت کشورهای آمریکا و انگلیس به عنوان سندهایی برای صحه گذاشتن بر جو سرکوب و خفقان و وضعیت نامطلوب آن دوران در زمینه آزادی نام برد.
قشقاوی تاکید کرد: باید اذعان کرد در مقایسه با آن دوران، انقلاب اسلامی به اهداف خود به ویژه در زمینههای فرهنگی دست پیدا کرده است.
همچنین محمد مهدی احمدی؛ رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا با اشاره به آثار انقلاب اسلامی گفت: اصالت دادن به مردم را میتوان به عنوان اولین اثر انقلاب اسلامی برشمرد و گفت با ظهور مردم سالاری دینی مردم به عنوان اصل حاکمیتی شناخته میشوند و به همین دلیل نیز مظاهر حضور مردم در حاکمیت مثل برگزاری انتخابات و یا راهپیماییها و حضور در صحنه، یکی از ویژگیهای اصلی نظام است.
احمدی در ادامه به مفهوم استقلال به عنوان اثر دومی که برآمده از انقلاب اسلامی است اشاره کرد و گفت: در ایران قبل از انقلاب ما با یک ایران ابزاری مواجه بودیم. به این معنی که سیاستهای آمریکا در منطقه به ایران دیکته میشد و شاه به عنوان ژاندارم منطقه باید این سیاستها را که تنها منافع آمریکا را تامین میکرد به اجرا می گذاشت. وی ارتقای هوش سیاسی مردم و نیز توجه به حقوق شهروندی را دو اثر دیگر انقلاب برشمرد و ادامه داد: پیش از انقلاب همه مردم دارای هوش سیاسی نبودند و قدرت تحلیل مسائل را نداشتند. اما بعد از انقلاب و به برکت این رخداد عظیم همه اقشار جامعه قدرت تحلیل پیدا کردند. در ادامه جلسه کبری ولدخانی؛ مترجم کتاب «انقلاب اسلامی، مبانی و ویژگیها» نوشته محمد حقی ضمن اشاره به دلیل پذیرفتن کار ترجمه کتاب گفت: پیشنهاد اولیه این ترجمه از سوی آقای اسماعیلی رایزن سابق فرهنگی ایران در اسپانیا صورت گرفت و من نیز وقتی دیدم این کتاب هم از لحاظ محتوایی و هم ساختاری با کتابهای دیگری که درباره انقلاب اسلامی نوشته شده متفاوت است این کار را قبول کردم. ولدخانی سپس به ویژگی محتوایی این کتاب اشاره کرد و ادامه داد: از نظر محتوا این اثر به ریشههای انقلاب اسلامی می پردازد و آن را در فقه شیعه و فلسفه و عرفان جستوجو میکند. وی در ادامه به ساختار کتاب اشاره کرد و اظهار داشت: برخلاف کتابهای مشابه، این کتاب به شکل مجموعه مقالات نیست و در واقع یک کار پژوهشی با ساختاری علمی است. به این معنی که مقدمهای علمی دارد، فصلی را به مفهوم شناسی کار اختصاص داده است و در پایان نیز فصلی را به نتیجه گیری اختصاص داده است. ولدخانی همچنین به دشواریهای کار ترجمه این کتاب اشاره کرد و گفت: وقتی وارد کارزار ترجمه این کتاب شدم دیدم که کار بسیار دشواری در پیش رو دارم. به عنوان مثال نویسنده در بخشی از کتاب به ارتباط فلسفه ملاصدرا با انقلاب اسلامی و نتایج حاصله از آن میپردازد که بیان مفاهیم عمیق این فلسفه به زبان اسپانیایی چالش بزرگی است.
اخبار
پردیس تئاتر تهران نخستین مسابقه مجازی تئاتر کاغذی را برگزار می کند
پردیس تئاتر تهران در این روزهای زمستانی با برگزاری مسابقه مجازی تئاتر کاغذی پذیرای آثار کودکان و نوجوانان است.
به گزارش امتیاز، حسین عالم بخش رییس پردیس تئاتر تهران ضمن اعلام خبر فوق افزود این مسابقه ویژه کودکان و نوجوانان تدارک دیده شده و با شعار شادی و نشاط در خانواده برگزار می شود، وی همچنین افزود در این روزهای سخت که لازم است در راستای مبارزه با بیماری کرونا حضور خانواده ها در اماکن عمومی به حد اقل برسد از یکسو و لزوم غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان از سوی دیگر مارا بر آن داشت تا اقدام به طراحی و برگزاری مسابقه مجازی شاد و مفرح تئاتر کاغذی کنیم ، این مدیر هنری در قسمت دیگری از سخنانش ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص شناسنامه این جشنواره اعلام داشت فراخوان این جشنواره در پورتال پردیس تئاتر تهران به آدرس pardistheater.ir درج شده که حاوی توضیحات کافی در خصوص این جشنواره می باشد، وی در ادامه ضمن تاکید بر مطالعه دقیق این فراخوان اذعان داشت در این راستا در حدود ده دقیقه فیلم آموزشی تهیه شده است که در سایت مذکور بارگذاری گردیده است که شامل معرفی جشنواره، نحوه ساخت عروسک و نحوه ساخت دکور است.
رئیس پردیس تئاتر تهران در خاتمه اظهاراتش ضمن ابراز امیدواری نسبت به تاثیرات مثبت این جشنواره در ارتباط بین والدین و فرزندان در این روزهای سخت کرونایی بر شعار همیشگی پردیس تئاتر تهران اینجا چراغی روشن است ! تاکید و این مجموعه را یک مرکز حرفه ای تئاتر برای مردم و متعلق به عموم شهروندان شهر تهران عنوان کرد.
«هشت و نیم دقیقه» روی آنتن آیفیلم
سریال تلویزیونی «هشت و نیم دقیقه» بهکارگردانی شهرام شاهحسینی، از امروز برای مخاطبان شبکه آیفیلم در سراسر کشور روی آنتن میرود.
به گزارش امتیاز، مجموعه تلویزیونی «هشت و نیم دقیقه» محصول شبکه دو سیما در سال ۱۳۹۵، از فردا شب در آیفیلم بازپخش میشود.شبنم قلیخانی، سام درخشانی، آشا محرابی، بهرنگ علوی، مزدک رستمی، الهه حصاری، فرناز رهنما و پژمان بازغی گروه بازیگران این مجموعه تلویزیونی را تشکیل دادهاند. این سریال، قصه یکتا را روایت میکند که با فرزندش پس از مرگ همسر و پدر همسرش در یک تصادف رانندگی به واسطه توطئهای در شرایط نامناسب مالی قرار میگیرند. این زن برای گرفتن حق خود اقداماتی انجام میدهد. این مجموعه تلویزیونی از دوشنبه ۲۷ بهمن هر شب بهجز پنجشنبهها ساعت ۲۲:۰۰ روی آنتن میرود. بازپخش آن نیز در دو نوبت به فاصله هشت ساعت خواهد بود.
«بوعلی سینا» مهمان آیفیلمیهای همسایه
شبکه آیفیلم سریال دههشصتی «بوعلی سینا» را برای طرفدارانش در کشورهای فارسیزبان دنیا نمایش میدهد.
بهگزارش امتیاز، پخش سریال خاطرهانگیز «بوعلی سینا» با بازی امین تارخ در نقش ابنسینا در آیفیلم۲ آغاز میشود.
«بوعلی سینا» محصول سال ۱۳۶۴ است که به زندگی ابوعلی سینا دانشمند و فیلسوف بزرگ ایرانی میپردازد. این سریال در شهرستان اردستان و مسجد جامع تاریخی آن ساخته شده است. نویسنده و کارگردان این مجموعه کیهان رهگذار بوده است.
امین تارخ، فیروز بهجتمحمدی، جمشید لایق، اسماعیل محرابی، چنگیز وثوقی، سرور نجاتالهی از بازیگران اصلی این مجموعه هستند. این سریال قرار است از امروز یکشنبه ۲۶ بهمن هر شب ساعت ۲۰ بهوقت تهران، ۲۱:۰۰ بهوقت کابل و ۲۱:۳۰ بهوقت دوشنبه تاجیکستان راهی آنتن شود.
نوجوانان آیفیلمی منتظر «زنگ آخر»
مجموعه تلویزیونی «زنگ آخر» به کارگردانی نیما فلاح و تهیهکنندگی پروین شمشکی محصول سال ۱۳۸۱ هر روز از آیفیلم۲ پخش میشود.
بهگزارش امتیاز، مجموعه طنز «زنگ آخر» از سهشنبه همین هفته مهمان آیفیلمیها در کشورهای افغانستان و تاجیکستان میشود.
داستان این مجموعه در دبیرستانی پسرانه رخ میدهد. مدیر مدرسهای پس از تحویل گرفتن دبیرستان، قول میدهد تا پایان سال، آنجا را تبدیل به دبیرستان نمونه کند که در این مسیر، رویدادها و ماجراهای مختلفی رخ میدهد.
سیامک انصاری نقش مدیر مدرسه را ایفا می کند. رامین ناصرنصیر نیز در نقش «نقره» آبدارچی مدرسه حضور دارد. دبیرستان دو ناظم نیز دارد که اولی با بازی نادر سلیمانی مهربان و دومی با بازی ارژنگ امیرفضلی عصبی و بداخلاق است. در طول داستان نیز شخصیت.های مختلف با ورود به داستان، حوادث متعددی را به وجود میآورند.
در این سریال بازیگران دیگری همچون علیرضا رئیسی، امیر نوری، سپهر آزادی، رابعه اسکویی، بیژن بنفشهخواه، رضا بنفشه خواه و جواد رضویان ایفای نقش میکنند.
«زنگ آخر» هر روز ساعت ۱۷ بهوقت تهران، ۱۸ بهوقت کابل و ۱۸:۳۰ بهوقت دوشنبه تاجیکستان پخش میشود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4463/21099/87450
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4463/21099/87451
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4463/21099/87452
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4463/21099/87453
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4463/21099/87454
|
عناوین این صفحه
- نشست خبری جشنواره شعر و داستان انقلاب برگزار شد
- استعفا، بازداشت و حبس خانگی مفتی قرقیزستان
- کتاب «طنز مقدس؛ ادبیات انتقادی هنری قرآن کریم» منتشر شد
- رونمایی از ترجمه اسپانیایی «انقلاب اسلامی، مبانی و ویژگیها»
- اخبار