|
معرفی شش داور چهارمین جایزه ویستا
شورای داوری چهارمین جایزه ویستا که ایده هنری برتر را در سال ۱۴۰۰ انتخاب می کند معرفی شد.
به گزارش امتیاز؛ بر اساس اعلام دبیرخانه این جایزه، پویا آریانپور ، پریسا پهلوان، حمید سِورى، رزیتا شرفجهان، بهرنگ صمدزادگان و بهنام کامرانى چهارمین دوره جایزه ویستا را داوری خواهند کرد.
جایزه هنر معاصر ویستا به مانند دورههاى پیشین مىکوشد با تاکید بر ارزیابى فکر و ایدههاى امروزین هنر، شرایطى را براى معرفی، اجراى فکر و اثر برتر فراهم نماید. ایده محور بودن و اهمیت به ساز و کارها و فرآیند خلق در هنر امروز هدفى است که این جایزه فارغ از رسانه یا جنبههاى زیباشناختى دنبال کرده است.
بر اساس این فراخوان شرکت کنندگان پس از ارائه طرح و پروپوزال کتبى خویش که معیارهایى مانند درک درست از شرایط هنر امروز، ارزشهاى تئوریک، اجرایى بودن و پتانسیلهاى فرهنگى را شامل مى شود، در صورت پذیرفته شدن در لیست منتخب، باید بتوانند طرح هاى خویش را براى اجرا توجیه کنند. موضوع در این دوره آزاد است و طرح هاى کوریتوریال نیز امکان حضور دارند.
مانند دوره های پیشین ، اهدای نشان و لوح تقدیر ویستا به همراه وجه نقد سیصد میلیون ریالی (جهت اجرای طرح)، جایزه چهارمین دوره است. اهداف این دوره اما : شناسایى و معرفى طرح هاى برتر و نوآورانه در هنر امروز ایران، اهمیت بخشیدن به نگارش طرح (پروپوزال، ایدهى هنرى، بیانیه هنرمند، فرآیند تولید اثر، برنامه ریزى اجرایى و بر آورد بودجه)، تولید محتوا و انعکاس رسانهاى طرحهاى برتر به منظور غنىتر کردن محتواى اثر اعلام شده است.
مهلت دریافت پروپوزال ها و مدارک تا سی یکم اردیبهشت ماه ١٤٠٠ است، و مانند دوره های گذشته ابتدا ایدهها و مدارک تصویری، صوتی و مکتوب که در قالب پروپوزال ارائه شده توسط هیئت داوران مورد ارزیابی قرار میگیرد و از برگزیدگان این مرحله برای مصاحبه و ارائه حضوری دعوت خواهد شد. در مرحله دوم، طرحهای منتخب در نمایشگاهی شامل مدارک، متن تصویری، مکتوبات، فایل صوتی، ماکت یا روش های دیگر، در گالری ویستا به نمایش در خواهند آمد و سرانجام هیئت داوران طرح برگزیده را در مراسم اختتامیه معرفی می کند.
شرکت برای تمام سنین آزاد است، هر هنرمند یا گروه مجاز به ارائه یک پروپوزال هستند و سوابق کاری و نمونه آثار پیشین هنرمندان در داوری تاثیرگذار است.
شرکت کنندگان می بایست پروپوزال های خود را در زمان تعیین شده به دبیرخانه به آدرس ایمیل prize99@vistaart.gallery ارسال کنند.
مرتضی عرب خزائیلی برنده نخستین جایزه ویستا در سال ۱۳۹۵ ، پیام مفیدی برنده دومین دوره و کلثوم صالحی و حمید رضا آزاد برندگان مشترک دوره سوم بودند.
مافیا در «تئاتر خیابانی»
سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در شرایطی برگزار شد که هنرمندان تئاتر کشور یک سال کرونایی را با همه محدودیتها و مشکلات معیشتی و اقتصادی و فشار روانی که به آنها وارد شده بود پشت سر گذاشتند از این رو برپایی این رویداد هنری به نوعی میتوانست امید به بقای تئاتر و رونق گرفتن فعالیتهای این حوزه را در دل هنرمندان زنده کند. در شرایطی که تقریباً تئاتر کشور در شرایط نیمه تعطیل به سر میبرد و هنرمندان حوزههای مختلف تئاتری سال سختی را پشت سر گذاشته بودند این جشنواره کورسوی امیدی برای هنرمندان بود و تا اندازهای اندک نیز به معیشت آنها کمک کرد.
البته انتقاداتی هم در چرایی برگزاری جشنواره با توجه به شرایط نامساعد گسترش بیماری کرونا وجود داشت و عدهای دیگر هم اعتقاد داشتند اگر قرار است امسال جشنوارهای برگزار شود، بهتر است که کاملاً به صورت آنلاین باشد اما در نهایت و با وجود انتقاداتی که مطرح بود جشنواره به صورت حضوری و آفلاین برگزار شد. بخش تئاتر خیابانی جشنواره که امسال سامان خلیلیان عهده دار دبیری آن بود از جمله بخشهایی از جشنواره بود که امکان اجرای آنلاین یا حتی آفلاین برای آن وجود نداشت چون نفس اجرای تئاتر خیابانی بر پایه حضور تماشاگر استوار است و مخاطبان باید نفس به نفس اجراگران به اتفاقاتی که در هر اجرا رخ میدهد، واکنش نشان دهند.
از ابتدای اعلام نام هیأت انتخاب بخش خیابانی، انتقاداتی به نحوه برگزیدن این هیأت از طرف فعالان حوزه تئاتر خیابانی مطرح شد که این انتقادات بعد از اعلام نام داوران نمود بیشتری یافت. گلایه فعالان تئاتر خیابانی به اسامی که به عنوان هیأت انتخاب و داور این دوره از جشنواره اعلام شده بود نه به دلیل سطح سواد و تحصیلات این هنرمندان بود نه سابقه شأن در حوزه تئاتر بلکه به میزان فعالیت و تخصصشان در زمینه تئاتر خیابانی برمیگشت چون تعدادی از این افراد با وجود سابقه علمی و اعتباری که در فضای تئاتر ی کشور داشتند هیچ فعالیتی در زمینه تئاتر خیابانی نکرده بودند.
با اعلام منتخبان این بخش اعتراض هنرمندان تئاتر خیابانی به اوج رسید چون معتقد بودند عدالت در زمینه انتخاب برگزیدگان این بخش رعایت نشده است و چون داوران تخصص و تجربه لازم را در زمینه تئاتر خیابانی نداشتند، نتوانستند انتخابهای شایسته و به حقی در این بخش داشته باشند. برخی نیز معتقد بودند که تعدادی از پذیرفته شدگان شایسته حضور در جشنواره تئاتر فجر را نداشتند و با لابیگری به این رویداد راه یافته بودند.
در این زمینه تعدادی از فعالان حوزه تئاتر خیابانی و تعدادی از هنرمندان این عرصه که در این دوره از شهرهای مختلف در جشنواره تئاتر فجر حضور داشتند، گفتگو هایی انجام داده اند که در ادامه میخوانید:
تئاتر خیابانی درگیر لابیگری شده است
پژمان شاهوردی مدیر کانون تئاتر خیابانی استان لرستان با اشاره به دورههای پیشین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت: در سالهای گذشته حضور آثار نمایشی منتخب از جشنوارههای متفاوت و حضور آنها در بخشهای مختلف جشنواره تئاتر فجر با رقابت بسیار سختی همراه بود که به اعتبار جشنواره تئاتر فجر میافزود. معتقدم جشنواره تئاتر خیابانی مریوان ویترین تئاتر خیابانی کشور است و سطح آن از جشنواره تئاتر فجر امسال بالاتر است.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی بروجرد با انتقاد از سیاستگذاران جشنواره تئاتر فجر بیان کرد: معتقدم جشنواره تئاتر خیابانی مریوان ویترین تئاتر خیابانی کشور و سطح آن از جشنواره تئاتر فجر امسال بالاتر است. تئاتر خیابانی به دلیل نداشتن متولی مشخص درگیر رابطهها و لابیگریها شده است. چرا نمایشی که در جشنوارههای استانی و ملی رد میشود با رابطههای موجود به راحتی به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا میکند؟
این کارگردان برگزیده تئاتر فجر ادامه داد: تئاتر خیابانی شبیه شوخی شده است. دبیر جشنواره تئاتر فجر و دبیر بخش خیابانی برچه اساس و معیار داوران این بخش را انتخاب کردند و با چه معیاری کارهای سطحی و نازل منتخب برای حضور در این بخش انتخاب اما کارهای ارزشمند کنار گذاشته شدند. سیاستگذار و مدیر بخش خیابانی تئاتر فجر به دلیل نبود برنامهریزی صحیح باید پاسخگوی سطح کیفی نازل این بخش از جشنواره تئاتر فجر باشد.
انتخاب درست داوران ریشه ناعدالتی را میخشکاند
احمد جعفری بازیگر و کارگردان تئاتر نیز با اشاره به یک سال بیکاری هنرمندان تئاتر بدون حمایت دولت گفت: با همت دبیر جشنواره و ستاد برگزاری، شرایط حضور نمایشهای خیابانی در این رویداد فراهم شد که جای قدردانی دارد اما در این دوره انتقاداتی نسبت به هیأت انتخاب و داوران نهایی بخش خیابانی وجود داشت چون متأسفانه برخی از آنها متخصص این عرصه نبودند و همین مساله باعث ناراحتی تعدادی از هنرمندان شد.
این هنرمند ایلامی با اشاره به لزوم متخصص بودن داورانی که برای بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر انتخاب میشوند، افزود: چه خوب است در سالهای آینده هر فردی که دبیر بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر میشود کمی تخصصیتر به انتخاب بازبینها و داوران اصلی بپردازد. با انتخاب صحیح داوران ریشه ناعدالتیها خشکیده میشود چون این ناعدالتی ریشه در نداشتن تخصص دارد به شکلی که به نظر میرسد در این شرایط ارتباطات و تماسها بودند که نقش پررنگی در انتخاب آثار خیابانی داشتند نه کیفیت اجرا و ویژگیهای مضمونی و اجرایی آثار. در دورههای آینده دبیر جشنواره میتواند افرادی را به عنوان داور یا بازبین انتخاب کند که حداقل اجرای هنرمندان تئاتر خیابانی در شرایط سخت و سرمای زمستان را درک کنند و با شرایط تولید یک نمایش خیابانی آشنایی داشته باشند.
قادر آشنا صدای اعتراضمان را بشنود
سوران حسینی نویسنده و کارگردان کردستانی که امسال با نمایش «وطوپیا» در جشنواره تئاتر فجر حضور داشت نیز درباره این بخش از جشنواره گفت: با وجود کوتاهیها و مظلومیت اهالی تئاتر خیابانی، امسال هنرمندان اجراهای خوبی در جشنواره داشتند اما متأسفانه اجحاف به هنرمندان تئاتر خیابانی در داوریها مشهود بود و کنار گذاشتن برخی کارها، نارضایتی و اعتراض هنرمندان را در پی داشت.
وی تصریح کرد: انتظار نداشتیم داوران قضاوتهای اشتباه خود را به هنرمندان تحمیل کنند چون کسانی که از تئاتر خیابانی دور هستند نباید این گونه نمایشی را قضاوت کنند. امیدواریم قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی صدای اعتراض ما بشنود.
دبیر همایش ملی تئاتر خیابانی «راهیان نور» ادامه داد: تئاتر خیابانی نیازمند پالایش است و علیرغم پتانسیلهای فراوان و هنرمندان کاربلد این گونه نمایشی هنوز تا رسیدن به جایگاه اصلی خود فاصله بسیار دارد.
شیوه مدیریتی تئاتر خیابانی از همگرایی و هم افزایی دور شده است
مصطفی بوعذار نویسنده و کارگردان خوزستانی نیز در این باره مطرح کرد: متأسفانه شیوه مدیریتی تئاتر خیابانی از همگرایی و هم افزایی دور شده و به مجالی برای رابطه بازیهای معمول و انشقاق در میان هنرمندان تبدیل شده است. در سالهای اخیر اعتراضهایی پیرامون وضعیت نامطلوب تئاتر خیابانی مطرح شده که از سوی مدیران فرهنگی نادیده گرفته شده است. البته سکوت برخی از هنرمندان نشانه نجابت آنها است که در قبال زیاده خواهیهای افراد فرصت طلب سکوت اختیار کردند اما این رفتار به معنای رضایت از وضع موجود نیست.
این مدیر فرهنگی و هنری ادامه داد: نقطه اوج شیوه نامطلوب مدیریتی در جشنواره تئاتر فجر نمایان شد که در بخش «سرباز انقلاب» شاهد نمایشهای بودیم که در شأن نام سردار سلیمانی نبودند اما بنابر برخی ملاحظات و ارتباطات در این بخش حضور داشتند.
وی با تاکید بر اینکه تئاتر خیابانی نیازمند آسیب شناسی جدی در حوزه مدیریتی است، گفت: هنری که برآمده از مردم و برای مردم است نیازمند مدیرانی مردمی و جهادی است. جشنواره تئاتر فجر محلی برای نان به هم قرض دادن نیست از طرفی بی توجهی به داشتهها و سرمایههای هنری و هنرمندان حرفهای تئاتر خیابانی برای استفاده در امر داوری جای تأمل دارد.
مدیر انجمن تئاتر شاهد ادامه داد: اگر جناب قادر آشنا قدرت اجرایی لازم برای بهبود وضع نامطلوب تئاتر خیابانی را ندارد به صراحت اعلام کند تا هنرمندان تئاتر خیابانی به دنبال راه حل دیگری باشند. افراد سودجو و فرصت طلبی که برای مقاصد شخصی و گروهی در بدنه تئاتر کشور فعالیت میکنند باید از این حوزه خارج شوند چون تئاتر کشور جایی برای رابطهها و ایجاد مافیا نیست.
اختلاف فاحش بخش تئاتر خیابانی با دیگر بخشهای «تئاتر فجر»
مهدی صالحیار کارگردان تئاتر خیابانی از آذربایجان شرقی که امسال با نمایش «ساری گلین» در جشنواره تئاتر فجر حضور داشت، درباره تفاوت بخش خیابانی با بخشهای دیگر جشنواره بیان کرد: تئاتر خیابانی همیشه ویترین جشنوارههاست اما همچنان اختلاف فاحشی با سایر بخشهای دیگر جشنواره دارد. متأسفانه تئاتر خیابانی به جایگاه اصلی خود نرسیده و در بحث حمایتهای مالی و جوایز در بخش خیابانی به هنرمندان ظلم شده است.
مسئول دفتر تئاتر خیابانی استان آذربایجان غربی ادامه داد: فعالیت هنرمندان تئاتر خیابانی با وجود اجرا در شرایط سخت آب و هوایی و نصب دکور در خیابان و فضای باز ارزشگذاری صحیحی نشده است اما باوجود مشکلات معیشتی و دشواریهای تئاتر خیابانی امسال نیز همچون سال گذشته بودجه مناسبی به این بخش اختصاص پیدا نکرد و متأسفانه طی سالهای اخیر اقدامی برای بهبود اوضاع انجام نشده است.
مهدی حبیبی کارگردان نمایش خیابانی «هشت روز بدون تماس تصویری» که در بخش خیابانی این دوره از جشنواره حضور داشت با اشاره به سمت و سوی داوریهای امسال این رویداد گفت: اگر رابطهها و لابیها وجود ندارد چگونه فردی که حتی یک دقیقه سابقه اجرای تئاتر خیابانی ندارد سالهاست بر مسند داوری مینشیند. جایگاه علمی هریک از داوران و اعضای هیأت انتخاب قابل تأمل و احترام است اما فردی خنثی و بی تجربه در حوزه تئاتر خیابانی نباید در ترکیب داوران قرار بگیرد.
وی با انتقاد از روند گزینش هیأت داوران بخش تئاتر خیابانی بیان کرد: جشنواره امسال به شدت مورد نقد است و داوریها زیر سوال رفته است. با این روند با آبروی تئاتر خیابانی بازی شده است و دبیر جشنواره تئاتر فجر و مدیر بخش خیابانی باید پاسخگوی اجحافهای صورت گرفته در حق هنرمندان این حوزه باشند.
زردهایی که قرمز شدند
داوود امیری هنرمند عکاس و فیلمبردار سینما که نمایشگاه عکسهایش با عنوان «زردها بیهوده قرمز نشدند» تا ۵ اسفندماه در گالری ثالث برپاست، درباره این نمایشگاه به گفت: نگاه من در این نمایشگاه که شامل ١۵ قطعه عکس است، توجه به نور و سایه و تأثیرات آنها به عناصر پیدا و پنهان درون قاب است. مدتهاست روی این موضوع در برخورد با اشیا فکر میکنم که ثبت این نکات در عکسها منجر به خلق زیبایی میشود.
وی درباره نقش «نور و سایه» در عکسهایش توضیح داد: نقش «نور» سهم مهمی در درک ما از واقعیت موجود و یا صورت تغییر یافته آن در زندگی دارد. جهان پر از رمز و راز است. همه گمان میکنند که نور واقعیت پیرامون ما را نمایان میکند اما بسیاری از مواقع این تاریکی است که موجب کشف و شهود بیشتری میشود و ذهن را درگیر میکند.
این هنرمند عکاس و فیلمبردار سینما تصریح کرد: همزمانی و نزدیکی «نور و سایه» موجب بروز یک اثر زیباییشناسانه است و برای ثبت این آثار، گاهی باید ساعتها منتظر تغییر نور بود.
امیری در پایان گفت: من در این مجموعه به دنبال ایجاد «امید» تحت تأثیر «نور» بودم، امیدی که در این روزگار سخت نوید زندگی بدهد. به اعتقاد من، دنیا هنوز پر از زیبایی است و باید با تکیه بر امید ادامه داد.
در استیتمنت این نمایشگاه به قلم حمید رضا کرمی آمده است: «عکسهای داوود امیری واقعگرایی عکس را تا مرز شاعرانگی انتزاعی گسترش میدهند. او از پس مسافتی دور به چشم اندازی که پیش چشم گشوده، نگاه میکند و چنان به عناصر طبیعت نزدیک میشود که پیوسته نشانی از نور را در عکسهای خود پی میگیرد. نور در کارهای او سوای آنکه اساس ابزار فناورانه ثبت دقیقههای شاعرانه است، نیز شهودی برآمده از مواجهه با طبیعت است، نشانهای از نقش نمادین دیرپای نور به مثابه امید به گشایش و رهایی، در فرازین نگاه به ظلمت و نومیدی دارد.
«آن شب» فیلم ژانر وحشت نیست
محمد درمنش تهیهکننده سینما که به زودی فیلم سینمایی «آن شب» به کارگردانی کوروش آهاری را روی پرده سینماها میبرد گفت: این فیلم سینمایی قرار است از ۶ اسفندماه روی پرده سینماها برود، همچنین مواد تبلیغاتی این فیلم به تازگی در تلویزیون آغاز شده است و به زودی دیگر مواد تبلیغاتی این فیلم آماده و ارائه میشود.
وی درباره انتخاب لوکیشن فیلم در آمریکا توضیح داد: در پروسه جریان فیلمسازی، مجموعه کارهایی را انجام دادیم که فکر کردیم نیاز به بازنگری دارد، یعنی حداقل بازنگری بحث کیفیت و مخاطب بوده است، با این رویکرد به لوکیشن مناسبی برای ساخت چنین فیلمی نیاز داشتیم که تصمیم گرفتیم آمریکا را به عنوان لوکیشن اصلی این پروژه استفاده کنیم، در واقع لوکیشن آمریکایی نسبتاً برای فیلمهای ایرانی بکر است که میتواند جای کار خوبی برای فیلمهای ایرانی باشد.
این تهیهکننده سینما با اشاره به حضور بازیگران ایرانی- آمریکایی در این فیلم بیان کرد: بازیگر ایرانی- و آمریکایی در آمریکا حضور دارند که دوست دارند با ایرانیها کار کنند، در واقع این گروه از بازیگران اگر بخواهند در فیلمهای خارجی بازی کنند معمولاً نقش پنجم و ششم را بهدست میآورند اما میتوانند در فیلمهای ایرانی نقش اول را داشته باشند که این مساله بسیار مهم است.
وی در بخشی دیگر از صحبتهای خود تاکید کرد: کشورهای غربی و مشخصاً آمریکا به دنبال تنوع در صوت و تصویر هستند، هالیوود هم آثار متنوعی را برای آمریکاییها و دیگر کشورها تولید میکند، اما یک چیزی آنجا کم است که شامل جنس فیلمهای سینمایی با طمع مستند است، مخاطب خارجی وقتی این دسته از فیلمها را میبینند حس میکنند که این آثار مستند است، همچنین آمریکاییها علاقه مند هستند با فرهنگ شرق به صورت عام، کشورهای مسلمان به صورت خاص و کشور ایران شیعه به صورت خاص تر آشنا شوند، چرا که از این کشورها در رسانهها تنها اخبار سیاسی منتشر شده است.
درمنش گفت: در نظر داریم یک مجموعه سوژهها و موضوعاتی که طعم مستند دارد و درباره فرهنگ شرق به خصوص ایران است، تولید کنیم، فیلم «آن شب» نیز از این دست آثار است، یکی از نکات مثبت این فیلم این است که هیچ پلان تحریف شدهای نسبت به موضوع وجود ندارد و همین مساله فیلم را برای مخاطب قابل درک کرده است.
وی تاکید کرد: «آن شب» در خارج از ایران چند اکران داشته است و بازخورد مثبتی نیز به همراه داشته است و به زودی نیز اکران انگلیس این فیلم آغاز خواهد شد. ما با کمپانی IFC در آمریکا برای پخش در این کشور قرارداد بستهایم تا این فیلم در آمریکا روی پرده برود، در کنار آن رایت هایی به کشورهای مختلف فروخته میشود که برنامه اکران این فیلم در کشور مورد نظر برعهده خود کمپانی خریدار است.
تهیه کننده «آن شب» ادامه داد: فکر میکنم استقبال خوبی از این فیلم در ایران شود، البته این را باید بگویم که «آن شب» ژانر وحشت نیست و بیشتر میتوان آن را یک اثر دلهرهآور و هیجانی دانست، در واقع ژانر وحشت در کشور ما جواب نخواهد داد، چرا که مخاطب سینما به دلیل شرایطی که در آن قرار دارد، ترجیح میدهد بیشتر فیلمهای شاد و کمدی ببیند. البته در کنار آن به دنبال فیلمهای هیجانانگیز نیز هستند، به همین دلیل فکر میکنم «آن شب» میتواند هیجان مورد نیاز را به مخاطب ارائه کند.
وی در پاسخ به این پرسش که سینما و کیفیت صدا و تصویر برای نمایش چنین فیلمهایی بسیار مهم است، توضیح داد: در طول برگزاری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، به همراه کارگردان فیلم به یکی از سینماهای حرفهای و مجهز جشنواره رفتیم تا این اثر را تست کنیم، در آنجا متوجه شدیم که به جای ۶ تنها ۴ باند در این سینما فعال است، بعد از پیگیریهای انجام شده باندهای این سینما برای نمایش «آن شب» آماده شد، در اکران عمومی دقیقاً نمیدانم قرار است در چند سینما فیلم نمایش داده شود اما ما نمیتوانیم به تک تک سینماها سر بزنیم و باندها را چک کنیم، امیدوارم مدیران سینماها برای تجهیز مناسب سالنها اقدام کنند.
درمنش در پایان گفت: قرار بود برای اکران عمومی «آن شب» تهیه کننده آمریکایی و کورش آهاری کارگردان فیلم به ایران بیایند که به دلیل شیوع ویروس کرونا این امر امکان پذیر نیست.
بلاکچین و آینده بازیهای دیجیتال
با پیشرفت فناوری و رشد روزافزون علم، هر روز شاهد ثبت اختراعات جدید و کاربردهای آن در زندگی روزمره هستیم. بلاکچین یکی از آن فناوریها است که این روزها نام آن دهان به دهان میچرخد. اولین بار که این فناوری بر سر زبان ها افتاد، بی گمان به خاطر ارزهای دیجیتال به خصوص بیتکوین بود؛ چراکه به دلیل مکانیک بالاکچین مفهوم پول به معنای سنتی آن دچار تغییرات شگرف شد.
ازآنجا که تأثیر اینگونه فناوری ها در زندگی روزمره غیرقابل انکار است، بر آن شدیم که در این گزارش از مجموعه گزارش های نمای دور، ابتدا تعریفی از این فناوری، ماهیت و ساختار آن ارائه کنیم و سپس کاربردهای آن در صنعت بازی های دیجیتال را شرح دهیم و در آخر نیز به معایب این فناوری اشاره می کنیم.
بلاکچین چیست؟
بلاکچین یک فهرست همواره در حال افزایش و رشد از اطلاعات ثبت شده است که به آنها بلاک می گویند و توسط رمزهایی به هم متصل شده اند. هر بلاک دارای یک رمز به صورت هش HASH برچسب زمانی و اطلاعات تراکنش هاست که عموما به اسم درخت مرکل شناخته می شوند.
طراحی بلاکچین به صورتی است که در مقابل تغییر مقاوم باشد. در واقع بلاکچین یک دفتر حسابرسی باز است که در سراسر شبکه توزیع شده و می تواند تراکنشهای بین دو گروه را به صورت کاملا کارا و تائید شده به ثبت برساند و این داده ها را به صورت همیشگی در دسترس قرار دهد.
بدون شک طراحی و اختراع بلاکچین به شکلی بسیار هوشمندانه توسط ساتوشی ناکاموتو صورت گرفت؛ اما در این مدت، این فناوری به چیزی بزرگتر از ایده اولیه آن تبدیل شده است؛ به طوریکه سؤال اصلی هر فرد این است که بلاکچین واقعاً چیست؟
با توجه به توزیع اطلاعات در این شبکه، در مقابل کپی کردن اطلاعات، فناوری بالکچین زمینه را برای نوع جدیدی از اینترنت فراهم کرده است. با اینکه این فناوری در ابتدا برای ارزهای دیجیتال اختراع شده است، علاقه مندان به فناوری های نوین، سایر قابلیت های بالقوه این فناوری را نیز پیدا کرده اند که می توان به بهداشت و درمان، هویت دیجیتال، اینترنت اشیا، صنعت بیمه، موسیقی و بازی های رایانه ای اشاره کرد.
بلاکچین در حوزه بازیهای دیجیتال
بلاکچین در حوزه بازیهای دیجیتال با توجه به پیشرفت های صورت گرفته، برخی بر این باورند که فناوری بالکچین بعد از شکلگیری اینترنت، می تواند بیشترین تأثیر را بر صنعت بازی های دیجیتال داشته باشد. به نظر نمی
رسد اغراقی در این موضوع باشد که بلاکچین می تواند باعث رخ دادن یک انقلاب در صنعت بازی در سال های آتی شود. چراکه فناوری مذکور می تواند از دو جهت کارایی بازار و افزایش امنیت بر صنعت بازیهای دیجیتال اثرگذار باشد.
بخش های درون پرداخت به بخش مهمی از بازیهای دیجیتال تبدیل شده است و بازیکنان پول بسیاری را در آن خرج میکنند و بازی را تا حد ممکن پیش میبرند. ازجمله بازیهایی که در بازار ایران مطرح است، بازی Clash of Clans است.
بازیکنان مقداری پول و زمان صرف این بازی میکردند و حساب کاربری خود را در ازای پیشرفتی که در بازی داشتند به فروش میگذاشتند. این موضوع در دنیای بازی یک امر جا افتاده است که به آن Gold farming می گویند.
در حال حاضر بازار سیاهی جهت اینگونه از مبادلات شکل گرفته است که بستری برای کلاه برداری فراهم کرده است. بااین حال راه حل های مختلفی برای کنترل این بازار در نظر گرفته شده است و به نظر می رسد بلاکچین می تواند در راستای کارایی بازار و افزایش امنیت اینگونه تبادلات و بازارهای دیجیتال را بهتر مدیریت کند.
امکان هایی که بلاکچین در بازی های دیجیتال فراهم می کند
در حال حاضر تعداد بازیهایی که از سیستم نامتمرکز استفاده میکنند، بسیار محدود است و نمیتوانند از ارزهای دیجیتال درون بازی استفاده کنند و درعینحال نیز بایستی با غولهای بزرگی برای ورود به بازار رقابت کنند.
علاوه بر اینکه بلاکچین میتواند تأثیر بسزایی در بازار بازیهای دیجیتال بگذارد، میتوان ادعا کرد که بلاکچین، این بازار را به یک بازار امن تبدیل میکند که تقلب و دستکاری در آن تقریباً محال است. متأسفانه دزدی و کلاهبرداری در بازار بازیهای دیجیتال رو به فزونی است.
در طول تاریخ، بحثهایی درزمینه تراکنشها، مبنی بر این موضوع که کاربران هک شدهاند و پولهای آنها توسط شرکتهای واسطه نظیر ویزا بازگردانده نشده، مطرح شده است. دلیل آن هم این است که هیچ آیتم فیزیکی در این تراکنش رد و بدل نمیشود و در نتیجه در حال حاضر داد و ستد آیتمهای مجازی از امنیت بالایی برخوردار نیست. با توجه به اینکه ماهیت شفاف بلاکچین، کلاهبرداری را غیر ممکن میکند؛ هرگونه دستکاری در نتیجه رقابت ها نیز غیر ممکن می شود؛ چراکه اطلاعات به سرعت توسط همه در بلاکچین اعتبارسنجی می شود. درنهایت میتوان گفت که از این طریق، ماهیت آیتمهای درون بازی کاملا مشخص و در هرزمانی قابل پیگیری است.
ارزهای دیجیتال درون پرداخت را تسهیل می کنند و در کارایی بازار و تمرکززدایی نقش مهمی دارند. بلاکچین فضایی امن برای بازی ساز ایجاد می کند و باعث افزایش امنیت و تغییرناپذیری می شود. بلاکچین امکان مبادله امن آیتم های بازی را فراهم می کند تا در کارایی بازار افزایش رخ دهد و شفافیت ایجاد شود.
بلاکچین استفاده از یک حساب کاربری را برای همه بازی ها فراهم می کند و قابلیت ارزشگذاری روی دارایی های نامشهود و مجازی را در بازی فراهم می کند. اجازه مالکیت حقیقی دارایی های درون بازی را به بازیکنان می دهند. اجازه کنترل بیشتر بازیکنان بر بازی را می دهد.
بازیکنان گاهی با کلاهبرداری از طریق تراکنش ها مواجه می شوند که در این مورد باید تغییراتی جهت جلوگیری از رخ دادن چنین اتفاقی صورت پذیرد. همانطور که ذکر شد، الگوریتمهای رمزنگاری و قرارداد هوشمند در بلاکچین، آنرا از حمله هکرها در امان نگه میدارند. با این حال این شبکه بر اساس قرارداد هوشمند همچنان میتواند آسیبپذیر باشد؛ اگر درون آن حفرههای امنیتی وجود داشته باشد.
ماهیت فناوری بلاکچین، آن را به یک اختراع نوآور تبدیل کرده است به طوری که از خواص آن می توان در زمینه های مختلف استفاده کرد. شفافیت، تغییرناپذیری و نامتمرکز بودن بلاکچین، قابلیت های متفاوتی ازجمله امنیت،دسترس بودن اطلاعات، عدم آسیب پذیری در مقابل حملات سایبری و غیره را برای استفاده کنندگان به ارمغان آورده است. برخلاف وجود هزینه های میانجیگری که در سیستم متمرکز وجود دارد، بلاکچین با حذف واسطه از تراکنش ها باعث افزایش سهولت در انجام معاملات و تراکنش ها شده است. بااین حال نکته منفی این فناوری هزینه ها برای انجام محاسبات درون بلاکچین است که نیازمند مصرف انرژی و قدرت محاسباتی ریاضیاتی است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5464/22101/87469
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5464/22101/87470
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5464/22101/87471
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5464/22101/87472
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5464/22101/87473
|
عناوین این صفحه
- معرفی شش داور چهارمین جایزه ویستا
- مافیا در «تئاتر خیابانی»
- زردهایی که قرمز شدند
- «آن شب» فیلم ژانر وحشت نیست
- بلاکچین و آینده بازیهای دیجیتال