|
امرودی در مراسم گرامیداشت سالروز افتتاح سفارت فلسطین در تهران مطرح کرد؛
وعدههای الهی در راستای حذف صهیونیستها بی تردید محقق میشود
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در مراسم گرامیداشت سالروز افتتاح سفارت فلسطین در تهران ضمن تاکید بر تقویت روح جهاد، وحدت و یکپارچگی جهان اسلام گفت: امروز تمام فلسطینیان می دانند که آینده شان در دست خودشان است و این دستاورد ایمان به مبارزه و مقاومت است. یقین بدانید که قضیه عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و برخی حکام عرب نتایج تلخ آن برای این حکام بزودی آشکار خواهد شد.
به گزارش امتیاز، همزمان با سالروز تاریخی افتتاح سفارت فلسطین در تهران، مراسم گرامیداشت این واقعه تاریخی امروز با حضور جمعی از فعالان و مسئولان سازمانهای مردم نهاد حامی فلسطین در مقر این سفارت در خیابان فلسطین برگزار شد.
در این مراسم مهدی شکیبایی قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین با تاکید بر اهمیت سالروز افتتاح سفارت فلسطین، پیام دکتر زهرا مصطفوی دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین را خطاب به سفیر فلسطین قرائت کرد:«آزادی سرزمین اسلامی فلسطین از اشغال دشمن صهیونیستی نه تنها مطالبه ملت فلسطین بلکه از بعد تکلیف دینی یک مطالبه امتی در سطح دنیای اسلام محسوب می شود. بی تردید دفع شر مطلق رژیم غاصب اسرائیل تنها با حضور تکلیفی و فراگیر امت اسلام امکان پذیر خواهد بود که پیروزی انقلاب اسلامی در ایران مصداقی از این حضور تکلیفی و فراگیر مردمی است که به رهبری امام خمینی(ره) امکان پذیر شد و توانست با تسخیر سفارت اسراییل در تهران در واقع اولین قطعه از سرزمین فلسطین را آزاد نماید.
تسخیر سفارت رژیم منحوس صهیونیستی در همان اولین روز پیروزی انقلاب اسلامی ایران (22 بهمن 1357) و تغییر آن به سفارت فلسطین، در واقع بیانگر همبستگی عمیق تاریخی و دینی ملت های ایران و فلسطین و نیز نشان دهنده افق تنها انقلاب دینی و مردمی جهان است. در واقع ملت ایران مسیر آزاد سازی سرزمین فلسطین و قدس را با آزاد سازی سفارت در تهران آغاز کردند.
اینجانب سالروز این آزاد سازی تاریخی و نیز افتتاح نخستین سفارت فلسطین در جهان را به ملت مقاوم فلسطین و جنابعالی تبریک عرض می کنم و ان شاء الله در آینده ای نه چندان دور شاهد آزاد سازی کل فلسطین از اشغال رژیم صهیونیستی خواهیم بود.»
در ادامه «صلاح الزواوی» سفیر فلسطین ضمن تقدیر و تشکر از حضور میهمانان و فعالان عرصه مقاومت و حمایت از فلسطین در مراسم ظهر امروز تاکید کرد که راه امام خمینی و انقلاب اسلامی تنها به ملت ایران اختصاص ندارد بلکه برای تمامی کشورهای اسلامی جهان است.
وی گفت :درود خداوند به امام خمینی (ره) که تمامی سازمان ها و مکانیزم های لازم را در حمایت از فلسطین پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بنیان کردند و درود به تمامی روح شهدا از جمله: شهید رجایی و باهنر و احمد یاسین و فتحی شقاقی، شهید سلیمانی، فخری زاده و ابومهدی المهندس.
الزواوی گفت: وعده امام در راستای حذف رژیم صهیونیستی محقق خواهد شد. این سفارت از همان ابتدا با قرارداد بستن با صهیونیستها مخالف بود و علیه اسلو بیانیه ای را صادر کرد.این دشمن صهیونیستی هیچ وعده و قراری را نمی شناسد و اشغال نیل تا فرات را در برنامه خود دارد. صهیونیستها درپی زدودن وحدت از میان ما مسلمانان هستند و ما بایستی از تجربیاتی که در اندلس آموختیم درس بگیریم.
وی افزود: «یکی از مهم ترین راهبردها برای محقق ساختن حقوق ملت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی راه و طریق گفتگو و مذاکره با کشورهای اسلامی و عربی و ایجاد وحدت است.»
پس از جنگی که علیه ایران در زمان 8 سال دفاع مقدس وضع شد چه رخ داد نتیجه این شد چند صد هزار شهید برجای ماند اما در ادامه چه رخ داد؟ دوباره ایران و عراق با یکدیگر متحد شدند و دست دوستی دراز کردند و وحدت ایجاد کردند این مسیر بایستی ادامه داشته باشد.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین امرودی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با تشکر از الزواوی و استقبال گرم ایشان از میهمانان و گرامیداشت خاطره سفیر جهان اسلام و حامی محور مقاومت حسین شیخ اسلام و تقدیر از تلاش های ایشان در عرصه دفاع از فلسطین و محور مقاومت تاکید کرد:« یاد و خاطره 30 بهمن بایستی تا قیام قیامت زنده نگاه داشته شود تا همه بدانند که وعده خداوند مبنی بر اینکه حق آمدنی و ظلم رفتنی است، محقق شده است. این روز از ایام الهی است و باید آن را همیشه گرامی داشت.
رئیس سازمان فرهنگی و هنری در ادامه افزود: «کسانی که در انقلاب های متعدد حاکم می شوند ابتدا به مسائل اداری و سازمانی می رسند و بعد به ارزشهای اخلاقی می پردازند اما پس از انقلاب سال 57 امام خمینی (رض) برعکس این امر را انجام دادند و پس از آن با ایجاد روح وحدت و یکپارچگی ملت ایران مسیر انقلاب را در جهت حمایت از فلسطین هدایت کردند.»
امروز به عنوان سالروز تاسیس سفارت فلسطین در ایران بهانه ای است که ما می توانیم دستاورهای ملت فلسطین را مرور کنیم. پیش از 42 سال پیش حکام عرب و برخی سران فلسطین با شاخه زیتون سراغ سازمان ملل و نهادهای بین المللی می رفتند و در خواری تمام دنبال حقوقشان بودند اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی راه و استراتژی ملت فلسطین به سوی مقاومت تغییر کرد امروز تمام فلسطینیان می دانند که آینده شان در دست خودشان است و این تنها دستاورد ایمان به مبارزه و مقاومت است. امروز دنیا چهره سبوع و پلشت رژیم صهیونیستی را می شناسد. 20 سال پیش خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و ایشان تاکید کردند که شما در عرصه رسانه و تبلیغات بایستی صدای مردم را به گوش جهانیان برسانید و معارف فلسطین را به مردم منتقل کنید و ما هم این کار را تا توانمان بود انجام دادیم و امروز می بینیم که بسیاری از نقاط جهان صدای فلسطین و حداقل نام آن را شنیده اند و از وضعیت آن با خبرند.
امروزانتخاب برای ملت های جهان بویژه مسلمانان در مقایسه با زمان امام حسین و یزید ظالم به طور قابل توجهی تغییر کرده است همه می دانند که ترامپ و نتانیاهو کیست و می دانند مقاومت فلسطین و مردم مسلمان آن کیستند و بایستی از کدام طرف دفاع کرد.
حجت الاسلام امرودی همچنین اشاره کرد: «یقین بدانید که قضیه عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و برخی حکام عرب نتایج تلخ آن برای این حکام بزودی آشکار خواهد شد. بایستی به امارات و عربستان بگوییم که بترسید از قدرت ملت ها و بترسید از خشم خداوند و خشم ملت ها. تمامی وعده های امام خمینی و مقام معظم رهبری درباره رژیم صهیونیستی در حال به ثمر نشستن است.امروز روز یوم الله است و در چنین روزی یکی از اهداف امام و انقلاب به ثمر نشست.»
امام خمینی در آغاز قرن اخیر پیام مهمی برای جهانیان و ملت های مسلمان ارسال کردند. ایشان با توجه به واقعه فرو افتادن 14 کنگره از ایوان مداین در زمان تولد پیامبر اسلام (ص) این سوال را مطرح کردند که این آیا به معنی آن نیست که 14 قرن بعد مهمترین واقعه جهان رخ خواهد داد و این قرن قرن اسلام است؟ در نیم قرن اخیر چهره هایی مانند حضرت امام حاج قاسم ظهور کردند بی شک این قرن، قرن محو رژیم صهیونیستی و قدرت های غربی ظالم و و قرن ظهور عدالت و در نهایت قرن ظهور حضرت حجت (عج) است.
وی در پایان نسبت به آزادی فلسطین و برپایی نماز در مسجدالاقصی در کنار برادران مسلمان اظهار امیدواری کرد و گفت: «وعده های الهی در راستای حذف صهیونیستها بی تردید محقق خواهد شد.»
ناصر ابو شریف نماینده جنبش جهاد اسلامی در ادامه گفت: این روز از ایام الله است و یکی از نتایج تحول بنیادی و حقیقی در ایران است. انقلاب ایران در میان ده ها انقلاب دیگر تفاوت بارزی دارد. ترامپ و دیگر همپیمانانش در پی این هستند که انقلاب ایران را واژگون ساخته و از بین ببرند.
در راه این انقلاب شهدای زیادی داده شده اما خوشبختانه پس از گذشت 42 سال از انقلاب ایران می بینیم که جمهوری اسلامی قدرت قابل ملاحظه ای دربرابر قدرت های غربی کسب کرده است. ایران در زمان شاه بخشی از پروژه های غربی بود و شاید بدتر از آن اما پس از انقلاب از آن خروج کرد و علیه آن شد.
وی افزود:«رژیم صهیوینستی از اصلی ترین دشمنان علیه ایران و کشورهای مسلمان است.»
فلسطین بخشی از امت اسلامی است و اسرائیل غده سرطانی است و قصد دارد فساد و تخریب در این امت بوجود آورد. الان علیه ایران فشارهای زیادی وجود دارد تا آن را به عقب بازگردانند. فلسطین نمی تواند در سایه توافق اسلو به وحدت برسد. هچ مشکلی بین جهاد اسلامی و محمود عباس وجود ندارد تنها چیزی که در این رابطه بایستی رعایت شود این است که دور مذاکره با آمریکا و رژیم صهییونیستی خط کشیده شود.
در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری هست که خارج از دایره آمریکایی ها و غربی ها در راستای حمایت از فلسطین اقدام می کند اما با این حال و با خرج های پرهزینه غربی و آمریکا که خود در وخامت اقتصادی به سر می برند موفق شده است مقاومت کند.
وی با ارسال درود و تبریک به روح امام خمینی (ره) بنیان گذار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری بخاطر حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و تلاش های مردم ایران در راستای دفاع از ملت فلسطین به صحبت های خود پایان داد.
در ادامه مراسم «حسین رویوران» استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل غرب آسیا نیز در ادامه تاکید کرد که ارتباط بین ایران و فلسطین در ساختار نظام سیاسی در ایران نهادینه شده است. تمامی کشورهای دنیا بدون استثنا بر پایه دولت - ملت شکل گرفته اند اما در ایران نظام بر دو پایه شکل گرفته است امت – ملت و دیگری دولت – ملت. به همین دلیل ما در ایران هم سازمان های ملی می بینیم و هم سازمان های دیگری که در ارتباط با امت اسلام است؛ مانند «سپاه قدس».
امام خمینی ساختاراولیه سازمانی های امتی را ایجاد کرد و این ابتکار در زمان مقام معظم رهبری نهادینه شده است. ما بر همین اساس بایستی ببینیم نظام هایی مانند ترکیه و امارات و عربستان تا چه حد این بعد امتی را در نظر گرفته اند. اصل امت است هر کجا این ارتباط با امت وجود دارد آن نظام اسلامی است. ممکن است البته یک سری شاخص های اسلامی در آن نظام ها وجود داشته باشد اما دال بر اسلامی بودن نیست.
وی در ادامه افزود: «ما 42 سال است که تحت فشار هستیم، چرا؟ به این دلیل که ما همراه فلسطین بوده ایم. خداوند در سوره اسراء آزادی فلسطین را قطعی دانسته است اما برای آزادسازی فلسطین خداوند می گوید دو شاخصه اصلی وجود دارد و آن دو یکی عبادلنا است و دیگری اولی باس شدید که شاخصه قدرت است. افتخار ایران این است که این دو ابزار را در اختیار فلسطین قرار داده است و این نشان می دهد که ما به آزادی این کشور نزدیک شده ایم. ایران در این مسیر بزرگترین نقش را در تحقق اراده الهی ایفا کرده است، من خوشبین هستم که به زودی وضعیت فلسطین تغییر می کند.»
خداوند در قرآن نگفته آزادی فلسطین با ابزار های سخت و پیچیده محقق می شود خیر این طور نیست فلسطین با همان ابزار های اولیه عبادلنا و اولی باس شدید یعنی قدرت آزاد می شود. مقاومت در حال رشد و اسرائیل در حال افول است.
«خالد القدومی» نماینده جنبش حماس در ادامه با تشکر از تمامی میهمانان این اجلاس گفت:ملت فلسطین به انقلاب اسلتامی ایران و شخص امام ره مدیون هستند. بسیاری از مردم فلسطینی در سرتاسر جهان پس از پرروزی انقلاب به بیرون آمدند. افتتاح این سفارت معنا دارد برای ملت فلسطین.
از سویی دیگر، قدرت و خواست ملت ها است. اینکه امام فرمودند اسلام را دوباره به ایران بازمی گردانیم این . هرکس که خیانت کند ملت آن را محاکمه خواهد کرد. الان درحال حاضر علمای ما در جهان اسلام می گویند که عادی سازی رواب میان رژیم هایعربی و رژیم صهیونیستی خیانت است و بایستی مورد پیگرد ملت ها قرار گیرد.
حاج قاسم سلیمانی گفتند: ایران و دولت ایران در یک محدوده مشخص است که یک سری مرزبندی های مشخص دارد اما سپاه ایران این محدودیت ها را ندارد.
فلسطین به زودی پیروز خواهد شد و به عنوان فلسطینی احساس می کنم که در انقلاب اسلامی مانند خانه ام ساکن هستم.
در پایان این مراسم پیام صبیه امام خمینی (ره) دکتر زهرا مصطفوی رئیس و دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین توسط حجت الاسلام والمسلمین میثم امرودی به آقای صلاح زواوی تحویل داده شد.
تورق«رضانام تا رضاخان»؛
هزینههای کودتای سوم اسفند 1299 از چه محلی تامین شد؟
سوم اسفند ۱۳۹۹ برابر است با صدمین سالگرد کودتای سیدضیاءالدین طباطبایی و رضاخان میرپنج با برنامه ریزی ژنرال آیروساید. این رخداد در تاریخ معاصر ایران با عنوان کودتای سوم اسفند یا کودتای سوم حوت در تاریخ معاصر ایران ثبت است. سیدضیاء الدین طباطبایی، روزنامهنگار جوان قبل از کودتا، بعدها بدل به یکی از مرموزترین چهرههای سیاسی در تاریخ معاصر ایران شد.
سید ضیاء که در شهریور ۱۳۴۸ درگذشت، پس از کودتا از سوی احمدشاه قاجار به عنوان نخستوزیر معرفی شد و تا ۱۴ خرداد ۱۳۰۰، دو بار تشکیل کابینه داد. هیات دولت انتخابی توسط او به «کابینه سیاه» مشهور شد و دلیل اطلاق این صفت هم، اقدام او به دستگیری و زندانی کردن بسیاری از چهرههای سیاسی مشهور آن دوران بود.
عامل سیاسی کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹، در دوران نخست وزیری برنامههای تبلیغی زیادی را برای خود تدارک دید. از بیان مداوم دستورات شرعی گرفته (فیالمثل او نخستین نخست وزیر ایران بود که سرو مشروبات الکی حتی برای مهمانان خارجی را ممنوع کرد) تا بازداشت پرسروصدای شخصیتهای سیاسی که عمدتاً وابسته به غرب بودند. هرچند که تعدادی از مورخان نوشتهاند که مهمترین دلیل این بازداشتها خزانه خالی مملکت بود. به عبارتی سید ضیاء تصمیم داشت از بازداشتیها که عمدتاً متمول هم بودند، وجوهی را اخذ و بعد آنها را آزاد کند.
سیدضیا در خرداد ۱۳۰۰ برکنار و به اروپا تبعید شد و این کار راه را برای قدرت گرفتن رضاخان میرپنج، بازوری نظامی کودتای سوم حوت، باز کرد. سید ضیاء پس از اروپا به دعوت حاج الأمین الحسینی مفتی اعظم فلسطین به این کشور رفت و در آنجا به کشاورزی پرداخت. به روایتی علت دعوت مفتی فلسطین از سیدضیاء کمک گرفتن از سیدضیاء برای جلوگیری از مهاجرت روزافزون یهودیان به فلسطین توسط آژانس یهود بود. هرچند که عدهای از مورخان نیز سفر او به فلسطین را به دلیل زد و بندش با آژانس یهود میدانند.
سیدضیاء پس از سقوط رضا خان در سال ۱۳۲۲ دوباره به ایران آمد و در دوره چهاردهم مجلس شورای ملی، نماینده شد و سودای نخست وزیری را در سر داشت، هرچند که هیچگاه توسط محمدرضا پهلوی هرگز جدی گرفته نشد.
وی در سال ۱۳۳۵، به دستور قوام السلطنه، نخستوزیر وقت ایران مدتی را زندانی شد و پس از آن از سیاست کنارهگیری کرد و در سعادت آباد تهران و همچنین مناطقی از قزوین به کشاورزی مشغول شد. او را یکی از نخستین کسانی در ایران میدانند که به کشاورزی صنعتی پرداخت. پس از درگذشتش در حرم حضرت عبدالعظیم به خاک سپرده شد و حکومت پهلوی در زمینهای او در تهران زندان اوین را ساخت. سیدضیا علاقه بسیاری به یونجه داشت و یکی از غذاهای محبوبش کوکوی یونجه بود.
محل تامین هزینههای کودتا
رایزنیهای سیدضیا الدین طباطبایی با سفارت انگلیس در تهران و فعالیتهای کمیته زرگنده از جمله راهکارهای سیاسی کودتای سوم اسفند بود. هنگام این رایزنیها نیروی قزاق که از گیلان عقب نشینی کرده بود در «آقا بابا» ی قزوین حضور داشت. برای به ثمر رسیدن کودتا ضرورت داشت که بریگارد قزاق از قزوین وارد تهران شود، اما این نیرو امکانات لازم را نداشت. پیشتر نیز قزاقها در نقاط مختلفی از ایران مشغول خلع سلاح برخی نیروهای دیگر و مردم محلی بودند.
هدایت الله بهبودی، تاریخنگار برجسته انقلاب در تازهترین کتاب خود یعنی زندگینامه رضاشاه پهلوی از ۱۲۵۶ تا ۱۲۹۹ با عنوان «رضانام تا رضاخان» که به تازگی توسط موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی با شمارگان هزار نسخه، ۳۹۶ صفحه و بهای ۶۰ هزار تومان منتشر شده، وضعیت تیپ قزاق تا چهار ماه پیش از کودتا را چنین توصیف میکند: «…پس از عقب نشینی قزاقان از گیلان در اواخر مهر ۱۲۹۹، فرماندهی نورپرفورس آنان را در ناحیه آق بابا مستقر کرد، در واقع آنجا را به پادگانی تبدیل رد که امکان اداره نیروهای قزاق را داشته باشد.»
آیرونساید درباره وضعیت و خدماتی که باید به آنها داده میشد نوشته است: «همه چیز را در شرایط رقت باری دیدیم. نه افسران لباس زمستانی داشتند و نه افراد. عملاً همه از شدت سرما و تب میلرزیدند. بسیاری از مردان پوتین به پا نداشتند و وقتی پیش ما میآمدند، پاهایشان را در شالهایی پیچیده بودند. کلنل اسمایت توضیح داد که تا یک هفته دیگر به آنها البسه پشمی داده خواهد شد. برنامه او برای ماه آینده این بود که به آنها غذای خوب برساند و ورزشهای سادهای به آنها بدهد.» (به نقل از صفحه ۲۷۵ کتاب)
در منابع متعدد تاریخ درج شده که سید ضیاءطباطبایی مدام بین تهران و قزوین رفت و آمد داشت تا قزاقها مطابق برنامه عمل کنند. اما وضع تیپ قزاق به سامان نبود و حقوق آنها مدام عقب میافتاد. بهبودی پس توصیف وضعیت نیروهای قزاق درباره چگونگی تامین بودجه برای رسیدگی به وضعیت آنها، نوشته است:
«اگر این خدمات به قزاقها داده شده باشد، بعید است هزینهاش از جیب انگلیس بوده باشد. درآمد دولت ایران در این هنگام متکی به حق السهم معوقهاش از شرکت نفت ایران و انگلیس بود. این سهم ۸۰۸ هزار لیره تعیین گردیده بود اما دریافت آن همواره منوط به اشاره سفارت انگلیس به بانک شاهنشاهی بود. گفته میشود که به اعتبار این وثیقه در دی ماه ۱۲۹۹ دولت سپهدار اعظم ۴۵۰ هزار تومان مساعده از بانک شاهنشاهی گرفت. پولهایی که گاه و بیگاه از تهران به قزوین میرفت از همین محل بود.
البته اگر به اظهارات کلنل اسمایت درباره کودتا استناد کنیم، باید بگوییم که قزاقان تا واپسین روزهای اقامت در پادگان انگلیس همچنان از نداشتن کمترین اسباب معیشت در رنج بودند. سرهنگ اسمایت (که پس از خروج نیروهای روسی فرماندهی نیروهای قزاق را برعهده گرفته بود) با اشاره به علل انتخاب رضاخان گفته است که او پیش از حرکت به سوی تهران دو تقاضا از من کرد. یکی اینکه کلیه نیروهای قزاق چند ماه است که کفش، لباس، جیره و مستمری خود را دریافت نکرده و اکنون پس از چند ماه بی پولی و گرسنگی نمیتوانند دست خالی به سوی خانوادههای خود بروند، دیگر اینکه این نیروها عمدتاً فاقد لباس، کفش و ساز و برگهای حسابی هستند و با لباسهای مندرس و پاره نمیتوانند حرکت کنند… ناچار دست به اقدام زده از بانک شاهی شعبه قزوین مبلغ سی هزار تومان وجه نقد گرفته و به رضاخان تحویل دادم تا به تناسب میان افسران، درجه داران و قزاقان تقسیم کند. به علاوه از انبار تدارکات نیروهای انگلیسی، نیز مقدار کافی کفش، لباس و ساز و برگ مناسب اخذ و تسلیم قوای قزاق کردم.» (به نقل از صفحه ۲۷۶ کتاب)
نوشتاری در پی شعرخوانی برای سایه
زبان فارسی گوشت قربانی شده است
این استاد دانشگاه و پژوهشگر در پی شعرخوانی غفران بدخشانی، شاعر اهل افغانستان نزد هوشنگ ابتهاج (ه.ا. سایه) که ویدئو آن در روزهای اخیر منتشر شد، یادداشتی با عنوان «اندر مصیبتهای زبان فارسی» نوشته است که در پی میآید: «چند روز پیش و بر حسب اتفاق، کلیپ شعرخوانی غفران بدخشانی نزد هوشنگ ابتهاج به دستم رسید. من پیش از این هیچ شناختی از شاعر بدخشان نداشتم اما شیوه انشاد وی و حس عمیقی که در تکتک کلماتش جاری بود، با آن تهلهجه شیرین فارسی دری که آدم را به اعماق هزاره اول آهوی کوهی میبرد، برای لحظاتی روزگاری را پیش چشمم آورد که هنوز مرزهای کاذب سیاسی و بازیهای روزگار و اهل روزگار ملتهای فارسیزبان را از یکدیگر جدا نکرده بود و ما امت واحدهای بودیم که گلهای سرسبد فرهنگمان رودکیها بودند و فردوسیها و سناییها و دیگران و دیگران. گویا او همان «پاره لعلی» بود که اقبال لاهوری از آن سوی عالم در بدخشان دیده بود: «پاره لعلی که دارم از بدخشان شما». خوب که دقت کردم، متوجه شدم حس من، به شکل قویتر و عمیقتر و شاعرانهتری در نگاههای مبهوت و تحسینبرانگیز سایه هم موج میزد، آنجا که غفران با معصومیتی شرقی میسرود:
«درود ای همزبان!
من از بدخشانم».
غفران میخواند و سایه گُر میگرفت. من تاکنون این مایه مبهوتشدن و متأثر شدن ابتهاج را در برابر شعرخوانی کسی ندیده بودم. شعر شاعر بدخشان شاید از جهت هنری چندان درخشان نباشد اما روح فرهنگی و انسانی عمیقی که در سرتاسر شعر جریان دارد، چنان بر دل و جان مخاطب چنگ میاندازد که بیاختیار زبان به تحسین شاعر میگشاید و چونان قند مکرری است که از شنیدنهای پی در پی آن خسته نمیشود. اگر همچنان در «صمیمیت سیالِ» نجوای دلانگیز غفران حرکت کنی، شاعر به اینجا که میرسد
«مرا بشناس!
من آنم که دماغم بوی جوی مولیان دارد
و در چین جبین مادرم روح فرانک میتپد.
از روی و از مویش
فروهر میتراود، مهر میبارد»
ناگاه رودکی و فردوسی و خیام و مولوی در برابرت پدیدار میشوند و به قلمرو فرهنگ ایرانی و زبان فارسی فکر میکنی که روزگاری از آن سوی کوههای هندوکش تا سواحل دریای مدیترانه را زیر پرچم خود داشت و در هر کوی و برزنی نوای دلانگیز شعر فارسی طنینانداز محملها و محفلها بود و روشنیبخش دلها و جانها. اکنون چه بر سر زبان فارسی آمده که غفران بدخشانی، این آوای برآمده از عمق جان ملتی بزرگ، خطاب به سایه اینگونه میسراید؟
«تو از تهران من از کابل
من از زابل، من از سیستان
تو از مشهد، ز غزنی و هریوایم
تو از شیراز و من از بلخ میآیم...
نگاهم کن نگاهت گر پذیرد
برگ سیمایم ز بومسلم و سیس و بومقنّع صورتی دارد...
من ایرانم!
خراسان در تن من میتپد
پیوسته در رگهای من جاری است»
زبان فارسی، زبان ملتهای همجوار ماست که در همسایگی ما نشستهاند و شاهد تحلیل تدریجی این میراث بزرگ ملتهای فارسیزبان شرق هستند و بر نعش این شهید عزیز نوحهها سر میدهند. اینکه ما در سرتاسر جهان کرسیهای فارسیآموزی بر پاکردهایم و دلمان خوش است به اینکه هر سال تعدادی از استادان فارسی به اقصای عالم سفر میکنند و الفبای فارسی را به چند نفری آموزش دهند، خالی از لطفی نیست اما چون نیک بنگریم ما خادمان شریفی برای زبان فارسی نبودهایم. نه غفران بدخشانی در این ماجرا یک فرد است و نه شعر او سرودی ساده که از سر احساسی زودگذر برآمده باشد، او فریاد استغاثه یک ملت است؛ ملتی که «خراسان در تنش میتپد و پیوسته در رگهایش جاری است». کسی چه میداند وضعیت زبان فارسی در بخارا و سمرقند و تاشکند و کابل و هرات چگونه است؟! چرا کسی نمیپرسد مگر ما در کشورهای همزبان و همسایه چه کردیم که به جای آنکه «همزبانی با همدلی» جمع آید، آنها مانع فعالیت فرهنگی ما در سالهای اخیر شدهاند و رایزنی فرهنگی ما را در برخی کشورها تعطیل کردهاند؟ از دیگر سو، چرا باید آموزش الفبای فارسی به اروپاییان و آمریکاییان، که ممکن است حداکثر تا چند سال با این زبان ارتباطشان را حفظ کنند، آنقدر مهم باشد که هر سال میلیونها دلار هزینه کنیم و چشممان را به روی وضعیت زبان فارسی در میان مردمی که بیخ گوشمان زندگی میکنند ببندیم؟ آیا این دلیل که همسایگان ما به زبان فارسی سخن میگویند، مسئولیت ما را در قبال حمایت، ترویج و گسترش زبان فارسی در کشورهای مذکور کم میکند؟ وقتی زبان و ادب فارسی میتواند عامل تقویت پیوندهای کهن ملتهای نزدیک شود، چرا ما به افقهای عقیمی چشم دوختهایم که به گواهی شواهد و قرائن، نتیجهاش چندان چیز دندانگیری نبوده و نخواهد بود؟ بماند که آنچه در این میان دل هر انسان فرهنگدوستی را به درد میآورد، وجهالمصاحه شدن زبان فارسی در دعواهای سیاسی میان بنیاد سعدی با وزارت علوم است. هر کدام از این دو نهاد، مدعی گسترش زبان فارسی در گوشه و کنار عالم هستند اما روابطشان با یکدیگر رقابتی است نه رفاقتی. معلوم نیست کسانی که چنین بنیاد پرهزینه و فخیمهای را بر پای کردند چه کاستیای در عملکرد دفتر گسترش زبان فارسی در وزارت علوم دیدند که به جای رفع مشکلات همین دفتر و برطرف کردن کاستیها و تقویت جنبههای مثبت آن تصمیم گرفتند خودشان بنیاد مستقلی را تأسیس کنند؟ آنها چه هدفی را از این استقلال دنبال میکنند؟ اگر کسی از سر حوصله مصاحبهها و آماردادنهای اهالی بنیاد سعدی را دنبال کند متوجه میشود که چرا من میگویم زبان فارسی در این جدلها و جدالهای میان دو نهاد، تبدیل به گوشت قربانی شده است. در چنین شرایطی، چارهای برایت نمیماند جز اینکه همنوا با خواجه شیراز «مویههای غریبانه» سر دهی و با خود زمزمه کنی: «کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست!». وضعیت زبان فارسی در دست مدعیان و وکیل مدافعانش بیاختیار داستان «عدل» صادق چوبک را به ذهن متبادر میکند. این قصه، با آن عنوان متناقضنمایش که وجه آیرونیک به آن میدهد، ماجرای اسبی را روایت میکند که در یک روز برفی پایش شکسته و خون سرخش بر روی پهنه سفید برفها جاری است. اسب در حال جان کندن است و جماعتی بر گرد حیوان گرد آمدهاند و هر یک راهحلی برای رهایی اسب پیشنهاد میکنند؛ در حالیکه یا کیف چرمیشان از پوست همان اسب ساخته شده یا منفعتشان در مرگ اسب است و یا پز روشنفکریشان چشم فلک را کور کرده اما کاملاً معلوم است آنچه برایشان هیچ اهمیتی ندارد، اسبِ رو به موت است. شکوههای غریبانه غفران بدخشانی، صدای اعتراض غیرمستقیم ملتی بزرگ است به متولیان فرهنگی کشور عزیزمان ایران که چرا مدعیان گسترش و تقویت و ترویج زبان فارسی، چراغِ رو به خاموشی خانه را رها کردهاند و سیر در اقصای عالم میکنند.»
اخبار
پرس تی وی بررسی می کند؛
آخرین تحولات برنامه هسته ای ایران
برنامه این هفته «ایران امروز» (Iran Today) شبکه پرس تی وی آخرین تحولات برنامه هسته ای و واکنش های غرب را بررسی می کند.
به گزارش امتیاز، «ایران امروز» به تهیه کنندگی ساتراب شجاعی در برنامه این هفته خود آخرین تحولات برنامه هسته ای ایران و واکنش کشورهای غربی را با توجه به اتمام فرصت ایران به غربی ها مورد نقد و بررسی قرار می دهد.لیلا فرامرزی مجری برنامه در گفت و گو با حسن بهشتی پور کارشناس مسائل سیاسی، حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان و سعید آجرلو سردبیر مجله مثلث به بررسی آخرین تحولات برنامه هسته ای ایران می پردازد و سوالاتی از جمله نامه ایران به آژانس مبنی بر خروج از پروتکل الحاقی به چه معناست؟ اگر غربی ها بخواهند تحریم های ایران را بردارند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ و آینده موضوع برجام با توجه به خلف وعده غربی ها چه خواهد بود؟ را با میهمانان و کارشناسان در میان می گذارد. «ایران امروز» چهارشنبه ساعت 05:00، 12:00 و 16:00، پنجشنبه ساعت 07:00 و 19:00 و جمعه ساعت 16:00 روی آنتن خواهد رفت.
انتصاب جدید در شبکه جهانی الکوثر
با حکم مدیر کل برنامه ریزی و نظارت معاونت برون مرزی صداوسیما، مدیر اطلاعات و برنامه ریزی شبکه جهانی الکوثر منصوب شد.
به گزارش امتیاز، مصطفی اصفهانی، مدیرکل برنامه ریزی و نظارت، حامد موسی خانی را به عنوان مدیر جدید واحد اطلاعات و برنامه ریزی شبکه الکوثر منصوب کرد.
توجه به اهداف تبیین شده در سیاست های ابلاغی سازمان بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و راهبرد های ترسیم شده از سوی ریاست محترم سازمان، برنامه ریزی جامع و کارآمد در زمینه فعالیت های شبکه الکوثر در افق بلند مدت و کوتاه مدت، تهیه، تنظیم و پیگیری برنامه و بودجه سالیانه و توزیع مناسب و قانونمند اعتبارات، نظارت مستمر و اثر بخش بر فعالیت های انجام شده، اجرای استاندارها، شاخص ها و دستورالعمل های ابلاغی و هماهنگی و همکاری مستمر با اداره کل برنامه ریزی و نظارت در خصوص طراحی و اجرای دقیق سیستم های اطلاعاتی، فرآیندهای تولید و پخش و ارائه گزارش های مورد نیاز از مهم ترین وظایفی است که بر عهده حامد موسی خانی خواهد بود.
حامد موسی خانی مدیر اطلاعات و برنامه ریزی شبکه الکوثر از سال 1381 با اداره کل اطلاعات و برنامه ریزی معاونت برون مرزی همکاری داشته و پیش از این انتصاب، مسئولیت بخش ارزیابی و عملکرد اداره کل اطلاعات و برنامه ریزی معاونت برون مرزی را عهده دار بود.
شبکه سحر این مستند را نمایش می دهد؛
اولین حمله اتمی در تاریخ جهان در «من مرگ می شوم»
جنگ هسته ای آمریکا علیه ژاپن در مستند «من مرگ می شوم»، زیر ذره بین کانال اردوی شبکه سحر می رود.
به گزارش امتیاز، مستند «من مرگ می شوم» روایتی تاریخی است از جنگ جهانی دوم و حمله هسته ای آمریکا علیه ژاپن به شهرهای هیروشیما و ناکازاکی .
این برنامه اطلاعات مستندی از مراحل طراحی و ساخت اولین بمب اتمی توسط دانشمند یهودی «اپن هایمر» به همراه تصاویر ناب و کمتر دیده شده از آن را به مخاطبان ارائه خواهد کرد. در این مستند به ساخت دو بمب معروف مورد استفاده آمریکا تحت عنوان «پسر کوچک» و «مرد چاق» و میزان خسارات جانی و مالی ناشی از آن اشاره خواهد شد. مستند «من مرگ می شوم» به تهیه کنندگی مهدی نقویان که موفق به کسب جایزه پژوهش و تحقیق از پنجمین دوره جشنواره عمار نیز شده است توسط محمد میرزاخانی مقدم به اردو زبانگردانی شده و پنجم اسفند ساعت 18:30 به وقت تهران به مدت 38 دقیقه از کانال اردوی شبکه سحر پخش خواهد شد.
«بلانکو» با اسوالدو کانالز نمایش می دهد:
فیلم های کوتاه «فرار کن و بجنگ» و «من توام» در هیسپان تی وی
این قسمت از برنامه «بلانکو»ی شبکه هیسپان تی وی به معرفی و بررسی دو فیلم کوتاه «فرار کن و بجنگ» به کارگردانی آریل فوسا از شیلی و «من توام» به کارگردانی سید حمیدرضا سادات فاطمی و مصطفی نصیری می پردازد.
به گزارش امتیاز، سوالدو کانالز، مجری برنامه بلانکو که در هر قسمت یک فیلم کوتاه خارجی را معرفی می کند و ضمن نمایش بخش هایی از آن، با سازنده اثر به گفت و گو می پردازد، در این قسمت فیلم «فرار کن و بجنگ» را انتخاب کرده است. این فیلم کوتاه، اعتراضات مردم در شیلی علیه نابرابری ها را به تصویر می کشد که در جریان آن و در اکتبر 2019، یک میلیون معترض شیلیایی به خیابان ها آمدند و خواستار برکناری سباستین پینرا، رئیس جمهور میلیاردر و راست گرای این کشور شدند. همچنین در این برنامه که در هر قسمت آن یک فیلم از جشنواره فیلم 100 ثانیه ای ایران پخش می شود، فیلم «من توام» کار مشترک سیدحمیدرضا سادات فاطمی و مصطفی نصیری روی آنتن می رود تا مخاطبان اسپانیایی زبان سراسر جهان، نظارهگر این فیلم کوتاه ایرانی باشند. برنامه 25 دقیقهای «بلانکو» چهارشنبه ششم بهمن ماه ساعت 3:00 بامداد برای مخاطبان اسپانیایی زبان پخش می شود. بازپخش این برنامه نیز ساعت 10:00 و 19:00 همان روز و 12:30 روز بعد روی آنتن می رود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5468/22143/87599
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5468/22143/87600
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5468/22143/87601
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5468/22143/87602
|
عناوین این صفحه
- وعدههای الهی در راستای حذف صهیونیستها بی تردید محقق میشود
- هزینههای کودتای سوم اسفند 1299 از چه محلی تامین شد؟
- زبان فارسی گوشت قربانی شده است
- اخبار