|
تهیه کننده سریال «جلال»:
به مدافعان فرهنگ هم واکسن بزنید
علیرضا جلالی با تاکید بر اینکه بازیگران و عوامل ساخت فیلم و سریالها در شرایط کرونا در خط مقدم هستند، به ایسنا گفت: ما مدافعین سلامت داریم، مدافعین جبهه داریم، مدافعین حرم داریم اما کمتر مسوولی گفت که ما در این مملکت مدافعین فرهنگ هم داریم. این بچهها در شرایط کرونایی جانشان را کف دستشان گرفتند و آمدند سریال را ساختند تا آنتن تلویزیون و سینما خالی نباشد. بازیگرها بدون ماسک و هیچ پوششی کار میکنند.
جلالی افزود: میخواهم به مسوولان بهداشت و درمان بگویم باید یک سهمیهای برای این بچهها که در این شرایط کار میکنند قائل شوند؛ مثل کادر درمان. اینها فرهنگ یک کشور را نگه داشته و نمیگذارند تا لطمه بخورد. منظورم سهمیه واکسن کرونا است زیرا بازیگران بدون ماسک کار میکنند. اینها مدافعین فرهنگ این کشور هستند. با این سختی کار میکنند اما به آنها بی توجهی میشود. همان طور که به کادر درمان واکسن میزنند باید به افرادی که کار تولید فیلم و سریال انجام میدهند هم واکسن بزنند زیرا آنها هم در خط مقدم هستند.
تهیه کننده «جلال» درباره دشواریهای ساخت سریال در دوران کرونا گفت: قطعا سریال سازی در این شرایط بسیار سخت است. از عوامل سریال «جلال» حدود شش ـ هفت نفر کرونا گرفتند، بستری شدند یا در منزل ماندند تا خوب شدند و به سر کار برگشتند. در شرایط کرونا هزینه تولید چند برابر و تایم فلیمبرداری کمتر شده بود. بحث خورد و خوراک و پذیرایی هم در این ایام دشوار است؛ بازیگران و عوامل سریال، از ساعت ۶ صبح تا شب سر کار هستند و باید صبحانه و نهار برای آنها تهیه شود و در عین حال موارد بهداشتی هم رعایت شود. ما یک پزشک مقیم سر صحنه داشتیم که هر روز بازیگران و عوامل را تست میکرد.
او ادامه داد: شنیدهام که برخی از بازیگران در پروژههای دیگر دو ـ سه هفته تعطیل میکردند و میترسیدند که کار کنند اما ما همچین موردی نداشتیم؛ بازیگران ما همه در آن شرایط سخت کار کردند؛ ما در موزه عبرت در آن فضای بسته کار کردیم و دعا میکردیم اتفاقی برای کسی نیفتد؛ مخصوصا بازیگران که نمیتوانند ماسک بزنند. کارگردان ما هم ماسک نمیزد میگفت نمیتوانم با بازیگر ارتباط بگیرم. وقتی کارگردان با بازیگرش ارتباط چهره به چهره نداشته باشد و نگوید چکار کند، بازیگر نمیتواند بازی کند. اینها تعدادی از مشکلات ساخت سریال در دوران کرونا است.
این تهیه کننده درباره ساخت سریال تاریخی «جلال» و دشواریهای بازسازی دوران تاریخ معاصر اظهار کرد: ما در سریال «جلال» به نویسندگی و کارگردانی آقای حسن نجفی سه مقطع تاریخی را روایت میکنیم؛ قبل از انقلاب، انقلاب و دوران جنگ. ما حدود ۲۵۰ لوکیشن داشتیم و این برای سریالی در امور استانها در نوع خودش کم نظیر است. یکی از لوکیشنهای سخت ما بازسازی سوسنگرد بود.
جلالی در پایان گفت: تمام بچهها از بازیگر تا افرادی که پذیرایی میکردند در این شرایط کرونایی زحمت کشیدند و با جان و دل کار کردند؛ به ویژه تصویربردار ما مهدی مهرافروز که زحمت زیادی کشیدند. من میخواهم از مسوولان خواهش کنم بیایند این بچهها را تشویق کنند تا برای کارهای بعدی هم بتوانند با انگیزه کار کنند.
بنیاد سینمایی فارابی در واکنش به نامه سرگشاده رییس مرکز توسعه سینمای کودک:
سینمای کودک نیازمند برخوردهای حرفهایتر است
بنیاد سینمایی فارابی پیرو انتشار نقطهنظرات مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان در قالب یک یادداشت با عنوان «سینمای کودک، سینمای بیپناه» از سوی «پوران درخشنده»، توضیحاتی را ارائه کرد.
به گزارش امتیاز، «سیمرغ و پروانهها» به عنوان ایدهای فرهنگی و عدالتمحور از سال 96 آغاز و به مدت سه سال با همکاری مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان همزمان با جشنواره فیلم فجر اجرا شد. در این برنامه، هر سال منتخبی از «آثار جدید» همان سال سینمای کودک و نوجوان (حدود 5 فیلم) که در جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان و جشنواره فیلم فجر مورد توجه قرار گرفته بودند، به مدت 5 روز در «یک سانس صبح» سینماهای نمایشدهنده آثار جشنواره فیلم فجر در تهران و همه استانها به نمایش گذاشته میشد. در این برنامه، هر روز یک فیلم در همه کشور به نمایش درمیآمد و این نمایش، برای مخاطب دانشآموز و به شکل رایگان انجام میشد. روش محاسبه حقوق مالی این رویداد هم به این صورت بود که بر اساس تعداد دانشآموزانی که فیلمها را در مناطق مختلف میدیدند، حقوقی به صاحبان فیلمها و سالنهای سینما پرداخت میشد.
سال گذشته با توجه به اینکه در سیستان و بلوچستان سیل آمده بود، برگزار کنندگان این رویداد در کنار نمایش فیلمها با همکاری تعدادی از سینماگران کودک و نوجوان به چابهار رفتند و هدایایی به بچههای سیلزده تقدیم شد که از منظر فرهنگی و اجتماعی اتفاقی جریانساز بود.
بر این اساس، چندی پیش «پوران درخشنده» رییس مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران در یادداشتی، گلایههایی را درباره برپا نشدن برنامه «سیمرغ و پروانهها» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر مطرح کرد که پاسخ بنیاد سینمایی فارابی به مندرجات در نامه فوق به شرح زیر است:
۱- هدفگذاری برنامه «سیمرغ و پروانهها»، ایجاد سهم مناسب کودکان و نوجوانان در جشنواره فیلم فجر و جشنهای انقلاب بود که عملا امسال به دلیل شیوع کرونا، امکان برگزاری این برنامه در زمان برگزاری جشنواره سی و نهم فیلم فجر در سینماها به وجود نیامد، چرا که مدارس به صورت فیزیکی دایر نبودند و خانوادهها معمولا برای فرستادن فرزندانشان به سینما ریسک نمیکردند، پس اساسا این برنامه در سال 99 به شکل سه سال گذشته قابل انجام نبود.
۲- در سالهای پیش، فیلمهای منتخب و جدید «سیمرغ و پروانهها» در سالنهای سینما و آن هم به صورت تک سانس نمایش داده میشد و نمایش فیلم در داخل سینما تحت کنترل دقیق بود؛ فیلمها از خطر سرقت حفظ میشد و برای اکران بعدی فیلمها مشکلی پیش نمیآمد. ولی چنانچه نمایش مجازی فیلمها در پلتفرمها به شکل پیشنهادی مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران اتفاق میافتاد، یقینا حقوقی که صاحبان هر کدام از فیلمها مطالبه میکرد، به تنهایی بیشتر از همه بودجهای بود که سازمان سینمایی برای طرح «سیمرغ و پروانهها» در نظر میگرفت... به همین دلیل امکان این کار برای بنیاد فارابی مقدور نبود.
۳- خانم پوران درخشنده به عنوان رئیس مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران ۷ بهمن ۹۹ به علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان پیشنهاد داد که امسال برنامه «سیمرغ و پروانهها» در روزهای برپایی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، از طریق پلتفرمها انجام شود و طی نامهای بیش از ۴٨ فیلم قدیمی سینمای کودک را برای نمایش مجازی در پلتفرمها پیشنهاد داد.
۴- پیشنهاد مرکز توسعه، زمانی مطرح شد که فاصله خیلی کمی تا شروع جشنواره سی و نهم باقی مانده بود و هماهنگی با پلتفرمها و اجرای برنامه کار آسانی نبود ضمن آن که زمان کافی برای ارائه پاسخ و برنامه از سوی دیگر پلتفرمها (منهای دو پلتفرم که به آنها اشاره شد) وجود نداشت.
۵- پیشنهاد سرکار خانم درخشنده این بود که بودجه «سیمرغ و پروانهها» به واسطه کمک سازمان سینمایی، در اختیار تهیهکنندگان فیلمهایی قرار گیرد که در پلتفرمها قرار است به نمایش درآید. نکته این است که آن بودجه برای نمایش فیلمهای جدید برای دانشآموزان در سالنهای سینما پیشبینی میشد و نه آثاری که در پلتفرمها موجود است و در اختیار مخاطب کودک و نوجوان قرار دارد. چنانچه در دوره اخیر جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان هم فیلمهای جدید غیرسینمایی با پرداخت حقنمایش از سوی جشنواره یک نوبت در پلتفرمها برای مخاطبان به نمایش درمیآمد، چرا که دیدن فیلم جدید برای آن مخاطب جذاب بود...
۶- با این اوصاف بنیاد سینمایی فارابی حتی به این سمت رفت که نمایش فیلمهای قدیمی سینمای کودک و نوجوان را با وجود این که با ماهیت «سیمرغ و پروانهها» (نمایش فیلمهای جدید برای مخاطبان سراسر کشور) مغایرت داشت، در برنامه خود قرار دهد.
۷- در راستای این پیشنهاد، نماینده و مدیر بازاریابی بنیاد سینمایی فارابی، ابتدا با پلتفرمها وارد مذاکره شد و از بین سامانههای برخط فیلیمو و نماوا، سامانه نماوا این طرح را به شرط واگذاری حق نمایش انحصاری پذیرفت.
٨- بنیاد سینمایی فارابی از میان فیلمهای پیشنهاد شده مرکز، فقط اجازه تصمیمگیری راجع به تعدادی از فیلمها را داشت و صاحبان تعداد دیگری از فیلمها، تهیهکنندگان دیگری بودند که طبیعتاً حق نمایش و استفاده از حقوق آن فیلمها خارج از اختیار بنیاد بود.
۹- با این وجود بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرده بود که آماده است آن تعداد فیلمی را که متعلق به این بنیاد است، در اختیار نماوا قرار دهد تا در ذیل برنامه «سیمرغ و پروانهها» به نمایش درآید؛ ولی پلتفرم مورد بحث، به دلیل عدم تنوع کافی محتوا و همچنین ضیق وقت به منظور تبلیغات و ارائه متفاوت این برنامه و جذب مخاطب کودک و نوجوان، به طور رسمی عدم تمایل خود را اعلام کرد.
۱۰- تاکید میشود: بودجه برپایی برنامه «سیمرغ و پروانهها» که در سه دوره گذشته این برنامه از سوی بنیاد در اختیار مرکز توسعه قرار میگرفت، با توجه به لغو برگزاری آن در سال ۹۹، از سوی سازمان سینمایی به بنیاد سینمایی فارابی اختصاص پیدا نکرد اما اگر هم این برنامه به شکل نمایش مجازی فیلمهای قدیمی اجرا میشد، بخشی از بودجهای که به این کار اختصاص مییافت باید به عنوان سهم پلتفرم نمایش دهنده پرداخت میشد.
۱۱- همچنین در واکنش به موضع اخیر رییس مرکز توسعه سینمای کودک درباره برگزاری نشستهای تخصصی سینمای کودکان و نوجوانان باید این نکته را عنوان کرد که درخواست برپایی نشستهای تخصصی، از سوی مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران نبوده و چنین برنامهای، ایده و مطالبه بنیاد سینمایی فارابی بوده است. در واقع بنیاد سینمایی فارابی این چشمانداز را مدنظر داشت که برای بهروز شدن دستاندرکاران سینمای کودک، آشنایی با تحولات و شیوههای جدید سینمای کودک و نوجوان، جلوههای بصری و فانتزی در سینمای کودک و بسیاری از موضوعاتی که میتواند برای سینماگرانی که در این حوزه فعالیت میکنند جالب باشد، سلسلهنشستهایی را با مشارکت مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان برگزار کند. در پی این طرح برپایی این برنامه، دوستان مرکز برنامهای را به بنیاد سینمایی فارابی ارائه دادند و برای برگزاری این نشستها برآورد هزینه بالایی پیشبینی کرده بودند که تخصیص چنین بودجهای قابل انجام نبود و توجیه نداشت، ضمن آن که یکی دو برنامهای که بنیاد سینمایی فارابی در سالهای ۹۷ و ۹٨ برای نمایش فیلمهای جدید جشنواره کودک برگزار کرد، متاسفانه با کمترین استقبال و مشارکت از سوی اعضای محترم مرکز توسعه مواجه شده بود... اما در نهایت، برآورد هزینه بالای مرکز، دلیل مخالفت بنیاد سینمایی فارابی با اجرای نشستهایی بود که خود به مرکز پیشنهاد داده بود.
۱۲- امیدواریم که از این پس شاهد برخوردهای حرفهایتری از سوی سینماگران باتجربه، دغدغهمند و جریانساز سینمای کودک و نوجوان با موضوعات مرتبط باشیم.
طوفان نهانقدرتی مطرح کرد؛
پوستاندازی «سینما» با کرونا
طوفان نهان قدرتی کارگردان سینمای کوتاه درباره اکران آنلاین فیلمهای کوتاه و همچنین هزینههای تولید در سالهای اخیر گفت: کرونا باعث شد تا در سطوح مختلف، جامعه ما پوستاندازی کند و تغییر شکلهایی اجباری اتفاق بیفتد. سینمای آنلاین هم علیرغم میل بسیاری از اهالی سینما، توسط کرونا به همه بخشها خودش را تحمیل کرد و روند اتفاقی که قرار بود طی ۱۰ سال آینده رقم بخورد، تسریع شد.
وی ادامه داد: این تغییر ناگهانی آسیب بسیار بزرگی را به سینمای کوتاه در کشور ما زد. به جز اندک آثار تولیدی در کشور ما، فیلمسازی در سینمای کوتاه به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد زیرا محلی برای عرضه گسترده و برنامهریزی شده ندارد و بازگشت سرمایه در آن اتفاق نمیافتد. از طرفی نهادها و سازمانهای متولی هم حمایت ناچیزی از این بخش از سینما دارند.
این عضو هیأت مشاوران انتخاب در بخش داستانی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی با اشاره به شرکتکنندگان مستعد در این دوره از جشنواره عنوان کرد: واقعاً خوشحالم که بسیاری از آثاری را که در این جشنواره دیدم، فیلمسازان مستقل کار کرده بودند. فیلمسازانی که در این وضعیت سخت معیشتی با مشکلات فراوان که گاهی به فروختن ماشین و خانههایشان میانجامد، عاشقانه فیلم میسازند و برای جشنوارهها ارسال میکنند.
وی بیان کرد: آنچه که ما امروز نیازمند آن هستیم غیرت فیلمسازان مستقل است. به نظر من هرکسی میتواند با بودجه دولتی فیلمساز شود، باقی بماند و تا ابد این فعالیت را ادامه دهد اما چه کسی میتواند با سرمایه مستقل، روحیه مستقل، تفکر مستقل فیلم بسازد و فیلمساز باقی بماند.
نهانقدرتی با بیان اینکه انتخاب دبیران و مسئولانی از جنس سینمای کوتاه در جشنوارههای سینمایی باید به یک رویه تبدیل شود، عنوان کرد: ما اصلاً نیاز به دبیر و مدیر غیرسینمایی در هیچ جشنوارهای نداریم. ما باید دبیری را برای یک جشنواره انتخاب کنیم که شرایط سینما را بشناسد، خودش اهل سینمای کوتاه باشد و دغدغه این سینما را داشته باشد. من به همین دلایل برای جشنواره رضوی آینده خوبی را پیشبینی میکنم چون این قواعد را رعایت کرده است.
وی در پایان عنوان کرد: جشنوارهها به نوعی حیات سینمای کوتاه را تضمین میکنند و باعث میشوند که فیلمسازان امیدوارانه به فعالیت خود ادامه دهند. در هر حال اینکه استان گلستان میزبان یک رویداد هنری از جنس سینمای کوتاه است نشانه پتانسیلهای نهفته در جوانان این استان است که امیدوارم با این دست از فرصتها تبدیل به خروجی مناسب شود.
چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی با محوریت سیره علمی و عملی امام رضا (ع) به همت و مشارکت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بینالمللی امام رضا (ع) و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان ۴ تا ۷ اسفندماه امسال برگزار خواهد شد.
نشست «ژانربندی انواع موسیقی» برگزار شد
نشستهای پژوهشی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر که طی روزهای گذشته با مشارکت شبکه رادیویی گفتگو و مدیریت رضا مهدوی پیش روی مخاطبان قرار میگرفت، روز یکشنبه سوم اسفند ماه با برگزاری نشست «ژانربندی انواع موسیقی» و حضور کارن کیهانی و احسان ذبیحی فر به پایان رسید.
تا زمان ظهور موسیقی پاپ، نیازی به طبقهبندی نبود
کارن کیهانی آهنگساز، نوازنده و مدرس دانشگاه درباره ژانرهای موسیقی گفت: اگر از تاریخ موسیقی غرب مثال بزنیم، در قرون وسطی موسیقی به موسیقی مذهبی و غیرمذهبی تقسیم شده است. هر چقدر به سمت قرن ۲۰ و ۲۱ میرسیم گونههای موسیقی مذهبی تنوع بیشتری پیدا میکند و گونه موسیقی غیرمذهبی به طرز عجیب و غریبی زیاد میشود. طبیعتاً موضوع یک موضوع تاریخی است و ما بهعنوان کسانی که در یک نقطهای از تاریخ ایستادهایم یک سری نیازها داریم. تا پیش از به وجود آمدن موسیقی پاپ بهعنوان یک ژانر جدی در موسیقی قرن بیستم نیازی به این طبقهبندی نبود. در ادامه احسان ذبیحیفر آهنگساز، نوازنده و استاد دانشگاه که به صورت تلفنی در این گفتوگو شرکت کرد، گفت: لازم است که تأکید کنیم در همه انواع هنرها در طول تاریخ این انواع ژانرها وجود داشته تا تکلیف هر هنر و موسیقی با مخاطب و محدودههایی که در آن حیطه خلاقیتها انجام میشود، مشخص شود. فکر میکنم موسیقی عامهپسند طبقهبندیهایی دارد. بهتر است که موسیقی عامهپسند یا مردمی را بهعنوان یک دسته بزرگتر در نظر بگیریم و بعد انواع آن را مشخص کنیم.
همایون شجریان میتواند در گونههای مختلف موسیقی فعالیت کند
کیهانی اظهار کرد: شما اگر به دایرهالمعارف موسیقی مراجعه کنید، در تمام دنیا وقتی به تعریف موسیقی پاپ میرسند ابتداً در مقدمه میگویند این یکی از پیچیدهترین طبقهبندیها است. موزیکولوژها تا یک دورهای سعی میکردند مشخص کنند چه چیزی پاپ است ولی به مروز زمان به این نتیجه رسیدند که چه چیزی پاپ نیست. یک موزیکولوژیست ژاپنی میگوید کنسرتی که ۲۰ هزار نفر تماشاگر دارد، اصلاً مهم نیست که چه صدایی از آن کنسرت بیرون میآید، قطعاً آن کنسرت موسیقی پاپ است. با این تعریف از موسیقی پاپ شاگر سمفونی پنجم بتهوون اجرا شود و تماشاگران زیادی آن را تماشا کنند، آنوقت از یک اجرای جدی هنری فاصله میگیرد و پاپگونه خواهد شد. ذبیحیفر گفت: فکر میکنم مخاطبان موسیقی در هر فرهنگی باید متناسب با نوع جریانهای موسیقی که در آن جغرافیا وجود دارد تصمیمگیری کنند. مثلاً در هندوستان ممکن است تکنوازی سی تار که موسیقی هنری هم محسوب میشود دو هزار مخاطب کاملاً جدی دارد. نکتهای که آقای کیهانی گفتند درباره تمام کشورهای اروپایی میتواند صادق باشد. پیشنهاد میکنم ملاک را اسم خوانندهها و نوازندهها قرار ندهیم، بلکه باید براساس نوع موسیقی این دستهبندیها انجام شود. به طور کلی دو رویکرد داریم. نخست مخاطبان و نوع جامعهای که به نوعی از موسیقی علاقهمند میشود و دوم خود بنیانهای موسیقیایی یک نوعی از موسیقی. ما داریم درباره مخاطبان و چهرهها صحبت میکنیم. البته اینها میتوانند مصداقهایی باشند برای آن دسته دومی که عرض کردم. به نظرم کار همایون شجریان در آلبوم «آرایش غلیظ» با کار او در آلبوم «ناشکیبا» دو ژانر مختلف است. همایون شجریان میتواند در انواع متعددی از گونههای مختلف موسیقی فعالیت کند.
ژانرها در جشنواره موسیقی فجر چگونه داوری شدند؟
کیهانی که داور بخش رقابتی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر است، درباره آثار ارسال شده به جشنواره گفت: آثاری که در این جشنواره شرکت کردند در یک فرمی ارائه شدند. مثلاً یک آلبوم میآمد در بخش موسیقی دستگاهی باکلام ارائه میشد. طبیعتاً وقتی هنرمندی اثرش را در حوزه موسیقی دستگاهی باکلام طبقهبندی میکند، آنوقت ما باید با آن تعریف به آن آلبوم نگاه کنیم. برخی از هنرمندان به اشتباه طبقهبندی آثارشان را انتخاب کرده بودند ولی ما موضوع را بسیار فنی و براساس ادعای خود هنرمند میدیدیم. ذبیحیفر نیز در این رابطه اظهار داشت: ما بعضی از موسیقیها را داشتیم که در هیچکدام از ژانرهای موجود نمیگنجیدند. این خودش یک بحث است ولی بحث دیگر این است که ما کارها را با کد میشنیدیم و نمیدانستیم اثر متعلق به چه کسی است. البته ما در جامعه موسیقی زندگی میکنیم و ممکن بود برخی از آثار را بشناسیم و حدس بزنیم آن آثار متعلق به چه کسی است.
بخش مسابقه جشنواره موسیقی فجر نیازمند رویکردهای دقیقتر است
کیهانی با اشاره به اینکه بزرگترین مساله جشنواره موسیقی فجر رویکرد است، ادامه داد: اگر به دوسالانه ونیز در عرصه موسیقی نگاه کنید، نام آن دوسالانه موسیقی کلاسیک معاصر است. آنجا دیگر موسیقیدانهای پاپ ایتالیا ناراحت نیستند که چرا آثارشان ارائه نمیشود. فکر میکنم پیچیدگیهای جشنواره موسیقی فجر نیازمند کار سالیانه است.
در ادامه این گفتوگو ذبیحیفر گفت: امسال در در جشنواره موسیقی فجر در بخش حقوقی اقداماتی انجام دادند تا رضایت هر کسی که در جشنواره شرکت کرده است، گرفته شود. فکر میکنم جشنواره موسیقی فجر از این نظر دارد یک سمت و سو پیدا میکند و ایمنتر میشود. نیاز است که دفتر موسیقی فعالان و متولیان موسیقی را دور هم جمع کند تا بتوانند نوعبندیها را برای سالهای آتی مشخص کنند. فکر میکنم جشنواره موسیقی فجر با این وسعت ژانر باید رویکردهای دقیقتری درباره نوع برگزاری بخش مسابقه جشنواره داشته باشد. جشنواره موسیقی فجر باید در سالهای آتی به یک سیاست مشخصی برسد تا بخش مسابقه جشنواره به لحاظ فنی و تخصصی کیفیت بالاتری باشد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5468/22144/87595
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5468/22144/87596
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5468/22144/87597
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5468/22144/87598
|
عناوین این صفحه
- به مدافعان فرهنگ هم واکسن بزنید
- سینمای کودک نیازمند برخوردهای حرفهایتر است
- پوستاندازی «سینما» با کرونا
- نشست «ژانربندی انواع موسیقی» برگزار شد