|
بهروز بقایی مدعی شد:
برخی بازیگران مسافرکش و میوه فروش شدند
بهروز بقایی گفت: خوشبختانه ماهها از ابتلای من از کرونا می گذرد و امروز وضعیت جسمانی ام کاملا خوب است اما به واسطه احتمال شیوع موج چهارم کرونا خانه نشین هستم.
به گزارش امتیاز و به نقل از میزان، بهروز بقایی درباره آخرین وضعیت جسمانی خود بعد از ابتلا به کرونا گفت: با اینکه یک بار کرونا گرفته ام و شاید دیگر به این بیماری مبتلا نشوم اما می ترسم که دوباره کرونا بگیرم، به همین خاطر ترجیح می دهم سر کار خاصی نروم و منتظر بمانم تا بالاخره این بیماری به هر طریقی از بین برود.
وی در همین راستا ادامه داد: به واقع که بیماری کرونا به شدت عجیب تر از سهل انگاریهای ما است، به هیچ وجه نمی توان ساده به این بیماری نگاه کرد و باور کنید که هیچکس مصونیتی در برابر این بیماری ندارد، شخص من هم تا جایی که میشد رعایت کردم اما باز هم به بیماری دچار شدم.
بازیگر سریال «توی گوش سالمم زمزمه کن» وضعیت معیشت بازیگران پیشکسوت در دوران کرونا را ناامید کننده خواند و افزود: بسیاری از بازیگران شغل مسافرکشی را انتخاب کرده اند، برخی میوه می فروشند و برخی به سختی زندگی می کنند، کار عار نیست اما صحبت آنجاست که بعد از سالها فعالیت حال وقت حمایت مسئولین فرهنگی از هنرمندی نیست که جوانی اش را در این حرفه گذاشته است؟
وی در همین رابطه تاکید کرد: اوضاع بازیگران در یکسال گذشته و بعد از شیوع بیماری کرونا فاجعه بار است اما مگر برای کسی مهم است که ما زنده هستیم و یا مرده؟ آیا مسئولین فرهنگی به هیچ وجه طی ماه های گذشته به بازیگران مریض، خانه نشین یا بیکار سر زده اند؟
وی در همین راستا ادامه داد: ماههاست که سینما تعطیل شده است، تولیدات متوقف هستند و اکثریت عوامل بیکارند، اگر به فرض روزی هم این بیماری از بین برود بعید می دانم بتوان به سادگی به بازگشت این هنر امیدوار بود، ما به دلیل عدم حمایت تمامی زیرساخت ها از دست داده ایم و بار دیگر باید سالها برای رسیدن به ابتدایی ترین چیزها تلاش کنیم.
بقایی در همین رابطه تاکید کرد: در حال حاضر وضعیت دوباره بحرانی شده است، ما باید خودمان رعایت کنیم تا به تعداد قربانیان این بیماری مهلک اضافه نشود، هیچ راهی به جز ماسک زدن و رعایت بهداشت برای مبارزه با کرونا اثربخش تر نیست.
وی درباره فعالیت های اخیر خود در عرصه بازیگری خاطرنشان کرد: به امید خدا حال که وضعم بهتر شده اگر کاری پیشنهاد شود به حضور در آن فکر میکنم، البته هنوز تولیدات قوت نگرفته و طبیعتا تا پایان شرایط فعلی بیماری کرونا نباید انتظار پیشنهادات خوب بازی داشت.
محمدجواد لاریجانی:
سکولاریسم لیبرال نتیجه کودتای رضاخان است
در یکصدمین سالگرد کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹، به همت پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، همایش نیمروزه «پس از یک قرن؛ واکاوی کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹» با حضور و سخنرانی اساتید برجسته، یکشنبه ۳ اسفندماه به صورت مجازی و پخش از طریق ادوبی کانکت برگزار شد.
محمدجواد لاریجانی رییس پژوهشگاه دانشهای بنیادی به عنوان سخنران ویژه این همایش به ایراد سخن پرداخت که در ادامه متن سخنان ایشان از منظرتان خواهد گذشت:
فرمان مشروطیت در مرداد ۱۲۸۵ امضا شد و رسماً سیستم مشروطیت شروع به کار کرد و تا آبان ۱۳۰۲ که دولت رضا خان آمد حدود ۱۷ سال به درازا کشید. در این مدت تعداد حکومت های دولت های مختلفی دست به دست شدند، به صورتی که هر پنج ماه یک بار یک دولت انتخاب شد. وضعیت به گونهای بود که مردم منتظر یک دیکتاتوری سکولاری مانند رضاخان بودند.
با حرکت مشروطه در ایران یک نحلهی سکولاریسم لیبرال آغاز شد. در حالی که در مشروطه بنا بود هم اسلام و هم روحانیت در آن باشد. اسلام، پرچمدار رأی مردم باشد و البته سلطنت نیز به عنوان یک نماد باقی بماند. همهی اینها به تدریج از بین رفت و فقط سلطنت باقی ماند. ولی در ادامه نقش جریان سکولاریسم لیبرال نقش جالبی است.
بحثی که در اینجا ارائه میشود این است که چگونه جریان سکولاریسم لیبرال فضا را آماده میکند تا دیکتاتوری سکولار برسر کار بیاید. این پدیده خیلی مهمی است و مسئله ای نیست که ما به عنوان یک مسئله صرفاً تاریخی به آن توجه کنیم. امسال انقلاب ما ۴۳ ساله شد. در انقلاب اسلامی از علل مهمی که در شکست نهضت مشروطه مؤثر بود، عبرت گرفته شد. هم حضرت امام متوجه آن عوامل بودند و هم گرایشهای مختلف سیاسی مراقب بودند.
ما یک نظام مدنی_سیاسی جامعی را بر اساس عقلانیت اسلامی در قانون اساسی آوردیم و در قانون اساسی ما مکانیسم حکمرانی بر اساس دموکراسی کارکردی [۱] تعریف شده است. اسم دموکراسی در قانون اساسی نیامده و البته اینگونه نبود که کسانی که قانون را نوشتهاند این کلمه را فراموش کرده بودند. این عدم ذکر کلمه دموکراسی به دلیل تجربههای قبل بود. اما در قانون اساسی دموکراسی عملی آمده است که همه تصمیمات مهم و ارکان قدرت باید با نظر مردم باشد که از طریق رأی گیری انتخابات مسجل می شود.
البته دموکراسی کارکردی مدرن ترین نوع دموکراسی است. یکی از کارهای مهم ماکس وبر این بود که پرده از ادعاهای دموکراسی برداشت و گفت این شعارهایی که راجع به مردم و آزادی می دهیم را کنار بگذاریم و در نهایت ببینیم دموکراسی در عمل به چه معناست.
بنابراین در قانون اساسی ما دموکراسی لیبرال وجود ندارد اما دموکراسی عملی وجود دارد. مشروعیت سیطره موازین عقلانیت اسلامی کاملاً تعریف شده است و مکانیسم حکمرانی نیز بر اساس دموکراسی عملی آمده است. چیزهای دیگری نیز از مشروطه یاد گرفتهایم. مثلاً اینکه حکومت باید قدرت داشته باشد و امنیت را حفظ کند و تا جایی که ممکن است نظم اجتماعی مورد حفاظت قرار گیرد.
هیچکدام از این موارد سبب نشد که ما رشد تفکر سکولار لیبرال را نادیده بگیریم. به نظر بنده جریان سکولاریسم لیبرال با انقلاب رشد کرد. نه تنها رشد فکری و تئوری در محدوده کتاب ها و مقالات، بلکه یک جریان سیاسی در کشور راه افتاد که مبنای آن همین تفکر است. البته جریان سیاسی یک تشکیلات دارد. به عنوان یک نمونه مهم ما جریان اصلاحات را در کشور داریم که جریان اصلاحات در واقع همان جریان سکولار لیبرال است و با تشکیلات وسیع تر. در زمان مشروطه این جریان نتوانست چنین تشکلاتی به دست آورد و در حال حاضر تشکیلات آنها وسیع است و در ارکان دولتی و در جاهای مختلف دولت حضور دارند. همچنین بنیه مالی و ارتباطات داخلی و خارجی نیز دارند. بنابراین جریان بسیار مهمی است.
از جهت تهدید انقلاب اسلامی نیز این جریان مهم است. ما در فتنه ۸۸ فقط یک نمونه مهم از آن را دیده ایم. فتنه ۸۸ در آستانه جایگزینی دموکراسی عملی با دیکتاتوری سکولار بود که البته موفق نشد. این موضوع بسیار مهمی است که ما در انقلاب خود نیز جریان سکولار لیبرال را دنبال کنیم و در مقابل آن حساس باشیم.
سکولاریسم لیبرال نوع نسبتاً مدرن تفکر سکولار است، ولی تنها نوع آن نیست. ما در جمهوری اسلامی نوعهای دیگری نیز داشته ایم و با «فرقه غُلات» روبه رو شدیم. اصطلاح غُلات خیلی معنادار است. مرحوم شیخ مفید این را به تفصیل بیان کرده است و مرحوم مجلسی در بحارالانوار بعد از اینکه حدود ۱۳۰ روایت از ائمه در توضیح مطلب آورده یک جمع بندی دارد که دانستن آن مهم است. ایشان می فرمایند گرایش غالی مبتنی بر دو اصل است: اصل اول اینکه یکی از شخصیتهای مورد احترام دین عمدتاً حضرت امام زمان (عج) – که البته انحصار به ایشان ندارد- را میگیرند و به جای علقهی تشریعی به او، نوعی وابستگی کاریزماتیک به او برقرار میکنند. اصل دوم این است که ادعایی نوعی ارتباط خاص با ایشان را دارند و از این ادعا برای توجیه مشروعیت خودشان بهره میبرند.
خود این موضوع نیز زمینهساز آن دیکتاتوری سکولار است و نوعی سکولاریسم غیر مدرن در آن وجود دارد.
سکولاریسمی که بنده می خواهم بحث کنم سکولاریسم لیبرال است و این تنها نوع سکولار نیست. هستند کسانی که نوع های دیگری از سکولاریسم را پذیرفتهاند، مانند کسانی که می گویند مکتب اهل بیت بسیار خوب است ولی امروزه زمان پیاده کردن آن نیست.
زمانی که انقلاب پیروز شد چالش های سکولار ظهور کرد، عمدتاً این چالش ها در سه محور مهم بود:
۱- مسئله «اِندراس» دین بود و می گفتند دین در زمان خود چیز خوبی بوده ولی در حال حاضر مندرس است و قواعد آن کاربرد ندارد.
۲- چالش دوم این بود که میگفتند اسلام دین خوب و زنده ای است ولی مربوط به حوزه خصوصی زندگی است. در حالی که در مکتب اهل بیت نیز به طور کلی مرز بین خصوصی و عمومی مرز معقولی نیست. خصوصی ترین چیزی که ما در زندگی داریم حب و علاقه است که حتی این حب و علاقه باید فی الله باشد. بنابراین در تفکر اهل بیت (علیهمالسلام) این دایکاتومی [۲] خصوصی و عمومی اصلاً معنا ندارد و ضمناً اسلام نیز نمی تواند منحصر به حوزه خصوصی زندگی باشد.
بخش اعظم فقه ما راجع به زندگی عمومی است، به اضافه اینکه مسئله ولایت یکی از اصول عملی اصلی دین است. در روایت معروفی که از امام رضا (ع) نقل شده است، می فرمایند: اسلام پنج پایه دارد نماز، روزه، خمس، حج، ولایت. معلوم می شود که این روایت اصول عملی دین را بیان می کند و ولایت نیز جزء اصول عملی دین است.
یکی از مسائل مهم در تفکر اهل بیت (علیهمالسلام) این است که ما نسبت به سیطره حاکمیت باید همیشه حساس باشیم. اگر سیطره نامشروع است حق هیچگونه همکاری با آن را نداریم و هرگونه همکاری با آن خلاف شرع است و اگر سیطره مشروع است حمایت و دفاع از آن تا جایی که نیاز است بر ما واجب است. این یک بیداری سیاسی کم نظیر است. اما در مکتب اهل بیت (علیهمالسلام) و پیامبر (صلیالله علیه و آله وسلم) بیداری سیاسی را به عنوان رکن رکین داریم.
۳- چالش سوم که سکولارها برای نظام اسلامی مطرح کردند این بود که نمیتوان در ساختار بین المللی معاصر هر کاری که خودمان می خواهیم انجام دهیم.
به هر حال انحراف از تفکر دینی مکتب اهل بیت (علیهمالسلام) به نفاق در عمل سیاسی میانجامد و نفاق در عمل سیاسی منجر به کودتا علیه حکومت مشروع میشود.
بنابراین مهم است که ما راجع به پدیده سکولاریسم لیبرال بسیار حساس باشیم. سکولاریسم لیبرال مورد حمایت وسیع دولت های غربی و دستگاه های تبلیغاتی است و امکانات مالی مهمی نیز در اختیار دارند. سکولاریسم لیبرال نهایتاً راه را برای دیکتاتوری سکولار هموار می کند. لذا باید به این موضوع پرداخت و باید به طور دقیق ارکان آن را باز کنیم.
پنج اصل پایه ای سکولاریسم لیبرال را بیان می کنم:
اولین اصل سکولاریسم لیبرال مسئله اصالت عمل است.
دومین اصل این است که ما برای سعادت نقشه واحدی نداریم. سعادت شخصی است و هرکس نقاش سعادت خود است.
اصل سوم این است که برای افزایش شانس افراد برای رسیدن به سعادت، دایره عمل او را حداکثری قرار میدهند که فرد بتواند هر کاری که فکر می کند به سعادت منجر میشود را انجام دهد.
اصل چهارم قاعده عدم اضرار است. میگویند علیالاصول ما مجبوریم که دوایر آزادی عمل را محدود کنیم. زیرا حد آن این است که به دیگری ضرر نرسانیم. اما مفهوم ضرر در اصطلاح فلاسفه سکولار لیبرال با اندیشهی فقه تفاوت دارد. ضرر به معنای این است که جلوی آزادی افراد را بگیریم. مثلاً افراد نباید به پول و مالکیت خصوصی دیگران تعرض کنند و تعرض به اموال آنها «اضرار» است. زیرا اگر مال و ثروت دیگری را تصاحب کنیم مانع از دستیابی او به خوشبختی و سعادت او شدهایم.
اصل پنجم این است که حکومت با رضایت برای پاسداری از امنیت تأسیس می شود. بنابراین اگر از لویاتان [۳] سخن گفته میشود برای تأمین امنیت است.
این پنج اصل در واقع سکولاریسم لیبرال را در زندگی جمعی بیان می کند و بسیاری از افرادی که دم از سکولاریسم میزنند به این اصول آشنا نیستند.
پی نوشتها:
]۱ Functional Democracy [
]۲ Dichotomy [دایکاتومی بیانگر ساختاری است که در آنکه اجزا به دو بخش تقسیم میشوند و این دو بخش در مقابل یکدیگر قرار دارند.
]۳Leviathan [هیولای اسطورهای که در ادبیات هابس نمادی از شر لازمی به نام دولت است که امنیت میبخشد.
قطعنامه پایانی وبینار بینالمللی رهبران شهید سمبل ایثار و پیروزی؛
خون رهبران شهید مقاومت اسلامی عامل اصلی پیروزی خواهد بود
آیت الله محمد حسن اختری، مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا در وبینار بین المللی رهبران شهید سمبل ایثار و پیروزی که توسط مرکز امت واحده و با همکاری بنیاد بین المللی عاشورا و آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به اهمیت ایام ماه مبارک رجب، اظهار کرد: بزرگداشت یاد رهبران مقاومت اسلامی که جان خود را برای دفاع از اسلام فدا کردند و با تاسی از انقلاب امام حسین (ع) توانستند با دشمن صهیونیستی رویارویی کنند و کلمه حق را استوار سازند.
وی افزود: این رهبران به دور از جبهه ها نبودند و از دور رزمندگان را تشویق به جهاد نمی کردند بلکه خود در خط مقدم جبهه با شجاعت و دلاوری در رویارویی با دشمن قرار می گرفتند و در جبهه های جهاد مانند سید عباس موسوی، شهید عماد مغنیه و شهید قاسم سلیمانی جان خود را نثار اسلام نمودند.
سید فادی السید، رئیس مرکز امت واحده نیز درخصوص مفهوم رهبری از دیدگاه اسلام گفت: این مفهوم باید در جامعه بر مبنای سیره عملی و نظری پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار از بعد اجتماعی و سیاسی به مرحله اجرا درآید.
وی با اشاره به ویژگی های عرفانی، اخلاقی، زهد و تقوای رهبران شهید، افزود: این رهبران تلاش کردند تا طرح حضرت امام خمینی (ره) برای بیدار امت و یاری مستضعفین را عملیاتی کنند.
سید فیصل شکر، معاون حزب الله در منطقه بقاع لبنان در بخشی از این وبینار با اشاره به شباهت ویژگی های شهدای مقاومت به بزرگان تاریخ اسلام، بیان کرد: شهید محمد باقر صدر درباره شهید عباس موسوی گفتند ایشان پاره تن من است و سید عباس موسوی فردی عهادی نبود بلکه یک شخصیت منحصر به فرد و فداکار بود.
وی افزود: شهید سید عباس موسوی از این نعمت برخوردار بود که در نجف اشرف همراه حضرت امام خمینی (ره) باشد و پس از تهاجم رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۸۲ به لبنان به بیروت بازگشت و به تکالیف الهی در رویارویی با دشمن غاصب عمل کرد و مقاومت را از آنجا به وجود آورد.
شیخ ادیب حیدر، عضو شورای مرکزی حزب الله نیز با بیان خاطرات خود راجع به دیدار با رهبران شهید مقاومت در نجف اشرف، گفت: آنها به وصیت شهید محمد باقر صدر عمل کردند و پس از بازگشت به لبنان نماز جمعه را برپا کرده و وارد میدان مبارزه شدند.
شیخ «راغب راغب حرب» فرزند شهید شیخ «راغب حرب» در این وبینار بین المللی تصریح کرد: شهدای مقاومت با اخلاص خود توانستند مقاومت را در تاریخ به وجود آورند و با دیدگاه و شناخت و بصیرت خود توانستند نسل جدید را تربیت کنند که این نسل ضمن ایمان به اسلام ناب و اصیل توانستند پیرو ولایت فقیه و اسلام ناب محمدی باشند.
«هدی الموسوی» خواهر شهید «سید عباس موسوی» نیز اظهارداشت: رفتار و سلوک رهبران شهید بر مبنای تعالیم پیامبر اسلام، خدمت به مردم و جهاد با دشمنان است، آنها توانستند معادلات را برهم بزنند و دشمن صهیونیستی را ناکام بگذارند آنها قهرمانانی را در کشورهای مختلف از جمله یمن تربیت کردند.
وی افزود: شهید سید عباس موسوی علم و عمل را باهم درآمیخت و توانست در کنار جهاد، سلوک و عرفان و تقوا نیز داشته باشد.
سید یاسرعباس موسوی فرزند دبیرکل سابق حزب الله هم در این وبینار گفت: شهید سید عباس موسوی همواره بر گفتمان بین مردم و رهبران تاکید داشتند و تلاش بسیاری کرد میان مذاهب و طوائف اسلامی و غیراسلامی هم افزایی ایجاد کند و با سفر به کشورهای مختلف با اخلاق و ایمان حقیقی، آنها را جمع کند و آنها را از تفرقه و اختلاف دور کند.
وی با بیان اینکه اصلاح و تقریب میان مذاهب و طوائف اسلامی و غیر اسلامی از اهداف شهید موسوی بود، گفت: شهید موسوی تلاش می کرد این گروهها در راه اهداف مقدس یعنی آزادی قدس شریف، ید واحد تشکیل دهند.
در پایان این وبینار قطعنامه ای با محورهای ذیل صادر شد:
- یکی از عوامل پیروزی نهضت و قیام مردمی در جهان، خون رهبران شهید مقاومت اسلامی است زیرا این رهبران پیشتازان مبارزه و زهد می باشند.
- پیروی از سیره نظری و عملی امام حسین (ع) د به عنوان الگوی حسنه رهبران مقاومت اسلامی در جبهه های مبارزه علیه دشمن قرار گرفته است.
- نور و پرتو ولایت برگرفته از علم و بصیرت است که رهبران شهید مقاومت از آن بهره گرفته اند.
- انقلاب اسلامی ایران رحمت و خیر و پشتیبان مستضعفین در برابر مستکبرین و دشمنان خدا می باشد.
- راه ولایت فقیه به عنوان شناخت روشن و برگرفته از اسلام محمدی اصیل و به دور از مصلحت گرایی و هوای نفس است.
- ضرورت آمیختن علم و عمل و عشق به پروردگار و جهاد و تقوی
- رهبری به عنوان ابزار کارآمد در جهاد با دشمنان و خدمت به مردم است.
- تلاش مضاعف برای تحقق وحدت عملی در مسائل مهم و بزرگ به ویژه مسله فلسطین یک ضرورت است.
- تأکید بر گفت و گو و تقریب و همبستگی بین مذاهب اسلامی
اخبار
هدیه ای جدید از رادیو دراما رسید:
دو نمایش رادیویی روانشناسی با موضوع مدیریت فضای مجازی و انگیزه بخشی
رادیو دراما از جمله فعالیتهای پردیس تئاتر تهران در فضای مجازی با هدف ارتقا سطح کیفی و کمی اوقات فراغت مخاطبین خود است.
به گزارش امتیاز، این روزها با کم شدن مراودات و رفت آمدها اوقات فراغت خانوارها افزایش یافته است که در صورت عدم برنامه ریزی مناسب میتواند تبدیل به یک معضل اجتماعی شود ،بر همین اساس پردیس تئاتر تهران دست به تولید سری نمایشهای رادیویی در قالب رادیو دراما زده است تا علاوه بر تزریق آرامش و نشاط به فضای خانواده ها بر بار علمی ایشان نیز در زمینه های مختلف بیافزاید. بر اساس این گزارش نمایش رادیویی روانشناسی فرزند مثبت در 5 قسمت آماده انتشار در فضای مجازی است که دو قسمت آن با نامهای مدیریت فضای مجازی و انگیزه بخشی منتشر شده است.
علاقه مندان می توانند برای استفاده از نمایشهای رادیودراما به فضاهای مجازی پردیس تئاتر تهران از قبیل اپلیکیشن shenoto به ادرس shenoto.com/channel/radio-dramaو یا کانال آپارات مجموعه به آدرسwww.aparat.com/almbkhshویا اینستاگرام پردیس تئاتر تهران به آدرس pardistheatertehranمراجعه فرمایند.
باشد که در ایام کرونایی این هدیه کوچک از سوی رادیو دراما گامی هر چند کوچک در راستای غنی سازی اوقات فراغت خانواده های محترم باشد.
«نقطهچین» مهران مدیری در آیفیلم
پخش مجموعه تلویزیونی «نقطه چین» به کارگردانی مهران مدیری، از روز دوشنبه ۱۱ اسفند از آیفیلم فارسی آغاز میشود.
بهگزارش امتیاز، مجموعه تلویزیونی «نقطه چین» بهکارگردانی مهران مدیری، در جدول پخش کانال فارسی این شبکه قرار گرفته است.
«نقطه چین» اولین بار در سالهای ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ از شبکه سه سیما پخش شده و مهران مدیری، رضا شفیعی جم ، سحر جعفری جوزانی، سحر ولدبیگی، سعید پیردوست، سیامک انصاری، محمدرضا هدایتی، ساعد هدایتی و سیدجواد رضویان از جمله بازیگرانیاند که در این سریال ایفای نقش کردهاند.
داستان «نقطهچین» درباره ساکنان یک آپارتمان سهواحدی است. دو باجناق بهنامهای اردل و بامشاد در شرکت منچولباف که متعلق به پدرزن آنهاست با یکدیگر همکار هستند. این همکاری دو باجناق علاوه بر مشکلاتی که برای این شرکت پیش آورده، باعث شده منیژه و مژده همسران آنها دچار مشکلاتی شوند.
آیفیلم این سریال را که در زمره متفاوتترین سریال های مدیری شناخته میشود، ساعت ۱۸ هر روز پخش میکند و تکرار آن را در ساعتهای ۲ بامداد و ۱۰ صبح نمایش میدهد.
رامبد جوان و ماهایا پطرسیان مهمان آخر هفته آیفیلم
فیلم سینمایی «زن بدلی» با بازی رامبد جوان و ماهایا پطرسیان در باکس آخر هفته آیفیلم فارسی قرار گرفته است.
بهگزارش امتیاز، «زن بدلی» به کارگردانی مهرداد میرفلاح و تهیهکنندگی محسن مسافرچی، فیلم این هفته کانال فارسی خواهد بود.
این فیلم کمدی در سال ۱۳۸۴ و با حضور بازیگرانی همچون پطروسیان، رامبد جوان، بهزاد فراهانی، رضا شفیعی جم، رابعه اسکویی، مهدی امینی خواه، افسانه ناصری، منوچهر آذری، اسدالله یکتا و مهران غفوریان ساخته شد.
در «زن بدلی» میبینید: شادی پارسی خواستگاری آرش سپهری را رد میکند تا برای استفاده از بورسیه دانشگاه کمبریج به لندن برود. ده سال بعد...
آیفیلمیها میتوانند این فیلم سینمایی را پنجشنبه ۷ اسفند تماشا کنند. بازپخش آن نیز در ساعتهای ۶ و ۱۴ روز جمعه خواهد بود.
از کانال بالکان شبکه سحر؛
نمایش «هنر دستان» ایرانیان
در منطقه بالکان
مجموعه مستند «هنر دستان» با تهیه کنندگی و کارگردانی علی نجف پور از کانال بالکان شبکه سحر پخش می شود.
به گزارش امتیاز، این مجموعه مستند آهنگین و بدون کلام بر اساس تحقیق و پژوهش آذر بختیاری در 26 قسمت اختصاص به معرفی هنرها و حرفه های سنتی و زیبای ایران زمین دارد.
در هر قسمت از این مستند زیبا هنر و پیشه ای خاص و متعلق به ایران زمین معرفی می شود که از آن جمله اند: حصیر بافی، ساخت منقل، ورشو، ساج، پخت سمنو، ساخت انواع کلاه نمدی، جارو، گیوه، هنر رنگرزی، بوریا بافی، نمد مالی، ساخت چاقو، مسگری، ساخت صابون سرکف نارگیل و...
این صنایع دستی متعلق به نقاط مختلف کشورمان است و با توجه به شرایط آب و هوایی، نوع پوشش گیاهی و جانوری منطقه از دیرباز رواج یافته و رونق دارد.
مجموعه مستند فاخر «هنر دستان» سه شنبه ها ساعت 18:00 به وقت تهران با زبانگردانی و ترجمه به زبان بوسنیایی معمر اسپاهیچ بر روی آنتن کانال بالکان سحر است.
شبکه مستند تهیه کننده «هنر دستان» است.
اخبار
یک «سرنخ» جدید در آی فیلم
دیدار تماشاگران سریالهای خاطره انگیز تلویزیون با «امیرحسین اوصیا» و دستیارش «مصطفی» که به دنبال «سرنخ» ماجراهای پلیسیاند، تازه می شود.
به گزارش امتیاز؛ پخش سریال «سرنخ» به تهیه، نوشته و کارگردانی کیومرث پوراحمد، از یکشنبه دهم اسفند آغاز می شود.جهانبخش سلطانی، بهزاد خداویسی و زنده یاد پرویندخت یزدانیان بازیگران اصلی سریال هستند و محمدرضا فروتن، مجید مشیری، رضا کیانیان، ایرج نوذری، افسانه بایگان و لیلی رشیدی از دیگر هنرمندان نقش آفرین این مجموعه به شمار می روند.پوراحمد در این سریال، به تعریف 12 داستان میپردازد که از عزیمت پلیس اصفهانی (جهانبخش سلطانی) به تهران در اثر اتفاقی ناخوشایند و آشنایی او با پلیس جوانی به عنوان دستیارش (مصطفی) آغاز میشود و با برگشت او به زادگاهش و حل معمای آن رویداد ناخوشایند به اتمام میرسد. حضور شیرین جهانبخش سلطانی و پرویندخت یزدانیان در نقش پلیس و مادرش در ملموس کردن فضای حسی «سرنخ» که سال 1375 از شبکه یک سیما پخش شد، موثر بود.در سریال «سرنخ» جدا از بازیگران قدیمیتر مثل کیانیان، سلطانی و خداویسی، بازیگران جوانی نیز بازی میکردند که بعدها تبدیل به چهرههایی حرفهای در سینمای ایران شدند. محمدرضا فروتن شاخصترین این چهرههاست. او که توسط سیروس الوند به پوراحمد معرفی شده بود، در یکی از داستانهای «سرنخ» با نام «تماشاخانه» بازی کرد که به دلیل قدرت ایفای آن، یکشبه ره صدساله پیمود و نخستین جرقههای ستاره شدنش در سینما را زد. این مجموعه هر روز ساعت 16 پخش شده و تکرار آن در دو نوبت به فواصل هشت ساعت روی آنتن می رود.
به مناسبت ولادت حضرت علی (ع) و روز پدر
«راه نجات» در جمهوری آذربایجان
ویژه برنامه «راه نجات» به مناسبت ولادت حضرت علی (ع) و روز پدر از کانال آذری شبکه سحر پخش می شود.
به گزارش امتیاز، این ویژه برنامه 25 دقیقه ای شامل گزارش، مصاحبه، کلیپ، نماهنگ و گفت و گو با کارشناس دینی برنامه است. سبک زندگی امیر مومنان امام علی (ع)، امام علی پدرمهربان یتیمان، نام گذاری و وجه تسمیه حضرت علی (ع)، ضربت خوردن حضرت علی در شب 19 ام ماه مبارک رمضان، آخرین وصایای حضرت علی (ع) و.... عنوان ها و محورهایی است که کارشناس مذهبی برنامه بدان ها خواهد پرداخت.
ویژه برنامه «راه نجات» چهارشنبه 16 اسفند ساعت 18:30 به وقت تهران با اجرای جبرئیل آبی اف و تهیه کنندگی احمد منصفی از کانال آذری شبکه سحر پخش می شود.
با ترجمه مسعود فرهمندفر؛
مجموعه مقالات «تاریخ ادبی و تاریخنگاری ادبی» منتشر میشود
مسعود فرهمندفر گفت: کتاب «تاریخ ادبی و تاریخنگاری ادبی» درباره نظریات تاریخ ادبیات نویسی است که سال آینده توسط سازمان سمت منتشر میشود. همچنین ترجمه نمایشنامه «عروسکخانه» اثر نمایشنامه نویس و فیلمنامه نویس معاصر آمریکایی ربکا گیلمن را نیز با نشر سیاهرود در دست انتشار دارم. این نمایشنامه سال ۲۰۱۰ نوشته شده و یک اثر پاستیش و پسامدرن است. نویسنده شخصیتهای نمایشنامه «عروسکخانه» هنریک ایبسن را از قرن نوزده به قرن بیستم آورده است. وی در توضیح کتاب «تاریخ ادبی و تاریخ نگاری ادبی» اشاره کرد: کتاب مجموعهای است از چهارده مقالۀ نظری که در سه بخش، بهدقت گزینش و به فارسی ترجمه شدهاند. در بخش نخست به «معنای تاریخ ادبی» پرداخته میشود؛ در بخش دوم بهطور مفصل به «مسئلۀ روش و نظریه» توجه میشود و در بخش آخر نیز «چشمانداز تاریخ (نگاری) ادبی» واکاوی میشود.این پژوهشگر و مترجم درباره علت ترجمه این کتاب گفت: وقتی چارچوب نظری مدونی در زمینۀ تاریخنگاری ادبیات فارسی وجود ندارد، قدم نخست میتواند این باشد که از تجارب کشورهای پیشرفتهتر بهره ببریم. سنت تذکرهنویسی در ایران قوی بوده است ولی تاریخنگاری ادبی، از منظری انتقادی و بهشکلی روشمند، چندان پیشینهدار نیست. اما در اروپا بهویژه در سالهای ۱۹۸۰ تلاشهای گستردهای شده است تا چارچوبهای نظری و انتقادی تازهای ارائه شود. فرهمندفر ادامه داد: در این سالها نوعی چرخشِ پارادایم در نظریۀ تاریخنگاری ادبی، بهسمت برساختگرایی روایی و تاریخگرایی نوین دیده میشود. البته این رویداد پس از جریانهای دهههای ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ بود که طی آن، تاریخ و تاریخنگاری با تردیدهایی هستیشناسانه و روششناسانه مواجه شد. اما پرسش بنیادین این است که ایراد تاریخ ادبی سنتی چه بود؟ نخست اینکه، تاریخهای ادبی سنتی غالباً تکمؤلفاند، و بررسی آثار ادبی مختلف از دریچۀ یک ذهنیت و یک ایدئولوژیِ خاص خالی از اشکال نیست. در جهان غرب، این سنت تاریخنگاریِ تکصدایی از اواخر دهۀ ۱۹۷۰ از رواج افتاد. وی درباره نکته دوم گفت: دوم اینکه، تمرکز تاریخنگاری ادبی در گذشته بیش از هر چیز بر ایجاد نوعی «Canon» یا منتخبی از «آثار معیار» بوده است؛ ناگفته پیداست که این امکان وجود داشته که برخی آثار شایسته، به دلایلی غیرفنی، در میان این آثار معیار قرار نگیرند و در حاشیه بمانند. امروزه در تاریخنگاری ادبیِ غربی معمولاً صحبت از بازاندیشی در مجموعه آثار معیار مطرح میشود و گروه مؤلفان میکوشند به آثار ادبیِ در حاشیه مانده نیز توجه کنند. دلیل دیگر اینکه تاریخ ادبی سنتی هیچگاه به «تاریخمندی» خود نیندیشیده است، به اینکه نمیتواند بیرون از تاریخ بایستد و همزمان ادعای ارائۀ نوعی تاریخِ جهانروا و بیزمان و کلی total history را داشته باشد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5469/22150/87661
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5469/22150/87662
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5469/22150/87663
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5469/22150/87664
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5469/22150/87665
|
عناوین این صفحه
- برخی بازیگران مسافرکش و میوه فروش شدند
- سکولاریسم لیبرال نتیجه کودتای رضاخان است
- خون رهبران شهید مقاومت اسلامی عامل اصلی پیروزی خواهد بود
- اخبار
- اخبار