|
توضیحات محبوبه کاظمی دولابی؛
آینده خانه پدری جلال آل احمد و خبری تازه
بر اساس اعلام صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی وابسته به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سیده محبوبه کاظمی دولابی به عنوان سرمایه گذار و بهره بردار خانه پدری جلال آل احمد معرفی شد.
به گزارش امتیاز؛ محبوبه کاظمی که جامعه هنری او را به عنوان مدیر نگارخانه ترانه باران و بنیانگذار حراج باران می شناسد، با برنده شدن در مزایده صندوق احیا برای مدت معین برای احیا، مرمت و بهره برداری از خانه پدری جلال آل احمد انتخاب شد.
کاظمی در این باره گفت: خاستگاه اصلی فعالیت های من از آغاز با محوریت گردشگری هنری بود و در این سال ها تلاش کردم هنرهای ایرانی اسلامی که مهجور واقع شده بودند را در قالب های متنوع به متن افکار عمومی بازگردانم. با خواندن خبرهایی بسیار تلخ از وضعیت نا به سامان خانه پدری جلال آل احمد، تصمیم گرفتم چنان که طرح و ایده ام مورد توجه مسئولین امر قرار گیرد، این ابنیه با اصالت و شاخص را به همین معنایی که سال هاست در پی اشاعه آن هستم، پیوند زنم و آن را به یک سقف باشکوه و ارامش بخش برای جامعه هنری مان بدل کنم.
او افزود: در حاضر در حال تهیه مقدمات ترمیم اصولی خانه هستم که متاسفانه آسیب های متعدد دیده است، تیمی از بهترین های این امر برای مشورت گردهم آمده اند، بلافاصله پس از سامان یافتن فرایند ترمیم و به سازی، برای تولید محتوای فاخر در خانه با جامعه فرهنگ و هنر جلسات مشورتی برگزار خواهم کرد.
او افزود: به تازگی وضعیت برخی خانه های تاریخی نگرانی هایی را در میان جامعه برانگیخته است؛ پیش از هر چیزی اینکه در این روزهای سخت اقتصادی ، هنوز مردم و رسانه ها دل نگرانی ها و دغدغه های فرهنگی دارند مایه خرسندی ست و اتفاقا باید این توجه ملی را سرمایه دانست و بر مبنای آن برنامه ریزی های کاربردی داشت.
کاظمی خاطر نشان کرد: دو نکته مهم در این موضوع مستتر است، نخست اینکه در حوزه فرهنگ محال است دولت به تنهایی بتواند بار همه مشکلات و نارسایی ها را به دوش کشد، چاره کار استفاده هوشمندانه از کارافرینان شیفته فرهنگ است و واگذاری امور اینچنینی به بخش خصوصی. برای نائل آمدن به چنین مقصودی هموار کردن مسیر مشارکت الزامی است، بخش خصوصی برای حضور موثر در شاخه های مختلف فرهنگ از گردشگری گرفته تا هنر نیازی به فرش قرمز ندارد اما باید با تصویب قانون های تشویقی به این اطمینان خاطر برسد که ثوابش کباب نمی شود.
دوم: هر جای دنیا که تشریف ببرید، ابنیه به جای مانده از تاریخ را یک سرمایه سترگ ملی می یابید که از آن بهره برداری های متعدد معنوی و مالی می کنند؛ از حیث هویت یک ملت، خانه های تاریخی را به مثابه برگ های زرین شناسنامه یک سرزمین تیتر و بولد می کنند و سپس از رهگذر صنعت توریسم از آن ارزش افزوده می سازند که بی گمان در این میان خانه های اندیشمندان، نویسندگان و هنرمندان جایگاهی ویژه دارند؛ به طبع چهره های بین المللی توجهات بیشتری جلب می کنند و چهره های بومی در رونق افزایی توریسم داخلی تعریف می شود.
مدیر خانه جلال آل احمد گفت: خوشبختانه مدتی ست در ایران نیز این مهم مورد توجه قرار گرفته و با اذعان به کارکرد فرهنگی_اقتصادی این خانه ها حالا دغدغه های مردمی را هم پشت سرش دارد.
مردم درک کرده اند اگر در شهر و محله شان یک بافت کهن مورد توجه توریست ها باشد، کم ترین فایده اش رونق افزایی به کسب و کارهای خرد آنهاست و می تواند سفره مردم کشور، شهر و محله را بزرگ تر و رنگین تر کند.
او گفت: در این وانفسای اقتصادی و زمانه ای که کرونا همه را زمین گیر کرده است، هنر و محیط های هنری می تواند درمان گر و انرژی بخش باشد، فردایی که کرونا به لطف واکسن و رعایت قوانین بهداشتی عقب تر و عقب تر رود، فکر می کنم توجه به این خانه های تاریخی بیشتر و بیشتر شود و به عنوان کانون های اندیشگی ، پیوندهای فرهنگی هنری جامعه را رشد و تعمیق دهد. این خانه ها ما را به اصالت و گذشته پرافتخار مان باز می گرداند و باید با تعریف درست کاربری این ابنیه را زنده و جریان ساز کرد.
کاظمی تاکید کرد: راه برون رفت از مشکل کنونی خانه های تاریخی ، دست به دست هم دادن همه دوستداران اهل فرهنگ و هنر است، با کنار نشستن و غر زدن اتفاقی رخ نمی دهد، شرایط خاص هنر امروز ایران نیاز دارد همه انرژی های مثبت در یک راستا قرار گیرد، این میان تنها انتظار از بخش های مختلف دولت از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تا فرهنگ و ارشاد اسلامی و حتمن شهرداری ها برای بازگشت آب رفته به جوی حمایت عملی از بخش خصوصی کار آفرین است.
فیلم کوتاه «تاسها» آماده حضور در جشنواره های بین المللی شد
پیمان شاه محمدی مجری طرح و پخش کننده مستقل بینالمللی از آغاز پخش بین المللی فیلم کوتاه «تاسها» خبر داد که روایت یک موقعیت کمدی ضد جنگ است.
به گزارش امتیاز، فیلم کوتاه «تاسها» به کارگردانی کامیار صالح پور و تهیهکنندگی مشترک سعید مهدی نیا و کامیار صالح پور، با به پایان رسیدن مراحل فنی، کار پخش و توزیع بینالمللی خود را آغاز کرده است.
پیمان شاه محمدی درباره این فیلم کوتاه و موضوع جهانی آن گفت: در «تاسها» عوامل نام آشنا و حرفه ای سینما با ما همکاری داشتند و این موضوع باعث شد فیلم از لحاظ تولید و اجرا به سمت درستی حرکت کند. از طرفی نیز جهان امروز به فیلمهایی با موضوع جنگ و اثرات پس از جنگ نیازمند است تا بتواند وارد مرحله جدیدی از گفتگوهای صلح آمیز برسد چراکه جهان بیشتر از هر موقعی، نیازمند صلح و آشتی است.
وی تاکید کرد: دغدغه مجموعه عوامل «تاسها»، انتشار پیام صلح و بشردوستی است که در فضایی فانتزی و شکل روایی کمیک در قالب یک فیلم کوتاه در آمده است.
به گفته کامیار صالح پور کارگردان این فیلم کوتاه، نگاه «تاسها» به موضوع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و اثرات ناشی از آن پس از اتمام جنگ است. فیلم کوتاه «تاس ها» در پی نشانه های پس از جنگ بدون مرزبندی و اشاره مستقیمی دارد به آنچه که همچنان در زیرپوست اجتماع باقیمانده است.
در خلاصه داستان فیلم کوتاه «تاسها» آمده است: «چندسال پس از تغییر حکومت شاهنشاهی در ایران، جنگ بین عراق و ایران که یک جنگ تحمیلی از طرف کشور عراق بود، پس از هشت سال به پایان میرسد. در این بین یک فرمانده و یک انقلابی از ایران، یک شب را در کنار هم سپری میکنند و در مقابل هم قرار میگیرند. هنوز اثرات جنگ پابرجاست....»
در «تاسها» رضا جهانی، سعید مهدی نیا و سمیه قهرمانی به ایفای نقش پرداختهاند.
فهرست عوامل این فیلم کوتاه عبارت است از: کارگردان: کامیار صالح پور، نویسنده: گرسیوز دقیقی، مدیر فیلمبرداری و نورپرداز: پریا صادق بیگی، مدیر صدابرداری: حسام مژدهی نیا، تدوین: پیمان شاه محمدی، اصلاح رنگ و نور: فربد جلالی، دستیار کارگردان: سالار حنیفه پور، میلاد رشید و مانی کارآمد، طراح صحنه: سعید یزدانی، طراح لباس: سحرحق شناس، طراح گریم: رکسانا نیک پور، صداگذار: حسین شکوهی و پیمان شاه محمدی، آهنگساز: آترین آدالان، منشی صحنه: سپیده پریزن، عکاس: ستاره سهیلی، مشاور رسانهای: محمدصالح حجت الاسلامی، مدیر تولید: مریم قاسم آبادی و محمد گودرزی، تهیهکننده: سعید مهدی نیا و کامیار صالح پور، مشاور هنری پروژه، جانشین تهیهکننده، مجری طرح و پخش بین الملل: پیمان شاه محمدی.
اجراهای اینترنتی موسیقی فجر تمام شد
به نقل از روابط عمومی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، روز دوشنبه چهارم اسفند و در آخرین روز از سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، اجرای گروههای «همنوازان فاخته» و «انوار جام»، گروه «ترانه باران»، ارکستر «پارسوا» و رسیتال پیانو و نوازندگان دانشگاه تهران پخش شد.
کنسرت ارکستر «پارسوا» و اجرای آثار حسین دهلوی
اجرای ارکستر «پارسوا» نخستین اجرای روز هفتم جشنواره بود که در ساعت ۱۷ روز دوشنبه چهارم اسفند پخش شد.
این گروه که قطعاتی از دورههای مختلف موسیقی و آهنگسازان ایرانی را در رپرتوارشان گذاشته بودند، ابتدا ۲ اثر از ساختههای حسین دهلوی را اجرا کردند که اثر «گفتوگوی دل» یکی از ساختههای دهلوی تاکنون در جایی اجرا نشده بود و این برای اولین بار بود که توسط یک ارکستر اجرا میشد.
در ادامه این برنامه یک آهنگ با تنظیم مرتضی حنانه اجرا شد و سپس آثاری از آهنگسازان یک نسل بعد مانند شهرام توکلی و بهزاد عبدی اجرا شد. در نهایت نیز این ارکستر یکی از آثار تنکابنی را اجرا کردند. نوید نوروزی و مهدی عطایی خوانندگان این گروه در این برنامه بودند.
احمد مقدسیزاده در رابطه با تجربه پخش اجراهای جشنواره در فضای مجازی گفت: به نظرم این اجرا نتیجه خوبی داشت ولی باید نتیجه صوتی آن را هم ببینیم. واقعاً باید تشکر کنیم که جشنواره را در این شرایط برگزار کردند. وقتی ماجرای کنسرت را با نوازندگان در میان گذاشتم متوجه شدم که آنها تشنه اجرا هستند. خوشبختانه اعضای گروه از این اجرا استقبال کردند. در مجموع اتفاق خوبی بود. بعد از یک سال خانه نشینی، این کنسرت یک هیجانی را بین اعضای گروه به وجود آورد.
«همنوازان فاخته» و تمرکز روی موسیقی دوره تیموری
اجرای گروه موسیقی همنوازان فاخته با تمرکز بر روی موسیقی دوره تیموری دومین اجرای روز هفتم جشنواره بود که در ساعت ۱۸:۳۰ پخش شد.
کنسرت گروه موسیقی فاخته با اجرای قطعه «پیشرو» آغاز شد. این قطعه یک فرم برای دوره تیموری است که شبیه پیش درآمد امروزی است ولی به صورت فرمال اجرا میشود. ملودی «پیشرو» برای یکی از آهنگسازان ایرانی دربار عثمانی بوده و آنها نیز روی این قطعه آهنگسازی کرده بودند.
آهنگهای بعدی که توسط این گروه اجرا شدند، آهنگهایی در فرمهای «کار» و «نقش» از عبدالقادر مراغهای بود. عبدالقادر مراغهای آخرین موسیقیدان و نوازندهای چیره دست و طبق شواهد تاریخی، بانی موسیقی جهان اسلام، نخستین ردیفنویس موسیقی ایران، آخرین نظریهپرداز موسیقی کلاسیک ایرانی و معلم ثالث در دانش موسیقی مشرق زمین پس از فارابی و ابنسینا است.
خشایار پارسا (سنتور)، حیدر کلاری (سه تار)، محمدمهدی شیخ و نیما داغکی (نوازندگان تار)، مهدی طالبی (نوازنده دایره)، حسین گازل (نوازنده تنبک) ابوذر حسینی (عود)، آرمان حیدریان (کمانچه) علیرضا رسولی (قیچک) اعضای این ارکستر را تشکیل میدادند.
گروه موسیقی فاخته در سال ۱۳۸۶ تشکیل شده و هدف اصلی این گروه ابتدا بازسازی قطعات قدما در موسیقی دستگاهی بوده و بعد در ادامه به آهنگسازی خودشان رسیدهاند.
خشایار پارسا سرپرست گروه «همنوازان فاخته» در خصوص تجربه ضبط اجرا و پخش در فضای مجازی گفت: این کنسرت از این جهت که تماشاگر نداشتیم حس کنسرتهای حضوری را نداشت. با این حال فکر میکنم با شرایط پیش آمده بهترین گزینه همین اجراهای ضبط شده باشد است، چون راه دیگر این است که هیچ کنسرتی برگزار نشود. پخش اجراهای ضبط شده بهتر از این است که هیچ اجرایی برگزار نشود.
شنیدن نوای موسیقایی تربت جام در یک اجرای اینترنتی
سومین اجرای روز پایانی جشنواره موسیقی فجر به اجرای گروه موسیقی عرفانی «انوار تربت جام» اختصاص داشت که این کنسرت در ساعت ۲۰ پخش شد. اعضای گروه «انوار تربت جام» ابتدا قسمتی از قطعه «مشق پیلتان» را به صورت گروهی و با بم تار اجرا کردند. «مشق پیلتان» یک مشق نظامی است که بهعنوان یکی از مقامهای موسیقی تربت جام به شمار میآید. این مشق نظامی با سرنا و دهل برای تهییج سربازها در دوره اشکانیان نواخته میشد.
در ادامه مبین درپور یک دوبیتی سرحدی خواند. قطعه «مه تابان» که در مدح حضرت پیامبر (ص) است و بارها توسط مرحوم استاد حاج نورمحمد درپور اجرا شده است، قطعه بعدی بود که آنها صورت گروهی اجرا کردند.
سپس محمدحسین درپور یک شعر از حافظ و ابراهیم تیموری یک شعر از سیدای کروخی را اجرا کردند و در نهایت کنسرت آفلاین گروه «انوار تربت جام» با اجرای یک قطعه در مدح امام رضا (ع) به پایان رسید.
محمدفاروق درپور (سرپرست گروه و نوازنده تار)، محمدحسین درپور (خواننده و نوازنده دوتار)، ابراهیم تیموری (خواننده)، عبدالله درپور (همخوان و نوازنده دف و دوتار) مصطفی تیموری (نوازنده بم دوتار) و مبین درپور (خواننده و نوازنده دوتار) اعضای گروه موسیقی «انوار تربت جام» را در این کنسرت تشکیل دادند.
محمدفاروق درپور سرپرست گروه موسیقی «انوار تربت جام» که در سالهای گذشته نیز تجربه اجرا در جشنواره موسیقی فجر را داشته است، درباره اجرای بدون حضور تماشاگر گفت: متأسفانه به علت بیماری کرونا فرصت نشد تماشاگران را در سالن ببینیم ولی خوشحال هستیم که امسال هم توانستیم در جشنواره اجرا کنیم.
اجرای یک گروه موسیقی که ویژه جشنواره تشکیل شد
چهارمین اجرای جشنواره موسیقی فجر به اجرای گروه موسیقی «ترانه باران» اختصاص داشت که این کنسرت در ساعت ۲۱:۳۰ پخش شد.
این گروه که صرفاً برای شرکت و اجرا در سیوششمین جشنواره فجر تشکیل شده است در ابتدای این کنسرت قطعه «وسعت سبز» با شعری از سهیل محمودی و با صدای قاسم افشار یکی از خوانندگان نسل اولی موسیقی پاپ بعد از انقلاب اجرا شد.
این ارکستر که از بند پاپ با همراهی پیانو و ارکستر زهی تشکیل شده بود، در ادامه این برنامه قطعات مختلفی مانند «آرامش»، «وقف پرندهها»، «دلنگرون»، «سنگ قبر آرزو» را با صدای حمید غلامعلی و قاسم افشار اجرا کردند.
سرپرست: محمدرضا چراغعلی - تنظیمکننده: پیروز کوچکی - خوانندگان: حمید غلامعلی و قاسم افشار - نوازندگان ویولن: دانیال جورابچی، حسن اکبریان، مهدیه رضازاده - نوازنده پیانو: پیروز کوچکی - نوازنده کیبورد: پانیذ کوچکی - درام: سروش عمومی -پرکاشن: علیرضا میرآقا - گیتار اسپانیایی: محمدرضا گلشنی، گیتار الکتریک: آرش احمدی- ویُولن؛ امین غفاری، هومان ابراهیمی، سعید حاجی شریف، مهسا بنکدار، مهسا خمان، بهاره آقابیگ، نازیک مومنی، سوگل فتاحی، غزاله نیکپی، سمیه محمدیان، نیلوفر سلطانویسی، هاله دوستی و مسئول صدا: هومن موسوی اعضای این ارکستر را در این کنسرت تشکیل میدادند.
اجرای نوازندگان دانشگاه تهران با رسیتال پیانو و پایان یک جشنواره اینترنتی
اجرای نوازندگان دانشگاه تهران و یک رسیتال پیانو پایان بخش اجراهای اینترنتی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر بود که ساعت ۲۳ روز دوشنبه چهارم اسفند ماه پیش روی مخاطبان قرار گرفت. کیانا فاطمیفر نوازنده فلوت که دانشجوی کارشناسی ارشد رشته موسیقی در دانشگاه تهران است اولین نفری بود که قطعه آندانته کرزو اثر لیسکان و آندانته موتسارت را اجرا کرد. فاطمیفر فلوت را نزد استادانی چون ناصر رحیمی و مجید سینکی گذرانده و در حال حاضر شاگرد آذین موحد است. مهشاد نادعلیان نوازنده ساز ابوا دومین نوازندهای بود که اجرا کرد. نادعلیان از شاگردان کیمیاوی است و در دانشگاه هنر نیز صفاریان او را آموزش داده است. قطعهای که او در این کنسرت اجرا کرد قطعه سونات ابوا و پیانو اپوس ۱۶۶ بود.
مهدی کوشکی: بدون تئاتر بدن درد میگیریم
مهدی کوشکی، بازیگر و کارگردان تئاتر این روزها هم مشغول بازی در نمایش «سرایدار» است و هم نمایش«حظیان» را با گروهی از هنرجویان جوان خود روی صحنه برده است.
کوشکی درباره شرایط کار تئاتر در دوران سخت کرونا سخن گفت و تاکید کرد تئاتر از بین نمیرود بلکه در هر دورهای ممکن است تغییر شکل بدهد.
او در آغاز درباره اجرای نمایش «حظیان» در سالن «سپند» توضیح داد: تولید این نمایش حدود دو سال زمان برد نه اینکه در این مدت هیچ وقفهای نداشته باشیم ولی مدام بخشی از ذهنمان درگیر این پروژه بود. کرونا یک سال برنامه ما را به تعویق انداخت و اگر این انتظار ادامه پیدا میکرد، ممکن بود گروه از هم بپاشد. به همین دلیل بعد از بازگشایی سالنها تصمیم گرفتیم بیش از این منتظر نمانیم.
کوشکی در عین حال ادامه داد: البته این اجرا برایمان نوعی دستگرمی و تمرین است و امیدواریم بعد از عادی شدن شرایط، نمایش را بار دیگر روی صحنه بیاوریم. هرچند همین اجرا هم کامل است.
او درباره استقبال تماشاگران از این نمایش گفت: هنوز بسیاری از تماشاگران برای رفتن به تئاتر نگرانی دارند و احساس امنیت نمیکنند. چون وضعیت پیچیده است و طبیعتا جان از تئاتر عزیزتر است. به همین دلیل بخش زیادی از مخاطبان تئاتر ریزش کردهاند ولی چارهای نیست چون ما نمیتوانیم تئاتر را تعطیل کنیم.
کوشکی افزود: در این شرایط توقعی هم ندارم تماشاگران زیادی به دیدن کار ما بیایند. میزان حضور تماشاگران خیلی نسبی است ولی در بسیاری از اجراها نیمی از سالن که طبق پروتکلها میتواند میزبان مخاطبان باشد، پر نمیشود.
این بازیگر با اشاره به وابستگیاش به تئاتر با لحنی طنزآمیز اضافه کرد: ما بدون تئاتر، بدن درد میگیریم! اگر مدت طولانی کار نکنیم، ممکن است خیلی چیزها را فراموش کنیم. کار بازیگر و کارگردان هم مانند کار یک طراح است که مدام باید در حال طرح زدن و تمرین باشد و دست خود را گرم نگه دارد. با این تفاوت که نقاش و طراح در خلوت خود کار میکند ولی ما باید در سالن و در حضور جمع کار کنیم.
کوشکی ادامه داد: ما به جز تئاتر کار دیگری بلد نیستیم. شاید درک این موضوع برای بعضی سخت باشد ولی ما در خانهنشینی هم افسردگی میگیریم. چقدر خانه بنشینم و کتاب بخوانیم و فیلم ببینیم. زندگی ما وابسته به اجرای زنده تئاتر است.
این فعال تئاتر درباره نگرانی برخی از همکاران خود بابت از بین رفتن تئاتر در دوران کرونا توضیح داد: این نگرانی برآمده از حس مالکیت است ولی به نظر من، حیات تئاتر به ما ربطی ندارد و وجود آن وابسته به ما نیست. همچنانکه نسلهای بعدی وارد کار شدهاند و تازه در آغاز راه هستند.
کوشکی خاطرنشان کرد: بابت نابودی تئاتر نگران نیستم چون تئاتر برآمده از همان آیینهایی است که در طول قرنهای متمادی باقی ماندهاند اما مساله امروز ما حمایت از این هنر است.
او با اشاره به اینکه تئاتر در هر دورهای راه خود را پیدا میکند، گفت: شاید تئاتر به دلیل اقتضائات هر دوره، تغییر شکل بدهد مانند خود ما و زندگیهایمان که در بحرانها تغییر میکند ولی ماهیت آن از بین نمیرود. تئاتر همچون آینهای است که آدمیان دوست دارند حتی تصویر استحاله شده خود را در آن ببینند. تصویری که گاه در تئاتر تجلی پیدا میکند و گاه در سینما یا دیگر هنرها.
او در پایان خواستار حمایت بیشتر از تئاتر شد و گفت: کار فرهنگی، کار یدی و دستی نیست . کاری است که با روح و روان افراد سر و کار دارد بویژه تئاتر که هنری است بسیار انسانی، ولی این هنر در همه جای دنیا نیازمند حمایت دولتهاست. بدون این حمایت باز هم میتوان کار کرد ولی همه چیز سختتر میشود در حالیکه با حمایت دولت، با مصایب کمتری کار میکنیم.
در نشست مجازی تشریح شد؛
جزئیات هجدهمین جشنواره تئاتر عروسکی «مبارک»
نشست رسانهای هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک صبح روز سه شنبه ۵ اسفند ماه در تالار وحدت برگزار شد. در این نشست رسانهای مهدی حاجیان مدیر اجرایی جشنواره و محسن حسن زاده مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی حضور داشتند.
در ابتدای نشست محسن حسن زاده با تبریک سالروز ولادت حضرت علی (ع) و روز پدر ابراز امیدواری کرد که بیماری کرونا زودتر ریشه کن شود. وی همچنین یاد و خاطره زنده یاد گلزار محمدی دبیر جشنواره را گرامی داشت و برای محمدرضا الوند که این روزها به دلیل بیماری کرونا در بستر بیماری است، آرزوی سلامتی کرد.
در ادامه مهدی حاجیان نیز با یاد زنده یاد گلزار محمدی عنوان کرد: امیدوارم بتوانیم با برگزاری رویدادی شایسته خاطره این هنرمند را زنده نگه داریم. امسال با توجه به شرایطی که بر جهان حاکم بود، راحتترین و سادهترین کاری که میتوانستیم انجام دهیم برگزار نکردن جشنواره بود اما برای همراهی با هنرمندانی که فعالیتهایشان دستخوش مشکلاتی شده است و به این دلیل که بسیاری از فعالیتهای هنرمندان عروسکی به دوسالانه جشنواره نمایش عروسکی گره خورده، تصمیم به برگزاری جشنواره با استفاده حداکثری از امکانات فضای مجازی گرفتیم. اولویت اول و آخر ما صیانت از سلامت هنرمندان، گروههای نمایشی و مخاطبان بود و تمام برنامهریزیهایمان را به این سمت سوق دادیم.
هیچ بخش جشنواره حضوری نیست
وی ادامه داد: امسال به دلیل بحران کرونا برخلاف دورههای گذشته مرحله ارزیابی و بازبینی اولیه را حذف کردیم و بازبینی را از مرحله اجرایی و در قالب بررسی طرحهای اجرایی و ایدههای خلاقانه هنرمندان و آثار مورد توجه قرار دادیم. همچنین تلاش کردیم از حضور و مشاوره هنرمندان متخصص و توانای این عرصه در بخشهای مختلف جشنواره بهره ببریم. امسال هیچ بخش جشنواره جنبه حضوری و فیزیکی ندارد و تمام بخشها در بستر فضای مجازی برگزار میشود البته درست است که لذت تماشای آثار به صورت زنده را نخواهیم داشت اما امیدواریم در فضای مجازی هم شاهد استقبال و شور و هیجان مخاطبان باشیم.
دبیر اجرایی جشنواره با اشاره به اینکه حضور هنرمندان روی صحنه در این شرایط یک ایثار بزرگ است، بیان کرد: صمیمانه و صادقانه از حضور این هنرمندان و انرژی غیرقابل وصفشان سپاسگزارم. امسال اولویت اصلی مال پرداخت کمک هزینه به گروهها بود که با حمایت انجمن هنرهای نمایشی و مدیرکل هنرهای نمایشی اتفاق افتاده که تا امروز قسطهای اول را تقدیم دوستان کردیم و با توجه به تورم موجود و بالا رفتن قیمت متریال آثار قرار شد قسط مجددی را برای پیش تولید عروسکها و تولید آثار قبل از انتخاب نهایی در نظر بگیریم که برای اولین بار اتفاق افتاده است. در این دوره تلاش کردیم صرفهجویی و مدیریت کنیم و هزینهها را تنها به مواردی که به هنرمندان و آثار نمایشی ربط پیدا میکند اختصاص دادیم و در بقیه موارد که مربوط به فعالیت ستاد اجرایی میشود، صرفهجویی کردهایم.
وی یادآور شد: در این دوره توجه ویژهای به امر پژوهش و آموزش مد نظر قرار گرفته است و خوشبختانه توانستیم کارگاههای آموزشی مجازی موفقی را برگزار کنیم که با استقبال خوبی روبرو شدند. ۴ نشست تخصصی نیز به صورت مجازی برگزار شده است که این نشستها ضبط شدهاند و به زودی برای مخاطبان قابل استفاده خواهند بود.
حاجیان متذکر شد: سایتهای تیوال، هاشور و نمایش نت در کنار تلویزیون تئاتر ایران با ما در پخش مجازی آثار همراهی دارند. همچنین امسال سه کتاب تخصصی با عنوان «راهنمای عملی بازی دهندگی عروسک»، «تئاتر عروسکی در نظریه و عمل» و مجموعه مقالات یورکفسکی سه کتابی خواهند بود که در ایام جشنواره شاهد رونمایی و انتشارشان خواهیم بود. در جشنواره امسال برای پاسداشت و تجلیل از هنرمندان عرصه عروسکی پاسداشتی را از ایرج محمدی خواهیم داشت و در کنار ایشان از محمد حسن ابویی به جهت تلاشهای بی وقفه در جهت آموزش نمایش عروسکی و توجه به عروسکهای ملی ایران قدردانی خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: امسال چون بخش پاتوق کودکان و نوجوانان را نداشتیم مسابقهای را تدارک دیدیم که کودکان و نوجوانان با همراهی والدینشان و استفاده از متریال موجود در خانه شان عروسک مبارک را بسازند و با آن قطعه کوتاه نمایشی را تولید و برای ما ارسال کنند. سوق داده شدن به اجبار جشنواره به سمت فضای مجازی برای ما محدودیتی به وجود آورد که ما به عنوان یک فرصت به آن نگاه کردیم. از این رو آثار جشنواره به شیوهای حرفهای و با کیفیت تصویربرداری شده که قابلیت در اختیار گذاشتن مخاطبان در فضایی غیر از جشنواره را هم به وجود آورده است. نمایش عروسکی متاسفانه از کمبود اجرای عمومی و نداشتن استمرار اجرای عمومی در طول سال رنج میبرد و اگر نمایش عروسکی ایران میخواهد به جایگاهی که شایستهاش است، برسد و مورد اقبال عمومی قرار گیرد باید در طول سال استمرار اجرای عمومی در تهران و در کل کشور داشته باشد. با صحبتهایی که با آقای آشنا داشتیم امیدواریم که نمایشهای جشنواره بتوانند در طول سال اجرای عمومی در کل کشور داشته باشند.
پخش فیلمتئاترها از چهار سامانه برخط
حسن زاده نیز در ادامه توضیحاتی درباره جدول اجراهای جشنواره و پخش فیلم تئاترها از پلتفورم های هاشور، تیوال، نمایش نت و تلویزیون تئاتر ایران ارائه داد و گفت: همچنین کدهای برای دیدن آثار جشنواره در اختیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی قرار خواهیم دادیم تا کودکان و نوجوانان و مخصوصاً کودکان بیمار یا کودکان خاص بتوانند مخاطب نمایشهای عروسکی جشنواره باشند و این سازمانها و نهادها هم قرار است در این مسیر کنار ما باشند. ما به حمایت هنرمندان و چهرههای شناخته شده هنری برای تبلیغ و دعوت مردم برای دیدن آثار جشنواره نیازمندیم که قرار است این دوستان در این راه همراه ما باشند. بخشی از نمایشهای جشنواره برای همه مردم ایران به صورت رایگان قابلیت دیدن دارند و بخشی دیگر با حداقل قیمت بلیت ممکن یعنی ۸ هزار تومان قابلیت خرید و دیدن دارند.
در بخش دیگر این نشست رسانهای حاجیان با اشاره به اینکه تبلیغات محیطی و مجازی نقش پررنگی در دیده شدن هر رویداد خواهند داشت، عنوان کرد: تمام تلاشمان را با حمایتهای مدیر کل هنرهای نمایشی میکنیم که تا پایان جشنواره با همه گروههای نمایشی حاضر در این رویداد تسویه شود و تا امروز هم قسط اول را به گروهها پرداخت کردهایم. امسال ۵۷ اثر در جشنواره حضور دارند که ۲۹ اثر از تهران و ۲۸ اثر از شهرستانها در جشنواره هستند که حضور کارهایی خارج از مرکز که تقریباً نیمی از آثار را در بر میگیرد، جالب توجه است به طوری که شاهد اجرای نمایشهایی از ۱۶ استان کشور خواهیم بود.
حاجیان درباره میزان بودجه این دوره از جشنواره توضیح داد: بودجه جشنواره براساس برآوردی که داده شده نزدیک به ۲ میلیارد تومان است که تلاشمان این است بیشترین درصد از این مبلغ به سمت تولید آثار، اختصاص کمک هزینه و هنرمندان حاضر در جشنواره سوق داده شود. همچنین تصمیم به برگزاری کامل جشنواره در بستر فضای مجازی از طرف ستاد جشنواره گرفته شد و از ابتدا این اتفاق را برنامهریزی کرده و گروهها را در جریان گذاشته بودیم اما با رایزنی که با قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی داشتهایم تلاشمان این است که به تمام آثار امکان اجرای عمومی داده شود.
دبیر اجرایی جشنواره یادآور شد که همه نمایشهای جشنواره در تمام طول برگزاری این رویداد قابلیت دیدن دارند نه اینکه تنها در محدوده زمانی خاصی پخش شوند.
وی از قابلیت پخش نمایشهای جشنواره از شبکههای مختلف سیما خبر داد و اعلام آمادگی کرد که این آثار میتوانند در طول برگزاری جشنواره از شبکههای مختلف پخش شوند.
حاجیان در پایان با اشاره به اینکه تمامی مبلغ فروش بلیت آثار در فضای مجازی به خود گروههای شرکت کننده تعلق میگیرد، عنوان کرد: تمامی فیلم آثار، با کیفیت خوب و قابل قبول ضبط شدهاند و انجمن هنرهای نمایشی ایران هم این امکان را دارد که آثار را در طول سال در بستر فضای مجازی برای ارائه به مخاطبان در اختیار پلتفورم ها قرار دهد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5469/22151/87666
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5469/22151/87667
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5469/22151/87668
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5469/22151/87669
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5469/22151/87670
|
عناوین این صفحه
- آینده خانه پدری جلال آل احمد و خبری تازه
- فیلم کوتاه «تاسها» آماده حضور در جشنواره های بین المللی شد
- اجراهای اینترنتی موسیقی فجر تمام شد
- مهدی کوشکی: بدون تئاتر بدن درد میگیریم
- جزئیات هجدهمین جشنواره تئاتر عروسکی «مبارک»