|
اهدای جایزه نقدی به فیلم برگزیده جشنواره سینمای ایران در شانتیئی
به نقل از روابط عمومی جشنواره سینمای ایران در شانتیئی، سید وحید یعقوبی مدیر امور هنری، فرهنگی و روابط بین الملل با ایران جشنواره سینمای ایران در شانتیئی واقع در شمال پاریس، از اهدای جایزه ۲ هزار یورویی به فیلم برگزیده جشنواره سینمای ایران در شانتیئی خبر داد.
وی درباره این جشنواره توضیح داد: پس از انتشار فراخوان و دریافت فیلم ها، هفت اثر از میان آثار ارسالی انتخاب می شود و با زیرنویس و حضور کارگردانان اثر در جشنواره نمایش داده می شود. اعضای هیأت داوران این جشنواره شامل افراد باسابقه و معتبری در سینمای ایران و جهان می شود که در ادامه چند نفر از آن ها را معرفی می کنم.
یعقوبی بیان کرد: رییس ایرانی هیات داوران به عهده ابوالفضل جلیلی از فیلمسازان کشورمان در ایران و فرانسه و رییس فرانسوی هیات داوران هم فردریک بونو رییس سینماتک فرانسه است. سینماتک فرانسه از مشهورترین نهادهای سینمایی کشور فرانسه به شمار می آید که ماموریت اصلی آن حفظ و آرشیو آثار و ابزار مرتبط با سینما است. این مجموعه با آرشیو بسیار معتبر مستندی که دارد یکی از بزرگترین آرشیوهای هنر هفتم در جهان است.
وی ادامه داد: کریستف تاردیو نیز عضو دیگر هیات داوران این فستیوال است که در حال حاضر رییس کاخ اعظم شانتیئی و پیش از این هم رییس CNC مرکز ملی سینمای فرانسه بوده است. ماری ماسمونتی رییس اتحادیه تولید کنندگان مستقل سینمای فرانسه و سارا دروآ از دیگر اعضای هیات داوران جشنواره هستند. سارا دروآ در حال حاضر سردبیر نشریه فرانسوی «فیلم فرانسه» است که این نشریه اولین مجله اینترنتی تخصصی سمعی بصری فرانسه در حوزه اطلاعات دیجیتال و اخبار تخصصی و عمومی حوزه سینما در فرانسه به شمار می آید. در مجموع حضور چنین افرادی در جشنواره به عنوان داور، به کارگردانان آثار منتخب، فرصت توزیع در بازار فیلم و نمایش آن در سینمای فرانسه را فراهم می کند.
مدیر امور هنری، فرهنگی و روابط بین الملل با ایران جشنواره سینمای ایران در شانتیئی اظهار کرد: علاوه بر حضور این افراد معتبر بین المللی، در جشنواره سینمای ایران در شانتیئی شاهد حضور افراد برجسته کشورمان مثل پژمان معمارزاده هنرمند ایرانی- فرانسوی به عنوان رییس ایرانی این جشنواره هم هستیم. ضمن اینکه در برگزاری این جشنواره نهادهای معتبر سینمایی، سمعی و بصری از فرانسه و دانشگاه سوربن و کمپانی های فیلمسازی ایرانی چون اول فیلم میلاد، فراسوی اوج انتظار، تندیس نقره ای، فانوس دریا و هفت هنر ماندگار با ما مشارکت کردند.
یعقوبی درباره جوایز و اهدای آنان به برگزیدگان جشنواره توضیح داد: همانطور که در فراخوان و بیانیه مطبوعاتی آن آمده در این جشنواره سه جایزه و تقدیر خواهیم داشت که جایزه رسمی و اصلی توسط هیات داوران به فیلم منتخب اعطا و در کنار آن از فیلم برتر به انتخاب تماشاگران و نیز فیلم منتخب توسط دانشجویان رشته سینمای دانشگاه سوربن تقدیر خواهد شد. فیلم برتر جشنواره، جایزه نقدی دو هزار یورویی را دریافت میکند که این جایزه در راستای ترغیب سینماگران به خصوص کاگردانان جوان ایرانی برای شرکت در جشنواره است. تقدیر از فیلم برتر هم همراه با اهدای یک اثر هنری از اتین ژاکوبی مجسمه ساز معروف شانتیئی نیز همراه خواهد بود.
مدیر امور هنری، فرهنگی و روابط بین الملل با ایران جشنواره سینمای ایران در شانتیئی گفت: نکته مهمی دیگری باید از آن یاد کنم این است که یکی از سیاست های اصلی مسئولین و دست اندرکاران جشنواره علاوه بر به نمایش تصویر نوین از ایران و معرفی نسل جدید سینماگران ایرانی، استقبال از حضور بانوان کارگردان ایرانی در جشنواره است که خوشبختانه، در سال های اخیر این حضور در ایران و جشنواره معتبر داخلی و خارجی رشد فزاینده ای داشته و امیدواریم روز بروز هم بهتر شود.
یعقوبی در پایان اشاره کرد: علاوه بر بخش رقابتی جشنواره، یک بخش غیررقابتی برای فیلم های کوتاه هم در نظر گرفته شده است که ریاست این بخش به عهده حسن نمازی از سینماگران کشورمان است. امیدواریم بتوانیم در سال های آینده بخش فیلم کوتاه و فیلم های مستند هم به بخش رقابتی جشنواره اضافه کنیم. نکته آخر هم این که در طول برگزاری جشنواره هم برنامه ها و نشست های جانبی برای معرفی فرهنگ و هنر ایرانی و نیز سینمای کشور مان تدارک دیده شده که جزئیات برگزاری آن ها در آینده اطلاع رسانی می شود.
فراخوان جشنواره سینمای ایران در شانتیئی چندی پیش منتشر شد و علاقمندان به شرکت در این جشنواره می توانند با مراجعه به سایت جشنواره به آدرس chantilly-iff.com علاوه بر کسب اطلاعات بیشتر به صورت آنلاین و یا از طریق ایمیل اقدام به ثبت نام و شرکت نمایند. جشنواره سینمای ایران در شانتیئی به ابتکار مرکز «ایران و فرانسه» و با همکاری شهرداری شانتیئی و مجموعه کاخ تاریخی شانتیئی و چندین نهاد دیگر فرانسوی از ۱۳ الی ۱۶ آبان ماه سال ۱۴۰۰ در کشور فرانسه برگزار خواهد شد. این جشنواره دومین تجربه این مرکز در برگزاری فستیوالی مستقل و مختص سینمای ایران در فرانسه است. آذر ماه سال گذشته هم جشنواره فیلم های ایرانی در ویتره برگزار شد.
روایت ایرانی از مملینگ؛
آیدین آغداشلو در موزه بروژ بلژیک
موزه بروژ بلژیک در چهار ماه اخیر، میزبان اثری از آیدین آغداشلو بود که ۴۲ سال پیش با الهام از مملینگ خلق شده است.
به گزارش امتیاز؛ «مملینگ امروز» عنوان نمایشگاهی بود که برای اولین بار به تاثیرگذاری گسترده هانس مملینگ، از مهمترین نقاشان سبک بورگوندی بروژ، بر روی هنر معاصر پرداخت.
در این نمایشگاه گروهی که طی چهار ماه اکتبر تا فوریه ۲۰۲۱ به تماشا بود به جز اثر آیدین آغداشلو، آثاری از جوزف کوسوت، از بنیانگذاران هنر مفهومی، کهینده وایلی نقاش سیاهپوست آمریکاییِ پرتره رسمی باراک اوباما، هنرمند بلژیکی دیوید کلربوت و هنرمند سوری-آمریکایی دایانا الحدید به نمایش در آمد.
این پنج هنرمند با نگاهی اقتباسی به آثار مملینگ، گفتمانی تاریخمحور را با این نقاش قرن ۱۵ میلادی اروپا برقرار کردهاند.
اثر به نمایش درآمده از آیدین آغداشلو در این نمایشگاه «سالهای آتش و برف ۱» نام دارد که روی جلد کتاب نمایشگاه جای گرفت.
این کار از مجموعه خاطرات انهدام در سال ۱۳۵۷ خلق شده است، این تابلو با تکنیک گواش روی مقوا، ۵۹ در ۷۹ سانتیمتر پدید آمده و به مجموعه بنیاد فرجام در دوبی تعلق دارد.
میشل دِویلد، کیوریتور نمایشگاه در کتاب این رویداد نوشته است:
«آیدین آغداشلو مجموعه خاطرات انهدام خود را در اواخر دهه ۱۹۷۰ شروع کرد؛ دورانی همراه با تحولات سیاسی-اجتماعی و ناآرامی در ایران. به همین دلیل میتوان استفاده آغداشلو از نقل قولها و ارجاعات تاریخی را واکنشی به بستر سیاسی آن دوره دید. اما ما خوانش دیگری را دنبال میکنیم: ازآنِخودسازی و ساختارشکنی آغداشلو فراتر از جنبشهای ضدفرمالیستی، استفاده طعنهآمیز از سیمولاکرا [اثر هنری] یا نقد یک کانتکست خاص میرود. آغداشلو با دقت اثر یک هنرمند برجسته تاریخی را − با دقت و احترامی کمنظیر − بازسازی میکند و بعد آن را تغییر داده ومخدوش میکند تا بدین وسیله قدرت حاکمان، زوال فرهنگ و میراث ارزشمند آنان را مورد پرسش قرار دهد.»
گفتنی ست این نمایشگاه توسط ملکه بلژیک، ماتیلده ماری کریستین، افتتاح شد.
در گفتگو با دو هنرمند مطرح شد
این جماعت تا پایان این دولت صاحب خانه میشوند؟
به گزارش ایسنا، صحبت از نمایشگران عروسکی است؛ هنرمندانی که شاید تنها جرمشان این است که ابزاری بیش از دیگر همکارانشان دارند؛ ابزاری به نام عروسک با تمام تعاریفی که دارد. آنان همه حرفهای مگو، رویاها، ترسها یا تخیلات آدمیان را به کمک عروسکها یا اشیاء روایت میکنند. هنر بزرگ آنان در جانبخشی به اشیایی بیجان است تا جایی که مخاطب آن چنان این شی بیجان را باور میکند که با او به گریه و خنده میافتد.
نمونه اجراهای موفق نمایش عروسکی در مجموعههای شناخته شده تئاتر مانند تئاتر شهر کمشمار نیستند، نمایشهایی که با اقبال تماشاگران هم رو به رو شدهاند اما این اجراها مقطعیتر و موردیتر از آن است که بتواند به عنوان جریانی مستمر تلقی شود و همچنان این پرسش بزرگ وجود دارد که چرا نمایش عروسکی سختتر از دیگر گونههای نمایشی میتواند سالنی برای اجرا در اختیار بگیرد. این وضعیت سبب شده حیات این گونه نمایشی بیش از هر چیزی به جشنوارهای دو سالانه وابسته شود.
مدیر کل هنرهای نمایشی: تا پایان همین دولت فکری برای نمایشهای عروسکی میکنیم
همزمان با برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک، این موضوع را با قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی مطرح کردیم و از او پرسیدیم آیا در این زمینه خبر خوشی برای نمایشگران عروسکی دارد.
او در این گپ و گفت کوتاه، تلاشی را که حدود هشت سال پیش در دوره پیشین مدیریت خود در مرکز هنرهای نمایشی برای راهاندازی سالنی ویژه اجرای نمایشهای عروسکی انجام داده بود، یادآوری میکند و میگوید: دوره قبلی هم خیلی تلاش کردیم مکانی مختص نمایشگران عروسکی داشته باشیم و تا تامین منابع مالی آن هم پیش رفته بودیم ولی متاسفانه به نتیجه نرسید. همچنان معتقدم هر گونه نمایشی برای زنده و بالنده بودن خود، باید مکانی برای اجرا داشته باشد. در غیر این صورت جشنوارهها هم کارکرد خود را از دست میدهند. بنابراین جشنوارهها زمانی کارکرد درستی دارند که اجرای عمومی داشته باشیم و مردم آثار را ببینند و جشنواره تکمیلکننده جریان اجراهای عمومی باشد.
او درباره اختصاص مکانی برای اجرای عمومی نمایشهای عروسکی توضیح میدهد: باید بکوشیم مکانی را از مکانهای موجود برای این موضوع در نظر بگیریم یا اینکه شرایط جدیدی را فراهم کنیم. شخصا بسیار علاقهمند بودم مکان اجرای نمایشهای عروسکی به سرانجامی برسد و همانطور که برای فعالان حوزه کودک تالار هنر را داریم، برای اجراهای عروسکی هم مکانی ویژه داشته باشیم چراکه مخاطبان و علاقهمندان خاص خود را دارد.
مدیر کل هنرهای نمایشی با تاکید بر اینکه همه پیگیریهای لازم را در این زمینه انجام خواهد داد، میافزاید: میکوشیم در چند ماه باقی مانده از دولت فعلی، مکانی را تامین کنیم. مسلما تا پایان این دولت نمیتوان سالنی احداث کرد ولی باید یا از مکانهای موجود، استفاده کنیم این موضوع میتواند شامل سالنهای دولتی و خصوصی شود یا امتیاز ویژهای برای متقاضیان راه اندازی سالنهای جدید در نظر بگیریم .
او توضیح میدهد: بخش دولتی با یک سیاست تشویقی میتواند از مجموعههای خصوصی که به اجراهای عروسکی سالن میدهند، حمایت کند به این صورت که آنها به واسطه ارایه اجرا به نمایش عروسکی، از حمایت دولتی بهرهمند شوند.
آشنا اضافه میکند: همه تلاش و پیگیریمان را انجام میدهیم که این موضوع بعد از عید به نتیجه برسد. حتی اگر سالنهای زیر مجموعه دولت چنین امکانی ندارند، با حمایت از سالنهای خصوصی، این موضوع را به نتیجه میرسانیم یا اگر کسی درخواست راهاندازی سالن داشت، از او حمایت میکنیم که اجراهای عروسکی را در برنامه قرار بدهد. به هر حال باید مشوقهایی داشته باشیم که این موضوع بعد از یک دورهای به نتیجه برسد.
او در پایان تاکید میکند: ورود به ساخت و ساز یک مکان تازه چندان اثربخش نخواهد بود همچنانکه در دوره قبلی هم تجربه بدی بر جای ماند زیرا بودجهای را برای خرید یک مکان تازه تامین کردیم ولی به دلیل تعلل زیاد که بخشی از آن هم به خود من برمیگردد، این بودجه صرف امور دیگری شد.
مدیر مجموعه تئاتر شهر: عروسکی بودن، امتیاز منفی نیست
اما ابراهیم گلهدارزاده مدیر مجموعه تئاتر شهر درباره گله و شکایت نمایشگران عروسکی از اینکه در تئاتر شهر به آنان نوبت اجرا داده نمیشود و در پاسخ به این پرسش که آیا عروسکی بودن یک امتیاز منفی برای گروههای متقاضی اجراست، میگوید: تئاتر شهر، مهمترین تئاتر این شهر و محلی برای عرضه تئاتر معاصر ماست بنابراین نه تنها برای تئاتر عروسکی امتیاز منفی قائل نیستیم که از قضا برای اجرای نمایشهای خوب عروسکی اشتیاق و علاقه هم داریم.
او ادامه میدهد: با دبیر اجرایی جشنواره نمایش عروسکی صحبتی داشتهام که کارها بررسی شود و شرایط به نحوی پیش برود که بتوانیم در تئاتر شهر هم میزبان برخی از نمایشهای عروسکی باشیم.
گله دارزاده اضافه میکند: برای اجرای نمایشهای عروسکی در تئاترشهر نه ممنوعیتی قائل هستیم و نه چنین محدودیت و ممنوعیتی را قبول داریم. البته برای اجرای نمایشهای کودک سالنی تخصصی وجود دارد ولی نمایش عروسکی الزاما برای گروه سنی کودک نیست و مخاطب همیشگی تئاتر شهر میتواند کار عروسکی هم ببیند. همچنانکه پیش از این هم نمایشهای عروسکی در این مجموعه اجرا شدهاند.
انتصاب اعضای شورای سیاستگذاری و هماهنگی ششمین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی
با حکم رییس جهاد دانشگاهی، اعضای شورای سیاستگذاری و هماهنگی ششمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی(فردا) منصوب شدند.
به گزارش امتیاز، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی طی حکمی، دکتر عیسی علیزاده، دکتر محمدرضا پورعابدی، پرویز کرمی، بهزاد رشیدی، محمد حمیدی مقدم، محسن یزدی، سید احمد رسولینژاد، دکتر روحالله حسینی، کسری نوری، صدیقه ببران، سید جمال هادیان طبایی زواره، قاسم بینیاز و محمدحسن ترابی را به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری و هماهنگی ششمین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) منصوب کرد.
براساس این گزارش، علاوه بر این افراد که هریک نماینده یک دستگاه و سازمان مرتبط با موضوع جشنواره فردا از جمله جهاد دانشگاهی، مجلس شورای اسلامی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارتخانههای صنعتی کشور هستند، دکتر محمدمهدی رحیمیان به عنوان نماینده جامعه عکاسی، علی خسروی به عنوان نماینده انجمن کارگردانان سینمای مستند ایران و همچنین یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن تهیهکنندگان سینمای مستند ایران نیز عضو این شورا هستند تا ضمن تعیین سیاستهای این رویداد ملی، هماهنگیهای بین دستگاهی برای برگزاری و تاثیرگذاری بیشتر این جشنواره انجام شود.
گفتنی است، جشنواره فردا با اهدافی همچون «کمک به توسعه صنعت و فناوری کشور»، «کمک به فرهنگ مستندسازی تصویری در کشور»، «معرفی و نمایش فعالیتها و دستاوردهای بخشهای مختلف فناوری و صنعتی کشور»، «ارتقاء غرور ملی و تقویت روحیه خودباوری به ویژه در بین جوانان» و «ایجاد ارتباط و همافزایی بین مراکز صنعتی و هنرمندان» و به دبیری بهزاد رشیدی برگزار میشود.
اخبار
بازدید علیرضا رضاداد از استودیو هورخش
علیرضا رضاداد با حضور در استودیو هورخش از مراحل تولید انیمیشن، کمیک و بازی در این استودیو بازدید کرد.
به گزارش امتیاز، مشاور ارشد سازمان سینمایی عصر دیروز، دوشنبه 11 اسفند از استودیو هورخش بازدید کرد و از نزدیک در جریان تولیدات جدید این استودیو قرار گرفت. در این دیدار اشکان رهگذر، مدیرعامل استودیو هورخش و آرمان رهگذر، مدیر سرمایه انسانی این استودیو توضیحاتی در خصوص دستاوردهای این استودیو در زمینه تولید انیمیشن، انتشار کمیک، طراحی بازی، پخش جهانی این محصولات و ورود به حوزه آموزش انیمیشن ارائه دادند. استودیو هورخش که علیرضا رضاداد از آن بازدید کرد، سابقه چهارده سال فعالیت در حوزه انیمیشن را در کارنامهاش دارد. انیمیشن سینمایی «آخرین داستان»، اولین انیمیشن بلند سینمایی هورخش است که تاکنون موفق به دریافت 15 جایزه ملی و بینالمللی شده و در ایران و بیش از 32 کشور به اکران درآمده است. همچنین این انیمیشن، اولین انیمیشن سینمایی ایرانی بود که در فهرست انیمیشنهای واجد شرایط رقابت در اسکار 2020 قرار گرفت. گفتنی است این استودیو ایرانی سابقه ساخت بیش از 11 انیمیشن کوتاه، سه مجموعه انیمیشنی، حدود 20 موزیک ویدیو، انتشار هشت کمیک و طراحی و ساخت 5 بازی را دارد و به تازگی با راهاندازی مدرسه آنلاین، وارد حوزه آموزش انیمیشن و کمیک شده است. استودیو هورخش در هفتمین جشنواره پویانمایی تهران به دلیل تولیدات خلاقانه و متفاوت موفق به دریافت جام سفالین؛ جایزه ویژه انجمن بینالمللی فیلمساز انیمیشن (آسیفا) شد.
«گردههای معلق شیرینی» تابستان 1400 کلید میخورد
علی عبدالهزاده فیلم بلند سینمایی «گردههای معلق شیرینی» را تابستان ۱۴۰۰ جلوی دوربین میبرد.
به گزارش امتیاز، علی عبدالهزاده درباره فیلم بلند سینمایی «گردههای معلق شیرینی» توضیح داد: این فیلم، یک درام اجتماعی درباره قضاوت وپنهانکاریهای پیچیده آدمها است و پنج بازیگر اصلی دارد که بیشتر آنها از میان چهرههای مطرح بازیگری انتخاب خواهند شد و قرار است یکی دوچهره جدید هم با این فیلم معرفی شود. بر این اساس، فیلم بلند سینمایی «گردههای معلق شیرینی» پس از اخذ پروانه ساخت، اواخر خرداد و تابستان ۱۴۰۰ در لوکیشنهای متنوع جلوی دوربین خواهد رفت. از آثار پیشین این کارگردان میتوان به فیلم «گلچادر» (از آثار پرحضور در فستیوالهای جهانی)، «این خانه مرد ندارد»، «دبلیوسی»، «خانمخانم»، «آقاقا» و... اشاره کرد.
داوران سومین جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش معرفی شدند
سعید اسدی،آرش دادگر و نادر فلاح آثار راه یافته به سومین جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش را داوری میکنند.
به گزارش امتیاز، سعید اسدی،آرش دادگر و نادر فلاح نمایشهای ساحلی و کافه ای در سومین جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش را داوری میکنند.لازم به ذکر است که بخش کافهای به دلیل پاندمی کرونا به صورت پخش فیلم آثار برگزار میشود. جشنواره تئاتر کوتاه کیش با حمایت سازمان منطقه آزاد کیش سومین دوره جشنواره را از ۱۳ لغایت۱۵ اسفندماه۱۳۹۹ با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار می کند.سومین جشنواره تئاتر کوتاه کیش با دبیری عباس نجاری در سه بخش مسابقه نمایشهای کافهای، ساحلی و طرحها و ایدههای اجرایی مکتوب برگزار می شود. این جشنواره با هدف تلاش برای گسترش، حمایت و تقویت جایگاه تئاتر محیطی و تئاتر کوتاه، هویت بخشی به نمایش های کافه ای و ساحلی حمایت از گونه ها و اشکال مختلف اجرایی تولید و حمایت از طرح ها و ایده های خلاق نمایشی در جزیره کیش برگزار می شود
اخبار
حبیب اسماعیلی مطرح کرد؛
«سینما»هنوز نمرده است
حبیب اسماعیلی مدیر دفتر پخش رسانه فیلمسازان مولود درباره اکران نوروزی بیان کرد: هرچند همه ما آرزو داریم که ویروس کرونا از بین برود ولی در این یک سال با این شرایط کرونایی زندگی کردیم و ابعاد مختلف آن را دیدیم بنابراین میدانیم این شرایط ادامه دار است و همچنان باید پروتکلها را رعایت کنیم به همین ترتیب سینما هم باید فعالیت خود را داشته باشد.
این تهیهکننده سینما افزود: اسفندماه سال گذشته با شیوع کرونا، اکران فیلمها متوقف شد و فیلمهای متقاضی چندان متضرر نشدند چون اکران نشدند. البته به هر حال سرمایه همان فیلمها هم راکد ماند و مشخص نیست چه زمانی شرایط درست شود. بعد از عید که ستاد کرونا اعلام کرد این وضعیت همچنان ادامه دارد با رایزنیهایی که با تهیهکنندگان و پخشکنندگان انجام گرفت، قرار شد چند فیلم اکران شوند در این جریان چند فیلم به نمایش گذاشته شد اما واقعاً صدمه دیدند. مثلاً همه پیشبینی میکردند که «شنای پروانه» ساخته محمد کارت فروش بسیار خوبی داشته باشد اما در شرایط کرونایی فروش چندانی نکرد. این در حالی است که سینماگران و سینماداران دوست دارند این چرخه ادامه داشته باشد چون سینما نمرده و در ورای این تعطیلیها، بیکاری و قطع ارتباط تماشاگر با سینما وجود دارد. پس ما هم مثل تمام دنیا باید خودمان را با شرایط کرونا وفق دهیم.
برای جبران خسارتهای بعدی، پیشبینی کنیم
وی افزود: طی جلساتی که با کانون پخشکنندگان و انجمن سینماداران داشتیم به این موضوع اشاره کردیم که دولت در بحرانهای مختلف خسارتها را پرداخت میکند، پس بهتر است پیشبینیهایی درباره سینما هم داشته باشد تا اگر اکران فیلمها شدند، در صورت سیر صعودی کرونا و تعطیلی سینما، این خسارات برطرف شود. البته در این باره به توافقات ضمنی هم رسیده و درصدهایی را هم مشخص کردهایم که اگر چنین اتفاقی رخ داد دولت هم کمک کند.
این تهیهکننده تأکید کرد: اگر این توافقات به صورت کامل حاصل شود فکر میکنم تهیهکنندگان هم حاضر به اکران فیلمهای خوب شوند. در این چند وقت هرچند سینماها فعالیت داشتهاند اما به دلیل عرضه نشدن فیلمهای خوب، استقبالی از سینماها نشده است از سوی دیگر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر نشان داد که تماشاگر راغب است که به سینما برود پس باید فیلم خوب داشته باشیم.
اسماعیلی با بیان اینکه سینماها به لحاظ رعایت پروتکلهای بهداشتی مکانهای امنی هستند، اظهار کرد: مردم خسته شدند و نیاز به تفریح دارند بنابراین اگر طرحهای حمایتی وجود داشته باشد سینماگران و سینماداران آمادگی اکران را پیدا میکنند.
وی تأکید کرد: ما این ترس را داریم که ممکن است در میانه اکران با افزایش روند ابتلا، ستاد کرونا تصمیم به تعطیلی سینماها بگیرد، در این صورت فیلمها دوباره ضربه میخورند به همین دلیل باید راهکاری برای این امر اندیشیده شود. هر روز ویروس جدیدی پدیدار میشود و کرونا همه محاسبات را بر هم ریخته بنابراین این امکان وجود دارد که سینماها در میانه راه تعطیل شوند. ما در یک سال گذشته تجربه سوختن و قربانی شدن فیلمها را داشتیم به همین دلیل صاحبان آثار دوست دارند راهکاری وجود داشته باشد و کمکی به آنها شود.
صداوسیما از سینما حمایت کند
مدیر دفتر پخش رسانه فیلمسازان مولود بیان کرد: در این یک سال گاهی ستاد کرونا دستور به تعطیلی اماکنی داده اما سینما جزو آنها نبوده با این وجود مردم تصور میکردند سینماها هم تعطیل شدند. به نظرم در چنین شرایطی رسانهها به ویژه صداوسیما باید از سینما حمایت کنند، نباید شرایطی را پیش بیاوریم که سرمایهگذاران بخش خصوصی به سراغ دلالی، خرید و فروش سکه و ملک بروند بلکه باید کاری کنیم که در همین سینما بمانند. صدا و سیما و شهرداری میتوانند در زمینه تبلیغات بسیار کمککننده باشند مثلاً صدا و سیما حداقلِ میتواند اعلام کند که سینماها فعالیت دارند.
وی بیان کرد: سینماها صدها پرسنل دارند که اگر بیکار شوند مشکل فزآیندهای به وجود میآید، برخی از این پرسنل که از کار بیکار شدند این روزها یا حقوق بیمه بیکاری را میگیرند یا مشغول انجام کارهایی هستند که در شأنشان نیست بنابراین باید دست به دست هم بدهیم تا از این بحران گذر کنیم.
اسماعیلی در بخش دیگر از صحبتهایش با اشاره به محدودیت اکرانها تا ساعت ۱۸ توضیح داد: وقتی سینماها باز هستند محدودیت تا ساعت ۱۸ واقعاً معنایی ندارد. خیلی از افراد بعد از ساعت ۱۸ از کار فراغت پیدا میکنند که با این محدودیت امکان تماشای فیلمها را از دست میدهند بنابراین برداشتن این محدودیت یکی از خواستههای ما در جلسات بوده است، کرونا که روز و شب نمیشناسد پس این محدودیت چندان معنایی ندارد.
تنها راه حل زنده ماندن سالن های قدیمی به روایت یک سینمادار
محمد قاصد اشرفی درباره وضعیت و سرنوشت سینماهای قدیمی که یکی دو سالن بیشتر ندارند و به نظر میرسد در بحران کرونا بیش از گذشته در معرض تعطیلی قرار گرفتهاند بیان کرد: درباره این موضوع کمی برداشتها اشتباه است چون خیلی از این سینماها در چند سال اخیر فعالیت خود را تا حدودی داشتهاند ولی در شرایط فعلی تقریباً بیشتر سالنها در حال تعطیلی هستند نه فقط سینماهای قدیمی یا با یک سالن. دلیل آن هم این است که فیلمی برای اکران نداریم و نمیدانم چرا ماجرای سینماهای تک سالنه اینقدر پررنگ شده است، زیرا هر سالنی به اندازه ظرفیت خود فروش میکند. یک سینما ممکن است ۱۴ سالن داشته باشد و میزان فروش آن به همان اندازه است. یک سینما هم ممکن است فقط یک سالن داشته باشد و به همان اندازه ظرفیت خود فروش میکند.
او افزود: خیلی از سینماها مثل استقلال و قدس مجهز شده و فروش خوبی هم داشتند، اما الان مسئله، نبود فیلم است. در این باره در ستاد کرونا سازمان سینمایی حمایتهایی بویژه برای اکران نوروزی در نظر گرفته شده و امیدواریم برای این نوبت اکران چند فیلم خوب به سینماها بیایند.
وی درباره اینکه اینکه آیا راهکاری وجود ندارد تا سینمایی همچون «عصر جدید» تعطیل نشوند، با تاکید براینکه دولت باید حمایت کند گفت: درباره سینما عصر جدید باید بگویم که مالکان این سینما نامهای را برای تقاضای تغییر کاربری به وزارت ارشاد فرستادهاند، چون سینما فروش و سوددهی نداشت و برخی ماهها حتی ضرر هم پرداخت میکردند. به هرحال هزینه آب و برق و گاز و کارکنان مجموعه کم نیست و در مجموع هزینه نگهداری سینما را بالا میبرد. بخش خصوصی مگر چقدر توان دارد که بتواند یک سینمای قدیمی را نگهداری کند و اگر حمایتهای درستی با هدف حفظ این سینماها صورت بگیرد، می توان امیدوار بود که تعطیلی برای سینماها رخ ندهد. اشرفی اضافه کرد: البته میتوان پیشبینی کرد که چنین روندی برای خیلی دیگر از سینماها تکرار شود چون از سینما استقبال نمیشود و آن هم به این دلیل است که فیلم خوب برای اکران نداریم.
در ماههای گذشته که سینماها تعطیل بودند، خبرهایی شنیده میشد از اینکه صاحبان برخی سینماها به ویژه آنهایی که تک منظوره بوده و با یکی دو سالن فعالیت داشتند، به فکر تعطیلی، فروش یا حتی تغییر کاربری افتادهاند و این مسئله درباره چند سینمای قدیمی تهران بیشتر مطرح بود.
آذرماه همین امسال خبر حکم تخریب سینما ایران در لالهزار سر و صدای زیادی به پا کرد و هنوز معلوم نیست سرانجام این سینمای قدیمی چه میشود. سینما گلریز هم که در محله یوسف آباد واقع شده و در ابتدا پاتوق فعالیتهای هنری مهین و مصطفی اسکویی بوده و بیش از ۶۰ سال قدمت دارد، به دلیل اختلاف میان مالک و صاحب سرقفلی پلمب شده و احتمال تعطیلی و تخریب یا تغییر کاربری آن نیز وجود دارد.
مدتی قبل سینما بولوار در بولوار کشاورز هم که زمانی یکی از سینماهای مدرن تهران بوده تغییر کاربری پیدا کرده و به مرکز همایشهای دانشگاه علوم پزشکی تهران تبدیل شده است.
برخی کارشناسان معتقدند به روز نبودن تجهیزات این سینماها که خرج زیادی هم خواهد داشت، سبب تعطیلی سینماهای قدیمی میشود، اما برخی هم معتقدند سلیقه علاقهمندان به سینما در انتخاب سالن تغییر کرده ضمن اینکه بهانه سینما رفتن هم دیگر مثل گذشته نیست و مردمی که صرفا برای رفتن به سینما و تماشای فیلم از منزل بیرون بروند خیلی کم شده است. با این حال اشرفی میگوید اگر فیلم خوب اکران شود سالنهای قدیمی هم به اندازه ظرفیت خود فعال خواهند شد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5474/22190/87860
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5474/22190/87861
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5474/22190/87862
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5474/22190/87863
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5474/22190/87864
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5474/22190/87865
|
عناوین این صفحه
- اهدای جایزه نقدی به فیلم برگزیده جشنواره سینمای ایران در شانتیئی
- آیدین آغداشلو در موزه بروژ بلژیک
- این جماعت تا پایان این دولت صاحب خانه میشوند؟
- انتصاب اعضای شورای سیاستگذاری و هماهنگی ششمین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی
- اخبار
- اخبار