|
انجمن صنفی تبلیغات تئاتر تشکیل میشود
پیرو تشکیل صنوف مستقل انجمن های زیر مجموعه خانه تئاتر، انجمن صنفی تبلیغات تئاتر تشکیل می گردد.
به گزارش امتیاز، این کانون تازه تاسیس که با عضویت فعالین عرصه رسانه و تبلیغات تئاتر، کمتر از دو سال است تشکیل و به مجموعه انجمن های خانه تئاتر اضافه گردیده است، در پی ایجاد تغییر روش در اساس کاربری موسسه فرهنگی و هنری خانه تئاتر و ایجاد صنوف مستقل رسمی با عناوین مشاغل هنری صاحب تعریف در بین حرفه های ثبت شده در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مراحل ایجاد تشکل صنفی مرتبط با حرفه تخصصی خود، یعنی ارتباطات، رسانه و تبلیغات در حوزه هنرهای نمایشی و تئاتر، پشت سر میگذارد.
بنا بر این گزارش، انجمن مذکور که به تازگی اقدام به اعمال تغییرات راهبردی در ساختار هیأت مدیره خود نموده است در نظر دارد تا رویه های اجرایی خود را شفاف سازی نموده و اعضای خود را در جریان روند امور تشکیل انجمن صنفی مورد نظر قرار دهد.
به همین منظور در گزارش ذیل قید شده است که طی انتخاباتی میان دوره ای مورخ ٩٩/١١/٢١ که در هیأت مدیره این کانون صورت گرفت، زینب لک بعنوان رئیس و محمد وفایی بعنوان نایب رئیس، با اکثریت آراء اعضای هیأت مدیره کانون مذکور، انتخاب گردیدند. شایان ذکر است، محمدعلی شمس اصل از عضویت در هیات مدیره، مستعفی و امیر قالیچی، عضو علی البدل اول، جایگزین وی گردید.
در ادامه، جهت تعیین وضعیت روند تشکیل انجمن سراسری روابط عمومی و تبلیغات تئاتر، بعنوان اهم موضوعات در دستور کار این کانون، طبق پیگیری های مستمری که از طرف هیأت مدیره با ترکیب جدید، از مسئولین مربوط در خانه تئاتر و وزارت کار انجام شد، و بی وقفه جریان امور دنبال گردید، نتیجتاً مشخص شد که درخواست تسلیمی به وزارت کار جهت تشکیل انجمن سراسری تحت عنوان روابط عمومی و تبلیغات تئاتر که در کمیسیون فراگیر فرهنگ هنر و رسانه مورخ ٩٩/٧/١، به بررسی کارشناسان این کمیسیون رسیده، مورد تایید واقع نشده و مردود اعلام شده است که مراتب طی نامه ای در تاریخ ٩٩/٧/۶ به اطلاع نمایندگان مربوط رسیده و پرونده مختومه گردیده است. اما با رایزنیها و پیگیریهای ایرج راد رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر با کمیسیون مربوط و تماسهای حضوری و شفاهی صورت گرفته رئیس جدید کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر با ایشان و نیز پیگیری های مستمر و بی وقفه با وزارت کار جهت احیا و به جریان انداختن مجدد درخواست تشکیل انجمن صنفی مربوط، نهایتاً در روز چهارشنبه مورخ ١٣ اسفند ٩٩ اعلام گردید که رویه یاد شده جهت تشکیل انجمن صنفی تبلیغات تئاتر با راهکار قانونی و در مسیر جدید دیگری، میسر شده و ممکن است. که بلافاصله مراحل اولیه آن توسط نماینده انجمن، انجام و باقی مراحل قانونی طی شده و در دست اقدام قرار گرفت.
در خاتمه این گزارش اضافه گردید که حال با این ترکیب اجرایی جدید و رویکردی متفاوت، هیأت مدیره کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر که عملکرد شفاف و صادقانه و صیانت از حقوق اعضاء را سرلوحه قطعی کار خود قرار داده است، تمام تلاش و ظرفیت خود را در فرصت کوتاه باقیمانده جهت جبران مافات و کاستی های پیشین، رفع موانع و تسریع در انجام امور جهت رفاه اعضای کانون و تشکیل انجمن صنفی مستقل فعال و پویا و با نشاط را با همکاری همگی اعضاء بکار خواهد بست.
تشریح جزئیات بخش بین الملل جشنواره موسیقی نی انبان
10 نوع نی انبان از 6 کشور دنیا در جشنواره نی انبان نواخته میشود
نخستین جشنواره موسیقی نی انبان با اجرای 10 نوع نی انبان از 6 کشور در منطقه آزاد کیش برگزار می شود.
به گزارش امتیاز، محسن شریفیان دبیر بخش بین الملل جشنواره نی انبان ضمن تشریح جزئیات این بخش گفت: اولین دوره جشنواره طبق برنامه ریزیهای قبلی قراربود در قالب ملی برگزار شود که ازهمان ابتدا پیشنهاد دادم که با توجه به مقارن شدن زمان برگزاری فستیوال با روزجهانی نی انبان میتوانیم با دعوت از نوازندگانی از سایرکشورها این رویداد موسیقایی را شاخص ترکنیم به نوعی که هم به نفع نوازندگان نی انبان کشورمان وهم به نفع مخاطبان این ساز باشد چرا که می توانند از طریق به تفاوتها و وجود انواع نی انبان پی ببرند که خوشبختانه این پیشنهاد مورد قبول واقع شد و ما شاهد برگزاری این جشنواره در سطح بین المللی هستیم.
وی ادامه داد: در اولین دوره ازجشنواره موسیقی نی انبان نوازندگانی ازکشورهای کرواسی، فرانسه، مجارستان، ایرلند، ترکیه و ایران درکنار هم اجراهایی خواهند داشت به طوری که مخاطبان شاهد حضور و اجرای 10 نمونه نی انبان در روزهای برگزاری جشنواره هستند.
دبیر بخش بین الملل نخستین جشنواره موسیقی نی انبان با اشاره به تجلیل از پیشکسوتان نی انبان در این جشنواره بیان داشت: عنوان پیشکسوت به معنی کهن سال بودن نوازندگان نیست بلکه ملاک ما اقداماتی است که نوازندگان این ساز برای شناسایی و معرفی این نی انبان انجام داده اند با در نظرگرفتن این مقوله از چند تن نوازنده برجسته نی انبان در این دوره تجلیل خواهیم کرد.
این نوازنده نی انبان با اشاره به اینکه هدف اصلی جشنواره گفتمان موسیقیایی بوده ، افزود: هر کشوری نی انبان مخصوص خودش را با صدا دهی و لحن خاص دارد و نمی توان هیچ کدام را با نی انبان کشوری دیگر مقایسه کرد بر این اساس نمی توانستیم جشنواره را رقابتی برگزار کنیم .درواقع هدف رقابتی نبوده بلکه می خواستیم دور هم جمع شویم و با سازهایمان گفتمان موسیقایی انجام دهیم.همچنین و در نظر داریم سال آینده برنامه ویژه ای برای بانوان نی انبان نواز داشته باشیم.
شریفیان در خاتمه خاطر نشان کرد:اغلب سازهای جهان این قابلیت را دارند که هرساله فستیوال خودشان را داشته باشند اما خوشحالم که برای نی انبان این اتفاق افتاده است.
نخستین جشنواره بین المللی نی انبان توسط معاونت گردشگری و معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش و به ریاست خسرو نشان از 20 تا 22 اسفندماه در کیش برگزار خواهد شد که فواد توحیدی دبیری جشنواره و محسن شریفیان دبیری بخش بین الملل را برعهده دارند.
با برگزاری مراسم اختتامیه؛
جشنواره «مبارک» به پایان رسید
آیین پایانی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک عصر روز یکشنبه ۱۷ اسفند ماه در تالار وحدت برگزار شد.
پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و قرائت قرآن مجید توسط یک قاری نوجوان آغازگر مراسم روز یکشنبه بود. الهه رضایی مجری برنامههای کودک در دهه ۶۰ اجرای برنامه را برعهده داشت که در ابتدای صحبتهایش توضیحاتی درباره شرایط برگزاری جشنواره در وضعیت کرونایی ارایه کرد.
تجلیل از دبیری که دیگر نیست
در ادامه یک قطعه نمایشی کوتاه اجرا شد و با پخش ویدئویی یاد و خاطره زنده یاد گلزار محمدی دبیر فقید جشنواره گرامی داشته شد. بهروز غریب پور، بنفشه بدیعی، بهزاد فراهانی، آزاده انصاری، زهرا صبری، ایرج محمدی، شهرام گیل آبادی، شهرام کرمی، محمد اعلمی در این تصاویر درباره ویژگیهای این هنرمند و خاطراتی که از او داشتند، سخن گفتند. بخش کوتاهی از این ویدئو نیز به سخنان خود گلزار محمدی اختصاص داشت.
سپس با حضور قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، رضا بصیرت مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی و مهدی حاجیان دبیر اجرایی جشنواره و مهدی محمدی برادر زنده یاد گلزار محمدی از این هنرمند فقید تجلیل شد.
وزیر ارشاد سلام رساند
قادر آشنا در سخنانی سلام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به حاضران رساند و گفت که وی به دلیل حضور در جلسه هیات دولت، امکان حضور در برنامه را پیدا نکرده است.
آشنا با قدردانی از همه همراهان این جشنواره افزود: وقتی دوباره توفیق حضور در اداره کل هنرهای نمایشی را پیدا کردم، جشنواره در میانه راه بود و با کرونا و درگذشت دبیر عزیز آن روبرو شدیم. از این رو ابتدا برای برگزاری آن تردید داشتیم ولی در شورای سیاستگذاری به این نتیجه رسیدیم جشنواره در بستر فضای مجازی برگزار شود و چند پلتفرم ارایه آثار را بر عهده گرفتند که به ویژه پخش این نمایشها از تلویزیون تئاتر ایران با استقبال تماشاگران روبرو شد به طوری که بیش از ۱۹ هزار تماشاگر به تماشای نمایشهای جشنواره نشستند و خانوادهها خواهان ادامه پخش این آثار در فضای مجازی هستند.
وی همچنین تاکید کرد که علاوه بر بستر فضای مجازی از اجرای عمومی نمایشهای جشنواره که اغلب تولید جدید هستند، حمایت میشود چراکه تئاتر با اجرای عمومی زنده است بنابراین از اجرای عمومی این آثار در تالارهای زیر مجموعه اداره کل هنرهای نمایشی به ویژه تالار هنر و همینطور دیگر سالنهای نمایشی حمایت خواهد شد.
در ادامه با پخش یک کلیپ کوتاه از هنرمندان درگذشته؛ کامبوزیا پرتوی، نصرت کریمی، محمدرضا الوند و گلزار محمدی یاد شد.
معرفی برگزیدگان بخش عکس
بخش بعدی مراسم اختصاص به اهدای جوایز بخش عکس داشت که با حضور امیر عابدی مدیر بخش عکس، اختر تاجیک عضو هیات داوران و امیر مشهدی عباس جوایز به شرح زیر اهدا شد.
بر اساس آرای هیات داوران متشکل از اختر تاجیک، بهروز غریب پور و سیف الله صمدیان با اهدای لوح تقدیر از کیارش مسیبی، پوریا نوری، مریم ملکمختار، مجید نیکنفس قدردانی شد.
هیات داوران عکاسان زیر را بدون اولویت به عنوان برگزیده این بخش معرفی کرد:
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مریم قهرمانی زاده برای مجموعه عکس از نمایشهای «اپرای عروسکی عشق» و نمایش «یک تئاتر کوچک از انتهای دنیا»
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سیدضیا صفویان برای مجموعه عکس از نمایشهای «بغلم کن تا دمپایی نیومده» و نمایش «ترانه خورشید و ماه»
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مهدی آشنا برای مجموعه عکس از نمایشهای «اگزویا» و نمایش «منو نمیبره»
بزرگداشت برای ۲ هنرمند تئاتر عروسکی
بخش بعدی برنامه به بزرگداشت ایرج محمدی هنرمند فعال حوزه نمایش عروسکی اختصاص داشت که ابتدا ویدئویی درباره این هنرمند پیشکسوت پخش شد و در ادامه با حضور سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام بهداروند مشاور اداره کل هنرهای نمایشی و قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی از این هنرمند تجلیل به عمل آمد.
محمدی با خواندن یادداشتی از برگزارکنندگان جشنواره و مدیران هنری جشنواره تشکر کرد و گفت: آرزو میکنم در هر شغلی، مفید و تاثیرگذار و مثل عروسکها مهربان و خوشرو و یکرنگ، صادق، باگذشت، بخشنده، پر از عاطفه و عشق نسبت به هم باشیم که راز ماندگاری در همین هاست.
در بخش بعدی برنامه مهدی حاجیان دبیر اجرایی جشنواره یادداشتی را به شرح زیر قرائت کرد:
«به نام پروردگار زیبایی و مهر
نخست: هزاران سپاس آفریدگار را. سپس: شاد و آرام روح زنده نام بانو گلزار محمدی و تمام هنرمندان شریف سفرکرده و یادشان مانا.
عرض ادب و احترام به پیشگاه قهرمانان ملی در ساحت هنر نمایش که با هنرنمایی ارزشمند خود در شرایط دشوار چراغ صحنه جشنواره را پر نور و درخشان نگاه داشتند. سپاس از اعتماد بزرگواران و جناب آقای دکتر آشنا، سپاس فراوان از همراهی گروه محترم ستاد جشنواره و مدیران بزرگوار و پرتلاش.
و کلام آخر؛ شرایط دشوار بود، اما هر آنچه اگر خوبی بود به لطف هنرمندان شریف نمایش عروسکی ایران و همراهانم در ستاد جشنواره بود و تمام کاستیها و کوتاهیها از بنده پس تلخیها و کاستیها را بر من ببخشایید و امید به آرامش جهان، امید به سلامت و شادی مردمان سرزمینم. امید به رونق و اعتلای بیش از پیش نمایش ایران و نمایش عروسکی.»
تجلیل از محمدحسن ابویی معلم تلاشگر هنر در شهر مهریز که سال هاست به آموزش نمایش خیمه شب بازی و ساخت عروسک همت گماشته، دیگر بخش این برنامه بود. همچنین وزارت آموزش و پرورش نیز از این معلم قدردانی کرد.
ابویی بعد از مراسم تجلیل عنوان کرد: سال هاست دانش آموزان مهریز عروسک مبارک را میسازند. ساخت این عروسک جزو آموزش هنر در مدارس شهر ماست. در هر کلاس و مدرسهای به خیمه شب بازی میپردازیم ولی در زمینه آموزش اول راه هستیم. کارگاههای خوبی هم برگزار کردهایم. با اتفاق امشب مسئولیت من بیشتر شده است چون شهرستان ما در زمینه تئاتر پتانسیل خوبی دارد.
در ادامه چند قطعه موسیقی با خوانندگی خواننده نوجوان مجید معظمی اجرا و سپس تیزری از نمایشهای شرکت کننده در جشنواره پخش شد.
اعلام برگزیدگان بخش ترجمه و تالیف
بخش بعدی مراسم اختصاص به اعلام برگزیدگان مسابقه پژوهش (تالیف و ترجمه) داشت. در این مسابقه ۴۷ اثر از سراسر کشور متقاضی رقابت بودند که در پایان و بر اساس رای هیات داوران متشکل از فریندخت زاهدی، بهرام جلالی پور و حمیدرضا اردلان آرا به شرح زیر اعلام شد:
بخش ترجمه
هیات داوران در این بخش بدون اولویت با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از مجید کیانیان برای ترجمه مقاله «بدن متحول، عبارت نوظهور: اکتساب مهارت در یک تئاتر عروسکی» نوشته هاروکا اوکویی، پرتو پورقرایی برای ترجمه مقاله «عروسک به مثابه بدن زنده معاصر» نوشته نوئِمی لورِنتس و امین محمدی برای ترجمه مقاله «عروسک به مثابه یک ابزار آموزشی» نوشته تارجا کروگر و ان ماریا نوپونن قدردانی کرد.
بخش تالیف
رتبه سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی اهدا شد به فائزه السادات شاه حسینی برای نگارش مقاله «آواتارهای پلاسیسیته تخیل»
رتبه دوم مشترک: لوح تقدیر و جایزه نقدی تقدیم شد به نگین کشفی برای نگارش مقاله «نمایش های فشن به مثابه اجرای عروسکی؛ با نگاهی به نمایشهای فشنViktor & Rolf» و میرمحمدرضا حیدری و سلما محسنی اردهالی برای نگارش مقاله «گذری به سیر تاریخی بازی اسب چوبی در ایران و ریشههای اسطورهای آن به عنوان یکی از گونههای عروسک نمایشی در ایران»
رتبه اول: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تقدیم شد به محمد اوحدی برای نگارش مقاله «راه روح رقصنده: بازنگری پدیدار شناسانه بر بیقراری عروسک در انسان معاصر»
معرفی برگزیدگان بخش نمایشنامه نویسی
در ادامه جوایز بخش مسابقه نمایشنامه نویسی با حضور اردشیر صالح پور، سلما محسنی و مریم اقبالی اهدا شد.
توضیحات فردین خلعتبری درباره یک رویداد اینترنتی حوزه موسیقی
به نقل از ستاد اطلاعرسانی جشنواره «هنر زنده است»، سومین نشست از مجموعه نشستهای جشنواره هنر زنده است، با حضور مازیار رضاخانی، مدیر جشنواره و فردین خلعتبری، دبیر بخش موسیقی ظهر دوشنبه ۱۷ اسفند پیش روی مخاطبان قرار گرفت
خلعتبری در ابتدای این برنامه درباره هدف جشنواره «هنر زنده است» گفت: در ابتدا وقتی نام جشنواره میآید، در ذهن آدمی کلیشهای چون شکل کلی همه جشنوارهها شکل میگیرد. دید کلی من این است که تعداد جشنوارهها کم و کیفیت آنها بیشتر شود. اما به دلیل نبود تخصص، بودجه، ابزار و افراد کافی این اتفاق رخ نمیدهد. به همین دلیل باید به مسیر جشنوارهها نگاه کرد و آن را ارزیابی کرد.
وی ادامه داد: جشنواره «هنر زنده است» برای من به منزله جریانی اثرگذار است که محلی برای حضور هنرمندان در بستر آنلاین باشد. ارتباط شرکتکنندهها با مسئولان جشنواره کم است و به نوعی میتوان گفت دیواری نامرئی بین این دو گروه حائل است که این را میتوان نقص جشنواره دانست. اما با حضور هنرمندان در جشنواره، این رویداد هویت پیدا میکند و با حضورشان جریانی کلی را در خدمت «هنر» پایهگذاری میکنند و به دور از فردیت برای خود مقوله هنر میکوشند. ما در بخشهای مختلف حوزه موسیقی، یک دری گذاشتیم که بر مبنای خاستگاه جشنواره، آثار از آن عبور کرده و به جشنواره بپیوندد. در این راستا و در قسمت موسیقی چهار بخش داشتیم و پذیرای گروههای حرفهای بسیار خوبی در بخشهای رقابتی جشنواره بودیم.
مدیر بخش موسیقی جشنواره هنر زنده است بیان کرد: ۲۳۵ اثر از ۱۷۲ گروه موسیقی در پرتال جشنواره ثبتنام کردهاند. ۸۲ گروه دو تا شش نفره با ۹۰ اثر در بخش گروهی شرکت کردند که از میان آنها ۲۴ اثر به بخش مسابقه راه پیدا کرده است. در بخش «یک خواننده و یک ساز» ۶۷ اثر با ۹۹ شرکتکننده داشتیم که از میان آنها هم ۲۴ اثر داوری شد. در بخش بانوان ۹ اثر داشتیم که به دلیل کمبود رپرتوار این بخش تعداد شرکتکننده کمی داشت. نکته دیگر اینکه بیش از سی درصد آثار در بخش موسیقی برای جشنواره «هنر زنده است» ساخته شده، در بخش موسیقی الکترونیک از ۲۵ اثر ۲۱ اثر داوری شده است. این آهنگساز درباره فعالیت هنرمندان حاضر در جشنواره گفت: هنرمندی حرفهای است که از آن حرفه ارتزاق کنند. در واقع شغل و حرفهشان موسیقی به حساب بیاید. به نظر من بخش موسیقی جشنواره «هنر زنده است» میتواند درباره تولید محتوای هنری جریان خوبی را راهاندازی کند.
خلعتبری درباره چالشهای داوری در بخش موسیقی گفت: احمد پژمان، محمد رضا علیقلی، پیمان یزدانیان و حامد ثابت داوران بخش موسیقی ما هستند که همه این هنرمندان در بسیاری از حوزههای موسیقی کار کردند و تک بعدی نیستند. احمد پژمان نیز همواره به روز و آوانگارد است. داوران به آثار رای دادند و جمع بندی شد و بعد طی یک جلسه آنلاین با گفتوگویی نهایی تصمیم خود را اعلام کردند. من و داوران از شرکتکنندههای این جشنواره در کارهای خود استفاده خواهیم کرد، البته بسیاری از این گروهها حرفهای هستند و سخت وارد رقابت میشوند، اما در این جشنواره حاضر شدند و خود را در معرض رقابت قرار دارند. نباید از مورد قضاوت قرار گرفته شدن هراس داشته باشیم، چراکه نتیجه این رقابتها در سرنوشت هنری هنرمند خللی ایجاد نمیکند.
خلعتبری گفت: ما در جشنواره «هنر زنده است» جمعی را ایجاد کردیم و دوست دارم که این شرکتکنندگان با هم به تعامل برسند و همکاری داشته باشند. در واقع هدف من شکلگیری یکجمع دوستانه در این حوزه است. من اگر سال بعد خودم دبیر نباشم، در جشنواره شرکت خواهم کرد. به هر حال آرزویم این است که جشنواره «هنر زنده است» پایش را از مرزهای ایران بیرون بگذارد و از دیگر کشورها هم پذیرای آثار باشد.
اخبار
چرا «ارکستر سازهای ملی» را تعطیل کردید؟
حسین علیشاپور خواننده موسیقی ایرانی که طی سالهای اخیر در پروژههای زیادی حضور داشته و سابقه اجرا با ارکستر سازهای ملی و ارکستر ملی ایران را نیز دارد، درباره عملکرد ارکسترهای دولتی بهویژه ارکسترهای زیرمجموعه بنیاد فرهنگی-هنری رودکی توضیح داد: اساساً تشکیل ارکسترهای مختلف از سوی بخشهای فرهنگی مرتبط با دولت و حاکمیت به قدری اهمیت دارد که میتواند معیار و مبنایی برای موجودیت و کلّیت موسیقی کشور باشد پس باید به این نکته واقف باشیم که ظهور و بروز چنین مجموعههای موسیقایی جزو الزامات و وظایفی است که دولتها باید نسبت به تشکیل آن برنامهریزی کنند. در این چارچوب تعیین کیفیت عملکرد ارکسترهایی چون ارکستر سمفونیک تهران و یا ارکستر ملی ایران هم جزو همین وظایف است. وی افزود: این وظیفه همه دولتها و اصلاً حاکمیت است که بعد از تشکیل مجموعههایی چون ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی نسبت به حمایتهای همه جانبه از آن نهایت تلاش خود را انجام داده و از هیچ حمایتی در این رابطه نیز مضایقه نکند. این نحوه حمایت نیز از تزریق پول و بودجه آغاز و تا برنامهریزی برای برگزاری کنسرتهای مختلف ادامه پیدا میکند. علیشاپور که سابقه خوانندگی در «ارکستر سازهای ملی» را نیز دارد افزود: نمیدانم چه شد که با وجود استقبال تماشاگران از تنها کنسرت برگزار شده از سوی این ارکستر در سال ۹۳ به دلیل اینکه پروژه توجیه مالی ندارد، ارکستر را منحل کردند! توجیهی که به اعتقاد من یکی از عجیبترین و خندهدارترین حرفهایی است که میشد به عنوان دلیل برای تعطیلی یک ارکستر دولتی زد. درست مثل این است که ما از فرزند تازه متولد شده خود بخواهیم برای ما پول تولید کند و حالا که نمیتواند بگوییم خلقتش در این دنیا بیهوده بوده است!
این خواننده موسیقی ایرانی تصریح کرد: لطفاً بدانیم که برای تشکیل و احیای ارکسترهای دولتی هیچ منتی بر سر موسیقی و موسیقیدان نیست زیرا نهادهایی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد فرهنگی هنری رودکی باید با هدف کمک به احیای هویت ملی و جهانی ارکسترهای مختلف را تشکیل داده و از هنرمندان حمایت کنند. این حمایت هم قطعاً دوجانبه است. یعنی وقتی حقوق و دستمزد و دیگر مزایا به هنرمندان یک ارکستر دولتی در زمان و میزان استاندارد آن پرداخت میشود، از آن سو هم هنرمند متعهد میشود که بر اساس میزان ارزش و اعتباری که داده شده به انجام کار هنری خود اقدام کند. ضمن اینکه برگزاری مستمر و منظم کنسرت به صورت برنامهریزی شده و مدون میتوانست بخشی از دستاوردهای ارکسترهای دولتی در این چند ساله باشد که در مقاطع مختلف با فراز و نشیبهای زیادی هم همراه شد.
علیشاپور در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به برخی اولویتها و راهکارهای مدیریت ارکسترهای دولتی گفت: یکی از مهمترین مواردی که در مدیریت دولتی ارکسترها مورد توجه است، نحوه گزینش نوازندگان و هنرمندان این مجموعههاست که باید با رویکرد فنیتر و مناسبتری صورت گیرد. نکته دیگری که در همین راستا میتواند مورد توجه قرار گیرد نحوه انتخاب نوازندگان برای ارکسترهای سمفونیک و ارکستر ملی است که من خودم شاهد بودم در زمانی، به دلیل اینکه نوازنده برای نوازندگی آثار جهانی و بینالمللی آموزش دیده بود، قادر به نوازندگی آثار ایرانی در مایههایی چون «سه گاه» و «افشاری» نبود. شرایطی که اصلاً ربطی به توانمندی نوازنده نداشته و مستقیماً به نحوه انتخاب و به کارگیری نوازندهها در تخصصشان باز میگردد؛ وگرنه نوازندگان ارکستر ملی نوازندگان توانایی بوده و هستند که میبایست در ارکسترهای مرتبط با تخصص خود به صورت مجزا مدیریت شده و هر نوازندهای بر سرجای خودش بنشیند.
غلامرضا آزادی مطرح کرد؛
پرداخت 200 میلیونی پلتفرمها برای خرید حق پخش فیلمهای میلیاردی
غلامرضا آزادی کارگردان و تهیهکننده سینما درباره فعالیتهای اخیر خود گفت: تهیهکنندگی فیلم سینمایی «طبقه یک و نیم» به کارگردانی نوید اسماعیلی را برعهده داشتم که هنوز برای دریافت پروانه نمایش آن اقدام نکردهایم و باید دید کارگردان این فیلم چه برنامهای دارد.
وی بیان کرد: متاسفانه برخی از فیلمها که نمیتوانند نوبت اکران دریافت کنند، مجبور هستند به پلتفرمهای اینترنتی فروخته شوند که این پلتفرمها مبالغ ناچیزی را پرداخت میکنند که فکر میکنم نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان باشد. این در حالی است که تولید فیلمهای سینمایی در کمترین حالت خود بیش از یک میلیارد تومان هزینه میبرد. البته این را هم باید بگویم که معمولاً فیلمهایی که هنرپیشههای شناخته شده دارند، گرانتر خریداری میشوند.
این تهیهکننده سینما با اشاره به اینکه موسسات دولتی وارد حوزه تولید فیلم شدهاند و بودجههای بسیاری را برای فیلمهای سینمایی در نظر میگیرند، توضیح داد: همین مساله سبب میشود که دستمزد بازیگران نیز افزایش پیدا میکند که این اتفاق برای فیلمسازان مستقل بسیار خطرناک است.
وی تاکید کرد: بخش خصوصی در حال حاضر کمتر میتواند از هنرپیشههای درجه یک استفاده کند، چرا که هزینه دستمزدها بالا رفته است.
تهیهکننده فیلم «مرد نامرئی» ادامه داد: در گذشته اگر فیلمها فروش چندان خوبی نداشت به موسسه رسانههای تصویری و یا ایرلاینهای هوایی و تلویزیون فروخته میشد که بخشی از هزینهای که برای فیلم شده بود، بازگردد، به عنوان مثال فیلم سینمایی «کاکلی» را به ۳ میلیون تومان ساختم، این فیلم در تهران ۵ میلیون تومان فروش داشت، این فیلم را تلویزیون به قیمت یک میلیون تومان خرید، رسانههای تصویری نیز این فیلم را ۲ میلیون تومان خریداری کرد. همه اینها سبب شد تا بازگشت سرمایه خوبی از این پروژه داشته باشیم. همین مساله باعث شد تا با خیال راحت فیلم بعدی خود را جلوی دوربین ببرم.
وی تاکید کرد: در واقع زمانی که فروش خوبی برای یک فیلم رقم میخورد کارگردان و تهیه کننده برای ساخت پروژه بعدی خود اقدام میکند، اما در حال حاضر به دلیل فروشهای پایین، سرمایهگذاری برای تولید یک فیلم سینمایی تبدیل به ریسک شده است.
تهیهکننده فیلم «دره شاپرکها» بیان کرد: یکی از اتفاقات بدی که در حال رخ دادن است، تغییر کاربری سالنهای سینمایی است، در چنین شرایطی و با توجه به اینکه شیوع ویروس کرونا در اکران بسیار تاثیرگذار بوده است، ممکن است شرایط اکران مانند گذشته نشود و بسیاری از سالنهای سینمایی بسته بمانند. همین شرایط سبب شده است که مردم عادت سینما رفتن را فراموش و این کالای فرهنگی را از سبد کالای خود خارج کردهاند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5478/22225/87977
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5478/22225/87978
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5478/22225/87979
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5478/22225/87980
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5478/22225/87981
|
عناوین این صفحه
- انجمن صنفی تبلیغات تئاتر تشکیل میشود
- 10 نوع نی انبان از 6 کشور دنیا در جشنواره نی انبان نواخته میشود
- جشنواره «مبارک» به پایان رسید
- توضیحات فردین خلعتبری درباره یک رویداد اینترنتی حوزه موسیقی
- اخبار