|
گزارش گفتوگوی فرهاد توحیدی و اشکان رهگذر به بهانه پخش انیمیشن «جبیر»؛
سینمای محیط زیستی در گیشه توفیق ندارد
فرهاد توحیدی فیلمنامهنویس و اشکان رهگذر، مدیرعامل استودیو هورخش و کارگردان به بهانه پخش انیمیشن کوتاه «جبیر» در خصوص ارتباط سینما و انیمیشن با موضوع محیط زیست گفتوگو کردند.
به گزارش امتیاز، این گفتوگو به دلیل رعایت پروتکلهای بهداشتی در لایو صفحه اینستاگرام استودیو هورخش عصر دیروز، شنبه 24 اسفند برگزار شد.
رهگذر: ساخت «جبیر»، ادای دین به محیطبانان است
در ابتدای این گفتوگو اشکان رهگذر گفت: «در پایان هفته منابع طبیعی تصمیم گرفتیم تا به بهانه پخش انیمیشن کوتاه «جبیر» در پلتفرم نماوا گفتوگویی با آقای فرهاد توحیدی، فیلمنامهنویس و دبیر دو دوره جشنواره فیلم سبز داشته باشیم.» او با اشاره به اینکه ساخت «جبیر» دو سال طول کشیده است، توضیح داد: «ما این انیمیشن را برای ادای دین به محیطبانان، شناساندن جایگاه آنان و توجه به گونه «جبیر» که در حال انقراض است ساختیم و این افتخار را داشتیم که آقای اسماعیل کهرم، محیطبان پیشکسوت و فعال محیط زیست در ابتدای آن در رابطه با محیط زیست برای مخاطبان صحبت کند.»
توحیدی: آموزش حفظ محیط زیست باید از دوران کودکی شروع شود
توحیدی با اشاره به اینکه انیمیشن «جبیر» را تماشا کرده است، گفت: «من این انیمیشن را چندین بار دیدم و به نظرم انیمیشن قابلتوجهی است. البته تکنیک در آن بسیار جلوتر از فیلمنامه است و ایدههای سینمایی خوبی دارد. مهمترین نکته این است که دغدغه محیط زیستی دارد، احترام به حق حیات هر موجودی و ایده درخشانی که خوب پرورش یافته و جا افتاده است.» او ادامه داد: «مشکل شکار غیرقانونی، از مشکلات محیط زیستی است که در ایران ما با آن دست به گریبان هستیم و به همین دلیل محیطبانان هم با مخاطرات و مشکلات بسیاری مواجه هستند. از این جهت ساخت این انیمیشن بسیار قابلتوجه است.» توحیدی با اشاره به اینکه آموزش در خصوص محیط زیست باید از سنین پایین صورت بگیرد، گفت: «نسلهای نو باید از دوران مدرسه در خصوص حفظ محیطزیست آموزش ببینند. آموزش هرچه غیرمستقیمتر، تاثیرگذارتر است. اگر آموزش با زبان هنر آمیخته باشد، مخاطبان هم از این طریق آموزش را دریافت میکنند. همه این موارد امتیازاتی است که انیمیشن «جبیر» دارد.»
دغدغههای محیط زیستی به سینمای تجاری راه پیدا نمیکند
در ادامه رهگذر با اشاره به اینکه ساخت «جبیر» حاصل دغدغههای شخصی خودش و خانوادهاش است، پرسید: «ما سعی کردیم فرهنگ حفظ محیط زیست را از خودمان شروع کنیم. به نظر میآید که اهالی سینما همواره این دغدغه را دارند و به مسائل محیط زیستی متفاوت واکنش نشان میدهند. ولی فیلمهای داستانی کمی در رابطه با محیط زیست ساخته میشود. خبر دارم در دو سالی که شما دبیر جشنواره فیلم سبز بودید، با کمبود فیلم داستانی در این زمینه مواجه بودید. فکر میکنید علت این اتفاق چیست؟»
توحیدی در پاسخ به این سؤال بیان کرد: «بله، این دغدغه وجود دارد ولی در سینمای داستانی موانع زیادی وجود دارد. البته باید اشاره کنم که در سینمای مستند ما، توجه بسیار عمیقی به مسائل محیط زیستی وجود دارد و فیلمهای بسیاری در این زمینه ساخته میشوند. اما مشکلی که در آن بخش وجود دارد، نمایش فیلمهای مستند است. در همهجای دنیا محل نمایش فیلم مستند، تلویزیون است. اگر این بازار وجود داشته باشد، قطعاً فیلمهای بیشتری در این زمینه ساخته میشود.» او ادامه داد: «در خصوص انیمیشن هم من شهادت میدهم که انیمیشنسازان ما توجه دقیقی به مسائل محیط زیستی دارند. ولی در سینمای داستانی ما کمتر این دغدغه را میبینیم و علت اصلی آن سرمایه است. خصلت مهم سرمایه، محافظهکاری است. سرمایه جایی نمیرود که بازگشتی نداشته باشد. کسانی که دغدغه محیط زیستی دارند به گمان من در حوزه سینمای تجاری کار نمیکنند.»
توحیدی: فیلمهای محیط زیستی گیشه خوبی ندارند
توحیدی بابیان اینکه معمولاً فیلمهای محیط زیستی توفیق زیادی در پخش ندارند گفت: «فیلمهای داستانی در رابطه با محیط زیست کم ساخته نشده است. مثلاً فیلم آخر آقای بهنام بهزادی که در همین رابطه بود، در گیشه توفیق چندانی نداشت. بنابراین چنین اتفاقی نمیافتد، مگر اینکه خود تهیهکنندگان هم دغدغه محیطزیستی داشته باشند. این امر هم امر وجدانی است و هم در حوزه مسئولیت اجتماعی تعریف میشود. اگر این امر وجدانی به مسئولیت اجتماعی تبدیل شود، محال است که هنرمند صاحب مسئولیت اجتماعی از این امر شانه خالی کند.» او ادامه داد: «هنرمندی مثل آقای مهرجویی که به نظر من یکی از بزرگترین کارگردانان سینمای ایران است همواره این دغدغه را داشته است و فیلم «نارنجیپوش» او هم در همین راستاست ولی توفیق این فیلم هم به نسبت فیلمهای دیگر او کمتر بود.»
10 سال فرصت برای نجات زمین
نویسنده فیلمنامه «امکان مینا» یکی از دلایل عدم استقبال تماشاگران از فیلمهای داستانی محیط زیستی را تصور سفارشی بودن آنها عنوان کرد و گفت: «این تصور سفارشی بودن باعث میشود که هنرمندان کمتر به این سمت بروند. اما کسانی که همواره دغدغه محیط زیستی داشتهاند، در کارهایشان به این موضوع پرداختهاند. نمونهاش خانم برومند و خانم بنیاعتماد که در کارهایشان همیشه چنین دغدغههایی را میبینیم. فکر میکنم دغدغههای محیط زیستی در فیلمهای زنان سینمای ایران به دلیل نزدیک بودن حس مادرانگی به زمین بهعنوان مادر بیشتر مشهود است.» او افزود: «اما مساله این است که این مساله به قدری جدی است که اگر امروز از زمین محافظت نکنیم، دیگر فرصتی نخواهیم داشت. ما در دوره انقراض ششم قرار داریم و دانشمندان میگویند برای نجات زمین تنها 10 سال فرصت داریم. کنفرانس تغییرات اقلیمی که در پاریس برگزار شد و ایران یکی از امضاکنندگان آن بود در راستای همین دغدغه برگزار شد. همان کنفرانسی که آقای ترامپ، آمریکا را از آن خارج کرد و حالا دوباره در دوره آقای بایدن به آن بازگشتهاند. این موضوع بسیار مهم و ضروری است و بهزعم من سینما میتواند درباره آن حرف بزند.»
رهگذر: پرداختن به مفاهیم محیط زیستی، سینمای ما را بینالمللی میکند
رهگذر در پاسخ به صحبتهای توحیدی گفت: «فکر نمیکنید اگر ما بخواهیم سینمای بینالمللیتری داشته باشیم، بهتر است که به سراغ مفاهیم محیط زیستی برویم؟! چون این مفاهیم، مفاهیمی است که همه جای دنیا آن را میفهمند. نمیدانم انیمیشن «شاهزاده مونونوکه» میازاکی را دیدهاید یا دیزنی هم کارهایی در این زمینه مثل «برادرم خرس» یا «شیر شاه» ساخته است که همه با آن ارتباط برقرار میکنند. این فیلمها نمیتواند مقدمهای برای یک گفتوگوی جهانی باشد؟»
توحیدی: سلطه سرمایه بر سینمای ما بیشتر شده است
توحیدی در ادامه این بحث بیان کرد: «سینما در دو دهه اخیر راهی را پیموده است که خطاهای بسیاری در آن است. ماقبل از آن فیلمهایی داشتیم که وجه انسانی به مساله طبیعت توجه بیشتری میکرد ولی در دو دهه اخیر سلطه سرمایه بر سینمای ما بهقدری قوی شده است که متأسفانه این گفتوگوی سالم نمیتواند جریان داشته باشد. خود ما بهعنوان کسانی که خالقان این آثار هستیم، باید این دغدغه را داشته باشیم تا آن را وارد فیلمهایمان کنیم.» او با اشاره به مشکلات محیط زیستی ایران در حال حاضر توضیح داد: «متاسفانه در ایران هنوز مساله محیط زیست، مساله ما نیست. درحالیکه ما بالاترین رقم فرسایش خاک در دنیا را داریم. سفرههای آبهای زیرزمینی نابوده شده است. بحث دفع زباله را داریم و مشکل آب، جدیترین مشکل ماست. انهدام جنگلها و از بین بردن تنوع زیستی و خلاصه از هر نوع مخاطرات محیط زیستی که بخواهید نام ببرید، در ایران داریم. از طرف دیگر سازمان حفاظت از محیط زیست، یکی از فقیرترین سازمانهای کشور است.»
جشنواره زمین به زودی برگزار میشود
دبیر دوره پنجم و ششم جشنواره فیلم سبز با اشاره به مشکلات اقتصادی اخیر ایران گفت: «راستش من کمی ناامید هستم. چون طبقه متوسط که باید قاعدتاً طبقه آگاهتر و دغدغهمندتر باشد، این روزها درگیر مسائل اقتصادی است. چون طبقه مرفه که انگیزهای برای این مسائل ندارد و طبقه فرودست هم همیشه درگیر معیشت بوده است. تنها طبقهای که دستش به دهنش میرسد و چنین دغدغههایی را هم دارد، طبقه متوسط است که متاسفانه این طبقه هم اکنون درگیر مسائل اقتصادی است. وقتی مردم دغدغه مایحتاج اولیه زندگیشان را دارند، حفاظت از محیط زیست آخرین چیزی است که به آن فکر میکنند.» او ادامه داد: «امیدوارم فیلمهایی مانند فیلم شما بیشتر دیده شوند. باید پویشی راه بیفتد که این فیلمها بیشتر دیده شوند. ما به سهم خودمان در جشنواره فیلم سبز این کار را انجام دادیم و به زودی جشنواره دیگری بهعنوان «جشنواره زمین» راه میاندازیم که قرار است در آنجا فیلمها را به شکل آنلاین نمایش بدهیم. البته فراموش نکنیم، نمایش این فیلمها تلنگر اولیه است ولی به خودی، خود کافی نیست و همه باید کمک کنند تا بتوانیم از محیط زیست محافظت کنیم.»
رئیس صداوسیما:
نقدهای درست از سریال ها را بر چشم می گذاریم
رئیس سازمان صداوسیما در آیین تجلیل از دست اندرکاران مجموعه های نمایشی با اشاره به دشواری های ساخت پروژه های نمایشی در روزهای کرونا، یادآور شد: به هر حال سالی که گذشت، سالِ بسیار استثنایی در یکصد سال اخیر بود و تاثیرات بسیاری داشت و بسیاری از مشاغل را تعطیل کرد. از آنجا که کارهای نمایشی هم نمی توانند با ماسک تولید شوند، می توانست کار ما را کاملا تعطیل کند، البته همان گونه که شاهد هستید حوزه سینما هم ضربه سنگینی خورد و شما شاهد هستید. تمام فعالیت های کشور به نوعی تحت تاثیر قرار گرفت و ما سبک جدیدی از زندگی را تجربه کردیم. اما اهالی رسانه در تمامی بخش ها پای کار بودند . چراکه وقتی مردم در خانه نشسته اند، ما باید برای آنها سرگرمی ایجاد کنیم و بر این اساس همه فداکارانه پای کار بودند؛ هم دوستان خودمان در سازمان صداوسیما و هم کسانی که کارهای نمایشی انجام می دادند.
علی عسکری با اشاره به اینکه اواخر اسفندماه سال گذشته به دلیل شرایط کرونا نگرانی هایی برای تعطیلی روند سریال سازی بود، در عین حال گفت: تلاش های زیادی برای حفظ و رعایت پروتکل ها انجام شد و عوامل فداکارانه کار کردند و سریال سازی و کار نمایشی نه تنها از نفس نیفتاد بلکه به طور نسبی بیش از گذشته هم کار کرد.
او با اشاره به آسیب شناسی تولیدات نمایشی برای بالا بردن اثرگذاری و کیفیت، در این زمینه توضیح داد: در مجموع بررسی ها به این نتیجه رسیدیم که در این زمینه نمی توانیم ساختار فیلمنامه را تغییر دهیم؛ چراکه فیلمنامه ساختمان عظیمی است که پیچیدگی های خودش را دارد و فقط کمی می توان آن را تغییر داد. به این نتیجه رسیدیم که اگر می خواهیم باکیفیت تر عمل کنیم، باید یک مرحله عمیق تر شویم و زمانی که ایده دارد شکل می گیرد و به اصطلاح در ژنتیک سریال باید عمیق شویم؛ در حقیقت زمانی که می خواهیم سریال را خلق کنیم و شاکله اصلی شکل می گیرد، خیلی مهم است. تمامی ویژگی های پایه ای یک سریال در همان «ایده اول» وجود دارد. ارتباطات علت و معلولی و معقول یک سریال خیلی مهم است وگرنه حداکثر ۵ تا ۱۰ درصد می توان در فیلمنامه تغییر ایجاد کرد.
او به حرف هایش ادامه داد: پس از آن، نکته مهم «انتخاب سوژه» است که به طرح نمایشی پرجاذبه کمک می کند. مساله بعدی انتخاب و «مهندسی پیام» است. اگر پیام به روز و مورد احتیاج مردم باشد، آن سریال می گیرد.
علی عسکری با یاد کردن از این سه اصل به عنوان «سند مفهومی و محتوایی»، لازمه اجرایی کردن آن را تحقیق عمیق و گسترده دانست.
رییس صداوسیما با تاکید بر سه اصل محتوا، پیام و حکمت آموزی در حوزه سریال سازی، خاطرنشان کرد: قله تاثیرگذاری در تلویزیون برای ما سریال است. سریال می تواند زیباترین لحظه ها را خلق و حکمت آموزترین مطالب ا به مخاطب منتقل کند. به همین جهت هم در حال حاضر بیشترین هزینه در بخش سریال سازی صرف می شود. نقش برتر دست سریال سازها است. اما نکته ای که وجود دارد این است که توازن بین حکمت آموزی، زیبایی و جاذبه، پاشنه آشیل و از آن لغزشگاه های مهم است.
او تصریح کرد: برخی برای اینکه جاذبه سریال را بالا ببرند، از فرهنگ عدول می کنند و فرهنگ را رها می کنند و به سراغ جاذبه های سطحی تر می روند. متاسفانه ما درگیر این مساله هستیم. برای مثال اگر به فکر اقتصاد باشیم، اینجاست که ممکن است به فرهنگ سوزی و فرهنگ کُشی مبتلا می شویم. بنابراین با تعادل بین حکمت آموز بودن و جاذبه و زیبایی باید حداکثر تأثیرگذاری مثبت را باید داشته باشیم و مراقب باشیم دچار سقوط در این ورطه در کار هنری مان نشویم. به دلیل رقبایی که وجود دارند در ماهواره ها، فضای مجازی و ...، ممکن است ما دچار این لغزشگاه شویم. بین نگاه تجاری، سودجویانه و نگاه فرهنگی تعارض وجود دارد و یکی از کارهای سخت ما با توجه به شرایط محیطی این است که این تعارض را به نفع مردم حل کنیم.
رییس صداوسیما تاکید کرد: ما در لحظات خاصی از تاریخمان هستیم. دشمنان ما مدام القاء می کنند که شما در حال افول هستید اما اینطور نیست کشور ما هر روز در حال ریشه دار و قدرتمندتر شدن است. برخی امریکا در ذهنشان بزرگ است که می گویند که کوتاه بیایید اما کشور ما انقدر بزرگ است که کوتاه نیامده و روی پای خود ایستاده است.
علی عسکری در پایان تاکید کرد: سازندگان سریال ها از گزاره های بیانیه گام دوم انقلاب برای تولید آثار استفاده کنند. امیدوار کردن نسل جوان به آینده پرثمر یکی از ویژگی هایی است که می توانیم در ساخت آثار نمایشی قوی تر به این ژانر و گونه توجه کنید.
۴۲ سریال در مرحله تولید و پیش تولید است
معاون سیما با ابراز امیدواری نسبت به حمایت دولت و صداوسیما از حوزه سریال سازی، اعلام کرد که در حال حاضر ۴۲ پروژه فعالانه در مرحله تولید و پیشتولید قرار دارد و علاوه بر این، ۱۰۰ پروژه هم در مرحله نگارش است.
حمید شاهآبادی در آیین تجلیل از دستاندرکاران مجموعههای نمایشی سیما در سال ۹۹ این هنرمندان را سربازان جبهه فرهنگی نامید و با بزرگداشت یاد هنرمندانی که در این سال سخت از میان ما پر کشیدند، گفت: امسال در حوزه فیلم و سریال، سالی کاملاً استثنایی را تجربه کردیم. پیش از آغازین روزهای ۹۹، کرونا آمد و بسیاری از فعالیتهای هنری از جمله تولید فیلم و سریال را تا نیمه اردیبهشت تحتالشعاع قرار داد.
وی افزود: در طول این سال همکاران سیما و پروژههای مختلف با سختی و مشقت به پیشبرد کارها همت گماردند، زیرا این عرصه، عرصهای بود که میتوانست برای مردم روزها و ساعتهای مناسب و آرامش بخشی را به ارمغان بیاورد. همه عوامل دست به دست هم دادند تا در فضای جدید و شرایط موجود، آثار متنوعی خلق کنیم و مفتخریم که توفیق داریم یکی از قلههای سریال سازی را در سال ۹۹ به نمایش بگذاریم.
معاون سیما تأکید کرد: تولید ۲۹ سریال و پخش ۸۴۲ قسمت، آمار افتخارآفرینی است که به دست شما و عوامل سختکوش حوزه فیلم و سریال حاصل شده است.
وی فیلم و سریال را برترین، اثرگذارترین، آموزندهترین، جذابترین و ماندگارترین گونه از قالبهای برنامهسازی تلویزیونی توصیف کرد و گفت: این حوزه میتواند نمادی از هویت ملی و دینی ما، تاریخ پرافتخار کشور ما و مروج فرهنگ کهن و آیین و سنت ما باشد.
همچنین محمد سلوکی که اجرای مراسم را بر عهده داشت، اعلام کرد که سازمان صداوسیما در طول یک سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا ۴۰ نفر را از دست داد و ۳۰۰۰ نفر از اهالی صداوسیما به کرونا مبتلا شدند.
در پایان این مراسم از دست اندرکاران مجموعه های نمایشی در سال ۹۹ تجلیل شد.
اخبار
واروژ کریممسیحی «وثیقه» را تدوین کرد
تدوین فیلم سینمایی «وثیقه» توسط واروژ کریممسیحی کارگردان شناختهشده سینمای ایران انجام شد.
به گزارش امتیاز، فیلم سینمایی «وثیقه» به کارگردانی و تهیهکنندگی حسین قاسمی جامی که بر اساس فیلمنامهای از مهدی معمارزاده زنجانی ساخته شده، توسط واروژ کریممسیحی تدوین شد.
موسیقی «وثیقه» را حمیدرضا یراقچیان ساخته است و همزمان با پایان تدوین و ساخت موسیقی از پوستر این فیلم سینمایی نیز با طراحی امیرحسین صیدآبادی رونمایی شد.
بخشی از فیلمبرداری این فیلم سینمایی پاییز و زمستان سال گذشته انجام شده بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف و سکانسهای باقیمانده «وثیقه» پس از گذشت نزدیک به یک سال، اوایل پاییز امسال فیلمبرداری شد.
این فیلم که قرار بود به «خوره» تغییر نام دهد، بنا به تصمیم کارگردان همان نام «وثیقه» را خواهد داشت.
در خلاصه داستان «وثیقه» آمده است: مهران بعد از 10 ماه بازداشت با قرار وثیقه شخصی به نام حدیدی که اعتقاد دارد او بیگناه است، بهطور موقت آزاد میشود، اما ناگهان خود را در یک باند تبهکار مییابد.
افشین هاشمی، پژمان بازغی، لیندا کیانی، نسیم ادبی، امید روحانی، سید جواد یحیوی، مهدی پتکی، قربان نجفی و هامون سیدی، با حضور میترا حجار و حمیدرضا پگاه گروه بازیگران این فیلم را تشکیل میدهند.
عوامل فیلم سینمایی «وثیقه» عبارتند از: کارگردان و تهیهکننده: حسین قاسمی جامی، نویسنده فیلمنامه و سرمایهگذار: مهدی معمارزاده زنجانی، مدیر فیلمبرداری: محمدرضا سکوت، صدابرداری: مهدی یگانه، صداگذاری: بهمن اردلان، طراح چهرهپردازی: محسن ملکی، طراح صحنه و لباس: مجید لیلاجی، تدوین: واروژ کریممسیحی، موسیقی: حمیدرضا یراقچیان، طراح پوستر: امیرحسین صیدآبادی، مدیر تولید: هاشم علی اکبری، جانشین تهیهکننده: مهدی معمارزاده زنجانی، مشاور رسانهای: مریم قربانینیا.
در آخرین آموزش مجازی المپیاد فیلمسازی نوجوانان در سال ۹۹ صورت می گیرد؛
آشناسازی نوجوانان با نگارش فیلمنامه کوتاه
آخرین جلسه آموزش مجازی از پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران به موضوع «آشنایی با فیلمنامه کوتاه» با تدریس فریبرز آهنین اختصاص دارد.
به گزارش امتیاز، فریبرز آهنین در سومین جلسه از تدریس خود در پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران موضوع «آشنایی با فیلمنامه کوتاه» را برای هنرجویان نوجوان و علاقه مندان به سینما جمع بندی می کند.
این جلسه آموزشی که از ساعت ۱۷ دیروز (یکشنبه ۲۴ اسفند) در صفحه المپیاد با شناسه کاربری @olymp.film.fe قابل تماشا است، بر صفحه اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران نیز با شناسه کاربری iycs.ir@ بارگذاری خواهد شد.
بهرهگیری از این آموزشها که به همت معاونت فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران با همراهی یونیسف برگزار میشود، برای عموم آزاد و رایگان است و اخبار و جزئیات مربوط به این رویداد در سایت www.iycs.ir و صفحههای اینستاگرام نامبرده اطلاعرسانی میشود.
برنامه آموزش مجازی المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران برای فروردین ماه ۱۴۰۰ نیز متعاقبا اعلام خواهد شد.
اخبار
مدیر شبکه تشریح کرد؛
«صندلی داغ» و «شب آرام» در نوروزیهای رادیو نمایش
محسن سوهانی مدیر رادیو نمایش با اشاره به برنامه های جدید این شبکه از تولید «صندلی داغ» خبر داد و گفت: رادیو نمایش تصمیم گرفت «صندلی داغ» را که یادگار زندهیاد منوچهر نوذری بود به شکلی تازه برای مخاطبان خود تولید کند و نوروز امسال «صندلی داغ» با حضور چهرههای مختلف و با سبک و سیاقی متفاوت روی آنتن رادیو نمایش میرود.مدیر رادیو نمایش تصریح کرد: گفتوگوهای چالشی و سخت که به هارد تاک معروف هستند، میتواند در رادیو احیا شود. در این برنامه چهرههای شاخصی روی صندلی داغ مینشینند و به پرسش های چالشی مجری پاسخ می دهند.وی درباره اجرای این برنامه نیز گفت: اجرای برنامه را از اول فروردین در ۱۴ قسمت به ایرج نوذری سپردیم و بناست مهمانان در مقابل چالشهای ایرج نوذری بنشینند و به پرسش های او پاسخ دهند. ما به این بهانه یادی کردیم از زندهیاد منوچهر نوذری که یکی از نخبگان همهفنحریف رادیو و تلویزیون بود که خاطرات ماندگاری برایمان خلق کرد. در این برنامه ایرج نوذری میزبان مهمانان مختلفی از بازیگران و کارگردانان تا سیاستمداران و ورزشکارانی است که به سؤالات صریح و شفاف او پاسخ خواهند گفت. سوهانی با اشاره به برنامه «شب آرام» با اجرای امین زندگانی گفت: «شب آرام» برنامهای گفتگو محور و شبانه است که ساعت ۲۳ به مدت یک ساعت روی آنتن رادیو نمایش میرود. فضای این برنامه در حوزه فرهنگ و هنر است و تلاش کرده گفتگوهای صمیمانه درباره موضوعات روز جامعه ارائه دهد. مدیر رادیو نمایش درباره دلیل انتخاب امین زندگانی بهعنوان مجری این برنامه نیز یادآور شد: امین زندگانی در سیما جایگاه خاصی دارد و امیدواریم در رادیو نیز با او همراه باشیم. او سواد بالایی در حوزه رسانه دارد و از تجربه بالایی در حوزه آثار نمایشی برخوردار است و لحن و ادبیات و سواد او باعث شد اجرای برنامه را به او پیشنهاد کنیم.وی اضافه کرد: نمایش «مضحکههای اهل طرب» عنوان نمایش نوروزی دیگری است که به کارگردانی محمد پورحسن روی آنتن خواهد رفت. سوهانی دراینباره گفت: در این نمایش سراغ آیینها و سنتهای کنونی رفتیم و فضای بانشاطی را مناسب ایام نوروز تدارک دیدیم.مدیر رادیو نمایش در پایان با اشاره به نمایش «تخت تورنا» گفت: یکی از کارهایی که برای اولین بار انجام دادیم، تولید نمایش رادیویی تعاملی است. مخاطب با حوزه تعاملی در تئاتر و سینما آشناست اما در رادیو برای اولین بار است که این اتفاق میافتد. در عصر حاضر باید جنبههای تعاملی را رعایت کرد. ما بررسی کردیم که چطور در نمایش رادیویی این تعامل را داشته باشیم.
برنامه های تحویل سال تلوزیون کدامند؟
تلویزیون همچنین آخرین قسمت از برنامه «عصرجدید» را برای پخش در لحظات تحویل سال در شبکه سه سیما انتخاب کرده است. ضمن اینکه برنامه «دورهمی» هم ساعاتی پس از تحویل سال با اجرای مهران مدیری و با حضور احسان علیخانی روی آنتن شبکه نسیم می رود.
شبکه یک «فرمول یک» را به عنوان ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۰ انتخاب کرده است. در این برنامه علی ضیاء میزبان چهره های هنری و ورزشی است و البته از حضور چهره های مردمی نیز بهره خواهد برد.خوانندگانی چون مجید اخشابی، فریدون آسرایی، امیر تاجیک، حمید حامی آهنگ های قدیمی شان را در فضایی بازسازی شده خوانده اند. همچنین در آیتمی دیگر مجری با فوتبالیست هایی چون علیرضا جهانبخش و شجاع خلیل زاده به صورت تصویری گفتگو کرده است.این برنامه در سه قسمت شب های ۲۸ و ۲۹ اسفند در ساعت ۲۲:۱۵ و روز ۳۰ اسفند ماه از ساعاتی پیش از تحویل سال به صورت زنده پخش می شود. برنامه تحویلِ سال نوِ شبکه دو به نام «صبح فروردین» با اجرای محمد سلوکی و نجمه جودکی از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۴:۰۰ روز شنبه اول فروردین سال ۱۴۰۰ به استقبال بهار خواهد رفت.این برنامه به تهیهکنندگی امیرحسین آذر با بخشهای متنوع نوروزی روانه آنتن خواهد شد. همچنین مهمانانی در حوزههای مختلف اعم از چهرههای هنری، فرهنگی، ورزشی، اجتماعی، خانواده کادر درمان و شهدای مدافع سلامت در این برنامه حضور خواهند داشت. از جمله بخشهای در نظر گرفته شده برای این برنامه اجرای موسیقی زنده با حضور خوانندگان مختلف و پرداختن به آیینهای نوروزی در اقوام ایرانی و نوروز در کشورهای دیگر به ویژه تاجیکستان وافغانستان خواهد بود. این برنامه به کارگردانی مسعود مرعشی و نگار حسینی در روز اول فروردین از ساعت ۱۰ از شبکه دو سیما روانه آنتن خواهد شد. شبکه سه ویژه برنامه «عصرجدید» را خواهد داشت؛ در این ویژه برنامه برندگان نهایی این فصل از مسابقه «عصر جدید» اعلام خواهند شد.شبکه چهار هم تولید برنامه تحویل سال خود را به گروه اجتماعی اش سپرده است که این برنامه تولیدی با عنوان «عطر نرگس، رقص باد» با اجرای سید مهرداد ضیائی و مصطفی امامی به تهیه کنندگی میثم حسنی در مدت زمان چهار ساعت پخش خواهد شد. شبکه پنج، ویژه برنامه «نوروزترین نوروز» را برای سال تحویل روی آنتن میبرد. این برنامه با اجرای امیرحسین صدیق و همسرش (باران خوش اندام) از ۲۶ اسفند تا ۱۳ فروردین ماه به صورت زنده روی آنتن شبکه پنج سیما میرود.
«دکتر نون» با تغییر چند بازیگر روی صحنه میرود
آزمون بزرگ اسفندیار؛ ملک تاج یا دکتر مصدق؟
هادی مرزبان که سالهاست در پی اجرای نمایش «دکتر نون» است، درباره تازهترین تصمیم خود برای اجرای این نمایش گفت: تمرین نمایش را از دهم فروردین سال 1400 آغاز میکنیم و از اواخر اردیبهشت ماه نمایش را در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه میبریم.
مرزبان قصد داشت این نمایش را بهمن و اسفند سال 1398 در تالار وحدت روی صحنه ببرد اما آن زمان تمرین نمایش متوقف شد و همهگیری کرونا و به دنبال آن تعطیلی تئاتر هم، گروه اجرایی این نمایش را بر آن داشت تا زمان دیگری را برای اجرای این اثر در نظر بگیرند.حالا هادی مرزبان اعلام کرده این نمایش در تالار اصلی تئاتر شهر روی صحنه میرود. او درباره تغییر سالن اجرای این اثر نمایشی توضیح داد: تالار وحدت بویژه با حضور آقای افضلی، سالن کاملا ایدهآلی برای اجرای نمایش است و با آرامش میتوان در آن کار کرد ولی با شرایط کرونایی و پروتکلهای بهداشتی، دیدم صلاح نیست نمایش را در سالنی بزرگ که حدود 800 صندلی دارد، اجرا کنیم. به همین دلیل بهتر دیدم نمایش در تالار اصلی تئاتر شهر روی صحنه برود. این کارگردان تئاتر همچنین از تغییراتی در ترکیب بازیگران این نمایش خبر داد و افزود: تعدادی از بازیگران اصلی و همینطور فرعی نمایش تغییر میکنند و بزودی ترکیب جدید بازیگران این کار مشخص خواهند شد.نمایش «دکتر نون» بر اساس داستان «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» نوشته شهرام رحیمیان اجرا میشود. این نمایش بستری عاشقانه و سیاسی دارد و در خلاصه داستان آن آمده است:اسفندیار و ملکتاج از کودکی چنان به هم علاقهمند بودند که دقیقهای از یکدیگر جدا نمیشدند و عشق آتشین آن دو به ازدواج انجامید. حال در کودتای ۱۳۳۲از اسفندیار (دکتر نون) که از یاران نزدیک و وفادار دکتر مصدق است، خواسته میشود مصاحبهای ضد نخست وزیر انجام دهد که با مخالفت او مواجه میشود. اسفندیار به زندان میافتد و ساواک برای انجام مصاحبه به انواع شکنجه متوسل و هر بار با مقاومت دکتر نون رو برو میشود تا اینکه پای ملکتاج به میان میآید و جدال میان عشق و وفاداری به نخست وزیر آغاز میشود...
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5482/22256/88162
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5482/22256/88163
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5482/22256/88164
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5482/22256/88165
|
عناوین این صفحه
- سینمای محیط زیستی در گیشه توفیق ندارد
- نقدهای درست از سریال ها را بر چشم می گذاریم
- اخبار
- اخبار