|
هومن برقنورد مقابل دوربین جلیل سامان رفت؛
تصاویر «زیرخاکی» منتشر شد
همزمان با حضور هومن برقنورد در مقابل دوربین فصل دوم «زیرخاکی» که محصول جدید مرکز سیمافیلم است، اولین تصاویر از این سریال تلویزیونی پس از سه ماه کار بیوقفه منتشر شد.
به گزارش امتیاز، در شرایطی که نزدیک به سه ماه از آغاز تصویربرداری فصل دوم «زیرخاکی» به کارگردانی جلیل سامان و تهیهکنندگی رضا نصیرینیا میگذرد و گروه به صورت پرفشار مشغول کار هستند، نقشآفرینی هومن برقنورد در این مجموعه تلویزیونی آغاز شده است. در شرایطی که هنوز ضبط سریال به پایان نرسیده، برخی برای پخش آن در روزهای پیش رو گمانهزنی کرده بودند، اما سختی کار در شرایط کرونا عملا اجازه پخش و تصویربرداری همزمان را نمیدهد.
تصویربرداری این سریال از نخستین روزهای سال جدید به صورت فشرده برای پخش از شبکه یک ادامه دارد و عوامل در کرج ساعاتی طولانی در روز را مشغول کار هستند. مراحل فنی سریال از جمله تدوین آن نیز با پیوستن حسن حسندوست به عنوان تدوینگر در حال انجام است.
در فصل دوم «زیرخاکی» بازیگرانی همچون هومن برقنورد، گیتی قاسمی، فروغ قجابگلو، مریم سرمدی و ستاره پسیانی به جمع دیگر هنرمندان آن پیوستهاند. ترکیبی که نشان میدهد مخاطبان احتمالاً با سریالی با شخصیتهای متنوع و قصهای پرماجرا مواجه خواهند شد.
هومن برقنورد که به تازگی جلوی دوربین جلیل سامان رفته، از بازیگران شناختهشده تئاتر است که از اواسط دهه هشتاد برای بینندگان تلویزیون و تماشاگران سینما شناخته شده است. سریالهای «اشکها و لبخندها»، «ساختمان پزشکان»، «زمانه»، «دودکش»، «پردهنشین» و«دادِستان» ازجمله آثاری است که برقنورد در آنها ایفای نقش کرده است. او همچنین تجربه بازی در چندین فیلم سینمایی ازجمله «یک تکه نان»، «کیفر»، «سرو زیرآب»، «تیغ و ترمه» و «خداحافظ دختر شیرازی» را نیز در کارنامه خود دارد.
داستان فصل اول «زیرخاکی» با تلاش ناکام فریبرز باغبیشه (پژمان جمشیدی) برای خروج از کشور همزمان با آغاز جنگ تحمیلی به پایان رسید.
بازیگران فصل دوم «زیرخاکی» تولید مرکز سیمافیلم عبارتند از: پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، نادر فلاح، گیتی قاسمی، فروغ قجابگلو، مریم سرمدی، امید روحانی، اصغر نقی زاده، رایان سرلک و ستاره پسیانی، با حضور هومن برقنورد.
سریال های نوروز1400 زیر ذره بین نقد
در نوروز ۱۴۰۰، چهار سریال از شبکههای سیما به روی آنتن رفتند؛ شبکه یک فصل سوم سریال کمدی «نون خ» را به روی آنتن برد و شبکه دو با پخش یک درام عاشقانه به نام «همبازی» سریالهای سال جدیدش را آغاز کرد. شبکه سه نیز برخلاف آنچه پیشتر اعلام شده بود که سریال طنز «بوتیمار» با بازی مرجانه گلچین و حمید لولایی را به روی آنتن میبرد، فصل دوم سریال «گاندو» که یک سریال جاسوسی ـ امنیتی است را پخش کرد. شبکه پنج سیما هم سریال طنز «نوروز رنگی» با روایتی از یک خانواده مشهدی در دهه ۶۰ را به روی آنتن برد.
محمدتقی فهیم ـ منتقد سینما و تلویزیون ـ درباره سریال های نوروزی تلویزیون در سال ۱۴۰۰، با اعتقاد بر اینکه «امسال تلویزیون نسبت به چند سال اخیر پرفروغتر ظاهر شد»، در این زمینه توضیح داد: اگر چه تا سال گذشته «پایتخت» بود اما ضعف هایی داشت که بودنش را زیر سوال برد. امسال در مجموع کارهای مناسبتی توانستند نسبت به چند سال گذشته بهتر ظاهر شوند. بدین جهت که رنگین کمانی از موضوعات و مضامین مختلف در سریالها وجود داشت و این تنوع خودش یک اصل مهم است. اگر این تنوعها نباشد ریزش مخاطب بدیهی است. این نکته مثبت امسال برای تلویزیون است.
«نون خ» و ظرفیت ادامه دار شدن
این منتقد درباره سریال «نون خ ۳» گفت: شبکه یک طبق معمول دو سال گذشته، با «نون خ» شروع کرد. سریال «نون خ» سال گذشته هم درخشید. به نظرم سریال «نون خ» همچنان ظرفیت پاگیر کردن مخاطب را دارد؛ البته ادامهاش منوط به بعضی رعایتهاست. هم کارگردان و هم عوامل، این هوشمندی و ظرفیت را برای ادامه کار دارند. سریال روی تبحر و توانایی بازیگران و استفاده از لهجه کردی تمرکز دارد و برای ادامه ظرفیت دارد، اما باید مسائلی رعایت شود که مهمترینش قصه سریال است؛ یعنی در کارهای طنز نباید فقط متکی به لهجه و بداهه و طنزهای شفاهی بود. در درجه اول باید به داستان فکر شود. «نون خ» به نیازهای مردم توجه دارد و برای همین دیده میشود. موسیقی، پوشش، رنگ آمیزی و لوکیشن خوب میتواند همه آدمها را جذب کند و دیگر کار مختص به کرمانشاه نیست. البته «نون خ ۳» بر خلاف دو فصل اول و دوم سریال که داستان مشخصی داشتند، در چند قسمت اول کم فروغ ظاهر شد و در داستان گویی مشکل داشت اما بعد از چند قسمت این مشکل حل شد. در مجموع سریال «نون خ» کار خوب و موفقی است و هم مخاطبان جدی و هم مخاطبان عام را جذب میکند و در رسیدن به هدف خودش که در درجه اول سرگرم سازی و نشاندن خنده بر لب مخاطب است توفیق کسب کرده و این توفیق متاثر از رویکردهای منفی مثل تحقیر و توهین نیست، بلکه ماجراها در راستای تحکیم و تثبیت خانواده شهرستانی به ویژه کُرد که به سراسر ایران هم تعمیم پیدا میکند اتفاق میافتند و هر کدام شیرینی خودشان را دارند.
«هم بازی»؛ ضعیف ترین سریال نوروزی تلویزیون
فهیم از سریال «هم بازی» به عنوان ضعیف ترین مجموعه تلویزیون در نوروز ۱۴۰۰ نام برد و در این زمینه هم تصریح کرد: مجموعا همه چیز در این اثر کهنه است، چیز تازهای در آن به چشم نمیخورد و نوگرایی در این سریال وجود ندارد. بحث جدی و رویکرد مهمی هم در سریال نیست. بدتر از همه اینکه در روابط و مناسبات عشقی بسیار افراط کرده است. انگار همه آدمها جمع شدهاند که چند نفر را به هم برسانند. به نظرم در این شرایط اینگونه افتادن به ورطه ابتذال خیلی بد است. این سریال فقط در پوشش و ظاهر کاری است که متعلق به ایران است وگرنه از شبکههای جِم چیزی کم ندارد. تمام هم و غم نویسنده و کارگردان، مسایل دختر و پسرها با هم است. موضوع گلخانه و کارآفرینی هم در سریال خیلی کمرنگ است.
او تاکید کرد: وقتی صحبت از خانواده میشود، فقط صحبت از این مسایل نیست. خانواده امروز با مسایل و مشکلات فراوانی دست به گریبان است که حتی اگر ازدواجی صورت نمیگیرد و دختر و پسرها در سن بالا نمیتوانند ازدواج کنند، ناشی از همین مسایل است نه از اینکه عاشق میشوند یا نه و آیا فلان پسر یا دختر مرا میخواهد یا نه.
فهمیم در نقد سریال نوروزی شبکه دو سیما اظهار کرد: نه بازی خوبی در این سریال به چشم میخورد و نه کارگردانی خوبی، حرف خوبی هم برای گفتن ندارد. در حقیقت یک سریال آنتن پُرکن است.
«گاندو»؛ سریالی سیاسی که خوب ساخته شد
او در ادامه درباره سریال فصل دوم سریال «گاندو» که در دقیقه ۹۰ به عنوان مجموعه نوروزی تلویزیون معرفی شد، گفت: «گاندو» از سریالهایی است که اهمیت و جذابیتش غیرقابل کتمان است. علیرغم اینکه مناسبتی نبود و نیمه تمام ماند اما عملا همه را درگیر خودش کرد؛ به دلیل تعلیقی که در بطن سریال وجود داشت و برخی اطلاعات درباره نیرویهای امنیتی و نوع ارتباطشان با فضاهای شهری که برای خیلیها جدید بود هم کسانی که دنبال سرگرمی بودند میتوانستند با سریال همراه شوند و هم مخاطبان جدیتر تلویزیون.
این منتقد ادامه داد: خیلیچیزهایی که در سریال سازی ما جایش خالی بوده و در دنیا زیاد ساخته میشود، در «گاندو» وجود داشت. نسبت به فصل اول قوی تر بود و موضوعش هم عمیق تر و جدی تر از قبل شده بود. شخصیت های سریال قابل باور بودند. در خیلی از فیلمها تا این حد تیپ نیروهای امنیتی ما جلوه نکرده و باورپذیر نبوده است که ما بفهمیم نیروهای امنیتی مان اینطور هستند. در سریال «گاندو» نیروهای امنیتی دوست داشتنی هستند در خیلی از کارهایی که در مورد امنیتیها ساخته میشود، مخاطب نسبت به آنها احساس دافعه میکند اما در اینجا همذات پندازی صورت میگیرد و ویژگیهای عنصر قهرمان به صورتی که مخاطب به آن دل ببندد در این سریال برای پرداخت شخصیتها لحاظ شده بود؛ به ویژه شخصیت اصلی و رهبر تیپ به نام محمد که کاملا یک تیپ امنیتی ایرانی دوست داشتنی است که آدم با دیدنش احساس امنیت می کند.
محمدتقی فهیم در ادامه صحبتهایش درباره «گاندو ۲» خاطرنشان کرد: در این سریال هم در متن و هم در اجرا و کارگردانی دقت لازم صورت گرفته است؛ به ویژه در بحث اکشن، تعلیق و تودرتویی شبکهها؛ مثلا قسمتی که مربوط به آمدن سفیر روسی به ایران است، خیلی خوب اجرا شده و از سریالهای خوب جهانی چیزی کم ندارد.
او معتقد است: «گاندو ۲» به خاطر درگیر کردن مخاطب، گل سریالهای نوروزی امسال بود؛ البته رویکردهای سیاسی سریال شاید به ذائقه بعضیها خوب نبوده است اما به هر حال یک کار جاسوسی ـ پلیسی است و این کارها زیر ژانرشان سیاست است و سیاست با آن عجین است.
«نوروز رنگی»؛ شیرین اما بدون داستان
فهیم در پایان این گفت وگو در نقد سریال نوروزی شبکه پنج سیما هم بیان کرد: «نوروز رنگی» را چون خودم خراسانی هستم هر شب میدیدم. خودم بزرگ شده مشهد هستم و دورهای که در سریال روایت میشود را تجربه کردهام. به نظرم کارگردان سریال، کمدی و به ویژه کمدی بزن و بکوب را میشناسد. پریدن بر سر و کول هم و سیلی زدن به هم دیگر ممکن است در برخی کارها ناپسند شمرده شود، اما چون «نوروز رنگی» بر مبنای گونه کمدی بزن و بکوب طراحی شده، در این قالب قبل توجیه است. به لحاظ قالب از نمایش رو حوضی ایران هم در این سریال بهره گرفته شده، تلفیق تئاتر رو حوضی با کمدی بزن و بکوب معجون «نوروز رنگی» را ساخته است. به خوبی دهه ۶۰ را ترسیم کرده و در دیالوگ نویسی ها هم دقت لازم صورت رفته است. یکی دیگر از نکتههای مثبت سریال، استفاده از بازیگران مشهدی است. وقتی برای ساخت سریال به شهرستانی میروند، بهتر است از خود محلیها هم استفاده کنند؛ همانطور که در سریال «نون خ» هم این مساله لحاظ شده و توفیق کسب کرده است. فضاسازی در سریال به خوبی انجام شده است. ویژگیهای زیادی در سریال وجود دارد که قطعا برای خراسانیها جذاب تر است، بقیه هم اگر پای سریال مینشستند میتوانستند با آن ارتباط برقرار کنند؛ البته ضعف اصلی سریال برای ارتباط با مخاطب انبوه از سراسر ایران، نداشتن داستان است. در این سریال به آن شکل قصهای نمیبینیم که بخواهیم دنبال کنیم.
او گفت: بیشتر نوستالژیها مثل ویدیو، آتاری، پیکان و ... در این سریال دیده می شود اما اینها برای سریالی که قرار است مثلا ۱۵ یا ۲۰ شب پخش شود، کم است و تکراری میشود. «نوروز رنگی» از این جهت آسیب جدی دیده است؛ با تمام اینها، شیرینیِ خود بازیگران تا حدودی مخاطب را با سریال همراه کرده است.
«گاندو»؛ از پخش غیرمنتظره تا توقف یکباره
معمولا در ایام نوروز سریالهایی در ژانر کمدی مناسب ترین گزینه برای پخش تشخیص داده میشوند و اگرچه گاه ملودرام های عاشقانه و اجتماعی هم در کنداکتور نوروزی قرار گرفته اند اما انتخاب سریال امنیتی جاسوسی می تواند اتفاقی کم نظیر برای تلویزیون تلقی شود.
امسال هم با توجه به انتظارهای معمول و همچنین شرایطی که شیوع کرونا برای خانواده ها رقم زده بود، گمان بر این بود که روند پخش سریال های کمدی در نوروز به شکلی مضاعف ادامه پیدا کند و بر همین روال، شبکه سه سیما نیز در کنداکتور نوروزی خود سریالی طنز به نام «بوتیمار» را گنجانده بود؛ اما به ناگاه چند روز مانده به آغاز تعطیلات، «بوتیمار» جای خود را به «گاندو ۲» داد تا تغییر ناگهانی کنداکتور نوروزی سیما از همان ابتدای اعلام رسمی پخش سری دوم «گاندو»، به عنوان پرسشی جدی مطرح شود و در ادامه هم با حاشیههایی که پیرامون این سریال شکل گرفت، این پرسش نیز پررنگتر از قبل در رسانه ها و از سوی مخاطبان عنوان شد.
و البته همان طور که پیش بینی می شد، پخش فصل دوم سریال «گاندو» در تعطیلات نوروزی همانند فصل اول آن با چالش ها و انتقادهایی از سوی نمایندگان دولت مواجه شد.
انتخاب نام «صابونچی» برای یکی از شخصیت های سریال و شباهت آن با اسامی واقعی دو تن از اعضای تیم مذاکره کننده از نخستین حاشیه های «گاندو ۲» بود؛ به نحوی که وقتی پخش قسمتی از این سریال با تاخیر مواجه شد، برخی آن را ممانعت از رفتن روی آنتن تلقی کردند که البته ادامه یافتن قسمت ها، این پیش فرض را موقتا کنار گذاشت.
در همان زمان، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرامی خود، در شرح آن نوشت: «منو بشناس که من ایرانم». که انتشار این ویدئو و این جمله، از سوی برخی رسانه ها، واکنش احتمالی به سریال «گاندو ۲» تعبیر شد.
حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس جمهور از دیگر شخصیت هایی بود که به پخش گاندو واکنش نشان داد و در حساب کاربری اش در توییتر نوشت: «ای کاش ضداطلاعاتی داشتیم که جرأت میکرد تحلیلی واقعبینانه از کارکرد امنیتی مجموعههای گاندو ارائه نماید.
ای کاش آقای ظریف و وزیر اطلاعات حقایق را روشن نموده و قوه قضائیه هم عاقبت پرونده متهم جاسوسی در مذاکرات را اعلام می کرد. نباید کوتاه بینیهای مقطعی جای هنر راهبردی را بگیرد.»
با این همه، انتقادهای گاندو به برجام ادامه دار بود و واکنش دولتی ها هم دامنه دار.
محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش با ارسال توئیتی نوشت؛
چگونه می توان اعتماد ملی و امید به آینده را در نسل نو تقویت کرد وقتی که رسانه ملی چنین تصویری از اداره کنندگان کشور ارائه می دهد؟ در رسیدن به مقاصد کوتاه، به اهداف بلند آسیب نرسانیم.
سید عباس صالحی، وزیر ارشاد هم در واکنشی به «گاندو ۲»، توییت کرد:
«کارنامه کشور در رسانه رسمی در قالب خبر، گزارش، مصاحبه، فیلم مستند، سریالهای سریالی! چنین است:
مسوولان چپاولگر اموال عمومی و جاسوس خارجی هستند!
آیا با این سطح از تبلیغات منفی در تدارک مشارکت حداکثری هستند؟!»
و البته این انتقادها چندان هم بی پاسخ نماند.
تهیه کننده «گاندو» در واکنش به اظهارات وزیر ارشاد نوشت:
«آقای وزیر محترم فرهنگ!
خجالتآور است جنابعالی که سالانه مجوز صدها فیلم و سریال شبکه نمایش خانگی و کتاب سیاه و تلخ و مخرب نسبت به خانواده و امنیت روانی جامعه را صادر میکنید چطور یک سریال که در آن حس اقتدار ملی و امید مردم را تقویت میکند و خط نفوذ انگلیس را به تصویر میکشد را تاب نمیآورید پناه میبرم به خدا از بستن دهان منتقدان...»
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با هشتگ «گاندو» در پاسخ به انتقادها توییت کرد: «متخصص فیلم و سینما نیستم، اما وقتی فریادهای توأم با تمسخر و توهین مقامات دولتی درباره دو فصل یک سریال تلویزیونی را میبینم، حس میکنم عصبانیتشان ناشی از ضعف سریال نیست؛ بلکه نگران ساخت فصل سوماند در زمانی که ایشان قدرت فشار برای سانسور ندارند.»
فصل سومی که موضوع آن به کنایه از سوی علی جنتی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی به سازندگان پیشنهاد شده بود. جنتی در حساب توییتری خود نوشت: «پیشنهاد میکنم صدا و سیما، گاندو ۳ را به افشای شیوه های نفوذ جاسوسان اسرائیلی در نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و نظامی کشور اختصاص دهد که مرکز مهم هسته ای نطنز را منفجر کردند، هزاران سند بکلی سری را سرقت کردند و در روز روشن شهید محسن فخری زاده را به شهادت رساندند و کمترین ردپایی از خود بجای نگذاشتند.»
حاشیه های پیرامون «گاندو ۲» تا همین اواخر پخش هم ادامه داشت و حتی برخی رسانه ها ادعای کاهش بودجه صداوسیما به دلیل پخش این سریال را مطرح کردند.
متقابلا انتقادها به پخش هم از سوی دولتی ها ادامه دار بود؛ به نحوی که سخنگوی دولت در بخشی از صحبت های دو روز گذشته اش تاکید کرده بود، آنچه از صداوسیما پخش می شود باید متضمن افزایش اعتماد عمومی به ارکان و چهره های شاخص نظام باشد. اگر سریالی از تلویزیون پخش میشود، همه جانبه نگری و لحاظ کردن همه روایتها در آن حداقل شرط انصاف است.
با این همه سرانجام «گاندو» همان طور که به یک باره روی آنتن آمد، یک باره هم به پایان موقت رسید تا برخی پایان این سریال در قسمت سیزدهم را به فشارها به صداوسیما نسبت دهند. هرچند حسام الدین آشنا، مشاور رییس جمهور با رد این ادعا، در توییتر خود نوشت: «صریح باشید و بازی نکنید بگویید چه کسی از کجا و چه زمانی درباره سانسور یا ممانعت از پخش کدام بخش از کدام سریال بر چه قسمتی از صدا و سیما فشار آورده است؟ آیا صداوسیما اساسا نقشی در تولید یا پخش این سریال داشته است؟»
البته این اظهارات همچنین از سوی مجتبی امینی، تهیه کننده سریال تلویحا تایید شده بود؛ چراکه امینی پس از پایان «گاندو ۲»، بر تولید و پخش ادامه قسمتها تاکید کرده و گفته بود: ما برای رسیدن به پخش نوروز به خاطر درخواستهای زیاد مردم و پاسخ دادن به نیاز مخاطب در شرایط سخت کرونایی و با تلاش یک گروه دویست نفری سعی کردیم سریال را برای پخش در نوروز آماده کنیم که پخش در قسمت سیزدهم سریال موقتاً به اتمام خواهد رسید.
وی همچنین ابراز امیدواری کرده بود که ادامه سریال «گاندو»، بدون هیچ گونه ملاحظهای روی آنتن برود.
ضمن اینکه کوروش کمرهای، مشاور مدیر شبکه سه سیما طی توئیتی اعلام کرد که «ادامه گاندو بعد از انتخابات» خواهد بود و در حقیقت با این جمله که «سخن بسیار است»، به حاشیه های «گاندو» به طور موقت پایان داد.
محمد قنبری مطرح کرد؛
ماجرای « یک آشنایی ساده»
محمد قنبری کارگردان تئاتر که قصد دارد به زودی نمایش «یک آشنایی ساده» نوشته والنتین کراسناگوروف با ترجمه ماندانا مجیدی را از طریق پلتفرمهای آنلاین پخش کند درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: این نمایش که تلفیق موسیقی و تئاتر است دومین تجربه من به عنوان کارگردان بعد از نمایش «سهم زن» در فضای مجازی است که به زودی از طریق پلتفرمهای آنلاین پخش میشود.
وی ادامه داد: «یک آشنایی ساده» قصه زن و مردی است که در رستوران یک هتل با هم آشنا میشوند و با ورود زن به زندگی خصوصی مرد کشمکشی اتفاق میافتد. این نمایش این روزها در مرحله دورخوانی و تمرین قرار دارد و به زودی به مرحله ضبط میرسد.
این کارگردان با اشاره به اینکه گروههای نمایشی در این شرایط شدیداً نیازمند حمایت مادی و معنوی هستند، بیان کرد: گروههای تئاتری برای ادامه مسیر، به انگیزهای نیاز دارند که به نظرم یکی از این راهها حمایت از تولید تلهتئاتر، تئاتر آنلاین و اجرای نمایشها در پلتفرمهای مختلف است. در شرایط این روزهای تئاتر تولید تئاتر برای فضای مجازی و پخش در پلتفرمها یک ضرورت به حساب میآید.
قنبری در رابطه با انتخاب آثاری از کراسناگروف یادآور شد: کراسناگروف با وجود مرد بودن به دنیای زنان اشراف و تسلط کامل دارد. در نمایشنامههای وی بهطور کامل با ترسها، تردیدها و دغدغههای زنان آشنا و با آنها همراه میشویم. آثار او زبانی روان و ساده دارند و از عمق مکالمات روزمره سرچشمه میگیرند. کراسناگروف همیشه به عمق هر موقعیتی که مینویسد رسوخ میکند و دیالوگهایش را چنان واقعی پیش میبرد که فکر میکنید احتمالاً خودش آنها را ننوشته، بلکه در جایی میکروفون کار گذاشته و مکالمات را ضبط کرده است. نمایشنامههای او از اشراف دقیقش به روانشناسی بشریت حکایت میکنند و مرزهای جغرافیایی را درمینوردد. «اتاق عروس» نمایش قبلی من در واقع کمدی با شانزده شخصیت زن بود که هنگام اجرا دوازده زن نیز میتوانستند نقشها را ایفا کنند.
وی در ادامه افزود: همه ما میدانیم که در عصر آهن و دود، آن چیزی که بسیار کم یافت میشود زمان و فرصت است. مردم ما هم به اندازه کافی دلمشغولی و فکر و خیال دارند و اگر ما به عنوان هنرمند بخواهیم داستان تکراری با شیوه و رویکردی تکراری به خوردشان بدهیم مطمئناً آن را دوست نخواهند داشت و به قول معروف آن را پس خواهند زد. به همین دلیل ما با شیوه و ترفند جدید داستان را با رویکردی متفاوت به آنها ارائه کردیم.
قنبری در پایان با توجه به شرایط پیچیدهای که به واسطه ویروس کرونا بر تئاتر تحمیل شده است، گفت: پیشنهادم این است که سبک جدید زندگیمان را بپذیریم و از امکاناتش استفاده کنیم. طبیعتاً در این میان هر کس برای خود راهکاری را انتخاب میکند ولی مقاومت در برابر آن کاری از پیش نمیبرد. در اجرای تئاتر در پلتفرمها هم اتفاق عجیبی نمیافتد، این کار برای گروه ما یک تجربه تازه به حساب میآید و فعلاً در حال آزمون و خطا هستیم البته همه تلاشمان را میکنیم تا بهترین پلتفرم را انتخاب کنیم.
محمد قنبری پیش از این نمایش «سهم زن» را با بازی متین ستوده و سمیرا حسینی کارگردانی کرده است که به زودی از طریق پلتفرمهای آنلاین پخش میشود. «خانم گلاب»، «اتاق عروس»، «اتاق ورونیکا»، «جرم داریم تا جرم»، «سلام مایکل به زندان من خوش آمدی»، «هیدام» و … از دیگر آثار محمد قنبری است که پیش از این اجرا شدهاند.
اخبار
«سونامی» جدید ترین تجربه حسین بنیاد
حسین بنیاد نویسنده و کارگردان سینما و تئاترکشورتولید پنجمین فیلم کوتاه خود را با عنوان سونامی آغاز کرد.
به گزارش امتیاز، این فیلم کوتاه که در خصوص جنگ و تبعات ناشی از تهاجمات بشری می باشد، به عنوان پنجمین اثر این کارگردان نوگرا ثبت گردید.
حسین بنیاد پیش از این فیلم کوتاه او ،قاب ساعت دو ،گلوله آخر و ازدواج مرده را در مقام کارگردان و نویسنده تولید کرده است.
محمد الهی به عنوان تهیه کننده و شایان رحمان پوربه عنوان مدیر تولید در این پروژه همکاری می کنند.
بازیگران این پروژه متعاقبا اعلام خواهند شد.
«نان مقدس» به تهیهکنندگی تورج اصلانی در جشنواره بینالمللی فیلم «هات داکس» کانادا
فیلم مستند «نان مقدس» به کارگردانی زندهیاد رحیم ذبیحی و به تهیهکنندگی تورج اصلانی به بخش مسابقه «ویترین جهان» در بیست و هفتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند «هات داکس» کانادا راه پیدا کرد.
به گزارش امتیاز؛ فیلم مستند «نان مقدس» Holy Bread آخرین اثر مرحوم رحیم ذبیحی و به تهیهکنندگی تورج اصلانی کارگردان و مدیرفیلمبرداری تجربهگرای سینمای ایران؛ در جدیدترین حضور بینالمللی خود به نمایندگی از سینمای ایران، در بخش رقابتی «ویترین جهان» در بیست و هفتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند «هات داکس» Hot Docs کانادا به نمایش در میآید و با فیلمهایی از کشورهای مختلف حهان در این رویداد معتبر سینمایی به رقابت میپردازد. این جشنواره، مورد تأیید آکادمی اسکار است و برنده بخش رقابتی «ویترین جهان» فیلمهای «مستند بلند» جشنواره، به رقابت اسکار راه مییابد.
پخش بینالمللی این اثر مستند، به عهده شرکت «تصویر گستر الهه پارسی» (الی ایمیج) به مدیریت الهه نوبخت است.
«نان مقدس» که در نخستین حضور بینالمللی خود در بخش رقابتی «فیلمهای نیمه بلند» Mid-Length در سی و سومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند آمستردام ـ «ایدفا» IDFA در کشور هلند به نمایش در آمده بود؛ در نخستین اکران خود در کشور کانادا؛ در بیست و هفتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند «هات داکس» در تورنتو روی پرده میرود.
جشنواره فیلم «هات داکس» که بزرگترین و مهمترین جشنواره فیلم مستند در آمریکای شمالی بهشمار میرود؛ بیست و هفتمین دوره آن به دبیری «کریستوفر مکدونالد» Christopher McDonald بازیگر سرشناس آمریکایی با نمایش 219 مستند از 66 کشور جهان در چندین بخش مختلف از جمله؛ بخش رقابتی «ویترین جهان»، بخش رقابتی «فیلمهای بلند»، بخش رقابتی «فیلمهای نیمه بلند»، بخش رقابتی «فیلمهای کوتاه» و بخش «نمایش ویژه» در روزهای ۹ تا ۱۹ اردیبهشت ماه امسال (۲۹ آوریل تا ۹ می 2021) به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین در شهر تورنتوی کانادا برگزار میشود.
این جشنواره، یکی از مهمترین مکانها برای مشاهده و بحث پیرامون مستندهای برجسته سال است و برای ترویج و تولید فیلم مستند در جهان پایهگذاری شده و هر ساله بیش از ۲۰۰ فیلم در این رویداد معتبر سینمایی به نمایش درمیآیند و نزدیک به دو هزار مستندساز، تهیهکننده، خریدار و توزیعکننده فیلم مستند از سراسر جهان در آن حضور پیدا میکنند.
«نان مقدس» در آخرین حضور بینالمللی خود در بخش رقابتی «فیلمهای بلند» هجدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند «بیگ اسکای» Big Sky در کشور آمریکا به عنوان یکی از رویدادهای مهم و سالانه سینمای مستند در جهان، به نمایش در آمد و اسم این اثر، در میان 10 کاندید نهایی این جشنواره مورد تائید آکادمی اسکار قرار داشت.
پیش از کرونا هم از این نعمت محروم بودیم
ماجرای محرومیت ما از این نعمت ربط چندانی به کرونا ندارد. سالهاست که افرادی دلسوز فریاد میزنند همه تئاتر که نباید به تهران و آن هم در محدوده چهارراه ولیعصر ختم شود. شهرهای دیگر از این هنر چه سهمی دارند؟! این فریاد اما یا شنیده نمیشود یا اگر هم شنیده میشود، ترتیب اثر چندانی به آن داده نمیشود. حالا اما شرایط تغییر کرده و کرونا بدجوری تئاتر را به حاشیه برده است. در یک سال گذشته فعالان تئاتر هم جزو اقشاری بودند که روزهای خاصی را سپری کردند، این وضعیت البته برای کسانی ایجاد شد که تئاتر تنها راه درآمدشان بود و در پروژههای تصویری، جایی برای فعالیت نداشتند.
در این میان فعالان تئاتر کودک هم متحمل سختیهای بسیار شدند. آنان که عموما از راه اجرای تئاتر در فرهنگسراها و مهدهای کودک، اجراهای صبحگاهی ویژه مدارس یا به واسطه آموزش تئاتر در مدرسهها یا آموزشگاههای هنری گذران زندگی میکردند، ناگهان همه این درها را به روی خود بسته دیدند.
هرچند سال گذشته در مقاطعی سالنهای تئاتر بازگشایی شدند ولی حساسیت خانوادهها برای حضور فرزندانشان در مکانهای عمومی سبب شد تئاتر کودک، یکی از کمرونقترین دورههای خود را سپری کند.
همین وضعیت سبب شد تالار هنر به عنوان یکی از معدود سالنهای تخصصی تئاتر کودک، در کنار اجراهای زنده نمایشی، تئاتر آنلاین را هم جدی بگیرد. به این صورت که نمایشهای این تالار در کنار اجرای زنده به صورت آنلاین هم نمایش داده میشدند. حالا که مدتی از این رویکرد تازه گذشته، حسین موذن مدیر این تالار در ارزیابی این تجربه میگوید: در خوب بودن شکل ترکیبی اجرای تئاتر کودک به صورت زنده و آنلاین شکی نیست و حتی زمانی که شرایط به حالت عادی برگردد، نباید تئاتر آنلاین را از دست بدهیم زیرا فرصت مغتنمی است برای شهرهای دیگر که از نعمت تئاتر محروم نشوند.
او ادامه میدهد: هرچند لطف تئاتر به اجرای زنده است ولی تا کی باید با این شعار زندگی کنیم، همه ما خوب میدانیم بسیاری از شهرهای ما از نعمت تئاتر بیبهرهاند و این هیچ ربطی هم به کرونا ندارد. بله! ما هم میدانیم خیلی خوب است که گروههای نمایشی در استانهای گوناگون روی صحنه بروند یا گروههای فعال استانها به طور مستمر اجرای تئاتر داشته باشند ولی مگر این امکان را داریم؟
موذن اضافه میکند: در شرایط عادی مخاطب تئاتر به این فرهیختگی رسیده که اجرای زنده را به اجرای آنلاین ترجیح بدهد ولی نگاه من بیشتر به استانهاست زیرا قرار نیست همه چیز به تهران محدود شود.
مدیر پیشین مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یادآوری میکند: زمانی هم که در کانون بودم، همین نگاه را داشتم و به همین دلیل تمام آثار نمایشی را در قالب سی دی به همه استانها میفرستادیم ولی الان اجرای آنلاین آسانتر و کم هزینهتر است.
او درباره استقبال استانها از تئاتر آنلاین توضیح میدهد: این موضوع هم نیازمند فرهنگسازی است و هم اطلاعرسانی که هنوز هیچ یک از اینها اتفاق نیفتاده است. باید در این زمینه کار درست و کارشناسی شده انجام بدهیم.
موذن با اشاره به برخی از سوء تفاهمهایی که در این زمینه وجود دارد، خاطرنشان میکند: همین که میگوییم تئاتر آنلاین، برخی از استادان تئاتر تصور میکنند منظورمان حذف تئاتر زنده است. در حالیکه اصرار ما به اجرای تئاتر آنلاین برای مخاطبی است که به تئاتر زنده دسترسی ندارد. اگر بتوانیم آثار نمایشیمان را در 32 استان کشور روی صحنه ببریم، دیگر لزومی به تئاتر آنلاین نیست ولی تا زمانی که چنین امکانی نداریم، نمیتوانیم همچنان مردم دیگر شهرها را از تئاتر محروم کنیم و عقل سلیم حکم میکند در این وضعیت از امکان تئاتر آنلاین بهره برداری کنیم. ضمن اینکه در دوران کرونا هم تئاتر آنلاین، امکان بسیار خوبی است برای ادامه جریان تئاتر و بهرهمند شدن مخاطبان از این هنر. هرچند که ارزش اجرای صحنهای به جای خود باقی است.
مدیر تالار هنر در پایان درباره فعالیتهای این تالار در سال نو توضیح میدهد: در حال حاضر یک گروه نمایشی آماده اجرا هستند و منتظر مجوز شورایی نظارت و ارزشیابی هستیم. همین که مجوز صادر شود، این گروه اجرای خود را روی صحنه میبرد . البته به دلیل شرایط کرونایی، فعلا فعالیتهای سالن به صورت تک اجرایی خواهد بود مگر اینکه شرایط بهتر شود تا بتوان همزمان برای اجرای دو گروه نمایشی برنامهریزی کرد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5486/23283/89282
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5486/23283/89283
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5486/23283/89284
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5486/23283/89285
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5486/23283/89286
|
عناوین این صفحه
- تصاویر «زیرخاکی» منتشر شد
- سریال های نوروز1400 زیر ذره بین نقد
- «گاندو»؛ از پخش غیرمنتظره تا توقف یکباره
- ماجرای « یک آشنایی ساده»
- اخبار