|
کرونا با سینمای جهان چه کرد
سال کرونایی 2020 با صنعت سینما چنان کرد که در سراسر جهان باکس آفیس 2020 با کاهش 71درصدی به 12.4میلیارد دلار رسید. دو سال میلادی ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، بهطور متقارن و پیاپی، بهترین و بدترین سالهای اقتصادی سینما طی قرن اخیر بودند. مسلما این افت شدید در تجارت سینمایی جهان با شیوع ویروس کرونا مرتبط بود اما حقیقت این است که در این دوران شاهد شتابگیری روندهایی بودیم که پیش از شروع پاندمی هم با سرعتی آهستهتر درحال پیشرفتن بودند. مثلا پخشهای جریانی یا همان VOD، قبل از شیوع کرونا هم مرتب داشتند جای اکران پردهای را هر روز تنگتر میکردند و این روند در ایام پاندمی شتاب بیشتری گرفت، نه اینکه ناگهان خلق شده باشد. یک مورد دیگر رشد بیسابقه صنعت فیلمسازی چین و جایگاه ویژه و برتر آن در تجارت سینمایی است. چین طی سالهای اخیر این روند را با یک شیب صعودی محسوس طی میکرد اما شرایط ویژهای که کرونا به وجود آورد، شتاب بیشتری به پیشرفت آن داد.
در مقیاس جهانی، شیوع کرونا باعث شد تولید تعداد قابلتوجهی از پروژههای سینمایی متوقف شود. از سوی دیگر اکران خیلی از فیلمهای سالهای ۲۰۲۰ به سال ۲۰۲۱ موکول شد و روبهرو شدن با این واقعیت که در این سال هم بساط پاندمی برچیده نمیشود، وضعیت را برای صاحبان آثار بغرنجتر کرد. از طرفی تولید فیلم در استودیوهای بزرگ تفاوتی اساسی با تولید فیلم در VOD دارد. استودیوها ستارهمحور هستند و برای جلبتوجه مخاطبان به یک فیلم، مرتب سعی میکنند پروژهها را گرانتر کنند و گرانتر جلوه بدهند؛ اما VOD، فرشقرمز و پوسترهای بزرگ شهری و نمایش در مراکز بزرگ خرید را ندارد و به همین علت فیلمهای کمهزینهتری که عموما ستارهمحور هم نیستند، بیشتر مناسب ساخت و نمایش در این بستر خواهند بود. با این حال تعدادی از فیلمهای استودیویی ناچار شدند تعویقهای مکرر اکرانشان را متوقف کنند و در بستر VOD فیلمشان را عرضه کنند.
پیش از این هم فیلمها میتوانستند در VOD منتشر شوند اما لازم نبود انتشار اولشان در این بستر باشد و حالا آنها هم سود مستقیم گیشه را از دست دادند هم امکانات تبلیغاتی اکران را و هم امکانی را که اکران فیلم به صاحبان کمپانیهای بزرگ برای مهندسی سلیقه مخاطبان میداد. بهعلاوه، وقتی اکران در کار نباشد، فرانشیز فیلم هم وجود ندارد؛ یعنی تجارتهای وابسته. دیگر پارکهای تفریحی، اسباببازی شخصیتهای داستانی و حتی تصاویری که روی ساندویچهای مکدونالد منتشر میشد، معنای خودشان را از دست میدهند. بیشتر از تمام اهالی صنعت سینما، صاحبان کمپانیهای زنجیرهای پخش فیلم از این وضعیت ضرر کردند. غولهای پخش فیلم، حتی از پس پرداخت اجاره سالنهایی که در تملک خودشان نبود بر نمیآمدند و عنوان کردند که میخواهند سالنهای تحتمالکیتشان را برای تسویه بدهیها بفروشند. رخدادن این اتفاق که کمپانیهای تجاری مختلفی خارج از دایره سینما هم زمزمههایش را مطرح میکنند، ممکن است باعث ترکیدن حباب مسکن در آمریکای شمالی و اروپای غربی شود و سونامی اقتصادی وحشتناکی که همه در آیندهای نامعلوم منتظر فرارسیدنش هستند را در بدترین و شکنندهترین شرایط اقتصادی غرب، سروقت آنها بیاورد.
در هندوستان که تا مدتها صاحب عنوان پرمخاطبترین سینمای جهان بود، سالنداران میگویند نهتنها پول اجاره سالن، بلکه توان پرداخت آبونمان آب و برق آن را ندارند. دراین میان تنها چین است که پس از یک توقف چندماهه، با توانی صدافزون به میدان برگشت و اکران فیلمها در آن رونق پیدا کرد. این اتفاق البته در مقیاس جهانی وضع را به قبل از شیوع کرونا برنگرداند و صرفا بهنفع خود چینیها بود. چین حالا فقط در توسعه سالنها و اکران فیلمها نیست که پیشرفت کرده، بلکه در تولید هم پیشرفت قابلتوجهی داشته است. با این وصف، روشن شدن مجدد چراغ سالنهای سینما در چین باعث نجات سینمای آمریکا نشد. اگر اکران چین رونقی تا این پایه طی سالهای اخیر پیدا نمیکرد، سینمای آمریکا حدود ۱۰ سال پیش ورشکسته میشد و وابستگی شدیدی به این بازار داشت. حالا چینیها بازاری را که با کالاهای آمریکایی رونق داده بودند با کالاهای خودشان فتح کردهاند.
درمورد اکران، چین بعد از کرونا وضعیت مناسبتری حتی نسبت به قبل از آن پیدا کرده اما کمپانیهای شناختهشده زنجیره اکران فیلم که متعلق به آمریکا و کانادا هستند، با ضررهای بیسابقهای روبهرو شدند. در سمت تولید هم نتفلیکس جای تمام غولهای استودیویی را لااقل موقتا گرفته است. اصطلاح مگاهالیوود صدسال پیش و پس از شیوع پاندمی آنفلوآنزای اسپانیایی به وجود آمد؛ هنگامی که سالنهای سینما به دلیل لزوم فاصلهگذاری اجتماعی با مشکل جدی مواجه شدند و استودیوهای کوچک یکییکی به سمت ادغام در استودیوهای بزرگ یا انحلال پیش رفتند. حالا همان استودیوها که مولود یک پاندمی در صدسال پیش بودند، بر اثر یک پاندمی دیگر خودشان زمینگیر میشوند و جایشان را به نتفلیکس میدهند. باید توجه داشت چین اجازه فعالیت VODهای بیگانه را در خاک خودش نمیدهد و فیلمهای خارجی تنها در بستر VODهای چینی امکان عرضه دارند. در چین هم VODهای بزرگی وجود دارد که بیسر و صدا به رشد خودشان ادامه میدهند و هنوز کسی چندان آنها را در آمار و ارقام جا نداده است. یک نکته قابلتوجه دیگر درمورد VODها که با توجه به بحث وضعیت اقتصادی سینما در دوران کرونا اهمیت پیدا میکند، غیرشفاف بودن درآمد آنها در تمام دنیاست.
در گزارشهایی که رسانههای غربی راجعبه فروش سالیانه سینمای آمریکا منتشر میکنند هم اخیرا به همین دلیل یک بنبست بهوجود آمده است. مثلا ایندیوایر در یکی از آخرین گزارشهایی که با این موضوع نوشته، آورده است به دلیل مشخص نبودن رقم واقعی فروش استریمها نمیتوان ضرر و زیان سینما در دوران کرونا را به شکل دقیق اندازهگیری کرد. VODها معمولا ارقام سودشان و تعداد مخاطبانشان را بالاتر اعلام میکنند و ابزار دقیقی برای سنجش صورتهای مالیشان خارج از این شرکتها وجود ندارد. حتی رئیسجمهور جدید آمریکا چند روز پس از روی کار آمدنش این سرویسها را تهدید کرد که به صورتهای مالیشان رسیدگی میکند. این مساله بزرگنمایی رقمهای فروش و تعداد مخاطبان، در مورد VODهای ایران هم به کرات و با ضریب دهها برابر نسبت به VODهای خارجی مشاهده شده است. با این حال تخمین زده میشود درآمد سرویسهای ویدئوی آنلاین و اشتراکی، با 30 درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۹، به 34میلیارد دلار در سال 2020 رسیده باشد. به این ترتیب فروش فیلمهای سینمای جهان در سرویسهای VOD، مقداری کمتر از سهبرابر مجموع فروش فیلمها در سالنهای نمایش بوده است.
بههرروی در یک طرف دنیا حال سینما خوب نیست. با هربار انتشار خبری درباره توزیع یا موفقیت واکسن کرونا، سهام شرکتهای پخش فیلم ذرهای بالا میرود اما در پی ناامیدیهای بعدی، سقوطی بدتر از قبل میکند. نتفلیکس سطح زیباییشناختی فیلمها را به سریالهای تلویزیونی کاهش داده و رنگ و بوی اثیری سینما را از بین برده است و اتفاقات متعدد دیگری هم طی این مدت به صنعت سینما صدمه جدی زدهاند؛ اما در سوی دیگر دنیا یک تجارت سینمایی نوظهور با فیلمی کوچک و رمانتیک از خانمی که کار اولش را ساخته، به ۸۰۰میلیون دلار فروش میرسد. درباره اینکه در دوران پساکرونا چه اتفاقاتی برای سینما خواهد افتاد، شاید نشود با جزئیات دقیق نظر داد، اما تا حدودی قابلحدس است که این صنعت چه سویههای جدیدی پیدا میکند. البته امکان دارد که نتفلیکس در خود ساختار سینمایی و اقتصادی آمریکا مهار شود اما بحث چین که پروندههای متعددی راجعبه روندهای سینمایی آن در همین روزنامه منتشر کردهایم، جداست. در هرحال سینمای آمریکا حباب نیست که ناگهان بترکد اما مدتهاست با تلاشهای جورواجور و فراوان سعی در زنده و پررونق نگهداشتن خودش کرده و حالا کرونا چاقو را در کمرش چند دور پیچانده است. افول سینمای آمریکا به این راحتیها باورکردنی نیست اما ظاهرا به قول آن فیلسوف آلمانی، هر آنچه سخت استوار است، دود میشود و به هوا میرود.
بالاآمدن کفه شرق و فروافتادن کفه غرب در سال کرونایی سینما
در اوایل ماه مارس سال 2020 پیشبینی شده بود باکس آفیس جهانی میتواند پنجمیلیارد دلار درنتیجه بیماری همهگیر کرونا ضرر کند. سال قبل از آن سینما پنجمیلیارد دلار نسبت به مدت 12ماهه قبل از خودش رشد داشت و این پیشبینی که ظاهرا کرونا را به آن حدی که سزاوار بود جدی نمیگرفت، نهایتا وضعیت فروشی مثل سال 2018 را برای سینمای جهان در نظر میگرفت. این در حالی است که چند ماه پس از شروع سال 2021، تنها یکی از کمپانیهای آمریکایی اکران فیلم، ضرری نزدیک به همین رقم را متحمل شد. صنعت فیلمسازی چین در مارس 2020، با بسته شدن تمام سالنهای خود در طول تعطیلات سال جدید چینی که فصل پررونق اکران است، دومیلیارد دلار ضرر کرده بود اما چین با اینکه قبل از همه زمین خورد، خیلی زود به هوش آمد. عنوان پردرآمدترین فیلم سال 2020، به فیلم هشتصد با درآمد 468 میلیون دلار رسید. درحالی که از سال 2007 اولینبار بود که پردرآمدترین فیلم یک سال کمتر از یکمیلیارد دلار درآمد کسب میکرد و ضمنا اولینبار در تاریخ بود که یک فیلم غیرآمریکایی به چنین جایگاهی میرسید.
در دو ماه اول سال 2020، گیشه چین 3.9 میلیون دلار کاهش یافت، درحالی که در دو ماه اول سال 2020، رقم فروش آن 2.148 میلیارد دلار بود. اما چین تازه داشت راه و روش مهار ویروس را پیدا میکرد که سایر کشورهای جهان بهطور جدی با آن درگیر شدند. در هشتم مارس 2020 دولت ایتالیا دستور داد همه سینماها تا یک ماه تعطیل شوند. البته پیش از تعطیلی قانونی هم آنالیزورهای باکس آفیس، کاهش 94درصدی را برای آخر هفته ششم تا هشتم مارس نسبت به مدت مشابه سال قبل تخمین زده بودند. پس از آن به دلیل شیوع پاندمی در فرانسه، سینماها تنها اجازه پیدا کردند با نیمی از ظرفیت کار کنند؛ حرکتی که چند روز بعد توسط سینماهای زنجیرهای ایرلند و ایرلند شمالی هم انجام شد. در 12 مارس، قطر همه سینماهایش را تعطیل کرد، ایالاتمتحده در 17 مارس، مالزی و تایلند در 18 مارس، انگلیس در 20 مارس، استرالیا و نیوزیلند در 22 مارس و سنگاپور در تاریخ 27 مارس، یکی پس از دیگری سینماها تعطیل شدند.
پس از اعلام وضعیت اضطراری در توکیو و 6 استان دیگر در ژاپن در هفت آوریل، بیش از 220 سینما تعطیل شد. کرهجنوبی هم شوک عجیبی را در این زمینه تجربه کرد. درصد تلفات گیشه (در خارج از سرزمین اصلی چین) برای ژانویه تا سوم مارس 2020: در ایتالیا 70 تا 75 درصد، در کرهجنوبی 60 درصد، در هنگکنگ، فیلیپین و سنگاپور 35 درصد و در تایوان 30 درصد بود و این رقم در خود آمریکا که تامینکننده اصلی فیلمهای تجاری در سالنهای اکثر این کشورها بود، به 80درصد میرسید. اخیرا اعلام شده است سهم هر آمریکایی از تماشای فیلم در سالنهای سینما به یکبار در سال رسیده است که این رقم پیش از این بهطور متوسط 6 بار برای هر آمریکایی در سال بود. به این ترتیب میشود نتیجه گرفت کاهش فروش گیشه سینما در آمریکا حالا از ۸۰ درصد هم فراتر رفته، درحالی که گیشه چین در سال 2021 تا حدود 50درصد نسبت به مدت مشابه خود قبل از شیوع کرونا افزایش فروش داشت. شاخصترین نماد سقوط صنعت سینما در دوران کرونا، درحال حاضر کمپانی آمریکایی ایامسی است. مجموعه سینمایی ایامسی در سال ۲۰۲۰ برابر 4.6 میلیارد دلار ضرر کرد و این ضرر به دلیل بسته شدن بزرگترین زنجیره سینمایی جهان به دلیل کرونا رخ داد. بسیاری از سینماهای این زنجیره در سراسر جهان ماهها بسته ماندند و فیلمهای پرفروش هالیوود هم از فهرست اکران بیرون کشیده شدند. به همین دلیل درآمد این کمپانی 77.3 درصد کاهش یافت و به 1.2 میلیارد دلار رسید، درحالی که این مجموعه سال ۲۰۱۹ بیش از 5/5 میلیارد دلار فروش کرده بود.
در فصل آخر سال این مجموعه با کاهشی ۸۸ درصدی روبهرو شد و درآمدش تنها 162.5 میلیون دلار بود که در مقایسه با 1.4 میلیارد دلار سال پیش، کاهشی فاحش است. ایامسی همچنین اعلام کرده به ازای هر سهم 3.15 دلار ضرر داشته و این درحالی است که این ضرر در بازه مشابه ۲۰۲۰ معادل ۳۵ سنت بود. والاستریت انتظار دارد این شرکت به ازای هر سهم 3.21 دلار ضرر کند و کل سود آن از بازار سهام 156.3 میلیون دلار باشد. این کمپانی مجبور شد تا هزار سالن سینمای خود را در بهار گذشته تعطیل کند و هزاران کارمند این بخش را به خانه بفرستد. از اواخر تابستان برخی سالنهای سینماهای این مجموعه بهتدریج با حداقل پذیرش شروع به کار کردند اما اقبال مخاطبان هم مثل سابق نبود. مجموعه سینماهای ایامسی ۵۲۷ سالن سینما از ۵۸۹ سینمایش در آمریکا را بازگشایی کرده و ۷۸ سینما از ۳۵۶ سینمای آن در سطح بینالملل فعال هستند. البته سطح فعالیت همه این سینماها به کمترین حد پذیرش به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا محدود شده است. اما سینمای ایران با اینکه از ابتدا هم مجموعه رقمهای فروش آن در قیاس با بسیاری از کشورها پایین بود، طی سالی که کرونا در کشور شیوع پیدا کرد با ۹۷درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل، رکورددار بیشترین ضرر در گیشه و بدترین نوع مدیریت بازرگانی توسط دولت و بدترین مدیریت بحران بود.
4 سریال رمضان 1400 کدامند؟
در میان سریال هایی که برای پخش رمضانی به عنوان گزینه اصلی مطرح هستند، دو سریال از برادران افخمی ـ بهروز و علیرضا ـ دیده می شود. فصل چهارم «بچه مهندس» که مخاطب پیشتر با فضای آن آشناست و همچنین ساخته جدید سعید سلطانی، کارگردان «ستایش» که به نظر می رسد باز هم در همان حال و هوا قرار گیرد، از دیگر مجموعه های مناسبتی امسال تلویزیون هستند.
در ادامه به تفصیل درباره سریال های رمضان ۱۴۰۰ توضیح داده شده است:
«احضار»؛ سریالی در امتداد مجموعه های ماورایی؟
سریال «احضار» به کارگردانی علیرضا افخمی و تهیهکنندگی محمودرضا تخشید برای پخش در ایام ماه مبارک رمضان از شبکه یک سیما این روزها در حال تولید است. کارگردانی که پیشتر از او سریال هایی چون «تب سرد»، «او یک فرشته بود»، «پنجمین خورشید» و «پنج کیلومتر تا بهشت» را در مناسبت رمضان دیده ایم. می توان گفت افخمی با ساخت سریال «او یک فرشته بود» که در رمضان ۱۳۸۴ از شبکه دو پخش شد، گونه ای جدید با نام ماورایی را به تلویزیون آورد و پس از آن در همین ژانر مجموعه «پنج کیلومتر تا بهشت» را ساخت.
از قصه مجموعه «احضار» برداشت خاصی نمی شود، اما آنچه در تیزر منتشرشده از این سریال مشاهده شده، می توان از این سریال به عنوان مجموعه ای که دارای فضایی ماورایی است، یاد کرد و البته اینگونه عنوان شده که قرار است به نقد عرفانهای کاذب نیز بپردازد.
در خلاصه داستان مجموعه «احضار» آمده است:
مائده و زهره دختر عمه و دختر دایی یکدیگر هستند. آنها همراه با دو تن از دوستان خود، سوسن و شکیبا، برای یک سفر تفریحی عازم شمال شدهاند. گرچه هر چهار نفر ظاهرا از دوستان صمیمی یکدیگر هستند اما یکی از آنها نسبت به مائده حسادت میورزد و دل خوشی از او ندارد. این سفر بهانهای میشود تا کینهورزیهای او برملا شود. با پیوستن محسن ـ خواستگار قبلی مائده ـ به این جمع حوادثی رقم می خورد که زندگی و سرنوشت مائده و زهره را دگرگون میکند.
با پایان یافتن تصویربرداری بخشهای شمال سریال، گروه هماکنون در تهران مشغول ادامه کار هستند.
در این مجموعه آرش مجیدی، رضا توکلی، نسرین نکیسا، مرتضی کاظمی، آدرینا صادقی، مینو آذرمگین، نازنین هاشمی، دینا هاشمی و میلاد میرزایی بازی دارند و به گروه بازیگران افسانه چهرهآزاد، علی دهکردی، خیام وقار کاشانی، درسا بختیار، غزال نظر و صالح میرزاآقایی نیز اضافه شدند.
«بچه مهندس ۴» پس از حذف روزبه حصاری
فصل اول از سریال «بچه مهندس» در ۳۰ قسمت، رمضان ۹۷ از شبکه دو سیما پخش شد. پخش فصل دوم این سریال نیز از دی ۹۷ شروع و در بهمن ۹۷ به پایان رسید. سپس ساخت «بچه مهندس» برای یک فصل دیگر تمدید شد و فصل سوم آن در رمضان ۹۹ روی آنتن رفت و حالا تاریخ پخش فصل چهارم سریال «بچه مهندس» در ماه رمضان ۱۴۰۰ مشخص شده است.
روزبه حصاری، بازیگر نقش جواد جوادی بود که در فصل جدید این مجموعه حضور ندارد. چندی پیش سعید سعدی تهیه کننده سریال اعلام کرد که به دلیل درخواستهای نامتعارف و غیرحرفهای روزبه حصاری، این بازیگر از پروژه کنار گذاشته شده است. سعید سعدی «محمدرضا رهبری» را به عنوان نقش جایگزین انتخاب کرد.
فصل چهارم مجموعه تلویزیونی «بچه مهندس» به کارگردانی احمد کاوری در ماه رمضان از شبکه دوم سیما روی آنتن خواهد رفت. گروه تولید این مجموعه با اتمام بخشهای مربوط به شهر مشهد هماکنون در پایتخت مشغول تصویربرداری سکانسهای پایانی هستند.
ثریا قاسمی، فرهاد قائمیان، محمدرضا رهبری، مهشید جوادی، سیما خضرآبادی، سهند جاهدی، کورش سلیمانی، عبدالرضا اکبری، عباس جمشیدیفر، سیاوش چراغیپور، شیوا خسرومهر، عزتالله مهرآوران، شهین تسلیمی، محمدرضا هدایتی، امید روحانی، رضا استادی، رحیم نوروزی، علیرضا جلالیتبار، بهنام شرفی، وحید نفر، ساغر عزیزی، رضا نامداری، روشنگ سهگله، پرویز بزرگی، حسین شمسآبادی، مونا خوارزمی، حسن ولیخانی، گروه بازیگران فصل چهارم این سریال را تشکیل میدهند.
اخبار
موفقیت تازه «یه وا» در جشنواره فرانکوفون ایتالیا
فیلم سینمایی «یه وا» ساخته آناهید آباد، برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در یازدهمین جشنواره فیلم فرانکوفون ایتالیا شد.
به گزارش امتیاز، فیلم «یه وا» به نویسندگی و کارگردانی آناهید آباد، برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره بینالمللی فیلم فرانکوفون (Francophone Film Festival) شد.
یازدهمین دوره این جشنواره از ۱۷ تا ۲۱ مارس ۲۰۲۱ میلادی (۲۷ اسفند ۱۳۹۹ تا ۱ فروردین ۱۴۰۰) در شهر رم ایتالیا برگزار شد.
«یه وا» ساخته آناهید آباد، محصول مشترک کشورهای ارمنستان و ایران است که در جشنوارههای معتبر دیگری مانند مونترال، ونیز، میلولی، پالماسپرینگز، کلیو لند، کوتبوس و... شرکت کرده و از دوازدهمین جشنواره فیلم انار، پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم زردآلوی طلایی ایروان، هفدهمین «جشنواره کینو شوک» روسیه، جشنواره فیلم نیویورک و... موفق به دریافت جوایزی شده است.
«یه وا» نخستین فیلم آناهید آباد و محصول مشترک ایران و ارمنستان روایت داستانی است که به مسائل اجتماعی انسان معاصر میپردازد و از جمله فعالیتهای بنیاد سینمایی فارابی در حوزه تولید مشترک محسوب میشود.
لیندا کیانی از جشنواره دهلی نو جایزه گرفت
لیندا کیانی جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشنواره جهانی فیلم دهلی نو NDFF 2021 را دریافت کرد.
به گزارش امتیاز، او این جایزه را برای ایفای نقش عطیه در فیلم «مردهخور» به کارگردانی صادق صادق دقیقی به دست آورد.
لیندا کیانی پیش از این جایزه بهترین بازیگر زن را برای فیلمهای «سایه» به کارگردانی روح الله حجازی و «دو شب و سه روز» به کارگردانی مرجان اشرفی زاده از جشنواره فیلم «یاس» و جایزه بهترین بازیگر زن را از دوازدهمین جشنواره فیلمهای ایرانی سانفرانسیسکو آمریکا برای فیلم کوتاه «کلاس رانندگی» ساخته مرضیه ریاحی به دست آورده بود.
جشنواره جهانی فیلم دهلی نو NDFF 2021 از ۱ تا ۸ فروردین ۱۴۰۰ (۲۱ تا ۲۸ مارس ۲۰۲۱) در پایتخت کشور هند برگزار شد.
به دلیل ابتلای علیرضا استادی به ویروس کرونا
فیلمبرداری «نعره سکوت» به تعویق افتاد
با ابتلای یکی از بازیگران «نعره سکوت» فیلمبرداری بخشهای باقی مانده از این فیلم به تعویق افتاد.
به گزارش امتیاز، پس از حدود ۷۰ درصد از فیلمبرداری فیلم سینمایی «نعره سکوت» به نویسندگی و کارگردانی سعید شعبانی، تولید این پروژه از اواخر سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف مانده است.
گروه پس از وقفهای کوتاه قصد داشتند بعد از اتمام تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ سکانسهای پایانی فیلم را مقابل دوربین ببرند که با ابتلای علیرضا استادی، یکی از بازیگران اصلی پروژه به ویروس کرونا حالا ادامه تولید این پروژه در هالهای از ابهام قرار گرفته است.
به گفته سعید شعبانی، خوشبختانه حال عمومی علیرضا استادی رو به بهبودی رفته و وی به تازگی به بخش عمومی بیمارستان منتقل شده است.شعبانی ضمن آرزوی سلامتی برای این بازیگر اظهار امیدواری کرد که در صورت مهیا شدن شرایط تا یک ماه آینده سکانسهای پایانی فیلم با حضور تمامی بازیگران مقابل دوربین رود.
علیرضا استادی، شیدا یوسفی، تیما تقیزاده، عرفان اخلاصچی، اشکان هورسان گروه بازیگران این فیلم سینمایی را تشکیل میدهند.
اخبار
رئالیتی شو جدید فیلیمو در راه است
رئالیتی شو معمایی-ماجراجویی «کلوپ فرار» آماده ساخت در شبکه نمایش خانگی میشود.
به گزارش امتیاز، این مسابقه معمایی با عنوان «کلوپ فرار» با اجرای یکی از چهرههای سرشناس با طراحی و ساختار معمایی با بستری بر فضای ایرانی و داستان سریالهای فیلیمو است.
این مسابقه با الهام از بازی جذاب اتاق فرار، ساخته شده و در آن بازیکنان مجموعهای از پازلها و معماها را با استفاده از سرنخها، راهنماییها و استراتژیهای طراحی شده را حل میکنند؛ تا به اهداف تعیین شده دست پیدا کنند.
بازیهای این رئالیتی شو هیجانانگیز و پرحادثه مبتنی بر ماجراجویی است و با حضور بازیگران مطرح در چند قسمت آماده پخش میشود.
شرکت کنندهها باید در هر مرحله با حل معماها راهی مرحله بعد شوند، اتاق فرار نوعی از مسابقه است که در کشورهای آسیای شرقی طراحی و پخش شده و امروز تبدیل به یک بازی جهانی شده است.
کلوپ فرار هم اکنون در مرحله پیش تولید قرار دارد و به زودی با آماده شدن دکور این مسابقه به تهیهکنندگی امیرحسین بزرگ زادگان از فیلیمو پخش میشود.
ادامه اعتراضها به مستندی درباره «شهید آوینی»
چند شبی است که مجموعه مستندی هفتقسمتی با نام «آقا مرتضی» محصول سازمان هنری رسانهای اوج و به کارگردانی سیدعباس سیدابراهیمی و تهیهکنندگی مهدی مطهر از تلویزیون در حال پخش است که تاکیدش بر «روایتی بدون سانسور از زندگی شهید آوینی» است. اما این مستند سبب اعتراض خانواده آوینی و نیز یک مستندساز شده که از بخشهایی از فیلمش یعنی «انحصار ورثه» در مجموعه «آقا مرتضی» بدون اجازه استفاده شده است.
محمدعلی شعبانی - کارگردان مستند «انحصار ورثه» - با بیان اینکه حتما بابت استفاده بدون مجوز از فیلمش پیگیری حقوقی انجام میدهد، بیان کرد: به دلیل زمانبر بودن پیگیری حقوقی ابتدا بنا را بر این گذاشتیم که نامهنگاریهایی را با تلویزیون و سازمان اوج انجام دهیم، چون به هر حال پیگیری حقوقی زمان بیشتری وقت میخواهد و تا به نتیجه برسد بقیه قسمتهای مستند هم پخش شده است؛ در حالی که میخواهیم هرچه سریعتر پخش ادامه قسمتهای این مجموعه متوقف شود.
او افزود: همه امید من این است که نامه خانم امینی (همسر شهید آوینی) راهگشا باشد و این دوستان دست کم رفتاری را که با من داشتند، با خانواده آقای آوینی نداشته باشند چون وقتی با دوستان در اوج و نیز با تهیهکننده این مستند صحبت کردم، به دلیل اعتماد به نفس بیش از حد آقایان و در واقع رویکردی که داشتند، احساس شهروند درجه دو بودن در من ایجاد شد. آنها میگفتند این حرفها (اعتراضهای شعبانی و خانواده شهید آوینی) قرون وسطایی است و شهید متعلق به همه است. در واقع ملغمهای از «همینی که هست» را دیدم.
او ادامه داد: اینها در حالی است که وقتی کسی از دنیا میرود همه امور حقوقیاش بر عهده خانوادهاش قرار دارد و امیدوارم این حقوق بدیهی محترم شمرده شود چون من اندوه عمیق خانم امینی را دیدم و اگر الان این در بسته نشود، از فردا دیگر جلو چیزی را نمیشود گرفت.
در اینباره مریم امینی - همسر سیدمرتضی آوینی - هم با اشاره به نامهای که برای توقف پخش مستند «آقا مرتضی» به معاون سیما (حمید شاهآبادی) نوشته است، بیان کرد: من در این نامه ذکر کرده بودم که انتظار پاسخ فوری شما (شاهآبادی) را دارم ولی هیچ جوابی نگرفتهام. با این حال حتما پیگیری حقوقی میکنم. در نامه هم نوشته بودم و میخواستم تلویزیون پای خود را از ماجرا کنار بکشد که ما فقط با تهیهکننده مستند کار داشته باشیم اما به هر حال جریان هنوز ادامه دارد.
او افزود: دلیل درخواست ما کاملا واضح و روشن است. این نمیشود که یک نفر جزئیاتی از زندگی خصوصی شخصیتی بزرگ را بدون اطلاع خانوادهاش فیلم کند و به خورد مردم بدهد؛ آن هم با این ابتذال و بدون اینکه من خبر داشته باشم. اصلا مگر چنین چیزی ممکن است؟ آیا قانون این اجازه را میدهد که با حریم شخصی یک نفر چنین کاری کرد؟ روایت دوره جوانی ایشان (مرتضی آوینی) براساس کدام استناد است وقتی هیچ کدام از افراد خانواده آنها را تایید نکند؟امینی اضافه کرد: وقتی بخش اول مستند را دیدم واقعا احساس کردم یک تعرض به خانوادهام صورت گرفته و زیر پا گذاشتن حریم خانواده را با پردهدری و وقاحت باور نمیکردم. ضمن اینکه استفاده از راشهایی که متعلق به تهیهکننده این مستند نیست هم حیرتآور است و راه را برای شکایت صاحبان دیگر فیلمها باز میگذارد. در این راستا، حسین معززینیا - منتقد، مستندساز و داماد مرتضی آوینی (که به او لقب سید شهیدان اهل قلم دادهاند) - هم در یادداشتی واکنشی تند به این اتفاق نشان داد. او در بخشهایی از این یادداشت نوشته است: به این فکر میکنم روایت «بدون سانسور» دیگر چه صیغهای است؟ کدام سانسور؟ در همه سالهایی که از شهادت آوینی گذشته فقط با یک قلم سانسور پایدار و جانسخت دربارهاش سر و کار داشتهایم که عبارت است از پنهانکردن این واقعیت که همان کسانی که در یک سال آخر حیاتش او را طرد کردند و به خروج از دایره «حزباللهیها» متهمش کردند، ۲۸ سال است زیر نامش سینه میزنند و با وقاحتی کمنظیر به روی خودشان نمیآورند روزگاری چه نوشتهاند، چه گفتهاند و چه کردهاند.
فیلمهای روی پرده اکران آنلاین میشوند؟
پس از روزهای سختی که در سال ۱۳۹۹ بر سینما گذشت، انتظار میرفت سال ۱۴۰۰ به ویژه پس از تغییر ردهبندی شغلی سینماها در گروهبندیهای کرونایی شرایط بهتری برای سینماداران، پخشکنندگان و تهیهکنندگانی که فیلمهایشان آماده اکران است فراهم شود، اما تغییر وضعیت پایتخت به سطح قرمز با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا انتظارها را بر هم زد و انتقال مشاغل سینمایی از گروه سه به گروه دو را نیز بیاثر کرد و حالا همان جریان سال قبل در حال تکرار است.
البته سال قبل از یک جهت متمایز بود که آن هم به خاطر اتفاق تازه اکران آنلاین رخ داد ولی این تجربه هم هرچه جلوتر رفت بیفروغتر شد تا جایی که به یک طرح شکستخورده تبدیل شد، اما اکران آنلاین فیلم «شنای پروانه» در چند وقت گذشته نشان داد که اگر فیلم قابل توجهی نمایش داده شود میتواند در جذب مخاطب و جبران بخشی از سرمایه تولیدش موفق باشد. برهمین اساس برخی دستاندرکاران فیلمهای اکران نوروزی در این فکر هستند که شاید بتوانند با ادامهدار بودن تعطیلی سینماها و نامشخص بودن وضعیت روی اکران آنلاین حساب کنند.
البته فیلم «هفتهای یک بار آدم باش» شهرام شاهحسینی که در صدر فروش گیشه قرار دارد احتمالا بیش از دیگر فیلمها منتظر بازگشایی سینماها خواهد ماند و همینطور فیلم «تکخال» که با توجه به کمدی بودنش شانس نسبتا بهتری برای جذب مخاطب در سینماها دارد.
اما از میان سه فیلم دیگر اکران نوروزی که پیشتر خبرهای بیشتری هم از آنها در رسانهها منتشر شده است، سازندگان «خورشید» فعلا منتظر بازشدن سینماها هستند.در اینباره محمدرضا صابری - پخشکننده فیلم «خورشید» - به کارگردانی مجید مجیدی تاکید میکند که فعلا برنامهای برای اکران آنلاین این فیلم ندارند. جواد نوروزبیگی، تهیهکننده فیلم «خون شد» مسعود کیمیایی هم با غیرقابل پیشبینی دانستن شرایط اکران گفت: به زودی جلسهای را با آقای رنجکشان و مسعود کیمیایی خواهم داشت و صحبت میکنیم چون به نظر میرسد با این شرایط باید چارهای دیگر بیندیشیم. البته اکران آنلاین هم با توجه به امکان کپی شدن فیلم شرایط مطلوبی ندارد ولی با این حال باید با آقای کیمیایی هم مشورت کنم.
دیگر فیلم اکران نوروزی «لاله» به کارگردانی اسدالله نیکنژاد است که از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی محسوب میشود و در سالهای قبل به خاطر بودجه زیادی که برای ساختش خرج شده بود و بعد دچار مشکلاتی در مالکیت فیلم شد، حاشیههای پرسروصدای زیادی داشت. محمد حمیدی مقدم - مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی - درباره اینکه آیا فیلم «لاله» که فروش کمتری هم نسبت به دیگر فیلمهای اکران نوروز داشته به اکران انلاین میرود یا خیر، پاسخ داد: وضعیت فعلی برای هیچ کدام از فیلمها مناسب نیست و ما قرار بود در این روزها برای شروع پخش تیزرهای تلویزیونی فیلم «لاله» آماده شویم چون «لاله» با توجه به گونه اکشن و ورزشی که پیشنهاد میدهد میتوانست با تبلیغات، بیشتر دیده شود. با این حال ناامید نیستیم و اکران آنلاین هم یکی از گزینههای قطعی است که برای آن آماده خواهیم شد، اما امیدوارم با طراحی بهتر برای آشنایی مخاطب با فیلم ابتدا به تعداد مخاطبان در سینماها اضافه کنیم.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5487/23292/89321
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5487/23292/89322
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5487/23292/89323
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5487/23292/89324
|
عناوین این صفحه
- کرونا با سینمای جهان چه کرد
- 4 سریال رمضان 1400 کدامند؟
- اخبار
- اخبار