|
دعاى روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان
اَللّـهُمَّ اجْعَلْنى فیهِ مُحِبَّاً لاَِوْلِیآئِکَ، وَمُعادِیاً لاَِعْدآئِکَ، مُسْتَنّاً بِسُنَّةِ خاتَمِ اَنْبِیآئِکَ، یا عاصِمَ قُلُوبِ النَّبِیّینَ
خدایا قرارم ده در این ماه دوستدار دوستانت و دشمن دارنده دشمنانت و پیرو راه و روش خاتم پیمبرانت اى نگهدارنده دلهاى پیمبران
کدام مجسمهها در این سال ها دزدیده شدند؟
در آذر ماه سال ۱۳۸۷ با اعلام خبر سرقت تعدادی از مجسمههای پایتخت، تهدیدی به نام دزدیده شدن این آثار، به شکلی جدی تر از قبل نمایان شد؛ مجسمه هایی که بسیاری از آنها پس از ناپدید شدن، هیچگاه سرنوشتشان مشخص نشد.
تا اردیبهشت ۱۳۸۹ تعداد مجسمههای دزدیدهشده به ۱۲ مورد رسید؛ مجسمههایی که وزن برخی از آنها حدود ۷۰۰ کیلوگرم بود و با توجه به حجم و وزن اینگونه آثار، عمدتا این سوال ایجاد میشد که سارقان چگونه میتوانند بدون جلب توجه و به راحتی چنین آثاری را از جا کنده و جابهجا کنند؟!
در ۲۱ اردیبهشتماه سال ۸۹ خبری به نقل از سازمان زیباسازی شهرداری منتشر شد مبنی بر اینکه از مجموع مجسمه های دزدیده شده، چهار مجسمه شامل سردیس نواب صفوی، سردیس دانته، مجسمه ابوسعید ابوالخیر و سردیس اقبال لاهوری برای بازسازی یا اصلاح جمعآوری شدهاند اما دو روز بعد سخنگوی شهرداری تهران با تکذیب این خبر، آن را «بازی با افکار عمومی» عنوان کرد.
مجسمه ستارخان اثری از شهریار ضرابی واقع در خیابان ستارخان، مجسمه باقرخان از شهریار ضرابی واقع در خیابان شهرآرا، مجسمه صنیع خاتم از حمید شانس واقع در پارک ملت، مجسمه زندگی از فاطمه امدادیان و مجسمهای از محمد مددی واقع در خانه هنرمندان ایران، مجسمه استاد شهریار از علی قهاری در پارک دانشجو، دو مجسمه از دکتر شریعتی در پارک شریعتی از حمید شانس، مجسمه مادر و فرزند از هژیر ابراهیمی در شهرک غرب، مجسمه ابنسینا از عذرا عبدالنبی در پارک بهجتآباد، مجسمه گوساله در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، مجسمه برنزی از روحالله شمسی زاده در پارک استقلال تهران از جمله آثار به سرقت رفته در این سالها هستند.
البته در دو دهه اخیر سرقت مجسمه ها تنها به پایتخت محدود نبوده است. سال ۹۶ خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شهردار شیراز به مناسبت محرم تندیسی به نام میدان نذری افتتاح کرد؛ اما سه روز بعد از افتتاح، دیگ مسی میدان به سرقت رفت! سال ۸۶ هم مجسمه «شیخ بهایی» اثر مرتضی نعمتاللهی در خیابان چهارباغ توسط افرادی سودجو با هدف ذوب و فروش برنز مورد استفاده در مجسمه سرقت شد که خوشبختانه با اقدام به موقع نیروی انتظامی این مجسمه به جای اصلی خود بازگشت.
سال ۹۸ هم بخشی از تندیس «تقدیس» اثر پرویز تناولی مجسمهساز و نقاش کشور واقع در جنب ساختمان شهرداری مرکزی اصفهان به سرقت رفت که پس از یک سال سارقان آن هم پیدا شدند. البته سرقت مجسمه های تناولی به همین جا ختم نشده بود؛ چراکه بعدها توسط خود تناولی اعلام شد که چهار مجسمه از هفت مجسمه کودکان در حال بازی از این هنرمند در پارک دانشجو نیز به سرقت رفته است.
اواخر تابستان سال ۹۸ بود که با سرقت سردیس قیصر امین پور در بلوار سعادتآباد، پرونده سرقت مجسمه ها در تهران بار دیگر باز شد. پیش از این نیز مجسمهای از حسینعلی عسگری سازنده این تندیس، به سرقت رفته بود که این مجسمهساز در آن زمان درباره سرقت اثر خود به ایسنا گفته بود: «این اثر را در سال ۸۰ در محله صادقیه نصب کرده بودیم که در سالهای ۸۶ یا ۸۷ گم شد. این اثر نیز با برنز ساخته شده و نزدیک ۴۰۰ کیلو وزن داشت. درواقع آن قدر بزرگ بود که قابل بردن نبود. نمیتوانم دزدیده شدن چنین کاری را درک کنم!»
با سرقت مجسمه قیصر امین پور، مجتبی موسوی، معاون وقت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران گفته بود که امیدی به پیدا شدن مجسمه نیست، چراکه مجسمههای برنزی دزدیدهشده بهسرعت آب میشوند.
به گفته او، مجسمه قیصر امینپور از جای خود کنده شده بود؛ چنانکه استراکچر فلزی داخلی مجسمه از خود مجسمه جدا شده بود.
چگونگی کندن آن و اینکه با پتک انجامشده بود یا ابزار دیگر قابلفهم نبود ولی با توجه به آنکه مجسمه از استراکچر آن جداشده بود، حدس می زدند که مجسمه کنده شده است.
با این حال ۱۴ مهر ماه همان سال فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران خبر کشف سردیس قیصر امینپور را اعلام کرد. البته در همان زمان سازنده اثر و اداره حجم سازمان زیبا سازی شهری از پیدا شدن این اثر اظهار بیخبری کردند که جای تعجب داشت.
درواقع علیعسگری گفت: «من بیخبرم و اتفاقا نسخه جدیدی از این اثر را ساختهام که در حال نصب است ولی اگر واقعا پیدا شده باشد خیلی خوب است؛ چراکه این اثر با برنز ساخته شده و اعتبار و ارزش خاصی دارد. البته مجسمههای دیگر نیز اعتبار هنری خاص خود را دارند و اینکه جنس اثر چیست خیلی تفاوتی ایجاد نمیکند، ولی مجسمه برنزی، اثری ماندگار است و ارزش بالایی دارد.»
در همین راستا و با افزایش تعداد سرقت های مجسمه های شهری، سازمان زیباسازی شهرداری از جایی به بعد تصمیم گرفت جنس آثار بعدی را از فلزات ارزشمند انتخاب نکند؛ این آثار اغلب از فایبرگلاس ساخته شدند که آن هم اثر را آسیب پذیر می کند. مانند سرنوشت تلخی که دو سال قبل برای مجسمه جلال آل احمد شاهد بودیم و در اتفاقات آبان سال ۹۸ این مجسمه کاملا در آتش سوخت!
با این همه، همچنان مجسمه های قدیمی در سطح شهر نصب شده اند که از جنس برنز هستند و میتوانند نظر سارقان را به خود جلب کنند؛ همانند اتفاقی که چند روز پیش برای مجسمه «فرهاد قفل زن» واقع در تئاتر شهر رخ داد و سارقان قصد دزدیدن کلید این اثر از ساخته های پرویز تناولی را داشتند.
البته سرقت مجسمههای شهری تنها به ایران مربوط نمیشود، بلکه در تمام دنیا شاهد سرقت مجسمههای نصبشده در سطح شهر هستیم. دزدیده شدن مجسمه مرلین مونرو واقع در بولوار هالیوود، مجسمههای یادبودی از «چرچیل» واقع در میدان «پارلمان» و همچنین خیابان «نیو بوند» لندن، مجسمهای ارزشمند از فرشته «میکائیل» در روستای «اورشولت» و مجسمه ویلیام مککینلی، بیست و پنجمین رئیسجمهور ایالاتمتحده آمریکا از حزب جمهوریخواه نیز از نمونههای خارجی این اتفاق دردناک برای آثار هنری محسوب می شود.
آیدین الفت مطرح کرد؛
چند نکته درباره «تحفه» وزارت ارشاد
مهر- آیدین الفت مهندس صدا و مدیر یکی از مجموعههای حوزه مهندسی صدا، صدابرداری و ضبط آثار موسیقایی با اشاره به تازهترین فعالیتهای این مجموعه در روزهای کرونایی اظهار داشت: متاسفانه در ماههای اخیر بنا به شرایط کرونایی که اغلب فعالیتهای موسیقایی در حوزههای مختلف دچار افت شدید کمی شده است، طبیعتاً این تأثیر روی فعالیت استودیوهای صدابرداری نیز به شدت مشهود بوده و ما به دلیل الزاماتی که در حوزه رعایت پروتکلهای بهداشتی داریم و خود را موظف میدانیم که سلامتی هنرمندان عزیز باید در اولویت قرار گیرد، بنابراین برنامهریزیهای ضبط را به حداقل رساندیم تا بتوانیم به سهم خود در قطع زنجیره شیوع بیماری همکاری داشته باشیم.
این مدرس دانشگاه افزود: تمرکز روی موضوع آموزش نیز یکی دیگر از اهداف مجموعه ماست که خوشبختانه در این زمینه نیز از سالهای قبل تاکنون توانستهایم هم در برگزاری کلاسهای آموزشی به صورت آنلاین در آموزشگاه سازمان فنی و حرفهای کشور در حوزههای مختلف علوم و فنون مهندسی صدا و هم بخش آموزش دانشگاهی در این چارچوب دستاوردهای خوبی را داشته باشیم. اما در همین بخش نیز به دلیل تعطیلی تمام مراکز آموزشی ما هم فعالیتهای آموزش حضوری که بخش مهمی از آموزش این فنون است در مجموعه خودمان متوقف کردیم. چرا که در صورت نقض قوانین در این حوزه باید پاسخگوی مراجع قانونی باشیم. اما پرسش من این است که آیا همه آموزشگاهها شامل این قوانین سخت شده است؟ آیا این یکسان سازی که برای توقف فعالیتهای اعمال شده برای همه مجموعهها وجود دارد؟ آیا مشوقهای مالی و حمایتی برای آنان که رعایت میکنند گذاشته شده است؟ که امیدوارم این شرایط یکسان وجود داشته باشد. چرا که من از گوشه و کنار شنیدهام که برخی از مجموعههای آموزشی همچنان میتوانند به فعالیت آموزشی خود ادامه دهند که گویا ما از آن مستثنی هستیم!
الفت بیان کرد: متاسفانه احساس میکنم، دوستان متولی حوزههای مختلف فرهنگی هنری اصلاً ماجرا را رها کردهاند و اصلاً هم به فکر فعالان حوزه فرهنگ و هنر نیستند. انگار هیچ ساختار نظاممندی وجود ندارد که بتواند اوضاع اهالی فرهنگ و هنر در این روزهای سخت را بهبود ببخشد. قطعاً من توقع ندارم که همه اتفاقات و برنامهریزی مانند روزهای عادی هدایت شود. اما توجه جدی و راهبردی به فعالان این حوزه بعد از گذشت یکسال و اندی تجربه این بحران میتواند کمترین کاری باشد که مسئولین میتوانند انجام دهند. مواردی که میگویم هم اصلاً نکتههای جدیدی نیست که بخواهیم از آن به عنوان طرح نکات جدید یاد کنیم. اینها مواردی است که بنده و همکارانم در این یکسال و نیمی که کرونا کنار ماست بارها و بارها به مدیران و متولیان گوشزد کردیم اما کمترین توجه را دیدیم. شرایطی که به قدری وضعیت معیشتی هنرمندان و اهالی فرهنگ را تحت تاثیر قرار داده که باید نگاه جدیتری به آن داشت.
این مهندس صدا، در بخش دیگری از صحبتهای خود به شرایط فعلی «سامانه ثبت درخواست تسهیلات حمایتی فعالان و صاحبان کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانهای» معروف به «تحفه» اشاره کرد و گفت: اولاً عنوان خلاصه شده این سامانه که به نام «تحفه» مشهور شده به خودی خود موید نکات بسیاری است که فعلاً قصدی برای کنکاش در جهت انتخاب این عنوان ندارم اما من به مسئولان محترم وزارت ارشاد میگویم که آقایان ما بعد از بیش از یکسال انتظار دنبال «تحفه» نبودیم. ما دنبال شرایط و تسهیلاتی بودیم که بتواند نسبت به دیگر موسسات مالی و اعتباری، فضای آسانتر و بهتری داشته باشد. اما متاسفانه همین سامانه «تحفه» به قدری فعالان عرصه فرهنگ و هنر را با شرایط سختی برای دریافت تسهیلات مواجه ساخته که هر مراجعه کنندهای را برای دریافت وام پشیمان میکند.
وی افزود: متاسفانه شرایط فعلی دریافت تسهیلات به جهت ضمانت و تعهد مالی به قدری سخت و دشوار است که بعید است اغلب فعالان حوزه فرهنگ و هنر بتواند از آن بهرهمند شوند. یکی از این الزامات داشتن سه ضامن آن هم در قامت کارمند رسمی دولت با شرط عدم تعهد مالی ضامنها در موسسات مالی دیگر است که همین موضوع به خودی خود عملاً نشان دهنده این نکته است که: «دوستان ما نمیخواهیم به شما تسهیلات بدهیم». چرا که پیدا کردن سه ضامن دولتی آن هم در روزگاری که استخدامهای دولتی در کمترین شکل خود صورت گرفته و جامعه هم به لحاظ مالی شرایط مناسبی ندارد و همه کارمندان رسمی حتماً تعهد مالی دیگری هم دارند، نمیتواند شروط منطقی برای ضمانت باشد. ای کاش دوستان با در نظر گرفتن تمام قوانین مربوط به اعطای تسهیلات شرایط راحتتر و معقولانهتری را در نظر میگرفتند. به هر حال اینها شرایطی است که فعالان فرهنگ و هنر میتوانند آنها در رسانهها مطرح کنند و امیدوار باشند که مسئولان با مطالعه این گلایهها متوجه شرایط بسیار نامطلوب فعالان این عرصه شوند. شرایط دیگر هم گذاشتن سند بود که ممیزی و کارشناسی سند ملکی کارمزدی داشت که مقدار وام ناچیز ۱۰۰ میلیون تومانی که بعد از یکسال و نیم تقاضا بهصورت «تحفه» پذیرفته شده برای مجموعهای که هر ماهه دهها میلیون تومان فقط هزینه پرسنل دارد را تا به بهره بانکی بالای ۲۲ درصد میرساند.
الفت در بخش پایانی صحبتهای خود گفت: من در مجموعه تحت نظر خودم تمام تلاش خود را به کار گماردهام که بتوانم به سهم خود در این روزهای کرونایی به جای توقف فعالیتها به فکر توسعه کارهایمان باشم. کما اینکه در همین چارچوب سالن بزرگ دیگری را مجهز به آکوستیک و نمای داخلی دو حالته، با تهویه حرفهای در مجموعه افتتاح کردهایم که سه منظوره است. این سالن علاوه بر اینکه میتواند به عنوان یک پلاتو بلک باکس تمرین برای گروههای تئاتری باشد، با حالت آکوستیکی و نمای دیگری میتواند برای گروههای موسیقی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین میتواند محلی برای ضبط نماهنگها باشد. شرایطی که دربرگیرنده استاندارها و تجهیزات حرفهای صدابرداری نیز است که میتواند مورد توجه بیشتر فعالان این عرصه قرار گیرد.
«هفت سال ده روز کم» برگزیده جشنواره هالیوود سیلور اسکرین شد
پیمان شاه محمدی پخش کننده بین المللی فیلم کوتاه «هفت سال ده روز کم» به کارگردانی و تهیه کنندگی حمید نوری از اعطای جایزه دوم بخش رقابتی به این فیلم در فستیوال هالیوود سیلور اسکرین خبر داد. این فیلم در بین ۶۱۴ فیلم از ۸۶ کشور موفق به حضور در بین ۱۳ فیلم منتخب شد و در نهایت توانست مقام دوم بهترین فیلم را از داوران جشنواره هالیوود سیلور اسکرین کسب کند. این جشنواره امسال، هفتمین دوره خود را به همراه موسسه victim to hero برگزار کرد که از تاریخ ۲۵ آوریل تا ۹ مه ۲۰۲۱ برابر با ۵ تا ۱۹ اردیبهشت در حال برگزاری است. شادمانفر همچنین از انتخاب این فیلم در نخستین دوره جشنواره فرهنگی هنری «تراوک» خبر داد. داوری بخش فیلم جشنواره «تراوک» را علی مصفا، فاطمه معتمد آریا و فرنوش صمدیبر عهده دارند که از بین ۴۸۲ اثر ارسالی به دبیرخانه این جشنواره، حدود ۷۲ اثر انتخاب و به بخش رقابتی جشنواره راه یافته اند. محوریت این جشنواره با تکیه بر موضوعات «خانه و خانواده» و «سفر» است که به مناسبت نکوداشت پروفسور ایرج اعتصام پدر نوین معماری ایران در چهار بخش فیلم، عکس، کاریکاتور و داستان برگزار می شود. این سومین حضور بین المللی و جشنواره ایِ فیلم کوتاه «هفت سال ده روز کم» است.در این فیلم بیتا معیریان، فربد احمدی، محمد خوشبختیان، صفر محمدی، نعیم شیخ محبوبی، علی ابریشمی و معصومه خوشنویسان به ایفای نقش پرداخته اند. با بازگشایی تدریجی سینماها؛
اسکار ایتالیا این هفته فیزیکی برگزار میشود
به نقل از ورایتی، مراسم اهدای جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۱ که احتمالاً نگاهی خلاقانه به سینمای سال پیش خواهد داشت، همزمان با شروع به کار دوباره سینماهای ایتالیا ۱۱ می (سه شنبه ۲۱ اردیبهشت) در رم برگزار میشود.
در میان نامزدهای امسال فیلم زندگینامهای «می خواستم پنهان شوم» ساخته جورجیو دریتی درباره آنتونیو لیگابو نقاش ایتالیایی با ۱۵ نامزدی، «همامت» ساخته جیانی آملیو با ۱۴ نامزدی، «فاولاچی» ساخته دامیانو و فابیو دینوسنزو با ۱۳ نامزدی و «داستان باورنکردنی جزیره رزها» ساخته سیدنی سیبیلا و «خانم مارکس» ساخته سوزانا نیچیارلی با ۱۱ نامزدی بیشترین امید به دریافت جوایز را دارند.
در این میان فیلم «خانم مارکس» که درباره زندگی النور دختر کارل مارکس است و «خواهران ماکالوزو» ساخته اما دانته که ۶ نامزدی کسب کرده و داستانش در سیسیل میگذرد، فیلمهایی هستند که توسط کارگردانهای زن ساخته شدهاند و در بخش بهترین کارگردانی امید دریافت جایزه دارند. با این حال تاکنون هیچ کارگردان زنی موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی این جوایز نشده است.
در میان بهترین کارگردانهای اول نیز امسال ۲ کارگردان زن جینِورا اِلکان برای درامی درباره جدایی با عنوان «اگر فقط» و آلیس فیلیپی برای «خارج از لیگ من» نامزد دریافت جایزه شدهاند. در میان ۵ نامزد بهترین فیلم مستند نیز ۲ فیلم ساخته کارگردانهای زن جای دارند.
در بخش بهترین فیلم نیز تاکنون تنها ۲ فیلم که ساخته کارگردانهای زن بودهاند در سال های ۱۹۹۱ و ۱۹۹۳ موفق به کسب جایزه شدهاند و انتظار میرود امسال در این بخش نیز شانس بیشتری برای کارگردانهای زن وجود داشته باشد.
امسال فیلم «زندگی پیش رو» با بازی سوفیا لورن به کارگردانی پسرش ادواردو پونتی در بخش بهترین آهنگ نامزد کسب جایزه است. در بخش بهترین بازیگر زن نیز سوفیا لورن در میان نامزدها جای دارد اما رقبایی چون آلبا رورواچر برای «پیوندها» در فیلمی به کارگردانی دانیله لوچتی که فیلم افتتاح کننده جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۰ بود، حضور دارد.
ساندرا میلو بازیگر بزرگ هم نسل لورن که برخلاف لورن هرگز شهرت بینالمللی زیادی کسب نکرد نیز امسال با دریافت جایزه یک عمر دستاورد هنری دیوید دی دوناتلو تجلیل میشود. وی بازیگر فیلمهایی چون «هشت و نیم» فلینی بود و با کارگردانهای سرشناسی چون ژان رنوار و روبرتو روسلینی کار کرده و در میان جوانترها از سابقه همکاری با گابریله سالواتورس و گابریله موچینو برخوردار است.
امسال یک جایزه ویژه از اسکار ایتالیا نیز برای تجلیل از فعالیت هنری مونیکا بلوچی به وی اهدا میشود تا قدرت نادر وی به عنوان یک نماد جهانی که همواره به دنبال خلاقیت در کار خود و تعامل با جامعه هنری بوده و در عین حال عمیقاً ایتالیایی باقی مانده است، گرامی داشته شود.
اسامی نامزدها ۲۶ مارس ۲۰۲۱ (یکم فروردین ۱۴۰۰) اعلام شده بود.
اخبار
استودیو هورخش برای دومین بار رقم زد؛
انیمیشن سینمایی «گنج اژدها» به میفاپیچز جشنواره انسی راه یافت
انیمیشن سینمایی «گنج اژدها» به کارگردانی اشکان رهگذر به بخش میفاپیچز جشنواره بینالمللی انیمیشن انسی فرانسه راه پیدا کرد.
به گزارش امتیاز، انیمیشن سینمایی «گنج اژدها» به کارگردانی اشکان رهگذر و تهیهکنندگی مشترک آرمان رهگذر و علیرضا کبیری در کنار هفت انیمیشن سینمایی دیگر از کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، دانمارک، مکزیک، اندونزی و لتونی به بخش میفاپیچز جشنواره بینالمللی انیمیشن انسی فرانسه راه پیدا کرد. بر این اساس 433 پروژه انیمیشنی از سراسر جهان متقاضی حضور در این بخش بودند که در بخش انیمیشنهای سینمایی تنها هشت اثر به این بخش راه یافتند. بخش میفا پیچز (Mifa Pitches) فرصتی در اختیار انیمیشنسازان میگذارد تا بتوانند پروژههای خود را برای مخاطبان حرفهای اعم از تهیهکنندگان، پخشکنندگان، توزیع کنندگان و سرمایهگذاران ارائه دهند. همچنین جوایزی در راستای حمایت از تولیدات به برندگان میفا پیچز اهدا میشود. گفتنی است پیش از این استودیو هورخش با انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» در سال 2013 در این بخش پذیرفته شده بود. حضور «آخرین داستان» در این بخش، اولین حضور سینمای انیمیشن ایران در جشنواره انسی بود. که با راه یافتن «گنج اژدها» تکرار شد.انیمیشن سینمایی «گنج اژدها» با تکنیک دو بعدی در حال تولید در استودیو هورخش با مشارکت میستیک هوس (Mystic house) کاناداست. اشکان رهگذر و آیدا نوشالی نیز به طور مشترک فیلمنامه این انیمیشن را به نگارش درآوردهاند. در خلاصه داستان این انیمیشن آمده است که؛ «سایه دختری ۸ ساله است که برای نجات روستای مادر بزرگش از خشکسالی راهی یافتن گنج اژدها میشود ولی نمیداند که گنج واقعی آب است که باید دوباره در قناتهای خشک شده روستا جاری شود.» پیش تولید این انیمیشن از اوایل سال 1399 آغاز شده است و تا شش ماه دیگر ادامه دارد. پیش بینی میشود انیمیشن سینمایی «گنج اژدها» برای سال 1402 آماده نمایش شود.شصتمین دوره جشنواره بینالمللی انیمیشن انسی 2021 از 14 تا 19 ژوئن (24 تا 29 خرداد 1400) به شکل آنلاین برگزار خواهد شد.
معرفی فیلمها و رونمایی از تیزر دهمین جشنواره فیلمهای ایرانی استرالیا
آثار شرکتکننده در دهمین دوره جشنواره فیلمهای ایرانی استرالیا معرفی شدند.
به گزارش امتیاز، در بخش رقابتی دهمین دوره جشنواره فیلمهای ایرانی استرالیا مجموعهای 10 فیلم از بهترین فیلمهای پخش شده در سال ۲۰۲۰ حضور دارند که شامل فیلمهای «جنایت بی دقت» ساخته شهرام مکری، «تی تی» ساخته آیدا پناهنده، «شنای پروانه» ساخته محمد کارت، «خورشید» ساخته مجید مجیدی، «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی، «بندر بند» ساخته منیژه حکمت، «سه کام حبس» ساخته سامان سالور، «سینما شهر قصه» ساخته کیوان علیمحمدی و علی امیرحیدری، «مردن در آب مطهر» ساخته نوید محمودی، «یلدا» ساخته مسعود بخشی و در بخش بزرگداشت جشنواره «کامیون» آخرین ساخته کامبوزیا پرتوی حضور دارند.به غیر از فیلمهای بلند، سه فیلم مستند و پنج فیلم کوتاه نیز در جشنواره امسال حضور خواهند داشت.آرمین میلادی، مدیر جشنواره گفت: «در جشنواره دهم جدای از معرفی و نمایش مجموعهای از فیلمهای موفق سال، خوشحالیم که سه فیلم از کارگردانان زن ایرانی را به نمایش میگذاریم و همچنین در بخشی مجزا با نمایش دو مستند «چیچکا» ساخته رها فریدی و «سبالو» ساخته محسن نساوند به همراه فیلم «بندر بند» به معرفی فرهنگ و موسیقی جنوب میپردازیم که تصور میکنیم این بخش برای مخاطب خارج از ایران بسیار جذاب خواهد بود.»دهمین دوره جشنواره فیلمهای ایرانیِ استرالیا به صورت فیزیکی از ۲۰ می (۳۰ اردیبهشت) تا ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) در چهار شهر سیدنی، ملبورن، بریزبن و پرت و پس از آن به مدت 10 روز به صورت آنلاین در سراسر استرالیا برگزار میشود. پیش از این اعلام شده بود که فیلم «تی تی» به عنوان فیلم افتتاحیه است و بزرگداشت کارگردان فقید، کامبوزیا پرتوی با نمایش آخرین ساخته وی، «کامیون» پایانبخش جشنواره دهم خواهد بود. علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به وب سایت جشنواره www.iffa.net.au مراجعه کنند.
جزییات بازگشایی سینماها از ۱۸ اردیبهشت
مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی بیان کرد که سینماها از شنبه ۱۸ اردیبهشتماه بازگشایی میشوند.
به گزارش امتیاز، محمدرضا فرجی درباره بازگشایی سینماها بیان کرد: با توجه به مصوبات روز ۱۶ اردیبهشتماه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اینکه مشاغل گروه یک و گروه دو در وضعیت قرمز میتوانند فعال باشند، سینماها هم که جزو ردیف شغلی دو هستند از روز شنبه ۱۸ اردیبهشتماه بازگشایی خواهند شد. البته هیچ سینمایی از ابتدای همهگیری کرونا «ملزم» به بازگشایی نبوده بلکه هر سینمایی مایل باشد میتواند فعال باشد مشروط بر اینکه بتواند ضوابط و مقررات مربوط به دوران کرونا را رعایت کند چون شاید برخی از سینماها امکانش را نداشته باشند. وی افزود: با توجه به اینکه وضعیت همچنان قرمز است، پروتکلها بسیار سفت و سختتر در سینماها اعمال میشود، خود ستاد مقابله با کرونا هم رعایت پروتکلهای بهداشتی را سختتر گرفته است. اگر صنفی فعال باشد و این موارد را رعایت نکند، پلمب میشود. قطعاً ما هم در سازمان سینمایی گروههای ناظر را فعالتر و به صورت جدیتر به این موضوع توجه میکنیم. فرجی اظهار کرد: ترکیب فیلمها همان فیلمهایی خواهد بود که در اکران نوروزی به نمایش درآمدند و روز یکشنبه این هفته شورای صنفی نمایش در این زمینه تصمیمگیری خواهد کرد. این مدیر سینمایی درباره وضعیت اکران عید فطر با توجه به بازگشایی سینماها بیان کرد: ما باید ببینیم کدام یک از تهیهکنندگان متقاضی اکران فیلم هستند. به نظرم مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبه بسیار خوبی است که در وضعیت قرمز هم اگر اصناف به طور کامل پروتکلها را رعایت کنند، میتوانند فعال باشند. از همین رو این موضوع به تهیهکنندگان انگیزه میدهد که به اکران آثار خود بپردازند.وی در پایان درباره فیلمهایی که با تعطیلی سینماها مواجه شدند، توضیح داد: همان مصوبه سابق ستاد مقابله با کرونای سازمان سینمایی شامل این فیلمها میشود. شورای صنفی هم این شرایط را برای فیلمها ایجاد میکند که مادامی که فیلمها فروش داشته باشند و تهیهکنندگان مایل به ادامه اکران باشند، این اتفاق رخ بدهد و سقف نمایش افزایش پیدا کند.فیلم سینمایی «خورشید» ساخته مجید مجیدی، «هفتهای یک بار آدم باش» به کارگردانی شهرام شاهحسینی، «لاله» ساخته اسدالله نیکنژاد، «خون شد» ساخته مسعود کیمیایی و «تکخال» ساخته مجید مافی ترکیب فیلمهای اکران نوروزی را تشکیل میدادند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/6506/25447/93009
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/6506/25447/93010
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/6506/25447/93011
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/6506/25447/93012
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/6506/25447/93013
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/6506/25447/93014
|
- دعاى روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان
- کدام مجسمهها در این سال ها دزدیده شدند؟
- چند نکته درباره «تحفه» وزارت ارشاد
- «هفت سال ده روز کم» برگزیده جشنواره هالیوود سیلور اسکرین شد
- اسکار ایتالیا این هفته فیزیکی برگزار میشود
- اخبار