|
در آخرین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تشریح شد؛
جزییات درآمد دولت از معاملات خودرو، مسکن، سهام و سیگار
سیگاریها در سال گذشته روی همرفته حدود دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مالیات نصیب دولت کردهاند. در همین مدت مالیات شمارهگذاری خودرو و خرید و فروش مسکن بهترتیب حدود ۷۴۸ میلیارد تومان و هزار و ۹۰۸ میلیارد تومان بوده
دولت توقع داشت پارسال ۱۸۰ هزار میلیارد تومان از محل دریافت مالیات، درآمد داشته باشد، اما اشتیاق زیاد مردم به خرید و فروش خودرو، املاک و سهام در نهایت باعث شد، رقم واریزی به خزانه از محل مالیاتها ۱۳ هزار میلیارد تومان بیشتر از پیشبینیهای انجام شده باشد. درآمد ۱۹۳ هزار میلیاردی دولت در سال گذشته همچنین نسبت به سال ۹۸ حدود ۳۶ درصد بیشتر است.
مرور جدول منتشر شده، نکات قابل توجه بیشتر میتوان کشف کرد. مثلا این جدول به خوبی نشان میدهد خانهها و خودروهای لوکس خیلی راحت از پرداخت مالیات فرار کردهاند و از عدد بزرگ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی تنها ۵۰ میلیون تومان نصیب دولت شده است. درآمد دولت از مالیات مسافران خروجی کشور هم بهشکل شگفتانگیزی کاهش پیدا کرده است؛ مقصر این یکی کروناست که باعث شده سفر خارج از کشور محدود شود و از عدد هزار و ۶۱۰ میلیاردی پیشبینی شده، تنها ۱۳۲ میلیارد تومان به جیب دولت واریز شود. اما مهمترین نکته پنهان شده در دل جدول، شعله ور شدن تب خرید خودرو، املاک و سهام در سال گذشته است.
دست دولت به مالیات خودرو و خانه لوکس نرسید
طرح دریافت مالیات از خودرو و خانههای لوکس امسال نهایی شده، اما در قانون بودجه سال ۹۹ هم دولت موظف شده بود این مالیات را دریافت کند که بر اساس آن خودروهای بالای یک میلیارد و خانههای بالای ۱۰ میلیارد تومان به صورت پلکانی باید مالیات سالانه بپردازند. آنطور که پیشبینی شده بود دریافت چنین مالیاتی میتواند ۷۰۰ میلیارد تومان در بخش خانههای لوکس و ۹۰۰ میلیارد تومان در بخش خانههای لوکس برای دولت درآمد داشته باشد، اما اینطور که پیداست احتمالا تعداد کمتر از انگشتان دست در سال ۹۹ چنین مالیاتی را پرداخت کردهاند. طوری که تنها ۲۵ میلیون تومان مالیات خانه لوکس و تنها ۲۷ میلیارد تومان مالیات خودرو لوکس در سال ۹۹ دریافت شده که جمعا رقمی حدود ۵۲ میلیون تومان است. درحالی که قرار بود پارسال هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از لوکسنشینها و لوکسسوارها مالیات گرفته شود. حالا باید ببینیم امسال و بعد از نهایی شدن جزئیات طرح مالیات خانهها و خودروهای گرانقیمت، چه میزان مالیات از این بخش گرفته خواهد شد.
کاهش چشمگیر عوارض خروج از کشور
قرنطینه بخش بزرگی از درآمد دولت را از بین برده است. سال ۹۸ مسافرانی که به خارج کشور سفر کردند، در مجموع حدود هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان عوارض خروج دادند و کل این مبلغ به حساب خزانه رفت. زمستان ۹۸ و زمانی که میخواستند حساب و کتاب سال ۹۹ را با هم جور کنند، پیشبینی شد که در این سال هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان عوارض خروج از کشور نصیب دولت شود، اما اتفاقی که افتاد فاصله زیادی با این رقم داشت. کاهش آمار سفرها و لغو پروازهای خارجی باعث شد در سال ۹۹ تنها ۱۳۲ میلیارد تومان عوارض خروج از کشور دریافت شود که این رقم کمتر از یک دهم میزان پیشبینی شده بود.
افزایش یک و نیم برابری ارث در سال ۹۹
در سال ۹۹ خیلیها از بین ما رفتند و همین مسئله احتمالا باعث شده درآمد دولت از ارث افزایش پیدا کند. در سال ۹۸ مجموع مالیاتی که از ارث دریافت شده بود به حدود ۶۱۶ میلیارد تومان میرسید و بر اساس قانون بودجه، قرار بود این رقم نهایتا به ۶۹۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند، اما اینطور که دادههای خزانه کل کشور نشان میدهد در سال ۹۹ رقمی حدود ۹۳۰ میلیارد تومان مالیات بر ارث دریافت شده است. این رقم تقریبا ۳۵ درصد بالاتر از میزان پیشبینی شده و ۵۱ درصد بالاتر از مالیات سال ۹۸ است.
افزایش ۷.۵ برابری معاملات سهام
هر معامله سهام در بورس نیم درصد مالیات دارد. آنطور که در گزارش عملکرد مالیات آمده در سال ۹۸ در مجموع حدود سه هزار و ۹۵۴ میلیارد تومان مالیات از نقل و انتقال سهام دریافت شده و در قانون بودجه پیشبینی شد این رقم در سال ۹۹ نهایتا حدود دو هزار و ۲۶۴ میلیارد تومان باشد، اما شرایط طوری رقم خورد که با افزایش چشمگیر آمار معاملات بورس و ورود افراد جدید به بازار در سال ۹۹ مالیات نقل و انتقال سهام به بیش از هزار و ۷۱۸ میلیارد تومان برسد. این رقم تقریبا چهار برابر مالیات دریافت شده از معاملات بورس در سال ۹۸ و حدود هفت و نیم برابر آن چیزی است که در قانون بودجه ۹۹ پیشبینی شده بود. موردی که نشان میدهد بورسیها در سال ۹۹ حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بیش از تصور قبلی به دولت مالیات پرداخت کردهاند.
رونق عجیب خرید و فروش خودرو
انتقال سند خودرو و شمارهگذاری هر کدام مالیات جداگانهای دارند که اولیه مربوط به معاملات خودروهای کارکرده و دومی مربوط به خودروهایی است که به تازگی از کارخانه خارج میشوند. آنطور که در جدول عملکرد مالیات آمده، در سال ۹۹ حدود ۷۴۸ میلیارد تومان مالیات برای شمارهگذاری خودرو پرداخت شده است که این رقم حدود هشت درصد بالاتر از میزانی است که قبلا پیشبینی شده بود و همچنین نسبت به سال ۹۸ حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. شاید مالیات شمارهگذاری چندان تفاوتی با رقم پیشبینی شده نداشته باشد، اما مالیات نقل و انتقال خودرو در سال ۹۹ بیش از یک و نیم برابر رقم پیشبینی شده در قانون بودجه است. پارسال قرار بود هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان مالیات برای نقل و انتقال خودرو دریافت شود، اما آنچه اتفاق افتاد دریافت مالیات بیش از دو هزار میلیارد تومان بود. موردی که نشان میدهد دلالی خودرو بین فعالان بازار حدود ۷۰۰ میلیارد تومان بیشتر از رقم پیشبینی شده برای دولت درآمد داشته.
سیگاریها بیشتر از قبل به جیب دولت پول ریختند
سال ۹۹ برای خیلی از ما سخت گذشته و اتفاقا آمار مصرف سیگاری هم افزایش پیدا کرده است. این موضوع را میتوان از افزایش مالیات مصرف سیگار نتیجه گرفت. در سال ۹۹ سیگاریها در مجموع حدود دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مالیات سیگار پرداخت کردهاند که این رقم نسبت به سال ۹۸ حدود ۴۶ درصد افزایش پیدا کرده. در آن سال سیگاریها هزار و ۷۰۲ میلیارد تومان مالیات داده بودند و زمانی که قانون بودجه نوشته میشد، قرار بود این رقم به دو هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند، اما سیگاریها در این سال ۲۵ درصد بیشتر از رقم پیشبینی شده سیگار کشیدند و مالیات دادند.
علاوه بر مصرف، فروش سیگار هم مالیات جداگانهای دارد که رقم آن کمتر از مالیات مصرف است. در سال ۹۹ حدود ۹۰۰ میلیارد تومان مالیات از سیگارفروشها دریافت شده که این رقم ۱۲ درصد بالاتر از میزان مالیات پیشبینی شده در قانون بودجه و ۱۴ درصد بیشتر از مالیات فروش سیگار در سال ۹۸ است. در مجموع مالیات مربوط به سیگار در سال ۹۹ به حدود سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان میرسد.
درآمد هزار و ۹۰۸ میلیارد تومانی از بازار کساد مسکن
آمارهای بانک مرکزی میگوید تعداد معاملات مسکن کاهش قابل توجهی داشته و نشان از رکورد بازار املاک دارد، اما اینطور که پیداست حجم پول جابهجا شده در این بازار همچنان چشمگیر است. در سال ۹۹ با وجود کاهش تعداد معاملات شاهد افزایش مالیات نقل و انتقال مسکن بودیم. طوری که در این سال حدود هزار و ۹۰۸ میلیارد تومان برای نقل و انتقال املاک مالیات دریافت شده است. درحالی که پیشبینی شده بود معاملات املاک حدود هزار و ۲۱۷ میلیارد تومان برای دولت درآمد داشته باشد. موضوعی که نشان میدهد در عمل ارزش معاملات املاک حدود ۵۶ درصد بیشتر از رقم پیشبینی شده و ۸۰ درصد بالاتر از سال ۹۸ بوده است. مالیات نقل و انتقال املاک به اندازه پنج درصد ارزش معاملاتی ملک است. شرایط برای معاملات املاک تجاری هم تا حدودی شبیه املاک مسکونی است. سال ۹۹ حدود هزار و ۸۰۴ میلیارد تومان مالیات نقل و انتقال سرقفلی پرداخت شده که این رقم حدود ۱۴ درصد بالاتر از پیش بینیها و ۱۵ درصد بالاتر از رقم سال ۹۸ است.
یکسوم درآمد مالیاتی از فروشگاهها بهدست میآید
بزرگترین منبع درآمد دولت مالیات ارزش افزوده است. هر کالایی که میخرید ۹ درصد مالیات پرداخت میکنید و وقتی این ارقام کوچک با هم جمع میشوند، نهایتا به عدد نجومی ۵۴ هزار میلیارد تومان میرسند. این رقمی است که در سال ۹۹ به عنوان مالیات ارزش افزوده دریافت شده است. البته آنطور که در قانون بودجه آمده، قرار بود در این سال ۶۵ هزرا و ۷۰۰ میلیارد تومان مالیات ارزش افزوده گرفته شود و، اما اتفاقی که افتاد حدود ۱۸ درصد کمتر از پیشبینیها بود. موردی که نشان میدهد در این سال کالاهای کمتری تولید و مصرف شدهاند، ولی همچنان حدود یک سوم کل مالیات کشور مربوط به بخش ارزش افزوده است.
کارمندان دولت بیشتر مالیات میدهند یا بخش خصوصی؟
نرخ مالیات حقوق کارکنان چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی یکسان است. گزارشها نشان میدهد در سال ۹۹ کارمندان دولت حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مالیات حقوق دادهاند در حالی که این رقم برای کارکنان بخش خصوصی ۱۱ هزار میلیارد تومان است. بر اساس آخرین آمارها، تعداد کارکنان دولت بین دو تا دو و نیم میلیون نفر است و کارکنان بخش خصوصی تعداد خیلی بیشتری را شامل میشوند. این موضوع نشان میدهد همان تعداد کم کارکنان دولت بیشتر از کل کارکنان بخش خصوصی مالیات دادهاند. در چنین حالتی احتمالا دو اتفاق افتاده؛ یا درآمد دولتیها بسیار چشمگیر است یا بخش خصوصی از پرداخت مالیات حقوق تفره رفته است. به طور کلی آمارها نشان میدهد ایرانیها در سال ۹۹ حدود ۳۶ هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان از درآمد خود را مالیات دادهاند که این رقم نسبت به میزان پیشبینی شده حدود شش درصد بالاتر است.
اثر کاهش مصرف بنزین بر درآمدهای مالیاتی
در کنار تمام آثار شیوع بیماری کرونا بر مالیات کشور، باید فروش فرآوردههای نفتی را هم اضافه کنیم. در سال ۹۹ ایرانیها حدود شش هزار میلیارد تومان مالیات فروش فرآوردههای نفتی از جمله بنزین پرداخت کردهاند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۴ درصد کاهش داشته. سال ۹۸ میزان مالیات دریافت شده برای فرآودههای نفتی حدود هفت هزار میلیارد تومان بود.
رونمایی از پروژۀ شهر هوشمند ایرانسل در شیراز
پروژۀ فیبرنوری ایرانسل برای هوشمندسازی شهر شیراز، در آیین «شیراز هوشمند» رونمایی شد. قرارداد اجرای فیبرنوری ایرانسل در شهر صدرای شیراز نیز به امضا رسید.
به گزارش امتیاز، آیین رونمایی از پروژههای «شیراز هوشمند» برای هوشمندسازی شهر شیراز، از جمله پروژۀ فیبرنوری ایرانسل در این شهر، شامگاه دوشنبه، ۴ مرداد ۱۴۰۰، در محوطۀ باز باغ جهاننمای شیراز برگزار شد.در این آیین، مهندس حیدر اسکندرپور شهردار شیراز، دکتر سید عبدالرزاق موسوی رئیس و اعضای پنجمین دورۀ شورای اسلامی شهر شیراز و منتخبان دورۀ ششم این شورا، مهندس مهرداد سهرابی، مدیرکل ارتباطات و فناوریاطلاعات استان فارس، مهندس محمدرضا امیری فرماندار شیراز و دکتر بیژن عباسیآرند مدیرعامل ایرانسل حضور داشتند.مدیرعامل ایرانسل در این آیین، نگاه عمیق نهادهای اجرایی و شهری شیراز به هوشمندسازی شهر و ایجاد زیرساختهای لازم را موجب خوشحالی و تقدیر دانست و گفت: شرکت ایرانسل، به سهم خود تلاش میکند تا در توسعۀ زیرساختهای لازم برای ارتقای سطح خدمات، از جمله خدمات شهری، مشارکت فعال داشته باشد.وی افزود: ایرانسل تا به حال بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان در استان فارس سرمایهگذاری داشته که نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان آن در شهر شیراز بوده است.عباسیآرند با بیان اینکه استان فارس و کلانشهر شیراز از اهمیت ویژهای نزد ایرانسل برخوردار است، گفت: پیرو انعقاد تفاهمنامۀ هوشمندسازی شهری بین ایرانسل و شهرداری شیراز، پروژۀ فیبرنوری ایرانسل در شیراز که طی دو سال اخیر، با استانداردهای بینالمللی و کیفیت مطلوب اجرا شده، حدود ۲۵۰ کیلومتر طراحی دارد و در فاز نخست، بیش از ۱۸۰ کیلومتر آن آمادۀ بهرهبرداری است. وی شبکۀ فیبرنوری را بهترین و امنترین شیوۀ انتقال دیتا در دنیا دانست و گفت: همۀ شهرهای موفق در عرصه هوشمندسازی، دارای شبکۀ قوی فیبرنوری هستند و خدمات مورد نیاز شهروندان را در مقیاس وسیعی ارائه میکنند. مدیرعامل ایرانسل به راهاندازی سایت نسل پنج ایرانسل در شهر شیراز اشاره کرد و گفت: این در حالی است که بیشتر دستگاههای تلفن همراه موجود، هنوز در نسل چهارم هستند و دنیا رفته رفته به سوی فناوریهای نوین حرکت میکند. بخش عمدهای از خدمات هوشمندسازی، به وسیلۀ فیبرنوری و در شبکۀ نسل پنجم ارائه میشود و شهری که از این دستاورد محروم باشد، نمیتواند خدمات نوین را به شهروندانش عرضه کند.
پنجمین سایت 5G ایران و ایرانسل، سوم اسفند ماه ۱۳۹۹، با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) و استاندار فارس، در محوطه باز شهرداری شیراز افتتاح شده و در اختیار مردم این شهر قرار گرفت. شیراز پس از تهران، دومین شهر ایران بود که توسط ایرانسل، نخستین ارائهدهندۀ 5G در ایران، صاحب فناوری نسل پنج تلفنهمراه شد.
در این مراسم، همچنین رئیس شورای شهر شیراز، با تقدیر از اقدامات انجام شده، اظهار داشت: باید اذعان کرد که شرایط نسبت به دورههای پیشین بسیار تغییر کرده و به همین دلیل لاجرم باید از هرکس که در این دوران در شهرداری خدمت میکند قدردانی کرد و من به نمایندگی از مردم شیراز از مدیران سپاسگزارم و امیدوارم در شورا و شهرداری ششم نیز شاهد روند مطلوب خدمترسانی به مردم باشیم.
شهردار شیراز نیز در این مراسم، با تقدیر از همکاری گستردۀ ایرانسل در زمینۀ سرمایهگذاری در هوشمندسازی شهری، گفت: حرکت در جهت هوشمندسازی، حرکت در جهت ارتقای کیفیت زندگی مردم است و معتقدم که هوشمندسازی، موجب ایجاد نظامی کارآمد و حفظ کرامت انسانی میشود.
دکتر لیلا دودمان، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فناوریاطلاعات شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این مراسم، با اشاره به بهرهبرداری از پروژۀ فیبرنوری با مشارکت ایرانسل، اظهار داشت: این روند، رویکردی نوین در مدیریت شهری بهشمار میرود که بهصورت مستمر به آن نیاز است و باید موضوع ارتقای آن نیز دنبال شود. همچنین روز سهشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰، در دیدار دکتر بهزاد پرنیان شهردار شهر صدرای شیراز با دکتر بیژن عباسیآرند در ساختمان ایرانسل در شیراز، قرارداد اجرای پروژۀ فیبرنوری ایرانسل در شهر صدرا، امضا شد. هوشمندسازی خدمات شهری، یکی از الزامات زندگی امروز، در مدیریت منابع و انرژی و ارائۀ خدمات شهری نوین است. به کارگیری راهکارهای شهر هوشمند، نقش مؤثری در جلوگیری از مخاطرات ناشی از تخریب محیطزیست و تغییرات آبوهوایی دارد و یکی از مشوقهای اصلی جامعۀ جهانی برای هوشمندسازی دستگاهها و تجهیزات بر مبنای اینترنت اشیا بوده و انگیزه دولتها برای حرکت به سمت شهرهای هوشمند را دوچندان کرده است.راهکارهای مبتنی بر اینترنت اشیا، همچون پایش آب، هوا و خاک مناطق شهری و کنترل میزان آلایندههای شهری و صنعتی کمک شایانی به پاکسازی محیط زیست خواهند کرد. در این زمینه، شهرهای هوشمند توانستهاند تا ۲۰ درصد از تولید گازهای گلخانهای خود بکاهند.مشکلات حمل و نقل و ترافیک شهری نیز از دیگر دغدغههای پیش آمده بر اثر افزایش جمعیت شهرهاست که با مدیریت هوشمند حمل و نقل و ترافیک در شهرهای هوشمند مورد توجه قرار گرفته است. استخراج الگوهای ترافیکی، تشخیص لحظهای حوادث و تصادفات، پیشبینی تغییرات الگوی ترافیکی و… همگی از کارکردهای این سامانه محسوب میشوند.
در همین راستا، ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، تاکنون توانسته است پروژههای متعدد مرتبط با فیبرنوری و توسعۀ خدمات شهر هوشمند را علاوه بر شیراز، در شهرهای تهران، مشهد، اهواز، انزلی، آمل، اراک، ارومیه، کرج، سنندج، قزوین، خرمآباد، زنجان، اردبیل، ساری، بوشهر، دزفول و اندیمشک نیز طراحی و یا اجرا کند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/8560/27873/97997
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/8560/27873/97998
|
عناوین این صفحه
- جزییات درآمد دولت از معاملات خودرو، مسکن، سهام و سیگار
- رونمایی از پروژۀ شهر هوشمند ایرانسل در شیراز