|
در نشست رویازی مطرح شد؛
عدهای برای پیچینگ دنبال پیچ و مهره می گردند
نشست خبری سومین رویداد «رویازی» ظهر روز دوشنبه ۸ شهریور در حوزه هنری برگزار شد.
در ابتدای این نشست امیررضا مافی دبیر این رویداد گفت: برای ما امیدآفرین است که بتوانیم این رویداد را به بهترین نحو برگزار کنیم. این رویداد به همت آقای کاوه برگزار و یک سال به دلیل کرونا متوقف شد اما وقتی شیوع این بیماری به پایان نرسید به این فکر کردیم که نمیشود این رویداد را متوقف کرد اینکه اساساً چه فرآیندی طی شد به این نقطه برسیم محصول مطالعات و سیر آفاقی است که آقای کاوه در جشنوارههای مختلف دیده بود، او و تیمش این ادبیات را ترجمه کردند و به ایران آوردند. در نهایت هم با مشورت با اندیشمندان این حوزه به این نقطه رسیدند که ما باید این رویداد پیچینگ را در حوزه انیمیشن برگزار کنیم.
وی افزود: این رویداد ۲ دوره برگزار شده اما مهمترین هدف ما توزیع عدالت در سراسر کشور است. اگر تهران در سینمای رئال یا حوزه سریال سازی کانون است در حوزه انیمیشن اتفاقاً این اتفاق در تهران رخ نمیدهد. ما به این نتیجه رسیدیم که انیمیشن در سراسر کشور و قطبهای مختلف ایران امکان پدید آمدن دارد. ما خواستیم رویاها را بارور کنیم و مهمترین هدف ما همان توزیع عدالت و البته شفافیت است.
مافی در ادامه گفت: این جلسه به یاد و نام مرحوم محمد ابوالحسنی یکی از برجستهترین افراد حوزه انیمیشن مزین است. او هم اقتصاد انیمیشن و هم محتوای آن را به خوبی میفهمید و میدانست چگونه از انیمیشن برای فرهنگ این کشور استفاده کند. او تأثیرات شگرفی بر انیمیشن گذاشت. فقدان او داغ بزرگی است اما همه ما به مشیت حضرت حق باید تن بدهیم و البته برای از دست دادن او افسوس بخوریم.
گرامیداشت یاد خالق «دیرین دیرین»
در ادامه حسین شیخالاسلامی نویسنده و پژوهشگر حوزه انیمیشن هم گفت: ما عادت نداشتیم جلسهای با این اهمیت در حوزه انیمیشن برگزار کنیم و مرحوم محمد ابوالحسنی حضور نداشته باشد، هنوز جای او خالی است. خاطرم است که شکلگیری رویازی به این نحو بود که آقای کاوه با آقای ابوالحسنی صحبت و مشورت کردند. آقای ابوالحسنی اهل حرف نبود بلکه اهل عمل و مرد کار بود. آقای ابوالحسنی را میشود با دو مشخصه تعریف کرد؛ یکی رویایی زیستن که این مشخصه در او وجود داشت و باعث مرزشکنی در انیمیشن شد. به یاد دارم ۲۷ اسفند که در خدمت ایشان بودیم به من اصرار میکرد در رویاهای من نمان، رویاهای خودت را خلق کن، او مرزی در اندیشیدن به اهداف جدید نداشت که این موضوع میتواند بسیار به کار انیمیشن بیاید.
وی افزود: انیمیشن نیازمند آزادی و اصالت رویاست و امیدوارم شیوه واقعگرایی در عین رویایی زیستن را بیاموزیم. او برخورد با مخاطب را هم میدانست، برای مردم اثری تولید میکرد، دوست داشت کار برای مخاطب جذاب باشد. او سالها به مردم خدمت کرد، راهی برای خنداندن مردم پیدا کرده بود و این خودش ملاک و معیار نهایی او بود. ما باید همین را در انیمیشن یاد بگیریم. همه ما میدانیم بازار انیمیشن ایران بازار دفرمه شدهای است. این رویداد هم برای بازسازی همین امر برگزار میشود. این همان چیزی بود که آقای ابوالحسنی اجرا کرد. او به یاد همه فعالان انیمیشن بود، به شخصه ندیدم کسی از اهالی انیمیشن برای حل مشکلی به او مراجعه کند و او برایش وقت نگذارد.
سپس ضامنی مدیر کل دفتر ارزیابی و پایش حوزه هنری بیان کرد: به همکارانم خسته نباشید میگویم که نگذاشتند چراغ رویازی کمفروغ شود مراتب ارادت خودم را به خانواده آقای ابوالحسنی هم تقدیم میکنم. افتخار بزرگی است که خانواده او فرزندی را تربیت کردند که دوستان زیادی دارد و در حوزه فرهنگ تا این قدر تاثیرگذار است. معتقدم او فوت نکرده، روح او همواره در حال سیر و سلوک و ارتباطمان با او برقرار است.
وی گفت: سه سال پیش این افتخار را داشتیم که با آقای کاوه یک وب سری را طراحی کردیم که آقای ابوالحسنی خیلی به ما کمک کردند. این خبر بعداً رسانهای میشود. آخرین پروژهای که آقای ابوالحسنی با حوزه هنری در تولیدش همکاری داشت بعداً رونمایی میشود. او واقعاً کارآفرین بود و ارزش خلاقیت را میدانست، اهل ریسک بود البته نه ریسک کورکورانه. ریسک را مدیریت و به توسعه گروههای مختلف کمک میکرد. او هنر پیچینگ را بلد بود. انیمیشن یک هنر فردی نیست از این رو او میتوانست افرادی را که برای یک پروژه مناسب تشخیص داده میشدند کنار هم بیاورد. درواقع تاثیری که او در صنعت انیمیشن داشت، مفصل است.
هادی اسماعیلی رییس بنیاد توزیع معاونت سینمایی حوزه هنری اظهار کرد: من از خانواده انیمیشن هستم پیش از اینکه بر صندلی توزیع سازمان سینمایی بنشینم خودم در فضای انیمیشن بودم و کارم در حوزه کارآفرینی است. ما در اکوسیستم انیمیشن ژنرال کم داریم ابوالحسنی یکی از ژنرالهای حوزه انیمیشن بود و داشت اکوسیستم را متحول میکرد. او ادبیات کارآفرینی را به حوزه انیمیشن الصاق کرده بود. چیزی که از انسان میماند تحولات و تأثیراتش بر دنیا است، ایشان اثرات زیادی روی حوزه انیمیشن گذاشتند، کار کردن با او جزو آرزوهای خیلیها بود.
در ادامه از پرتره محمد ابوالحسنی رونمایی شد.
چرخش چرخ انیمیشن نیازمند ارادههای آهنین است
احسان کاوه رییس شورای راهبردی این رویداد ضمن گرامیداشت یاد محمد ابوالحسنی گفت: فضای دانشگاهی کشور سالهاست که به انیمیشن به عنوان یک محصول خلاقه هنری نگاه میکند که بسیار درست و به جا بوده است اما تا وقتی ارادههای آهنین و انگیزهها نباشد چرخ انیمیشن نمیچرخد. به هر حال میدانیم فضای بازار و مخاطب انیمیشن مغشوش است. فضای فعلی فضایی است که برخی درآمدزایی و روی پای خود ایستادن را نکوهش میکنند اما افرادی مثل آقای ابوالحسنی تاثیرگذاری، کار آفرینی و روی پای خود ایستادن … را مهم میدانستند. تهیهکنندگی در آثار نمایشی خیلی مهم است که آقای ابوالحسنی هم به آن اهتمام ویژه داشت. امیدواریم دانشگاهها هم بحث تهیهکنندگی را به عنوان یک سرفصل باز و از تجربیات آقای ابوالحسنی استفاده کنند.
وی مطرح کرد: مهمترین هدف پیچینگ در حوزه صنایع خلاق ایجاد عدالت در سفارش گیری و توزیع سرمایه است. حوزه خلاقه تفاوتی عمده با دیگر صنایع دارد. محصولاتی از یک نقاشی گرفته تا یک سریال تلویزیونی یک بار تولید میشوند و خودشان را بعد از تولید اثبات میکنند به همین دلیل سرمایهگذار همیشه با این سوال مواجه است که من قرار است روی چه چیزی سرمایهگذاری کنم؟ در اینجاست که پیچینگ معنا پیدا میکند. در کشور ما چون عمده سرمایهها در خدمت مجموعههایی است که از منابع عمومی استفاده میکنند دغدغه بازگشت سرمایه کمرنگ بوده است دوستان من در حوزه هنری، رویداد رویازی را به این امید ایجاد کردند که فرآیند فراخوان دادن، سفارش گرفتن و ایده دادن یک فرایند منطقی در یک چارچوب زمانی خاص و مشخص باشد، ما برای این رویداد دورههای آموزشی اختصاص دادیم چون باید فرهنگ این موضوع جا بیفتد. هر دو بال انیمیشن یعنی سرمایهگذاران و تولیدکنندگان باید تقویت شود. تلاش ما این است که هر خلاق حوزه انیمیشن در هر کجایی بدون هیچ نگرانی کار خود را انجام دهد. هر نوع نقد و پیشنهادی از سوی متخصصان این حوزه را پذیرا هستیم و تشنه شنیدن نظرات هستیم و میخواهیم راهنمایی شویم.
در ادامه مافی درباره ضعف بخش فیلمنامه بیان کرد: این دغدغه اصلی من هم هست و جلسات متعددی درباره همین موضوع داشتیم. یک زمانی به فیلمنامه از جهت فنی نگاه میکنیم، یک زمانی هم آن را محصول یک خالق میبینیم به نظرم در سالهای اخیر در مجموعههای مختلف به فیلمنامه خیلی توجه شده است ولی خروجی روشنی نمیبینم چون از دو موضوع غفلت کردهایم؛ یکی موضوع تهیهکنندگی و دیگری مفهوم «خالق» است که در سراسر جهان وجود دارد اما ما آن را به درستی در کشورمان تعریف نکردهایم، رویازی در پی این است که این موارد را تقویت کنیم.
جزو ۱۰ کشوری هستیم که انیمیشن سینمایی مستقل میسازیم
کاوه نیز بیان کرد: ما تولیدات بسیار زیادی در حوزه انیمیشن داریم. هرچند فیلمهای سینمایی انیمیشن کم داریم اما ما جزو ۱۰ کشوری در جهان هستیم که میتوانیم مستقلاً فیلم سینمایی تولید کنیم. در چنین فضایی بحثهای زیرساختی در حوزه انیمیشن معنا پیدا میکند چون علت فاصله مخاطب با انیمیشن، نبود زیرساختهای حقوقی است. مالکیت فکری میتواند در انواع مختلف معنا پیدا میکند و خودش را نشر بدهد. چرا این موضوع در کشور ما ناقص است؟ چون آشنایی حقوقی با آنچه خلق میکنیم، نداریم. بنابراین یکی از اهداف ما آموزش مسایل حقوقی است. فیلمنامه یک متن تخصصی و جزیی از یک کل است. ما چون فیلمنامه را میتوانیم بخوانیم فکر میکنیم یک محصول کامل خلق کردهایم در حالی که چنین نیست باید افرادی در مقام تهیهکننده باشند که کاشف استعداد و گردآورنده افراد مستعد باشند. این کار ارگانی و سازمانی نیست، استودیوهای فیلمسازی این کار را در جهان میکنند.
مافی بیان کرد: ما برای رویازی همین حالا یک سفارش سیصد دقیقهای انیمیشن از سوی پلتفرمها داریم. باید این موضوع را بپرسیم که چقدر خانوادهها را به تماشای انیمیشنهای ایرانی تربیت کردیم حوزه هنری سال گذشته قراردادی با یکی از پلتفرمها بست ولی استقبال چندانی نشد و مردم ترجیح میدادند انیمیشن خارجی ببینند این به معنای کیفیت پایین آثار ما نبود. هنوز فرهنگ تماشای انیمیشن ایرانی وجود ندارد و آن را به عنوان یک محصول فرهنگی نمیبینیم، راهبردی هم برای جا دادن انیمیشن در سبد فرهنگی خانوادهها نداشتیم نتوانستیم جا بیندازیم که انیمیشن همان کارتون نیست ضمن اینکه انیمیشنهای قهرمان محور نداریم نشستهایی گذاشتیم برای این موضوع که باید انیمیشنهای قهرمان محور نظیر آنچه در جهان است، نداریم.
کاوه هم عنوان کرد: وقتی تعهدی برای پرداخت توزیع انیمیشنهای مطرح جهانی در پلتفرمها نداریم مدام با بهانههایی مواجه میشویم میدانم شکی در این نیست که آثار ما با آثار جهانی فاصله دارد اما در هیچ تولید انیمیشنی جهانی پیامهایی نمیبینیم که با فرهنگ ما تطابق داشته باشند انیمیشن جزو گرانقیمتترین آثار فرهنگی جهان محسوب میشود اما در کشور ما چنین سرمایهگذاریای نمیشود. میخواهم جامعه انیمیشن این مطالبه به حق را داشته باشند که حقوق آنها رعایت و جلوی ورود بی رویه محصولات انیمیشنی گرفته شود. پلتفرمها باید حقوقی را برای بارگذاری انیمیشنها پرداخت کنند و اگر این امکان وجود ندارد این درآمد به صورت یک صندوق جمعآوری شود و در اختیار فعالان این عرصه قرار بگیرد.
کاوه درباره خروجی ۲ دوره قبلی این رویداد اظهار کرد: در خیلی از جاها وقتی درباره پیچینگ حرف میزنیم دیگران دنبال پیچ و مهره میگردند! چون ادبیاتش جا نیفتاده با این حال انیمیشن سینمایی «مسافری از دایتی ها» حاصل دورههای قبلی است که هفتاد درصد کار تولیدش به پایان رسیده است. برخی درباره برندههای رویازی میپرسند اما رویازی فستیوال نیست که برنده داشته باشد.
وی ادامه داد: آذرماه نود و هشت رویازی برگزار شد و طی آن یک هیات روسی پنج کار ما را انتخاب کردند چون آنها هم پیچینگ داشتند که فیلترهایی دارد، این هیأت گفتند این پنج طرح بدون فیلتر میتوانند در رویداد مسکو شرکت کنند اما شیوع کرونا آن پیچینگ را متوقف کرد. از صدا و سیما هم خواهش میکنم نسبت به پخش سریالهایی که در داخل کشور تولید میشود، بازنگری و حقوق آن را رعایت کنند البته این به این معنی نیست که این موضوع را رعایت نمیکنند اما برای آثار ایرانی هم همان مسیر حقوقی را طی کنند که برای آثار خارجی طی میکنند.
مافی در پایان گفت: در حوزه انیمیشن و اقتصادش به شکل گلخانهای رفتار کردهایم یعنی با منابع عمومی و نفتی اداره شده این در حالی است که این موضوع باعث ایجاد رانت میشود، این موضوع باعث شده انیمیشن ایران خیلی نحیف باشد. اگر بتوانیم سرمایهگذاران بخشهای مختلف را دعوت و این امکان را برای انیمیشنسازان کشور فراهم کنیم که در این عرصه حضور پیدا کنند این اقتصاد گلخانهای از بین میرود. باید صندوقی در حوزه تولید و توزیع انیمیشن شکل بگیرد و امیدوارم بخشی از کارکرد این صندوق را در این دوره رویداد ببینیم.
سکان ریاست سازمان سینمایی به چه کسی میرسد؟
با برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب حجتالاسلام ابراهیم رئیسی به عنوان رییس جمهور، محمدمهدی اسماعیلی نیز به عنوان چهاردهمین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت.
از همان ابتدا و نهایی شدن نام محمدمهدی اسماعیلی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد و با توجه به برنامه و سیاستهای وی درباره حوزه هنر به خصوص هنر-صنعت سینما، رایزنیهای مختلفی نسبت به سپردن مسئولیت سازمان سینمایی به افراد مختلف در دوره جدید صورت گرفت.
در این رایزنیها و البته پیشبینیهایی که از سوی گروههای مختلف سینمایی تا امروز انجام شده است، اسامی تعدادی از سینماگران و مدیران سینمایی روی کاغذ آمد که البته منظور از سینماگران بیشتر تهیه کنندگانی بود که برخی از آنها سابقه مدیریتی در سینمای ایران را نیز داشتند.
بعد از انتشار اسامی و موافقتها و مخالفتهایی که نسبت به اسامی غیر رسمی که در رسانهها و محافل مختلف منتشر شد، ۴ اسم میتواند به عنوان گزینه اصلی برای سکان داری سینمای ایران مطرح شود که شانس بیشتری برای پذیرش این مسئولیت دارند.
تا امروز و بر اساس شنیدهها محمد خزاعی، سیدمحمود رضوی، شهاب اسفندیاری و جواد رمضاننژاد گزینههای اصلی برای ریاست سازمان سینمایی هستند.
محمد خزاعی تهیهکننده سینما، فعالیت حرفهای سینمایی خود را اوایل دهه هشتاد به عنوان تهیه کننده آغاز کرد. این تهیه کننده در سال ۱۳۹۰ با حکم جواد شمقدری معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان دبیر سی امین جشنواره بینالمللی فیلم فجر انتخاب شد. این تهیه کننده که فیلم سینمایی «قلادههای طلا» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی را در کارنامه خود دارد، چندین دوره دبیری جشنواره فیلم مقاومت را نیز برعهده داشته است.
محمود رضوی دومین تهیه کنندهای است که میتواند جزو گزینههای اصلی ریاست سازمان سینمایی در سیزدهمین دوره ریاست جمهوری باشد. این تهیه کننده سینما نیز فعالیت خود را از اواخر دهه ۸۰ با تهیهکنندگی فیلم سینمایی «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی آغاز کرد که البته تهیه کنندگی این کار را به صورت مشترک با فرهادی برعهده داشته است. رضوی طی سالهای گذشته با همکاری کارگردانان جوان و شناخته شده توانسته است موفقیتهایی را در جشنوارههای فیلم فجر به دست آورد. این تهیه کننده که آثار شاخصی چون «ماجرای نیمروز»، «لاتاری» و «رد خون» به کارگردانی محمدحسین مهدویان را در کارنامه خود دارد، تا امروز تجربهای در عرصه مدیریت هنری و به خصوص سینمایی نداشته است. وی در حال حاضر به عنوان مشاور فرهنگی محمدباقر قالیباف رییس یازدهمین مجلس شورای اسلامی، فعالیت میکند.
اما یکی دیگر از مهمترین گزینههای ریاست سازمان سینمایی در دوره وزارت محمدمهدی اسماعیلی، شهاب اسفندیاری است. اسفندیاری نه تنها به عنوان تهیه کننده در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است، بلکه آثار مکتوبی را هم در حوزه سینما منتشر کرده که از جمله این آثار میتوان به کتاب «سینمای ملی و جهانی شدن» اشاره کرد.وی که در حال حاضر رئیس دانشکده صداوسیما است، مدیریت بخش علمی و آموزشی جشنواره جهانی فیلم فجر (۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸)، عضویت در شورای بازبینی فیلمهای سینمایی (۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷)، مدیریت گروه فیلم و سریال شبکه تهران (۱۳۸۴ -۱۳۸۲)، مدیریت امور تامین برنامه شبکه اول سیما (۱۳۸۲-۱۳۸۰) و عضویت در شورای فیلم و سریال مرکز «سیمافیلم» را در کارنامه کاری خود دارد.یکی دیگر از گزینههایی که به تازگی نامش زمزمه میشود، جواد رمضاننژاد است، این گزینه که نامش در کنار چهرههای نام آشنایی که پیش از این از آنها نام بردیم، روی میز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است، بیشتر به عنوان مدیر تلویزیونی شناخته میشود. وی در کارنامه کاری خود مدیریت شبکه افق و شبکه پنج سیما را دارد و در حال حاضر به عنوان رییس «سیمافیلم» مشغول به فعالیت است.
آنچه که مشخص است، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی روزهای آینده باید معاونان خود را در بخشهای مختلف این وزارتخانه به خصوص سازمان سینمایی معرفی کند، باید دید کدام یک از این ۴ فرد مورد نظر میتوانند همسو با سیاستهای اسماعیلی، برنامهای را برای دریافت این پست کلیدی ارائه دهند.
در ادامه روند تشکیل انجمنهای صنفی هنری؛
انجمن هنرمندان سفالگر ایران تشکیل میشود
بر اساس اعلام وزارت کار، انجمنهای فرهنگی هنری باید به صورت صنفی به فعالیتهای خود ادامه دهند که در این صورت مشمول تسهیلات رفاهی از جمله بیمه اعضا خواهند شد. با پیگیری انجمنهای هنری و توافق با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، انجمنهای صنفی سراسری هنری با مجوز از وزارت کار در شرف تأسیس قرار دارند.
از بین ۷ انجمن تخصص، هنری، ۶ انجمن در حال انجام روند صنفی شدن خودشان هستند و حالا پس از انجمن هنرمندان مجسمهساز ایران، انجمن هنرمندان سفالگر ایران نیز اطلاعیه تشکیل انجمن صنفی و عضوپذیری را منتشر کردهاند که در ادامه آن را میخوانید.
«تأسیس انجمن صنفی برای برخورداری از امنیت شغلی، بیمه بیکاری، بازنشستگی، ازکارافتادگی و از این دست امور صنفی سالها آرزوی هنرمندان در حوزههای مختلف در ایران بوده است. برای نیل به این هدف از سوی انجمنهای هنری فعالیتهای بیشماری انجام شده که در نهایت با تصویب دو وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ بیست و دوم آبان ۱۳۹۸ این مهم به انجام رسید.
ظرفیت قانون کار و به رسمیت شناختن «کار هنری» بهترین گزینه مورد وفاق جمع بود که هرچند پیش از این تعابیر و تفاسیر رایج از قانون کار و آئین نامهها مانع برخورداری هنرمندان از این قانون میشد، اما با تصویب نامه وزرای کار و ارشاد، این معضل برطرف شد. اهمیت این تصویب نامه تنها در ایجاد شرایط برای فعالیت صنفی نیست، بلکه نمایانگر اتحاد ۱۴ تشکل فرهنگی هنری است که برای اولین بار در تاریخ فعالیتهای اجتماعی خود و علیرغم تفاوتهای بنیادین، به توافق جمعی تشکیل انجمنهای صنفی سراسری فرهنگ، هنر و رسانه دست یافتند.
در بهمن ماه ۱۳۹۸و بر اساس وظیفهای که به انجمنهای موجود سپرده شد، بنا شد تا با توجه به دستورالعمل نحوه تشکیل و فعالیت انجمنهای صنفی فرهنگ، هنر و رسانه و کانونهای مربوطه، هر صنف هنری، انجمن صنفی سراسری خود را نیز تشکیل دهد. همگام با دیگر انجمنهای هنرهای تجسمی، در سال ۱۳۹۹، سه نفر از اعضای هیأت مدیره دور هشتم انجمن هنرمندان سفالگر به عنوان هیأت مؤسس، اقدام به تأسیس انجمن صنفی سراسری هنرمندان سفالگر ایران نمودند و فراخوان عضو گیری در تاریخ ۲۴/۱۱/۱۳۹۹ در روزنامه رسمی ابرار، آگهی شد. روزنامه رسمی به همراه اساسنامه پیشنهادی در تاریخ ۲۸/۱۱/۱۳۹۹ برای تأیید و ثبت نهایی رسماً به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم گردید. اینک انجمن صنفی سراسری هنرمندان سفالگر ایران آماده پذیرش عضو برای این انجمن صنفی کشوری است.
انجمن صنفی سراسری هنرمندان سفالگر ایران یک تشکل غیر انتفاعی است که مهمترین هدف و وظیفه آن حمایت از منافع و حقوق شغلی هنرمندان این حوزه است. در این برهه از زمان که تنگناهای اقتصادی فشار مضاعفی را بر هنرمندان تحمیل کرده است، اهمیت تشکیل انجمن صنفی دوچندان میکند.
کلیه هنرمندان در صورت دارا بودن شرایط زیر میتوانند به عضویت انجمن صنفی هنرمندان سفالگر درآیند.
۱_ تابعیت جمهوری اسلامی ایران
۲_ استقرار در حوزه جغرافیایی فعالیت انجمن صنفی
۳_ قبول و تعهد اجرای مقررات اساسنامه و مصوبات قانونی ارکان انجمن صنفی
۴_ پرداخت ورودیه و حق عضویت به صورت مرتب؛
۵_ دارا بودن یکی از موارد هفت گانه به شرح ذیل:
۵-۱ عضویت در انجمن هنرمندان سفالگر
۵-۲ ارائه مدرک تحصیلی مرتبط هنری به همراه معرفی نامه از سوی ۲ استاد شناخته شده در حوزه هنر سفالگری و سرامیک
۵-۳ ارائه گواهی مبنی بر برگزاری حداقل یک نمایشگاه انفرادی در زمینه سفال و سرامیک در گالریهای معتبر داخلی و خارجی
۵-۴ ارائه گواهی مبنی بر حضور در حداقل یک دوسالانه سرامیک (داخلی، بین المللی)
۵-۵ ارائه گواهی مبنی بر شرکت در حداقل ۳ نمایشگاه گروهی سفال و سرامیک در گالریهای معتبر داخلی و خارجی
۵-۶ ارائه گواهی مبنی بر شرکت در حداقل دو جشنواره داخلی و یا نمایشگاههای خارجی؛
۵-۷ داشتن حداقل ۲ سال فعالیت مستمر در این حوزه و ارسال تصویر حداقل ۷ اثر هنری و تقاضای تشکیل کمیسیون ارزشیابی آثار برای بررسی آثار ارسالی و تصمیم گیری در خصوص عضویت.»
با حضور معاون هنری وزیر ارشاد؛
7 کتاب موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شد
مراسم رونمایی از کتابهای منتشر شده با موضوع برنامهها و فعالیتهای موزه هنرهای معاصر تهران، روز دوشنبه ۸ شهریورماه با حضور سیدمجتبی حسینی معاون هنری، هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی و احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در محل کتابخانه موزه برگزار شد.
سیدمجتبی حسینی معاون هنری در ابتدای این نشست گزارشی از برگزاری نمایشگاه مکتوبات معاونت متبوع خود ارائه کرد و توضیح داد: معاونت هنری از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ تلاش کرد که آثار مکتوبی را از برنامههای هنری که طی این سالها برگزار شده بود، پدید آورد و نمایشگاهی نیز از کتابها و آثار مکتوب در این زمینه در ۳۳۰ عنوان و در ۵ گروه هنری در تالار وحدت برگزار شد. گروه اول، پژوهشهای راهبردی با ۲۹ عنوان بودند که اینها میتوانند تجربههای موفقی برای کاربری بهتر باشند. ۷۹ عنوان مطالعات کاربردی بودند که به نوعی آسیب شناسی فعالیتهای خودمان بود. ۱۲۰ عنوان نیز شامل تولیدات هنری بودند اعم از آثاری که به صورت رسمی منتشر شدهاند مثل نمایشنامههای نوشته شده و آثاری از این دست. ۶۰ عنوان گزارش رویدادها و مستندات برنامههای اجرا شده در معاونت هنری بودند که در دسترس بودن چنین آثاری میتواند دید درستی را به آیندگان دهد. ۳۹ مجلد نیز به گزارشها اختصاص داشت تا در حافظه تاریخ به تفصیل موجود است.
وی افزود: این ۳۲۳ عنوان کتاب ماحصل تلاش تیمی است که در معاونت هنری فعالیت کردند و سپاسگزار آنها هستم و فکر میکنم میتواند دستمایه کار مدیران ادوار دیگر قرار بگیرد و نواقص باقی مانده را برطرف کنند.
معرفی آثار موزه هنرهای معاصر تکلیف بسیار جدی است
حسینی با اشاره به آثار منتشر شده موزه هنرهای معاصر تهران، گفت: از مهمترین آثار مجموعه مکتوبات، آثار موزه هنرهای معاصر تهران است. گمان میکردیم ۶ مجلد از آثار موزه هنرهای معاصر تهران به طبع برسد که به ۷ مجلد رسید که توضیحات آن را دوستان ارائه میکنند اما به عنوان کسی که نیمی از عمر کاری خودش را در موزه گذرانده، باید عرض کنم که معرفی آثار موزه نوعی تکلیف بسیار جدی به حساب میآید. یک نگاه سنتی در برخی از موزهها در سالهای پیش حاکم بود و آن هم ضرورت نگهبانی بدون نشر آنها بود چراکه ارزشمندی این آثار به ماندگار شدن آنهاست. در واقع موزهها باید بتوانند با معرفی آثارشان، ماندگاری خودشان را تثبیت کنند و تعالی ببخشند.
وی تصریح کرد: موزه به شرطی گنجخانه است که نشان بدهد آثار جدی را در درون خودش نگهداری میکند و برای هر اثر دادههای متعددی بیافریند بنابراین میبینیم در موزههای موفق دنیا، آثار را نه در یک قالب بلکه در قالبهای متعددی نشر میدهند و به معرض نمایش قرار میدهند. در واقع این پژواک نمایش آثار است که به شهرت یک موزه تعالی میبخشد.
معاون هنری اظهار کرد: در سالهای گذشته موزه هنرهای معاصر تهران درگیر مرمت بنا بود و موزه امکان بازدید نداشت اما این بسته بودن فضا به معنای تعطیل بودن یا کم کار شدن دوستان ما در اداره کل هنرهای تجسمی نبود، چراکه با اهتمام بیشتری کارشان را انجام دادند که مهمترین آنها، برخط کردن بانک اطلاعات موزه، اصلاح شناسنامههای آثار، مستندنگاری آثار و نهایتاً چاپ آثار بود.
معرفی ۷ کتاب منتشرشده موزه هنرهای معاصر
هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی نیز در این نشست گفت: آثار منتشر شده که قرار است رونمایی شوند، شامل ۴ کتاب نفیس و ۳ کتاب عملکرد موزه هنرهای معاصر تهران است. کتابهای «گزیده آثار بینالمللی موزه هنرهای معاصر تهران» حاوی ۲۳۲ اثر و ۲۶۵ قطعه در ۳۹۰ صفحه، کتاب «گزیده آثار چاپ بین المللی موزه هنرهای معاصر تهران» حاوی ۲۳۹ اثر و ۴۲۴ قطعه در ۴۵۵ صفحه، کتاب «گزیده آثار عکس بین المللی موزه هنرهای معاصر تهران» حاوی ۱۲۷ اثر و ۲۰۹ قطعه در ۲۸۰ صفحه، کتاب «شاهنامه شاه تهماسب» حاوی تمامی نگارههای شاهنامه، ۲۶۳ اثر در ۳۳۶ صفحه، کتاب «پرسونا» حاوی جستارهایی درباره آثار اندی وارهول، ۷ اثر و ۲۸ قطعه در ۲۳۱ صفحه است، کتاب «ارمغان» حاوی آثار مجموعه اهدایی منیژه میرعمادی و کتاب گزراشی از مرمت، بهسازی و نوسازی موزه هنرهای معاصر تهران در ۹۲ صفحه رونمایی خواهند شد. در مجموعه ۱۵۶۴ اثر و ۱۸۸۵ قطعه محتویات ۲۰۴۴ صفحه کتابی است که در ۵۹۰۰ عدد تیراژ منتشر شده و امروز رونمایی میشوند.
وی افزود: تمامی این آثار در موزه هنرهای معاصر تهران باقی نخواهد ماند و طی روزهای آینده به موزه صنعتی کرمان و تعدادی دیگر به سایر موزههای استانها اهدا خواهد شد اما هم کتاب موزه هنرهای معاصر تهران و هم موزه هنرهای معاصر کرمان رونمایی میشود.
مظفری بیان کرد: بر اساس گفتههای دکتر حسینی، رویکرد معاونت هنری، رویکرد پژوهش محور بود و طبیعتاً این رویکرد نیز در اداره کل هنرهای تجسمی نیز دنبال شد و در جشنوارهها و رویدادهایی که برگزار کردیم، «کتاب» به عنوان یکی از ضروریات فرهنگی و هنری در این دوره مورد توجه قرار گرفت و به تبع آن هم، موزه هنرهای معاصر تهران نیز آنچه از داشتههای خود مربوط به گنجینه و نمایشگاهها بود، تبدیل به کتاب کرد تا برای همیشه باقی بماند.
هر کتاب ۶ تا ۱۵ نویسنده داشته است
احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران نیز در سخنانی گفت: کتابها توسط پژوهشگران هنری نوشته شدهاند و هر کتاب از ۶ تا ۱۵ نفر نویسنده دارد و آثار را مورد تحلیل قرار دادهاند. در این کتابها سعی شده از آثاری که به نمایش درنیامدهاند نیز پرداخته شود که اتفاقاً بیشترین حجم آثار این کتابها را در بر دارد.
وی درباره کتاب «شاهنامه شاه تهماسب» که حاوی تمامی نگارههای شاهنامه است، بیان کرد: این کتاب، کاملترین شاهنامهای است که در ایران چاپ شده است؛ تمامی صفحات از سراسر جهان گردآوری و در این کتاب منتشر شده است. این دقیقترین شاهنامهای است که تا به حال چاپ شده و در اختیار علاقمندان قرار میگیرد.
آقایی در ادامه توضیحی درباره عناوین اشتباهی که در گذشته برای شاهنامه در نظر گرفته شده است، ارائه کرد.
وی درباره دیگر کتابهای موزه نیز گفت: کتاب «پرسونا» یک ویژگی جدید دارد؛ کتابهای موزه همیشه کاتالوگوار بود اما این کتاب اینگونه نیست و جستارنویسی به جای استیتمنتنویسی دارد و این اولین کتابی است که به صورت ادبی، جستارهایی از نمایشگاه اندی وارهول را دارد. در مورد کتاب «ارمغان» نیز قبلاً توضیحاتی ارائه کرده بودم و کتاب «مرمت موزه هنرهای معاصر تهران» نیز آمار دقیقی از مراحل مرمت موزه دارد که در اختیاز خبرنگاران، علاقمندان و عموم قرار میگیرد. تفاوتی که کتابهای این دوره نسبت به دورههای قبلی دارد این است که کتابهای موزه همیشه بدون مجوز منتشر میشد و موزه این اختیار را داشت که آنها را منتشر کند که البته معضلی را بعدها ایجاد میکرد چراکه در جستجوها به دلیل نداشتن فیپا و شابک، کتابها یافت نمیشد اما کتابهای کنونی با ثبت قانونی چاپ شدهاند که اطلاعات آنها در کتابخانه ملی و کتابخانههای دیگر قابل جستجو است.
در پایان، از ۷ جلد کتاب منتشر شده موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/8580/28028/98706
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/8580/28028/98707
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/8580/28028/98708
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/8580/28028/98709
|
عناوین این صفحه
- عدهای برای پیچینگ دنبال پیچ و مهره می گردند
- سکان ریاست سازمان سینمایی به چه کسی میرسد؟
- انجمن هنرمندان سفالگر ایران تشکیل میشود
- 7 کتاب موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شد