|
رئیس کارگروه کتاب و کتابخوانی استان تهران خبر داد؛
مسابقه کتاب محور مشی خورشید در ایام اربعین برگزار می شود
نخستین کارگروه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی شورای فرهنگ عمومی استان تهران، با محوریت برگزاری یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی و ویژه برنامه های کتاب محور با موضوع اربعین حسینی به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران با حضور حجتالاسلام والمسلمین حاجی ابراهیمی رئیس ستاد اربعین استان تهران، حسین سروری معاون سیاسی - اجتماعی فرماندار تهران ، ،محمدهادی ناصری طاهری،مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران، اعضای کارگروه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی شورای فرهنگ عمومی استان تهران ؛نمایندگان فرمانداران استان ؛روسای ادارات کتابخانه های عمومی شهرستان ها سهشنبه ۱۶ شهریور ماه با رعایت پروتکل های بهداشتی در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران از طریق ارتباط در فضای مجازی برگزار شد.
در این مراسم محمدهادی ناصری مدیرکل کتابخانههای عمومی استان تهران با بیان اینکه در شورای فرهنگ عمومی کارگروههایی برای ترویج موضوعات مختلف فرهنگی تشکیل شده که یکی از آنها کارگروه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است که به شکل استانی تشکیل شده افزود: در حوزه کتاب و کتابخوانی شاهد فعالیتهای متنوعی بودهایم که با انسجام و همافزایی در اجرا ،شاهد اثرگذاری بهتر خواهیم بود. ؛ با تدبیر شورای فرهنگ عمومی و پیگیری ریاست شورای فرهنگ عمومی استان، شاهد تشکیل این کارگروه در حوزه کتاب و کتابخوانی هستیم.
وی افزود: در سند ترویج کتاب و کتابخوانی مصوب شورای فرهنگ عمومی ۲۳ دستگاه در موضوع کتابخوانی دخیل هستند و در طراحی، اجرا، تبلیغات و پشتیبانی فعالیت میکنند. یکی از راهبردهایی که برای تحقق اهداف ترویج فرهنگ کتابخوانی ذیل سند آن آمده، تشکیل همین کارگروههای استانی است.
رئیس کارگروه کتاب و کتابخوانی استان تهران در ادامه گفت: امروز در آستانه اربعین حسینی هستیم. اربعین به عنوان یک رویداد مهم در کشور می باشد و برکات زیادی هم دارد. امسال با جلساتی که با ریاست ستاد اربعین استان تهران برگزار شد؛بنا شد یک برنامه فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی طراحی واجرا شود.
مدیرکل کتابخانههای عمومی استان تهران یادآور شد: اتفاق دیگری که در سالهای اخیر در حوزه کتاب و کتابخوانی پیگیری و انجام شده ، جشنواره کتابخوانی رضوی است؛ این جشنواره با توجه به دو ویژگی ؛یکی دربرگیری همه اعضای خانواده و دوم وجود رشتههای متنوع، نصاب های قابل توجهی را ثبت کرد که در مسابقات کتابخوانی کشور بینظیر بوده است. پایش آماری این جشنواره بر اساس کد ملی انجام شده و بر همین اساس، آمار ارائه شده از میزان مشارکت در آن دقیق است.
برگزاری جشنواره «مشی خورشید» ویژه اربعین
مدیر کل کتابخانه ها ی عمومی استان در پایان سخنانش از برگزاری جشنواره کتابخوانی با موضوع اربعین و زندگی امام حسین (ع) با عنوان «مشی خورشید»؛ بر اساس کتاب «حسین (ع) از زبان حسین(ع)» نوشته حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدیان خبر داد و گفت :این مجموعه مسابقه در قالب های کتابخوانی،داستانک،پویش معرفی کتاب،خاطره گویی،شعرخوانی و دکلمه و نقاشی ویژه رده سنی کودک ،نوجوان و بزرگسال برگزار خواهد شد که زمانبندی و نحوه اجرای آن متعاقبا اعلام می گردد.
در ادامه حجتالاسلام والمسلمین حاجی ابراهیمی رئیس ستاد اربعین استان تهران طی سخنانی گفت: جریان امام حسین (ع) بخشی از وجود همه ماست، یک کشتی است که همه ما به دنبال آن هستیم که خودمان را به آن برسانیم. امام حسین (ع) وجه مشترک همه عالم است. چندسالی است که به صورت جدی به اربعین پرداخته میشود و کارگروههایی برای آن تعریف شده و یکی از این کارگروهها کمیته فرهنگی و آموزشی است که کارهای خوبی را انجام داده است.
وی افزود: امسال جریان اربعین رنگ و بوی دیگری گرفته و بحث کتاب و کتابخوانی در این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است. کتابخوانی از جمله مسائل پر اهمیت می باشد زیرا مدتی است به خاطر ظهور فضای مجازی کتاب از دست بچههای ما افتاده و این نشاندهنده یک خطر جدی است. ما هرچه به سمت ترویج کتاب حرکت کنیم، فرهیختگی جامعه بیشتر میشود. بحث اربعین، بحث امام حسین(ع) است. تجربه خوب اداره کل کتابخانههای استان در جشنواره کتابخوانی رضوی نشان میدهد که زیرساختهای ما قوی هستند و میتوان از آنها در حوزه اربعین استفاده کرد.
حاجی ابراهیمی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر کارگروههای مختلف در این زمینه کار میکنند و مشکل منابع در حال حل شدن است و به تبع آن، میزان مطالعه هم افزایش خواهد یافت.
وی تصریح کرد: ما در استان تهران نیازمند یک همافزایی هستیم. انتظار ما از نهادها و سازمانهای مختلف آن است که از ظرفیت خود در راستای اهداف اربعین استفاده کنند. ما در هر حوزهای که به تحقق این اهداف کمک کنیم، به جریان فرهنگ عمومی و فردی و اجتماعی کمک میشود و آثار آن ماندگار خواهد بود. خوبی این فضا آن است که منوط به رفتن یا نرفتن به زیادرت اربعین نیست.
تعمیق فرهنگ عاشورایی از طریق تألیف کتاب ضروری است
در ادامه حسین سروری معاون سیاسی -اجتماعی فرماندار تهران با بیان اینکه فرهنگ عاشورا و مکتب امام حسین (ع) کارکرد چندگانه دارد گفت: همه اقشار جامعه با گرایشات مختلف درگیر عشق به امام حسین (ع) هستند و ایشان را الگوی خود قرار دادهاند. ما در جمهوری اسلامی ایران که انقلابش با نام امام حسین (ع) روی داد، وظیفه سنگینی داریم. از قدیم در کشور ما هیاتهای مذهبی و مساجد، مراکز نشر فرهنگ اهل بیت (ع) بودهاند. باید در کنار برنامههایی همچون ؛ نشر کتاب درباره امام حسین (ع) یا با استفاده از جشنوارههایی مثل جشنواره کتاب رضوی که به معرفی کتابهای مناسب برای اقشار و سنین مختلف می پردازد و به تعمیق فرهنگ عاشورا کمک کنیم.
وی افزود: همانطور که بنیانگذار کبیر انقلاب فرمود، انقلاب ما ناشی از فرهنگ عاشورا بوده و ماندگاری آن نیز منوط به اتکا به فرهنگ عاشورایی است. از دستگاههای مختلف می خواهم با همدلی و همافزایی در راستای عمق بخشیدن به فرهنگ عاشورا کمک نمایند؛ یکی از شاخصههای این حرکت بزرگ فرهنگی؛ اتکا به کتاب و تألیف اثر درباره فرهنگ عاشورا و امام حسین (ع) است که با همراهی هم می توانیم موفق عمل کنیم.
سروری تأکید کرد: با توجه به تحولات اساسی روی داده در حوزه فرهنگی و اثرگذاری عمیق فضای مجازی بر زندگی مردم، باید به نویسندگان این حوزه کمک کرد تا کتابهای خوبی نوشته شود. باید فضا را به سمتی ببریم که تمامی اقشار جامعه دلبستگی به فرهنگ عاشورا داشته باشند. لذا کمک به ترویج ارزشهای دینی امر مهم و تاثیرگذار است . ما در فرمانداری تهران آمادگی داریم برای دستیابی به اهداف مندرج در سندترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی همکاری کنیم.
رشد ۱۰درصدی مشارکت در جشنواره رضوی
در ادامه مهدیانپور معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران؛ گزارشی از جشنواره کتابخوانی رضوی ارائه کرد و گفت: اولین بار در سال ۹۶ این جشنواره کتابخوانی توسط نهاد کتابخانههای عمومی کشور برگزار شد. هدف از برگزاری این جشنواره، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، فرهنگ رضوی و معرفی کتابهای فاخر درباره زندگی امام رضا (ع)، حضرت معصومه (ع) و حضرت شاهچراغ (ع) است.
وی افزود: امسال ما توانستیم جشنواره را از ۲ ماه پیش و در ۷ قالب آغاز کنیم و برای ردههای سنی کودک، نوجوان و بزرگسال کتابهایی مشخص شده است.
مهدیانپور درباره میزان مشارکت در این جشنواره گفت: اداره کل استان تهران سال گذشته ۳۴ هزار و ۷۲۲ نفر شرکتکننده داشت که نسبت به سال قبل از آن، رشد ۱۰درصدی داشته است. سپاه سیدالشهدا، نیروی انتظامی استان تهران، دادگستری استان تهران، بنیاد شهید و بهزیستی، از جمله سازمان ها واداراتی بودنند که بیشترین شرکتکننده را در این جشنواره داشتند. در استان تهران در سال ۹۸ حدود ۱۰هزار نفر و در سال ۹۹ بیش از ۳۴هزار نفر در این جشنواره شرکت کردند و در کل کشور، حدود یک و نیم میلیون نفر شرکتکننده داشتیم.
معاون اداره کل تصریح کرد: از آنجایی ترویج فرهنگ منور رضوی از جمله دغدغه های اصلی ما می باشد؛ از دستگاههای مختلف می خواهیم در این خصوص یاریگر ما باشند.
در ادامه نمایندگان سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل زندانها ، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، قرارگاه ثارالله ، شبکه ۵ سیما، اداره کل کار و نماینده فرماندار پاکدشت ضمن ارائه ظرفیت های دستگاه های خود برای حضور فعال در کارگروه اعلام آمادگی کردند.
در نشست «هویت ملی، زبانی و ادبیات فارسی، ادبیات انقلاب اسلامی»؛
حداد عادل نقش زبان در هویت جمعی را تشریح کرد
سومین نشست از سلسله نشستهای اندیشکده ادبیات پایداری با موضوع «هویت ملی، زبان و ادبیات فارسی، ادبیات انقلاب اسلامی» با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی محمدرضا سنگری ریاست اندیشکده ادبیات پایداری، علیرضا کمری عضو هیئت امنای اندیشکده ادبیات پایداری و مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادب پایداری، جواد کامور بخشایش دبیر اندیشکده ادبیات پایداری و اعضای هیئت امنای اندیشکده ادبیات پایداری در سالن طاهره صفارزاده برگزار شد.
در ابتدای جلسه محمدرضا سنگری با مرور موضوعات مطرح شده در دو جلسه پیشین ضمن عرض تسلیت به محمدرضا دادبه اعلام کرد که این استاد برجسته به دلیل درگذشت برادرشان در این جلسه حضور ندارند. سپس از حدادعادل عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی دعوت کرد به بیان سخنان خود در موضوع هویت ملی و زبان و ادبیات فارسی بپردازد.حدادعادل در بخش آغازین سخنان خود به معنی واژه هویت اشاره کرد و گفت: هویت یک موضوع مهم فلسفی است و اگر بخواهیم درباره آن توضیحی ارائه دهیم باید بگوییم که تعریف هویت یعنی هرچیزی خودش، خود آن است. هویت یک اصل عقلی است. هرچند بسیاری از زبان شناسان و ادبیان میان واژه زبان و ادبیات تفاوت هایی قائل می شوند اما باید بگویم که در این جلسه معنی زبان و ادبیات یکسان تعریف شده و هر دو بر اساس یک رویکرد بکار گرفته می شود. زبان شناسان گونه هنری زبان را ادبیات می دانند و رکن هنر در ادبیات اصلی مهم و تعیین کننده است.
وی ادامه داد: بخشی در هویت داریم که به هویت فردی و جمعی تقسیم میشود. هویت لایههایی از جمله شناسنامه، خصوصیات جسمانی و شخصیت فرد را دارد. برخی هویتها به چیستی و بعضی به کیستی جواب میدهند. در کنار آن هم یک هویت جمعی داریم. اگر حافظه را در هویت فردی تعریف کنیم همان مقوله اگر در هویت جمعی وارد شود به تاریخ تبدیل می شود و اگر عادت را در سطح جامعه و هویت جمعی کنکاش کنیم به سنت خواهیم رسید. اما به طور خاص واژه زبان چه در هویت فردی و چه در هویت جمعی معنایی یکسان دارد و همین مسئله است که زبان فارسی را از سایر زبان ها متفاوت می کند.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار کرد: سالهای زیادی است که درباره فرهنگ تامل میکنم. من فرهنگ را شخصیت جمعی میدانم. این نحوه نگاه به ما امکان میدهد که هم فرهنگ و هم شخصیت را بهتر بشناسیم. با تجزیه و تحلیل دخیل در شخصیت افراد میتوانیم نظایر آن را در جامعه بیابیم. از این رو زبان ما با فرهنگ رابطه دارد و فرهنگ هویت ملی ماست.
حداد عادل با اشاره به نقش زبان در هویت جمعی افزود: باید نقش زبان را در شخصیت فرد به یاد بیاوریم. آن را بزرگ کنیم و به جامعه تسری دهیم. قطعاً یکی از عناصر معرفی کننده ما به جهانیان زبان فارسی است من زبان را ظرف فرهنگ میدانم.بسیاری زبان را آینه فرهنگ می دانند اما باید اشاره کنیم که آینه همه چیز را بدون دخل و تصرف نشان می دهد، یعنی بازتابی بدون تغییر است، اما من زبان را ظرف فرهنگ می دانم، ظرف در عین حفظ مظروف به آن شکل هم می دهد، گاهی مظروف به دلیل ارزشی که دارد در ظرفی گرانبها حفظ می شود و دقیقا این همان کاری است که زبان فارسی برای حفظ فرهنگ ناب ایرانی انجام می دهد. گاهی یک واژه خودش شعر است. به عنوان مثال در زبان انگلیسی راه شیری را برای کهکشان قرارداد کرده اند، زیرا اگر در دل کویر باشید گوشه ای از آسمان را مشاهده می کنید که همانند یک خط سفید شیری آسمان را روشن کرده است. اما در زبان فارسی به آن کهکشان می گویند یعنی جایی که خوشه های زرین کاه ریخته شده است.
وی ادامه داد: این تفاوت ها نشان می دهد که چقدر فرهنگ در زبان نقش دارد و قدرت فکر و نگاه مردم را در خود نگاه می دارد. در مثالی دیگر باید بگویم که عرب ها به دلیل گرمای زیاد شبانه در دل صحرا سفر می کردند، برای هدایت کاروان ها ستون های بلندی وجود داشته که در بالای آن آتش درست کرده و کاروان ها با دیدن نور آتش به مسیردرست هدایت می شدند، به آن ستون های بلند منار می گویند که اسم مکان است به معنی محل نگهداشت آتش، همان ستون ها در ایران برای بنای مساجد گلدسته نامیده می شود که همانند یک دسته گل تشبیه شده است. این مثال ها نشان می دهد که تا چه اندازه زبان و فرهنگ باهم ارتباطی تنگاتنگ دارند.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: زبان فارسی از قالب زبان انگلیسی استفاده نمیکند. امروز هر زبانی قالب مخصوص آوایی خودش را دارد. از سوی دیگر زبان کارکرد ارتباطی دارد و با این مقدمه باید بگویم انقلاب اسلامی بدون تردید بزرگترین تحول سیاسی و اجتماعی دوران زندگی ماست. این موضوع تا حدی اهمیت دارد که میتواند از حالت کلی دربیاید و به سوالات جزئی تری خرد شود و هر سوالش موضوع پایان نامه قرار بگیرد.
توسط انتشارات ققنوس انجام شد؛
چاپ کتابی درباره ادبیات و گفتاردرمانیِ اروین یالوم
کتاب «نوشتن درباره درمانِ گفتاری؛ اروین یالوم و ادبیات رواندرمانی» نوشته جفری برمن بهتازگی با ترجمه نازی اکبری توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی اینکتاب سال ۲۰۱۹ توسط انتشارات Suny منتشر شده است.
اروین یالوم روانپزشک و رواندرمانگر آمریکایی، یکی از قصهنویسهای شناختهشده عرصه رواندرمانی است که آثاری مثل «وقتی نیچه گریست»، «درمان شوپنهاور»، «دژخیم عشق» و «انسان موجودی یکروزه» را در کارنامه دارد و اینکتابها هنوز در فهرست پرفروشهای جهان قرار دارند. نازی اکبری رواندرمانگر و مترجم، پیشتر کتابهای «انسان موجودی یکروزه و قصههای دیگری از رواندرمانی» و «آنگه که خود را یافتم (سرگذشت یک روانپزشک)» را از اینروانشناس ترجمه کرده که اردیبهشت سال ۹۸ با همکاری نشر ققنوس منتشر شد.
جفری برمن نویسنده کتاب «نوشتن درباره درمان گفتاری» استاد ادبیات انگلیسی دانشگاه ایالتی نیویورک است که در کتاب پیشرو، به سهم یالوم در رواندرمانی و ادبیات پرداخته است. تکیه ایننویسنده در اینکتاب بر ایدههای متناوبی است که آثار یالوم را به هم پیوند میزنند. ازجمله این ایدهها میتوان به شفافیت درمانگر، اهمیت رابطه التیامبخش، رواندرمانی اینجا و اکنون، رواج اضطراب مرگ، نظریه شفابخشی زخمی و شفابخشی متقابل اشاره کرد.
نویسنده کتاب میگوید از آندسته از خوانندگان آثار یالوم است که خوب میدانند به محض ورقزدن اولینصفحه، همه صفحات دیگر را خواهند خواند و به تمام سخنانی که او گفته، بهدقت گوش میدهند. برمن میگوید کتابهای یالوم را اینقدر خوب فهمیده که گویی یالوم اینآثار را برای او نوشته است. در اینکتاب با بررسی یک به یک آثار یالوم، در پی بیان اینمعنی است که داستان خوب، قصهای است که طنینانداز واقعیات سخت زندگی باشد. ایننویسنده همچنین در کتاب خود نشان داده چگونه برای ارائه رواندرمانی خوب باید با واقعیات روبهرو شد. او به مخاطب خود اینمطالب را نشان میدهد که یالوم چگونه با استفاده از ادبیات در داستانهای خود، برای رواندرمانگران به سمت و سوی راه درست اشاره میکند.
کتاب پیشرو، ۱۳ فصل دارد که بهترتیب عبارتاند از:
«رواندرمانی گروهی: مباحث نظری و کاربردی: هنر خوداظهاری»، «هر روز نزدیکتر از پیش: چشماندازی دوسویه بر رواندرمانی»، «رواندرمانی اگزیستانسیال: زیستن با اضطراب مرگ»، «رواندرمانی گروهی بیماران بستری: تربیت مشاهدهگران و مشاهدهشوندگان»، «دژخیم عشق: زیستن با درد هستی»، «وقتی نیچه گریست: قدردانی و ناخشنودی آن»، «لمیدن روی مبل: خطر تجاوز از مرزهای جنسی»، «مامان و معنی زندگی: «چشمه جوشانی درونیِ» خلاقیت»، «موهبت درمان: مخاطرات و مزایای رواندرمانگر بودن»، «درمان شوپنهاور: در جستجوی پادزهر»، «خیره به خورشید: درمان بیسابقه»، «مساله اسپینوزا: «آرامبخشی برای شورمندیهایم»» و «انسان موجودی یکروزه: پیشبینی فرجامها».
در قسمتی از اینکتاب میخوانیم:
فیلیپ، شخصیت اصلی اینرمان، اغلب دیدگاههای خود یالوم را به نمایش میگذارد. این امری غیرعادی نیست: رماننویسان معمولا خودشان را از طریق شخصیتهای متعددی نشان میدهند، شخصیتهایی که هرکدام نمایانگر جنبههایی از زندگی خالقشاناند. عملکرد فیلیپ، زمانی که گروهی از فرضیات را که در پسِ مشاوره فلسفی است آموزش میدهد، نویسندهوار است. «تحت بهترین شرایط میتوان گفت تنها یک مرز مبهم مابین آموزش و رواندرمانی وجود دارد. یونانیان _ سقراط، افلاطون، ارسطو، رواقیها و اپیکوریها _ همه باور داشتند که آموزش و خردورزی ابزاری واجب برای نبرد با رنجهای آدمی است. اکثر مشاوران فلسفی آموزش را پایه رواندرمانی در نظر میگیرند. تقریبا همه آنها به شعار لایبنیتس، «خرد و تیمار» استناد میکنند.» یالوم هم به مشاوره فلسفی اعتقاد دارد و از خرد فلسفی برای غنی ساختن رواندرمانی استفاده میکند. روانپزشکی اگزیستانسیال ریشه در فلاسفه بزرگ در گذشته دور و نزدیک دارد.
اینکتاب با ۴۳۸ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۹۸ هزار تومان منتشر شده است.
اخبار
پایان مسابقه کتابخوانی «ببعی و ببعو» با فروش 35هزارنسخه کتاب
ششمین دوره مسابقه کتابخوانی پویا با محوریت مجموعه «ببعی و ببعو» توسط مرکز رسانهای شیرازه و انتشارات نبات و با همکاری شبکه پویا و نهال برگزار و با انجام قرعهکشی نهایی، برندگان این دوره از پویش پویا معرفی شدند.
علیمحمد سادات سرکی، مدیر محتوای انتشارات نبات، ضمن اشاره به برنامههای ترویجی و تبلیغی مرکز رسانهای شیرازه برای پویش بزرگ کتابخوانی «پویا» گفت: مرکز رسانهای شیرازه برای تمام کارهایی که در پویش پویا انجام میدهد، تیزرهای مختلف میسازد. برای این کتاب هم سه تیزر تولید شد که همه آنها از شبکه پویا پخش شد. غیر از پویش، ما صفحۀ مجازی انتشارات نبات را هم داشتیم و علاوه بر این، بانک اطلاعاتی در باشگاه مشتریان تهیه کردیم که برای اعضا این باشگاه پیامک اطلاعرسانی پویش را ارسال میکردیم.مدیر محتوای انتشارات نبات با اشاره به اینکه یک شخصیت آشنای مجموعه انیمیشنهای تلویزیونی به کتاب تبدیل شده، اشاره کرد: آشنا بودن کودکان با شخصیت ببعی و ببعو میزان اثرگذاری این کار را به وضوح بالا برد. از طرفی در این مجموعه دو ویژگی وجود داشت: یک ویژگی ساختاری و یک ویژگی محتوایی. ویژگی ساختاری این بود که ما یک مجموعه چهارجلدی را درست کردیم که یک جلد از آن بازی و سرگرمیهای مهارتمحور بود که با کاراکترها طراحی شده بود. از لحاظ محتوایی نیز اولین باری بود که ما جرئت و ریسک کردیم و کار کمیک برای بچههای خردسال تولید کردیم. در حوزه نوجوان کار کمیک داریم؛ اما برای کودکان چنین کاری یا نداریم یا کمتر داریم. این اولین کمیکی بود که در حوزه خردسال از داستانهای ببعی و ببعو که بچهها با آن آشنا بودند، درست شده است. کنار هم قرار گرفتن این ویژگیها برای دیده شدن اثر، بسیار مؤثر بود و بچهها با کاراکترهایی که میشناختند و دوستشان داشتند، به خوبی ارتباط برقرار کردند.
سادات سرکی درباره بازخوردهای برگزاری این پویش که مخاطبش گروه سنی خردسالان است، اینطور گفت: بازخورد مخاطب خردسال بسیار عالی بود. آنچه ما از مخاطبان دریافت کردیم، حاکی از رضایت آنان بود و حتی به ادامه تولید مجموعههای دیگر نیز ترغیب میشدیم. همچنین سادات سرکی درباره ادامۀ تولیدات این مجموعه گفت: این مجموعه 140 جلد است که ما تا الآن فقط چهار جلد اول را وارد بازار کردیم. هشت جلد بعدی آن آماده چاپ است و در قالب مجموعههای چهار جلدی وارد بازار نشر خواهد شد.امین زینلی، دبیر پویش پویا نیز ضمن اشاره به فروش ۳۵هزارنسخهای این مجموعه افزود: تیزرهایی که برای این دوره از پویش تولید کرده بودیم، از شبکه پویا پخش شد و با استقبال خوب مخاطبان هم مواجه شد. در پایان این پویش، حدود ۳۵هزار نسخه از کتاب فروش رفت و ۸۳۰۰ نفر هم در مسابقه پیامکی شرکت کردند. زینلی با رد این فرضیه که قیمت بالای کتاب مانع از خرید آن و شرکت در مسابقه میشود، افزود: با توجه به اینکه انیمیشن این کتاب از شبکه کودک پخش شد، با استقبال ویژهای روبهرو شد و توانست جزو موفقترین کتابهای پویش پویا باشد. این مجموعه که شامل سه کتاب داستان و یک کتاب کار بود، برای بچهها و خانوادهها بسیار جذاب و باکیفیت بود. ما فکر میکردیم شاید قیمت این مجموعه چهارجلدی استقبال مخاطبان را کاهش دهد؛ اما اینطور نشد.
کتاب «نگاهی به تاریخ و فرهنگ نهاوند از باستان تا امروز» منتشر شد
کتاب «نگاهی به تاریخ و فرهنگ نهاوند از باستان تا امروز» با پژوهش و بررسی شمسالدین سیدان همراه با اضافات، توسط انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر شد.
دربخشی از پیشگفتار این کتاب به قلم حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی آمده است:
«کتاب پیشرو اثر محققانه جناب آقای شمسالدین سیدان است که در راستای انجام یکی از اهداف مهم انجمن آثار و مفاخر فرهنگی یعنی شناساندن ایران و اهتمام به ایرانشناسی، به شرح و بیان تفصیلی یکی از بلاد مهم سرزمینمان ایران یعنی منطقه و شهر نهاوند پرداخته است. سیدان در این اثر نه تنها شناسنامۀ کاملی از جغرافیای نهاوند ارائه داده بلکه تاریخ آن را نیز از چند هزار سال پیش تا به امروز بهویژه در دوران پیش از اسلام و نیز به عنوان دروازه ورود اسلام به ایران در قرن اوّل هجری شرح داده است.
ارائه گزارشی از آداب و رسوم، شاخصها و نمادهایی از زندگی اجتماعی نهاوندیان در ۵۰ سال اخیر و نیز نهاوند به روایت جغرافینگاران و جهانگردان از دیگر مباحث این تألیف ارجمند است.
این اثر البته در سال ۱۳۷۹ تحت عنوان دیگر، توسط مؤسسه انتشاراتی آشتی به صورت محدود چاپ شده بود لیکن اینک با ویراستی جدید و اضافاتِ چند به علاقمندان ایرانشناسی هدیه می شود. از جناب سیدان سپاسگزارم و نیز از همکارانم در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی که این اثر را به جهان کتاب عرضه داشتند.»
پژوهشگر این اثر نیز در مقدمه خود تأکید می کند که نوشتن تاریخ های محلی در دوران بعد از اسلام در ایران اگرچه در طی سده ها مخصوصا قرون چهارم و پنجم هجری مرسوم و معمول بوده اما تعداد محدودی تا زمان حاضر در دسترس پژوهشگران و فرهنگ دوستان قرار گرفته، کتاب حاضر را نیز می توان در زمره تاریخ های محلی به شمار آورد که تاریخ نهاوند این شهر کهن در اعصار گذشته تا زمان حال را با استناد به مدارک تاریخی و باستانی بیان می کند، این نکات تاریخی برای روشن شدن گذشته این ناحیه سودمند و شامل حقایقی مخصوصا از دوره سلوکی، اشکانی، ساسانی... تا عصر حاضر است.
«سیدان» تصریح می کند که رویدادهای تاریخی شیوه زندگی از نظر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و آداب و رسوم و باورها و اعتقادات مردم این شهر کهن را در چند دهه گذشته و حال را بر اساس آنچه به چشم خویش دیده و یا از مطلعین و معمرین شنیده است ثبت و به رشته تحریر آورده و انگیزه و هدف او از نگارش این کتاب به واسطه عشق و علاقه مفرطی است که مانند بسیاری از هموطنان و همشهریانش به سرزمین و زادگاهش داشته است و دیگر آن که چون نسل جوان به علت تحولات سریع جامعه و گسترش تکنولوژی، مهاجرت و جابجایی ها و عوامل دیگر، اغلب با زادبوم خویش بیگانه شده و در نتیجه به آنچه در پیرامون آنها از نسل های گذشته برجای مانده جبرا بی تفاوت می شوند، ناگزیر تاریخ و فرهنگ گذشته نهاوند و آداب و رسوم پسندیده گذشتگان را به نسل حاضر معرفی نموده که تاریخ و فرهنگ نهاوند در غبار زمان به دست فراموشی سپرده نشود.
جایگاه جغرافیایی نهاوند از باستان تا امروز، عجایب نهاوند، تشکیلات زمین شناسی، ناهمواری ها، آب و هوا، منابع طبیعی، جبال و حدود آن، نهاوند از دیدگاه جهانگردان خودی و بیگانه، نام و تاریخ نهاوند،مراحل ماقبل تاریخ، زاگرس و ساکنان قدیمی آن، آثار باستانی گیان، دهات از میان رفته نهاوند در عصر مادها و نهاوند در عصر هخامنشیان از جمله فصول این کتاب به شمار می روند.
کتاب «نگاهی به تاریخ و فرهنگ نهاوند از باستان تا امروز» در شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۱۲۰۰۰۰ تومان روانه بازار نشر شده است.
توسط انتشارات سروش؛
«تاریخ سیاسی و اجتماعی تیموریان» منتشر میشود
به نقل از روابط عمومی انتشارات سروش، کتاب «تاریخ سیاسی و اجتماعی تیموریان» نوشته امیر تیمور رفیعی بهزودی توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر میشود.
نویسنده اینکتاب، استادیار رشته تاریخ ایران و متخصص در حوزه تیموریان است و کتاب موردنظر هم پژوهشی تازه است که هدفش مطالعه و پژوهش در سیر تحولات سیاسی، نظامی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی دوران حاکمیت تیموریان(۸۰۷-۹۱۳/۱۴۰۵-۱۵۰۷)، در ایران و ماوراءالنهر است. تیموریان بیش از ۱۴۰ سال در ایران، ماوراءالنهر، آسیای مرکزی و بخشهایی از سرزمین های اسلامی فرمانروائی کردند.
فرمانروایان اینسلسله، آثار و خدمات مهمی در عرصههای اجتماعی از خود باقی گذاشتند و بدون تردید ایندوران از نظرفرهنگی، هنری و مذهبی یکی از ادواردرخشان تاریخ ایران، ماوراءالنهر و جهان اسلام است. حتی میتوان ایندوران را رنسانس فرهنگی و هنری جهان اسلام نامید. شعر و ادبیات، خط وتذهیب و نقاشی ونگارگری، تاریخ نویسی وتالیفات منثور ادبی، نجوم و ریاضیات، معماری وشهرسازی، تالیفات دینی در زمینه علم کلام اسلامی وعرفان و بسیاری نمونه های فرهنگی و هنری دیگر ازخصایص اصلی تاریخ تیموریان است.
اغلب سلاطین و امیرزادگان تیموری مردمی خوش ذوق و شعردوست، ادبپرور و حامی دانشمندان، علما و فضلا، و خودشان نیز عموما هنرمند و فاضل بوده اند. به واقع بیشترین دوران سلطنت طولانی مدت شاهرخ تیموری از یکسو عصر امنیت وارامش سیاسی و ازسوی دیگردوران رونق و شکوفایی اقتصاد و فرهنگ بوده است. در دوران سلطنت محدود شده سلطان حسین بایقرا نیزسیاست و فرهنگ با یکدیگر پیوند خورد ودورانی از شکوه و جلال کم نظیری در عرصه فرهنگ و ادب به وجود آورد.
ادبیات و زبان ترکی برای اولینبار در ایندوران توسط شعرای ترک زبان، بهویژه ادیب و نویسنده فاضل و ذولسانین، امیرعلی شیرنوائی، به سطح ممتازو باشکوهی ارتقا پیدا کرد. تاریخنگاری فارسی هم در همیندوران ازنظر کمی و کیفی گسترش فوق العاده ای یافت؛ طوری که مورخان بزرگی همچون نظامالدین شامی، شرفالدین علی یزدی، حافظ ابرو، عبدالرزاق سمرقندی، معین الدین نطنزی، میرخواند، خواندمیرو مورخان بزرگ دیگری ظهورکردند، و هرکدامشان آثار ارزشمندی درتاریخ و جغرافیای این دوران ثبت کردند. بنابراین، نظر به اهمیتی که اینسلسله حکومتی در تاریخ جهان اسلام، خصوصا ایران و ماوراءالنهر دارد مولف مورد اشاره را مشتاق کرد تا اثری در تاریخ این سلسله تدوین کند. رفیعی در اینکتاب تلاش کرده سیری از تحولات اجتماعی تیموریان، به شرح فصول زیر مورد پژوهش و تحقیق قرار دهد.
کتاب «تاریخ سیاسی و اجتماعی تیموریان» در دوبخش تدوین شده است؛ بخش اول شامل سه فصل است. در فصل اول اوضاع و احوال سیاسی نظامی تیموریان از مرگ امیرتیمور تا سلطنت شاهرخ و در فصل دوم اوضاع و احوال سیاسی و نظامی دوران سلطنت شاهرخ تیموری بررسی شده و در نهایت در فصل سوم چگونگی جانشینی شاهرخ و سلاطینی که پس از وی بر تاج و تخت تیموریان تکیه زدند مورد تحقیق و تفحص قرار گرفته است.
در بخش دوم هم که خود به چهار فصل تقسیم میشود، اوضاع اجتماعی تیموریان بررسی شده است. در فصل اول اوضاع اداری، دیوانی و حکومتی تیموریان مورد بحث قرار گرفته و درفصل دوم اوضاع اجتماعی و نهضتهای سیاسی مذهبی تیموریان مورد تحلیل و ارزیابی واقع شده است. در فصل سوم یکی از جنبه های مهم تاریخ تیموریان که تقریبا کم تر توسط محققان مورد بررسی قرار گرفته، یعنی وضعیت اقتصاد کشاورزی، زمین داری، مالی و تجاری تیموریان مطمح نظر بوده است. ودرنهایت در فصل چهارم اوضاع مذهبی در قلمرو تیموریان ودر ادامه سیاست دینی و مذهبی سلاطین و امیرزادگان تیموری از امیرتیمور تا سلطان حسین بایقرا مورد پژوهش و نقد وارزیابی قرار گرفته است.
اینکتاب بهزودی با ۲۷۰ صفحه منتشر میشود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9586/29075/99899
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9586/29075/99900
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9586/29075/99901
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9586/29075/99902
|
عناوین این صفحه
- مسابقه کتاب محور مشی خورشید در ایام اربعین برگزار می شود
- حداد عادل نقش زبان در هویت جمعی را تشریح کرد
- چاپ کتابی درباره ادبیات و گفتاردرمانیِ اروین یالوم
- اخبار