|
معاون وزیر راه و شهرسازی:
برنامه ساخت یک میلیون مسکن آماده شده است
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامههای اجرایی را درخصوص قانون جهش تولید و تامین مسکن و هدف ساخت سالانه یک میلیون واحد تهیه کردهایم که در اولین جلسه شورای عالی مسکن به ریاست محترم جمهوری و دستگاههای ذیربط ارایه میکنیم. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامههای اجرایی را درخصوص قانون جهش تولید و تامین مسکن و هدف ساخت سالانه یک میلیون واحد تهیه کردهایم که در اولین جلسه شورای عالی مسکن به ریاست محترم جمهوری و دستگاههای ذیربط ارایه میکنیم. محمود محمودزاده اظهار کرد: بالغ بر ۵۳۴ هزار واحد مسکن ملی در حال احداث داریم و ۴۰ هزار واحد بهرهبرداری شده است. پروژههای افتتاح شده بعضا بدون اتکا به منابع مصوب طرح اقدام ملی پیش رفت. به طور مثال حدود ۲۰۰۰ واحد توسط یک تعاونی در شهر سیرجان ساخته شد که از دولت زمین گرفتند و با خرید اوراق، تسهیلات دریافت کردند.وی افزود: بخش دیگر، پروژههایی است که در بافت فرسوه احداث شده که تسهیلات ۹ درصدی این مناطق را استفاده کردند و مابقی منابع از سوی مالکان تامین شد. این بخش سرفصل جداگانهای با بانک مسکن دارد که حدود ۴۰ هزار واحد از طریق شرکت بازآفرینی معرفی شدند و برای ۲۰ هزار واحد تسهیلات پرداخت شده است. مدل سوم کسانی هستند که زمین گرفتند و بدون دریافت وام ساختند. این گروهها جلوتر از دیگر پروژهها هستند و در مرحله بهرهبرداری قرار دارند. محمودزاده تصریح کرد: برخی پروژههای اقدام ملی به صورت گروههای کوچک به مردم واگذار شده و ما فقط درخصوص مدیریت و بحثهای فنی کمک میکنیم. این افراد بعضا تسهیلات میگیرند و اگر نیاز نداشته باشند تسهیلات دریافت نمیکنند. همچنین تفاهمنامهها با دستگاههای دولتی نیز شرایط خوبی دارند و جلو میروند.معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۵۳۴ هزار واحد اقدام ملی در مراحل مخلتف اجرا هستند گفت: امیدوارم با ابلاغ قانون جهش تولید که اخیرا به تایید نهایی شورای نگهبان رسیده گشایشهای بیشتری در حوزه تسهیلگری در موضوعات مسکن ایجاد شود و همزمان با پروژههای نهضت ملی مسکن که جزو تعهدات دولت و طبیعتا وزارت راه و شهرسازی است به زودی شاهد جهش بزرگتری در تولید و عرضه مسکن باشیم.وی با اشاره به برنامه دولت سیزدهم برای ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی اظهار کرد: ما برنامههای اجرایی را درخصوص قانون جهش تولید و تامین مسکن تهیه کردهایم که در شرف نهایی شدن است و در اولین جلسه شورای عالی مسکن که به ریاست محترم جمهوری با شرکت سایر دستگاهها و نهادهای ذیربط در این حوزه تشکیل میشود این برنامه به جمع بندی و تصویب نهایی میرسد. احتمالا این جلسه شهریورماه برگزار میشود. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تشریح کرد:
توافق در مورد پولهای بلوکه شده ایران در عراق
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: توافقاتی در مورد پولهای بلوکه شده ایران در عراق صورت گرفته و تعامل در حال انجام است، از همین روی به نظر جای نگرانی در این مورد نیست و توسعه روابط دو کشور مهمتر از این مسئله است.
یحیی آل اسحاق در مورد سفر نخست وزیر عراق به ایران اظهار کرد: سفر نخست وزیر عراق به ایران با ۷ وزیر، نشان از اهمیت این سفر دارد. نخست وزیر عراق اولین شخصیت سیاسی خارجی است که در دولت جدید به ایران سفر میکند و حتماً در این مورد خروجی های خوبی خواهیم داشت. وی افزود: روابط ایران و عراق مبتنی بر استراتژی و بلندمدت است. حجم مبادلات این دو کشور در گذشته بین ۳ تا ۷ میلیارد دلار بوده که در آینده میتواند به ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار نیز برسد. در موارد مختلفی همچون صادرات کالاهای غیرنفتی، صادرات نفتی، پروژههای عمرانی و غیره امکان توسعه روابط بین دو کشور وجود دارد. پیش بینی میشود که تعاملاتی در مورد پروژههای توسعهای در این کشور انجام شود.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: در این سفر در مورد مسائل سیاسی و امنیتی نیز میتوانیم مسائل مهمی را حل و فصل کنیم. در مجموع این سفر فرصت خوبی برای ایران و عراق است. وی در مورد پولهای بلوکه شده ایران در عراق بیان کرد: در مورد پولهای بلوکه شده نیز امکان پیشبرد وجود دارد. آنچه که ما در عراق داریم بیشتر مربوط به بخشهای نفتی و نیرو است و بخش خصوصی ما پول خود را از عراق دریافت کرده است. توافقاتی در مورد پولهای بلوکه شده صورت گرفته و تعامل در حال انجام است، از همین روی به نظر جای نگرانی در این مورد نیست. به هرحال توسعه روابط دو کشور مهم تر از این مسئله است.در پاسخ به سوالی در مورد بدهی عراق به پیمانکاران ایرانی که پروژههای فنی و مهندسی را در این کشور پیش میبرند گفت: در مورد پروژههایی که پیمانکاران ایرانی در عراق به انجام رساندهاند در مقاطعی به دلیل مشکلات مالی این کشور مشکلاتی در پرداخت به وجود آمده و پیمانکاران ما طلبکار هستند اما مشکل خاصی در این مورد وجود ندارد. بازگشت پول بخش خصوصی با مانع خاصی مواجه نیست و سوخت نخواهد داشت. عراقیها بدهی را در این مورد قبول دارند اما کمی پشتیبانی دولت را نیاز دارد تا رایزنیهای لازم انجام شود.
تمام سود صنعت مرغداری نصیب دلالان میشود
مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی اظهار داشت: بیشتر واردات تخممرغ نطفهدار از ترکیه، هلند، بلژیک و مجارستان صورت میگیرد و وارداتی هم که تا حالا بوده اکثرا از ترکیه و مسیر زمینی است، که اگر واردات از کشورهای اروپایی صورت بگیرد از طریق هوایی خواهد بود. محمودعلی کمالی سروستانی در مورد آخرین وضعیت بازار مرغ اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت گوشت مرغ بهبود پیدا کرده و خارج از شبکه بین ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان به فروش میرسد. از سویی قیمت جوجه یکروزه که افزایش داشته بود با یکسری تمهیدات با کاهش چشمگیر به ۸ هزار تومان رسیده تا قیمتها متعادل شود. وی ادامه داد: یکی از مشکلات تولیدکنندگان مربوط به سامانه بازارگاه میشود، چون زمان تبدیل حواله به نهادههای مانند کنجاله و سویا طولانی است و بیشتر تولیدکنندگان مجبور به تهیه آن از بازار آزاد میشوند. بنابراین اگر مشکل جوجه یکروزه و بازار نهاده تسهیل شود، قیمتها نیز تعدیل میشود. مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی با اعلام اینکه باید در قیمتهای مصوب تجدیدنظر شود، ادامه داد: باید توجه داشت که این قیمتها مربوط به فروردین ماه است، در حالیکه در این مدت نرخ نهادههای مانند ذرت، سویا، جوجه یکروزه و حتی هزینه حمل و نقل چندین برابر شده است، از همین روی امیدواریم در نرخها تجدیدنظر شود.وی افزود: برای نمونه اگر قیمت جوجه یکروزه ۵۲۰۰ تومان باشد، قیمت تمام شده یک کیلوگرم مرغ ۱۹۹۸۰ میشود در حالیکه نرخ مصوب آن ۱۷۱۰۰ تومان اعلام شده است، بنابراین امیدوارم این نرخها اصلاح شود.کمالی سروستانی با اشاره به تاثیر دلالان در سیستم توزیع مرغ گفت: در حال حاضر مصرف کننده و تولیدکننده هیچ سودی از بازار مرغ نمیبرند بلکه تمام آن نصیب دلالان میشود. باید توجه داشت که تولیدکنندگان هیچگاه مرغ را به کشتارگاه نمیبرند بلکه به کشتارکنها یا دلالان میفروشند که حلقه مفقوده این صنعت هستند که به نوعی در بازار اکثر نقاط کشور حضور دارند.وی در مورد واردات تخممرغ نطفهدار گوشتی نیز اظهار داشت: اخیر دولت واردات ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تخممرغ نطفهدار و جوجه یک روزه را مصوب کرد، اما متاسفانه اینگونه نیست که بلافاصله هم ارز آن تامین شود و هم این حجم از تخممرغ نطفهدار بصورت آماده در دنیا وجود داشته باشد. به هر حال، در این موضوع بویژه برای سویههای معروف براساس سفارش تولید میشود یعنی اینگونه نیست که هر زمان خواستیم، بتوانیم وارد کنیم. وی افزود: در حال حاضر هم حتی یک دهم میزان مصوب وارد کشور نشده است. بیشتر واردات تخممرغ نطفهدار از ترکیه، هلند، بلژیک و مجارستان صورت میگیرد و وارداتی هم که تا حالا بوده اکثرا از ترکیه و مسیر زمینی است، که اگر واردات از کشورهای اروپایی صورت بگیرد از طریق هوایی خواهد بود. دبیر انجمن قطعهسازان:
میتوانیم به صادرات ۲ میلیارد دلاری قطعات خودرو برسیم
دبیر انجمن قطعهسازان اظهار داشت: اگر مشکل قیمت مواد اولیه و قیمتگذاری خودرو حل شود ما میتوانیم طی ۴ سال صادرات قطعات خود را به طور چشمگیری افزایش دهیم و به ۲ میلیارد دلار صادرات قطعات خودرو برسیم. این رقم حتی بیشتر از نیاز ما برای واردات خودرو است. مازیار بیگلو در مورد طرح مجلس پیرامون شرایط واردات خودرو که یکی از آنها صادرات قطعات خودرو است گفت: قطعات خودروی تولید ایران به صورت بالقوه قابلیت صادرات زیادی دارند، الان هم با وجود اینکه مشکلاتی مانند تحریم؛ برای قطعاتی مانند قطعات تزئینی داخل و خارج خودرو، رادیاتور و ... صادرات داریم اما صادرات قطعات خودرو همیشه مشکلاتی داشته است. وی افزود: قیمت بالای مواد اولیه یکی از این مشکلات است. به طوری که مواد اولیه داخلی گرانتر از مواد اولیه خارجی است. طبیعتا این موضوع روی قیمت تمام شده نیز تاثیر میگذارد. اگر میخواهیم مزیت رقابتی داشته باشیم باید این مشکل را حل کنیم برای مثال فولاد وارداتی حدود ۱۰ درصد از فولاد تولید داخل ارزانتر است که نشان از نادرست بودن سیاستها در حوزه تامین مواد اولیه صنایع است.
بیگلو با اشاره به تاثیر تحریمها بر این موضوع بیان کرد: ۱۰ تا ۱۵ سال پیش که ارتباطات بینالمللی ما بیشتر بود صادرات هم موثرتر بود. شرکتهایی که برای رنو تامین قطعه میکردند صادرات خوبی به شرکتهای خارجی داشتند. تحریمها باعث کاهش سیطره بروزآوری محصولات شده است.
دبیر انجمن قطعهسازان تصریح کرد: متاسفانه الان تولیدات ما خارج از نیازهای بازارهای بینالمللی است. خودروهایی مانند پژو ۲۰۷ که ما برای آنها تامین قطعه میکردیم از مصرف بازارهای خارجی کنار رفتهاند.
وی در ادامه اضافه کرد: برای افزایش صادرات قطعات خودرو ما دو پیشنهاد عمده و اصلی را مطرح کردیم. پیشنهاد اول این بود که با اصلاح قیمتگذاری خودروها مشکلات مالی که به علت قیمتگذاری دستوری به وجود آمدهاند را حل و فصل کنیم تا بتوانیم به وضعیت خود در دهه ۸۰ بازگردیم و بتوانیم تولیدات خود را ارتقا دهیم و حتی قطعات جدید تولید کنیم.
بیگلو افزود: پیشنهاد دوم نیز این بود که قیمتگذاری و توزیع مواد اولیه را ساماندهی کنیم. این بخش میتواند مزیت رقابتی ما در بازارهای بینالمللی باشد چراکه حدود ۸۰ درصد از مواد اولیه مورد نیاز در تولید خودرو مانند پتروشیمی، آلیاژهای مختلف، آلیاژهای فولادی و مسی در کشور ما وجود دارد. ما نباید این مزیت رقابتی خود را به دست خود حذف کنیم.
اخبار
برنامهای برای واردات خودرو نداریم
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت در حال حاضر برنامهای برای واردات خودرو ندارد.
سیدرضا فاطمی امین افزود: وزرات صمت برای صنعت خودروسازی کشور دو برنامه شش ماهه و دو ساله با توان داخلی مشخص کرده است.
وی با اعلام اینکه هر دو برنامه به صورت همزمان از مهر ماه امسال آغاز میشود، گفت: برنامه کوتاه مدت با هدف رسیدن به اهداف تعیین شده تا پایان سال ترسیم شده است.وزیر صنعت، معدن و تجارت، کاهش قیمت همزمان با افزایش تولید و کیفیت و اجرای تعهدات خودروسازان را از جمله اهداف وزرات صمت بشمرد و گفت: رسیدن به تولید سالانه سه میلیون خودرو برای افق ۴ ساله خودروسازی کشور ترسیم شده است.وی در پایان افزود: صنعت خودروسازی و سیاستهای آن موضوعی وسیع و مهم است که بیشتر در مورد آن اطلاع رسانی خواهد شد.
مسابقۀ «فتح پرچم» دانشگاه تربیت مدرس با حمایت ایرانسل برگزار شد
اولین دوره از رقابتهای امنیت سایبری، موسوم به «فتح پرچم» در دانشگاه تربیت مدرس، با حمایت ایرانسل و با شرکت بیش از ۱۳۰۰ کاربر از سراسر جهان، برگزار شد.
به گزارش امتیاز، اولین دوره از رقابتهای فتح پرچم دانشگاه تربیت مدرس (TMUCTF 2021)، با حمایت ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، با هدف حمایت از شکوفایی و رشد استعدادهای جوان در حوزۀ امنیت سایبری و کمک به بهبود سطح علمی کشور در این حوزه، از ۱۷ تا ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۰، به مدت ۴۲ ساعت و به صورت آنلاین برگزار شد.
این مسابقه که با امکان شرکت همۀ دانشجویان و متخصصان حوزۀ امنیت سایبری از سراسر جهان برگزار شد، علاوه بر تیمهای برتر ایرانی، میزبان تیمهای برتر در سطح جهان بود و نزدیک به ۵۰۰ تیم فعال، شامل بیش از ۱۳۰۰ کاربر از سراسر جهان، در حوزههای رمزنگاری، مهندسی معکوس، امنیت وب، امنیت شبکه، جرمیابی دیجیتال و کارآگاهی در وب، با هم رقابت کردند. با پایان این رقابت، تیمهای POV i primi CTF از کشور ایتالیا، تیم بینالمللی Thehackerscrew و تیم GEB2L از ایران، با کسب بیشترین امتیاز، جایگاه اول تا سوم را به دست آورند. تیمهایی از نروژ، اندونزی، هند، روسیه، ویتنام، چین، اسپانیا، ایران و ایتالیا نیز در رتبههای بعدی قرار گرفتند.
مسابقۀ فتح پرچم یا CTF (Capture The Flag)، یک مسابقۀ جذاب دانشگاهی، بین متخصصان و علاقهمندان به مسائل امنیت سایبری و در واقع، یک مانور شبیهسازیشده در فضای سایبری است که در آن دانشجویان و متخصصان امنیت فناوریاطلاعات، معمولاً به صورت گروهی، با هم رقابت میکنند و علاوه بر یادگیری، دانش خود را نیز محک میزنند. در این رقابتها، شرکتکنندگان با چالشهایی در حوزههای مختلف امنیت سایبری مواجه میشوند تا با حل این چالشها، مهارت خود را ارزیابی کنند.
اطلاعات بیشتر دربارۀ این رقابت، در وبسایت آن به نشانی ctf.modares.ac.ir در دسترس است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9589/29097/99987
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9589/29097/99988
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9589/29097/99989
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9589/29097/99990
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9589/29097/99991
|
- برنامه ساخت یک میلیون مسکن آماده شده است
- توافق در مورد پولهای بلوکه شده ایران در عراق
- تمام سود صنعت مرغداری نصیب دلالان میشود
- میتوانیم به صادرات ۲ میلیارد دلاری قطعات خودرو برسیم
- اخبار