|
به میزبانی فرهنگسرای عترت؛
آلبوم «نواحی اشک» رونمایی شد
آئین رونمایی از آلبوم «نواحی اشک» به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری با حضور امیرحسین سمیعی مدیر امور موسیقی این سازمان و متین رضوانیپور خواننده، شهرام صارمی و چند هنرمند دیگر روز دوشنبه بیست و دوم شهریور ماه در فرهنگسرای «عترت» تهران برگزار شد.
«نواحی اشک» و قصه انتشار آن بعد از «مرثیه ناتمام»
امیرحسین سمیعی مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ابتدای این مراسم درباره آلبوم «نواحی اشک» توضیح داد: آلبوم نواحی اشک پیش از این به صورت گام به گام در دهه اول محرم منتشر شد و امروز به صورت کامل و با شناسنامه اصلی اثر پیش روی مخاطبان قرار میگیرد و امیدوارم اثر ظرفیت این را داشته باشد که جوابگوی بسیاری از تهدیدها برای موسیقی آیینی ما باشد. البته ما در سال ۹۹ آلبوم «مرثیه ناتمام» را منتشر کرده بودیم که نسبت به این آلبوم اثر خاصتر و سخت پسندتری بود چون دربرگیرنده وجوه تخصصی در حوزه موسیقی بود که طبعاً مخاطبان خاصی هم داشت. اما آنچه امروز به صورت آلبوم در اختیار مخاطبان قرار داده میشود، شمایلی از موسیقی نواحی ایران در بخش آواهای مرتبط با عزاداری حضرت سیدالشهداست که سعی کردیم در قالبی متفاوت آن را منتشر کنیم.
وی با اشاره به نقش مداحان و نوحه خوانان در گسترش موسیقی ردیف دستگاهی ایران و نقش آن در خوانش نوحهها بیان کرد: آنچه صورت گرفته در جریان زمان رخ داده اما متاسفانه عدم سیاستگذاری در حوزه موسیقی جدی، شرایطی را فراهم کرد که ما در حوزه موسیقی آیینی شاهد آسیبهای جدی باشیم. کما اینکه ظهور و بروز موسیقیهای غربی به شکل فزاینده و افراطی آن، موجب شده در بخشهای زیادی از موسیقی آیینی با مشکلات محتوایی مواجه شویم. بنابراین مجموعه پیش رو تلاشی برای بازسازی و تولید آثاری در چارچوب موسیقی مذهبی است که در این راه از متین رضوانی پور درخواست کردیم که کنار ما باشد. او هنرمندی است که اشراف زیادی روی موسیقی نواحی دارد که همراه با سید محسن عظیمی بهعنوان تنظیمکننده تلاش کرد تا با به کارگیری یک موسیقی افکتیو فضای مخاطب پسندی را در اختیار شهروندان قرار دهد.
وی در بخش پایانی صحبتهای خود ضمن ارائه گزارشی از برخی از فعالیتهای امور موسیقی در روزهای آینده از رونمایی یک آلبوم دیگر تا فرارسیدن ایام اربعین حسینی توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خبر داد.
خاطره آقای خواننده از نوحههایی که موسیقی پاپ بودند
متین رضوانی پور خواننده آلبوم «نواحی اشک» هم در بخش دیگری از این مراسم بیان کرد: من از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تشکر میکنم که در این چند سال همکاریام با آنها فضایی را فراهم آوردند که در عرصه اخلاق کاری نهایت همکاری را با ما داشتند. به اعتقاد من آنها افرادی خوش اخلاق هستند که واقعاً در انجام کارها با من همراهی میکردند. واقعاً میگویم یکی از آرزوهایم این است که از این دست افراد در سمتهای دیگر حوزه موسیقی استفاده شود.
وی ضمن ارائه خاطراتی از فعالیتهای پژوهشی اش در عرصه موسیقی آیینی توضیح داد: ما در دهه هشتاد شاهد ظهور و بروز نوحههایی بودیم که ملهم از موسیقی پاپ بود که واقعاً سرو صدا کرد. در آن زمان ما در هیات هایی حضور داشتیم و دائماً به این موضوع فکر میکردم که قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ تا اینکه روزی شنیدم یک پیرمرد مداح با صدایی رسا و ملودی که مو به تن آدم سیخ میکرد نوحهای را میخواند که دلمان را میلرزاند. او تحریرهایی را میخواند که ریشه در موسیقی سنتی ما داشت. این ملودی به قدری برای من جذاب بود که رفته رفته وارد این عرصه شدم تا بتوانم نوحههای سنتی را گردآوری کنم. این رویه تا به امروز ادامه داشته و فکر میکنم حدود ۵ هزار آهنگ نوحه تدوین کردم که هر کدام دربرگیرنده مولفههای ویژه ای است.
مجموعههای فرهنگی آثار گنجینه داران موسیقی نواحی را خریداری کنند
این پژوهشگر گفت: یکی از نکات دیگری که در این پژوهشها به آن دست پیدا کردم الحان و تلاوتهای مختلفی از قرآن کریم و اذانهای مختلفی بود که متناسب با هر منطقه خوانده میشد. اینها همگی ریشههای اصیل و سنتی بودند که من تلاش کردم روی آنها کار کنم و به تجزیه و تحلیل بپردازم. شرایطی که با کمترین امکانات صورت گرفت اما دربرگیرنده ارزشهایی بود که از آنها میتوان به عنوان گنجینههای اصیل موسیقی ایرانی یاد کرد. و چه خوب که دوستان مسئول در مجموعههای فرهنگی نسبت به خرید این آلبوم از گنجینه داران اقدام کنند.
رضوانی پور با اشاره به همکاریهای استادان موسیقی ایرانی از جمله مجید کیانی در ارائه مشاورههای تخصصی این حوزه بیان کرد: من اعتقاد دارم این پژوهشها باید ادامه پیدا کند چرا که آلبوم نواحی اشک فقط نمونهای از صدها موردی است که در این عرصه وجود دارد. اینها قابلیت شنیده شدن گستردهتر میان طیف زیادی از مخاطبان را دارد که باید از آن حمایتهای بیشتری شود. مقام معظم رهبری چندی پیش در جریان دیدار با مداحان به آنها تاکید فرمودند که از نغمات اصیل و قدیمی استفاده شود اما متاسفانه در این زمینه مسئولی وجود نداشت و ندارد که این توصیههای ارزشمند را پیگیری و نظارت کند.
هرچه قدر با فرهنگ و هنر زندگی کنیم به همان میزان آدمهای بهتری هستیم
بیات مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۲ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مدیر فرهنگسرای عترت هم ضمن قدردانی از دستاندرکاران تولید آلبوم «نواحی اشک» گفت: من متخصص حوزه موسیقی نیستم اما نگاه من به آیینهای مذهبی و موسیقی این است که باید آمیخته با تاریخ زندگی پیامبران الهی باشد. در ایران هم چنین شرایطی وجود داشته و ما دیدهایم که بحث هنر و موسیقی عجین شده با تاریخ ماست. اما آنچه که باید حفظ شود، داشتههای فرهنگی ماست که در این زمینه یک خطر حس میشود و آن تضعیف و مورد هجمه قرار گرفتن آیینهای مذهبی ماست.
وی با اشاره به مولفههای یک جامعه فرهنگی افزود: ما روز به روز از معنویت و حس درونی الهی فاصله گرفتهایم و ما نمیتوانیم زبان دهه بعد را بفهمیم این نشان دهنده کمرنگ شدن ادب و هنر است که هر چه قدر با آن زندگی میکنیم منجر به این میشود که ما آدمهای بهتری باشیم. به هر حال کشور ما مورد هجمه زیادی واقع شده که به دلیل همین هجمهها برخی از رفتارهای بد را تثبیت کرده است. من بر این باورم که باید فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی را بدون نگاه جزمی و دگماتیسم گسترش دهیم و به طور حتم اگر درست راهبری نشود همین فقدان عدل موجب میشود که جامعه از عقل هم دورتر شود. در این راه همکارانم در امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نهایت تلاش خود را انجام دادهاند که در این عرصه فعالیتهای ارزشمندی را داشته باشند.
در پایان این مراسم با حضور بیات مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۲ شهرداری تهران و مدیر فرهنگسرای «عترت»، امیرحسین سمیعی مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شهرام صارمی نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی و متین رضوانی پور خواننده، آلبوم نواحی اشک رونمایی شد.
اولین حضور جهانی «چپ دست» در جشنواره جهانی «آدانا»
فیلم کوتاه «چپ دست» به نویسندگی و کارگردانی نسرین محمدپور در اولین حضور جهانی به بیست و هشتمین جشنواره جهانی «آدانا» ترکیه راه یافت.
به گزارش امتیاز، فیلم کوتاه «چپ دست» به نویسندگی و کارگردانی نسرین محمدپور و تهیهکنندگی فریبا عرب (کمپانی CHOSEN IMAGE) به بیست و هشتمین جشنواره جهانی «آدانا» ترکیه راه یافت. جشنواره بینالمللی فیلم آدانا (International Adana Golden Boll Film Festival) با الهام از ییلماز گونی کارگردان کُرد اهل ترکیه که در سال ۱۳۶۱ (۱۹۸۲ میلادی) برای فیلم «جاده» (Yol) برنده نخل طلای جشنواره کن شد، با آغاز عصر جدیدی که نشان از واگرایی سینمای سنتی به سمت آگاهی سیاسی داشت پا به عرصه وجود گذاشت. آدانا، همچنین، سرزمین فیلمسازان، نویسندگان، هنرمندان و روشنفکران شاخصی از جمله یاشار کمال، نویسنده برجسته و فعال حقوق بشر اهل ترکیه، است. هر ساله بالغ بر 7 هزار فیلم سینمایی، کوتاه و انیمیشن به این جشنواره ارسال میشود و فیلمسازان در آن به رقابت میپردازند. فیلم کوتاه «چپ دست» در بخش رسمی مسابقه آثار کوتاه بینالملل این جشنواره حضور دارد و علاوه بر آثاری از ترکیه، ژاپن، آمریکا، ایتالیا، اسپانیا، هند، روسیه و کوزوو با یک فیلم کوتاه ایرانی نیز برای کسب جایزه حباب زرین (Golden Boll) به رقابت میپردازد.همچنین در بخش فیلمهای بلند سینمایی جشنواره «آدانا»، فیلم سینمایی «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی و فیلمهایی از الکسی جرمن، پل شریدر و ...
در این رویداد حضور دارند.بیست و هشتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «آدانا» از 22 تا 28 شهریورماه مصادف با 13 تا 19 سپتامبر 2021 به صورت حضوری برگزار میشود.
همزمان با کسب جایزه فیپرشی ونیز؛
منتقد ورایتی از «زالاوا» نوشت
به نقل از ورایتی، آلیسا سیمون منتقد ورایتی در نقدی که بر «زالاوا» اولین فیلم بلند ارسلان امیری نوشته است از این فیلم به عنوان فیلمی یاد میکند که با تمرکز بر اعتقادات علمی و منطقی در برابر خرافه در دهکدهای کردنشین ساخته شده است.
وی مینویسد: در این داستان که در سال ۱۹۷۸ میگذرد در عین حال قبل از اینکه وارد تراژدی شویم، با یک شوخ طبعی حیلهگرانه مواجه میشویم. به همین دلیل این فیلم برای ارسلان امیری که هم از نویسندگان فیلمنامه است و هم اولین فیلم بلندش را میسازد و خود از اقلیت کردهای ایران است فیلمی با اعتماد به نفس منطبق بر ادبیات سینمایی است و چرخشی جدید در قراردادهای معمول ژانری ایجاد میکند.
وی میافزاید: اما شاید بزرگترین سرمایه فیلم بازی نوید پورفرج ستاره بلند قامت، سیبیلو و خوش صدای آن باشد که به عنوان گروهبان ژاندارمری تلاش دارد تا قانون را در میان مردم زالاوا حاکم کند. نباید فراموش کرد که این فیلم موفق شد تا جایزه فیپرشی جشنواره فیلم ونیز را از آن خود کند.
نویسنده با اشاره به اینکه در نیمه اول فیلم از دیالوگهایی برای بیان فیلم استفاده میشود و جزییاتی مطرح میشوند که بعداً دیگر کسی به آنها کاری ندارد، میافزاید: در مجموع ما درمییابیم که زاوالا یک قرن پیش، از آمدن یک گروه از کولیها که از شرق به غرب میرفتند شکل گرفته و اکنون ساکنان آن جماعتی عجیب و غریب هستند که با پوستهای لکهدار شبها در خواب راه میروند.
به گفته ملیحه پزشک دولتی (با بازی هدا زینالعابدین) که دارد نمونههای خون اهالی را میگیرد، سطح آدرنالین در خون این افراد بسیار بالاست و رفتارها هیجانی آنها از ترس از شیاطین و دیگر خرافههای غیرمنطقی از همینجا ناشی میشود. در عین حال رفتار آنها با افرادی که فکر میکنند به تصرف این شیاطین درآمدهاند و آنها را از پا درمیآورند بسیار خطرناک است. همین امر منجر به درگیری با گروهبان مسعود با بازی پورفرج میشود.در ادامه وقتی تصور میشود دختر جوان کدخدا هم تسخیر شده است، گروهبان سعی میکند با توقیف همه اسلحههای موجود در روستا از هر خونریزی جلوگیری کند اما ناخواسته به فاجعه کمک میکند.
منتقد ورایتی در ادامه ایده امیری و همکارانش آیدا پناهنده و تهمینه بهرام در شکل دادن به مقابله «آماردان» جنگیر با بازی پوریا رحیمی سام و گروهبان و پزشک را تحسین میکند و مینویسد این مبارزه عالی بین گروهبان و جنگیر به چندین دور مقابله میانجامد که نشان دهنده غرور مردانه و اعتبار میشود.
وی همچنین از بازی طنزآمیز یونس دستیار گروهبان با بازی باسط رضایی یاد میکند و مینویسد حتی یک بخش عاشقانه هم در فیلم وجود دارد که بین گروهبان و پزشک شکل میگیرد.
در نهایت این آماردان است که با تهدید پزشکان روستایی مبارزه بین عقل و جنون را در داستان به اوج خود میرساند.
این منتقد میافزاید: در حالی که میتوان از فیلم به عنوان دستیابی به کاری جدید در سینمای ایران تقدیر کرد، باید به محتوای تمثیلی آن توجه بیشتری داشت زیرا جن میتواند حتی استعارهای برای کووید ۱۹ باشد زیرا در این زمینه نیز هنوز نبرد بین علم و خرافه در سراسر جهان ادامه دارد.
در عین حال از قدرت فناوری فیلم تجلیل شده و با وجود نسبتاً کم بودجه بودن فیلم، این منتقد از نماهای دوربین به ویژه در جادههای پرپیچ و خم کوهستانی که یادآور فیلمهای کیارستمی است، تقدیر میکند و مینویسد: محمد رسولی فیلمبردار میداند چگونه فضای ترس را ایجاد کند. در عین حال تدوینهای عماد خدابخش و فضایی که توسط موسیقی رامین کوشا ایجاد شده در کل فضای فیلم را حفظ میکند.
این منتقد یادآور میشود که این فیلم در جشنواره فیلم فجر ایران برای اولین بار دیده شد و جایزه بهترین فیلم اول، فیلمنامه و بازیگر نقش مکمل برای بازی رحیمی سام را از آن خود کرد.
توضیح اینکه محمد رسولی نیز دیپلم افتخار جشنواره فجر را برای بهترین فیلمبرداری دریافت کرد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9589/29099/99974
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9589/29099/99975
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9589/29099/99976
|
عناوین این صفحه
- آلبوم «نواحی اشک» رونمایی شد
- اولین حضور جهانی «چپ دست» در جشنواره جهانی «آدانا»
- منتقد ورایتی از «زالاوا» نوشت